FSD Beta är imponerande!
Moderator: Redaktion
Re: FSD Beta är imponerande!
Jo men det är svårare att bedöma om det är månader, år eller årtionden tills dom gör vad dom lovar att dom ska (till bilen man köper) på hemsidan, i Sverige, här och nu.
Re: FSD Beta är imponerande!
Eller för sex år sedan, då de började sälja sitt luftslott.spacecoin skrev:Jo men det är svårare att bedöma om det är månader, år eller årtionden tills dom gör vad dom lovar att dom ska (till bilen man köper) på hemsidan, i Sverige, här och nu.
Svart X75D -17
Re: FSD Beta är imponerande!
Lika säkert som en människa... Hmhm...
Två barn och en testdocka som rör sig i och omkring vägen, och Teslan ser inte någon och fortsätter som att allt är ok igenom testdockan...
Två barn och en testdocka som rör sig i och omkring vägen, och Teslan ser inte någon och fortsätter som att allt är ok igenom testdockan...
Re: FSD Beta är imponerande!
I din iver att misskreditera FSD glömmer du att kolla lite närmare på saken. Det finns både en och annan som investerar en hel del i att motarbeta Musk:spacecoin skrev:Lika säkert som en människa... Hmhm...
Två barn och en testdocka som rör sig i och omkring vägen, och Teslan ser inte någon och fortsätter som att allt är ok igenom testdockan...
https://electrek.co/2022/08/10/tesla-se ... r-engaged/
Tesla Y LR -22 EAP
Re: FSD Beta är imponerande!
Misskreditera, verkligen? Vad har O’Dowd och artikeln du länkar till att göra med med videon jag postade? Inte ett jävla skit. I din iver att misskreditera mig blev det visst lite fort och fel, eller?BrooklynS skrev:I din iver att misskreditera FSD glömmer du att kolla lite närmare på saken. Det finns både en och annan som investerar en hel del i att motarbeta Musk:spacecoin skrev:Lika säkert som en människa... Hmhm...
Två barn och en testdocka som rör sig i och omkring vägen, och Teslan ser inte någon och fortsätter som att allt är ok igenom testdockan...
https://electrek.co/2022/08/10/tesla-se ... r-engaged/
Titta på videon jag länkade. Vem tror du har gjort en har gjort den? Varför? Hur gick det? Återkom gärna med en analys av den och varför den gjordes när du inser hur det ligger till. Du kan be om ursäkt också när du ändå håller på.
Re: FSD Beta är imponerande!
Varför skulle Tesla se en mjuk docka ?
Om jag kör och någon går vid vägen, så ser jag personen i displayen också.
Dockan syndes inte. Så det vi ar nog meningen
Om jag kör och någon går vid vägen, så ser jag personen i displayen också.
Dockan syndes inte. Så det vi ar nog meningen
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: FSD Beta är imponerande!
Men även om det är en docka och inte ett riktigt barn så borde väl bilen stanna? Jag skulle vilja veta varför den kör över dockan det är väl ändå ett visuellt synligt hinder?Toja skrev:Varför skulle Tesla se en mjuk docka ?
Om jag kör och någon går vid vägen, så ser jag personen i displayen också.
Dockan syndes inte. Så det vi ar nog meningen
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: FSD Beta är imponerande!
För att den där dockan inte alls ser ut som en person som går över vägen och därför inte klassificeras som ett sådant objekt.
Det där är ett helt orealistiskt test om du frågar mig. Visst kan man tycka att bilen inte borde köra på saker, men isåfall skulle även en plastpåse som blåser över vägen kunna få bilen att tvärnita vilket är precis lika farligt.
Just nu är vi på nivån att saker måste följa ett visst mönster. Dvs en människa identifieras av att det är ett långt och smalt objekt där vissa delar rör på sig enligt vissa mönster (typ armar och ben när vi går). Det är ganska långt från hur den där dockan ser ut…
Det där är ett helt orealistiskt test om du frågar mig. Visst kan man tycka att bilen inte borde köra på saker, men isåfall skulle även en plastpåse som blåser över vägen kunna få bilen att tvärnita vilket är precis lika farligt.
Just nu är vi på nivån att saker måste följa ett visst mönster. Dvs en människa identifieras av att det är ett långt och smalt objekt där vissa delar rör på sig enligt vissa mönster (typ armar och ben när vi går). Det är ganska långt från hur den där dockan ser ut…
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: FSD Beta är imponerande!
Tesla är alltså så bra med bara kameror att programvaran kan klassificera att det som rör sig mot bilens färdväg i halvmörker är "inte ett riktigt barn". Men den kan inte se skillnad på en skugga eller en bro eller på en stoppskylt på en bussreklam jfr en riktig skylt... Du är en riktig believer du!agehall skrev:För att den där dockan inte alls ser ut som en person som går över vägen och därför inte klassificeras som ett sådant objekt
Två frågor bara:
1) Varför ser den inte de riktiga barnen till vänster vid vägens kant?
2) Borde inte bilen stanna oavsett vad det är som kommer emot den av säkerhetsskäl? Så gör nämligen de som håller på med autonoma fordon på riktigt. Försiktighetsprincipen.
Det här systemet är inte autonomt, kommer inte blir autonomt. Du är helt lurad om du tror annat.
Re: FSD Beta är imponerande!
Du kanske har radar i din Tesla? Trsla har ju rationaliserat bort den på senaste tiden.Toja skrev:Varför skulle Tesla se en mjuk docka ?
Om jag kör och någon går vid vägen, så ser jag personen i displayen också.
Dockan syndes inte. Så det vi ar nog meningen
Det är nog lättare att upptäcka objekt framför och bredvid bilen med radar än utan.
Re: FSD Beta är imponerande!
Min poäng är att det uppenbarligen finns ganska starka krafter som vill misskreditera, och då även med mindre hederliga metoder.spacecoin skrev:Misskreditera, verkligen? Vad har O’Dowd och artikeln du länkar till att göra med med videon jag postade? Inte ett jävla skit. I din iver att misskreditera mig blev det visst lite fort och fel, eller?BrooklynS skrev:I din iver att misskreditera FSD glömmer du att kolla lite närmare på saken. Det finns både en och annan som investerar en hel del i att motarbeta Musk:spacecoin skrev:Lika säkert som en människa... Hmhm...
Två barn och en testdocka som rör sig i och omkring vägen, och Teslan ser inte någon och fortsätter som att allt är ok igenom testdockan...
https://electrek.co/2022/08/10/tesla-se ... r-engaged/
Titta på videon jag länkade. Vem tror du har gjort en har gjort den? Varför? Hur gick det? Återkom gärna med en analys av den och varför den gjordes när du inser hur det ligger till. Du kan be om ursäkt också när du ändå håller på.
Du är starkt kritisk och det har du rätt att vara, däremot tycker jag att man också bör försöka se någon slags helhet.
Med det sagt så tror jag att radarn kommer tillbaka. Och jag tror att man - liksom med vanliga förare - måste ha lite mjukare gränser och inte kräva 0% ingripande/justering under alla förhållanden eftersom det blir ett närmast oöverstigligt hinder. De flesta hade varit nöjda med 85%, kanske 100% sommartid på motorväg. Osv.
Så tolka det inte som ett påhopp på dig, vi får hålla isär sak och person här.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: FSD Beta är imponerande!
Nej, det är din felaktiga tolkning eftersom du uppenbarligen inte vet någon om hur AI fungerar.spacecoin skrev:Tesla är alltså så bra med bara kameror att programvaran kan klassificera att det som rör sig mot bilens färdväg i halvmörker är "inte ett riktigt barn". Men den kan inte se skillnad på en skugga eller en bro eller på en stoppskylt på en bussreklam jfr en riktig skylt... Du är en riktig believer du!
Enkelt förklarat - man lär upp en AI att klassificera objekt. Normalt sett lär man den att känna igen vissa saker som tex vägskyltar och människor. Inlärning sker med träningsdata. Allt som inte ser ut som något den lärt sig är ett sådant objekt klassificeras inte utan förblir okänt. Bilen klassificerar med stor sannolikhet inte någonting som ”inte ett riktigt barn” utan den lyckas inte klassificera det den ser alls. Inget konstigt alls med detta för den som har minsta koll på hur AI fungerar.
Ingen aning. För att kunna säga det med säkerhet behöver man ha exakt data som bilen hade samt se vad den har identifierat. Den kan ha klassificerat barnen och bedömt att de inte är relevanta beroende på vart de står i förhållande till bilens körriktning eller så har den helt missat dem.spacecoin skrev:Två frågor bara:
1) Varför ser den inte de riktiga barnen till vänster vid vägens kant?
Det man måste förstå här är att bilen i vissa lägen kan fatta superknepiga saker och ta väldigt kloka beslut samtidigt som den i andra, helt uppenbara situationer för oss människor, tar helt galna beslut - allt hänger på hur den tränats och om en lik situation varit med i träningsdatat.
Det är inte alls orimligt att den borde stanna. Oavsett vad det är som kommer ut framför bilen, så vill man troligen inte köra på det. Även om man inte skadar andra, så är ju risken stor att man skadar lacken.spacecoin skrev:2) Borde inte bilen stanna oavsett vad det är som kommer emot den av säkerhetsskäl? Så gör nämligen de som håller på med autonoma fordon på riktigt. Försiktighetsprincipen.
Det må vara hänt. Jag är fullt medveten om var vi står idag och vart vi är på väg. Förr eller senare kommer systemet bli självkörande men när det kommer är en helt annan fråga - det kommer inte direkt ske imorgon.spacecoin skrev:Det här systemet är inte autonomt, kommer inte blir autonomt. Du är helt lurad om du tror annat.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: FSD Beta är imponerande!
Man behöver inte veta om objektet är pensionär, om det är en bil, moped, kvinna, hund, eller ett barn för att hantera den här situationen rätt. Att du inte förstår det bevisar att du inte förstår tillräckligt mycket om autonom körning.agehall skrev:...den lyckas inte klassificera det den ser alls.
Jag tolkade ditt försvar av händelsen som att den visste att det inte var ett barn eftersom den valde att glatt köra vidare meja ned det okända objektet trots att det skulle kunna vara ett barn i en halloween-kostym. Eller ska man behöva träna på alla halloween-kostymer tycker du? Om bilen inte kan klassificera objektet och därmed bortser i från det i planeringen, tycker jag du bevisar vad jag säger.
Jag tror inte att Tesla prioriterar defensiv körning, varken med FSD-betan eller med AP på grund av att det är avsedd att vara just L2 (inte autonom) och utvecklas hela tiden för att upprätthålla balansen mellan "onödiga" inbromsningar och säkerhet. Det är förståeligt, med då kanske man inte ska försöka köra omkring bland oskyddade trafikanter i stadsmiljö med otillräckliga sensorer?
Det man måste förstå är att man behöver ha en säker ODD för utrullning av säkerhetskritiska system. Om man anser att det man gör nu är "utveckling", "test" eller "validering" så ska man ha utbildad personal som kör bilarna, och tillverkaren ska vara ansvarig under dessa faser. Tesla har sålt någon slags myt om att man måste ha "verkliga mil" och datafångst från dessa. I själva verket så samlar Tesla in väldigt lite data från betan. Man gjorde det mer i början. AV-bolagen har satsat mycket mer på simulering (än Tesla) för att inte bara samla data om samma sak hela tiden. Ovanliga "objekt" kan man hitta lätt. men att hitta "ovanliga situationer" i datasettet från vanlig körning är nästan omöjligt.agehall skrev:Det man måste förstå här är att bilen i vissa lägen kan fatta superknepiga saker och ta väldigt kloka beslut samtidigt som den i andra, helt uppenbara situationer för oss människor, tar helt galna beslut - allt hänger på hur den tränats och om en lik situation varit med i träningsdatat.
Det kommer inte att ske att det har systemet (med 1.2MP-kameror) blir autonomt under våra bilars livstid i någon större ODD. Att ett framtida system från Tesla eller någon annan personbilstillverkare skulle bli autonomt i stadsmiljö med oskyddade trafikanter utan aktiva sensorer det är minst 10 år bort, både tekniskt och legalt.agehall skrev:Det må vara hänt. Jag är fullt medveten om var vi står idag och vart vi är på väg. Förr eller senare kommer systemet bli självkörande men när det kommer är en helt annan fråga - det kommer inte direkt ske imorgon.spacecoin skrev:Det här systemet är inte autonomt, kommer inte blir autonomt. Du är helt lurad om du tror annat.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 3 gång.
Re: FSD Beta är imponerande!
När du börjar inlägg med "I din iver att misskreditera..." så tycker jag det är svårt att tolka det som något annat. Man kan välja att skriva det bättre om man vill ha en diskussion om sakfrågan (vilket jag välkomnar).BrooklynS skrev:Så tolka det inte som ett påhopp på dig, vi får hålla isär sak och person här.
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag tror omogna, autonoma system i bilar kommer driva minst ett bilföretag i konkurs innan vi har L4 som fungerar.
Skadestånden i usa skulle ju bli astronomiska eftersom dom ju ofta beräknas på vad ett företag har tjänat på att sälja den bristfälliga tekniken. Sånt kan utplåna hela företag oavsett storlek/värde.
Skadestånden i usa skulle ju bli astronomiska eftersom dom ju ofta beräknas på vad ett företag har tjänat på att sälja den bristfälliga tekniken. Sånt kan utplåna hela företag oavsett storlek/värde.
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag tror inte det. Kanske ett robotaxi-företag (utöver Uber ATG då).Fredrik j skrev:Jag tror omogna, autonoma system i bilar kommer driva minst ett bilföretag i konkurs innan vi har L4 som fungerar.
Skadestånden i usa skulle ju bli astronomiska eftersom dom ju ofta beräknas på vad ett företag har tjänat på att sälja den bristfälliga tekniken. Sånt kan utplåna hela företag oavsett storlek/värde.
Ingen är så dum så att dom deployar om det är en reell risk. Om det sker en eller två dödsfall kommer det att bli dyrt, men inte konkurs. Sedan blir det en recall... Mercedes har ju redan ett autonomt system ute och jag tror att det kommer många flera i 2024-2026 års modeller. För motorväg.
Jag skulle bli förvånad om myndigheterna i USA låter Tesla fortsätta med vi-har-inget-ansvar-FSD-utrullningen i två år till. Kvarnarna mal långsamt, men det blir fler och fler saker som pekar på en begränsning eller nedstängning.
Re: FSD Beta är imponerande!
spacecoin skrev:När du börjar inlägg med "I din iver att misskreditera..." så tycker jag det är svårt att tolka det som något annat. Man kan välja att skriva det bättre om man vill ha en diskussion om sakfrågan (vilket jag välkomnar).BrooklynS skrev:Så tolka det inte som ett påhopp på dig, vi får hålla isär sak och person här.
Det är väl ingen överdrift att konstatera att du ÄR mycket ivrig att kritisera Teslas FSD-projekt? Titta vad denna tråd har blivit exempelvis.
Du har ju dessutom förklarat varför och det är förståeligt och helt OK. Inget påhopp eller på något sätt menat att vara det.
Genom att utelämna allt som skulle kunna tolkas positivt och enbart publicera det som kan tolkas negativt så handlar det ju om att misskreditera, i ordets rätta bemärkelse. Du har dessutom tagit heder och ära av inte bara Musk utan av alla som har något positivt att säga om Teslas FSD-strävan.
Ordet är fritt, men det betyder ju inte att ingen får kritisera några av dina inlägg...
Tesla Y LR -22 EAP
Re: FSD Beta är imponerande!
Det är väl knappast min uppgift att försvara ett system jag inte längre tror på? Misskreditering för mig är att medvetet sprida en negativ bild som inte är sann. Det håller jag inte på med.BrooklynS skrev:Genom att utelämna allt som skulle kunna tolkas positivt och enbart publicera det som kan tolkas negativt så handlar det ju om att misskreditera, i ordets rätta bemärkelse. Du har dessutom tagit heder och ära av inte bara Musk utan av alla som har något positivt att säga om Teslas FSD-strävan.
Ordet är fritt, men det betyder ju inte att ingen får kritisera några av dina inlägg...
Jag vill att de som funderar på att lägga 80 papp på FSD förstår vad de köper. Det får dom verkligen inte hjälp med av Tesla eller dess påhejare... Om TCS hade haft en varnings-banner som avråder från köp av FSD i Sverige så hade det varit bra. Jag tycker att någon borde förbjuda Tesla att marknadsföra systemet som de gör. Varje gång Elon eller Tesla säger autonomi i kontext av FSD så borde det kosta 100 miljoner. Produkten borde inte få kallas "full self-driving". osv osv. Det står fortfarande att din bil kommer att parkera sig själv efter att du klivit ur den på Teslas svenska sida som ett exempel.
Det går jättebra att argumentera med mig om du kollar i tråden. Det jag (och admin, enligt inlägg) inte tycker hör hemma här är just diskussioner som INTE handlar om sakfrågan: Teslas ADAS-system och dess konkurrenter.
Att de som har investerat i Tesla ekonomiskt och/eller känslomässigt blir frustrerade på mina "reality-checks" av FSD-drömmen kan jag förstå, men det struntar jag i.
Jag skulle uppskatta om man inte tar till enkla tjuvnyp och/eller någon slags offerkofta. Argumentera om sakfrågan och innehållet i det jag skriver eller refererar till!
Re: FSD Beta är imponerande!
Sorry, det är jag som uttrycker mig klantigt.
Nä, de som köper FSD gör ju det för att de tror på framtiden så att säga. Det betyder ju inte att Musk är en bedragare osv. Han tror ju också på framtiden liksom... och utan hans tro på att kunna lösa det omöjliga hade ju inte något av de projekt som FAKTISKT levererats ens existerat. Man måste ha det i åtanke också.
Hur många dömde inte ut SpaceX under hur många år som helst? Tesla överhuvudtaget? Starlink? Precis ALLT döms ju ut innan det är klart. Allt blir heller inte klart - ännu. Och det fanns ju mycket goda argument för att tex SpaceX "aldrig" skulle lyckas...
Nä, de som köper FSD gör ju det för att de tror på framtiden så att säga. Det betyder ju inte att Musk är en bedragare osv. Han tror ju också på framtiden liksom... och utan hans tro på att kunna lösa det omöjliga hade ju inte något av de projekt som FAKTISKT levererats ens existerat. Man måste ha det i åtanke också.
Hur många dömde inte ut SpaceX under hur många år som helst? Tesla överhuvudtaget? Starlink? Precis ALLT döms ju ut innan det är klart. Allt blir heller inte klart - ännu. Och det fanns ju mycket goda argument för att tex SpaceX "aldrig" skulle lyckas...
Tesla Y LR -22 EAP
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag vet inte vad du har för kvalifikationer inom AI, men dina argument är inte direkt övertygande. Självklart behöver man inte veta om det är en 68-årig man eller en 25-årig kvinna - det räcker gott att veta att det är en person, vilket det varken var eller identifierades som.spacecoin skrev:Man behöver inte veta om objektet är pensionär, om det är en bil, moped, kvinna, hund, eller ett barn för att hantera den här situationen rätt. Att du inte förstår det bevisar att du inte förstår tillräckligt mycket om autonom körning.agehall skrev:...den lyckas inte klassificera det den ser alls.
För att vara övertydlig och väldigt förenklat beskriva hur det fungerar - bilen tittar på bilden från kameran och använder AI för att avgöra vad den ser. En AI har lärt sig hur saker ser ut genom att den tränas på att känna igen saker. En AI extrapolerar dock normalt sett mycket mindre än vad vi människor gör och det leder ofta till att den inte kan känna igen objekt som inte stämmer med vad den tränats på.
Bara för att den där dockan skulle kunna likna en människa, så är sättet den rör sig på högst onaturligt för en människa och det minskar troligen drastiskt chansen att bilen skulle se den som en människa.
Om du vill att bilen alltid ska ta det säkra före det osäkra så kommer bilen bokstavligen vara okörbar. Allt kan vara farligt och bilen bör därför stanna.
Jag försökte förklara varför det som inträffade är fullt rimligt från en teknisk synvinkel. Att känna igen barn i halloween-kostymer är nog mycket mer troligt än att någonsin känna igen en docka som släpas halvliggande över gatan. Det kommer tillbaka till rörelsemönstret.spacecoin skrev:Jag tolkade ditt försvar av händelsen som att den visste att det inte var ett barn eftersom den valde att glatt köra vidare meja ned det okända objektet trots att det skulle kunna vara ett barn i en halloween-kostym. Eller ska man behöva träna på alla halloween-kostymer tycker du? Om bilen inte kan klassificera objektet och därmed bortser i från det i planeringen, tycker jag du bevisar vad jag säger.
Eftersom jag inte jobbar på Tesla och inte har någon som helst insikt i deras faktiska AI-utveckling, så kan jag ju inte med säkerhet säga att det fungerar som jag tror, men det är ganska troligt att det är ungefär så det går till.
Tittar man på allt som förekommer i trafiken, så är det inte alls orimligt att man bortser från en massa saker när man planerar sin körning. En påse som blåser över vägen är tex inte en bra orsak att tvärnita, varesig man kör själv eller om en dator kör.
Nej, och det är väl typ vad Tesla säger också? Iallafall säger väl deras FSD-option i Sverige just nu något i stil med ”självkörande i stadsmiljö (kommer senare)”? Oavsett så är vi ju som sagt inte på L3 än vilket innebär att bilen förväntar sig övervakning av en förare som ska reagera när något sker som inte bilen kan hantera.spacecoin skrev:Jag tror inte att Tesla prioriterar defensiv körning, varken med FSD-betan eller med AP på grund av att det är avsedd att vara just L2 (inte autonom) och utvecklas hela tiden för att upprätthålla balansen mellan "onödiga" inbromsningar och säkerhet. Det är förståeligt, med då kanske man inte ska försöka köra omkring bland oskyddade trafikanter i stadsmiljö med otillräckliga sensorer?
Som jag har förstått det är väl hela tanken med FSD så som den ser ut nu, att vi som är teknikvänliga ska använda den för att det i slutändan genererar mer data för Tesla som de kan träna på och därigenom kommer den bli bättre med tiden. Att träna en AI av denna komplexitet är dock inget som direkt görs på en timme…
Det man måste förstå är att man behöver ha en säker ODD för utrullning av säkerhetskritiska system. Om man anser att det man gör nu är "utveckling", "test" eller "validering" så ska man ha utbildad personal som kör bilarna, och tillverkaren ska vara ansvarig under dessa faser. Tesla har sålt någon slags myt om att man måste ha "verkliga mil" och datafångst från dessa. I själva verket så samlar Tesla in väldigt lite data från betan. Man gjorde det mer i början. AV-bolagen har satsat mycket mer på simulering (än Tesla) för att inte bara samla data om samma sak hela tiden. Ovanliga "objekt" kan man hitta lätt. men att hitta "ovanliga situationer" i datasettet från vanlig körning är nästan omöjligt.agehall skrev:Det man måste förstå här är att bilen i vissa lägen kan fatta superknepiga saker och ta väldigt kloka beslut samtidigt som den i andra, helt uppenbara situationer för oss människor, tar helt galna beslut - allt hänger på hur den tränats och om en lik situation varit med i träningsdatat.
Det enda stora hindret som jag ser är det juridiska. Tekniken kommer nå dit förr eller senare. Om 1.2MP-kameror räcker eller inte återstår att se, men även om det skulle krävas 1000MP-kameror så kommer det vara en relativt enkel uppgradering den dagen det blir verklighet.spacecoin skrev:Det kommer inte att ske att det har systemet (med 1.2MP-kameror) blir autonomt under våra bilars livstid i någon större ODD. Att ett framtida system från Tesla eller någon annan personbilstillverkare skulle bli autonomt i stadsmiljö med oskyddade trafikanter utan aktiva sensorer det är minst 10 år bort, både tekniskt och legalt.agehall skrev:Det må vara hänt. Jag är fullt medveten om var vi står idag och vart vi är på väg. Förr eller senare kommer systemet bli självkörande men när det kommer är en helt annan fråga - det kommer inte direkt ske imorgon.spacecoin skrev:Det här systemet är inte autonomt, kommer inte blir autonomt. Du är helt lurad om du tror annat.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: FSD Beta är imponerande!
Det är ju bedrägeriets kärna. Att om man kritiserar FSD med Teslas hårdvara som science-fiction så är man liksom en person som "inte tror på framtiden" eller är en tråkig pessimist.BrooklynS skrev:Sorry, det är jag som uttrycker mig klantigt.
Nä, de som köper FSD gör ju det för att de tror på framtiden så att säga. Det betyder ju inte att Musk är en bedragare osv. Han tror ju också på framtiden liksom... och utan hans tro på att kunna lösa det omöjliga hade ju inte något av de projekt som FAKTISKT levererats ens existerat. Man måste ha det i åtanke också.
Hur många dömde inte ut SpaceX under hur många år som helst? Tesla överhuvudtaget? Starlink? Precis ALLT döms ju ut innan det är klart. Allt blir heller inte klart - ännu. Och det fanns ju mycket goda argument för att tex SpaceX "aldrig" skulle lyckas...
Du kan väl förklara istället för mig varför Tesla säljer en överprisad option på en funktion som dom "kanske levererar" och samtidigt säger att "det är klart om 6-12 månader", då det verkligen inte är sant. Och löpande HÖJER PRISET för att understryka hur säkra dom är. I sju års tid.
Våra bilar kommer aldrig att bli autonoma. Det är liksom inte möjligt med HW3 eller rent legalt i Sverige inom 10 år i stadstrafik. UNECE R157 är det om gäller i EU och merparten av världen.
Re: FSD Beta är imponerande!
Börja i andra änden.
Varför köper folk det? Varför köpte du?
Varför köper folk det? Varför köpte du?
Tesla Y LR -22 EAP
Re: FSD Beta är imponerande!
BrooklynS skrev:Börja i andra änden.
Varför köper folk det? Varför köpte du?
Ja varför går folk på scams egentligen?
Re: FSD Beta är imponerande!
"Blame the customer". Ja det är smart... Fy fasen. Du kan lika gärna fråga dig varför rånas alla dessa pensionärer på deras BankID? Hur dum får man vara?BrooklynS skrev:Börja i andra änden.
Varför köper folk det? Varför köpte du?
Ja, man kanske köper FSD för att Elon säger det är klart när som helst hela tiden? Han är ju typ smartare än Tony Stark om man får tro den bild han byggt upp av sig själv. Själv är man ju bara en konsument som köper en bil, så Elon vet nog bäst. Och det verkar ju så lockande... Sedan vill ju inte så många gå ut med "Jag blev lurad. Jag är så dum" i efterhand...
Re: FSD Beta är imponerande!
Det hänger helt hållet på hur mycket företaget försöker dölja bristerna med produkten. Det är där dom riktigt stora skadestånden uppstår. När någon försöker dölja en risk och fortsätta tjäna pengar.spacecoin skrev:Jag tror inte det. Kanske ett robotaxi-företag (utöver Uber ATG då).Fredrik j skrev:Jag tror omogna, autonoma system i bilar kommer driva minst ett bilföretag i konkurs innan vi har L4 som fungerar.
Skadestånden i usa skulle ju bli astronomiska eftersom dom ju ofta beräknas på vad ett företag har tjänat på att sälja den bristfälliga tekniken. Sånt kan utplåna hela företag oavsett storlek/värde.
Ingen är så dum så att dom deployar om det är en reell risk. Om det sker en eller två dödsfall kommer det att bli dyrt, men inte konkurs. Sedan blir det en recall... Mercedes har ju redan ett autonomt system ute och jag tror att det kommer många flera i 2024-2026 års modeller. För motorväg.
Jag skulle bli förvånad om myndigheterna i USA låter Tesla fortsätta med vi-har-inget-ansvar-FSD-utrullningen i två år till. Kvarnarna mal långsamt, men det blir fler och fler saker som pekar på en begränsning eller nedstängning.