FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av [JM] »

spacecoin skrev:
Larofo skrev:
Exakt, historien är full av sådana exempel.
Ja, man kan ju så klart ignorera en samlad forskarvärld och vanligt förnuft. Läs det jag skrev igen.
spacecoin skrev:
Det spelar ingen roll hur mycket pengar du lägger på fordonen, på datainsamling eller att köpa dyra datorer så tror INGEN att L5 händer detta årtionde. Tar man dessutom bort alla sensorer som kostar mer än 10kr så blir det inte mer troligt. De flesta som har någon slags resume anser att det är omöjligt att ta bort föraren i en sådan bil. Till dessa hör DeepMind som t ex löst två grand challenges inom AI - Go och Protein folding.

Personer som argumenterar att det går är personer i Teslabubblan som till exempel James Douma, som ingen vet vad han gör till vardags eller vad han har för utbildning. Jag tenderar att tro på DeepMind och resten av forskarvärlden över Douma.

Det borde vara helt uppenbart för vet som helst att man inte kan köra säkert på det viset under allt för många förhållanden. T ex när man blir bländad av låg sol eller helljus på natten som ett av hundra exempel.
Du som förare med två kameror i skallen och ett neauralt nätverk innuti kan ju köra bil och blir också bländad under dessa premisser men det det är alltså bevis för att det inte går. Grattis du makulerade just ditt eget körkort.

På tal om forskare så har den samlade fusionsforskareliten de senaste 30 åren hävdat att en fungerande fussionsreaktor bara är 30 år bort.

Historien är full med folk som fått veta att "det inte går" av etablissemanget för att sedan gå och göra "det omöjliga".

Det borde alltså vara helt uppenbart för vem som helst att den typen av argumetation inte håller tätt.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

Larofo skrev:
Tesla har verkligen inte gjort det lätt för sig med så få sensorer på bilarna
jämfört med i princip alla andra men jag gillar starkt att dom med näbbar
och klor gett sig på detta oerhört svåra problem, främst för att antalet dödsfall
i trafiken har stor pontential att minska, men även för att dom som betalat för
FSD ska börja få mer valuta för pengarna, samt att det kan ha en "viss påverkan"
på aktiekursen.
Hur mycket tror man att FSD minskar antalet dödsfall jämfört med samma bil med level2 förarhjälpmedel?
Obetydligt skulle jag tro.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Larofo »

Fredrik j skrev:
Larofo skrev:
Tesla har verkligen inte gjort det lätt för sig med så få sensorer på bilarna
jämfört med i princip alla andra men jag gillar starkt att dom med näbbar
och klor gett sig på detta oerhört svåra problem, främst för att antalet dödsfall
i trafiken har stor pontential att minska, men även för att dom som betalat för
FSD ska börja få mer valuta för pengarna, samt att det kan ha en "viss påverkan"
på aktiekursen.
Hur mycket tror man att FSD minskar antalet dödsfall jämfört med samma bil med level2 förarhjälpmedel?
Obetydligt skulle jag tro.
Jag hävdar att självkörande bilar kommer att minska antalet olyckor och dödsfall
i trafiken högst betydligt jämfört med hur det är idag.
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av backe »

Larofo skrev:
Fredrik j skrev:
Larofo skrev:
Tesla har verkligen inte gjort det lätt för sig med så få sensorer på bilarna
jämfört med i princip alla andra men jag gillar starkt att dom med näbbar
och klor gett sig på detta oerhört svåra problem, främst för att antalet dödsfall
i trafiken har stor pontential att minska, men även för att dom som betalat för
FSD ska börja få mer valuta för pengarna, samt att det kan ha en "viss påverkan"
på aktiekursen.
Hur mycket tror man att FSD minskar antalet dödsfall jämfört med samma bil med level2 förarhjälpmedel?
Obetydligt skulle jag tro.
Jag hävdar att självkörande bilar kommer att minska antalet olyckor och dödsfall
i trafiken högst betydligt jämfört med hur det är idag.
Men FSD och självkörande bilar är väl helt olika saker?
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Larofo »

backe skrev:
Larofo skrev:
Fredrik j skrev:
Larofo skrev:
Tesla har verkligen inte gjort det lätt för sig med så få sensorer på bilarna
jämfört med i princip alla andra men jag gillar starkt att dom med näbbar
och klor gett sig på detta oerhört svåra problem, främst för att antalet dödsfall
i trafiken har stor pontential att minska, men även för att dom som betalat för
FSD ska börja få mer valuta för pengarna, samt att det kan ha en "viss påverkan"
på aktiekursen.
Hur mycket tror man att FSD minskar antalet dödsfall jämfört med samma bil med level2 förarhjälpmedel?
Obetydligt skulle jag tro.
Jag hävdar att självkörande bilar kommer att minska antalet olyckor och dödsfall
i trafiken högst betydligt jämfört med hur det är idag.
Men FSD och självkörande bilar är väl helt olika saker?
Not for ever my friend. ;)
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Curik »

Och jag hävdar att det går att åka bil till månen. För det har jag minsann sett på YouTube.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av rockard »

Larofo skrev:
Nej jag trollar inte.
Mm, just det.
Larofo skrev:
Maw skrev:
Larofo skrev:
spacecoin skrev:
Larofo skrev:
Jag tycker Tesla är på en god väg att lösa FSD.
Och, vad menar du med FSD? Level 4/5 autonomi? Tesla säger inte det lägre.
Hook, line and sinker. :lol: :lol: :lol:
Jag visste väl att du bara trollade: D
Mmm, jag bara testade vår vän spacecoin lite och mycket riktigt, han kunde
inte avhålla sig från att skriva nått. :D
(Ett citat borttaget för att max fem är tillåtna)
EDIT: Du kan använda det här som din signatur förresten: Jag trollar och är stolt över det (tills någon påpekar det som något dåligt, då förnekar jag det förstås)
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Larofo »

rockard skrev:
EDIT: Du kan använda det här som din signatur förresten: Jag trollar och är stolt över det (tills någon påpekar det som något dåligt, då förnekar jag det förstås)
Du verkar upprörd. Här har du mer trolleri att ta tag i.
Curik skrev:
Och jag hävdar att det går att åka bil till månen. För det har jag minsann sett på YouTube.
Troll, skämt, skoj, ett litet försök att vara motpol till alla hundratals negativa upprepningar
om hur dåligt FSD är, man kan kalla det vad man vill.
Jag är inte direkt stolt över något jag skriver på ett forum och förnekar inget utan står
för allt jag skriver, om jag inte skämtar förstås. ;)
Vilket jag antar är tillåtet i en demokrati.
Har jag fel så kan jag erkänna det. Skriver jag något olämpligt har jag inga problem
att be om ursäkt. Slappna av lite rockard.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Curik »

Jag trollar verkligen inte. Att däremot säga att man som säljare/lantbrukare/präst/osv "bedömer" :lol: att FSD kommer lyckas väger ungefär lika mycket som att jag säger att skit inte luktar skit.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av rockard »

Larofo skrev:
rockard skrev:
EDIT: Du kan använda det här som din signatur förresten: Jag trollar och är stolt över det (tills någon påpekar det som något dåligt, då förnekar jag det förstås)
Du verkar upprörd. Här har du mer trolleri att ta tag i.
Curik skrev:
Och jag hävdar att det går att åka bil till månen. För det har jag minsann sett på YouTube.
Troll, skämt, skoj, ett litet försök att vara motpol till alla hundratals negativa upprepningar
om hur dåligt FSD är, man kan kalla det vad man vill.
Jag är inte direkt stolt över något jag skriver på ett forum och förnekar inget utan står
för allt jag skriver, om jag inte skämtar förstås. ;)
Vilket jag antar är tillåtet i en demokrati.
Har jag fel så kan jag erkänna det. Skriver jag något olämpligt har jag inga problem
att be om ursäkt. Slappna av lite rockard.
Jo, jag blir upprörd på nivån här inne. Det är uppenbart för alla (nåja) att spacecoin är insatt och har belägg för sina påståenden, men det ska höhöhö:as och förminskas och pratas om att blocka för att det han säger skaver. Om någon säger emot med något totalt taget ur luften påhejas det. Sen ska det trollas, och man behöver inte ens hymla med det, man stoltserar med det. Och när man blir kritiserad tar man till lite whataboutism och drar skoj-kortet, och slappna av lite. Jag tycker det är för dåligt.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Larofo »

rockard skrev:
Larofo skrev:
rockard skrev:
EDIT: Du kan använda det här som din signatur förresten: Jag trollar och är stolt över det (tills någon påpekar det som något dåligt, då förnekar jag det förstås)
Du verkar upprörd. Här har du mer trolleri att ta tag i.
Curik skrev:
Och jag hävdar att det går att åka bil till månen. För det har jag minsann sett på YouTube.
Troll, skämt, skoj, ett litet försök att vara motpol till alla hundratals negativa upprepningar
om hur dåligt FSD är, man kan kalla det vad man vill.
Jag är inte direkt stolt över något jag skriver på ett forum och förnekar inget utan står
för allt jag skriver, om jag inte skämtar förstås. ;)
Vilket jag antar är tillåtet i en demokrati.
Har jag fel så kan jag erkänna det. Skriver jag något olämpligt har jag inga problem
att be om ursäkt. Slappna av lite rockard.
Jo, jag blir upprörd på nivån här inne. Det är uppenbart för alla (nåja) att spacecoin är insatt och har belägg för sina påståenden, men det ska höhöhö:as och förminskas och pratas om att blocka för att det han säger skaver. Om någon säger emot med något totalt taget ur luften påhejas det. Sen ska det trollas, och man behöver inte ens hymla med det, man stoltserar med det. Och när man blir kritiserad tar man till lite whataboutism och drar skoj-kortet, och slappna av lite. Jag tycker det är för dåligt.
Det är inte nyttigt att bli upprörd av småsaker eller om någon har en annan åsikt än man
själv har. Det finns nog rätt många betydligt mer insatta inom autonoma fordon och
specifikt FSD, som jobbar på Tesla och för dom är det nog också ganska uppenbart vilket
håll vi går åt. Låt dom jobba på så får framtiden utvisa vem som har "rätt".
Höhö:ande och förminskande kommer från alla håll och kanter på det här forumet.
För inte alls många inlägg sedan skrev någon
"du kan ingenting om det här" eller nått i den stilen och det var inte jag.
Snacka om förminskande.
Jag har aldrig velat blocka någon på det här forumet, det får du ta med alla dom som
anmäler inlägg.
Jag skulle nog säga att en klar majoritet av alla inlägg i denna tråd är klart negativa mot
FSD, utan att ha någon statistik. Men ett litet inlägg för FSD skapar tydligen upprördhet.
Apropå "nivån" här inne.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av BrooklynS »

Håller med. Betydligt mer insatta personer än random tyckare på teslaclubswedens forum sitter och jobbar med detta dagligen och här sitter man och länkar till sk youtubeprofiler som i sin tur tycker saker. Dessutom postas påhittade och/eller riggade saker som är uppenbart syftande till att vara negativa mot Tesla/elbilar/utveckling…

Lyft trovärdigheten och försök inta en balanserad bild och var inte så förtvivlat säkra på att ni själva sitter inne med Sanningen Om Framtiden.

Om det sedan tar ett, tre, sju eller tjugofem år att lösa detta så är det bara en sak alla kan vara säkra på och det är att vi alla har fel idag.

Det kommer tekniksteg närmare hela tiden, ibland blir det teknikhopp och sedan skall det lira med lagstiftning också. Kanske är det här som ”Good enough” kommer in, dvs inte 100% sovande passagerare i snöstorm på natten utan kanske endast med synlig vägbana? Vanliga förare behöver ju inte heller ställa bort bilen när de har sämre förutsättningar…

Med det sagt så är det naturligtvis dåligt att marknadsföra FSD som självkörning men lyft blicken från Elons twitterinlägg och ett bolags marknadsföring och se istället på vad som händer och varför.
Tesla Y LR -22 EAP
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

Larofo skrev:
Fredrik j skrev:
Larofo skrev:
Tesla har verkligen inte gjort det lätt för sig med så få sensorer på bilarna
jämfört med i princip alla andra men jag gillar starkt att dom med näbbar
och klor gett sig på detta oerhört svåra problem, främst för att antalet dödsfall
i trafiken har stor pontential att minska, men även för att dom som betalat för
FSD ska börja få mer valuta för pengarna, samt att det kan ha en "viss påverkan"
på aktiekursen.
Hur mycket tror man att FSD minskar antalet dödsfall jämfört med samma bil med level2 förarhjälpmedel?
Obetydligt skulle jag tro.
Jag hävdar att självkörande bilar kommer att minska antalet olyckor och dödsfall
i trafiken högst betydligt jämfört med hur det är idag.
Jämfört med bilar helt utan hjälpmedel, ja.
Men hur stor skillnad blir det att gå från ett bra level2/3 till level4?
Obetydlig skillnad skulle jag tro. Bara autobroms för fotgängare/cyklister kapar dödsolyckorna enormt.
Hur mycket minskar risken för dödsolyckor i det ögonblick FSD aktiveras?
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av backe »

Larofo skrev:
backe skrev:
Larofo skrev:
Fredrik j skrev:
Larofo skrev:
Tesla har verkligen inte gjort det lätt för sig med så få sensorer på bilarna
jämfört med i princip alla andra men jag gillar starkt att dom med näbbar
och klor gett sig på detta oerhört svåra problem, främst för att antalet dödsfall
i trafiken har stor pontential att minska, men även för att dom som betalat för
FSD ska börja få mer valuta för pengarna, samt att det kan ha en "viss påverkan"
på aktiekursen.
Hur mycket tror man att FSD minskar antalet dödsfall jämfört med samma bil med level2 förarhjälpmedel?
Obetydligt skulle jag tro.
Jag hävdar att självkörande bilar kommer att minska antalet olyckor och dödsfall
i trafiken högst betydligt jämfört med hur det är idag.
Men FSD och självkörande bilar är väl helt olika saker?
Not for ever my friend. ;)
Kanske inte finns några dödsfall att minska(andra bolag har löst det kanske?) den dagen FSD är självkörande? :P
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Gustafsson »

För att minska antalet dödsfall måste ju inte bilen klara att köra helt själv. Väldigt många olyckor beror ju i grunden på ouppmärksamhet, kanske bara sekundlånga. Här tror jag mer på att Teslas ”FSD” kan göra stor nytta genom atf förhindra bilen från att köra utanför sin fil, genom att upptäcka rörliga objekt eller trafikskyltar mm som föraren missar. Vi måste komma ihåg att en olycka ör en sällsynt händelse. Endast ca 0,04 dödsolyckor/100000 innevånare och år i Sverige.
Att reducera det är nog inte helt enkelt, men det går nog med bra säkerhetssytem.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

[JM] skrev:
Du som förare med två kameror i skallen och ett neauralt nätverk innuti kan ju köra bil och blir också bländad under dessa premisser men det det är alltså bevis för att det inte går. Grattis du makulerade just ditt eget körkort. Historien är full med folk som fått veta att "det inte går" av etablissemanget för att sedan gå och göra "det omöjliga".
Jag menar att om man tar till den här jämförelsen med dator/människa är det det ultimata tecknet på total saknad förståelse för hur machine learning funkar i dagsläget.
Människor kör inte bara med kameror. Vi använder alla sinnen och till skillnad från Teslas bilar lär oss vägen vi åker på ofta och kör successivt bättre. Vi kan dessutom flytta och vrida huvudet för att se i olika vinklar. Och tro det eller ej, men nu är det så att min hjärna i alla fall är oändligt mycket mer kapabel än det Tesla har i bilarna både hård- och mjukvara.
[JM] skrev:
Historien är full med folk som fått veta att "det inte går" av etablissemanget för att sedan gå och göra "det omöjliga".
Men ge mig då något exempel de senaste 40 åren då en i det närmaste samlad forskarkår säger att den inte går, men då lyckas någon i alla fall.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

BrooklynS skrev:
Håller med. Betydligt mer insatta personer än random tyckare på teslaclubswedens forum sitter och jobbar med detta dagligen och här sitter man och länkar till sk youtubeprofiler som i sin tur tycker saker.
Nu är det så att i praktiken så är det stor skillnad på folks intresse, förmåga till kritiskt tänkande och nivå av hjärntvätt. Folk länkar glatt till videoer med t ex David Lee och James Douma i den här tråden, och använder det som argument för att Tesla visst kommer att lyckas. Eller tar en video där FSD klarar en manöver ett par gånger som bevis på framsteg istället för att titta på data, läsa på, och tänka själva.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Larofo »

backe skrev:
Kanske inte finns några dödsfall att minska(andra bolag har löst det kanske?) den dagen FSD är självkörande? :P
Ett fullt möjligt scenario.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Gustafsson skrev:
För att minska antalet dödsfall måste ju inte bilen klara att köra helt själv. Väldigt många olyckor beror ju i grunden på ouppmärksamhet, kanske bara sekundlånga. Här tror jag mer på att Teslas ”FSD” kan göra stor nytta genom atf förhindra bilen från att köra utanför sin fil, genom att upptäcka rörliga objekt eller trafikskyltar mm som föraren missar. Vi måste komma ihåg att en olycka ör en sällsynt händelse. Endast ca 0,04 dödsolyckor/100000 innevånare och år i Sverige.
Att reducera det är nog inte helt enkelt, men det går nog med bra säkerhetssytem.
De flesta förespråkar som använder argumentet "människor är så dåliga/ouppmärksamma så det är bättre att datorn kör" verkar glömma helt att bilkörning kan göras på olika sätt. Nidbilden av en äldre dam som kör 40km/h på 70 väg t ex. Utmaningen för de som gör autonoma bilar är att de måste hitta en balans av säkerhet och praktikalitet. Om man maximerar säkerhet så är hastigheten 1km/h och det kommer varken kunder eller stadsplanerare att acceptera det. Om man orsakar olyckor gäller samma sak. Det är en svår balansgång.

Sedan finns det ej ännu några autonoma bilar egentligen. Även en robotaxi behöver beslutshjälp ibland och ringer hem. Av säkerhetsskäl.

Det säkraste systemet tror jag i många år kommer att vara det där man låter människan köra och har datorn som skyddsnät. Sedan vill ju folk kunna slippa köra, men säkrare lär det inte bli på länge.
Matte
Inlägg: 281
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Matte »

Kan inte ett av problem för att det finns olika "åsikter" ha att göra med att vissa äger företaget (genom aktier) och skulle tjäna pengar på om Tesla skulle lyckas? Det finns många på Tesla som tjänar miljontals kronor (ja även mr Musk som har noll lön tjänat pengar) på att sitta o jobba med detta problem. Har ni som verkligen tror att Tesla kommer att lyckas inom 5 år snackat med någon vanlig utvecklare? Elon måste ju stå på sig, annars åker han nog dit. Classic fake it till you make it.

En annan sak som alltid kommer upp i denna tråd är tidsperspektiv; det är nog få som är tveksamma till om fsd/självkörande bilar kommer att finnas någonsin (jag menar inte Teslas bilar utan på någon variant av bil, som kanske eller kanske inte har hur många sensorer som helst). Vissa tror inom kort tid och andra lång tid. Man borde säga exakt vad man menar med "det kommer att fungera" under varje inlägg så skulle vi nog slippa en massa tjafsande, men det är nog inte praktiskt möjligt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jag tycker jag är tydlig med att jag tror att det kanske kommer att gå att köra med bara kameror på ett sådant sätt att det funkar inom 10-20 år, men vägen dit är antagligen att man först lägger till en massa extra sensorer av säkerhetsskäl och sedan plockar bort t ex Lidar och kartor när man kan visa att de inte behövs.

Att de bilar som Tesla sålt till dags dato inte kommer att bli autonoma i antydd ODD borde vara uppenbart för de flesta. Det finns en anledning till varför Tesla säger "FSD feature complete" (och med det menar man att bilen ofta kan köra utan ingripanden). Det sjuka är ju att Elon sedan i intervjuer och andra offentliga sammanhang fortsätter att lova autonomi. Däri ligger det omoraliska.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av [JM] »

spacecoin skrev:
[JM] skrev:
Du som förare med två kameror i skallen och ett neauralt nätverk innuti kan ju köra bil och blir också bländad under dessa premisser men det det är alltså bevis för att det inte går. Grattis du makulerade just ditt eget körkort. Historien är full med folk som fått veta att "det inte går" av etablissemanget för att sedan gå och göra "det omöjliga".
Jag menar att om man tar till den här jämförelsen med dator/människa är det det ultimata tecknet på total saknad förståelse för hur machine learning funkar i dagsläget.
Människor kör inte bara med kameror. Vi använder alla sinnen och till skillnad från Teslas bilar lär oss vägen vi åker på ofta och kör successivt bättre. Vi kan dessutom flytta och vrida huvudet för att se i olika vinklar. Och tro det eller ej, men nu är det så att min hjärna i alla fall är oändligt mycket mer kapabel än det Tesla har i bilarna både hård- och mjukvara.
[JM] skrev:
Historien är full med folk som fått veta att "det inte går" av etablissemanget för att sedan gå och göra "det omöjliga".
Men ge mig då något exempel de senaste 40 åren då en i det närmaste samlad forskarkår säger att den inte går, men då lyckas någon i alla fall.
Och jag menar att om man är självlärd på ett område genom google och youtube så kanske man saknar en del grundläggande kunskap inom ämnet och inte förstår liknelsen.
Att självsäkert påstå saker om komplexa system som man inte själv inte jobbar med utan luta sig mot andras påståenden är rätt naivt.
Du själv menade att James Douma är en okänd typ på internet utan cred och som således borde bortses ifrån.
Vad ska vi då tro om en okänd individ på detta forum som utropat sig till allmän expert på AI och som minsann vet vem som har rätt och vem som har fel
Men som inte hittils klämt ur sig en enda vettig, genomtänkt analys så vitt jag sett?

Gällande de 30/40 åren så är poängen att påvisa att bara för att en stor grupp framstående individer inom ett område påstår något så behöver det nödvändigtvis inte bli så.
Se på Ukraina. Första dagen av invasionen hävdade majoriteten av alla militära förståsigpåare att Ukraina skulle förlora på en vecka. Så gick det inte riktigt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

[JM] skrev:
Vad ska vi då tro om en okänd individ på detta forum som utropat sig till allmän expert på AI och som minsann vet vem som har rätt och vem som har fel
Men som inte hittils klämt ur sig en enda vettig, genomtänkt analys så vitt jag sett?
Jag hänvisar hela tiden till dataunderlag, vad olika bolag gör och tänker eller säger; vad forskare säger. Men om svaren inte passar din agenda eller världsbild så går det ju bra att låta bli att titta på materialet förstås. Sedan är det ju konsekvent så att jag har rätt hela tiden i det jag påstått om FSD och autonomi, medan James Douma säger saker som är lätta att motbevisa i varannan mening. Det beror på att jag lyssnar på många personer utanför Teslabubblan och har insett för länge sedan att Tesla inte är någon ledare på området. Folk mobbade ju mig här för att jag postade Guidehouse MQ. Tesla kunde väl inte vara sist för två år sedan? Jo det kunde man vara, visade det sig.

Jag lyssnar som sagt hellre på personer som har någon slags resume inom området än Elon Musk eller James Douma (som är total Musk-wannabe och bara snackar skit i video efter video - utan att någonsin förklara vad han har för relevant kompentens. Det är fullt med helt meningslösa liknelser som att "människor kan köra med två ögon" och annat trams som han plockat upp från Musk - som folk ekar vidare här som någon slags självklarhet).

Ang ditt fina exempel... Nu är ju inte Ukrainas heroiska försvar och den hjälp man fått från USA en riktigt vettig jämförelse med vad forskare tror om computer vision... När jag säger "ingen tror" så menar jag (och säger) "ingen med relevant kompetens".

Hur har du kommit fram till din ståndpunkt att camera-only autonomi kommer att hända strax? Vilka har du lyssnat på? Vad sa dom för att övertyga dig? Eller är det mest en känsla?

Edit: Här är en datapunkt till:
https://www.reuters.com/technology/trul ... 022-09-12/
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av [JM] »

spacecoin skrev:
[JM] skrev:
Vad ska vi då tro om en okänd individ på detta forum som utropat sig till allmän expert på AI och som minsann vet vem som har rätt och vem som har fel
Men som inte hittils klämt ur sig en enda vettig, genomtänkt analys så vitt jag sett?
Jag hänvisar hela tiden till dataunderlag, vad olika bolag gör och tänker eller säger; vad forskare säger. Men om svaren inte passar din agenda eller världsbild så går det ju bra att låta bli att titta på materialet förstås. Sedan är det ju konsekvent så att jag har rätt hela tiden i det jag påstått om FSD och autonomi, medan James Douma säger saker som är lätta att motbevisa i varannan mening. Det beror på att jag lyssnar på många personer utanför Teslabubblan och har insett för länge sedan att Tesla inte är någon ledare på området. Folk mobbade ju mig här för att jag postade Guidehouse MQ. Tesla kunde väl inte vara sist för två år sedan? Jo det kunde man vara, visade det sig.

Jag lyssnar som sagt hellre på personer som har någon slags resume inom området än Elon Musk eller James Douma (som är total Musk-wannabe och bara snackar skit i video efter video - utan att någonsin förklara vad han har för relevant kompentens. Det är fullt med helt meningslösa liknelser som att "människor kan köra med två ögon" och annat trams som han plockat upp från Musk - som folk ekar vidare här som någon slags självklarhet).

Ang ditt fina exempel... Nu är ju inte Ukrainas heroiska försvar och den hjälp man fått från USA en riktigt vettig jämförelse med vad forskare tror om computer vision... När jag säger "ingen tror" så menar jag (och säger) "ingen med relevant kompetens".

Hur har du kommit fram till din ståndpunkt att camera-only autonomi kommer att hända strax? Vilka har du lyssnat på? Vad sa dom för att övertyga dig? Eller är det mest en känsla?

Edit: Här är en datapunkt till:
https://www.reuters.com/technology/trul ... 022-09-12/
Som vanligt så missar du poängen.

Du kommer återkommande in på att jag har en åsikt åt ena eller andra hållet bara för att jag argumeterar mot din metod att komma fram till dina åsikter.
Det är två skillda saker.

Om du inte klara av att göra skillnad på denna simlpa sak hur kan jag då ta det du skriver om själva ämnet på ett seriöst sätt?

Vi kan ta ditt svar ovan som exempel:
Du hävdar att du postar länkar som bevis på dina påståenden.
På vilket sätt bevisar länkarna att du fattar vad som sägs i dom?

Du hävdar att du konsekvent har rätt hela tiden.
Vem avgör vad som är rätt eller fel?
Vi andra som har ett jobb att sköta och inte är ekonomiskt oberoende har inte tid att plocka isär varenda inlägg du gör.
Eftersom ingen orkar med att argumentera med dig så har du förmodligen kommit till slutsatsen att du har rätt för ingen säger ju emot. Eller hur?

Betyder det att du har rätt? Om jag skriker ut mina synpunkter i ett tomt rum där ingen hör.
Betyder det att alla håller med mig och att min syn är den enda rätta?

Någon skrev ovanför att det saknas objektivitet i debatten här i tråden. Har du funderat på vad hen menade med det?

Nu har jag brännt min dagliga kvota minuter på forumet så du får du härja fritt...
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

[JM] skrev:
Du kommer återkommande in på att jag har en åsikt åt ena eller andra hållet bara för att jag argumeterar mot din metod att komma fram till dina åsikter.
Det är två skillda saker.

Om du inte klara av att göra skillnad på denna simpla sak hur kan jag då ta det du skriver om själva ämnet på ett seriöst sätt?
Jag behöver inte fråga dig om vad du argumenterar för. Du har sagt det nyss; "att människor kör med två ögon och en hjärna, så därför kan datorer det". Jag frågar dig hur du bildade den uppfattningen. Du säger "oops tiden är slut". Det är lugnt, JM - igen stress. Vi kan fortsätta i morgon. Om jag missuppfattat att du tror att HW3 är kapabel til autonomi, så kan du väl svara ja eller nej på det? Det går snabbt.

Jag hävdar inte att jag har "bevis". Jag säger att allt jag läser och hör av kompetenta personer talar emot Teslas påståenden. Du argumenterar farligt nära samma logik som en klimatskeptiker tycker jag. Därför bad jag dig redovisa dina källor, om du nu tycker som du antyder, precis som jag gör.

Jag skrev om bländning som ett exempel, men det det finns hundra argument om varför analogin är total nonsens, men vi tar en kort denna gång: Moravec's paradox. Googla det.
"The main lesson of thirty-five years of AI research is that the hard problems are easy and the easy problems are hard.", det gäller fortfarande även fast det sades 1994.
Skriv svar