FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Andrej Karpathy kastar in handduken. Jag tror inte han kommer tillbaka:


@elonmusk:
”Btw, @karpathy is on a ~4 month sabbatical.”
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av bjelkeman »

“Tesla will be the first company with 1 million vehicles that are capable of SAE Level 4 autonomy on over 90% of public roads in the contiguous United States, with human-level safety or better, and that will make this capability useable by the general public commercially.”
Long Bets, Yarrow Bouchard tar i med 10 år, men är beredd att sätta $200 på det. :)

https://longbets.org/887/
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

bjelkeman skrev:
“Tesla will be the first company with 1 million vehicles that are capable of SAE Level 4 autonomy on over 90% of public roads in the contiguous United States, with human-level safety or better, and that will make this capability useable by the general public commercially.”
Long Bets, Yarrow Bouchard tar i med 10 år, men är beredd att sätta $200 på det. :)

https://longbets.org/887/
Jag kan sätta mer än $200 på att Tesla inte inte har 1M SAE L4 bilar som är autonoma i 90% av USA inom 10 år.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

bjelkeman skrev:
“Tesla will be the first company with 1 million vehicles that are capable of SAE Level 4 autonomy on over 90% of public roads in the contiguous United States, with human-level safety or better, and that will make this capability useable by the general public commercially.”
Long Bets, Yarrow Bouchard tar i med 10 år, men är beredd att sätta $200 på det. :)

https://longbets.org/887/
10år från nu då? 2032.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev:
bjelkeman skrev:
“Tesla will be the first company with 1 million vehicles that are capable of SAE Level 4 autonomy on over 90% of public roads in the contiguous United States, with human-level safety or better, and that will make this capability useable by the general public commercially.”
Long Bets, Yarrow Bouchard tar i med 10 år, men är beredd att sätta $200 på det. :)

https://longbets.org/887/
10år från nu då? 2032.
Bettet är dåligt uttryckt. Det står att Tesla ska vara först till 1M bilar. Jag tror ingen säljer autonoma bilar med stor ODD 2032 till privatpersoner.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

spacecoin skrev:
Fredrik j skrev:
bjelkeman skrev:
“Tesla will be the first company with 1 million vehicles that are capable of SAE Level 4 autonomy on over 90% of public roads in the contiguous United States, with human-level safety or better, and that will make this capability useable by the general public commercially.”
Long Bets, Yarrow Bouchard tar i med 10 år, men är beredd att sätta $200 på det. :)

https://longbets.org/887/
10år från nu då? 2032.
Bettet är dåligt uttryckt. Det står att Tesla ska vara först till 1M bilar. Jag tror ingen säljer autonoma bilar med stor ODD 2032 till privatpersoner.
Dom är väl redan nu på 1 miljon bilar om man räknar att model3 redan har hårdvaran?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev:
Dom är väl redan nu på 1 miljon bilar om man räknar att model3 redan har hårdvaran?
Förutom den lilla detaljen att HW3 aldrig kommer att bli autonom, så menar jag att bettet vinns inte av någon 2032, eftersom ingen är först 2032. Tekniken för "generell självkörning" med en sådan säkerhet att den skulle vara säkrare än en människa (en olycka var 17:e år) är fortfarande science-fiction och jag ser inte att det finns i konsumentbilar 2032 annat än i väldigt begränsade ODD:er som t ex motorväg i soligt, torrt väglag. Om ens där.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

spacecoin skrev:
Fredrik j skrev:
Dom är väl redan nu på 1 miljon bilar om man räknar att model3 redan har hårdvaran?
Förutom den lilla detaljen att HW3 aldrig kommer att bli autonom, så menar jag att bettet vinns inte av någon 2032, eftersom ingen är först 2032. Tekniken för "generell självkörning" med en sådan säkerhet att den skulle vara säkrare än en människa (en olycka var 17:e år) är fortfarande science-fiction och jag ser inte att det finns i konsumentbilar 2032 annat än i väldigt begränsade ODD:er som t ex motorväg i soligt, torrt väglag. Om ens där.
Tesla säljer ju redan hårdvaran för självkörande bilar, vad det nu egentligen betyder. Om man inte menar level4 är det ju missvisande.

"eventual Full Self-Driving Capability through over-the-air software updates."

Att Longbets säger att Tesla troligtvis blir först till 1 miljon självkörande bilar betyder kanske att dom då inte räknar redan sålda bilar utan bilar med annan hårdvara. I framtiden.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev:
Att Longbets säger att Tesla troligtvis blir först till 1 miljon självkörande bilar betyder kanske att dom då inte räknar redan sålda bilar utan bilar med annan hårdvara. I framtiden.
Longbets är en sajt där vem som helst (i detta fall en Tesla-fan) kan publicera ett vad. Så longbets "säger" ingenting.

Att Tesla säljer framtida självkörning stämmer. Att dom kommer att leverera detta på dagens hårdvara (från 2015) eller före 2032 med HW4, HW5 eller HW6 verkar inte troligt. Sova i en privat bil som kör omkring själv 2032? Nä, knappast...

Hade bettet varit "kan man köpa en självkörande bil som man kan sova i medan den kör runt överallt* senast 2032" hade jag lätt bjudit emot.
(*) endast ca 1% av vägnätet i USA är motorväg. 35% är "urban", resten "rural".
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsL »

MWall skrev:
Varför ska vi hoppas på något som antagligen är negativt för miljön och trängseln i städerna?
På vilket sätt skulle det vara dåligt för miljön om transporter kunde ske med mindre, eldrivna och självkörande fordon? Självkörande fordon kan vara mindre för de behöver inte avlöna en förare. Eldrivna då det bara är driften av fordonet som kostar och laddning kan ske utan hänsyn till en avlönad förare.

Persontrafik då? Är inte bussar bra? Nä, de går oftast halvfulla… tror genomsnittet var 7 passagerare. Även här kommer det fungera bättre med mindre eldrivna bussar som inte har en dyr förare.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

spacecoin skrev:
Andrej Karpathy kastar in handduken. Jag tror inte han kommer tillbaka:


@elonmusk:
”Btw, @karpathy is on a ~4 month sabbatical.”
Screenshot 2022-03-27 at 22.56.20.png


Som sagt så blir jag förvånad om vi ser honom på Tesla igen i en operativ roll.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av MWall »

spacecoin skrev:
spacecoin skrev:
Andrej Karpathy kastar in handduken. Jag tror inte han kommer tillbaka:


@elonmusk:
”Btw, @karpathy is on a ~4 month sabbatical.”
Screenshot 2022-03-27 at 22.56.20.png


Som sagt så blir jag förvånad om vi ser honom på Tesla igen i en operativ roll.

Det betyder väl att han ger upp på FSD och Tesla?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

MWall skrev:
Det betyder väl att han ger upp på FSD och Tesla?
Ja, högst antagligen.

Elon hintade om det här redan i Lex Fridman-intervjun:
"Andrej is still director of AI [...] people give Andrej too much credit..."


Doug Field kom aldrig tillbaka från sin "leave of absence". Detta är väl ett sätt att slussa ut folk med hög profil utan att säga att dom sagt upp sig? Ett alias för "garden leave" (non-compete) i ett halvår helt enkelt.
https://www.firstpost.com/tech/auto/tes ... 56541.html
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

spacecoin skrev:
Fredrik j skrev:
Att Longbets säger att Tesla troligtvis blir först till 1 miljon självkörande bilar betyder kanske att dom då inte räknar redan sålda bilar utan bilar med annan hårdvara. I framtiden.
Longbets är en sajt där vem som helst (i detta fall en Tesla-fan) kan publicera ett vad. Så longbets "säger" ingenting.

Att Tesla säljer framtida självkörning stämmer. Att dom kommer att leverera detta på dagens hårdvara (från 2015) eller före 2032 med HW4, HW5 eller HW6 verkar inte troligt. Sova i en privat bil som kör omkring själv 2032? Nä, knappast...

Hade bettet varit "kan man köpa en självkörande bil som man kan sova i medan den kör runt överallt* senast 2032" hade jag lätt bjudit emot.
(*) endast ca 1% av vägnätet i USA är motorväg. 35% är "urban", resten "rural".
Ok. Jag trodde longbets var något slags prognosinstitut. Då betyder det ju ingenting.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av frippan »

Vilken som torsdag* som helst nu

Bild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

frippan skrev:
Vilken som torsdag* som helst nu
Spel för galleriet och shitfing blame. Det är kvalificerat skitsnack att FSD-betan kommer till EU i år. "Pending regulatory approval".... Säkert... Finns ju inte ens NoA med filbyten... För en vecka sedan sa Elon att det skulle ta tid för att "det var så svårt i Europa med olika skyltar och regler" etc. Jag blir så trött. :(
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Även sommaren 2021, osv....
Screenshot 2022-03-29 at 23.19.51.png
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av nek0 »

Någon har tröttnat, stämt Tesla och vunnit i domstolen .
https://www-spiegel-de.translate.goog/a ... x_tr_hl=sv
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1203
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Hertsh »

nek0 skrev:
Någon har tröttnat, stämt Tesla och vunnit i domstolen .
https://www-spiegel-de.translate.goog/a ... x_tr_hl=sv
Undrar om det är att kunden inte fått senaste tillgängliga hårdvara från leverans och därmed inte helt fungerande funktioner i FSD-paketet som skall fungera idag, eller om det är att FSD inte är FSD trots namnet på paketet och lovade framtida funktioner som inre kommit.

Om det är det senare så kan det verkligen bli dyrt för Tesla i Europa. Om det förra så är det väl en fråga om att säkerställa att alla har HW3 och inte HW2.5. Det är lättare för Tesla att hantera.
MX LR (Raven) 2019
Matte
Inlägg: 280
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Matte »

nek0 skrev:
Någon har tröttnat, stämt Tesla och vunnit i domstolen .
https://www-spiegel-de.translate.goog/a ... x_tr_hl=sv
Min tro på mänskligheten skulle lyfta om någon vann mot Tesla för att den inte fått vad som lovats (direkt eller indirekt)!
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

@greentheonly:
"So it's been 1.5 year of the "widely successful" FSDBeta with "great progress", but it's all sideways movement I think.
Even the perception remains super limited and that's about the only place where actual smarts are.

Localization of obstacles remains poor, e.g. see the car trying to escape imaginary stuff by crossing onto oncoming line.
This is esp. scary when there are oncoming cars and the car still tries to do it.

But hey, we at least now got some strange viz where the car is less sure of the path or the road or some such (not that Tesla provides great explanation of the viz details)."

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Elon säger också att Tesla ska göra en "dedicated robotaxi":


Lycka till. 2030? Är detta ytterligare en dödförklaring av FSD för personbilar?
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Larofo »

spacecoin skrev:
Elon säger också att Tesla ska göra en "dedicated robotaxi":


Lycka till. 2030? Är detta ytterligare en dödförklaring av FSD för personbilar?
Du är lite negativ tycker jag. :D
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Credde »

Larofo skrev:
spacecoin skrev:
Elon säger också att Tesla ska göra en "dedicated robotaxi":


Lycka till. 2030? Är detta ytterligare en dödförklaring av FSD för personbilar?
Du är lite negativ tycker jag. :D
Kanske ordet är realistisk ;)
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Larofo »

Credde skrev:
Larofo skrev:
spacecoin skrev:
Elon säger också att Tesla ska göra en "dedicated robotaxi":


Lycka till. 2030? Är detta ytterligare en dödförklaring av FSD för personbilar?
Du är lite negativ tycker jag. :D
Kanske ordet är realistisk ;)
Kanske, kanske inte. ;)
Besatt är ett annat ord jag kommer att tänka på i detta sammanhang. :D
Skriv svar