FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

@greentheonly:
"So it's been 1.5 year of the "widely successful" FSDBeta with "great progress", but it's all sideways movement I think.
Even the perception remains super limited and that's about the only place where actual smarts are.

Localization of obstacles remains poor, e.g. see the car trying to escape imaginary stuff by crossing onto oncoming line.
This is esp. scary when there are oncoming cars and the car still tries to do it.

But hey, we at least now got some strange viz where the car is less sure of the path or the road or some such (not that Tesla provides great explanation of the viz details)."

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Elon säger också att Tesla ska göra en "dedicated robotaxi":


Lycka till. 2030? Är detta ytterligare en dödförklaring av FSD för personbilar?
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Larofo »

spacecoin skrev:
Elon säger också att Tesla ska göra en "dedicated robotaxi":


Lycka till. 2030? Är detta ytterligare en dödförklaring av FSD för personbilar?
Du är lite negativ tycker jag. :D
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Credde »

Larofo skrev:
spacecoin skrev:
Elon säger också att Tesla ska göra en "dedicated robotaxi":


Lycka till. 2030? Är detta ytterligare en dödförklaring av FSD för personbilar?
Du är lite negativ tycker jag. :D
Kanske ordet är realistisk ;)
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Larofo »

Credde skrev:
Larofo skrev:
spacecoin skrev:
Elon säger också att Tesla ska göra en "dedicated robotaxi":


Lycka till. 2030? Är detta ytterligare en dödförklaring av FSD för personbilar?
Du är lite negativ tycker jag. :D
Kanske ordet är realistisk ;)
Kanske, kanske inte. ;)
Besatt är ett annat ord jag kommer att tänka på i detta sammanhang. :D
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Larofo skrev:
Credde skrev:
Larofo skrev:
spacecoin skrev:
Elon säger också att Tesla ska göra en "dedicated robotaxi":


Lycka till. 2030? Är detta ytterligare en dödförklaring av FSD för personbilar?
Du är lite negativ tycker jag. :D
Kanske ordet är realistisk ;)
Kanske, kanske inte. ;)
Besatt är ett annat ord jag kommer att tänka på i detta sammanhang. :D
Påläst, intresserad och oinvesterad (i TSLA, inte i FSD) säger jag helt utan självdistans. ;)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Det är så tråkigt dött i den här tråden så jag tänkte ge lite perspektiv på hur nära Tesla är "robotaxi 2024" eller vilket år det nu är som gäller...

Här kommer lite data från Tesla FSD community tracker jämfört med de bästa för 5-7 år sedan:
norm.png

Om man lägger på var de bästa är idag ser skalan ut så här:
zoomed.png
En människa är 3x säkrare än det högsta värdet 2021. Tror ni att Tesla kommer i mål med autonomi fortfarande? Tveksamt tänker jag, då deras kurva är platt i stadsmiljö, utan märkbara förbättringar.

Källor:
https://www.teslafsdtracker.com/
https://www.dmv.ca.gov/portal/vehicle-i ... t-reports/
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

FSD-framsteg som gjorts på 18 månader (diagrammet täcker inte hela perioden, men sammanfattar läget). Fortsätter Tesla i denna takt så kommer dom att vara självkörande... ...aldrig.
Screenshot 2022-05-15 at 13.14.51.png
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av fth »

spacecoin skrev:
Det är inte min åsikt att det är en total frånvara av förbättring där, utan det är verkliga fans med FSD-betan som Dirty Tesla och Gali som tycker och säger det.
Nu börjar det bli annat ljud i skällan även från Gali, 10.11.2 verkar ha tagit rätt stora steg framåt.
x.jpg
[/yt]
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

fth skrev:
spacecoin skrev:
Det är inte min åsikt att det är en total frånvara av förbättring där, utan det är verkliga fans med FSD-betan som Dirty Tesla och Gali som tycker och säger det.
Nu börjar det bli annat ljud i skällan även från Gali, 10.11.2 verkar ha tagit rätt stora steg framåt.
Kul att han inte är sur hela tiden, men datapunkterna talar för sig själva. 10.11.2 har liknande prestanda som tidigare releaser. Förutom 10.10.2 som var kass. Det är +/- 20% mellan releaser men inga reella framsteg. 10.6.1 är bäst hittills.

Det är låångt till att Tesla tar någon liability och kallar detta för autonomi. Minst 1000x förbättring behövs för att det ska hända. Det är mao inte troligt att det händer när man inte ens har 2x på snart 2 år. Det är sämst i klassen, tyvärr.
Screenshot 2022-05-15 at 22.02.47.png
Källa: https://sites.google.com/view/fsdbetaco ... acker/home
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

FSD Beta 10.12 är på gång. Det var en lång radda förbättringar i release notes. Hoppas att det gör någon skillnad i praktiken.

https://www.teslarati.com/tesla-full-se ... ase-notes/

Elon sa tydligen att man avser rulla ut denna bredare, till alla med SS >= 95.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Definiera fungera. Jag har sagt att den aldrig blir autonom i någon större ODD med befintlig hårdvara och nuvarande utvecklingstakt. Jag tror inte Tesla har kompetensen eller resurserna heller.

Enligt Chuck Cook så är han övertygad om att Tesla varit där och mappat av hans kurva så dom inte ska se dåliga ut på youtube:
With the detail on UPL improvements and new use of medians in these release notes, I'm convinced the black Model3 we saw looping around our street doing my UPL scenario was
@Tesla collecting #FSDBeta data on a developer car.


Man börjar ju kraftigt ifrågasätta Teslas förmåga att samla in data från flottan om det nu är så att de måste åka ut med en egen bil...

AI Addict bekräftar att Tesla tycker det är jobbigt:
My old ADAS managers would often discuss Chuck’s UPL videos.
And not nicely. They would get upset as it would make them look real bad.
Tesla started collecting data around my neighborhood after my Beta “accident” . Would not surprise me if they did the same at Chuck’s UPL.


För mig sammanfattar detta Teslas syn på öppna betan. Det är marknadsföring och inte testning. Precis som jag sagt hela tiden. Säkerhet kommer inte högt upp på agendan.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Larofo »

Att Teslas FSD beta skulle vara nån sorts marknadsföringskupp och inte ett seriöst
försök att lösa den oerhört svåra uppgiften, AV med vision only är enligt mig absurt.
Det ÄR testning och utveckling.
Det är bra att dom testar Chucks vänstersväng med egen bil.
Elon hänvisar själv till betatestarnas youtube-videos så han har
knappast några problem med vad som visas där inklusive misslyckade vänstersvängar.
Det är inte så viktigt för mig vilken hårdvaruversion som till sist klarar FSD, utan
att dom faktiskt gör det, dvs lyckas med FSD.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Larofo skrev:
Jag tror tvärtom att Tesla har gott om kompetens och resurser och relativt hög
utvecklingstakt med tanke på hur många återvändsgränder ("lokala maxima") dom kört in i.
Jag tänker att det är konstigt att Tesla har sådana svårigheter jämfört med alla andra och trots att man är 5-7 år efter de bästa, inte har en förbättringstakt som de har nu ens trots att det är ett problem som blir exponentiellt svårare med tiden.
Larofo skrev:
Att Teslas FSD beta skulle vara nån sorts marknadsföringskupp och inte ett seriöst
försök att lösa den oerhört svåra uppgiften, AV med vision only är enligt mig absurt.
Det ÄR testning och utveckling.
Enligt flertalet källor har dataöverföringen från beta-medlemmarna nästan gått ned till noll från att vara flera gigabyte per dag i början.
Vad menar du är testning om det inte sker någon återkoppling på utfallet? Säkert är det inte i alla fall.
Kolla här:

edit: det är inte själva utvecklingsprojektet jag kritiserar, utan att man har publika "testare" för en ofärdig säkerhetskritisk produkt
Larofo skrev:
Det är bra att dom testar Chucks vänstersväng med egen bil.
Elon hänvisar själv till betatestarnas youtube-videos så han har
knappast några problem med vad som visas där inklusive misslyckade vänstersvängar.
Var det därför dom hade NDA och har tagit ned en hel del videoer på krasher och nära-krasher?
Larofo skrev:
Det är inte så viktigt för mig vilken hårdvaruversion som till sist klarar FSD, utan
att dom faktiskt gör det, dvs lyckas med FSD.
Jag antar att du tänker som TSLA-ägare och inte som kund här. För mig är det nämligen viktigt att min bil får FSD, då jag betalt för det.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Larofo »

Mycket smådetaljer och brus som man kan debattera fram och
tillbaka i evighet.
För mig är det intressant att Tesla verkligen försöker och ger
allt för att lyckas. Visst dom har valt den svåra vägen, men jag
gillar't. Kanske är det "knölval och rälsbuss-modellen" som krävs
för att lyckas med FSD eller AV eller vad vi nu ska kalla det.
Den som lever får se.
Men "don't bet against Elon"
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Larofo skrev:
"don't bet against Elon"
Varför inte? Karln har haft fel eller ljugit om FSD i snart 6-7 år.
Det är väl rimligt att tänka precis tvärt om. Hans twitter-mob kan inte fixa FSD.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Larofo »

spacecoin skrev:
Larofo skrev:
"don't bet against Elon"
Varför inte? Karln har haft fel eller ljugit om FSD i snart 6-7 år.
Det är väl rimligt att tänka precis tvärt om. Hans twitter-mob kan inte fixa FSD.
:D
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Hej Stefan,
BrooklynS skrev:
Det förefaller ologiskt att det inte skulle ske någon som helst utveckling inom detta område när man faktiskt lägger ganska mycket tid och resurser på det över tid
Du har aldrig varit med om ett projekt som bara rullar på och aldrig blir klart?
Facit här du här: https://sites.google.com/view/fsdbetaco ... acker/home (tldr: det blir inte bättre i någon meningsfull fart).

Det jag skrev innan Larofo började tjafsa var:
spacecoin skrev:
FSD Beta 10.12 är på gång. Det var en lång radda förbättringar i release notes. Hoppas att det gör någon skillnad i praktiken.
https://www.teslarati.com/tesla-full-se ... ase-notes/
Elon sa tydligen att man avser rulla ut denna bredare, till alla med SS >= 95.
Sedan bemötte jag hans svar med bra argument men som tydligen inte passar din världsbild...

När Elon och Tesla kommer med en uns av sanning kring FSD så lugnar jag nog mig. Typ en återbetalning till alla i EU åtminstone eller en rimlig tidplan.
Vad gör man istället? Man fortsätter ljuga och sälja. Men det har du inga problem med? Då kan du få köpa en flygande matta av mig. Just nu är den inte flygande, men jag blir chockad om den inte kan flyga inom ca 6-12 månader. Ska vi säga 60 papp, prutat och klart?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av BrooklynS »

När förhoppning/förväntningar inte stämmer överens blir man besviken. Självklart. Det är en sak och det förstår nog de flesta.

Min poäng är att det räcker väl med en tråd för detta? Och att säga att ”det aldrig kommer att gå” har ju historiskt sett visat sig vara en väldigt dålig prognos. Särskilt när det gäller Musk, som föralldel kan ha blivit mätt och fet och struntar i allt utom Twitter, vad vet jag…
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

BrooklynS skrev:
Min poäng är att det räcker väl med en tråd för detta? Och att säga att ”det aldrig kommer att gå” har ju historiskt sett visat sig vara en väldigt dålig prognos. Särskilt när det gäller Musk, som föralldel kan ha blivit mätt och fet och struntar i allt utom Twitter, vad vet jag…
Det här är tråden om FSD (ris och ros), sedan finns det en om "autonoma fordon" som handlar om alla tillverkare som jag postar i. Det var för OT att ha det är tyckte folk. Och så har Jordad en tråd som är bara för "release notes" etc. Du kanske kan länka till den tråd du avser?

Det är klart att det går "någon gång" kanske. Men om det inte verkar troligt inom fem år kanske man ska sluta säga "i år" hela tiden? Och om man sålt något man inte levererar kan man betala tillbaka pengarna innan själva bilen är på skroten tycker jag. Eller är det orimligt?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Tyvärr kan man inte se dokumentären om AP/FSD från Sverige så vitt jag vet. Här är en intervju om "Elon Musk's crash course":

One former employee noted Musk had updates to the autopilot sent to his personal vehicles, so staffers wound up working to address his concerns instead of looking at larger issues.
https://www.npr.org/2022/05/20/11000221 ... iving-cars
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av FinaFisken »

Nu har det dykt upp lite video på 10.12. vad tycker ni? Ser väldigt lovande ut tycker jag, dock en plötslig systemkrasch för DirtyTesla.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

FinaFisken skrev:
Nu har det dykt upp lite video på 10.12. vad tycker ni? Ser väldigt lovande ut tycker jag, dock en plötslig systemkrasch för DirtyTesla.
Det verkar inte så bra om man tittar på data: https://www.teslafsdtracker.com/
Klar försämring från 10.11.2.
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av FinaFisken »

spacecoin skrev:
FinaFisken skrev:
Nu har det dykt upp lite video på 10.12. vad tycker ni? Ser väldigt lovande ut tycker jag, dock en plötslig systemkrasch för DirtyTesla.
Det verkar inte så bra om man tittar på data: https://www.teslafsdtracker.com/
Klar försämring från 10.11.2.
Den sidan hade jag inte sett innan. Måste vara väldigt nitiska betatestare som loggar alla sina resor... Nu är det bara 450 km loggat på 10.12.2 och inget på 10.12.1 så man får låta statistiken byggas upp innan det går att säga något.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

FinaFisken skrev:
spacecoin skrev:
FinaFisken skrev:
Nu har det dykt upp lite video på 10.12. vad tycker ni? Ser väldigt lovande ut tycker jag, dock en plötslig systemkrasch för DirtyTesla.
Det verkar inte så bra om man tittar på data: https://www.teslafsdtracker.com/
Klar försämring från 10.11.2.
Den sidan hade jag inte sett innan. Måste vara väldigt nitiska betatestare som loggar alla sina resor... Nu är det bara 450 km loggat på 10.12.2 och inget på 10.12.1 så man får låta statistiken byggas upp innan det går att säga något.
I brist på att Tesla inte vågar publicera statistik så är det det bästa man kan få. Hade Tesla sökt ett test-tillstånd i Kalifornien hade alla sett att dom är 10000x gånger sämre än Cruise och Waymo - oavsett version. Det är i princip platt sedan 20 månader då man började testa offentligt.

Du kan läsa lite intryck av versionen här:

Sedan denna är intressant tycker jag:
AVs can be measured along (at least) two dimensions:

How capable is the car? Can it make an unprotected left, or navigate a roundabout? Can it (nominally) complete the entire driving task?

How reliable is the car in performing those functions? Will it fail to make that unprotected left 10% of the time, or 0.0001% of the time?


I've noticed that the public nearly *constantly* conflates these two metrics. Often, they're extremely impressed by capability, but don't give reliability any thought at all. Or they think achieving high reliability is just a short "ironing out" phase after the capability is added, even though we now have 15 years of experience since the DARPA Urban Challenge to the contrary.

A good example of this is Kim Paquette's interview in "Elon Musk's Crash Course," after her Tesla successfully navigates a narrow street. She says, "That was one of those times where I was like, 'okay, it can do it, like I know it can do it, it just needs to do it every time.'"

Another good example are the folks on YouTube who compare AVs on the same routes and score the AVs only on overall speed, while completely ignoring reliability and safety.

In 2022, there are literally dozens of AV companies with vehicles that can do the entire driving task. The *entire remaining challenge* of the AV industry to make such a vehicle reliable enough to drive more safely than human beings, who fail very infrequently. But the public often misunderstands this sole remaining challenge.

The public doesn't fully understand the difference between the most reliable and least reliable AVs on the road -- there are seriously five orders of magnitude involved! The public is not used to products varying so widely in a single product category, which leads to all kinds of false equivalences. All of the TVs in an electronics store have a pretty narrow range of resolutions and capabilities, so the public assumes that every other product category is about the same.

The public also doesn't fully understand the difficulty of measuring reliability. Far too many people assume that if the car does it well a couple times, it'll always do it well. Far too many people think you can watch an AV operate for a day, or a month, and fully assess its reliability. In fact, you need to watch your AV operate flawlessly for multiple human lifetimes' worth of driving to even get statistically significant evidence of its reliability vs. human drivers. On the other hand, a single failure is often sufficient to demonstrate that the AV is not sufficiently reliable.

Essentially, we have a situation where reliability is the only remaining challenge for the AV industry, but reliability is basically invisible or inscrutable to laypeople.

How can we (many of us employed in the industry) work to correct these confusions?
Skriv svar