FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Reconnnn skrev:
Skulle vilja hävda att vi säger ungefär samma sak här. Du kommer inte så långt per timme i SanFransisco.
Men denna är ganska imponerande
Sen är det inte FSD. Det är driver assist i stadstrafik.
På en timme i SF kommer jag i alla fall 5 mil i timmen en normal dag när jag kört där.

Ja det är imponerande och oanvändbart på samma gång. Lite som att jobba som körskollärare utan betalning. Till en elev som inte lär sig. Stressigt och motsatsen till "driver-assist" mao eftersom det varken går snabbare, minskar risken för olyckor eller är avkopplande.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

Reconnnn skrev:
Undra hur snabbt det kommer kunna gå från att vara mindre säkra än en vanlig bilist till att bli 10 eller 100 gånger säkrare. Det finns ju olika sätt som en robot kan sätta sig i säkerhet också som en vanlig bilist kanske inte skulle göra. Typ köra in till vägkanten och vägra röra sig om det blir för dåligt väder eller för mycket människor runt om kring.

Det blir intressant att se hur dem gör när dem ska gå från. Cool feature som de betrodda har tillgång till till att ta juridiskt ansvar.
Det är ett förenklat sätt att se på ststistiken. Att flyga är ju långt mycket säkrare än att köra bil i dåligt väglag. Att många är flygrädda men inte rädda för att köra bil är ju känslan av egen kontroll. Vem skulle vilja flyga om det i flygolyckor dog lika många som i trafiken?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

NHTSA har uppgraderat sin "preliminary evaluation" av Autopilot till "engineering analysis" vilket är en eskalering:
https://www.reuters.com/business/autos- ... 022-06-09/
nhtsa.jpeg
https://static.nhtsa.gov/odi/inv/2022/I ... 2-3184.PDF
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Mer tecken på att 1.2MP inte räcker till:
https://driveteslacanada.ca/news/samsun ... mera-deal/

5MP-kameror (i linje med tidigare rykten) och radar med högre upplösning (dock inte high-end "imaging" verkar det som). HW4 i bilar från 2023 verkar troligt. Nu saknas bara en snabbare dator till listan som kan hantera den större datamängden (4x) och de växande neurala näten.

Min personliga gissning är att det inte blir någon retrofit och att folk kommer att bli lite upprörda. Känns lite som en tickande bomb rent liabilitymässigt.

edit:
The Tesla Team October 19, 2016 skrev:
We are excited to announce that, as of today, all Tesla vehicles produced in our factory – including Model 3 – will have the hardware needed for full self-driving capability
https://www.tesla.com/blog/all-tesla-ca ... g-hardware
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av backe »

spacecoin skrev:
NHTSA har uppgraderat sin "preliminary evaluation" av Autopilot till "engineering analysis" vilket är en eskalering:
https://www.reuters.com/business/autos- ... 022-06-09/
nhtsa.jpeg
https://static.nhtsa.gov/odi/inv/2022/I ... 2-3184.PDF
Artikel om det du skrev.
The NHTSA's Office of Defects Investigation opened the probe of Tesla Autopilot in August 2021 due to "eleven crashes in which Tesla models of various configurations have encountered first responder scenes and subsequently struck one or more vehicles involved with those scenes." Five other crashes have since been added to the analysis, which covers 830,000 Tesla Model Y, Model X, Model S, and Model 3 cars released from 2014 to 2022. The crashes being investigated resulted in 15 injuries and one death, the NHTSA said.
https://arstechnica.com/tech-policy/202 ... le-recall/
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jag tycker inte enskilda video:er eller anekdoter är representativa för utvecklingen.

Jag tycker dock denna video är väldigt bra, för den visar hur svårt det här problemet är och hur pass beroende Tesla är av korrekt kartdata (vid 2 min).



För att Tesla skulle vara autonoma på ett säkert sätt utan korrekt kartdata behöver man bland annat kunna läsa skyltar inkl all text och förstå dess innebörd i hela sin ODD (hela världen). Det går självklart inte att validera om så är fallet eller att säkerställa att kartdata alltid stämmer. Det är därför andra bolag anser att autonomi behöver geofencas - för att kunna valideras (och ha redundans, multipla sensorsviter, köra mindre aggressivt et c et c). Innan Tesla börjar göra detta kommer dom inte att bli autonoma.

Om en robotaxi stöter på något som inte stämmer behöver den stanna säkert och ringa en operatör för beslut. Inte gasa på som att allt är ok och dra av några forward collision warnings och lämpa över allt ansvar för säkerheten på föraren.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Skärmavbild 2022-06-23 kl. 23.03.26.png
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Zalman3 skrev:
Skärmavbild 2022-06-23 kl. 23.03.26.png
Du får gärna ange källa på bilder eller citat så man kan se dem i sitt sammanhang.
(Edit: TeslaDaily som citerar Elon, som lovat autonomi sedan 2016.)

Det man borde fråga sig är varför ingen, INGEN "följer" efter Teslas vision-only-strategi för autonomi om dom nu är "minst fem år före alla andra".

Det är rent självbedrägeri att tro att Tesla "leder" någonting här med icke-redundanta billiga sensorer från 2016. Jag är 80% säker på att Tesla inför radar igen i HW4 med 5MP-kameror. Debut under 2023 eller senast 2024 i alla modeller. Ingen retrofit. Tesla överger autonomi för legacy HW3 och börjar lova detsamma för HW4, och kanske lyckas med det i smala ODD:er som t ex motorväg.

Frågan är om Tesla inte även måste kasta merparten av all data för träning om dom byter kameror (och eventuellt dess placering) - som dom lagt hundratusentals timmar för att sätta etiketter på.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Gustafsson »

Jag har lekt lite med ett par telefonappar, seek som känner igen växter man riktar kameran emot och Kvitteromat som känner igen fågelläten.
Medan Seek identifierar imponerande många växter korrekt, ser jag att min bil med FSD fortfarande inte ser skillnad på papperskorgar och långtradare. Den följer fel linjer i vägen under körning och tokvarnar för hinder som inte finns. Den ena kostar 70000, den andra är gratis. Vad gör dom på Tesla egentligen?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Gustafsson skrev:
Jag har lekt lite med ett par telefonappar, seek som känner igen växter man riktar kameran emot och Kvitteromat som känner igen fågelläten.
Medan Seek identifierar imponerande många växter korrekt, ser jag att min bil med FSD fortfarande inte ser skillnad på papperskorgar och långtradare. Den följer fel linjer i vägen under körning och tokvarnar för hinder som inte finns. Den ena kostar 70000, den andra är gratis. Vad gör dom på Tesla egentligen?
Det är skillnad på att hitta relevanta objekt och att identifiera ett objekt.
Ett problem är ju att "den riktiga världen", som Elon gillar att säga, innehåller så oändligt många saker.

Ett trivialt exempel: Det är ju skillnad på en bild på en stoppskylt eller ett trafikljus på en bussreklam eller tröja, och en verklig dito. FSD har ingen aning om det är en bild eller en verklig till exempel. Kartinformation med exakta positioner på riktiga trafikljus, skyltar osv skulle ju öka chansen att göra rätt. Med Lidar kan man lättare bedöma om det är ett riktigt objekt eller inte.

Den största skillnaden tycker jag är att ingen dör om en app på en telefon identifierar fel växt eller fågel... Har man en självkörande bil som susar omkring bland oskyddade trafikanter och gör fel så kan folk dö, även med en människa som fallback. Det är därför Cruise och Waymo har massor av lager av säkerhetssystem, geofence till förmappade områden osv. Det är det billigaste och enklaste sättet att nå upp i tillräckligt antal "nior" i säkerhet.

De allra flesta är överens att rena vision-only ML-system är inte redo för säkerhets-kritiska tillämpningar där man måste fatta beslut i realtid/snabbt. I framtiden kanske det går, men knappast inom de kommande 20 åren. Ibland tror jag inte folk förstår att man inte ens kan ersätta en person som kollar på röntgenplåtar på ett säkert vis, utan man behöver mänsklig granskning. Hur ska man då kunna köra bil autonomt bland fotgängare nästa år? Med kameror som har halva upplösningen av en OG iPhone från 2007 :)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Gustafsson »

spacecoin skrev:
Gustafsson skrev:
Jag har lekt lite med ett par telefonappar, seek som känner igen växter man riktar kameran emot och Kvitteromat som känner igen fågelläten.
Medan Seek identifierar imponerande många växter korrekt, ser jag att min bil med FSD fortfarande inte ser skillnad på papperskorgar och långtradare. Den följer fel linjer i vägen under körning och tokvarnar för hinder som inte finns. Den ena kostar 70000, den andra är gratis. Vad gör dom på Tesla egentligen?
Det är skillnad på att hitta relevanta objekt och att identifiera ett objekt.
Ett problem är ju att "den riktiga världen", som Elon gillar att säga, innehåller så oändligt många saker.

Ett trivialt exempel: Det är ju skillnad på en bild på en stoppskylt eller ett trafikljus på en bussreklam eller tröja, och en verklig dito. FSD har ingen aning om det är en bild eller en verklig till exempel. Kartinformation med exakta positioner på riktiga trafikljus, skyltar osv skulle ju öka chansen att göra rätt. Med Lidar kan man lättare bedöma om det är ett riktigt objekt eller inte.

Den största skillnaden tycker jag är att ingen dör om en app på en telefon identifierar fel växt eller fågel... Har man en självkörande bil som susar omkring bland oskyddade trafikanter och gör fel så kan folk dö, även med en människa som fallback. Det är därför Cruise och Waymo har massor av lager av säkerhetssystem, geofence till förmappade områden osv. Det är det billigaste och enklaste sättet att nå upp i tillräckligt antal "nior" i säkerhet.

De allra flesta är överens att rena vision-only ML-system är inte redo för säkerhets-kritiska tillämpningar där man måste fatta beslut i realtid/snabbt. I framtiden kanske det går, men knappast inom de kommande 20 åren. Ibland tror jag inte folk förstår att man inte ens kan ersätta en person som kollar på röntgenplåtar på ett säkert vis, utan man behöver mänsklig granskning. Hur ska man då kunna köra bil autonomt bland fotgängare nästa år? Med kameror som har halva upplösningen av en OG iPhone från 2007 :)
Appen Seek känner igen djur, svampar, växter, fiskar insekter blötdjur mm. Den tar hänsyn till var du är i världen och det finns en hel del AI involverat. Låt säga att du skulle använda den för att se om du kan äta objektet du pekar mot, då är det ju lite viktigare att den kan skilja mellan fingerborgsblomma och blåklocka. Eller mellan flugsvamp och champinjoner…
Jag håller helt med dig om det orimliga i autonom bilkörning såsom Tesla marknadsför den. Intressant dock att en gratisapp gör ett långt mycket bättre jobb med att klassificera ett mycket stort antal ibland snarlika objekt än vad Teslas FSD gör.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Skärmavbild 2022-06-27 kl. 23.53.50.png
Vad är skillnaden mellan:
Autopilot
EAP
FSD
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Bra bild, men det borde finnas en internationell version…. Dom blåmarkerade (förutom suggest lane changes) och smart summon finns bara i Nordamerika.

Den sista finns bara i USA och kommer aldrig att tillåtas i UNECE-länder.

Det utlovades autonomi, och det kommer gissningsvis aldrig för HW3-bilar.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Gali strikes again:


TLDW: FSD Beta kör in på enkelriktad gata mot trafiken... Basically a solved problem...
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av fth »

spacecoin skrev:
Gali strikes again:


TLDW: FSD Beta kör in på enkelriktad gata mot trafiken... Basically a solved problem...
cherry-picking...

Snart två månader gammal video, Gali fortsätter stresstesta FSD vid monorail, Taylor Ogan väljer ut det sämsta försöket av tre, på vilket sätt är detta en nyhet idag? :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av rockard »

fth skrev:
spacecoin skrev:
Gali strikes again:


TLDW: FSD Beta kör in på enkelriktad gata mot trafiken... Basically a solved problem...
cherry-picking...

Snart två månader gammal video, Gali fortsätter stresstesta FSD vid monorail, Taylor Ogan väljer ut det sämsta försöket av tre, på vilket sätt är detta en nyhet idag? :roll:

/fth
Just det, det är lungt om man bara gör helgalna beslut var tredje gång när man är ute och kör bil.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av fth »

rockard skrev:
Just det, det är lungt om man bara gör helgalna beslut var tredje gång när man är ute och kör bil.
Ja, det var ju precis vad jag skrev. Not. :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av rockard »

fth skrev:
rockard skrev:
Just det, det är lungt om man bara gör helgalna beslut var tredje gång när man är ute och kör bil.
Ja, det var ju precis vad jag skrev. Not. :roll:

/fth
Du kallade det cherry picking att peka ut det sämsta av tre försök. Som att det vore ett onödigt negativt sätt att utvärdera hur bra bilen kör. Så ja, tycker det var precis det du skrev.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av fth »

rockard skrev:
fth skrev:
rockard skrev:
Just det, det är lungt om man bara gör helgalna beslut var tredje gång när man är ute och kör bil.
Ja, det var ju precis vad jag skrev. Not. :roll:

/fth
Du kallade det cherry picking att peka ut det sämsta av tre försök. Som att det vore ett onödigt negativt sätt att utvärdera hur bra bilen kör. Så ja, tycker det var precis det du skrev.
Cherry pickingen bestod i att från den videon, som för övrigt har titeln "Tesla's Self-Driving Software Is Getting Good", endast plocka ut denna sekvens, inte att välja det sämsta av tre försök på ett ganska extremt edge case.

Den andra invändningen jag hade gällde att plocka upp denna gamla sekvens som en nyhet bara för att en annan fanatisk Elon-basher av någon outgrundlig anledning valde att tweeta detta idag.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

Precis som när man kör själv kan ju ett enda misstag vara ödesdigert. Man samlar ju inte ihop till en olycka utan dyker ju ofta upp ganska plötsligt.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av rockard »

fth skrev:
rockard skrev:
fth skrev:
rockard skrev:
Just det, det är lungt om man bara gör helgalna beslut var tredje gång när man är ute och kör bil.
Ja, det var ju precis vad jag skrev. Not. :roll:

/fth
Du kallade det cherry picking att peka ut det sämsta av tre försök. Som att det vore ett onödigt negativt sätt att utvärdera hur bra bilen kör. Så ja, tycker det var precis det du skrev.
Cherry pickingen bestod i att från den videon, som för övrigt har titeln "Tesla's Self-Driving Software Is Getting Good", endast plocka ut denna sekvens, inte att välja det sämsta av tre försök på ett ganska extremt edge case.

Den andra invändningen jag hade gällde att plocka upp denna gamla sekvens som en nyhet bara för att en annan fanatisk Elon-basher av någon outgrundlig anledning valde att tweeta detta idag.

/fth
Tack för förtydligandet! Då håller jag med om att det inte alls var det du menade med vad du skrev.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 853
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av loftux »

Imponerande

Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av MWall »

fth skrev:
rockard skrev:
fth skrev:
rockard skrev:
Just det, det är lungt om man bara gör helgalna beslut var tredje gång när man är ute och kör bil.
Ja, det var ju precis vad jag skrev. Not. :roll:

/fth
Du kallade det cherry picking att peka ut det sämsta av tre försök. Som att det vore ett onödigt negativt sätt att utvärdera hur bra bilen kör. Så ja, tycker det var precis det du skrev.
Cherry pickingen bestod i att från den videon, som för övrigt har titeln "Tesla's Self-Driving Software Is Getting Good", endast plocka ut denna sekvens, inte att välja det sämsta av tre försök på ett ganska extremt edge case.

Den andra invändningen jag hade gällde att plocka upp denna gamla sekvens som en nyhet bara för att en annan fanatisk Elon-basher av någon outgrundlig anledning valde att tweeta detta idag.

/fth

Det är ju tyvärr de sämsta sekvenserna man måste döma självkörande bilar på. Tänk på det gamla talesättet "en kedja är aldrig starkare än sin svagaste länk". Det spelar ingen roll att bilen kör "bra" för det mesta. Den måste alltid köra bra. Alltid. Annars är den inte självkörande. Och häri ligger Teslas problem.

Att reducera det till att "basha Elon" tyder bara på grav fanboyism. Är själv så förbaskat less på Elon. Är helt säker på att Tesla vore ett bättre företag om Elon tog ett steg tillbaka och släppte fram en mer reguljär VD.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av fth »

MWall skrev:
Att reducera det till att "basha Elon" tyder bara på grav fanboyism.
I det här fallet stämmer dock "Elon-bashing" väldigt bra, när man på ett närmast maniskt sätt skriver negativa inlägg om allt som rör Elon Musk, inklusive hans val av flickvän och semesterort (!), så blir det snabbt väldigt tröttsamt.

Jag är också väldigt skeptisk till mycket som Elon gör och säger, men jag är också övertygad om att han inte ljuger om vad som driver och motiverar honom, och jag har också ett stort förtroende till hans förmåga att ro till synes omöjliga uppgifter i hamn.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av MWall »

fth skrev:
MWall skrev:
Att reducera det till att "basha Elon" tyder bara på grav fanboyism.
I det här fallet stämmer dock "Elon-bashing" väldigt bra, när man på ett närmast maniskt sätt skriver negativa inlägg om allt som rör Elon Musk, inklusive hans val av flickvän och semesterort (!), så blir det snabbt väldigt tröttsamt.

Jag är också väldigt skeptisk till mycket som Elon gör och säger, men jag är också övertygad om att han inte ljuger om vad som driver och motiverar honom, och jag har också ett stort förtroende till hans förmåga att ro till synes omöjliga uppgifter i hamn.

/fth

Ja jag vet inte vem du pratar om ens så det kanske stämmer. Försöker undvika twitter så gott det går. :)
Skriv svar