FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

BrooklynS skrev:
Sorry, det är jag som uttrycker mig klantigt.

Nä, de som köper FSD gör ju det för att de tror på framtiden så att säga. Det betyder ju inte att Musk är en bedragare osv. Han tror ju också på framtiden liksom... och utan hans tro på att kunna lösa det omöjliga hade ju inte något av de projekt som FAKTISKT levererats ens existerat. Man måste ha det i åtanke också.

Hur många dömde inte ut SpaceX under hur många år som helst? Tesla överhuvudtaget? Starlink? Precis ALLT döms ju ut innan det är klart. Allt blir heller inte klart - ännu. Och det fanns ju mycket goda argument för att tex SpaceX "aldrig" skulle lyckas...
Det är ju bedrägeriets kärna. Att om man kritiserar FSD med Teslas hårdvara som science-fiction så är man liksom en person som "inte tror på framtiden" eller är en tråkig pessimist.

Du kan väl förklara istället för mig varför Tesla säljer en överprisad option på en funktion som dom "kanske levererar" och samtidigt säger att "det är klart om 6-12 månader", då det verkligen inte är sant. Och löpande HÖJER PRISET för att understryka hur säkra dom är. I sju års tid.

Våra bilar kommer aldrig att bli autonoma. Det är liksom inte möjligt med HW3 eller rent legalt i Sverige inom 10 år i stadstrafik. UNECE R157 är det om gäller i EU och merparten av världen.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av BrooklynS »

Börja i andra änden.

Varför köper folk det? Varför köpte du?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av MWall »

BrooklynS skrev:
Börja i andra änden.

Varför köper folk det? Varför köpte du?

Ja varför går folk på scams egentligen?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

BrooklynS skrev:
Börja i andra änden.
Varför köper folk det? Varför köpte du?
"Blame the customer". Ja det är smart... Fy fasen. Du kan lika gärna fråga dig varför rånas alla dessa pensionärer på deras BankID? Hur dum får man vara?

Ja, man kanske köper FSD för att Elon säger det är klart när som helst hela tiden? Han är ju typ smartare än Tony Stark om man får tro den bild han byggt upp av sig själv. Själv är man ju bara en konsument som köper en bil, så Elon vet nog bäst. Och det verkar ju så lockande... Sedan vill ju inte så många gå ut med "Jag blev lurad. Jag är så dum" i efterhand...
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

spacecoin skrev:
Fredrik j skrev:
Jag tror omogna, autonoma system i bilar kommer driva minst ett bilföretag i konkurs innan vi har L4 som fungerar.
Skadestånden i usa skulle ju bli astronomiska eftersom dom ju ofta beräknas på vad ett företag har tjänat på att sälja den bristfälliga tekniken. Sånt kan utplåna hela företag oavsett storlek/värde.
Jag tror inte det. Kanske ett robotaxi-företag (utöver Uber ATG då).

Ingen är så dum så att dom deployar om det är en reell risk. Om det sker en eller två dödsfall kommer det att bli dyrt, men inte konkurs. Sedan blir det en recall... Mercedes har ju redan ett autonomt system ute och jag tror att det kommer många flera i 2024-2026 års modeller. För motorväg.

Jag skulle bli förvånad om myndigheterna i USA låter Tesla fortsätta med vi-har-inget-ansvar-FSD-utrullningen i två år till. Kvarnarna mal långsamt, men det blir fler och fler saker som pekar på en begränsning eller nedstängning.
Det hänger helt hållet på hur mycket företaget försöker dölja bristerna med produkten. Det är där dom riktigt stora skadestånden uppstår. När någon försöker dölja en risk och fortsätta tjäna pengar.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

agehall skrev:
Om du vill att bilen alltid ska ta det säkra före det osäkra så kommer bilen bokstavligen vara okörbar. Allt kan vara farligt och bilen bör därför stanna.
Tror du på det här på allvar? Har du hört talas om att det finns AV:s deployade utan förare i stadsmiljö. Cruise startades f.ö. ungeför samtidigt som FSD-projektet på Tesla.
agehall skrev:
Nej, och det är väl typ vad Tesla säger också? Iallafall säger väl deras FSD-option i Sverige just nu något i stil med ”självkörande i stadsmiljö (kommer senare)”? Oavsett så är vi ju som sagt inte på L3 än vilket innebär att bilen förväntar sig övervakning av en förare som ska reagera när något sker som inte bilen kan hantera.

Som jag har förstått det är väl hela tanken med FSD så som den ser ut nu, att vi som är teknikvänliga ska använda den för att det i slutändan genererar mer data för Tesla som de kan träna på och därigenom kommer den bli bättre med tiden. Att träna en AI av denna komplexitet är dock inget som direkt görs på en timme…
Inte sju år heller. Det Tesla skriver på sin hemsida i Sverige är att "city streets kommer senare" tidigare har dom skrivit värre saker som "att bilen kör sig själv och du behöver inte köra något alls". Dom skriver också att bilen ska parkera sig själv när du hoppar ur vid utgången. Dom måste väl avse den bil vi köpt och inte någon framtida bil?

I praktiken vet Tesla lika väl som du verkar veta att det inte lär bli någon autonomi med personbilar i stadstrafik före 2035 i Sverige. Alla juridiska och tekniska pilar pekar mot motorväg eller kökörning.

Ville Tesla ha hjälp med sin utveckling behöver dom vill inte ta 40k extra för det, och ljuga om att det är klart snart i sju år?
agehall skrev:
spacecoin skrev:
agehall skrev:
spacecoin skrev:
Det här systemet är inte autonomt, kommer inte blir autonomt. Du är helt lurad om du tror annat.
Det må vara hänt. Jag är fullt medveten om var vi står idag och vart vi är på väg. Förr eller senare kommer systemet bli självkörande men när det kommer är en helt annan fråga - det kommer inte direkt ske imorgon.
Det kommer inte att ske att det har systemet (med 1.2MP-kameror) blir autonomt under våra bilars livstid i någon större ODD. Att ett framtida system från Tesla eller någon annan personbilstillverkare skulle bli autonomt i stadsmiljö med oskyddade trafikanter utan aktiva sensorer det är minst 10 år bort, både tekniskt och legalt.
Det enda stora hindret som jag ser är det juridiska. Tekniken kommer nå dit förr eller senare. Om 1.2MP-kameror räcker eller inte återstår att se, men även om det skulle krävas 1000MP-kameror så kommer det vara en relativt enkel uppgradering den dagen det blir verklighet.
Om jag får en retrofit på min bil från 2019 till annat än HW3 så skulle jag bli extremt förvånad. Det kommer inte att hända så länge deras mjukvara inte funkar, det inte finns legala förutsättningar, och det skulle kosta Tesla så sjukt mycket pengar. Jag har väldigt svårt att några bilar som sålts med HW3 kommer att bli autonoma.

Tesla borde satsa på R157 som alla andra. Motorväg. 130km/h. Om dom nu VILL leverera något annat än en marknadsföringsdemo.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av BrooklynS »

spacecoin skrev:
BrooklynS skrev:
Börja i andra änden.
Varför köper folk det? Varför köpte du?
"Blame the customer". Ja det är smart... Fy fasen. Du kan lika gärna fråga dig varför rånas alla dessa pensionärer på deras BankID? Hur dum får man vara?

Ja, man kanske köper FSD för att Elon säger det är klart när som helst hela tiden? Han är ju typ smartare än Tony Stark om man får tro den bild han byggt upp av sig själv. Själv är man ju bara en konsument som köper en bil, så Elon vet nog bäst. Och det verkar ju så lockande... Sedan vill ju inte så många gå ut med "Jag blev lurad. Jag är så dum" i efterhand...
Jag tänker såhär: I andra änden har man ju fått massor som inte ens fanns när man köpte bilen. Nya funktioner, längre räckvidd, högre effekt osv. De som betalade för FSD har fått sina bilar uppgraderade med nya datorer osv. Det är ju inte så att man inte har fått NÅGOT för pengarna - dessutom får man ju mer för sin bil när man säljer den om den har FSD så allt är inte i sjön.

Man måste också vara ärlig och säga att en del av problemet är EU-lagstiftningens utformning. I USA fungerar det mycket bättre.

Allt är inte Elons fel...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Anderzzon »

spacecoin skrev:
BrooklynS skrev:
Börja i andra änden.
Varför köper folk det? Varför köpte du?
"Blame the customer". Ja det är smart... Fy fasen. Du kan lika gärna fråga dig varför rånas alla dessa pensionärer på deras BankID? Hur dum får man vara?

Ja, man kanske köper FSD för att Elon säger det är klart när som helst hela tiden? Han är ju typ smartare än Tony Stark om man får tro den bild han byggt upp av sig själv. Själv är man ju bara en konsument som köper en bil, så Elon vet nog bäst. Och det verkar ju så lockande... Sedan vill ju inte så många gå ut med "Jag blev lurad. Jag är så dum" i efterhand...
Fast man blir lite nyfiken hur du kunde gå från någon som var beredd att betala så mycket pengar för en produkt som inte var klar till att nu vara bombsäker på att den aldrig kommer fungera?
Brasklappen att det kommer krävas myndigheternas godkännande har väl alltid funnits där och bara det borde ju avskräcka dom flesta tycker jag.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av agehall »

spacecoin skrev:
agehall skrev:
Om du vill att bilen alltid ska ta det säkra före det osäkra så kommer bilen bokstavligen vara okörbar. Allt kan vara farligt och bilen bör därför stanna.
Tror du på det här på allvar? Har du hört talas om att det finns AV:s deployade utan förare i stadsmiljö. Cruise startades f.ö. ungeför samtidigt som FSD-projektet på Tesla.
Japp, om bilen verkligen ska det säkra före det osäkra så funkar det inte. Allt är kan ses som en risk och om bivillkoret är att risken ska vara 0 så går det inte att köra bilen. Det är den extrema varianten av säkerhet men det är inte praktiskt användbart.

Det är därför man gör avvägningar och tolererar viss risk och gör en bedömning som i fallet på filmen. Vi människor tycker det verkar fullkomligt galet att datorn gör så men det handlar helt enkelt om att den inte förstår bättre idag och där kommer vi in som förare. Det är därför jag hävdar att det inte är något stort problem med filmen i fråga - bilen är idag inte smart nog för att hantera det och där ska vi människor ta över.
spacecoin skrev:
agehall skrev:
Nej, och det är väl typ vad Tesla säger också? Iallafall säger väl deras FSD-option i Sverige just nu något i stil med ”självkörande i stadsmiljö (kommer senare)”? Oavsett så är vi ju som sagt inte på L3 än vilket innebär att bilen förväntar sig övervakning av en förare som ska reagera när något sker som inte bilen kan hantera.

Som jag har förstått det är väl hela tanken med FSD så som den ser ut nu, att vi som är teknikvänliga ska använda den för att det i slutändan genererar mer data för Tesla som de kan träna på och därigenom kommer den bli bättre med tiden. Att träna en AI av denna komplexitet är dock inget som direkt görs på en timme…
Inte sju år heller. Det Tesla skriver på sin hemsida i Sverige är att "city streets kommer senare" tidigare har dom skrivit värre saker som "att bilen kör sig själv och du behöver inte köra något alls". Dom skriver också att bilen ska parkera sig själv när du hoppar ur vid utgången. Dom måste väl avse den bil vi köpt och inte någon framtida bil?

I praktiken vet Tesla lika väl som du verkar veta att det inte lär bli någon autonomi med personbilar i stadstrafik före 2035 i Sverige. Alla juridiska och tekniska pilar pekar mot motorväg eller kökörning.

Ville Tesla ha hjälp med sin utveckling behöver dom vill inte ta 40k extra för det, och ljuga om att det är klart snart i sju år?
Det står dig fritt att inte delta och inte heller köpa FSD i dina bilar. Jag visste precis vad jag fick när jag betalade för den i förra veckan och jag känner mig inte det minsta lurad eller förd bakom ljuset. Är det dyrt för vad jag får idag? Absolut. Men lik förbannat tycker jag att det är värt det för min del. Om du inte gör det så är det ju bra för dig för då sparar du 40k jämfört med mig på de bilar du köper. För mig är det lite av en försäkring - jag betalar hellre ett fast pris nu och får mer funktioner allt eftersom än att jag väntar och köper något senare till ett (troligen) högre pris. Men det är mitt egna resonemang och jag vet att andra resonerar annorlunda. Dock är det uppenbart att Tesla lyckas sälja FSD som det ser ut idag.
spacecoin skrev:
agehall skrev:
spacecoin skrev:
agehall skrev:
spacecoin skrev:
Det här systemet är inte autonomt, kommer inte blir autonomt. Du är helt lurad om du tror annat.
Det må vara hänt. Jag är fullt medveten om var vi står idag och vart vi är på väg. Förr eller senare kommer systemet bli självkörande men när det kommer är en helt annan fråga - det kommer inte direkt ske imorgon.
Det kommer inte att ske att det har systemet (med 1.2MP-kameror) blir autonomt under våra bilars livstid i någon större ODD. Att ett framtida system från Tesla eller någon annan personbilstillverkare skulle bli autonomt i stadsmiljö med oskyddade trafikanter utan aktiva sensorer det är minst 10 år bort, både tekniskt och legalt.
Det enda stora hindret som jag ser är det juridiska. Tekniken kommer nå dit förr eller senare. Om 1.2MP-kameror räcker eller inte återstår att se, men även om det skulle krävas 1000MP-kameror så kommer det vara en relativt enkel uppgradering den dagen det blir verklighet.
Om jag får en retrofit på min bil från 2019 till annat än HW3 så skulle jag bli extremt förvånad. Det kommer inte att hända så länge deras mjukvara inte funkar, det inte finns legala förutsättningar, och det skulle kosta Tesla så sjukt mycket pengar. Jag har väldigt svårt att några bilar som sålts med HW3 kommer att bli autonoma.

Tesla borde satsa på R157 som alla andra. Motorväg. 130km/h. Om dom nu VILL leverera något annat än en marknadsföringsdemo.
Tesla jobbar på att ta steg åt rätt håll. I USA kommer saker och ting löpande. Min gissning är att vi i EU för saker i lite större leveranser men mindre ofta av den enkla anledningen att EU är så pass mycket mer heterogent än USA. När de listat ut hur de ska lösa ett visst problem i USA är det mycket enklare att sedan träna samma sak med data från X olika ställen än om man samtidigt försöker göra det parallellt.

Exakt vilken hårdvara som krävs återstår att se. Men jag tror faktiskt inte att upplösningen på kamerorna är det största problemet - jag skulle gissa på att frame rate kommer sätta fler käppar i hjulen. Men vi får se - idag räcker de ju till och vi kan bara spekulera i vad som kommer behövas.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

BrooklynS skrev:
Man måste också vara ärlig och säga att en del av problemet är EU-lagstiftningens utformning. I USA fungerar det mycket bättre.

Allt är inte Elons fel...
Nej. Det här stämmer inte. Att Tesla utnyttjar ett kryphål i lagen genom att säga en sak till marknaden och en annan sak till myndigheter är inte ett bra exempel.

Att börja med autosteer ibland VRU:s är inget man ska behöva lagstifta emot. Det räcker med att titta på all forskning som finns för att förstå varför det inte är en bra idé. Tesla gör det här för att ytterligare blåsa upp sin robotaxi-bubbla.

UNECE är faktiskt på tårna när det gäller autonomi - regelverken är klara, och jag tror EU blir först med att implementera faktisk lagstiftning som gör att typgodkända (självcerifierade) bilar är autonoma på motorväg med filbyten i 130 km/h.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av BrooklynS »

Det där med att inte få vara inkopplad i kurvor, rondeller? Att måste står precis bredvid bilen för att köra in/ut ur ditt eget garage? osv... klart det är regelförändringar som påverkat funktionaliteten mycket negativt. Inte få byta fil utan att "konfirmera" med blinkers och nu som senast att inte längre få ta rätt avfart automatiskt. Inte Elon som bestämde det...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

BrooklynS skrev:
Det där med att inte få vara inkopplad i kurvor, rondeller? Att måste står precis bredvid bilen för att köra in/ut ur ditt eget garage? osv... klart det är regelförändringar som påverkat funktionaliteten mycket negativt. Inte få byta fil utan att "konfirmera" med blinkers och nu som senast att inte längre få ta rätt avfart automatiskt. Inte Elon som bestämde det...
Men varför sälja något som man vet inte kommer att bli lagligt tidigast inom fem år? Ska vi skylla på kunden igen? Kan inte Tesla göra som alla andra och sälja en produkt som finns? Är dom i kris fortfarande?

Varför prioeritera stadskörning om det är i princip omöjligt att lösa med hw3? Varför inte satsa på att förbättra AP-funktionen i EU så man klarar branta kurvor utan att gå över gränsen för rattutslag? Varför inte autonomi på motorväg?

Jo: DOM ÄR INTE INTRESSERADE AV DET.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

agehall skrev:
Det står dig fritt att inte delta och inte heller köpa FSD i dina bilar. Jag visste precis vad jag fick när jag betalade för den i förra veckan och jag känner mig inte det minsta lurad eller förd bakom ljuset. Är det dyrt för vad jag får idag? Absolut. Men lik förbannat tycker jag att det är värt det för min del.
Nu handlar inte det här om dig eller mig, utan om Teslas business-practice. Jag kunde inte bry mig mindre om mina pengar som jag gav till Tesla för FSD. Jag behöver dom inte och saknar dom inte.

Jag undrar dock vad har du för förväntningar innan du blir besviken? Om ens några? Datum och funktion?

Och, blir du inte ens lite sur om Tesla säjer "tyvärr, HW3-bilar är "legacy", dom får inte någon relevant funktionalitet för FSD". Det kommer inte att erbjudas en uppgradering. Året är 2023.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av agehall »

Jag vet ju vad jag får nu och vad de officiellt lovar. Den dagen de säger att de inte längre kommer att, vid någon framtida tidpunkt, ge mig det de lovat får man ta det då. Om de bara skjuter allt på framtiden så förlorar jag men jag tror att Tesla har en vilja att leverera även om det kommer ta tid.

Det är helt klart en kalkylerad risk att köpa FSD idag och det är ganska subjektivt om det är värt att köpa FSD idag eller inte. Tror man på att utvecklingen kommer gå framåt och leverera nya uppdateringar så är det mer rimligt att man hoppar på tåget nu. Tror man inte på den så är det nog rimligare att vänta. Hursomhelst ska man inte förvänta sig mer än vad Tesla säger när man köper.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Tycker du Elon och Tesla är transparenta och ärligt i sitt sätt att sälja FSD i Sverige och i EU. Gör dom det lätt för konsumenterna att förstå chansen för att det blir bättre eller risken att det blir sämre? FSD och AP har snarare blivit sämre än bättre de senaste åren.

Skulle du säga att.det är troligt att du har ”autostyrning på stadsgator” om tre år?
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av agehall »

spacecoin skrev:
Tycker du Elon och Tesla är transparenta och ärligt i sitt sätt att sälja FSD i Sverige och i EU. Gör dom det lätt för konsumenterna att förstå chansen för att det blir bättre eller risken att det blir sämre? FSD och AP har snarare blivit sämre än bättre de senaste åren.
Well, om vi skiljer på Elon och Tesla för en sekund - Elon är minst sagt galen. Honom litar jag inte på en sekund och jag litar inte på ett ord av vad han säger förens jag ser det i verkligheten.

Tesla tycker jag är helt OK i hur de presenterar FSD. Inte minst i att man faktiskt kan testa det hos dem innan man köper produkten. Nu kanske jag inte är den typiske köparen, men jag brukar plöja igenom rätt mycket information innan jag köper saker som FSD och gjorde det även innan jag köpte min M3LR. Om man inte gör det så lär man kanske man kan känna sig lite förd bakom ljuset men samtidigt anser jag att man som köpare (oavsett produkt) har ett visst ansvar att undersöka vad man köper innan man genomför köpet.
spacecoin skrev:
Skulle du säga att.det är troligt att du har ”autostyrning på stadsgator” om tre år?
Beror lite på hur mycket man lägger in i begreppet ”autostyrning”. Tror jag att vi kommer kunna låta bilen köra i enklare situationer inne i städer? Ja, det tror jag kommer kunna gå till viss del. Jag är tveksam till att vi inom tre år kan sitta och sova i baksätet medan bilen kör till jobbet, men enklare situationer hoppas jag verkligen att den kommer kunna hantera.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

agehall skrev:
spacecoin skrev:
Tycker du Elon och Tesla är transparenta och ärligt i sitt sätt att sälja FSD i Sverige och i EU. Gör dom det lätt för konsumenterna att förstå chansen för att det blir bättre eller risken att det blir sämre? FSD och AP har snarare blivit sämre än bättre de senaste åren.
Well, om vi skiljer på Elon och Tesla för en sekund - Elon är minst sagt galen. Honom litar jag inte på en sekund och jag litar inte på ett ord av vad han säger förens jag ser det i verkligheten.
Där är vi överens. Jag ser honom dock inte som en privatperson, utan som en del av Tesla.
agehall skrev:
som köpare (oavsett produkt) har ett visst ansvar att undersöka vad man köper innan man genomför köpet.
Hur undersöker man något som inte finns? Det är ju ett kap, enligt Tesla, att köpa det innan det är klart. Och VD:n säger är klart strax?
agehall skrev:
spacecoin skrev:
Skulle du säga att.det är troligt att du har ”autostyrning på stadsgator” om tre år?
Beror lite på hur mycket man lägger in i begreppet ”autostyrning”. Tror jag att vi kommer kunna låta bilen köra i enklare situationer inne i städer? Ja, det tror jag kommer kunna gå till viss del. Jag är tveksam till att vi inom tre år kan sitta och sova i baksätet medan bilen kör till jobbet, men enklare situationer hoppas jag verkligen att den kommer kunna hantera.
Med det jag vet om Tesla, AVs och lagstiftning på området efter 2-3 års research: Inte en chans att du har det i Sverige i någon form inom tre år.

Sedan kan man verkligen fråga sig vad det är för poäng med autostyrning i stan om du måste övervaka själv, och det är en sämre kundupplevelse än att köra själv. Det riskerar att bli en gimmick snarare än ett mervärde, som smart summon (i USA).

Det som däremot kommer att finnas är L3-system för motorväg i torrt väglag hoppas jag. Det är både tekniskt genomförbart och kommer att vara lagligt. Dock inte möjligt med hw3 eller utan aktiva sensorer.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av agehall »

spacecoin skrev:
agehall skrev:
som köpare (oavsett produkt) har ett visst ansvar att undersöka vad man köper innan man genomför köpet.
Hur undersöker man något som inte finns? Det är ju ett kap, enligt Tesla, att köpa det innan det är klart. Och VD:n säger är klart strax?
Google, prova produkten, prata med folk och läsa på forum som detta. Om man tar FSD som exempel är det inte direkt svårt att hitta ett gäng trådar där allt behandlas i detalj. Att hitta informationen anser jag inte är svårt - det är mycket svårare att sedan bestämma sig för hur man värderar den.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

agehall skrev:
Att hitta informationen anser jag inte är svårt - det är mycket svårare att sedan bestämma sig för hur man värderar den.
Du skriver att det är lätt att Googla, och svårt att förstå och värdera. Precis så är det. Som konsument är det i princip omöjligt att sätta sig in i tekniken, lagstiftningen och standarder. Det är därför scammen kan fortsätta och det alltid finns nya suckers. Välkommen! Och grattis till "luften" som du betalat dyrt för.

Du kan glömma L2 bland oskyddade trafikanter inom UNECE-länderna. Kommer inte att hända. Jag blir förvånad om det fortfarande tillåts i USA om 2 år.

När Tesla är nära att lösa eller lansera autonomi kommer dom att sluta sälja den till ett fast pris upfront. Det finns ingen OEM som kan garantera funktion över tid på gammal hw över tid utan intäkter. Det finns ingen uppsida i det. Autonomi är bara rimligt som prenumeration: "Chafför som tjänst".
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av agehall »

Nej, det är inte vad jag skrev. Svårigheten i att värdera information online är att det sitter en massa troll överallt som gillar att skriva saker för att få uppmärksamhet. Det kan dock vara väldigt svårt att veta vilka som trollar och vilka som delger vettig information.

För att komma runt det behöver man ta till fler källor. Just i fallet med FSD är det ju inte svårare än att åka till Tesla och provköra. Har man läst på lite innan så tar det ju inte många minuter att testa och utvärdera den.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jaha, jag trodde på att du hittat och läst WP29 ADAS-gruppens grejer, R157, SAE J3016 mfl, läst på om ML, computer vision, AV:s osv. Sorry missförstod dig... Jag förstår optimismen i så fall. Det finns en armé som skapar en flod av med desinformation, håller med.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av agehall »

Nej, jag gjorde relevant research för att köpa en bil och vissa extrafunktioner i bilen, inte för att skriva en doktorsavhandling. Jag tycker det känns mer relevant att läsa på om den produkt jag är intresserad av än att göra utsvävningar som inte nödvändigtvis hjälper mig fatta bättre beslut.

Därmed inte sagt att man kan läsa på om teorierna bakom det hela och vidga sina vyer mer, men när jag är intresserad av en viss produkt så är det inte så jag går till väga.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jag har inget mer att tillägga då, än lycka till med förväntningarna! Och till Teslan! Det är ju en rolig bil att köra som tur är. FSD kommer att vara pengarna i sjön.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Tesla-wannabe-firman XPeng har lite jobbigt i Kina nu:
(varning otäcka bilder).

Samma typ av olyckor som AP haft fler av.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Klintan »

spacecoin skrev:
Tesla-wannabe-firman XPeng har lite jobbigt i Kina nu:
(varning otäcka bilder).

Samma typ av olyckor som AP haft fler av.
Usch. Ryktas vara en tidig fork på autopiloten som den bygger på...
Elbilist sedan 2014
Skriv svar