agehall skrev:...den lyckas inte klassificera det den ser alls.
Man behöver inte veta om objektet är pensionär, om det är en bil, moped, kvinna, hund, eller ett barn för att hantera den här situationen rätt. Att du inte förstår det bevisar att du inte förstår tillräckligt mycket om autonom körning.
Jag tolkade ditt försvar av händelsen som att den visste att det inte var ett barn eftersom den valde att glatt köra vidare meja ned det okända objektet trots att det skulle kunna vara ett barn i en halloween-kostym. Eller ska man behöva träna på alla halloween-kostymer tycker du? Om bilen inte kan klassificera objektet och därmed bortser i från det i planeringen, tycker jag du bevisar vad jag säger.
Jag tror inte att Tesla prioriterar defensiv körning, varken med FSD-betan eller med AP på grund av att det är avsedd att vara just L2 (inte autonom) och utvecklas hela tiden för att upprätthålla balansen mellan "onödiga" inbromsningar och säkerhet. Det är förståeligt, med då kanske man inte ska försöka köra omkring bland oskyddade trafikanter i stadsmiljö med otillräckliga sensorer?
agehall skrev:Det man måste förstå här är att bilen i vissa lägen kan fatta superknepiga saker och ta väldigt kloka beslut samtidigt som den i andra, helt uppenbara situationer för oss människor, tar helt galna beslut - allt hänger på hur den tränats och om en lik situation varit med i träningsdatat.
Det man måste förstå är att man behöver ha en säker ODD för utrullning av säkerhetskritiska system. Om man anser att det man gör nu är "utveckling", "test" eller "validering" så ska man ha utbildad personal som kör bilarna, och tillverkaren ska vara ansvarig under dessa faser. Tesla har sålt någon slags myt om att man måste ha "verkliga mil" och datafångst från dessa. I själva verket så samlar Tesla in väldigt lite data från betan. Man gjorde det mer i början. AV-bolagen har satsat mycket mer på simulering (än Tesla) för att inte bara samla data om samma sak hela tiden. Ovanliga "objekt" kan man hitta lätt. men att hitta "ovanliga situationer" i datasettet från vanlig körning är nästan omöjligt.
agehall skrev:spacecoin skrev: Det här systemet är inte autonomt, kommer inte blir autonomt. Du är helt lurad om du tror annat.
Det må vara hänt. Jag är fullt medveten om var vi står idag och vart vi är på väg. Förr eller senare kommer systemet bli självkörande men när det kommer är en helt annan fråga - det kommer inte direkt ske imorgon.
Det kommer inte att ske att det har systemet (med 1.2MP-kameror) blir autonomt under våra bilars livstid i någon större ODD. Att ett framtida system från Tesla eller någon annan personbilstillverkare skulle bli autonomt i stadsmiljö med oskyddade trafikanter utan aktiva sensorer det är minst 10 år bort, både tekniskt och legalt.