FSD Beta är imponerande!
Moderator: Redaktion
Re: FSD Beta är imponerande!
Vill du kolla på lite mer praktisk och aktuell forskning kan du kolla här:
https://waymo.com/research/
https://cvpr2022.wad.vision/
Kan även rekommendera att bläddra igenom tråden ”autonoma fordon”.
viewtopic.php?f=27&t=27904
Där finns diverse inlägg om forskning och framsteg från olika aktörer.
https://waymo.com/research/
https://cvpr2022.wad.vision/
Kan även rekommendera att bläddra igenom tråden ”autonoma fordon”.
viewtopic.php?f=27&t=27904
Där finns diverse inlägg om forskning och framsteg från olika aktörer.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5491
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: FSD Beta är imponerande!
Många intressanta artiklar där, men ibland lite över min horisont och möjlighet att läsa. Vore intressant med någon lagom djupgående review-artikel som ger en överblick över problem och lösningar per idag.spacecoin skrev:Vill du kolla på lite mer praktisk och aktuell forskning kan du kolla här:
https://waymo.com/research/
https://cvpr2022.wad.vision/
Kan även rekommendera att bläddra igenom tråden ”autonoma fordon”.
viewtopic.php?f=27&t=27904
Där finns diverse inlägg om forskning och framsteg från olika aktörer.
Årets semesterresa är inte smickrande för Teslas FSD för övrigt…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: FSD Beta är imponerande!
Lyssna här i 5-10 minuter per avsnitt, så får du en bra problemförståelse tror jag:Gustafsson skrev:Många intressanta artiklar där, men ibland lite över min horisont och möjlighet att läsa. Vore intressant med någon lagom djupgående review-artikel som ger en överblick över problem och lösningar per idag.spacecoin skrev:Vill du kolla på lite mer praktisk och aktuell forskning kan du kolla här:
https://waymo.com/research/
https://cvpr2022.wad.vision/
Kan även rekommendera att bläddra igenom tråden ”autonoma fordon”.
viewtopic.php?f=27&t=27904
Där finns diverse inlägg om forskning och framsteg från olika aktörer.
Årets semesterresa är inte smickrande för Teslas FSD för övrigt…
https://slideslive.com/38969354/reinfor ... iving-cars
Re: FSD Beta är imponerande!
Kungen av kunskap förklarar att en bra Lidar kostar $100k och att en Lidar för $8k ser 15 m med usel upplösning:
I verkligheten kostar en bra Lidar <$1k.
I verkligheten kostar en bra Lidar <$1k.
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag har tidigare förvånats över 5G-förespråkarnas påstående att blixtsnabb uppkoppling behövs om vi nånsin ska få självkörande bilar. Som om beräkningarna skulle kunna ske centralt och hinna skickas tillbaka till bilen, när den kör.
Cruise verkar ha en variant av detta, som kräver ständig kontakt med företagets servrar för att bilen inte ska stanna. Intressant artikel nedan, klipper in några delar:
https://www.wired.com/story/cruises-robot-car-outages/
"The June 28 outage wasn’t Cruise’s first. On the evening of May 18, the company lost touch with its entire fleet for 20 minutes as its cars sat stopped in the street, according to internal documentation viewed by WIRED. Company staff were unable to see where the vehicles were located or communicate with riders inside. Worst of all, the company was unable to access its system which allows remote operators to safely steer stopped vehicles to the side of the road.
A letter sent anonymously by a Cruise employee to the California Public Utilities Commission that month, which was reviewed by WIRED, alleged that the company loses contact with its driverless vehicles “with regularity,” blocking traffic and potentially hindering emergency vehicles. The vehicles can sometimes only be recovered by tow truck, the letter said. Images and video posted on social media in May and June show Cruise vehicles stopped in San Francisco traffic lanes seemingly inexplicably, as the city’s pedestrians and motorists navigate around them.
--
Losing connection with its vehicles, and especially its backup safety systems, might violate Cruise’s permits to operate in California, says Bryant Walker Smith, an associate professor at the South Carolina School of Law who studies autonomous vehicles. The California DMV program that regulates driverless cars requires a vehicle’s operator to certify that it has a link allowing for “two-way communications” between a vehicle—including its passengers—and an employee remotely overseeing the robot’s movements. However, much like autonomous cars themselves, regulations drawn up to apply to the vehicles have not been tested in every possible scenario.
--
The report said the Cruise vehicle had stopped in the intersection before completing its turn, and that the Prius had sped straight through its right turn lane into the motionless robot.
In response to that crash, Cruise temporarily reprogrammed its vehicles to make fewer unprotected left turns"
Cruise verkar ha en variant av detta, som kräver ständig kontakt med företagets servrar för att bilen inte ska stanna. Intressant artikel nedan, klipper in några delar:
https://www.wired.com/story/cruises-robot-car-outages/
"The June 28 outage wasn’t Cruise’s first. On the evening of May 18, the company lost touch with its entire fleet for 20 minutes as its cars sat stopped in the street, according to internal documentation viewed by WIRED. Company staff were unable to see where the vehicles were located or communicate with riders inside. Worst of all, the company was unable to access its system which allows remote operators to safely steer stopped vehicles to the side of the road.
A letter sent anonymously by a Cruise employee to the California Public Utilities Commission that month, which was reviewed by WIRED, alleged that the company loses contact with its driverless vehicles “with regularity,” blocking traffic and potentially hindering emergency vehicles. The vehicles can sometimes only be recovered by tow truck, the letter said. Images and video posted on social media in May and June show Cruise vehicles stopped in San Francisco traffic lanes seemingly inexplicably, as the city’s pedestrians and motorists navigate around them.
--
Losing connection with its vehicles, and especially its backup safety systems, might violate Cruise’s permits to operate in California, says Bryant Walker Smith, an associate professor at the South Carolina School of Law who studies autonomous vehicles. The California DMV program that regulates driverless cars requires a vehicle’s operator to certify that it has a link allowing for “two-way communications” between a vehicle—including its passengers—and an employee remotely overseeing the robot’s movements. However, much like autonomous cars themselves, regulations drawn up to apply to the vehicles have not been tested in every possible scenario.
--
The report said the Cruise vehicle had stopped in the intersection before completing its turn, and that the Prius had sped straight through its right turn lane into the motionless robot.
In response to that crash, Cruise temporarily reprogrammed its vehicles to make fewer unprotected left turns"
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag tror inte Cruise eller Waymo eller någon annan är beroende av 5g-uppkoppling för körning. Jag skulle tro att man stannar bilaen av säkerhetsskäl om inte de kan övervaka den.
För taxi kommer 5g att behövas, dock ej för körning, utan för kundtjänst, övervakning och remote operation om bilen krockar eller kör fast.
Det är väl mest Ericsson och annan telekom som förespråkat remote automated driving.Här har du en knepig lösning som använder 5g länk och mänskliga förare:
https://europe.autonews.com/automakers/ ... y-shortcut
För taxi kommer 5g att behövas, dock ej för körning, utan för kundtjänst, övervakning och remote operation om bilen krockar eller kör fast.
Det är väl mest Ericsson och annan telekom som förespråkat remote automated driving.Här har du en knepig lösning som använder 5g länk och mänskliga förare:
https://europe.autonews.com/automakers/ ... y-shortcut
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 853
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: FSD Beta är imponerande!
Tesla gör allting fel, men när Cruise tabbar sig skall det förklaras bort...
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Re: FSD Beta är imponerande!
Tesla är inte ens autonoma i LVCC-tunneln, och började samtidigt som Cruise med autonomi, så hur tycker du Tesla är bättre? Du måste ju förstå att Tesla är minst 5-10 år från att bli autonoma och Cruise och en handfull andra är live med obemannade robo-taxi med betalande kunder.loftux skrev:Tesla gör allting fel, men när Cruise tabbar sig skall det förklaras bort...
Det jag i huvudsakligen kritiserar Tesla för är att man marknadsför L2 som autonomi, tummar på säkerheten och att man sålt något ingen klarar av att bygga.
När någon annan gör något liknande - t ex skiter i testtillstånd och utbildade säkerhetsförare, så kommer jag att kritisera dem.
Att det blir driftavbrott och problem med dessa lösningar är väl inget konstigt?
Re: FSD Beta är imponerande!
Rykten gör gällande att AK checkat ut från Tesla nu som jag förutspådde.
Re: FSD Beta är imponerande!
Det har inte hänt mycket med reliabiliteten, som jag nämnt tidigare. Det ser ut som att Tesla blir kvar på L2, som väntat, lång tid framöver:
https://www.teslafsdtracker.com/) sida 2.
Källa: Tesla community tracker (- TiborBlomhall
- Inlägg: 7297
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: FSD Beta är imponerande!
Sannolikheten att Karpathy skulle lämna AP-teamet om ett genombrott vore nära är noll.
En saga om Andrej:
AK har tröttnat på att jobba med att göra en produkt som inte ger något större mervärde och är farlig (L2 city streets) för ungefär 18 månader sedan. Han inser att det aldrig blir autonomi på Tesla med nuvarande stack, och speciellt inte på stadsgator.
Han säger till Elon efter att hans optioner har ramlat ut att han inte vill fortsätta varpå han blir utflyttad ur teamet till "Head of AI" för att göra något som han tror är meningsfullt. Efter ett par månader säger Elon att de ska göra en humanoid robot, varpå AK säger det går inte och säger upp sig. Elon säger att han får vänta med att säga det i ett halvår, varpå de annonserar hans "vacation". Det är nu klarlagt vad "Operation Vacation" var hela tiden
En saga om Andrej:
AK har tröttnat på att jobba med att göra en produkt som inte ger något större mervärde och är farlig (L2 city streets) för ungefär 18 månader sedan. Han inser att det aldrig blir autonomi på Tesla med nuvarande stack, och speciellt inte på stadsgator.
Han säger till Elon efter att hans optioner har ramlat ut att han inte vill fortsätta varpå han blir utflyttad ur teamet till "Head of AI" för att göra något som han tror är meningsfullt. Efter ett par månader säger Elon att de ska göra en humanoid robot, varpå AK säger det går inte och säger upp sig. Elon säger att han får vänta med att säga det i ett halvår, varpå de annonserar hans "vacation". Det är nu klarlagt vad "Operation Vacation" var hela tiden
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 853
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: FSD Beta är imponerande!
När man så gärna vill att Tesla misslyckas att man hittar på sagor...
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag vill inte att Tesla ska misslyckas. Jag vill att dom ska fokusera på ett problem som faktiskt går att lösa och lyckas med det så jag får något för min FSD-licens, här i EU, (som t ex den internationella standarden för L3, UNECE R157 som alla andra satsar på).loftux skrev:När man så gärna vill att Tesla misslyckas att man hittar på sagor...
Och jag vill att dom ska sluta ljuga om och sälja hoppet som autonomi som aldrig kommer att hända (city streets blir inte autonom på HW3 eller inom 10 år).
Problemet är ju att JAG HAR RÄTT HELA TIDEN OM FSD (om du går tillbaka i den här tråden kan du se själv). Tråkigt för dig om du lever i villfarelsen att Tesla kommer att ha robotaxi med denna stack.
Re: FSD Beta är imponerande!
Intressant kommentar på Reddit om Tesla Vision i samband med detta:
Som jag sa när det hände, så var det komponentbrist som hetsade fram beslutet. Skit i säkerheten, och skeppa bilar. Elon marketing spins "humans can drive with only vision". - Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5491
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: FSD Beta är imponerande!
Vi är nog många som är och hela tiden varit, övertygade om att FSD bara varit en önskedröm för Elon. Det som förvånar mig är att man inte har något mervärde öht med FSD. Hade paketet innehållit annat godis, tex tillgång till batteritemp, detaljerad batteri -balans info å annat nördigt hade det känt mindre som rent bondfångeri. I mitt fall ”fick jag” dock FSD för ca 20 lakan vilket i firman motsvarar ca 6 lapp i fickan efter skatt. Vilket var ett mindre rån än för de som betalat fullt pris. Hade ändå räknat med lite fördelar /funktioner måste jag säga…spacecoin skrev:Intressant kommentar på Reddit om Tesla Vision i samband med detta:Som jag sa när det hände, så var det komponentbrist som hetsade fram beslutet. Skit i säkerheten, och skeppa bilar. Elon marketing spins "humans can drive with only vision".
Ett ”nördpaket” inkluderade smarta funktioner data logging och extra manuella inställningar vore inte fel.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: FSD Beta är imponerande!
jag håller med om känslan att man inte får ett skit för pengarna. För mig är det dock är inte priset, utan det är principen. Och att man fortsätter sälja skiten i EU. Riktigt tråkigt att Tesla håller på med sånt här bondfångeri.Gustafsson skrev:Vi är nog många som är och hela tiden varit, övertygade om att FSD bara varit en önskedröm för Elon. Det som förvånar mig är att man inte har något mervärde öht med FSD. Hade paketet innehållit annat godis, tex tillgång till batteritemp, detaljerad batteri -balans info å annat nördigt hade det känt mindre som rent bondfångeri. I mitt fall ”fick jag” dock FSD för ca 20 lakan vilket i firman motsvarar ca 6 lapp i fickan efter skatt. Vilket var ett mindre rån än för de som betalat fullt pris. Hade ändå räknat med lite fördelar /funktioner måste jag säga…
Ett ”nördpaket” inkluderade smarta funktioner data logging och extra manuella inställningar vore inte fel.
Re: FSD Beta är imponerande!
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... -elon-musk
Tesla FSD Beta V11 Will Be Released by End of August, Hopes Elon Musk.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: FSD Beta är imponerande!
Borde gå att driva ett ARN-ärende om det är privatköp? Jag har drivit ett ARN-ärende mot Tesla och de la sig platt.spacecoin skrev:jag håller med om känslan att man inte får ett skit för pengarna. För mig är det dock är inte priset, utan det är principen. Och att man fortsätter sälja skiten i EU. Riktigt tråkigt att Tesla håller på med sånt här bondfångeri.Gustafsson skrev:Vi är nog många som är och hela tiden varit, övertygade om att FSD bara varit en önskedröm för Elon. Det som förvånar mig är att man inte har något mervärde öht med FSD. Hade paketet innehållit annat godis, tex tillgång till batteritemp, detaljerad batteri -balans info å annat nördigt hade det känt mindre som rent bondfångeri. I mitt fall ”fick jag” dock FSD för ca 20 lakan vilket i firman motsvarar ca 6 lapp i fickan efter skatt. Vilket var ett mindre rån än för de som betalat fullt pris. Hade ändå räknat med lite fördelar /funktioner måste jag säga…
Ett ”nördpaket” inkluderade smarta funktioner data logging och extra manuella inställningar vore inte fel.
Re: FSD Beta är imponerande!
Vad gällde det ärendet?d3marcus skrev:Borde gå att driva ett ARN-ärende om det är privatköp? Jag har drivit ett ARN-ärende mot Tesla och de la sig platt.spacecoin skrev:jag håller med om känslan att man inte får ett skit för pengarna. För mig är det dock är inte priset, utan det är principen. Och att man fortsätter sälja skiten i EU. Riktigt tråkigt att Tesla håller på med sånt här bondfångeri.Gustafsson skrev:Vi är nog många som är och hela tiden varit, övertygade om att FSD bara varit en önskedröm för Elon. Det som förvånar mig är att man inte har något mervärde öht med FSD. Hade paketet innehållit annat godis, tex tillgång till batteritemp, detaljerad batteri -balans info å annat nördigt hade det känt mindre som rent bondfångeri. I mitt fall ”fick jag” dock FSD för ca 20 lakan vilket i firman motsvarar ca 6 lapp i fickan efter skatt. Vilket var ett mindre rån än för de som betalat fullt pris. Hade ändå räknat med lite fördelar /funktioner måste jag säga…
Ett ”nördpaket” inkluderade smarta funktioner data logging och extra manuella inställningar vore inte fel.
Svart X75D -17
Re: FSD Beta är imponerande!
https://electrek.co/2022/07/14/elon-mus ... ng-update/”But after driving with FSD Beta for two months now, I have to say that I still have a hard time seeing getting from here to there. The computer vision system is impressive and extremely good at detecting its environment, but the decision-making is still the equivalent of a 14-year-old who has been learning to drive for the last week and sometimes appears to consume hard drugs.”
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: FSD Beta är imponerande!
För er som vill lära er mer om utmaningarna med själv-körning, har lite tålamod och viss förkunskap så rekommenderar jag verkligen den här intervjun med Waymo's Head of Research, Drago Anguelov: viewtopic.php?f=27&t=27904&p=646656#p646656
Intervjun innehåller resonemang om Lidar och kartor, simulation, skalbarhet och mycket annat.
Intervjun innehåller resonemang om Lidar och kartor, simulation, skalbarhet och mycket annat.
Re: FSD Beta är imponerande!
Tesla fortsätter sin inslagna väg sedan 2021 och fortsätter omdefiniera "feature complete" Full Self-Driving i senaste kvartalsrapporten.
Autonomy = ingen mänsklig inblandning. Automation = klarar en del saker själv under övervakning.
Jag ser det som ytterligare signaler på att man givit upp på L3/L4.
Nu kallar man FSD för "City Streets supervised autonomy" Man fortsätter att använda termen "autonomy" och nu kallar man även EAP för "highway autonomy" när man i själva verket har "automation" i bägge fallen. Det är autonowashing när den är som värst.Autonomy = ingen mänsklig inblandning. Automation = klarar en del saker själv under övervakning.
Jag ser det som ytterligare signaler på att man givit upp på L3/L4.
Re: FSD Beta är imponerande!
Det är väl "autonomy" tills det går fel? Som med alla maskiner.spacecoin skrev:Tesla fortsätter sin inslagna väg sedan 2021 och fortsätter omdefiniera "feature complete" Full Self-Driving i senaste kvartalsrapporten.Nu kallar man FSD för "City Streets supervised autonomy" Man fortsätter att använda termen "autonomy" och nu kallar man även EAP för "highway autonomy" när man i själva verket har "automation" i bägge fallen. Det är autonowashing när den är som värst.
Autonomy = ingen mänsklig inblandning. Automation = klarar en del saker själv under övervakning.
Jag ser det som ytterligare signaler på att man givit upp på L3/L4.
Det viktiga är ju om det är bättre än snittföraren.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: FSD Beta är imponerande!
Nej, med den definitionen skulle ju allt vara autonomt. Lite som att skicka en autonom femåring för att handla mat. Det funkar till det går fel. Hela tiden.taliz skrev:Det är väl "autonomy" tills det går fel? Som med alla maskiner.
Supervised autonomy (kräks...) är isf vad Cruise och Waymo har. Bilarna är autonoma och övervakas på distans. Ingenting som behöver konstant övervakning, som AP/FSD, kan anses vara autonomt.
Absolut, det är viktigt. Men skulle du säga att en körskollärare kör säkrare med en erfaren elev än själv? Tror du körskolläraren tycker att det är mer eller mindre avkopplande med en elev i bilen eller utan? Det är lite samma resonemang som att tro att FSD skulle bli säkrare än en människa på grund av övervakning. Eller att ägaren skulle vilja använda FSD i stan innan den är bättre att köra än ägaren. Det kommer inte att hända med Tesla på åtminstone fem-tio år och aldrig med HW3.taliz skrev:Det viktiga är ju om det är bättre än snittföraren.
Det kan bli säkrare än en människa på två sätt:
1. Automatiken kör bättre själv än en människa.
2. En människa kör och har assisterande system som hindrar/minimerar fel.
Att ha en människa som övervakar en maskin blir aldrig säkrare än en människa. Det blir bara säkrare än den maskinen.