Tar över körningen?Svenssons skrev:Vad gör man då när karta inte stämmer med det bilen ser?
FSD Beta är imponerande!
Moderator: Redaktion
Re: FSD Beta är imponerande!
Re: FSD Beta är imponerande!
Nog dumt att dra slutsatser efter den här videon. Det är inte säkert att det påverkade bilens förmåga att köra överhuvudtaget utan det är antagligen bara visualisering av stoppljus som gick bananas. Det såg roligt ut och självklart är det något som Tesla måste åtgärdaspacecoin skrev:Men visst. Det löser inte allla problem, men löpande crowdsourcade kartor tror jag är ett vinnande koncept. Man kan ju inte BARA använda kartdata... Även Tesla kartor använder ju kartor med förmappade trafikljus.LarsL skrev:Ja, det kan låta smart tills den dagen bilen drar förbi ett trafikljus vid ett vägbygge.spacecoin skrev:
Förmappade kartor med utmärkta trafikljus kanske inte är så dumt ändå...
Den här typen av videor och egna upplevelser som när en väg går parallellt med järnvägar och den plockar upp tågljusen som trafikljus får mig att tänka att det är väldigt väldigt svårt att göra det här med bara kameror. Kanske går det, men inte inom fem-tio år i alla fall. Problemområdet blir för stort och det är för mycket brus. Lidar/HD-kartor har en enorm fördel när det gäller att avgränsa problemet.
Men stoppljus invid motorvägar som inte tillhör motorvägen är ju kanske vettigt att använda kartdata till. Vi människor tolkar saker fel ibland och har det sedan i minnet nästa gång vi kör förbi samma plats. Bara naturligt om självkörande bilar gör samma sak.
Re: FSD Beta är imponerande!
Precis detta. Om man inte kan komma på en bättre anledning än vägarbeten till att låta bli att förenkla ODD med en ENORM faktor, så för all del - fortsätt jaga valen, Ahab...Fredrik j skrev:Tar över körningen?Svenssons skrev:Vad gör man då när karta inte stämmer med det bilen ser?
Skulle man låta bli att förenkla problemet av principiella skäl då eller vad?
Re: FSD Beta är imponerande!
Angående parallellt med järnvägen så var det lite kul när bilen läste hastighetsskylten för tåg på väg ut ur Ludvika. Blev lite överraskad när det stod 130 som gällande hastighet.spacecoin skrev:Men visst. Det löser inte allla problem, men löpande crowdsourcade kartor tror jag är ett vinnande koncept. Man kan ju inte BARA använda kartdata... Även Tesla kartor använder ju kartor med förmappade trafikljus.LarsL skrev:Ja, det kan låta smart tills den dagen bilen drar förbi ett trafikljus vid ett vägbygge.spacecoin skrev:
Förmappade kartor med utmärkta trafikljus kanske inte är så dumt ändå...
Den här typen av videor och egna upplevelser som när en väg går parallellt med järnvägar och den plockar upp tågljusen som trafikljus får mig att tänka att det är väldigt väldigt svårt att göra det här med bara kameror. Kanske går det, men inte inom fem-tio år i alla fall. Problemområdet blir för stort och det är för mycket brus. Lidar/HD-kartor har en enorm fördel när det gäller att avgränsa problemet.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: FSD Beta är imponerande!
https://www.theonion.com/revolutionary- ... 1847048521
In what many are calling the future of the automotive industry, a revolutionary driverless car unveiled Tuesday requires zero functional technology to generate profit. “While many companies in the autonomous vehicle sector have unveiled models to generate funding with little feasible technology, what sets X-Course apart is that we make money without any self-driving technology whatsoever and absolutely no plans to ever develop it,” said X-Course CEO Patrick Medill
Re: FSD Beta är imponerande!
Exakt.LarsL skrev:Ja, det kan låta smart tills den dagen bilen drar förbi ett trafikljus vid ett vägbygge.spacecoin skrev:
Förmappade kartor med utmärkta trafikljus kanske inte är så dumt ändå...
Waymo Self Driving Taxi Fumbles In Construction Zone, Blocks Traffic
Visar på varför LIDAR-prescannad och kart-premappad AD suger, och inte är i närheten av äkta självkörande L4.
Klarar ju inte ens av att hantera ett par vägkoner som den inte blivit varse i förväg.
Dessutom ganska farlig AD känns det, som backar ut på en huvudled så där (även om den gör det långsamt).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: FSD Beta är imponerande!
Nu hoppar du till slutsatser. Den här videon är inget argument för eller emot Lidarmappning. Det finns inget över huvud taget som säger att t ex en Tesla med FSD hade kommit längre här eller att det gått bättre för Waymo genom att inte förmappa.martinot skrev:Exakt.LarsL skrev:Ja, det kan låta smart tills den dagen bilen drar förbi ett trafikljus vid ett vägbygge.spacecoin skrev:
Förmappade kartor med utmärkta trafikljus kanske inte är så dumt ändå...
Waymo Self Driving Taxi Fumbles In Construction Zone, Blocks Traffic
Visar på varför LIDAR-prescannad och kart-premappad AD suger, och inte är i närheten av äkta självkörande L4.
Klarar ju inte ens av att hantera ett par vägkoner som den inte blivit varse i förväg.
Dessutom ganska farlig AD känns det, som backar ut på en huvudled så där (även om den gör det långsamt).
Den enda videon visar är att självkörning svårt, speciellt så i förarlösa bilar.
I en personbil hade man i detta fall tagit över och så hade situationen varit klar tre sekunder senare.
Att Waymo "inte är i närheten av äkta självkörande L4", ehh? Vad är din definition av ODD i så fall? Dom kör ju L4 i Phoenix där videon togs.
Re: FSD Beta är imponerande!
Detta känns som ett lite svårare fall än det som Waymo utsattes för...spacecoin skrev:Nu hoppar du till slutsatser. Den här videon är inget argument för eller emot Lidarmappning. Det finns inget över huvud taget som säger att t ex en Tesla med FSD hade kommit längre här eller att det gått bättre för Waymo genom att inte förmappa.
Finns mängder med fler liknande exempel, tog bara första i sökningen.
EDIT: Lägger till nästa två klipp i sökningen som är för korta klipp (under 4 minuter):
Vet inte varför sista klippet kom med då jag sökte på cones och road work men det är ju ändå liknande situation.
Enligt vissa är det dock farligare att bilen placerar en massa trafikljus på visualiseringen i bilen än att bilen stannar mitt i vägen och inte kan köra därifrån. LIDAR/HD-kartor ska visst lösa att de där trafikljusen på en lastbil inte ska räknas även ifall LIDAR/HD-kartor måste kompletteras med kameror för att kunna fixa tillfälliga trafikljus vid vägarbete. Ingen förklaring till hur LIDAR/HD-kartor ska kunna sålla bort vissa trafikljus men inte andra.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 3 gång.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: FSD Beta är imponerande!
Nej. De är del beroende av att pre-mappa området i förväg med LIDAR, och måste även förlita sig på uppdaterade kartor. De måste även ha mänsklig assistans från fjärroperatörer att ta över i kniviga situationer. Det är inte äkta L4.spacecoin skrev:Nu hoppar du till slutsatser. Den här videon är inget argument för eller emot Lidarmappning. Det finns inget över huvud taget som säger att t ex en Tesla med FSD hade kommit längre här eller att det gått bättre för Waymo genom att inte förmappa.martinot skrev:Exakt.LarsL skrev:Ja, det kan låta smart tills den dagen bilen drar förbi ett trafikljus vid ett vägbygge.spacecoin skrev:
Förmappade kartor med utmärkta trafikljus kanske inte är så dumt ändå...
Waymo Self Driving Taxi Fumbles In Construction Zone, Blocks Traffic
Visar på varför LIDAR-prescannad och kart-premappad AD suger, och inte är i närheten av äkta självkörande L4.
Klarar ju inte ens av att hantera ett par vägkoner som den inte blivit varse i förväg.
Dessutom ganska farlig AD känns det, som backar ut på en huvudled så där (även om den gör det långsamt).
Den enda videon visar är att självkörning svårt, speciellt så i förarlösa bilar.
I en personbil hade man i detta fall tagit över och så hade situationen varit klar tre sekunder senare.
Att Waymo "inte är i närheten av äkta självkörande L4", ehh? Vad är din definition av ODD i så fall? Dom kör ju L4 i Phoenix där videon togs.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: FSD Beta är imponerande!
Ändå ett bra exempel på hur äkta AD L4/L5 agerar.Svenssons skrev:Detta känns som ett lite svårare fall än det som Waymo utsattes för...spacecoin skrev:Nu hoppar du till slutsatser. Den här videon är inget argument för eller emot Lidarmappning. Det finns inget över huvud taget som säger att t ex en Tesla med FSD hade kommit längre här eller att det gått bättre för Waymo genom att inte förmappa.
Finns mängder med fler liknande exempel, tog bara första i sökningen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: FSD Beta är imponerande!
Wow, sån vill jag ha.lakke skrev:
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: FSD Beta är imponerande!
Alltså jag tänker så här, ju högre säkerhet man vill ha, ju fler, dyrare och bättre sensorer använder man. Andra former av indata, som t ex HD-kartor hjälper också till att avgränsa problemet i 99.99% av fallen.martinot skrev:Ändå ett bra exempel på hur äkta AD L4/L5 agerar.Svenssons skrev:Detta känns som ett lite svårare fall än det som Waymo utsattes för...spacecoin skrev:Nu hoppar du till slutsatser. Den här videon är inget argument för eller emot Lidarmappning. Det finns inget över huvud taget som säger att t ex en Tesla med FSD hade kommit längre här eller att det gått bättre för Waymo genom att inte förmappa.
Finns mängder med fler liknande exempel, tog bara första i sökningen.
Sedan är det givetvis så att i slutändan så är det bäst programvara som levererar bäst resultat.
@martinot, du kan väl inte kalla Tesla L4. Dom är ju Level 2. Vad du kallar "äkta" L4 vet jag inte vad det är. Definitionen av Level 4 är att bilen ska kunna köra själv inom de parametrar som man bestämmer i förväg - detta kallas för Operational Design Domain (ODD).
Den kan t ex vara "i hastigheter under 120km/h på motorväg" och "torrt väglag". Det som gör att något är Level 4 eller ej är i huvudsak att den som erbjuder tjänsten tar på sig ansvaret för incidenter under tiden bilen är autonom.
Hur man sedan når dit, med radar, lidar, eller bara kameror. Med förmappat i hd eller ej osv, är inte relevant annat än för kostnaden per enhet.
Det ska bli spännande att se om beta v9 är så mycket bättre än 8.2 som Elon sagt. Det vore superroligt om så är fallet. Att Tesla skulle ta på sig någon form av liability för FSD-körning inom 3-5 år tror jag inte på.
Högre säkerhet på landsväg och motorväg vill jag ha (i EU). Autonom stadskörning tycker jag personligen inte är prioriterat för personbilar.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: FSD Beta är imponerande!
spacecoin skrev:Alltså jag tänker så här, ju högre säkerhet man vill ha, ju fler, dyrare och bättre sensorer använder man. Andra former av indata, som t ex HD-kartor hjälper också till att avgränsa problemet i 99.99% av fallen.martinot skrev:Ändå ett bra exempel på hur äkta AD L4/L5 agerar.Svenssons skrev:Detta känns som ett lite svårare fall än det som Waymo utsattes för...spacecoin skrev:Nu hoppar du till slutsatser. Den här videon är inget argument för eller emot Lidarmappning. Det finns inget över huvud taget som säger att t ex en Tesla med FSD hade kommit längre här eller att det gått bättre för Waymo genom att inte förmappa.
Finns mängder med fler liknande exempel, tog bara första i sökningen.
Sedan är det givetvis så att i slutändan så är det bäst programvara som levererar bäst resultat.
@martinot, du kan väl inte kalla Tesla L4. Dom är ju Level 2. Vad du kallar "äkta" L4 vet jag inte vad det är. Definitionen av Level 4 är att bilen ska kunna köra själv inom de parametrar som man bestämmer i förväg - detta kallas för Operational Design Domain (ODD).
Den kan t ex vara "i hastigheter under 120km/h på motorväg" och "torrt väglag". Det som gör att något är Level 4 eller ej är i huvudsak att den som erbjuder tjänsten tar på sig ansvaret för incidenter under tiden bilen är autonom.
Hur man sedan når dit, med radar, lidar, eller bara kameror. Med förmappat i hd eller ej osv, är inte relevant annat än för kostnaden per enhet.
Det ska bli spännande att se om beta v9 är så mycket bättre än 8.2 som Elon sagt. Det vore superroligt om så är fallet. Att Tesla skulle ta på sig någon form av liability för FSD-körning inom 3-5 år tror jag inte på.
Jag tror inte FSD kommer att användas inom snar framtid till självkörning utan att man vill ha FSD till att få en säkrare förare och därmed stor vinst till Teslas Försäkringsbolag.
För hur ska exempelvis Länsförsäkringar kunna konkurrera med Tesla försäkringar om Tesla ger 40% rabatt på försäkringen om man köper FSD?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: FSD Beta är imponerande!
Vad hindrar Länsförsäkringar att ge samma rabatt som Tesla för en bil med FSD menar du?Zalman3 skrev:För hur ska exempelvis Länsförsäkringar kunna konkurrera med Tesla försäkringar om Tesla ger 40% rabatt på försäkringen om man köper FSD?
Re: FSD Beta är imponerande!
Tesla kan ju nästan "ge bort" bilförsäkring om man köper FSD, och ta in vinsten via FSD försäljningen.spacecoin skrev:Vad hindrar Länsförsäkringar att ge samma rabatt som Tesla för en bil med FSD menar du?Zalman3 skrev:För hur ska exempelvis Länsförsäkringar kunna konkurrera med Tesla försäkringar om Tesla ger 40% rabatt på försäkringen om man köper FSD?
Men Länsförsäkringar tjänar inget på att folk köper FSD.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: FSD Beta är imponerande!
Det känns ju inte som att aktieägarna skulle jubla över den affärsidén.Zalman3 skrev:Tesla kan ju nästan "ge bort" bilförsäkring om man köper FSD, och ta in vinsten via FSD försäljningen.spacecoin skrev:Vad hindrar Länsförsäkringar att ge samma rabatt som Tesla för en bil med FSD menar du?Zalman3 skrev:För hur ska exempelvis Länsförsäkringar kunna konkurrera med Tesla försäkringar om Tesla ger 40% rabatt på försäkringen om man köper FSD?
Men Länsförsäkringar tjänar inget på att folk köper FSD.
Jag kan hjälpa dig lite på traven med affärsutvecklingen: Det ingår en bilförsäkring i FSD-prenumerationen som kostar 3000 kr i månaden. Ingen självrisk om man krockar när FSD är aktiverat.
Med det sagt så tror jag du grovt underskattar problematiken i att köra en sakförsäkringsverksamhet. Det är inte lätt, även för de som har tränat i 50-200 år.
Re: FSD Beta är imponerande!
spacecoin skrev:Det känns ju inte som att aktieägarna skulle jubla över den affärsidén.Zalman3 skrev:Tesla kan ju nästan "ge bort" bilförsäkring om man köper FSD, och ta in vinsten via FSD försäljningen.spacecoin skrev:Vad hindrar Länsförsäkringar att ge samma rabatt som Tesla för en bil med FSD menar du?Zalman3 skrev:För hur ska exempelvis Länsförsäkringar kunna konkurrera med Tesla försäkringar om Tesla ger 40% rabatt på försäkringen om man köper FSD?
Men Länsförsäkringar tjänar inget på att folk köper FSD.
Jag kan hjälpa dig lite på traven med affärsutvecklingen: Det ingår en bilförsäkring i FSD-prenumerationen som kostar 3000 kr i månaden. Ingen självrisk om man krockar när FSD är aktiverat.
Med det sagt så tror jag du grovt underskattar problematiken i att köra en sakförsäkringsverksamhet. Det är inte lätt, även för de som har tränat i 50-200 år.
Elon struntar högaktningsfullt i vad andra har gjort tidigare.
Vi får väl se om Tesla försäkring blir framgångsrikt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: FSD Beta är imponerande!
Ja och Tesla gör det heller inte helt själv. I USA samarbetar man tex med Liberty Mutual Insurance Company som är ett av de största försäkringsbolagen där.Zalman3 skrev:Elon struntar högaktningsfullt i vad andra har gjort tidigare.
Vi får väl se om Tesla försäkring blir framgångsrikt.
Re: FSD Beta är imponerande!
Zalman3 skrev:Tesla kan ju nästan "ge bort" bilförsäkring om man köper FSD, och ta in vinsten via FSD försäljningen.spacecoin skrev:Vad hindrar Länsförsäkringar att ge samma rabatt som Tesla för en bil med FSD menar du?Zalman3 skrev:För hur ska exempelvis Länsförsäkringar kunna konkurrera med Tesla försäkringar om Tesla ger 40% rabatt på försäkringen om man köper FSD?
Men Länsförsäkringar tjänar inget på att folk köper FSD.
Vad tjänar Tesla på att ge bort försäkringar då? Känns som en jättedålig affärsidé faktiskt att skänka bort något så kostsamt som en försäkring och ta det från vinsten på något man redan sålt.
Re: FSD Beta är imponerande!
Tesla börjar anställa fler testförare i Europa: https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... -worldwide
Man gör det i flera storstäder i USA med.
Man gör det i flera storstäder i USA med.
Re: FSD Beta är imponerande!
När bilen blir fullt självkörande, dvs level4 är det ju teslas försäkring som gäller? Det är ju tesla som är ansvarig och får ju rimligen betala när något går snett.
Re: FSD Beta är imponerande!
Länsförsäkringar är inget vinstdrivande bolag. Man tar ut premier för att betala omkostnaderna. Man kommer inte konkurrera alls om tesla subventionerar premien.Zalman3 skrev:Tesla kan ju nästan "ge bort" bilförsäkring om man köper FSD, och ta in vinsten via FSD försäljningen.spacecoin skrev:Vad hindrar Länsförsäkringar att ge samma rabatt som Tesla för en bil med FSD menar du?Zalman3 skrev:För hur ska exempelvis Länsförsäkringar kunna konkurrera med Tesla försäkringar om Tesla ger 40% rabatt på försäkringen om man köper FSD?
Men Länsförsäkringar tjänar inget på att folk köper FSD.
Re: FSD Beta är imponerande!
Kan vi sluta diskutera försäkringar i denna tråd tack? %&(/& Zalman som kapade tråden.
Här är istället två bra artiklar av Alex Roy (Argo AI).
Geofence, inte ett misslyckande, utan smart. Förklarat så till och med ett barn kan förstå det:
https://groundtruthautonomy.com/self-dr ... oundaries/
Why Level 5 vehicles makes no sense:
https://groundtruthautonomy.com/why-l5- ... -no-sense/
Här är istället två bra artiklar av Alex Roy (Argo AI).
Geofence, inte ett misslyckande, utan smart. Förklarat så till och med ett barn kan förstå det:
https://groundtruthautonomy.com/self-dr ... oundaries/
Why Level 5 vehicles makes no sense:
https://groundtruthautonomy.com/why-l5- ... -no-sense/
Re: FSD Beta är imponerande!
Marknadsföring!backe skrev:Zalman3 skrev:Tesla kan ju nästan "ge bort" bilförsäkring om man köper FSD, och ta in vinsten via FSD försäljningen.spacecoin skrev:Vad hindrar Länsförsäkringar att ge samma rabatt som Tesla för en bil med FSD menar du?Zalman3 skrev:För hur ska exempelvis Länsförsäkringar kunna konkurrera med Tesla försäkringar om Tesla ger 40% rabatt på försäkringen om man köper FSD?
Men Länsförsäkringar tjänar inget på att folk köper FSD.
Vad tjänar Tesla på att ge bort försäkringar då? Känns som en jättedålig affärsidé faktiskt att skänka bort något så kostsamt som en försäkring och ta det från vinsten på något man redan sålt.
Sen att ta 3000kr/månad för FSD med försäkring är ju inte en förlust affär direkt. Jag betalar ju idag typ 500kr/mån resp 1100kr/mån för försäkring av Model 3 och Model S. Så 2000kr/månad för FSD är ju inte direkt gratis.