FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Det är jättemånga som tror att Tesla är "längst fram" på självkörning. Vad jämför du med då? Google hade funktionalitet motsvarande FSD-betan för åtta år sedan. De senaste fem åren har Google lyckats med en 5x-förbättring i MTBF. Från 6000 miles per failure till 30k.

Sedan 2016 och "paint it black" videon har Tesla inte gjort några större landvinningar. Det senaste året är det marginella förbättringar. Det är inte några 10x ens från de låga nivåer (2-3 miles) som Tesla har mellan failures.

När det gäller allmän ML och AI är Google milslångt för Tesla.
Att jämföra tid eller sträcka mellan ingripanden är helt meningslöst med tanke på hur det skiljer i strategi.

Waymo kör runt i några kvarter och har optimerat för det. Tesla kör överallt över en gigantisk kontinent och vill att testare utmanar FSD-beta till att göra misstag så de får träningsdata. Hade Tesla koncentrat sig på några få kvarter under så lång tid och enbart optimerat NNs för det hade de garanterat också lyckats minimera ingripanden.

Självklart har Tesla nått långt sedan 2016. Utvecklingen senaste året med FSD-beta är stor. Elon kommenterade det själv idag och gav lite info kring hur även metodiken har utvecklats under senaste året:
Screenshot_20211123-230644_Twitter.png
Min tolkning är att det senaste året framförallt har handlat om metodik och grundläggande funktionalitet. De stora man närmast har kvar är one stack med FSD-betakod även på motorväg. Efter det kan man se fram emot när NNs tar över även planner och att Dojo börjar bidra. Då är alla grunderna på plats. Det blir spännande att sedan se hur väl de kan optimera för HW3 och hur stor förbättring HW4 kan innebära :)

Elon fick en fråga kring släpp till andra länder med:
Screenshot_20211123-231546_Twitter.png
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »


Elon Musk drove Tesla with autopilot for 1 hour using only FSD function

https://fuentitech.com/elon-musk-drove- ... on/369444/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Självklart har Tesla nått långt sedan 2016. Utvecklingen senaste året med FSD-beta är stor.
Jag vet inte vad du går på när du hävdar detta. Själv går jag på verkliga observationer. För mig är det svårt att se någon markant skillnad på första betorna för ett år sedan och 10.5 förutom visualiseringarna. Man verkar fortfarande vara extremt beroende av korrekta kartor t ex. Så fort kartan och verkligheten inte stämmer är det game-over.

I min bransch får man inga poäng för teknikskiften och omskrivningar om man inte kan påvisa resultateffekter av dem.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Bara för något funkar ibland betyder inte att det är bra eller säkert, som denna video tydligt illustrerar :)
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Självklart har Tesla nått långt sedan 2016. Utvecklingen senaste året med FSD-beta är stor.
Jag vet inte vad du går på när du hävdar detta. Själv går jag på verkliga observationer. För mig är det svårt att se någon markant skillnad på första betorna för ett år sedan och 10.5 förutom visualiseringarna. Man verkar fortfarande vara extremt beroende av korrekta kartor t ex. Så fort kartan och verkligheten inte stämmer är det game-over.

I min bransch får man inga poäng för teknikskiften och omskrivningar om man inte kan påvisa resultateffekter av dem.
FSD-beta i början klarade inte av rondeller, korsningar, köra rakt fram på en bred gata om det saknades linjer m.m. Det var tom någon som blev stoppad av en polis som trodde han var rattfull eftersom bilen körde så vingligt.

De största förbättringarna är ändå det som inte är påtagligt och tydligt som pseudo-lidar och den extremt mycket bättre avståndsbedömningen. Den gör tex att FSD-beta klarar svårare situationer som den här med snabb korsande trafik:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
FSD-beta i början klarade inte av rondeller, korsningar, köra rakt fram på en bred gata om det saknades linjer m.m. Det var tom någon som blev stoppad av en polis som trodde han var rattfull eftersom bilen körde så vingligt.

De största förbättringarna är ändå det som inte är påtagligt och tydligt som pseudo-lidar och den extremt mycket bättre avståndsbedömningen.
Allting är ju relativt. Om din baseline är att bilen inte oftast kan köra utom på raksträckor med tydliga markeringar eller följa trafikregler så kan jag se hur den kan köra på några flera ställen och följa trafikregler marginellt bättre.

Jag tänker mer att det är 90% kvar i USA och man har rört sig från 8% till 10%. Och sedan har vi lokalisering till EU ovanpå det. Testare blir fortfarande stoppad av polisen och det bryts mot trafikregler ofta.
Matte
Inlägg: 281
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Matte »

Rondeller o korsningar är väldigt basic och inget jag imponeras av. det är häftigt och coolt såklart, men imponerad nej. När den börjar klara av saker som en själv tycker är klurigt (tex halka, full cyklist, snömodd, dimma, trånga passager, vilda djur) blir jag nog imponerad. Men även när man är där är det långt från att jag skulle våga sova bakom ratten.

Tex, skulle någon erbjuda mig 100k för att jag, med förbundna ögon och hörlurar, skulle köra en känd (för mig) 4km lång sträck som den alltid(?) klarar skulle jag aldrig göra det, och jag har väldigt svårt att se att det kommer hända inom 5 år (givetvis personligt om man vågar det eller inte). Att gå från den enkla sträckan till mer komplexa scenarier kräver mycket mer jobb.

Med det sagt skulle jag inte bli förvånade om self driving taxis kan komma inom några år ändå, på begränsade platser och hastigheter.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av RagWal »

spacecoin skrev:
RagWal skrev:
Du tycker uppenbart att Teslas FSD är kass på många vis, men jag tror man gör stora landvinningar på många plan inom tillämpad AI som kan vara centrala för att nå hela vägen eller iaf väldigt långt. På den punkten tror jag att man är längst fram.
Det är jättemånga som tror att Tesla är "längst fram" på självkörning. Vad jämför du med då? Google hade funktionalitet motsvarande FSD-betan för åtta år sedan. De senaste fem åren har Google lyckats med en 5x-förbättring i MTBF. Från 6000 miles per failure till 30k.

Sedan 2016 och "paint it black" videon har Tesla inte gjort några större landvinningar. Det senaste året är det marginella förbättringar. Det är inte några "orders-of-magnitude" som Elon skulle säga ens från de låga nivåer (2-3 miles) som Tesla har mellan failures.

När det gäller allmän ML och AI är Google milslångt före Tesla.
Fast jag skrev nog inte att Tesla är längst fram på är närmast färdig produkt självkörning? Jag skrev (eller menade iaf) att de verkar väl framme på tillämpad AI (gruppering av problemställningar, metoder för träning, exekvering av NNs). Men andra företag tycks mindre öppna med hur de jobbar så det är givetvis en högst lekmannamässig uppfattning.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av RagWal »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
I min bransch får man inga poäng för teknikskiften och omskrivningar om man inte kan påvisa resultateffekter av dem.
Men om man ska ta ett stort steg framåt med annan teknik så måste man ju satsa på att utveckla den också. Man kan inte i alla lägen på förhand bevisa att kommande utveckling ger en kraftig förbättring. Det är ofta en bedömning. Just gällande produkten FSD Beta så är den fortsatt under utveckling, därav namnet.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

RagWal skrev:
spacecoin skrev:
I min bransch får man inga poäng för teknikskiften och omskrivningar om man inte kan påvisa resultateffekter av dem.
Men om man ska ta ett stort steg framåt med annan teknik så måste man ju satsa på att utveckla den också. Man kan inte i alla lägen på förhand bevisa att kommande utveckling ger en kraftig förbättring. Det är ofta en bedömning. Just gällande produkten FSD Beta så är den fortsatt under utveckling, därav namnet.
Jo, men man behöver ju oftast göra om när man kört fast eller växt ur kostymen. Med Tesla känns det som att det har hänt lite för ofta bara utan några exponentiella eller ens supertydliga förbättringar.

Man ska komma ihåg att Tesla försöker göra något som är omöjligt enligt de flesta. Vi får hoppas att trägen vinner. Gärna innan 2040.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av RagWal »

Gör någon annan vänstersväng typ "unprotected left turns" tex?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

RagWal skrev:
Gör någon annan vänstersväng typ "unprotected left turns" tex?
EDIT: Jag missuppfattade din fråga.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

RagWal skrev:
Gör någon annan vänstersväng typ "unprotected left turns" tex?
Ja många utvecklar för det precis som Tesla. Däremot så undviker tex Waymo oskyddade vänstersvängar när bilarna används som robotaxis.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
RagWal skrev:
Gör någon annan vänstersväng typ "unprotected left turns" tex?
Ja många utvecklar för det precis som Tesla. Däremot så undviker tex Waymo oskyddade vänstersvängar när bilarna används som robotaxis.
Här är några exempel:
Argo:
Mobileye:
Pony:
Waymo:
Zoox:
Cruise:
AutoX:
Baidu Apollo:
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

Frenchie återskapar CNNs test:


Dirty Tesla kommenterar att problemet som var i tidigare versioner och som orsakade flera av problemen i CNNs video där bilen gjorde idiotmanövrar för att köra om framförvarande bilar verkar vara åtgärdat:


Ps. Jag tittade på CNNs video igen och det är en sekvens vid 3:10 där bilen ska svänga vänster men det är en stor lastbil som kommer och ställer sig ivägen för bilens planerade sväng. FSD-beta väntar på lastbilen men killen från CNN är otålig och trycker på gasen vilket gör att bilen svänger rakt mot lastbilen. Ingen vettig människa skulle trycka på gasen i det läget när bilen visar sin färdväg på skärmen och den blockeras av en lastbil. Det gick att svänga runt genom att använda mer av korsningen men FSD-beta är inte gjord för sådana manövrar ännu. Länk till CNNs video:
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Larofo »

Jordad skrev:
Frenchie återskapar CNNs test:
:D Det tog alldeles för många sekunder innan jag fattade att han skämtade.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

IMG_91431D6859E1-1.jpeg
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av MWall »

RagWal skrev:
Gör någon annan vänstersväng typ "unprotected left turns" tex?

Magdalena Andersson gjorde det nu i veckan väl? :lol:
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Maw »

MWall skrev:
RagWal skrev:
Gör någon annan vänstersväng typ "unprotected left turns" tex?

Magdalena Andersson gjorde det nu i veckan väl? :lol:
Slutade i en krasch :D
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av kenjon »

Hon har väl ingen Tesla...
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Maw »

kenjon skrev:
Hon har väl ingen Tesla...
Det hjälpte inte i hennes fall :)
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av IcePic »

kenjon skrev:
Hon har väl ingen Tesla...
och även om hon hade det hade hon nog inte velat ha Full SD. ;)
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Underbar demo här:
Aurora simulator:

Sensor fusion, samma video:
Skriv svar