Bra svar och jag håller med dig på alla punkterJordad skrev:FSD-beta är egentligen säkrare när den har varit så dålig som den har varit senaste året. Förarna har inte litat på den alls och varit vaksamma tack vare det. Den blir som farligast nu i takt med att den blir bättre eftersom förare kommer börja lita på den mer och vara mindre vaksamma.backe skrev:Ändå konstigt att dom inte rullar ut den till alla med FSD direkt, måste finnas många liv att spara. Eller bryr sig inte Elon om att spara liv?
Statistiken stämmer så rimligt vore att skicka på det till alla nu direkt, vad finns att förlora på det?
Det är nog bra om det är en långsam utrullning så Tesla hinner utvärdera förarna som får den ordentligt. 1000 om dagen är ändå snabbare än vad jag trodde.
FSD Beta är imponerande!
Moderator: Redaktion
Re: FSD Beta är imponerande!
Re: FSD Beta är imponerande!
Citat-funktionen är ju .. kreativ på forumet.backe skrev:Inte jag som tog upp hur många ggr personen krockat.
På samma vis som man kan avgöra att folk har riskbeteende i andra situationer utan att det leder till siffer-värden. Man kan utsätta sig för rånrisk genom att åka hem med sin lön i cash i ytterfickan och på det viset ha långt högre risk utan att ha blivit rånad/bestulen en enda gång. Det är ändå möjligt att bedömma att den personen utsätter sig för klart ökad risk att bli av med en massa pengar. En sån person kan säga "genom att (som alla andra) acceptera att lönen sätts in på ett konto på banken och bara ta ut lite då och då har jag minskat risken att bli av med hela lönen via rån/stöld". Den personen beter sig då mindre riskabelt, även om vi kan komma på nån som blev id-kapad och blev av med pengar på kontot, och även om det hittills inte skett en enda rånsituation för den enskilde individen.backe skrev:Men hur mäter man hur säkert någon kör utan att räkna t.ex. olyckstillbud? Kan en som kör mjukt och fint och krockar regelbundet vara säkrare än en som kör hetsigt men inte orsakar några incidenter? Tänker bara om man nu ska påstå att det är säkrare med eller utan FSD?
Lite som uttrycket "hängslen och livrem", har man båda är man klart mindre benägen att tappa byxorna, även om man inte tappat dem innan med bara hängslen eller bara livrem.
Tesla M3 LR..
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: FSD Beta är imponerande!
Allt bygger på sannolikhet och då måste det finnas mycket mätdata och inga snedvridningar mot den man jämför med. FSD Beta brister i båda för lite data och ett urval av vilka som ingår utifrån hur säkert det kör. Det är som att jämföra äpplen och päron (nej ännu värre faktiskt).
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: FSD Beta är imponerande!
IcePic skrev:Citat-funktionen är ju .. kreativ på forumet.backe skrev:Inte jag som tog upp hur många ggr personen krockat.På samma vis som man kan avgöra att folk har riskbeteende i andra situationer utan att det leder till siffer-värden. Man kan utsätta sig för rånrisk genom att åka hem med sin lön i cash i ytterfickan och på det viset ha långt högre risk utan att ha blivit rånad/bestulen en enda gång. Det är ändå möjligt att bedömma att den personen utsätter sig för klart ökad risk att bli av med en massa pengar. En sån person kan säga "genom att (som alla andra) acceptera att lönen sätts in på ett konto på banken och bara ta ut lite då och då har jag minskat risken att bli av med hela lönen via rån/stöld". Den personen beter sig då mindre riskabelt, även om vi kan komma på nån som blev id-kapad och blev av med pengar på kontot, och även om det hittills inte skett en enda rånsituation för den enskilde individen.backe skrev:Men hur mäter man hur säkert någon kör utan att räkna t.ex. olyckstillbud? Kan en som kör mjukt och fint och krockar regelbundet vara säkrare än en som kör hetsigt men inte orsakar några incidenter? Tänker bara om man nu ska påstå att det är säkrare med eller utan FSD?
Lite som uttrycket "hängslen och livrem", har man båda är man klart mindre benägen att tappa byxorna, även om man inte tappat dem innan med bara hängslen eller bara livrem.
Jag håller med, men hur ska man avgöra detta i det större perspektivet om man faktiskt ska påstå det? Ska vi sätta kamera på alla bilar med eller utan FSD sen ska någon oberoende avgöra om den med eller utan FSD kör säkrare(lägre benägenhet för risk)? Vilket urval om inte alla? Eller jämfört man bara teslaförare med eller utan FSD? Kanske en icke teslaförare utan FSD kör säkrare än en teslaförare med FSD?
Re: FSD Beta är imponerande!
Det finns oceaner av forskning som visar att människor blir passiva av att övervaka istället för att vara i loopen. Det finns mängder av exempel från olika vertikaler där dålig automation i denna typ av tillämpningar gör att lösningen blir mindre säker på grund av att systemet "failar" när man minst anar det, och inte är alert nog på grund av övertro på systemet.backe skrev:IcePic skrev:Citat-funktionen är ju .. kreativ på forumet.backe skrev:Inte jag som tog upp hur många ggr personen krockat.På samma vis som man kan avgöra att folk har riskbeteende i andra situationer utan att det leder till siffer-värden. Man kan utsätta sig för rånrisk genom att åka hem med sin lön i cash i ytterfickan och på det viset ha långt högre risk utan att ha blivit rånad/bestulen en enda gång. Det är ändå möjligt att bedömma att den personen utsätter sig för klart ökad risk att bli av med en massa pengar. En sån person kan säga "genom att (som alla andra) acceptera att lönen sätts in på ett konto på banken och bara ta ut lite då och då har jag minskat risken att bli av med hela lönen via rån/stöld". Den personen beter sig då mindre riskabelt, även om vi kan komma på nån som blev id-kapad och blev av med pengar på kontot, och även om det hittills inte skett en enda rånsituation för den enskilde individen.backe skrev:Men hur mäter man hur säkert någon kör utan att räkna t.ex. olyckstillbud? Kan en som kör mjukt och fint och krockar regelbundet vara säkrare än en som kör hetsigt men inte orsakar några incidenter? Tänker bara om man nu ska påstå att det är säkrare med eller utan FSD?
Lite som uttrycket "hängslen och livrem", har man båda är man klart mindre benägen att tappa byxorna, även om man inte tappat dem innan med bara hängslen eller bara livrem.
Jag håller med, men hur ska man avgöra detta i det större perspektivet om man faktiskt ska påstå det? Ska vi sätta kamera på alla bilar med eller utan FSD sen ska någon oberoende avgöra om den med eller utan FSD kör säkrare(lägre benägenhet för risk)? Vilket urval om inte alla? Eller jämfört man bara teslaförare med eller utan FSD? Kanske en icke teslaförare utan FSD kör säkrare än en teslaförare med FSD?
Med grund i den forskningen siar jag att Teslas dubbla språk (produktens funktion/prestanda i verkligheten vs marknadsföringen) kommer att bli problematiskt för dem.
Re: FSD Beta är imponerande!
Statistiken som delades är relevant att jämföra med sig själv. Tesla skulle varken våga eller ha förmågan att dölja en olycka med tanke på hur granskade man är.spacecoin skrev:Det verkar väl rimligare att peka ut när någon far med osanning eller dåligt underbyggd statistik om du nu tycker att jag gör det, istället för att för att sprida trams och ta till osanningar för att "vinna". Vill du inte lära dig något av diskussionerna här?
Re: FSD Beta är imponerande!
Alla är nog medvetna om riskerna och Elon tjatar om dem konstant.spacecoin skrev:Det finns oceaner av forskning som visar att människor blir passiva av att övervaka istället för att vara i loopen. Det finns mängder av exempel från olika vertikaler där dålig automation i denna typ av tillämpningar gör att lösningen blir mindre säker på grund av att systemet "failar" när man minst anar det, och inte är alert nog på grund av övertro på systemet.
Med grund i den forskningen siar jag att Teslas dubbla språk (produktens funktion/prestanda i verkligheten vs marknadsföringen) kommer att bli problematiskt för dem.
Jag tror inte heller Teslaägare är så korkade att de tar marknadsföring som sanning. Det har skett några olyckor med autopiloten där folk har missbrukat teknologin men jag har inte sett någon statistik som säger att Tesla är överrepresenterade i sådan olycksstatistik.
Re: FSD Beta är imponerande!
https://www.theverge.com/2021/9/28/2269 ... ash-injuryA group of Texas law enforcement officials are suing Tesla after a Model X with Autopilot engaged crashed into five police officers. The suit was first reported by KPRC 2 in Houston.
It is the latest legal headache for the automaker as it seeks to roll out its controversial driver assistance software to more customers. And it comes as Tesla is facing renewed scrutiny over several crashes that have taken place involving Autopilot and emergency vehicles.
Re: FSD Beta är imponerande!
Om Elon skulle bry sig om forskningen och riskerna skulle han inte rulla ut en ofärdig produkt till varje pris, för att kunna resultatföra FSD-pengarna asap.Jordad skrev:Alla är nog medvetna om riskerna och Elon tjatar om dem konstant.spacecoin skrev:Det finns oceaner av forskning som visar att människor blir passiva av att övervaka istället för att vara i loopen. Det finns mängder av exempel från olika vertikaler där dålig automation i denna typ av tillämpningar gör att lösningen blir mindre säker på grund av att systemet "failar" när man minst anar det, och inte är alert nog på grund av övertro på systemet.
Med grund i den forskningen siar jag att Teslas dubbla språk (produktens funktion/prestanda i verkligheten vs marknadsföringen) kommer att bli problematiskt för dem.
Verkar det här lämpligt att skicka ut till allmänheten?
Re: FSD Beta är imponerande!
Bra att man uppmärksammar olyckor men Tesla är inte överrepresenterade när det gäller den här typen av olycka. Mer logiskt om man fokuserar på branscen i stort och vad man kan göra för att öka säkerheten.backe skrev:https://www.theverge.com/2021/9/28/2269 ... ash-injuryA group of Texas law enforcement officials are suing Tesla after a Model X with Autopilot engaged crashed into five police officers. The suit was first reported by KPRC 2 in Houston.
It is the latest legal headache for the automaker as it seeks to roll out its controversial driver assistance software to more customers. And it comes as Tesla is facing renewed scrutiny over several crashes that have taken place involving Autopilot and emergency vehicles.
Re: FSD Beta är imponerande!
Statistiken är relevant att jämföra med sig själv men inte lika relevant i jämförelse med annan statistik. Den diskussionen har varit här tidigare. Det är intressant att tex se hur statistiken för aktiv säkerhet utvecklas sedan man tog bort radarn och hur FSD-beta presterar framöver jämfört med hur autopiloten tidigare har presterat mestadels på motorväg.spacecoin skrev:Det är sammanfattar hur du argumenterar. Du säger saker som inte hänger ihop, och drar dig inte för att gå direkt på pajkastning istället för att diskutera sakfrågan. Hela tiden. Varje gång argumenten tar slut så sätter du igång.Jordad skrev:Statistiken som delades är relevant att jämföra med sig själv.
Du delade statistiken. Nu kan du kolla här och höra vad som är fel med den istället för att hoppa på mig för att det är lättare:
Angående den där videon så är alla redan medvetna och har debatterat de där siffrorna i lika många år som Tesla har delat med sig av dem. Presentationen är dessutom så vinklad att det är meningslöst att titta på den. Skulle han ha kommit med någon ny information och presenterat det bättre så hade det kanske varit värt att se.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postar den här också för jag tyckte den var intressant eftersom den går rakt emot hajpen.
https://insideevs.com/news/530307/surve ... take-rate/
https://insideevs.com/news/530307/surve ... take-rate/
Re: FSD Beta är imponerande!
Mesta kritiken var när Tesla började med siffrorna och kritiken har väl återupprepats varenda kvartal om siffrorna har uppmärksammats. Här är en artikel från 2018: https://www.wired.com/story/tesla-autop ... tatistics/spacecoin skrev:Jordad skrev:Skulle du kunna förklara för mig vad det är för "kritik som alla har haft sedan Tesla började publicera de här siffrorna" då? För jag har inte läst något om det här på forumet. Länk?
Än en gång. Nej man kan inte jämföra de här siffrorna med något annat men de är intressanta att följa över tid för de ger ändå en indikation på om bilarna blir säkrare. Men jag skulle inte se dem som ett bevis på någonting eftersom de är Teslas egna siffror.
Re: FSD Beta är imponerande!
Studie som undersöker om det är bättre att vänta tills robotaxis är avsevärt säkrare än en en människa eller att tillåta dem tidigt när de bara är 10% säkrare än en människa: https://www.rand.org/pubs/research_reports/RR2150.html
In the long term, more lives are cumulatively saved under an Improve10 policy than either Improve75 or Improve90 policies under all combinations of conditions we explored. In many cases, those savings can be more than half a million lives.
This evidence could help decisionmakers to better balance public skepticism with evidence about the human cost of different choices and to set policies that save more lives overall. Deploying HAVs when their safety performance is just better than that of the average human driver may be too permissive given social expectations about the safety of robots, machines, and other automated systems, but waiting for improvements many times over or waiting for perfection may be too costly. Instead, a middle ground of HAV performance requirements may prove to save the most lives overall.
Re: FSD Beta är imponerande!
Det är bra att denna typ av material tas fram. Problemet för Tesla är att en människa krockar kanske en gång vart 10-20 år i genomsnitt och att FSD-betan skulle krocka var 10:e minut i i dagsläget. Vi har ju haft den diskussionen ang reliabilitet några gångerJordad skrev:Studie som undersöker om det är bättre att vänta tills robotaxis är avsevärt säkrare än en en människa eller att tillåta dem tidigt när de bara är 10% säkrare än en människa: https://www.rand.org/pubs/research_reports/RR2150.html
In the long term, more lives are cumulatively saved under an Improve10 policy than either Improve75 or Improve90 policies under all combinations of conditions we explored. In many cases, those savings can be more than half a million lives.
This evidence could help decisionmakers to better balance public skepticism with evidence about the human cost of different choices and to set policies that save more lives overall. Deploying HAVs when their safety performance is just better than that of the average human driver may be too permissive given social expectations about the safety of robots, machines, and other automated systems, but waiting for improvements many times over or waiting for perfection may be too costly. Instead, a middle ground of HAV performance requirements may prove to save the most lives overall.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: FSD Beta är imponerande!
Plockar man bort tiden som människan inte kör bil i ditt ovan påstående så är det väl fortsatt en bit kvar. Sen är det säkert inte var 10:e minut som en Tesla skulle krocka. Men visst är det en bit kvar.spacecoin skrev:Det är bra att denna typ av material tas fram. Problemet för Tesla är att en människa krockar kanske en gång vart 10-20 år i genomsnitt och att FSD-betan skulle krocka var 10:e minut i i dagsläget. Vi har ju haft den diskussionen ang reliabilitet några gånger
Jag tror olyckorna blir lite olika beroende på hur bilen körs.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: FSD Beta är imponerande!
Jo så är det ju. Men grejen är att ju att varje 10x-hopp i tillförlitlighet är exponentiellt svårare än nästa, så håll inte andan. Det är bara i början av maratonloppet.RagWal skrev:Plockar man bort tiden som människan inte kör bil i ditt ovan påstående så är det väl fortsatt en bit kvar. Sen är det säkert inte var 10:e minut som en Tesla skulle krocka. Men visst är det en bit kvar.spacecoin skrev:Det är bra att denna typ av material tas fram. Problemet för Tesla är att en människa krockar kanske en gång vart 10-20 år i genomsnitt och att FSD-betan skulle krocka var 10:e minut i i dagsläget. Vi har ju haft den diskussionen ang reliabilitet några gånger
Jag tror olyckorna blir lite olika beroende på hur bilen körs.
Sedan är man ju som teknik-nörd sjukt imponerad över hur långt Tesla har kommit.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: FSD Beta är imponerande!
Det är väl också det som Dojo snka snabba upp. Bra träningssekvenser och bra prutt i träningsdatorn så kan det nog itereras fortare också. Vet inte vad de kör på idag.spacecoin skrev:Jo så är det ju. Men grejen är att ju att varje 10x-hopp i tillförlitlighet är exponentiellt svårare än nästa, så håll inte andan. Det är bara i början av maratonloppet.RagWal skrev:Plockar man bort tiden som människan inte kör bil i ditt ovan påstående så är det väl fortsatt en bit kvar. Sen är det säkert inte var 10:e minut som en Tesla skulle krocka. Men visst är det en bit kvar.spacecoin skrev:Det är bra att denna typ av material tas fram. Problemet för Tesla är att en människa krockar kanske en gång vart 10-20 år i genomsnitt och att FSD-betan skulle krocka var 10:e minut i i dagsläget. Vi har ju haft den diskussionen ang reliabilitet några gånger
Jag tror olyckorna blir lite olika beroende på hur bilen körs.
Sedan är man ju som teknik-nörd sjukt imponerad över hur långt Tesla har kommit.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: FSD Beta är imponerande!
Jalopnik verkar inte imponerade av Teslas betyg för att få tillgång till FSD Beta
https://jalopnik.com/tesla-is-now-ranki ... 1847752815The fundamental problem here is that this system incentivizes drivers to drive according to a set of criteria and not the situation around them, and I can’t think of a context where that makes sense.
Re: FSD Beta är imponerande!
Ja, förare som litar för hårt på en ännu omogen funktion kan bli riktigt farligt.backe skrev:Bra svar och jag håller med dig på alla punkterJordad skrev:FSD-beta är egentligen säkrare när den har varit så dålig som den har varit senaste året. Förarna har inte litat på den alls och varit vaksamma tack vare det. Den blir som farligast nu i takt med att den blir bättre eftersom förare kommer börja lita på den mer och vara mindre vaksamma.backe skrev:Ändå konstigt att dom inte rullar ut den till alla med FSD direkt, måste finnas många liv att spara. Eller bryr sig inte Elon om att spara liv?
Statistiken stämmer så rimligt vore att skicka på det till alla nu direkt, vad finns att förlora på det?
Det är nog bra om det är en långsam utrullning så Tesla hinner utvärdera förarna som får den ordentligt. 1000 om dagen är ändå snabbare än vad jag trodde.
Re: FSD Beta är imponerande!
FSD ifrågasätts ur säkerhetssynpunkt.
Ja, förare som litar för hårt på en ännu omogen funktion kan bli riktigt farligt.
Börja därför med att ta bort FSDs möjligheter att styra och gasa /bromsa. Ha kvar autobroms.
Döp om den till FullSafeDriving.
Kör så tills man statistiskt kan visa på 90% färre olyckor.
Kan tänka mig att exempelvis hyrbilsfirmor glatt skulle vilja betala för att ha koll på den som hyr bilen.
Exempel på vad FullSafeDriving kan göra:
1. Krockvarningar. Antal gånger per 1600 km bilen varnar med visuell och med hörbar alarm om att bilen kommer krocka om du inte ingriper. Händelser fångas baserat på inställningen för ”medium” varningskänslighet för kollision oberoende av vald inställning i fordonet.
2. Hårda inbromsningar. Hård bromsning definieras som inbromsning mätt av ditt Tesla-fordon överstigande 0.3 g. Detta är samma sak som en minskning av fordonets hastighet större än 11 km/h på en sekund.
3. Aggressiva svängar. Aggressiv svängning definieras som vänster/högeracceleration, mätt av ditt Tesla -fordon, över 0.4 g. Detta är detsamma som en ökning av fordonets hastighet till vänster/höger större än 14 km/h på en sekund.
4. Kort avstånd. Bilen beräknar om föraren ligger för tätt bakom bilen framför eller om avståndet ger tillräckligt med reaktionstid om tex bilen framför skulle plötsligt stanna. Avståndet mäts endast i hastigheter över 80 km/h.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: FSD Beta är imponerande!
I USA har FSD redan gjort biltrafiken säkrare.
Kan bara säga att det är genialiskt!
Istället för att folk skulle bli negativt inställa på att övervakas.
Har man fått det till att man fullt frivilligt kör säkrare.
Citat från Tibor.
Kan bara säga att det är genialiskt!
Istället för att folk skulle bli negativt inställa på att övervakas.
Har man fått det till att man fullt frivilligt kör säkrare.
Citat från Tibor.
Skulle Tesla infört poängsystemet till försäkringen skulle det varit ett kontroversiellt system som skulle mottagits negativt av vissa. Men nu när folk istället kämpar för att få komma före i kön till att få FSD blev det mycket enklare att “sälja in”.
På köpet fick vi säkrare förare som kommer orsaka mindre olyckor de närmsta veckorna. Teslas självkörande mjukvara räddar liv redan innan folk ens har fått den.
Q
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: FSD Beta är imponerande!
Problemet är ju att inget av ovanstående stämmer. Folk kör mot rött, och kör förbi stoppskyltar och gör andra idiotiska manövrar bara för att undvika att bromsa och därmed sänka sin poäng. Effekten är alltså motsatt. Tanken kanske var god, men "you get what you measure".Zalman3 skrev:I USA har FSD redan gjort biltrafiken säkrare.
Kan bara säga att det är genialiskt!
Istället för att folk skulle bli negativt inställa på att övervakas.
Har man fått det till att man fullt frivilligt kör säkrare.
Citat från Tibor.
Skulle Tesla infört poängsystemet till försäkringen skulle det varit ett kontroversiellt system som skulle mottagits negativt av vissa. Men nu när folk istället kämpar för att få komma före i kön till att få FSD blev det mycket enklare att “sälja in”.
På köpet fick vi säkrare förare som kommer orsaka mindre olyckor de närmsta veckorna. Teslas självkörande mjukvara räddar liv redan innan folk ens har fått den.
Q
Det är bara att kolla Twitter, Tesla-redditarna eller TMC om du inte tror på vad jag säger.
Re: FSD Beta är imponerande!
Om de kör genom rödljus och passerar stoppskyltar kommer shadow mode indikera det. Beter man sig som en idiot och sedan även tjatar om det på twitter för att få uppmärksamhet så är det säkert även ett jättebra sätt att komma sist i kön.spacecoin skrev:Problemet är ju att inget av ovanstående stämmer. Folk kör mot rött, och kör förbi stoppskyltar och gör andra idiotiska manövrar bara för att undvika att bromsa och därmed sänka sin poäng. Effekten är alltså motsatt. Tanken kanske var god, men "you get what you measure".
Det är bara att kolla Twitter, Tesla-redditarna eller TMC om du inte tror på vad jag säger.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: FSD Beta är imponerande!
Nu prioriteras ”safe drivers” som ska få tillgång till FSD. Det gör det i praktiken omöjligt att bedöma om FSD är bra eller dåligt. Om man bara har säkra förare i en grupp och osäkra i den andra blir det lätt att på förhand se hur resultatet kommer att bli. Om detta sedan används i marknadsföringen, säljer jag garanterat min Tesla. Men så blir det säkert inte …
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16