agehall skrev:Om du vill att bilen alltid ska ta det säkra före det osäkra så kommer bilen bokstavligen vara okörbar. Allt kan vara farligt och bilen bör därför stanna.
Tror du på det här på allvar? Har du hört talas om att det finns AV:s deployade utan förare i stadsmiljö. Cruise startades f.ö. ungeför samtidigt som FSD-projektet på Tesla.
agehall skrev:
Nej, och det är väl typ vad Tesla säger också? Iallafall säger väl deras FSD-option i Sverige just nu något i stil med ”självkörande i stadsmiljö (kommer senare)”? Oavsett så är vi ju som sagt inte på L3 än vilket innebär att bilen förväntar sig övervakning av en förare som ska reagera när något sker som inte bilen kan hantera.
Som jag har förstått det är väl hela tanken med FSD så som den ser ut nu, att vi som är teknikvänliga ska använda den för att det i slutändan genererar mer data för Tesla som de kan träna på och därigenom kommer den bli bättre med tiden. Att träna en AI av denna komplexitet är dock inget som direkt görs på en timme…
Inte sju år heller. Det Tesla skriver på sin hemsida i Sverige är att "city streets kommer senare" tidigare har dom skrivit värre saker som "att bilen kör sig själv och du behöver inte köra något alls". Dom skriver också att bilen ska parkera sig själv när du hoppar ur vid utgången. Dom måste väl avse den bil vi köpt och inte någon framtida bil?
I praktiken vet Tesla lika väl som du verkar veta att det inte lär bli någon autonomi med personbilar i stadstrafik före 2035 i Sverige. Alla juridiska och tekniska pilar pekar mot motorväg eller kökörning.
Ville Tesla ha hjälp med sin utveckling behöver dom vill inte ta 40k extra för det, och ljuga om att det är klart snart i sju år?
agehall skrev:
spacecoin skrev:agehall skrev:spacecoin skrev: Det här systemet är inte autonomt, kommer inte blir autonomt. Du är helt lurad om du tror annat.
Det må vara hänt. Jag är fullt medveten om var vi står idag och vart vi är på väg. Förr eller senare kommer systemet bli självkörande men när det kommer är en helt annan fråga - det kommer inte direkt ske imorgon.
Det kommer inte att ske att det har systemet (med 1.2MP-kameror) blir autonomt under våra bilars livstid i någon större ODD. Att ett framtida system från Tesla eller någon annan personbilstillverkare skulle bli autonomt i stadsmiljö med oskyddade trafikanter utan aktiva sensorer det är minst 10 år bort, både tekniskt och legalt.
Det enda stora hindret som jag ser är det juridiska. Tekniken kommer nå dit förr eller senare. Om 1.2MP-kameror räcker eller inte återstår att se, men även om det skulle krävas 1000MP-kameror så kommer det vara en relativt enkel uppgradering den dagen det blir verklighet.
Om jag får en retrofit på min bil från 2019 till annat än HW3 så skulle jag bli extremt förvånad. Det kommer inte att hända så länge deras mjukvara inte funkar, det inte finns legala förutsättningar, och det skulle kosta Tesla så sjukt mycket pengar. Jag har väldigt svårt att några bilar som sålts med HW3 kommer att bli autonoma.
Tesla borde satsa på R157 som alla andra. Motorväg. 130km/h. Om dom nu VILL leverera något annat än en marknadsföringsdemo.