FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
De ingreppen som gjordes i den här videon var för att undvika att stoppa upp trafiken på det sätt som Mobileyes bil gjorde. Det här var inte någon som bara var ute för att spela in en demo utan han försökte ta sig till butiken utan några större förseningar.
Ja, jag kommer ju inte att kunna övertyga dig. Men matematiken är enkel: En MTBF på 1 miljoner km så kör man dubbelt så bra som en människa. Det är en bit kvar tycker jag mig se, om man ska leverera "Level 5" "i år".
Jag vill bara att man ska vara rättvis i sin bedömning och det går inte komma ifrån att säkerhetsföraren borde ha ingripit i den video som Mobileye delade med sig.

Det har debatterats tidigare i den här tråden om hur man ska definiera L5 och det är lite som att debattera vad som är blått. Det finns lika många tolkningar som det finns människor så det blir meningslöst i slutändan.

Att bedöma efter antal ingrepp blir tyvärr också en definitionsfråga. Om en säkerhetsförare tillåter bilen att köra farligt som i Mobileyes video så är det omöjligt att jämföra antal ingrepp med andra säkerhetsförare som kanske är mer försiktiga i liknande situationer.

Jag tycker det är helt fel att lyfta upp andra tillverkares utvalda demos och jämföra med videos inspelade av vanliga teslaägare i sin vardag. Det är något skumt med att bara visa upp demos eller bara köra i begränsade områden i vackert väder. Det är mycket lättare att bedöma på vilken nivå Tesla är när vi får den osminkade sanningen med monorailstolpar och annat. Waymo med.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Jag vill bara att man ska vara rättvis i sin bedömning och det går inte komma ifrån att säkerhetsföraren borde ha ingripit i den video som Mobileye delade med sig.

Det har debatterats tidigare i den här tråden om hur man ska definiera L5 och det är lite som att debattera vad som är blått. Det finns lika många tolkningar som det finns människor så det blir meningslöst i slutändan.

Att bedöma efter antal ingrepp blir tyvärr också en definitionsfråga. Om en säkerhetsförare tillåter bilen att köra farligt som i Mobileyes video så är det omöjligt att jämföra antal ingrepp med andra säkerhetsförare som kanske är mer försiktiga i liknande situationer.

Jag tycker det är helt fel att lyfta upp andra tillverkares utvalda demos och jämföra med videos inspelade av vanliga teslaägare i sin vardag. Det är något skumt med att bara visa upp demos eller bara köra i begränsade områden i vackert väder. Det är mycket lättare att bedöma på vilken nivå Tesla är när vi får den osminkade sanningen med monorailstolpar och annat. Waymo med.
Ja, visst.

När det gäller definitioner så är det inte oklart i standarden. L2 är ADAS (eller DSS som det kallas i standarden), L3 är autonomi med fallback driver, L4 är robotaxi (man behöver inte vara beredd att ta över inom ODD:n) och L5 är på låtsas (obegränsad ODD). Om någon här är förvirrad fortfarande så går det bra att läsa standarden, eller i alla fall titta på bilden: https://www.sae.org/blog/sae-j3016-update
Jag svarar gärna på frågor om någon undrar något. Jag tror mig ha hyfsad koll på levlarna och begrepp i standarden.

Som tur är så får vi ju säkert se Zeekr 001-videos sent i höst, så då kan du ju få se osminkade videos. För protokollet är inte Whole Mars Catalog direkt en oberoende testare, och inte särskilt många av de andra FSD-testarna heller. Chuck Cook och Frenchie tycker jag är bland de mest balanserade. De flesta andra är lokala Tesla-fanclub ordföranden eller liknande eller jobbar på Tesla.
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av FinaFisken »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Den här videon är bra jämförelse till Mobileyes video ovan. Långsam tät stadtrafik och mycket trafikljus. Hur tråkigt som helst. FSD-beta har klarat det bra hela tiden egentligen. Mycket mer intressant att kolla på andra videos där man försöker hitta problem och svåra situationer.
Tesla har kommit väldigt långt, absolut. Men bilen ska ju inte klara trafiksituationer "oftast" utan "alltid". Det är det som är problemet ju.
Autonoma bilar behöver inte klara av alla situationer. Om Tesla "svartlistar" platser med många ingrepp så att bilen undviker dem så kan de sannolikt nå full självkörning tidigare.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
När det gäller definitioner så är det inte oklart i standarden. L2 är ADAS (eller DSS som det kallas i standarden), L3 är autonomi med fallback driver, L4 är robotaxi (man behöver inte vara beredd att ta över inom ODD:n) och L5 är på låtsas (obegränsad ODD). Om någon här är förvirrad fortfarande så går det bra att läsa standarden, eller i alla fall titta på bilden: https://www.sae.org/blog/sae-j3016-update
Jag svarar gärna på frågor om någon undrar något. Jag tror mig ha hyfsad koll på levlarna och begrepp i standarden.

Som tur är så får vi ju säkert se Zeekr 001-videos sent i höst, så då kan du ju få se osminkade videos. För protokollet är inte Whole Mars Catalog direkt en oberoende testare, och inte särskilt många av de andra FSD-testarna heller. Chuck Cook och Frenchie tycker jag är bland de mest balanserade. De flesta andra är lokala Tesla-fanclub ordföranden eller liknande eller jobbar på Tesla.
Vilka av de offentliga FSD-beta testarna jobbar på Tesla?

Det är hur man tolkar definition L5 som är problemet. Hävdar man tex att den är på låtsas eller omöjlig så förefaller det totalt meningslöst att ha med den bland nivåerna. Varför definera något som ingen bil någonsin kommer kunna nå ändå? Många tolkar istället L5 i mer generella termer, att en bil ska kunna navigera majoriteten av vägarna i urbana områden och kunna ta sig mellan städer. Alltså en bil som kan köra från centrala LA till centrala NY på allmän väg. Det är den tolkningen som Elon Musk gör och som därför är mest intressant när det gäller FSD-beta.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Vilka av de offentliga FSD-beta testarna jobbar på Tesla?
De 1800 som inte är de 200 Tesla-entusiasterna ur "allmänheten".
Jordad skrev:
Det är hur man tolkar definition L5 som är problemet. Hävdar man tex att den är på låtsas eller omöjlig så förefaller det totalt meningslöst att ha med den bland nivåerna. Varför definera något som ingen bil någonsin kommer kunna nå ändå? Många tolkar istället L5 i mer generella termer, att en bil ska kunna navigera majoriteten av vägarna i urbana områden och kunna ta sig mellan städer. Alltså en bil som kan köra från centrala LA till centrala NY på allmän väg. Det är den tolkningen som Elon Musk gör och som därför är mest intressant när det gäller FSD-beta.
Ja, L4 med mycket stor ODD (operational design domain) är rimlig tolkning av Elons "robotaxi" eller L5-uttalanden. Det innebär att bilen kan köra själv överallt där Tesla sagt så, med dig i baksätet eller sovandes. Tesla tar ansvar för körningen. Precis som jag skrev ovan; t ex 80% av USA i de flesta väder och väglag, dag och natt. Eller bara i solsken och bra väglag till att börja med.

Jag tror att det kommer att ta minst fem år till med Teslas sensorer och dator att komma i närheten av L4 i en så stor ODD med tanke på hur utvecklingen sett ut de senaste fem åren. Man måste ha respekt för gapet mellan vad som "oftast kan köra" och vad som är så säkert att man vågar sätta sina egna barn i bilen och vinka iväg den till mor/far-föräldrarna (inte för att det kommer att gå i praktiken, men det är på den konfidensnivån man måste vara för att vara L4).

Det tog väl Waymo 5-6 år att ta bort safety-drivern från att bilarna körde bra själva? Det är ju inte så att dom rullade tummarna där emellan.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Argo/Ford (VW är också investerare i Argo) och Lyft går live med robotaxis i Austin (nästa år) och Miami (i år) i liten skala liknande Waymos i Phoenix:
https://www.axios.com/argo-lyft-launch- ... 97351.html

Lyft får 2.5% av Argo i samband med detta partnerskap. Intressant!
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Det har kommit en officiell version av professor Amnon Shashuas presentation från NYC nu, med bättre bild och ljud om någon är intresserad:
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Hur är det att åka i en självkörande bil?

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Aida »

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Zalman3 skrev:
Hur är det att åka i en självkörande bil?
Bra video. Waymo ligger minst två år före alla andra. Jag håller Argo som god tvåa och sedan är det svårt att avgöra vem som ligger därefter. Det händer mycket i Kina och MobilEyes mappningsteknik är väldigt spännande.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

Consumer Reports som den här artikeln handlar om har historiskt spridit mycket fud om Tesla. Det ska vara en obunden organisation men den finanseras till stor del av Ford foundation och VD och andra chefer kommer från Ford foundation.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Consumer Reports som den här artikeln handlar om har historiskt spridit mycket fud om Tesla. Det ska vara en obunden organisation men den finanseras till stor del av Ford foundation och VD och andra chefer kommer från Ford foundation.
Jordad, det du skriver här ovan är ett skolboksexempel på FUD. Skulle kunna vara saxat från Wikipedia…
Tesla will always refute articles that are misleading & point out if there is someone with a pattern of doing so. Many fit this description, but Consumer Reports is always fair & accurate in their criticism.


https://en.m.wikipedia.org/wiki/Consumer_Reports
Under rubriken "editorial independence", kan man läsa bland annat:
Consumer Reports is well known for its policies on editorial independence, which it says are to "maintain our independence and impartiality... [so that] CR has no agenda other than the interests of consumers". CR has unusually strict requirements and sometimes has taken extraordinary steps; for example it declined to renew a car dealership's bulk subscription because of "the appearance of an impropriety".
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Tesla will always refute articles that are misleading & point out if there is someone with a pattern of doing so. Many fit this description, but Consumer Reports is always fair & accurate in their criticism.


https://en.m.wikipedia.org/wiki/Consumer_Reports
Under rubriken "editorial independence", kan man läsa bland annat:
Consumer Reports is well known for its policies on editorial independence, which it says are to "maintain our independence and impartiality... [so that] CR has no agenda other than the interests of consumers". CR has unusually strict requirements and sometimes has taken extraordinary steps; for example it declined to renew a car dealership's bulk subscription because of "the appearance of an impropriety".
Den där tweeten från Elon är gammal. Mycket skit har hänt sedan dess och han hade inte sagt samma idag. Bara hur CR hanterade olyckan i Texas var helt galet. Värsta var egentligen för några år sedan när CR tog bort rekommendationen för M3 för att den inte var driftsäker trots att den hade högsta betyg för driftsäkerhet och att ägarna till M3 var de mest nöjda ägarna som någonsin hade uppmätts i CRs historia.

Men vi ska inte förstöra den här tråden med debatt om CR. En del av kritiken de annars har kommit med mot Tesla har varit rättvis och de har i regel haft rekommendation på Teslas bilar.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Men vi ska inte förstöra den här tråden med debatt om CR. En del av kritiken de annars har kommit med mot Tesla har varit rättvis och de har i regel haft rekommendation på Teslas bilar.
Nej, men låt oss då diskutera sakfrågan i artikeln. Vad tycker du den innehåller för fel?

https://www.consumerreports.org/car-saf ... 698414036/
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Det här är en bra artikel (från Argo): It’s Not a Self-Driving Car Unless You Can Sleep In It
https://groundtruthautonomy.com/its-not ... eep-in-it/
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Men vi ska inte förstöra den här tråden med debatt om CR. En del av kritiken de annars har kommit med mot Tesla har varit rättvis och de har i regel haft rekommendation på Teslas bilar.
Nej, men låt oss då diskutera sakfrågan i artikeln. Vad tycker du den innehåller för fel?

https://www.consumerreports.org/car-saf ... 698414036/
Det där är en anti Tesla-artikel som ska ge läsarna en färdig åsikt som de kan sprida vidare. Bästa sättet att hindra Teslas utveckling hade varit att förhindra ett större testprogram. Artikeln innehåller inga relevanta fakta överhuvudtaget förutom det här som är direkt felaktigt eftersom Tesla precis införde den driver monitoring som de säger saknas:
Tesla just asking people to pay attention isn’t enough—the system needs to make sure people are engaged when the system is operational,” says Fisher, who recommends that Tesla use in-car driver monitoring systems to ensure that drivers have their eyes on the road. “We already know that testing developing self-driving systems without adequate driver support can—and will—end in fatalities.
Hade CR varit rättvisa så hade de nämnt de 0 olyckor som har skett under 9 månader med FSD-beta. Man borde även nämnt att Tesla har uteslutit de förare som inte hanterade testningen korrekt. Jämför man den video från Mobileye som nyligen postades här så verkar det dessutom som att Teslas kunder beter sig långt mer ansvarsfullt än professionella testförare.

CR har spridit massa fud senaste tiden. De gjorde tom en video med alla olika steg man måste genomföra för att kunna lura Teslas autopilot att köra själv vilket kändes mycket suspekt. Tänk om någon upprepar det i sin egen bil? CR hävdade samtidigt att Ford hade ett system som inte gick att lura. Det var direkt felaktigt. Mach-E säljs tex idag helt utan driver monitoring och Ford har sagt att det kommer levereras någon gång i framtiden som en uppgradering. Vill man att ens Ford ska köra själv så är det bara att sätta på copilot, ta av sig bältet och klättra ur förarsätet.

Självklart har den här artikeln helt rätt i att utveckla självkörande teknologi kan vara farligt. När Tesla gör ett större släpp av FSD-beta kan det säkert ske olyckor. Det är nog tyvärr ofrånkomligt. Jag hoppas verkligen att inte någon människa kommer till skada på något sätt, det hade varit fruktansvärt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
...det här som är direkt felaktigt eftersom Tesla precis införde den driver monitoring som de säger saknas:
Tesla just asking people to pay attention isn’t enough—the system needs to make sure people are engaged when the system is operational,” says Fisher, who recommends that Tesla use in-car driver monitoring systems to ensure that drivers have their eyes on the road. “We already know that testing developing self-driving systems without adequate driver support can—and will—end in fatalities.
Ja kanske. Men jag har inte sett en enda nag från en FSD-beta-förare som kommer ifrån kameran. Har du sett något exempel på det får du gärna länka.
Jordad skrev:
Självklart har den här artikeln helt rätt i att utveckla självkörande teknologi kan vara farligt.
Det är väl det som är själva poängen med texten? Att testandet är farligt och borde göras av utbildad personal, som alla andra företag gör.
Jordad skrev:
När Tesla gör ett större släpp av FSD-beta kan det säkert ske olyckor. Det är nog tyvärr ofrånkomligt. Jag hoppas verkligen att inte någon människa kommer till skada på något sätt, det hade varit fruktansvärt.
Att olyckor händer är ofrånkomligt. Problemet tycker jag uppstår när företag skickar ut ofärdig teknik, kallar den självkörande och har en hejarklack med fans som okritiskt skriker åt, och försöker misskreditera, kritiker av detta. Typisk tribalism. Men det är väl där vi tycker olika.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
...det här som är direkt felaktigt eftersom Tesla precis införde den driver monitoring som de säger saknas:
Tesla just asking people to pay attention isn’t enough—the system needs to make sure people are engaged when the system is operational,” says Fisher, who recommends that Tesla use in-car driver monitoring systems to ensure that drivers have their eyes on the road. “We already know that testing developing self-driving systems without adequate driver support can—and will—end in fatalities.
Ja kanske. Men jag har inte sett en enda nag från en FSD-beta-förare som kommer ifrån kameran. Har du sett något exempel på det får du gärna länka.
Jordad skrev:
Självklart har den här artikeln helt rätt i att utveckla självkörande teknologi kan vara farligt.
Det är väl det som är själva poängen med texten? Att testandet är farligt och borde göras av utbildad personal, som alla andra företag gör.
Jordad skrev:
När Tesla gör ett större släpp av FSD-beta kan det säkert ske olyckor. Det är nog tyvärr ofrånkomligt. Jag hoppas verkligen att inte någon människa kommer till skada på något sätt, det hade varit fruktansvärt.
Att olyckor händer är ofrånkomligt. Problemet tycker jag uppstår när företag skickar ut ofärdig teknik, kallar den självkörande och har en hejarklack med fans som okritiskt skriker åt, och försöker misskreditera, kritiker av detta. Typisk tribalism. Men det är väl där vi tycker olika.
Vad jag har sett hittills så reagerar den nya driver monitoring om man inte håller händerna nära ratten och är beredd att ta över. Det var någon som viftade med händerna och då klagade bilen direkt.

Hur farlig är utvecklingen av FSD-beta när det inte skett en enda påkörning under 9 månader trots att det var en direkt urusel första version Tesla skickade ut? Jag tycker snarare det verkar som de valt bra testare som har gjort det tillräckligt ansvarsfullt. Man måste trots allt börja någonstans.

Det är väl få som är okritiska till FSD-beta? Alla är bara intresserade av att hitta problem med den, även de som hoppas att Tesla ska lyckas. Det är inte heller tribalism om man kräver att en organisation som hävdar att det ska vara opartiska också agerar opartiskt. Det låter snarare som det motsatta.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Ja, det blir ju väldigt polariserat. Jag tycker din kritik av CR är helt obefogad. Ibland gör Tesla mindre bra saker. Ibland skriver folk om det.
Jag hoppas att Tesla kan komma upp i MTBF snart, annars ser framtiden för FSD mörk ut på nuvarande HW. Det vore deppigt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jag gillar att det kommer en uppdatering så pass snabbt, 3 veckor. Ska bli intressant att se hur långt man kommit efter ett gäng av dessa så man ser förbättringstakten.

elonmusk (@Elon Musk) Tweeted: Several improvements coming via V9.1 on Friday at midnight
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Aida »

Intressant grundläggande kunskap om de olika systemen för självkörande teknik:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Om hur långt det är kvar till självkörande "robotaxis" med vision-only:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Denna är enligt mig spot-on, men lååång, och raljerande mot slutet.
Spolier; Ny affärsidé: självkörande strippklubbar och frisörsalonger.

Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Ursäkta spammandet, men det kom även en intervju med Chris Urmson, CEO Aurora, ex-Waymo precis.

Edit: Man kan hoppa till 38min om man inte är jätteintresserad.

Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Ursäkta spammandet, men det kom även en intervju med Chris Urmson, CEO Aurora, ex-Waymo precis.

Edit: Man kan hoppa till 38min om man inte är jätteintresserad.

Jag har hört en del av Missy Cummings åsikter innan så jag skippade det. Men Chris Urmson har riktigt kunskap att dela med sig. Däremot leder kartor som är 99% korrekta till precis samma problem som Tesla hade med radarn som var typ 99% korrekt. Vad händer under de 1% när det inte stämmer? Han får det att framstå som ett enkelt problem att lösa men det är det garanterat inte.

Hans kritik mot kameror med låg upplösning som Tesla använder är korrekt till viss del. Men man måste beakta att Tesla använder 8 kameror och information från alla 8 behandlas samtidigt vilket ökar upplösningen markant. Tesla behandlar även information på flera olika sätt samtidigt. Bara för att Tesla har en typ av sensorer betyder det inte att de bara har en metod för att extrahera data från sensorerna. Tex har Tesla tre olika metoder för att extrahera avståndsinformation vilket troligen sköts av tre separata NNs som alla bidrar för att ge så korrekt information som möjligt. Andra utvecklare använder olika typer av sensorer för att extrahera likvärdig information som Tesla får från en sensor med flera olika metoder. Nackdelen för Tesla är att de kan saknas viss information som tex mörkerseendet som en lidar kan ge. Fördelen är att de inte får problem med motstridig information från olika sensorer.

Jag har annars försökt reda ut hur det ser ut med motstridig information från olika kombinationer av sensorer. Radar+vision kanske var en svår kombination och lidar+vision kanske är enklare eftersom många använder det.
Skriv svar