https://finance.yahoo.com/news/lucid-ce ... 20866.htmlIt is likely to take a decade before self-driving taxis will be deployed on roads, the chief executive of electric car startup Lucid Group Inc, Peter Rawlinson, said on Thursday.
"I think we're 10 years out before we see fleets of robotaxis. They ain't coming anytime soon even with the most advanced sensing systems in the world," Rawlinson, a former chief engineer at Tesla Inc, said at the Reuters Events Automotive Summit.
"There is a mountain to climb - an intellectual mountain to climb in terms of software," he said, without elaborating.
Tesla Inc's CEO, Elon Musk, said in 2019 that robotaxis with no human drivers would be available in some U.S. markets in 2020. That proved to be inaccurate
FSD Beta är imponerande!
Moderator: Redaktion
Re: FSD Beta är imponerande!
-
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 28 mar 2020 09:06
Re: FSD Beta är imponerande!
"her membership and association with “TSLAQ” (an online anti-Tesla short-selling & hate group)", men jösses...Hertsh skrev:Jordad skrev:Det finns en petition mot utnämningen av Missy Cummings som man kan skriva under här: https://www.change.org/p/president-of-t ... erest-bias
Kanske är det just för att Tesla kör sitt eget race med ett tveksamt lagligt upplägg, man kallar det för L2 men testar något som alla vet inte är det.
https://www.jurist.org/commentary/2021/ ... -vehicles/
Kanske Tesla borde rätta sig i ledet som alla andra?
Re: FSD Beta är imponerande!
https://slate.com/technology/2021/10/te ... -musk.htmlElon Musk himself tweeted, “Objectively, her track record is extremely biased against Tesla,” and then jokingly responded to a fake account created in Cummings’ name. On Thursday evening, after enduring two days of online harassment, Cummings seemingly deleted her Twitter account.
Mer kommentarer:
Imagine shouting "conflict of interest" every time a CEO is apppointed a position on a business advisory group.
Go through this list of advisory panels on the US Trade Administration, and try to find someone on there without a "conflict of interest"
https://www.trade.gov/federal-advisory-committees
Re: FSD Beta är imponerande!
Det här handlar om mer än bara en intressekonflikt. Missy Cummings utrycker sig som att hon har ett personligt vendetta mot Elon Musk och Tesla. Ingen seriös forskare beter sig på det sättet.spacecoin skrev:https://slate.com/technology/2021/10/te ... -musk.htmlElon Musk himself tweeted, “Objectively, her track record is extremely biased against Tesla,” and then jokingly responded to a fake account created in Cummings’ name. On Thursday evening, after enduring two days of online harassment, Cummings seemingly deleted her Twitter account.
Mer kommentarer:
Imagine shouting "conflict of interest" every time a CEO is apppointed a position on a business advisory group.
Go through this list of advisory panels on the US Trade Administration, and try to find someone on there without a "conflict of interest"
https://www.trade.gov/federal-advisory-committees
Bryr man sig om intressekonflikten så skriver Veoneer i sitt eget material att Tesla är en av flera konkurrenter.
Re: FSD Beta är imponerande!
Mitt inlägg handlar om behandlingen och metoderna. Det verkar som att du försvarar beteendet och metoderna eftersom du fortsätter argumentera...
"NHTSA did not make Cummings available for an interview, but spokesperson Lucia Sanchez told CNN Business that any possible conflict of interest would be resolved before Cummings starts her work at NHTSA." (CNN)
Även:
https://www.curbed.com/2021/10/elon-mus ... itter.html
"NHTSA did not make Cummings available for an interview, but spokesperson Lucia Sanchez told CNN Business that any possible conflict of interest would be resolved before Cummings starts her work at NHTSA." (CNN)
Även:
https://www.curbed.com/2021/10/elon-mus ... itter.html
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag har en 2017 S75D med AP2.
Om jag uppgraderar till FSD så byts datorn till en AP3.
Men även kameror byts ut.
Det spekuleras i att även en kamera som övervakar föraren sätts in.
Om jag uppgraderar till FSD så byts datorn till en AP3.
Men även kameror byts ut.
Det spekuleras i att även en kamera som övervakar föraren sätts in.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: FSD Beta är imponerande!
Ett tanke experiment.
Låt säga att man på vissa bilar inför SUPERSAFE som medför 90% mindre olyckor, statistiskt säkerställt.
Är det då etiskt försvarbart att inte införa SUPERSAFE på alla bilar?
Om SUPERSAFE innebär att man är superövervakad, är det ett problem?
Har man en mänsklig rättighet att köra trakfikfarligt?
Ur en teknisk synvinkel är det inte svårt att bygga bilar som går max 140km/h.
Inte är snabbare än 0-100 på 10s.
Att köra med SUPERSAFE är kanske lika kul som att åka lokalbuss, men väldigt säkert.
För de som nu vill testa FSD måste köra supersäkert.
Och därmed minskas olyckorna dramatisk.
Så funktionaliteten på FSD kanske inte har så stor betydelse.
Utan att förarna skärper till sig.
Så vad säger ni, ska bilförare superövervakas så olyckorna minskar med 90%?
Låt säga att man på vissa bilar inför SUPERSAFE som medför 90% mindre olyckor, statistiskt säkerställt.
Är det då etiskt försvarbart att inte införa SUPERSAFE på alla bilar?
Om SUPERSAFE innebär att man är superövervakad, är det ett problem?
Har man en mänsklig rättighet att köra trakfikfarligt?
Ur en teknisk synvinkel är det inte svårt att bygga bilar som går max 140km/h.
Inte är snabbare än 0-100 på 10s.
Att köra med SUPERSAFE är kanske lika kul som att åka lokalbuss, men väldigt säkert.
För de som nu vill testa FSD måste köra supersäkert.
Och därmed minskas olyckorna dramatisk.
Så funktionaliteten på FSD kanske inte har så stor betydelse.
Utan att förarna skärper till sig.
Så vad säger ni, ska bilförare superövervakas så olyckorna minskar med 90%?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: FSD Beta är imponerande!
Naturligtvis ska det införas. Går ju att dra en direkt parallell till fartkameror som övervakar oss och ser till att vi kör i rätt hastighet. Det var lite snack när de kom om att det var övervakning osv men sedan det skyltades tydligt var de satt så avtog den diskussionen.Zalman3 skrev:Ett tanke experiment.
Låt säga att man på vissa bilar inför SUPERSAFE som medför 90% mindre olyckor, statistiskt säkerställt.
Är det då etiskt försvarbart att inte införa SUPERSAFE på alla bilar?
Det är ju inte övervakningen i sig som är problemet, den måste vi ha, utan det är reglerna. Är reglerna fel så är övervakningen fel men är reglerna rätt så är övervakningen bra. Så om man tycker att det är orimligt med 80 km/h i hastighetsbegränsning på en väg och därför ogillar fartkameror istället för att ogilla hastighetsbegränsningen så får man nog tänka om och angripa rätt sak.
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag skulle nog säga att de flesta förare i min vänkrets faktiskt kör sämre än FSD beta…
Tesla Y LR -22 EAP
Re: FSD Beta är imponerande!
Fartkameror är ju ganska tandlösa eftersom ju föraren måste gå att identifiera. Bilar registrerade på företag går ju oftast bort samt alla som bara fäller ner solskyddet. Jag skulle vilja se fartkameror på samtliga 30-sträckor och med ägaransvar för böter. Det skulle ju göra skillnad.LarsL skrev:Naturligtvis ska det införas. Går ju att dra en direkt parallell till fartkameror som övervakar oss och ser till att vi kör i rätt hastighet. Det var lite snack när de kom om att det var övervakning osv men sedan det skyltades tydligt var de satt så avtog den diskussionen.Zalman3 skrev:Ett tanke experiment.
Låt säga att man på vissa bilar inför SUPERSAFE som medför 90% mindre olyckor, statistiskt säkerställt.
Är det då etiskt försvarbart att inte införa SUPERSAFE på alla bilar?
Det är ju inte övervakningen i sig som är problemet, den måste vi ha, utan det är reglerna. Är reglerna fel så är övervakningen fel men är reglerna rätt så är övervakningen bra. Så om man tycker att det är orimligt med 80 km/h i hastighetsbegränsning på en väg och därför ogillar fartkameror istället för att ogilla hastighetsbegränsningen så får man nog tänka om och angripa rätt sak.
När ni ändå vill lagstifta ner risker som är ju viltolyckor ett stort problem. Förbjuda trafik på vägar utan viltstängsel när det är mörkt?
Re: FSD Beta är imponerande!
Varför inte gå hela vägen och förbjuda all trafik när du ändå är på gång?Fredrik j skrev:Fartkameror är ju ganska tandlösa eftersom ju föraren måste gå att identifiera. Bilar registrerade på företag går ju oftast bort samt alla som bara fäller ner solskyddet. Jag skulle vilja se fartkameror på samtliga 30-sträckor och med ägaransvar för böter. Det skulle ju göra skillnad.LarsL skrev:Naturligtvis ska det införas. Går ju att dra en direkt parallell till fartkameror som övervakar oss och ser till att vi kör i rätt hastighet. Det var lite snack när de kom om att det var övervakning osv men sedan det skyltades tydligt var de satt så avtog den diskussionen.Zalman3 skrev:Ett tanke experiment.
Låt säga att man på vissa bilar inför SUPERSAFE som medför 90% mindre olyckor, statistiskt säkerställt.
Är det då etiskt försvarbart att inte införa SUPERSAFE på alla bilar?
Det är ju inte övervakningen i sig som är problemet, den måste vi ha, utan det är reglerna. Är reglerna fel så är övervakningen fel men är reglerna rätt så är övervakningen bra. Så om man tycker att det är orimligt med 80 km/h i hastighetsbegränsning på en väg och därför ogillar fartkameror istället för att ogilla hastighetsbegränsningen så får man nog tänka om och angripa rätt sak.
När ni ändå vill lagstifta ner risker som är ju viltolyckor ett stort problem. Förbjuda trafik på vägar utan viltstängsel när det är mörkt?
Re: FSD Beta är imponerande!
Javisst. Utegångsförbud torde ju vara det mest effektiva. Jag menar, varför ska människor ut och ränna i onödan?Maw skrev:Varför inte gå hela vägen och förbjuda all trafik när du ändå är på gång?Fredrik j skrev:Fartkameror är ju ganska tandlösa eftersom ju föraren måste gå att identifiera. Bilar registrerade på företag går ju oftast bort samt alla som bara fäller ner solskyddet. Jag skulle vilja se fartkameror på samtliga 30-sträckor och med ägaransvar för böter. Det skulle ju göra skillnad.LarsL skrev:
Naturligtvis ska det införas. Går ju att dra en direkt parallell till fartkameror som övervakar oss och ser till att vi kör i rätt hastighet. Det var lite snack när de kom om att det var övervakning osv men sedan det skyltades tydligt var de satt så avtog den diskussionen.
Det är ju inte övervakningen i sig som är problemet, den måste vi ha, utan det är reglerna. Är reglerna fel så är övervakningen fel men är reglerna rätt så är övervakningen bra. Så om man tycker att det är orimligt med 80 km/h i hastighetsbegränsning på en väg och därför ogillar fartkameror istället för att ogilla hastighetsbegränsningen så får man nog tänka om och angripa rätt sak.
När ni ändå vill lagstifta ner risker som är ju viltolyckor ett stort problem. Förbjuda trafik på vägar utan viltstängsel när det är mörkt?
Re: FSD Beta är imponerande!
Emergency rollback av 10.3 till prod-versionen (icke FSD-beta - och inte det Elon skriver) eftersom det tydligen är "omöjligt" enligt Elon att testa de hårdvarukonfigurationer Tesla har... Spännande att dom skickar ut otestad kod....
Seeing some issues with 10.3, so rolling back to 10.2 temporarily.
Please note, this is to be expected with beta software. It is impossible to test all hardware configs in all conditions with internal QA, hence public beta.
Re: FSD Beta är imponerande!
Running beta software on a one ton object barreling down public thoroughfares without the consent of the public sharing the road.
This is wrong on so many levels.
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag tror att få självkörande bilar att funka i en så komplex miljö som trafiken är med olika beteenden av människor i olika länder är det svåraste nån hittills försökt lösa och implementera. Att träna neutrala nätverket det med så många olika förare som möjligt är nog enda vägen framåt. Jag skulle gärna vara med på det om jag fick...FSD i Sverige är ju inte så roligt. Hoppas Tesla får fortsätta med det och att det inte förbjuds i USA tex eller andra tekniskt framåt länder.
Re: FSD Beta är imponerande!
Han säger inte att det är omöjligt att testa alla hårdvarukonfigurationer. Det han säger är att det är omöjligt att testa alla hårdvarukonfigurationer under alla förhållanden innan släpp.spacecoin skrev:Emergency rollback av 10.3 till prod-versionen (icke FSD-beta - och inte det Elon skriver) eftersom det tydligen är "omöjligt" enligt Elon att testa de hårdvarukonfigurationer Tesla har... Spännande att dom skickar ut otestad kod....Seeing some issues with 10.3, so rolling back to 10.2 temporarily.
Please note, this is to be expected with beta software. It is impossible to test all hardware configs in all conditions with internal QA, hence public beta.
Tesla lär sig säkert mycket om de har gjort något fel och kan anpassa validering för att kompensera för det i fortsättningen. Med tanke på hur mycket nytt de introducerar varje gång så är det inte konstigt om något släpps för tidigt ibland. De kommer säkert göra massa mer fel framöver som man kan hetsa upp sig över om man vill det.
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag hoppas att vi i alla fall kan få den nya kamerabaserade parkeringsfunktionen snart. Vi kan även få FSD-beta stack framöver även om funktionalitet blir begränsad.Jonsson3 skrev:Jag tror att få självkörande bilar att funka i en så komplex miljö som trafiken är med olika beteenden av människor i olika länder är det svåraste nån hittills försökt lösa och implementera. Att träna neutrala nätverket det med så många olika förare som möjligt är nog enda vägen framåt. Jag skulle gärna vara med på det om jag fick...FSD i Sverige är ju inte så roligt. Hoppas Tesla får fortsätta med det och att det inte förbjuds i USA tex eller andra tekniskt framåt länder.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: FSD Beta är imponerande!
Sjukt lätt att vara negativ och se risker i Teslas testmetod.
Om man istället vänder på steken så kan man fråga sig hur man skall lösa test på bättre sätt?
Tesla har valt en rätt öppen väg med selekterade (driving score) och kontrakterade (något kontrakt va?) betatestare som öppet demonstrerar både svagheter och styrkor för allmänheten.
Rätt kaxigt på många vis. Gäller att vara snabb med förbättringar, hålla ner olycksstatistiken så långt möjligt mm för att kunna jobba vidare.
Man får mycket varierad testning för pengarna. Jag tror att folk som kör FSD Beta är rätt ordentligt på tårna och verkligen vill undvika olyckor. Kanske tom mer på tårna än om man varit anställd testförare.
Om man istället vänder på steken så kan man fråga sig hur man skall lösa test på bättre sätt?
Tesla har valt en rätt öppen väg med selekterade (driving score) och kontrakterade (något kontrakt va?) betatestare som öppet demonstrerar både svagheter och styrkor för allmänheten.
Rätt kaxigt på många vis. Gäller att vara snabb med förbättringar, hålla ner olycksstatistiken så långt möjligt mm för att kunna jobba vidare.
Man får mycket varierad testning för pengarna. Jag tror att folk som kör FSD Beta är rätt ordentligt på tårna och verkligen vill undvika olyckor. Kanske tom mer på tårna än om man varit anställd testförare.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: FSD Beta är imponerande!
Nja, i kontraktet så går ju testarna med på att begränsa information som framställer brister i FSD.RagWal skrev:Sjukt lätt att vara negativ och se risker i Teslas testmetod.
Om man istället vänder på steken så kan man fråga sig hur man skall lösa test på bättre sätt?
Tesla har valt en rätt öppen väg med selekterade (driving score) och kontrakterade (något kontrakt va?) betatestare som öppet demonstrerar både svagheter och styrkor för allmänheten.
Rätt kaxigt på många vis. Gäller att vara snabb med förbättringar, hålla ner olycksstatistiken så långt möjligt mm för att kunna jobba vidare.
Man får mycket varierad testning för pengarna. Jag tror att folk som kör FSD Beta är rätt ordentligt på tårna och verkligen vill undvika olyckor. Kanske tom mer på tårna än om man varit anställd testförare.
Alternativet hade naturligtvis varit att ha proffesionella testare. Samtidigt skulle man kanske kunna samla in information sensordata från bilar som inte kör FSD-beta för att testa FSD i labmiljö på verklig data.
Experimentet med FSD-betan är absolut inte enda vägen framåt för Tesla
Re: FSD Beta är imponerande!
Det var ingen som brydde sig om NDA och Tesla tog bort den helt innan de gjorde bredare släppet.Maw skrev:Nja, i kontraktet så går ju testarna med på att begränsa information som framställer brister i FSD.RagWal skrev:Sjukt lätt att vara negativ och se risker i Teslas testmetod.
Om man istället vänder på steken så kan man fråga sig hur man skall lösa test på bättre sätt?
Tesla har valt en rätt öppen väg med selekterade (driving score) och kontrakterade (något kontrakt va?) betatestare som öppet demonstrerar både svagheter och styrkor för allmänheten.
Rätt kaxigt på många vis. Gäller att vara snabb med förbättringar, hålla ner olycksstatistiken så långt möjligt mm för att kunna jobba vidare.
Man får mycket varierad testning för pengarna. Jag tror att folk som kör FSD Beta är rätt ordentligt på tårna och verkligen vill undvika olyckor. Kanske tom mer på tårna än om man varit anställd testförare.
Alternativet hade naturligtvis varit att ha proffesionella testare. Samtidigt skulle man kanske kunna samla in information sensordata från bilar som inte kör FSD-beta för att testa FSD i labmiljö på verklig data.
Experimentet med FSD-betan är absolut inte enda vägen framåt för Tesla
Tesla borde ha en rejäl mängd professionella testare vid det här laget. Man började anställa fler även i Europa i år.
Nya funktioner utvecklar man först genom att använda Shadow mode i kundernas bilar. Efter det tar professionella testare över med alphaversion. Samtidigt validerar man i simulator och först efter det släpps det till FSD-betatestare.
Re: FSD Beta är imponerande!
Ja, klausulen om att bara sprida en positiv bild kanske är borta nu. Men hur många vågar skriva negativt när de vet att de när som helst kan bli av med accessen om de hamnar i onåd hos Elon? Blir nog en skaplig självcensur.Jordad skrev:Det var ingen som brydde sig om NDA och Tesla tog bort den helt innan de gjorde bredare släppet.Maw skrev:Nja, i kontraktet så går ju testarna med på att begränsa information som framställer brister i FSD.RagWal skrev:Sjukt lätt att vara negativ och se risker i Teslas testmetod.
Om man istället vänder på steken så kan man fråga sig hur man skall lösa test på bättre sätt?
Tesla har valt en rätt öppen väg med selekterade (driving score) och kontrakterade (något kontrakt va?) betatestare som öppet demonstrerar både svagheter och styrkor för allmänheten.
Rätt kaxigt på många vis. Gäller att vara snabb med förbättringar, hålla ner olycksstatistiken så långt möjligt mm för att kunna jobba vidare.
Man får mycket varierad testning för pengarna. Jag tror att folk som kör FSD Beta är rätt ordentligt på tårna och verkligen vill undvika olyckor. Kanske tom mer på tårna än om man varit anställd testförare.
Alternativet hade naturligtvis varit att ha proffesionella testare. Samtidigt skulle man kanske kunna samla in information sensordata från bilar som inte kör FSD-beta för att testa FSD i labmiljö på verklig data.
Experimentet med FSD-betan är absolut inte enda vägen framåt för Tesla
Tesla borde ha en rejäl mängd professionella testare vid det här laget. Man började anställa fler även i Europa i år.
Nya funktioner utvecklar man först genom att använda Shadow mode i kundernas bilar. Efter det tar professionella testare över med alphaversion. Samtidigt validerar man i simulator och först efter det släpps det till FSD-betatestare.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7069
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag har extremt svårt att tro att Tesla sitter och plockar bort tillgång till betan baserat på vad enskilda individer skriver på sociala media, har du något som helst belägg för att detta faktiskt sker?Maw skrev:Ja, klausulen om att bara sprida en positiv bild kanske är borta nu. Men hur många vågar skriva negativt när de vet att de när som helst kan bli av med accessen om de hamnar i onåd hos Elon? Blir nog en skaplig självcensur.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: FSD Beta är imponerande!
Många av de som hade NDA gjorde dessutom precis det som Tesla inte ville. De spelade bara in videos i krävande miljöer och fokuserade bara på att hitta problem.fth skrev:Jag har extremt svårt att tro att Tesla sitter och plockar bort tillgång till betan baserat på vad enskilda individer skriver på sociala media, har du något som helst belägg för att detta faktiskt sker?Maw skrev:Ja, klausulen om att bara sprida en positiv bild kanske är borta nu. Men hur många vågar skriva negativt när de vet att de när som helst kan bli av med accessen om de hamnar i onåd hos Elon? Blir nog en skaplig självcensur.
/fth