FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Vill du kolla på lite mer praktisk och aktuell forskning kan du kolla här:
https://waymo.com/research/
https://cvpr2022.wad.vision/

Kan även rekommendera att bläddra igenom tråden ”autonoma fordon”.
viewtopic.php?f=27&t=27904

Där finns diverse inlägg om forskning och framsteg från olika aktörer.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Gustafsson »

spacecoin skrev:
Vill du kolla på lite mer praktisk och aktuell forskning kan du kolla här:
https://waymo.com/research/
https://cvpr2022.wad.vision/

Kan även rekommendera att bläddra igenom tråden ”autonoma fordon”.
viewtopic.php?f=27&t=27904

Där finns diverse inlägg om forskning och framsteg från olika aktörer.
Många intressanta artiklar där, men ibland lite över min horisont och möjlighet att läsa. Vore intressant med någon lagom djupgående review-artikel som ger en överblick över problem och lösningar per idag.
Årets semesterresa är inte smickrande för Teslas FSD för övrigt…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Gustafsson skrev:
spacecoin skrev:
Vill du kolla på lite mer praktisk och aktuell forskning kan du kolla här:
https://waymo.com/research/
https://cvpr2022.wad.vision/

Kan även rekommendera att bläddra igenom tråden ”autonoma fordon”.
viewtopic.php?f=27&t=27904

Där finns diverse inlägg om forskning och framsteg från olika aktörer.
Många intressanta artiklar där, men ibland lite över min horisont och möjlighet att läsa. Vore intressant med någon lagom djupgående review-artikel som ger en överblick över problem och lösningar per idag.
Årets semesterresa är inte smickrande för Teslas FSD för övrigt…
Lyssna här i 5-10 minuter per avsnitt, så får du en bra problemförståelse tror jag:


https://slideslive.com/38969354/reinfor ... iving-cars
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Kungen av kunskap förklarar att en bra Lidar kostar $100k och att en Lidar för $8k ser 15 m med usel upplösning:


I verkligheten kostar en bra Lidar <$1k.
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Andersen »

Jag har tidigare förvånats över 5G-förespråkarnas påstående att blixtsnabb uppkoppling behövs om vi nånsin ska få självkörande bilar. Som om beräkningarna skulle kunna ske centralt och hinna skickas tillbaka till bilen, när den kör.

Cruise verkar ha en variant av detta, som kräver ständig kontakt med företagets servrar för att bilen inte ska stanna. Intressant artikel nedan, klipper in några delar:

https://www.wired.com/story/cruises-robot-car-outages/

"The June 28 outage wasn’t Cruise’s first. On the evening of May 18, the company lost touch with its entire fleet for 20 minutes as its cars sat stopped in the street, according to internal documentation viewed by WIRED. Company staff were unable to see where the vehicles were located or communicate with riders inside. Worst of all, the company was unable to access its system which allows remote operators to safely steer stopped vehicles to the side of the road.

A letter sent anonymously by a Cruise employee to the California Public Utilities Commission that month, which was reviewed by WIRED, alleged that the company loses contact with its driverless vehicles “with regularity,” blocking traffic and potentially hindering emergency vehicles. The vehicles can sometimes only be recovered by tow truck, the letter said. Images and video posted on social media in May and June show Cruise vehicles stopped in San Francisco traffic lanes seemingly inexplicably, as the city’s pedestrians and motorists navigate around them.

--

Losing connection with its vehicles, and especially its backup safety systems, might violate Cruise’s permits to operate in California, says Bryant Walker Smith, an associate professor at the South Carolina School of Law who studies autonomous vehicles. The California DMV program that regulates driverless cars requires a vehicle’s operator to certify that it has a link allowing for “two-way communications” between a vehicle—including its passengers—and an employee remotely overseeing the robot’s movements. However, much like autonomous cars themselves, regulations drawn up to apply to the vehicles have not been tested in every possible scenario.

--

The report said the Cruise vehicle had stopped in the intersection before completing its turn, and that the Prius had sped straight through its right turn lane into the motionless robot.

In response to that crash, Cruise temporarily reprogrammed its vehicles to make fewer unprotected left turns"
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jag tror inte Cruise eller Waymo eller någon annan är beroende av 5g-uppkoppling för körning. Jag skulle tro att man stannar bilaen av säkerhetsskäl om inte de kan övervaka den.

För taxi kommer 5g att behövas, dock ej för körning, utan för kundtjänst, övervakning och remote operation om bilen krockar eller kör fast.

Det är väl mest Ericsson och annan telekom som förespråkat remote automated driving.Här har du en knepig lösning som använder 5g länk och mänskliga förare:
https://europe.autonews.com/automakers/ ... y-shortcut
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 853
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av loftux »

Tesla gör allting fel, men när Cruise tabbar sig skall det förklaras bort...
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

loftux skrev:
Tesla gör allting fel, men när Cruise tabbar sig skall det förklaras bort...
Tesla är inte ens autonoma i LVCC-tunneln, och började samtidigt som Cruise med autonomi, så hur tycker du Tesla är bättre? Du måste ju förstå att Tesla är minst 5-10 år från att bli autonoma och Cruise och en handfull andra är live med obemannade robo-taxi med betalande kunder.

Det jag i huvudsakligen kritiserar Tesla för är att man marknadsför L2 som autonomi, tummar på säkerheten och att man sålt något ingen klarar av att bygga.

När någon annan gör något liknande - t ex skiter i testtillstånd och utbildade säkerhetsförare, så kommer jag att kritisera dem.

Att det blir driftavbrott och problem med dessa lösningar är väl inget konstigt?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Rykten gör gällande att AK checkat ut från Tesla nu som jag förutspådde.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Det har inte hänt mycket med reliabiliteten, som jag nämnt tidigare. Det ser ut som att Tesla blir kvar på L2, som väntat, lång tid framöver:
Screenshot 2022-07-13 at 17.02.04.png
Källa: Tesla community tracker (https://www.teslafsdtracker.com/) sida 2.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av TiborBlomhall »

Screenshot_20220714-002254_Twitter.jpg
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Sannolikheten att Karpathy skulle lämna AP-teamet om ett genombrott vore nära är noll.

En saga om Andrej:
AK har tröttnat på att jobba med att göra en produkt som inte ger något större mervärde och är farlig (L2 city streets) för ungefär 18 månader sedan. Han inser att det aldrig blir autonomi på Tesla med nuvarande stack, och speciellt inte på stadsgator.

Han säger till Elon efter att hans optioner har ramlat ut att han inte vill fortsätta varpå han blir utflyttad ur teamet till "Head of AI" för att göra något som han tror är meningsfullt. Efter ett par månader säger Elon att de ska göra en humanoid robot, varpå AK säger det går inte och säger upp sig. Elon säger att han får vänta med att säga det i ett halvår, varpå de annonserar hans "vacation". Det är nu klarlagt vad "Operation Vacation" var hela tiden ;)
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 853
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av loftux »

När man så gärna vill att Tesla misslyckas att man hittar på sagor...
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

loftux skrev:
När man så gärna vill att Tesla misslyckas att man hittar på sagor...
Jag vill inte att Tesla ska misslyckas. Jag vill att dom ska fokusera på ett problem som faktiskt går att lösa och lyckas med det så jag får något för min FSD-licens, här i EU, (som t ex den internationella standarden för L3, UNECE R157 som alla andra satsar på).

Och jag vill att dom ska sluta ljuga om och sälja hoppet som autonomi som aldrig kommer att hända (city streets blir inte autonom på HW3 eller inom 10 år).

Problemet är ju att JAG HAR RÄTT HELA TIDEN OM FSD (om du går tillbaka i den här tråden kan du se själv). Tråkigt för dig om du lever i villfarelsen att Tesla kommer att ha robotaxi med denna stack.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Intressant kommentar på Reddit om Tesla Vision i samband med detta:
Screenshot 2022-07-14 at 11.37.55.png
Som jag sa när det hände, så var det komponentbrist som hetsade fram beslutet. Skit i säkerheten, och skeppa bilar. Elon marketing spins "humans can drive with only vision". :roll:
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Gustafsson »

spacecoin skrev:
Intressant kommentar på Reddit om Tesla Vision i samband med detta:
Screenshot 2022-07-14 at 11.37.55.png
Som jag sa när det hände, så var det komponentbrist som hetsade fram beslutet. Skit i säkerheten, och skeppa bilar. Elon marketing spins "humans can drive with only vision". :roll:
Vi är nog många som är och hela tiden varit, övertygade om att FSD bara varit en önskedröm för Elon. Det som förvånar mig är att man inte har något mervärde öht med FSD. Hade paketet innehållit annat godis, tex tillgång till batteritemp, detaljerad batteri -balans info å annat nördigt hade det känt mindre som rent bondfångeri. I mitt fall ”fick jag” dock FSD för ca 20 lakan vilket i firman motsvarar ca 6 lapp i fickan efter skatt. Vilket var ett mindre rån än för de som betalat fullt pris. Hade ändå räknat med lite fördelar /funktioner måste jag säga…
Ett ”nördpaket” inkluderade smarta funktioner data logging och extra manuella inställningar vore inte fel.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Gustafsson skrev:
Vi är nog många som är och hela tiden varit, övertygade om att FSD bara varit en önskedröm för Elon. Det som förvånar mig är att man inte har något mervärde öht med FSD. Hade paketet innehållit annat godis, tex tillgång till batteritemp, detaljerad batteri -balans info å annat nördigt hade det känt mindre som rent bondfångeri. I mitt fall ”fick jag” dock FSD för ca 20 lakan vilket i firman motsvarar ca 6 lapp i fickan efter skatt. Vilket var ett mindre rån än för de som betalat fullt pris. Hade ändå räknat med lite fördelar /funktioner måste jag säga…
Ett ”nördpaket” inkluderade smarta funktioner data logging och extra manuella inställningar vore inte fel.
jag håller med om känslan att man inte får ett skit för pengarna. För mig är det dock är inte priset, utan det är principen. Och att man fortsätter sälja skiten i EU. Riktigt tråkigt att Tesla håller på med sånt här bondfångeri.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »


Tesla FSD Beta V11 Will Be Released by End of August, Hopes Elon Musk.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... -elon-musk
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av d3marcus »

spacecoin skrev:
Gustafsson skrev:
Vi är nog många som är och hela tiden varit, övertygade om att FSD bara varit en önskedröm för Elon. Det som förvånar mig är att man inte har något mervärde öht med FSD. Hade paketet innehållit annat godis, tex tillgång till batteritemp, detaljerad batteri -balans info å annat nördigt hade det känt mindre som rent bondfångeri. I mitt fall ”fick jag” dock FSD för ca 20 lakan vilket i firman motsvarar ca 6 lapp i fickan efter skatt. Vilket var ett mindre rån än för de som betalat fullt pris. Hade ändå räknat med lite fördelar /funktioner måste jag säga…
Ett ”nördpaket” inkluderade smarta funktioner data logging och extra manuella inställningar vore inte fel.
jag håller med om känslan att man inte får ett skit för pengarna. För mig är det dock är inte priset, utan det är principen. Och att man fortsätter sälja skiten i EU. Riktigt tråkigt att Tesla håller på med sånt här bondfångeri.
Borde gå att driva ett ARN-ärende om det är privatköp? Jag har drivit ett ARN-ärende mot Tesla och de la sig platt.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av rockard »

d3marcus skrev:
spacecoin skrev:
Gustafsson skrev:
Vi är nog många som är och hela tiden varit, övertygade om att FSD bara varit en önskedröm för Elon. Det som förvånar mig är att man inte har något mervärde öht med FSD. Hade paketet innehållit annat godis, tex tillgång till batteritemp, detaljerad batteri -balans info å annat nördigt hade det känt mindre som rent bondfångeri. I mitt fall ”fick jag” dock FSD för ca 20 lakan vilket i firman motsvarar ca 6 lapp i fickan efter skatt. Vilket var ett mindre rån än för de som betalat fullt pris. Hade ändå räknat med lite fördelar /funktioner måste jag säga…
Ett ”nördpaket” inkluderade smarta funktioner data logging och extra manuella inställningar vore inte fel.
jag håller med om känslan att man inte får ett skit för pengarna. För mig är det dock är inte priset, utan det är principen. Och att man fortsätter sälja skiten i EU. Riktigt tråkigt att Tesla håller på med sånt här bondfångeri.
Borde gå att driva ett ARN-ärende om det är privatköp? Jag har drivit ett ARN-ärende mot Tesla och de la sig platt.
Vad gällde det ärendet?
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av themax »

”But after driving with FSD Beta for two months now, I have to say that I still have a hard time seeing getting from here to there. The computer vision system is impressive and extremely good at detecting its environment, but the decision-making is still the equivalent of a 14-year-old who has been learning to drive for the last week and sometimes appears to consume hard drugs.”
https://electrek.co/2022/07/14/elon-mus ... ng-update/
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

För er som vill lära er mer om utmaningarna med själv-körning, har lite tålamod och viss förkunskap så rekommenderar jag verkligen den här intervjun med Waymo's Head of Research, Drago Anguelov: viewtopic.php?f=27&t=27904&p=646656#p646656

Intervjun innehåller resonemang om Lidar och kartor, simulation, skalbarhet och mycket annat.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Tesla fortsätter sin inslagna väg sedan 2021 och fortsätter omdefiniera "feature complete" Full Self-Driving i senaste kvartalsrapporten.
FYIsBlfWYAIlZOX.jpeg
Nu kallar man FSD för "City Streets supervised autonomy" Man fortsätter att använda termen "autonomy" och nu kallar man även EAP för "highway autonomy" när man i själva verket har "automation" i bägge fallen. Det är autonowashing när den är som värst.

Autonomy = ingen mänsklig inblandning. Automation = klarar en del saker själv under övervakning.

Jag ser det som ytterligare signaler på att man givit upp på L3/L4.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev:
Tesla fortsätter sin inslagna väg sedan 2021 och fortsätter omdefiniera "feature complete" Full Self-Driving i senaste kvartalsrapporten.
FYIsBlfWYAIlZOX.jpeg
Nu kallar man FSD för "City Streets supervised autonomy" Man fortsätter att använda termen "autonomy" och nu kallar man även EAP för "highway autonomy" när man i själva verket har "automation" i bägge fallen. Det är autonowashing när den är som värst.

Autonomy = ingen mänsklig inblandning. Automation = klarar en del saker själv under övervakning.

Jag ser det som ytterligare signaler på att man givit upp på L3/L4.
Det är väl "autonomy" tills det går fel? Som med alla maskiner. :lol:
Det viktiga är ju om det är bättre än snittföraren.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev:
Det är väl "autonomy" tills det går fel? Som med alla maskiner. :lol:
Nej, med den definitionen skulle ju allt vara autonomt. Lite som att skicka en autonom femåring för att handla mat. Det funkar till det går fel. Hela tiden. :lol:

Supervised autonomy (kräks...) är isf vad Cruise och Waymo har. Bilarna är autonoma och övervakas på distans. Ingenting som behöver konstant övervakning, som AP/FSD, kan anses vara autonomt.
taliz skrev:
Det viktiga är ju om det är bättre än snittföraren.
Absolut, det är viktigt. Men skulle du säga att en körskollärare kör säkrare med en erfaren elev än själv? Tror du körskolläraren tycker att det är mer eller mindre avkopplande med en elev i bilen eller utan? Det är lite samma resonemang som att tro att FSD skulle bli säkrare än en människa på grund av övervakning. Eller att ägaren skulle vilja använda FSD i stan innan den är bättre att köra än ägaren. Det kommer inte att hända med Tesla på åtminstone fem-tio år och aldrig med HW3.

Det kan bli säkrare än en människa på två sätt:
1. Automatiken kör bättre själv än en människa.
2. En människa kör och har assisterande system som hindrar/minimerar fel.

Att ha en människa som övervakar en maskin blir aldrig säkrare än en människa. Det blir bara säkrare än den maskinen.
Skriv svar