FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Tack för svar. Jag säger inte emot. en liten kommentar till ditt inlägg bara:
Jordad skrev:
Var istället hälsosamt skeptisk till alla uttalanden, särskilt från utvecklare som i en podcast hellre snackar skit om en konkurrent än beskriver sina egna framsteg.
Nu var det ju inte några "utvecklare" som "snackar skit om en konkurrent", utan det var grundarna av Cruise, Zoox, Aurora, Voyage och Ubers fd self-driving-forskningschef.
Jag tyckte inte dom "snackade skit" om Tesla alls, utan dom var imponerade av vad Tesla åstadkommit, inom de begränsningar i bilarna som Tesla har. Däremot var det tydligt att dom inte trodde på Tesla som en robi-taxi-spelare.

Jag är glad över FSD-betans framsteg, men som sagts flera gånger, att jaga nior är svårt.
Att man helt diskvalificerar en konkurrent är tyvärr alldeles för vanligt. Elon gör det för ofta med. Det finns gott om marknad för mängder av tillverkare att samexistera på både när det kommer till att sälja elbilar och autonomi.
Ja, där håller jag helt med. Det kommer säkerligen vara olika vinnare beroende på region och marknadssegment både inom taxi och personbilar.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

Om det är någon som diskvalificerar konkurrenter så är det väl tesla? Man har ju som ambition att att konkurrera ut alla andra. Eller är det kanske mest ägarna?
backe
Inlägg: 1538
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av backe »

"DMV asked CJ to address, from an engineering perspective, Elon’s messaging about L5 capability by the end of the year," reads a memo by a DMV official summarizing the meeting. "Elon’s tweet does not match engineering reality per CJ."
https://arstechnica.com/cars/2021/05/te ... -timeline/
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Denna artikel var intressant tycker jag (har inte så höga tankar om The Verge normalt sett). Jordad blir väl sur för att dom heller inte skriver ett ord om Tesla ;)

https://www.theverge.com/22423489/auton ... -lyft-uber
“Frankly, we stopped seeing robotaxi startups in probably the end of 2017,” Brennan said. “Here we are in 2021 and there are very few ongoing robotaxi startups that aren’t, you know, Cruise, Waymo, or Argo.”

Brennan thinks the concept of autonomous vehicles that can drive anywhere under any conditions is still possible, but much further out than originally thought. They will require huge financial investments — “11 figures” by Brennan’s estimates — and a willingness to tolerate zero cash flow until the technology is mature and safe enough to launch. There are only so many companies with deep enough pockets to take on that challenge: major car companies like Ford, GM, and Volkswagen or tech giants like Apple, Alphabet, and Intel. Everyone else is probably not long for this world.

The mid-level engineers always knew this to be true, Brennan said. It was the CEOs who were making the erroneous predictions about the availability of self-driving taxis by 2020
Missy Cummings, director of the Humans and Autonomy Lab at Duke University skrev:
“Not everyone is delusional,” she added. “Just most people in this business.”
Det där sista skulle man kunna parafrasera som en beskrivning av detta forum... :D
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

backe skrev:
"DMV asked CJ to address, from an engineering perspective, Elon’s messaging about L5 capability by the end of the year," reads a memo by a DMV official summarizing the meeting. "Elon’s tweet does not match engineering reality per CJ."
https://arstechnica.com/cars/2021/05/te ... -timeline/
Tesla Daily gick igenom det:

Tesla säger att Elon extrapolerade utvecklingstakt och ansåg att man kommer vara säkrare än en människa i år. Tesla kan inte garantera att det kommer ske.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av martinot »

Alfred skrev:
[Men om det satt någon bakom ratten som Tesla säger är det en icke-nyhet och om det inte gjorde det var det ett idiotiskt och dumdristigt sätt att missbruka bilen som inte är Teslas fel.

Det som de tycker kan sägas vara Teslas fel är dock att det finns ett växande antal kunder som tror att bilarna redan är självkörande.
Kan inte kommentera övrig saker i podden (skall lyssna på den vid tillfälle, speciellt som jag själv jobbat med detta och har ett intresse kring AD), men gällande om huruvida olyckan var orsakad av Teslas AP eller inte - så tycker jag att Tibor gjort en grundlig undersökning om det som han samlat resultat av här:

https://teslaclubsweden.se/det-var-inge ... kraschade/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Om det är någon som diskvalificerar konkurrenter så är det väl tesla? Man har ju som ambition att att konkurrera ut alla andra. Eller är det kanske mest ägarna?
Fråga (som inte har med Tesla att göra specifikt); Vilket kommersiellt företag vill inte det?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
backe
Inlägg: 1538
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av backe »

Jordad skrev:
backe skrev:
"DMV asked CJ to address, from an engineering perspective, Elon’s messaging about L5 capability by the end of the year," reads a memo by a DMV official summarizing the meeting. "Elon’s tweet does not match engineering reality per CJ."
https://arstechnica.com/cars/2021/05/te ... -timeline/
Tesla Daily gick igenom det:

Tesla säger att Elon extrapolerade utvecklingstakt och ansåg att man kommer vara säkrare än en människa i år. Tesla kan inte garantera att det kommer ske.
Säkrare än en människa? Det finns ingen sån definition med i L5 vad jag har sett? Säkrare i alla situationer eller i vissa situationer? Säkrare än alla människor eller någon enstaka?

Tesla kan inte garantera det men Elon kan garantera det?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

backe skrev:
Jordad skrev:
backe skrev:
"DMV asked CJ to address, from an engineering perspective, Elon’s messaging about L5 capability by the end of the year," reads a memo by a DMV official summarizing the meeting. "Elon’s tweet does not match engineering reality per CJ."
https://arstechnica.com/cars/2021/05/te ... -timeline/
Tesla Daily gick igenom det:

Tesla säger att Elon extrapolerade utvecklingstakt och ansåg att man kommer vara säkrare än en människa i år. Tesla kan inte garantera att det kommer ske.
Säkrare än en människa? Det finns ingen sån definition med i L5 vad jag har sett? Säkrare i alla situationer eller i vissa situationer? Säkrare än alla människor eller någon enstaka?

Tesla kan inte garantera det men Elon kan garantera det?
Elon sa avsevärt säkrare än genomsnittsföraren i år. Vad myndigheter har för krav är en annan fråga.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av mikebike »

Jag får inte köra bil utan glasögon, och jag skulle aldrig våga göra det heller.
Min bil verkar se sämre än vad jag gör utan glasögon.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Denna artikel var intressant tycker jag (har inte så höga tankar om The Verge normalt sett). Jordad blir väl sur för att dom heller inte skriver ett ord om Tesla ;)

https://www.theverge.com/22423489/auton ... -lyft-uber
“Frankly, we stopped seeing robotaxi startups in probably the end of 2017,” Brennan said. “Here we are in 2021 and there are very few ongoing robotaxi startups that aren’t, you know, Cruise, Waymo, or Argo.”

Brennan thinks the concept of autonomous vehicles that can drive anywhere under any conditions is still possible, but much further out than originally thought. They will require huge financial investments — “11 figures” by Brennan’s estimates — and a willingness to tolerate zero cash flow until the technology is mature and safe enough to launch. There are only so many companies with deep enough pockets to take on that challenge: major car companies like Ford, GM, and Volkswagen or tech giants like Apple, Alphabet, and Intel. Everyone else is probably not long for this world.

The mid-level engineers always knew this to be true, Brennan said. It was the CEOs who were making the erroneous predictions about the availability of self-driving taxis by 2020
Missy Cummings, director of the Humans and Autonomy Lab at Duke University skrev:
“Not everyone is delusional,” she added. “Just most people in this business.”
Det där sista skulle man kunna parafrasera som en beskrivning av detta forum... :D
Ja det är lätt att hitta åsiktsartiklar som bekräftar ens egna åsikter. Särskilt om man är negativt inställd. Men vad finns det för bevis för att företag som Ford eller Apple kommer vara de som investerar mest i slutändan? Hittils har de investerat alldeles för lite. Det finns inte några tecken på att det kommer förändras. Önsketänkande hjälper inte.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Om det är någon som diskvalificerar konkurrenter så är det väl tesla? Man har ju som ambition att att konkurrera ut alla andra. Eller är det kanske mest ägarna?
Fråga (som inte har med Tesla att göra specifikt); Vilket kommersiellt företag vill inte det?
Har funderat lite. Kommer inte på någon annan bransch med konsumentprodukter där en aktör är så tvärsäker på att man kommer dominera fullständigt.
Men som sagt, kanske är det mer dom entusiastiska ägarna än företaget som hävdar det.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Om det är någon som diskvalificerar konkurrenter så är det väl tesla? Man har ju som ambition att att konkurrera ut alla andra. Eller är det kanske mest ägarna?
Fråga (som inte har med Tesla att göra specifikt); Vilket kommersiellt företag vill inte det?
Har funderat lite. Kommer inte på någon annan bransch med konsumentprodukter där en aktör är så tvärsäker på att man kommer dominera fullständigt.
Men som sagt, kanske är det mer dom entusiastiska ägarna än företaget som hävdar det.
Jo, man måste skilja på fans och på företagsledning. Två helt olika saker.

Även om jag upplever Elson som konstant alldeles för optimistisk gällande tidplaner och tidsuppskattning, så upplever jag inte honom som varken stöddig gällande Teslas position eller självupptagen (som tex. Jobs var).

Tycker tvärt om att han ger ett relativt ödmjukt intryck gällande Teslas framgångar och marknadsposition.

Då tycker jag det finns många fler exempel på flertalet europeiska och asiatiska bilföretag som är stöddiga och säger "vi skall bli stört på elbilar", etc.

Så fundera lite till på det... :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Om det är någon som diskvalificerar konkurrenter så är det väl tesla? Man har ju som ambition att att konkurrera ut alla andra. Eller är det kanske mest ägarna?
Fråga (som inte har med Tesla att göra specifikt); Vilket kommersiellt företag vill inte det?
Har funderat lite. Kommer inte på någon annan bransch med konsumentprodukter där en aktör är så tvärsäker på att man kommer dominera fullständigt.
Men som sagt, kanske är det mer dom entusiastiska ägarna än företaget som hävdar det.
Jo, man måste skilja på fans och på företagsledning. Två helt olika saker.

Även om jag upplever Elson som konstant alldeles för optimistisk gällande tidplaner och tidsuppskattning, så upplever jag inte honom som varken stöddig gällande Teslas position eller självupptagen (som tex. Jobs var).

Tycker tvärt om att han ger ett relativt ödmjukt intryck gällande Teslas framgångar och marknadsposition.

Då tycker jag det finns många fler exempel på flertalet europeiska och asiatiska bilföretag som är stöddiga och säger "vi skall bli stört på elbilar", etc.

Så fundera lite till på det... :)
Ja det är nog mest ägarna faktiskt.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 853
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av loftux »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Om det är någon som diskvalificerar konkurrenter så är det väl tesla? Man har ju som ambition att att konkurrera ut alla andra. Eller är det kanske mest ägarna?
Fråga (som inte har med Tesla att göra specifikt); Vilket kommersiellt företag vill inte det?
Har funderat lite. Kommer inte på någon annan bransch med konsumentprodukter där en aktör är så tvärsäker på att man kommer dominera fullständigt.
Men som sagt, kanske är det mer dom entusiastiska ägarna än företaget som hävdar det.
Dominera kan man göra på olika sätt. Android + iOS är 98% av marknaden. Men ios har bara ca 22%, men flera ser nog Apple ios som ledande.
En källa på det https://leftronic.com/android-vs-ios-market-share/

Så Tesla kommer kanske inte vara störst i antal, men ledande kring vad som kunder förväntar sig av en BEV.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Matte
Inlägg: 280
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Matte »

Har någon någon info om vad tex Karpathy, eller någon annan som är insatt, säger om tidsestimat?

Jag ser att spridningen på gissningar/tro/förhoppningar är stora och misstänker att en stor del i det är att det handlar om definitionsfråga och vad vi förväntar oss av en självkörande bil. Men många väldigt bra inlägg! Jag blir dock mer och mer övertygad om att är lång tid kvar till detta kommer att fungera (och vara lagligt) som tex robottaxi (5-10 år?).

Läser även att andra bolag investerar mindre än Tesla och det skulle jag gärna ha källa på.

Undrar också vad som kommer hända med Teslas enorma fördel av att ha en fleet av bilar, då det kommer nya bättre sensorer (kameror i Teslas fall). Då försvinner eventuellt en stor del av värdet i den gamla datan då det kan vara svårt att kombinera sensorer av olika typer. Kan bli en lock-in-effekt som gör att Tesla inte kan testa ny teknik.
backe
Inlägg: 1538
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av backe »

loftux skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Om det är någon som diskvalificerar konkurrenter så är det väl tesla? Man har ju som ambition att att konkurrera ut alla andra. Eller är det kanske mest ägarna?
Fråga (som inte har med Tesla att göra specifikt); Vilket kommersiellt företag vill inte det?
Har funderat lite. Kommer inte på någon annan bransch med konsumentprodukter där en aktör är så tvärsäker på att man kommer dominera fullständigt.
Men som sagt, kanske är det mer dom entusiastiska ägarna än företaget som hävdar det.
Dominera kan man göra på olika sätt. Android + iOS är 98% av marknaden. Men ios har bara ca 22%, men flera ser nog Apple ios som ledande.
En källa på det https://leftronic.com/android-vs-ios-market-share/

Så Tesla kommer kanske inte vara störst i antal, men ledande kring vad som kunder förväntar sig av en BEV.
Så Tesla kommer kanske inte vara störst i antal, men ledande kring vad som kunder förväntar sig av en BEV.
När jag läser recensioner och pratar med folk i allmänt så verkar det inte vara Tesla som helhet som människor förväntar sig eller vill ha, däremot så är drivlina och räckvidd riktigt fin. Så gemene man vill nog ha en "vanlig" beroende på vad man gillar för bil men med en riktigt bra drivlina, och det verkar vara på gång hos flera tillverkare, bl.a. Kia Hyundai, troligen blir BMW bra och säkert Audi också med sin PPE.

Jag känner ingen som sagt att dom önskar att deras Mercedes eller BMW hade samma känsla som en Tesla förutom drivlinan då.

Kollade på Autogefuhl häromdagen där han jämförde en M3 med en P2, drivlinan hos M3 var mycket bättre i räckvidd och så, men var det inte så viktigt i ens användningssyfte så rekommenderade han P2, och han själv skulle även välja den.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

backe skrev:
När jag läser recensioner och pratar med folk i allmänt så verkar det inte vara Tesla som helhet som människor förväntar sig eller vill ha, däremot så är drivlina och räckvidd riktigt fin. Så gemene man vill nog ha en "vanlig" beroende på vad man gillar för bil men med en riktigt bra drivlina, och det verkar vara på gång hos flera tillverkare, bl.a. Kia Hyundai, troligen blir BMW bra och säkert Audi också med sin PPE.

Jag känner ingen som sagt att dom önskar att deras Mercedes eller BMW hade samma känsla som en Tesla förutom drivlinan då.

Kollade på Autogefuhl häromdagen där han jämförde en M3 med en P2, drivlinan hos M3 var mycket bättre i räckvidd och så, men var det inte så viktigt i ens användningssyfte så rekommenderade han P2, och han själv skulle även välja den.
Det är också min bild. Väldigt många, inklusive jag, väntar på att min favoritbil/typ av bil ska komma som elbil. Den bil jag vill ha. Risken nu är ju att tillverkarna får för sig att alla vill ha en tesla och försöker kopiera inte bara drivlinan (vilken ju är måttstock) utan även resten av bilen.
Biltillverkarna måste våga behålla sin särart och även i fortsättningen attrahera sina kunder med sina klassiska egenskaper.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »


Jag känner ingen som sagt att dom önskar att deras Mercedes eller BMW hade samma känsla som en Tesla förutom drivlinan då.
Har kört elbilar från Porsche, BMW, AUDI, Mercedes och alla känns som "häst och vagn" från 1990 talet.

De faller igenom på olika sätt.
Porsche drar mycket el och kan bara laddas på 800V snabbt.
På 400V blir den långsam uppe i norr där nästan bara 50kW laddare finns.
Hur mycket premiumkänsla är det att behöva:
1. Hitta EN HEL 50kW laddare som fungerar
2. Köa för en Nissan Leaf som laddar redan
3. Sen ladda i 2 timmar

För en Teslaägare tar det 5s att kliva ur bilen, stoppa i sladden och sen sitta i bilen igen. Punkt.

De har Brazillions av knappar och röriga gränssnitt.
Man måste läsa manualen för att hitta rätt.
Sega menyer som dessutom inte visar fundamentala saker som en elbilsägare vill veta.
GPSen visar snabbaste vägen till en BENSINMACK!
Eller en massa 3,7kW laddare!

I en Tesla håller man nere fingret på den plats man vill åka till eller skriver, 5 Storg, så visar den rätt adress.
Tar 3s att hitta rätt destination på GPSen.

Sandy Munro med flera la ner 10 minuter för att kunna använda GPSen i en ID4 och misslyckades.

Ska man ladda måste man först gå en kurs för att förstå alla nivåer i Ionity rabattsystemet. Komplicerat!

Man måste betala på tok för mycket för service.
Annars gäller inte garantin.

Och vill man ladda på jobbet, då går det inte ställa i bilen att man vill ladda i 9A. (Teslan kan steglöst ställa strömstyrkan och kan dessutom minnas den positionen). Man måste köpa en kabel med ställbar strömstyrka.
Som ska ställas in varje gång man ska ladda.

Dessutom har de flesta tyskar sega appar med röriga gränssnitt.

Är lite trött på de tyska fossilbilarnas snack om att vi minsann har tillverkat häst och vagn i 100 år.
Titta på våra träekrar! Ingen gör bättre träekrar än oss!
Vem bryr sig om träekrar år 2021?

Om inte tyskarna skärper till sig och kommer upp i de bästa konkurrenternas nivå på elteknik.
Till priser som matchar asiaterna.
Då ser det mörkt ut för tysk bilindustri.

Tesla och Kia/Ioniq kan ladda i +230kW.

ID3-4 och Enyaq ligger på 50 till 125kW.
Visar med all önskvärd tydlighet hur långt efter man ligger.

Kan tänka mig att 2022 när många icke tyskar kommer med elbilar som har bättre teknik, mera premiumkänsla och lägre priser.
Då kommer ropen på tullar, för att stötta tyskbilindustri.
Tror inte i längden att det är en bra strategi, man måste ha bra produkter till rätt pris, annars blir man utkonkurrerad.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

Det har alltid sålts bilar med röriga inredningar och svaga, törstiga motorer. Men dessa bilar på något sätt ändå hittat köpare som prioriterat annat.
Kommer bli samma i framtiden skulle jag tro.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Det har alltid sålts bilar med röriga inredningar och svaga, törstiga motorer. Men dessa bilar på något sätt ändå hittat köpare som prioriterat annat.
Kommer bli samma i framtiden skulle jag tro.
Det är bra för konsumenten att det blir bra med alternativ!
Förut fick man vara glad om bilen gick på el över huvud taget.
Nu kan man vara mera kräsen och kräva bra utrymmen, 4wd, drag och ett hyfsat lågt pris.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
backe
Inlägg: 1538
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:

Jag känner ingen som sagt att dom önskar att deras Mercedes eller BMW hade samma känsla som en Tesla förutom drivlinan då.
Har kört elbilar från Porsche, BMW, AUDI, Mercedes och alla känns som "häst och vagn" från 1990 talet.

De faller igenom på olika sätt.
Porsche drar mycket el och kan bara laddas på 800V snabbt.
På 400V blir den långsam uppe i norr där nästan bara 50kW laddare finns.
Hur mycket premiumkänsla är det att behöva:
1. Hitta EN HEL 50kW laddare som fungerar
2. Köa för en Nissan Leaf som laddar redan
3. Sen ladda i 2 timmar

För en Teslaägare tar det 5s att kliva ur bilen, stoppa i sladden och sen sitta i bilen igen. Punkt.

De har Brazillions av knappar och röriga gränssnitt.
Man måste läsa manualen för att hitta rätt.
Sega menyer som dessutom inte visar fundamentala saker som en elbilsägare vill veta.
GPSen visar snabbaste vägen till en BENSINMACK!
Eller en massa 3,7kW laddare!

I en Tesla håller man nere fingret på den plats man vill åka till eller skriver, 5 Storg, så visar den rätt adress.
Tar 3s att hitta rätt destination på GPSen.

Sandy Munro med flera la ner 10 minuter för att kunna använda GPSen i en ID4 och misslyckades.

Ska man ladda måste man först gå en kurs för att förstå alla nivåer i Ionity rabattsystemet. Komplicerat!

Man måste betala på tok för mycket för service.
Annars gäller inte garantin.

Och vill man ladda på jobbet, då går det inte ställa i bilen att man vill ladda i 9A. (Teslan kan steglöst ställa strömstyrkan och kan dessutom minnas den positionen). Man måste köpa en kabel med ställbar strömstyrka.
Som ska ställas in varje gång man ska ladda.

Dessutom har de flesta tyskar sega appar med röriga gränssnitt.

Är lite trött på de tyska fossilbilarnas snack om att vi minsann har tillverkat häst och vagn i 100 år.
Titta på våra träekrar! Ingen gör bättre träekrar än oss!
Vem bryr sig om träekrar år 2021?

Om inte tyskarna skärper till sig och kommer upp i de bästa konkurrenternas nivå på elteknik.
Till priser som matchar asiaterna.
Då ser det mörkt ut för tysk bilindustri.

Tesla och Kia/Ioniq kan ladda i +230kW.

ID3-4 och Enyaq ligger på 50 till 125kW.
Visar med all önskvärd tydlighet hur långt efter man ligger.

Kan tänka mig att 2022 när många icke tyskar kommer med elbilar som har bättre teknik, mera premiumkänsla och lägre priser.
Då kommer ropen på tullar, för att stötta tyskbilindustri.
Tror inte i längden att det är en bra strategi, man måste ha bra produkter till rätt pris, annars blir man utkonkurrerad.

I en Tesla håller man nere fingret på den plats man vill åka till eller skriver, 5 Storg, så visar den rätt adress
.

Så alla kan skriva 5 Storg så vet bilen vart man ska? Själv så fattar jag inte hur det går till dock?
Sandy Munro med flera la ner 10 minuter för att kunna använda GPSen i en ID4 och misslyckades.
Det säger mer om Munro dock än navi i ID4, jag har inte lagt någon extra tid alls på att använda den och den har fungerat för mig varje gång, jag kan dock inte skriva 5 Storg utan jag skriver in dit jag ska. Använder det inte själv men röststyrning verkar fungera rätt ok också för navigation.

Inget av det här har dock med det jag skrev att göra, jag känner ingen som gärna ville att deras bil hade samma känsla som en Tesla frånsett drivlinan (dom har ett fint infotainment också). Så att det ska bli någon sorts gyllene standard som det är idag tror jag inte, men det kanske kan bli.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

För att ta tillbaka denna tråd till FSD / AD:

SAE har släppt en förtydligande version av J3016 "levlarna":
sae.jpg
https://www.caranddriver.com/news/amp36 ... els-chart/

Den är lite tydligare, tycker jag.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Matte skrev:
Har någon någon info om vad tex Karpathy, eller någon annan som är insatt, säger om tidsestimat?

Jag ser att spridningen på gissningar/tro/förhoppningar är stora och misstänker att en stor del i det är att det handlar om definitionsfråga och vad vi förväntar oss av en självkörande bil. Men många väldigt bra inlägg! Jag blir dock mer och mer övertygad om att är lång tid kvar till detta kommer att fungera (och vara lagligt) som tex robottaxi (5-10 år?).

Läser även att andra bolag investerar mindre än Tesla och det skulle jag gärna ha källa på.

Undrar också vad som kommer hända med Teslas enorma fördel av att ha en fleet av bilar, då det kommer nya bättre sensorer (kameror i Teslas fall). Då försvinner eventuellt en stor del av värdet i den gamla datan då det kan vara svårt att kombinera sensorer av olika typer. Kan bli en lock-in-effekt som gör att Tesla inte kan testa ny teknik.
Så vitt jag vet har AK (eller någon annan förutom Elon) aldrig sagt något om tidsestimat.
Att andra bolag investerar mindre än Tesla stämmer inte. Det är bara folk med Tesla keps som tror det. Tesla kan dock vara den biltillverkare som investerar mest i AD.

När det gäller HW tror jag att det är högst troligt att Tesla kommer att byta till HD-kameror (har inte nya S/X det?). Tiden får utvisa om det blir en bättre radar och annat också. Det vore ju konstigt att stanna på 2017 års nivå för alltid. Jag tror inte det blir ett bekymmer för Tesla. Man lagrar ju inte rådata från kameror utan modeller.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Så vitt jag vet har AK (eller någon annan förutom Elon) aldrig sagt något om tidsestimat.
Att andra bolag investerar mindre än Tesla stämmer inte. Det är bara folk med Tesla keps som tror det. Tesla kan dock vara den biltillverkare som investerar mest i AD.

När det gäller HW tror jag att det är högst troligt att Tesla kommer att byta till HD-kameror (har inte nya S/X det?). Tiden får utvisa om det blir en bättre radar och annat också. Det vore ju konstigt att stanna på 2017 års nivå för alltid. Jag tror inte det blir ett bekymmer för Tesla. Man lagrar ju inte rådata från kameror utan modeller.
För att utveckla och sedan lansera robotaxinätverk måste man framförallt satsa på tre saker:
1. Datainsamling.
2. Utvecklingsfordon i trafik.
3. Produktionskapacitet.

Tesla dominerar redan datainsamling och produktionskapacitet. Man leder troligen även antal fordon i trafik och med bredare lansering av FSD beta kommer man vara i stor ledning även där.

Vid årets slut kan Tesla ha 100x mer data och 100x fler fordon i trafik jämfört med någon annan utvecklare. Samtidigt kan man även ha byggt färdigt världens mest kraftfulla superdator. Det finns inte någon annan utvecklare som är i närheten av sådana investeringar.

Radar blir det nog ingen men det kan mycket väl vara så att robotaxis från Tesla behöver uppgraderade kameror och även den nya datorn.

Andra utvecklare som satsar mycket är Waymo som redan har robotaxis i trafik och Mobileye som troligen har kommit längst i skapandet av högupplösta kartor.
Skriv svar