FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Rubbitkapten
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 nov 2016 18:51

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Rubbitkapten »

spacecoin skrev:
Antingen har jag rätt eller fel när jag citerar Teslas egen personal. Du kan inte både kalla mig för troll, associera mig med TLSAQ - och sedan säga att jag har i princip rätt i två stycken, där vi är i princip överens. Vilket är det?

Jag är Teslaägare (MX), har betalt för FSD, och har ingen position i TSLA eller TSLAQ.

Och Level 4 är förarlös "robotaxi".
Nej. Jag vet att du har rätt i dina citat. Det är inga nyheter, utan det är din tolkning av dem som jag tidigare bara har sett i TeslaQ-rörelsen och som jag finner absurda. Att Tesla säger en sak om en existerande produkt till regulatorn och en annan sak om framtiden om samma produkt till marknaden är inte konstigt. Det handlar om olika tidsperspektiv. Det är specifikt på den punkten jag tycker att du har fel. Tesla har utan tvekan avsikten att göra Level 4 / 5 av FSD. Säger du nåt annat har du fel.

Det är utan tvivel sant att Elon Musk har missförstått en hel del om självkörning och att han har skaffat sig förståelse för problemen efterhand, långt senare än han borde. Jag tycker att han skall ha mycket kritik för sin kommunikation runt FSD. Jag tycker att nuvarande FSD är imponerande, men den hade känts betydligt mer imponerande om han inte hade lovat en lösning av problemet 2018, 2019, 2020. Jag har kollat på betafilmerna och jag tycker att de nu har kommit till en nivå där man kan se att de kommer att lösa själva förståelsen av världen. De är inte där, men de visar att de kan klara det. Men de är inte ens nära när det kommer till besluttagandet.

Jag håller inte med om att Level 4 och robotaxi är samma sak. Eller rättare sagt: Det är skillnad på å ena sidan Level 4 med en ägare / ansvarig person i bilen och å andra sidan Level 4 utan människor eller bara med betalande passagerare. Det låter på Elon Musk som att han tycker att det är samma sak, och det är oroande. Det är inte samma sak. Level 4 med ägare (som skulle kunna vara körkortslös) i bilen innebär att om bilen får motorstopp, eller drabbas av något ovanligt problem så kan personen ringa bärgare eller prata med människor runt omkring för att reda upp situationen. För en äkta robotaxi krävs det en organisation som kan komma och hämta bilen och fixa allt legalt. Det är så Waymo gör t.ex. Waymo har ju just nu en robotaxitjänst (utan förare!) och deras bilar stannar ju ibland mitt i trafiken och vägrar att ta sig loss och då får passageraren ringa och beställa hämtning. Det behovet kommer ju alltid finnas med robotaxis.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Det är ingen åsikt att L4 är robotaxi. Det finns bara en definition av L4 och det är att bilen kör själv inom ODD och så länge man inte lämnar ODD så är bilen autonom och man behöver aldrig ta över. En L4 bil, ex Waymo, behöver inte ha en ratt och definitivt inte någon i förarstolen.

Det som skiljer L5 och L4 är att ODD är obegränsad. Man kan inte säga ”bara i Phoenix kl 07-22 i torrt väglag”.

Vi är rätt överens om timeline. Jag är nog mer pessimistisk än du bara.

Kontentan är att Tesla FSD är L2 i flera år till enligt oss båda. Du ser en väg i närtid för Tesla till L4 och inte jag.

Och ja, Elon verkar inte förstå robotaxi, eller så ljuger han. Om det var nära med att Tesla skulle lansera Robotaxi skulle dom behöva anställa massor av folk för det i olika funktioner. Det göra man inte.
Rubbitkapten
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 nov 2016 18:51

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Rubbitkapten »

spacecoin skrev:
Det är ingen åsikt att L4 är robotaxi. Det finns bara en definition av L4 och det är att bilen kör själv inom ODD och så länge man inte lämnar den så är bilen autonom och man behöver aldrig ta över. En L4 bil, ex Waymo, behöver inte ha en ratt och definitivt inte någon i förarstolen.

Det som skiljer L5 och L4 är att ODD är obegränsad. Man kan inte säga bara i Phoenix kl 07-22 i torrt väglag.

Vi är rätt överens om timeline. Jag är nog mer pessimistisk än du bara.

Kontentan är att Tesla FSD är L2 i flera år till enligt oss båda. Du ser en väg för Tesla till L4 och inte jag.
Alltså, du har rätt rätt rörande definitionen. Men definitionen är ju felaktigt gjord. De har tänkt fel och det är ju allmänt känt att de har tänkt fel och att de här nivåerna l2/l3/l4 inte alls räcker för att täcka in ens det viktigaste. Min poäng är att det är skillnad på en rattlös bil med betalande passagerare och en rattlös bil med ägaren i bilen. Det är ju skillnad på att vara förare och att vara ägare i en bil utan ratt. Men det är också stor skillnad på att vara ägare/ansvarig i en bil utan ratt och att vara betalande passagerare. Man kan naturligtvis tänka sig att alla L4-bilar alltid skall köras utan ansvar från ägaren, men jag tror att det för de flesta är mer naturligt att biltillverkaren är ansvarig fram till att bilen får motorstopp, men att efter man har fått motorstopp är det ägarens ansvar. Då har man inte en robotaxi, men man har fortfarande en L4-bil. I en Waymo är det utan tvekan Waymos ansvar att ta hand om bilen efter motorstopp. Det är en robotaxi med L4. Dessa två situationer är inte samma sak. Båda bilarna kan sakna ratt, skillnaden är vem som har ansvar efter oväntat motorstopp. Man kan tänka sig L4-bilar utan ratt som kräver att en person finns i bilen för att ta hand om situationer efter krasch/motorstopp.

Men grundpoängen är ju alltså att när folk, inklusive Musk, diskuterar robotaxis talas det nästan enbart om själva självkörandet. Men skall man ha en äkta robotaxi krävs det så mycket mer än bara ett självkörande system. Det missas konsekvent av de flesta.

L5 tycker jag är ointressant, sann L5 är ändå inte aktuellt.

"Kontentan är att Tesla FSD är L2 i flera år till enligt oss båda. Du ser en väg för Tesla till L4 och inte jag."

Ja, jag har svårt att se annat än att FSD kommer vara L2 i några år till. Alltså, enligt de definitioner på L3 som industrin (legacy auto makers) just nu använder skulle de kunna göra FSD till L3 imorgon, men det är ju ett helt meningslöst steg, så gör de det är enbart marketing. Det finns ju lite L3-bilar nu, men de är ju entydigt sämre än autopilot, det är ju bara trams. Men jag misstänker ändå att när Elon inser hur svårt det är att nå L4 att börjar bygga ett L3 patch work ovanpå FSD. Vi får se.

Jag är inte heller övertygad om att FSD kommer att kunna utvecklas till L4. Det finns ju en industrikonsensus om att det är omöjligt att utveckla ett system från L2 till L4, utan att man måste bygga L4 direkt från scratch och ha det färdigt med en gång. Tesla och Comma AI är väl de som inte tror på det.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jag håller med dig om att många, speciellt i anslutning till Tesla, inte fattar att det är en taxiverksamhet man pratar om. Sånt där tråkigt, operationellt tjafs hoppar man gärna över. Trasiga bilar, skitiga bilar, däckbyten och så vidare. Bilar som "kör fast" för att tekniken inte funkar som ska fixas/hanteras.

Som jag skrev i en edit: Om det var nära med att Tesla skulle lansera Robotaxi skulle dom behöva bygga upp en organisation, anställa massor av folk för det i olika funktioner. Det gör man inte. Jag tror inte ens dom vill bli ett taxiföretag, ärligt talat.

Att SAE-definitionerna är trasiga håller jag inte riktigt med om även om dom är baserade på principer från 80-talet och andra applikationsområden. Problemet är som du är inne på att självkörnings-förmåga, tillförlitlighet och ansvarsfrågorna blandas hej-vilt med hur mycket Tesla kommer att tjäna på att bli ett globalt taxibolag typ 2023 och att aktien då minst kommer att dubblas.

Jag är mest intresserad av tekniken och nuvarande förmåga. Det tanke på att det blir exponentiellt svårare att öka tillförlitligheten så tror jag att det blir tufft att lämna L2 med endast kameror och HW3.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av OfarligTesla »

spacecoin skrev:
Jag är mest intresserad av tekniken och nuvarande förmåga. Det tanke på att det blir exponentiellt svårare att öka tillförlitligheten så tror jag att det blir tufft att lämna L2 med endast kameror och HW3.
Du tror inte att de skulle kuna klara L3 på motorväg (i bra väder osv) rent tekniskt ens? Det tror nämligen jag att Tesla bör kunna få relativt enkelt baserat på vad de redan har, sen är det väl en fråga om de kommer våga stå bakom sin produkt eller inte.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

OfarligTesla skrev:
spacecoin skrev:
Jag är mest intresserad av tekniken och nuvarande förmåga. Det tanke på att det blir exponentiellt svårare att öka tillförlitligheten så tror jag att det blir tufft att lämna L2 med endast kameror och HW3.
Du tror inte att de skulle kuna klara L3 på motorväg (i bra väder osv) rent tekniskt ens? Det tror nämligen jag att Tesla bör kunna få relativt enkelt baserat på vad de redan har, sen är det väl en fråga om de kommer våga stå bakom sin produkt eller inte.
Ja, för att dom ska kunna L3:a så måste ju dom ta ansvar för körningen och certifieras sig samt anpassa rätt mycket i programvaran för att kunna klara L3-kraven. Rent tekniskt är det inte så mycket lättare än L4 om man inte kraftigt begränsar ODD som i EQS.

Just nu verkar inte det vara fokus om man säger så. Det känns inte som att Tesla är intresserad av att ta ansvar för körningen. jag får itne dom vibbarna i alla fall. Elon säger bara att bilarna ska köra själva.

Vi får se vad som händer om UNECE klubbar igenom förändringarna någon gång. Innan det så är ju marknaden för L3 begränsad.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Rubbitkapten
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 nov 2016 18:51

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Rubbitkapten »

spacecoin skrev:
Jag håller med dig om att många, speciellt i anslutning till Tesla, inte fattar att det är en taxiverksamhet man pratar om. Sånt där tråkigt, operationellt tjafs hoppar man gärna över.

Som jag skrev i en edit: Om det var nära med att Tesla skulle lansera Robotaxi skulle dom behöva bygga upp en organisation, anställa massor av folk för det i olika funktioner. Det gör man inte. Jag tror inte ens dom vill bli ett taxiföretag, ärligt talat.

Att SAE-definitionerna är trasiga håller jag inte riktigt med om även om dom är baserade på principer från 80-talet och andra applikationsområden. Problemet är som du är inne på att självkörnings-förmåga, tillförlitlighet och ansvarsfrågorna blandas hej-vilt med hur mycket Tesla kommer att tjäna på att bli ett globalt taxibolag typ 2023 och att aktien då minst kommer att dubblas.

Jag är mest intresserad av tekniken och nuvarande förmåga. Det tanke på att det blir exponentiellt svårare att öka tillförlitligheten så tror jag att det blir tufft att lämna L2 med endast kameror och HW3.
Kan bara hålla med om det mesta du säger här. Definitionerna kan vi lämna därhän. Jag är ju ingenjör och är också i grunden intresserad av tekniken. Jag tycker att det är superspännande att följa utvecklingen och det är oklart för mig hurdet kommer gå. Jag tror att Tesla komme
att vara tvungna att uppdatera kameror osv en vända till, men att man efter det och ett par års utveckling av neurala modeller kommer ha en förståelse av omvärlden som är bra nog.

Men för själva robotiken krävs en radikal stegfunktion för att det skall bli bra nog. Just nu använder de ju inte alls deep learning för robotiken, utan det är bara för omvärldsförståelsen. Generellt är ju deep learning för machine vision ett i det närmaste löst problem nu. Det gäller ju inte alls för robotiken (alltså mikronavigation av bilen). Tesla har ju tydligen i bakgrunden arbetat på modeller för att använda deep learning också här, men det låter ju inte som att de har bestämt sig för om det är den vägen de vill ta.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Ja, path planning och körning verkar vara (för) svårt utan bra kartor. Jag gissar att Tesla kommer att crowd-sourca kartdata som MobilEye gör inom två år.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av OfarligTesla »

spacecoin skrev:
Ja, för att dom ska kunna L3:a så måste ju dom ta ansvar för körningen och certifieras sig samt anpassa rätt mycket i programvaran för att kunna klara L3-kraven. Rent tekniskt är det inte så mycket lättare än L4 om man inte kraftigt begränsar ODD som i EQS.

Just nu verkar inte det vara fokus om man säger så. Det känns inte som att Tesla är intresserad av att ta ansvar för körningen. jag får itne dom vibbarna i alla fall. Elon säger bara att bilarna ska köra själva.

Vi får se vad som händer om UNECE klubbar igenom förändringarna någon gång. Innan det så är ju marknaden för L3 begränsad.
Varför L3 ändå är lättare än L4 är ju till stor del baserat på att i en L3 har man ju en förare som fallback och om föraren inte tar över “stanna säkert” vilket verkar innebära vägrenen med varningsblinkers. L4 skall ju klara av att föraren sover eller inte ens är i förarstolen egentligen (dock inom sin ODD).

Ja skall bli intressant när UNECE klubbar höjning till 130 km/h och vi ser hur implementationen i lag kommer ske osv, om förslagen som ligger blir lagliga så lär efterfrågan bli hög iaf.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

OfarligTesla skrev:
Varför L3 ändå är lättare än L4 är ju till stor del baserat på att i en L3 har man ju en förare som fallback och om föraren inte tar över “stanna säkert” vilket verkar innebära vägrenen med varningsblinkers. L4 skall ju klara av att föraren sover eller inte ens är i förarstolen egentligen (dock inom sin ODD).
Jo, men det trixiga är att det finns ju krav på hur överlämningen ska ske. Bilen måste veta när den lämnar sin ODD och i god tid lämna över på ett säkert sätt eller köra åt sidan och stanna. Inom ODD behöver man ju samma reliability som i L4. Så frågan blir ju om man kan nå den konfidensnivån.

Edit: i 60km/h i kö liknande EQS kan Tesla det helt klart.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av OfarligTesla »

spacecoin skrev:
Jo, men det trixiga är att det finns ju krav på hur överlämningen ska ske. Bilen måste veta när den lämnar sin ODD och i god tid lämna över på ett säkert sätt eller köra åt sidan och stanna. Inom ODD behöver man ju samma reliability som i L4. Så frågan blir ju om man kan nå den konfidensnivån.
Nja, en L4 bil som skall fungera på motorvägen kommer ju behöva klara mycket fler saker än en L3 bil just eftersom i L4 fallet har du ingen förare som fallback. Om vi kollar vad UNECE skriver om hur L3 skall fungera på motorväg så handlar det ju mycket om hur bilen skall stanna om föraren inte tar över när den skall och bilen inte klarar av situationen längre. Där handlar det inte om att uppsöka en parkering direkt utan varningsblinkers “så lite ivägen som möjligt” verkar vara vad man siktar på där. Överlämningen till föraren handlar inte bara om planerade sådana utan om alla möjliga händelser, det bilen behöver göra är att inte krocka innan föraren tvingas ta över.

L4 bilen kommer ha mycket större krav på sig eftersom föraren skall ju få sova i bilen, så där måste systemet vara mer robust i allmänhet (kan inte fallera pga väderförändringar) men också i hur den kan hantera situationer den inte förstår sig på. Där funkar det inte att stanna i en fil/vägrenen direkt.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

FSD 10.0.1

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

OfarligTesla skrev:
spacecoin skrev:
Jo, men det trixiga är att det finns ju krav på hur överlämningen ska ske. Bilen måste veta när den lämnar sin ODD och i god tid lämna över på ett säkert sätt eller köra åt sidan och stanna. Inom ODD behöver man ju samma reliability som i L4. Så frågan blir ju om man kan nå den konfidensnivån.
Nja, en L4 bil som skall fungera på motorvägen kommer ju behöva klara mycket fler saker än en L3 bil just eftersom i L4 fallet har du ingen förare som fallback. Om vi kollar vad UNECE skriver om hur L3 skall fungera på motorväg så handlar det ju mycket om hur bilen skall stanna om föraren inte tar över när den skall och bilen inte klarar av situationen längre. Där handlar det inte om att uppsöka en parkering direkt utan varningsblinkers “så lite ivägen som möjligt” verkar vara vad man siktar på där. Överlämningen till föraren handlar inte bara om planerade sådana utan om alla möjliga händelser, det bilen behöver göra är att inte krocka innan föraren tvingas ta över.

L4 bilen kommer ha mycket större krav på sig eftersom föraren skall ju få sova i bilen, så där måste systemet vara mer robust i allmänhet (kan inte fallera pga väderförändringar) men också i hur den kan hantera situationer den inte förstår sig på. Där funkar det inte att stanna i en fil/vägrenen direkt.
Ja, du har rätt i det du skriver. Det svåraste med L3, förutom att ha reliabiliteten att alltid kunna vara autonom inom ODD, är att kunna leva upp till den där kontrollerade överlämningen. Jag tror att man talar om 10 sekunder i allmänhet. Det är ibland längre än vad bilen "ser" i motorvägsfart, så det ska bli spännande att se hur tillverkarna tänker kring det om lagen tillåter det.

Kökörning är ju inte jättesvårt att ta ansvar för.

Sedan finns det ingenting som säger att L4 ODD inte kan innehålla väderparametrar, t ex snö eller regn, men som du säger så förväntar jag mig som konsument att bilen inte bara stannar vid vägrenen kanske.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av OfarligTesla »

spacecoin skrev:

Ja, du har rätt i det du skriver. Det svåraste med L3, förutom att ha reliabiliteten att alltid kunna vara autonom inom ODD, är att kunna leva upp till den där kontrollerade överlämningen. Jag tror att man talar om 10 sekunder i allmänhet. Det är ibland längre än vad bilen "ser" i motorvägsfart, så det ska bli spännande att se hur tillverkarna tänker kring det om lagen tillåter det.

Kökörning är ju inte jättesvårt att ta ansvar för.

Sedan finns det ingenting som säger att L4 ODD inte kan innehålla väderparametrar, t ex snö eller regn, men som du säger så förväntar jag mig som konsument att bilen inte bara stannar vid vägrenen kanske.
Ja jag undrar faktiskt också hur det kommer vara, men vad jag kunnat utläsa från UNECE är väl att om något fallerar eller händer som gör att bilen verkligen inte kan fortsätta köra säkert så kan den sakta ner/stanna och be föraren ta över med kortare tid än så. Gissar dock på att dessa händelser skall vara få om systemet skall vara okej att använda.

Ne precis, jag tror säkert det kommer finnas väderparametrar i L4 ODD men som du säger, sover man i bilen skall man ju inte vakna upp vid sidan av vägen bara för att det började regna/snöa. Kommer garanterat ställas höga krav på att bilen skall kunna stanna mer rimligt än så ifall något händer, för annars lär vi ha fullt med bilar längs motorvägen när L4 slagit igenom :D .
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

OfarligTesla skrev:
Ne precis, jag tror säkert det kommer finnas väderparametrar i L4 ODD men som du säger, sover man i bilen skall man ju inte vakna upp vid sidan av vägen bara för att det började regna/snöa. Kommer garanterat ställas höga krav på att bilen skall kunna stanna mer rimligt än så ifall något händer, för annars lär vi ha fullt med bilar längs motorvägen när L4 slagit igenom :D .
Ja, det är väl därför jag tror att det är "några" år bort.... :) Speciellt för personbilar utan "ringa hem"-funktion.

Tänk dig en stad med ett par hundra obemannade taxibilar som inte kan hantera lite snö eller bara är opålitliga och "fastnar" då och då... Det blir ju kaos. Det är ett spännande teknikområde, men i praktiken långt ifrån ett löst problem om man säger så. :)

Det ska bli spännande att se hur det går för MobilEye i München med sina taxibilar där, fast det kommer väl vara ett fåtal gissar jag. Det är inte kommunicerat om dom kommer att ha safety driver, vad jag sett. Men jag skulle tro det.
Rubbitkapten
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 nov 2016 18:51

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Rubbitkapten »

spacecoin skrev:
OfarligTesla skrev:
Ne precis, jag tror säkert det kommer finnas väderparametrar i L4 ODD men som du säger, sover man i bilen skall man ju inte vakna upp vid sidan av vägen bara för att det började regna/snöa. Kommer garanterat ställas höga krav på att bilen skall kunna stanna mer rimligt än så ifall något händer, för annars lär vi ha fullt med bilar längs motorvägen när L4 slagit igenom :D .
Ja, det är väl därför jag tror att det är "några" år bort.... :) Speciellt för personbilar utan "ringa hem"-funktion.

Tänk dig en stad med ett par hundra obemannade taxibilar som inte kan hantera lite snö eller bara är opålitliga och "fastnar" då och då... Det blir ju kaos. Det är ett spännande teknikområde, men i praktiken långt ifrån ett löst problem om man säger så. :)

Det ska bli spännande att se hur det går för MobilEye i München med sina taxibilar där, fast det kommer väl vara ett fåtal gissar jag. Det är inte kommunicerat om dom kommer att ha safety driver, vad jag sett. Men jag skulle tro det.
Det är kommunicerat att de skall börja med 50 bilar och att de skall ha safety driver till en början. Det har låtit som att förhoppningen är att ta bort safety driver snabbt, men det kan ju gå hur som helst.
Rubbitkapten
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 nov 2016 18:51

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Rubbitkapten »

spacecoin skrev:
OfarligTesla skrev:
Ne precis, jag tror säkert det kommer finnas väderparametrar i L4 ODD men som du säger, sover man i bilen skall man ju inte vakna upp vid sidan av vägen bara för att det började regna/snöa. Kommer garanterat ställas höga krav på att bilen skall kunna stanna mer rimligt än så ifall något händer, för annars lär vi ha fullt med bilar längs motorvägen när L4 slagit igenom :D .
Ja, det är väl därför jag tror att det är "några" år bort.... :) Speciellt för personbilar utan "ringa hem"-funktion.

Tänk dig en stad med ett par hundra obemannade taxibilar som inte kan hantera lite snö eller bara är opålitliga och "fastnar" då och då... Det blir ju kaos. Det är ett spännande teknikområde, men i praktiken långt ifrån ett löst problem om man säger så. :)

Det ska bli spännande att se hur det går för MobilEye i München med sina taxibilar där, fast det kommer väl vara ett fåtal gissar jag. Det är inte kommunicerat om dom kommer att ha safety driver, vad jag sett. Men jag skulle tro det.
Det är kommunicerat att de skall börja med 50 bilar och att de skall ha safety driver till en början. Det har låtit som att förhoppningen är att ta bort safety driver snabbt, men det kan ju gå hur som helst.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Tesla tar idag 77.700kr för FSD.
Finns det någon annan som tar mer?

Gissar Tesla är den som tjänar mest på marknaden för försäljning av EAP och FSD.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
EvDude82
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 sep 2021 13:21

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av EvDude82 »

Jag är lite besviken över den senaste utvecklingen. Fsd verkar inte så fantastiskt längre. Speciellt när vi jämför videorna med företag som Xpeng i Kina (källa: https://autonomous-mag.com/xpeng-xpilot ... omparison/). Det verkar som om andra biltillverkare är framme nu
EvDude82
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 sep 2021 13:21

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av EvDude82 »

Zalman3 skrev:
Tesla tar idag 77.700kr för FSD.
Finns det någon annan som tar mer?

Gissar Tesla är den som tjänar mest på marknaden för försäljning av EAP och FSD.
Jag skulle inte betala för det. Jag tycker att det är dyrt för vad det kan göra för tillfället
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av renes »

EvDude82 skrev:
Jag är lite besviken över den senaste utvecklingen. Fsd verkar inte så fantastiskt längre. Speciellt när vi jämför videorna med företag som Xpeng i Kina (källa: https://autonomous-mag.com/xpeng-xpilot ... omparison/). Det verkar som om andra biltillverkare är framme nu
Det där var ju bara en jämförelse av antal och typ av sensorer. Det är ju inte den som har flest och dyrast sensorer som vinner racet, snarare tvärtom.

Konstig beskrivning.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av backe »

renes skrev:
EvDude82 skrev:
Jag är lite besviken över den senaste utvecklingen. Fsd verkar inte så fantastiskt längre. Speciellt när vi jämför videorna med företag som Xpeng i Kina (källa: https://autonomous-mag.com/xpeng-xpilot ... omparison/). Det verkar som om andra biltillverkare är framme nu
Det där var ju bara en jämförelse av antal och typ av sensorer. Det är ju inte den som har flest och dyrast sensorer som vinner racet, snarare tvärtom.

Konstig beskrivning.

Vinner den med minst antal sensorer?
EvDude82
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 sep 2021 13:21

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av EvDude82 »

renes skrev:
EvDude82 skrev:
Jag är lite besviken över den senaste utvecklingen. Fsd verkar inte så fantastiskt längre. Speciellt när vi jämför videorna med företag som Xpeng i Kina (källa: https://autonomous-mag.com/xpeng-xpilot ... omparison/). Det verkar som om andra biltillverkare är framme nu
Det där var ju bara en jämförelse av antal och typ av sensorer. Det är ju inte den som har flest och dyrast sensorer som vinner racet, snarare tvärtom.

Konstig beskrivning.
mitt problem är att tesla är så envis med att försöka använda så lite som möjligt.

Jag förstår att fler sensorer inte behöver vara bättre men än så länge verkar det inte fungera för tesla. Kanske är det dags för lidar
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av RagWal »

backe skrev:
renes skrev:
EvDude82 skrev:
Jag är lite besviken över den senaste utvecklingen. Fsd verkar inte så fantastiskt längre. Speciellt när vi jämför videorna med företag som Xpeng i Kina (källa: https://autonomous-mag.com/xpeng-xpilot ... omparison/). Det verkar som om andra biltillverkare är framme nu
Det där var ju bara en jämförelse av antal och typ av sensorer. Det är ju inte den som har flest och dyrast sensorer som vinner racet, snarare tvärtom.

Konstig beskrivning.

Vinner den med minst antal sensorer?
Vinner? Den som når fram med en attraktiv funktion vägt mot kostnaden. Är produkten självkörning så vill man nå dit med låg tillverkningskostnad men man vill också komma dit på kortast möjliga tid för att snarast få intäkter och resultat.
Lyckas man med billigare/färre sensorer är det ju lättare att nå massmarknad och med större intjäning.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

RagWal skrev:
Den som når fram med en attraktiv funktion vägt mot kostnaden. Är produkten självkörning så vill man nå dit med låg tillverkningskostnad men man vill också komma dit på kortast möjliga tid för att snarast få intäkter och resultat.
Lyckas man med billigare/färre sensorer är det ju lättare att nå massmarknad och med större intjäning.
Det jag tror EvDude82 är inne på att Tesla verkar prioritera kostnad per enhet väldigt hårt.

Det som talar emot Teslas approach är tiden. När Elon dissade Lidar för fem-sex år sedan så var det ett bra beslut för personbilar. Sensorerna var stora som hus och dyra. Nu är priserna en femtedel ungefär, och den fallande trenden håller i sig. Det är bland annat därför som XPeng kan leverera en bil med fler sensorer än Tesla för ca $30kUSD till slutkund.

Givetvis är mjukvaran viktigast, men det inte så att Xpeng Xpilot är kass, så man bara kan avfärda den. Det klarar unprotected lefts lika bra som FSD-betan verkar det som.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar