Tack för förtydligandet! Då håller jag med om att det inte alls var det du menade med vad du skrev.fth skrev:Cherry pickingen bestod i att från den videon, som för övrigt har titeln "Tesla's Self-Driving Software Is Getting Good", endast plocka ut denna sekvens, inte att välja det sämsta av tre försök på ett ganska extremt edge case.rockard skrev:Du kallade det cherry picking att peka ut det sämsta av tre försök. Som att det vore ett onödigt negativt sätt att utvärdera hur bra bilen kör. Så ja, tycker det var precis det du skrev.fth skrev:Ja, det var ju precis vad jag skrev. Not.rockard skrev:Just det, det är lungt om man bara gör helgalna beslut var tredje gång när man är ute och kör bil.
/fth
Den andra invändningen jag hade gällde att plocka upp denna gamla sekvens som en nyhet bara för att en annan fanatisk Elon-basher av någon outgrundlig anledning valde att tweeta detta idag.
/fth
FSD Beta är imponerande!
Moderator: Redaktion
Re: FSD Beta är imponerande!
Svart X75D -17
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: FSD Beta är imponerande!
Imponerande
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Re: FSD Beta är imponerande!
fth skrev:Cherry pickingen bestod i att från den videon, som för övrigt har titeln "Tesla's Self-Driving Software Is Getting Good", endast plocka ut denna sekvens, inte att välja det sämsta av tre försök på ett ganska extremt edge case.rockard skrev:Du kallade det cherry picking att peka ut det sämsta av tre försök. Som att det vore ett onödigt negativt sätt att utvärdera hur bra bilen kör. Så ja, tycker det var precis det du skrev.fth skrev:Ja, det var ju precis vad jag skrev. Not.rockard skrev:Just det, det är lungt om man bara gör helgalna beslut var tredje gång när man är ute och kör bil.
/fth
Den andra invändningen jag hade gällde att plocka upp denna gamla sekvens som en nyhet bara för att en annan fanatisk Elon-basher av någon outgrundlig anledning valde att tweeta detta idag.
/fth
Det är ju tyvärr de sämsta sekvenserna man måste döma självkörande bilar på. Tänk på det gamla talesättet "en kedja är aldrig starkare än sin svagaste länk". Det spelar ingen roll att bilen kör "bra" för det mesta. Den måste alltid köra bra. Alltid. Annars är den inte självkörande. Och häri ligger Teslas problem.
Att reducera det till att "basha Elon" tyder bara på grav fanboyism. Är själv så förbaskat less på Elon. Är helt säker på att Tesla vore ett bättre företag om Elon tog ett steg tillbaka och släppte fram en mer reguljär VD.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: FSD Beta är imponerande!
I det här fallet stämmer dock "Elon-bashing" väldigt bra, när man på ett närmast maniskt sätt skriver negativa inlägg om allt som rör Elon Musk, inklusive hans val av flickvän och semesterort (!), så blir det snabbt väldigt tröttsamt.MWall skrev:Att reducera det till att "basha Elon" tyder bara på grav fanboyism.
Jag är också väldigt skeptisk till mycket som Elon gör och säger, men jag är också övertygad om att han inte ljuger om vad som driver och motiverar honom, och jag har också ett stort förtroende till hans förmåga att ro till synes omöjliga uppgifter i hamn.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: FSD Beta är imponerande!
fth skrev:I det här fallet stämmer dock "Elon-bashing" väldigt bra, när man på ett närmast maniskt sätt skriver negativa inlägg om allt som rör Elon Musk, inklusive hans val av flickvän och semesterort (!), så blir det snabbt väldigt tröttsamt.MWall skrev:Att reducera det till att "basha Elon" tyder bara på grav fanboyism.
Jag är också väldigt skeptisk till mycket som Elon gör och säger, men jag är också övertygad om att han inte ljuger om vad som driver och motiverar honom, och jag har också ett stort förtroende till hans förmåga att ro till synes omöjliga uppgifter i hamn.
/fth
Ja jag vet inte vem du pratar om ens så det kanske stämmer. Försöker undvika twitter så gott det går.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: FSD Beta är imponerande!
Inte Twitter, här på TCSMWall skrev:Ja jag vet inte vem du pratar om ens så det kanske stämmer. Försöker undvika twitter så gott det går.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: FSD Beta är imponerande!
fth skrev:Inte Twitter, här på TCSMWall skrev:Ja jag vet inte vem du pratar om ens så det kanske stämmer. Försöker undvika twitter så gott det går.
/fth
Spacecoin?
Tyvärr ruttnar man ju på folk som storögt och okritiskt dyrkar Elon. Då kan de slå över åt andra hållet. Vilket jag gissar att det har gjort i det fallet.
Re: FSD Beta är imponerande!
Det är knepigt att jag i princip alltid haft rätt om det jag sagt om FSD hittills trots alla som varit övertygade om motsatsen och/eller är irriterade på mig.
"Next version vill blow your mind"-Elon har å andra sidan haft konsekvent fel trots att han är insider.
Jag får inte riktigt ihop det. Science eats marketing for breakfast?
"Next version vill blow your mind"-Elon har å andra sidan haft konsekvent fel trots att han är insider.
Jag får inte riktigt ihop det. Science eats marketing for breakfast?
Re: FSD Beta är imponerande!
Ytterligare ett exempel på hur svårt det här problemet är i stadsmiljö:
Man kan även se hur beroende Tesla är av sina HD-maps.
Teslan visar stopp-skylten som är bakom bussen, men inte de på bussen.
Man kan även se hur beroende Tesla är av sina HD-maps.
Teslan visar stopp-skylten som är bakom bussen, men inte de på bussen.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: FSD Beta är imponerande!
Lite om machine learning och visipediaprojektet.
En del info relevant för självkörning.
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 5515004092
Med denna teknik skulle våra bilar inte bara känna igen att det finns en bil vid sidan utan också vilket märke och årsmodell. Samt allt annat som dyker upp längs vägen. Viktigt att kunna skilja ett barn på cykel från en brevlåda typ.
En del info relevant för självkörning.
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 5515004092
Med denna teknik skulle våra bilar inte bara känna igen att det finns en bil vid sidan utan också vilket märke och årsmodell. Samt allt annat som dyker upp längs vägen. Viktigt att kunna skilja ett barn på cykel från en brevlåda typ.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: FSD Beta är imponerande!
Vill du kolla på lite mer praktisk och aktuell forskning kan du kolla här:
https://waymo.com/research/
https://cvpr2022.wad.vision/
Kan även rekommendera att bläddra igenom tråden ”autonoma fordon”.
viewtopic.php?f=27&t=27904
Där finns diverse inlägg om forskning och framsteg från olika aktörer.
https://waymo.com/research/
https://cvpr2022.wad.vision/
Kan även rekommendera att bläddra igenom tråden ”autonoma fordon”.
viewtopic.php?f=27&t=27904
Där finns diverse inlägg om forskning och framsteg från olika aktörer.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: FSD Beta är imponerande!
Många intressanta artiklar där, men ibland lite över min horisont och möjlighet att läsa. Vore intressant med någon lagom djupgående review-artikel som ger en överblick över problem och lösningar per idag.spacecoin skrev:Vill du kolla på lite mer praktisk och aktuell forskning kan du kolla här:
https://waymo.com/research/
https://cvpr2022.wad.vision/
Kan även rekommendera att bläddra igenom tråden ”autonoma fordon”.
viewtopic.php?f=27&t=27904
Där finns diverse inlägg om forskning och framsteg från olika aktörer.
Årets semesterresa är inte smickrande för Teslas FSD för övrigt…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: FSD Beta är imponerande!
Lyssna här i 5-10 minuter per avsnitt, så får du en bra problemförståelse tror jag:Gustafsson skrev:Många intressanta artiklar där, men ibland lite över min horisont och möjlighet att läsa. Vore intressant med någon lagom djupgående review-artikel som ger en överblick över problem och lösningar per idag.spacecoin skrev:Vill du kolla på lite mer praktisk och aktuell forskning kan du kolla här:
https://waymo.com/research/
https://cvpr2022.wad.vision/
Kan även rekommendera att bläddra igenom tråden ”autonoma fordon”.
viewtopic.php?f=27&t=27904
Där finns diverse inlägg om forskning och framsteg från olika aktörer.
Årets semesterresa är inte smickrande för Teslas FSD för övrigt…
https://slideslive.com/38969354/reinfor ... iving-cars
Re: FSD Beta är imponerande!
Kungen av kunskap förklarar att en bra Lidar kostar $100k och att en Lidar för $8k ser 15 m med usel upplösning:
I verkligheten kostar en bra Lidar <$1k.
I verkligheten kostar en bra Lidar <$1k.
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag har tidigare förvånats över 5G-förespråkarnas påstående att blixtsnabb uppkoppling behövs om vi nånsin ska få självkörande bilar. Som om beräkningarna skulle kunna ske centralt och hinna skickas tillbaka till bilen, när den kör.
Cruise verkar ha en variant av detta, som kräver ständig kontakt med företagets servrar för att bilen inte ska stanna. Intressant artikel nedan, klipper in några delar:
https://www.wired.com/story/cruises-robot-car-outages/
"The June 28 outage wasn’t Cruise’s first. On the evening of May 18, the company lost touch with its entire fleet for 20 minutes as its cars sat stopped in the street, according to internal documentation viewed by WIRED. Company staff were unable to see where the vehicles were located or communicate with riders inside. Worst of all, the company was unable to access its system which allows remote operators to safely steer stopped vehicles to the side of the road.
A letter sent anonymously by a Cruise employee to the California Public Utilities Commission that month, which was reviewed by WIRED, alleged that the company loses contact with its driverless vehicles “with regularity,” blocking traffic and potentially hindering emergency vehicles. The vehicles can sometimes only be recovered by tow truck, the letter said. Images and video posted on social media in May and June show Cruise vehicles stopped in San Francisco traffic lanes seemingly inexplicably, as the city’s pedestrians and motorists navigate around them.
--
Losing connection with its vehicles, and especially its backup safety systems, might violate Cruise’s permits to operate in California, says Bryant Walker Smith, an associate professor at the South Carolina School of Law who studies autonomous vehicles. The California DMV program that regulates driverless cars requires a vehicle’s operator to certify that it has a link allowing for “two-way communications” between a vehicle—including its passengers—and an employee remotely overseeing the robot’s movements. However, much like autonomous cars themselves, regulations drawn up to apply to the vehicles have not been tested in every possible scenario.
--
The report said the Cruise vehicle had stopped in the intersection before completing its turn, and that the Prius had sped straight through its right turn lane into the motionless robot.
In response to that crash, Cruise temporarily reprogrammed its vehicles to make fewer unprotected left turns"
Cruise verkar ha en variant av detta, som kräver ständig kontakt med företagets servrar för att bilen inte ska stanna. Intressant artikel nedan, klipper in några delar:
https://www.wired.com/story/cruises-robot-car-outages/
"The June 28 outage wasn’t Cruise’s first. On the evening of May 18, the company lost touch with its entire fleet for 20 minutes as its cars sat stopped in the street, according to internal documentation viewed by WIRED. Company staff were unable to see where the vehicles were located or communicate with riders inside. Worst of all, the company was unable to access its system which allows remote operators to safely steer stopped vehicles to the side of the road.
A letter sent anonymously by a Cruise employee to the California Public Utilities Commission that month, which was reviewed by WIRED, alleged that the company loses contact with its driverless vehicles “with regularity,” blocking traffic and potentially hindering emergency vehicles. The vehicles can sometimes only be recovered by tow truck, the letter said. Images and video posted on social media in May and June show Cruise vehicles stopped in San Francisco traffic lanes seemingly inexplicably, as the city’s pedestrians and motorists navigate around them.
--
Losing connection with its vehicles, and especially its backup safety systems, might violate Cruise’s permits to operate in California, says Bryant Walker Smith, an associate professor at the South Carolina School of Law who studies autonomous vehicles. The California DMV program that regulates driverless cars requires a vehicle’s operator to certify that it has a link allowing for “two-way communications” between a vehicle—including its passengers—and an employee remotely overseeing the robot’s movements. However, much like autonomous cars themselves, regulations drawn up to apply to the vehicles have not been tested in every possible scenario.
--
The report said the Cruise vehicle had stopped in the intersection before completing its turn, and that the Prius had sped straight through its right turn lane into the motionless robot.
In response to that crash, Cruise temporarily reprogrammed its vehicles to make fewer unprotected left turns"
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag tror inte Cruise eller Waymo eller någon annan är beroende av 5g-uppkoppling för körning. Jag skulle tro att man stannar bilaen av säkerhetsskäl om inte de kan övervaka den.
För taxi kommer 5g att behövas, dock ej för körning, utan för kundtjänst, övervakning och remote operation om bilen krockar eller kör fast.
Det är väl mest Ericsson och annan telekom som förespråkat remote automated driving.Här har du en knepig lösning som använder 5g länk och mänskliga förare:
https://europe.autonews.com/automakers/ ... y-shortcut
För taxi kommer 5g att behövas, dock ej för körning, utan för kundtjänst, övervakning och remote operation om bilen krockar eller kör fast.
Det är väl mest Ericsson och annan telekom som förespråkat remote automated driving.Här har du en knepig lösning som använder 5g länk och mänskliga förare:
https://europe.autonews.com/automakers/ ... y-shortcut
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: FSD Beta är imponerande!
Tesla gör allting fel, men när Cruise tabbar sig skall det förklaras bort...
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Re: FSD Beta är imponerande!
Tesla är inte ens autonoma i LVCC-tunneln, och började samtidigt som Cruise med autonomi, så hur tycker du Tesla är bättre? Du måste ju förstå att Tesla är minst 5-10 år från att bli autonoma och Cruise och en handfull andra är live med obemannade robo-taxi med betalande kunder.loftux skrev:Tesla gör allting fel, men när Cruise tabbar sig skall det förklaras bort...
Det jag i huvudsakligen kritiserar Tesla för är att man marknadsför L2 som autonomi, tummar på säkerheten och att man sålt något ingen klarar av att bygga.
När någon annan gör något liknande - t ex skiter i testtillstånd och utbildade säkerhetsförare, så kommer jag att kritisera dem.
Att det blir driftavbrott och problem med dessa lösningar är väl inget konstigt?
Re: FSD Beta är imponerande!
Rykten gör gällande att AK checkat ut från Tesla nu som jag förutspådde.
Re: FSD Beta är imponerande!
Det har inte hänt mycket med reliabiliteten, som jag nämnt tidigare. Det ser ut som att Tesla blir kvar på L2, som väntat, lång tid framöver:
https://www.teslafsdtracker.com/) sida 2.
Källa: Tesla community tracker (- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: FSD Beta är imponerande!
Sannolikheten att Karpathy skulle lämna AP-teamet om ett genombrott vore nära är noll.
En saga om Andrej:
AK har tröttnat på att jobba med att göra en produkt som inte ger något större mervärde och är farlig (L2 city streets) för ungefär 18 månader sedan. Han inser att det aldrig blir autonomi på Tesla med nuvarande stack, och speciellt inte på stadsgator.
Han säger till Elon efter att hans optioner har ramlat ut att han inte vill fortsätta varpå han blir utflyttad ur teamet till "Head of AI" för att göra något som han tror är meningsfullt. Efter ett par månader säger Elon att de ska göra en humanoid robot, varpå AK säger det går inte och säger upp sig. Elon säger att han får vänta med att säga det i ett halvår, varpå de annonserar hans "vacation". Det är nu klarlagt vad "Operation Vacation" var hela tiden
En saga om Andrej:
AK har tröttnat på att jobba med att göra en produkt som inte ger något större mervärde och är farlig (L2 city streets) för ungefär 18 månader sedan. Han inser att det aldrig blir autonomi på Tesla med nuvarande stack, och speciellt inte på stadsgator.
Han säger till Elon efter att hans optioner har ramlat ut att han inte vill fortsätta varpå han blir utflyttad ur teamet till "Head of AI" för att göra något som han tror är meningsfullt. Efter ett par månader säger Elon att de ska göra en humanoid robot, varpå AK säger det går inte och säger upp sig. Elon säger att han får vänta med att säga det i ett halvår, varpå de annonserar hans "vacation". Det är nu klarlagt vad "Operation Vacation" var hela tiden
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: FSD Beta är imponerande!
När man så gärna vill att Tesla misslyckas att man hittar på sagor...
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag vill inte att Tesla ska misslyckas. Jag vill att dom ska fokusera på ett problem som faktiskt går att lösa och lyckas med det så jag får något för min FSD-licens, här i EU, (som t ex den internationella standarden för L3, UNECE R157 som alla andra satsar på).loftux skrev:När man så gärna vill att Tesla misslyckas att man hittar på sagor...
Och jag vill att dom ska sluta ljuga om och sälja hoppet som autonomi som aldrig kommer att hända (city streets blir inte autonom på HW3 eller inom 10 år).
Problemet är ju att JAG HAR RÄTT HELA TIDEN OM FSD (om du går tillbaka i den här tråden kan du se själv). Tråkigt för dig om du lever i villfarelsen att Tesla kommer att ha robotaxi med denna stack.
Re: FSD Beta är imponerande!
Intressant kommentar på Reddit om Tesla Vision i samband med detta:
Som jag sa när det hände, så var det komponentbrist som hetsade fram beslutet. Skit i säkerheten, och skeppa bilar. Elon marketing spins "humans can drive with only vision".