FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
backe skrev:
När jag läser recensioner och pratar med folk i allmänt så verkar det inte vara Tesla som helhet som människor förväntar sig eller vill ha, däremot så är drivlina och räckvidd riktigt fin. Så gemene man vill nog ha en "vanlig" beroende på vad man gillar för bil men med en riktigt bra drivlina, och det verkar vara på gång hos flera tillverkare, bl.a. Kia Hyundai, troligen blir BMW bra och säkert Audi också med sin PPE.

Jag känner ingen som sagt att dom önskar att deras Mercedes eller BMW hade samma känsla som en Tesla förutom drivlinan då.

Kollade på Autogefuhl häromdagen där han jämförde en M3 med en P2, drivlinan hos M3 var mycket bättre i räckvidd och så, men var det inte så viktigt i ens användningssyfte så rekommenderade han P2, och han själv skulle även välja den.
Det är också min bild. Väldigt många, inklusive jag, väntar på att min favoritbil/typ av bil ska komma som elbil. Den bil jag vill ha. Risken nu är ju att tillverkarna får för sig att alla vill ha en tesla och försöker kopiera inte bara drivlinan (vilken ju är måttstock) utan även resten av bilen.
Biltillverkarna måste våga behålla sin särart och även i fortsättningen attrahera sina kunder med sina klassiska egenskaper.
Det hänger ju till en viss del ihop. Är ju alltid en kompromiss mellan vikt och gedigenhet/tyngd i dörrar, etc.

Uppskattar känslan i dörrar och annat på vår dieselmerca, men Teslan är ju på många andra sätt så mycket roligare att köra med.

Håller till en del med Christian här:

M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Det har alltid sålts bilar med röriga inredningar och svaga, törstiga motorer. Men dessa bilar på något sätt ändå hittat köpare som prioriterat annat.
Kommer bli samma i framtiden skulle jag tro.
Finns alltid avsättning även för dåliga produkter, så länge som du sänker ner ditt pris tillräckligt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:

Här har du en jämförelse med totalt R&D mellan GM och Tesla som referens:
Bild
Gäller ovan kostnader endast AD?

Jag tycker det ser ut som det kanske är annan R&D som ingår i den.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10703
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Det har alltid sålts bilar med röriga inredningar och svaga, törstiga motorer. Men dessa bilar på något sätt ändå hittat köpare som prioriterat annat.
Kommer bli samma i framtiden skulle jag tro.
Finns alltid avsättning även för dåliga produkter, så länge som du sänker ner ditt pris tillräckligt.
Det finns rum för ganska höga priser om det ”dåliga” är subjektiva egenskaper. En snygg bil som är trång t.ex.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5895
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev:
spacecoin skrev:

Här har du en jämförelse med totalt R&D mellan GM och Tesla som referens:
Gäller ovan kostnader endast AD?

Jag tycker det ser ut som det kanske är annan R&D som ingår i den.
Du är ju inget vidare på att läsa. Kanske kolla lite noggrannare innan du skriver?

På raden innan skrev jag att inget företag redovisar AD-investeringar
spacecoin skrev:
Har du någon källa på det eller gissar du?
Tesla eller något annat bolag redovisar väl inte siffror på hur mycket man plöjer ned i AD?
Ingen vet förutom Jordad då, tydligen.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:
martinot skrev:
spacecoin skrev:

Här har du en jämförelse med totalt R&D mellan GM och Tesla som referens:
Gäller ovan kostnader endast AD?

Jag tycker det ser ut som det kanske är annan R&D som ingår i den.
På raden innan skrev jag att inget företag redovisar AD-investeringar.
Du är ju inget vidare på att läsa. Kanske kolla lite noggrannare innan du skriver?
Ber om ursäkt att jag missade det (tur att du aldrig gör sådant). :)

Men... då är ju ovan totalt meningslöst om tråden handlar om AD?

Är det alla utvecklingskostnader som du redovisar så ingår ju kostnader för utveckling av alla bilmotorer och bilmodeller.

Något som Ford troligen har lite mer av än Tesla.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5895
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev:
Men... då är ju ovan totalt meningslöst om tråden handlar om AD?
Det som är totalt meningslöst är att ta saker ut sitt kontext, som du gör nu.
Och att spekulera och framställa det som tvärsäkra fakta som Jordad gjorde ovan och som jag försökte bemöta.

Om nu någon kan visa vad Tesla investerar i AD jämfört med andra, så gör det för all del.
Om någon kan visa att Tesla har bäst personal, kunskap, dataset osv så gör det.

Annars kanske vi kan konstatera att ingen vet, och att det vi kan observera är resultat i verkligheten och det som publiceras öppet.

och ps. Ford är inte samma sak som GM.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:
martinot skrev:
Men... då är ju ovan totalt meningslöst om tråden handlar om AD?
Det som är totalt meningslöst är att ta saker ut sitt kontext, som du gör nu.
Och att spekulera och framställa det som tvärsäkra fakta som Jordad.

Om nu någon kan visa vad Tesla investerar i AD jämfört med andra, så gör det för all del.
Om någon kan visa att Tesla har bäst personal, kunskap, dataset osv så gör det.
Inte alls. Jag har ingen aning om vad de spenderar. Har aldrig hävdat något runt det heller. Har själv jobbat på ett företag som utvecklar AD och vet exakt vad de spenderar, men det tänker jag inte avslöja här.

Tror du blandar samman mig med Jordad.

Är själv inte ute efter att bevisa något. Varken att du eller Jordad har rätt (har ingen aning om det, så kan inte avgöra detta). Det enda jag säger är att om du vill bevisa att Ford har högre spend på R&D för AD än Tesla, så säger inte den totala R&D-uppgiften för hela företaget något som helst.

Det är som att motivera att Toyota lägger mycket R&D på utveckling av rena elbilar (BEV), men gör det genom att endast ge R&D-siffran för all utveckling inom bolaget.

Det kan ju teoretiskt vara jättemycket Toyota spenderar i R&D på fossilbilar och vätgasbilar, men jättelite på BEV. En sådan total säger ju inget om den nedbrutna kostnaden inom olika områden (tror du får läsa på lite mer om ekonomi här).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5895
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev:
Tror du blandar samman mig med Jordad.
Nej.
martinot skrev:
Det enda jag säger är att om du vill bevisa att Ford har högre spend på R&D för AD än Tesla, så säger inte den totala R&D-uppgiften för hela företaget något som helst.
Välkommen in i matchen. Det skrev jag typ i mitt inlägg som du citerade. Ändå visste Jordad exakt hur det ligger till:
Jordad skrev:
Det finns inte någon annan utvecklare som är i närheten av sådana investeringar.
Sen kommer du och har synpunkter vad jag skriver, på något som i sammanhanget är rätt på marginalen.
Hela min poäng var ju att det enda som kan visas är att det finns företag med långt högre R&D än Tesla och att ingen redovisar AD-R&D separat.

Ingen här har en aning om vad t ex Waymo eller Tesla lagt ned i AD-projekt och hur mycket av det som är användbart i procent och hur mycket som är avskrivet och bortsumpat.

Du behöver verkligen sluta ta saker ut sitt kontext (tror du får läsa på lite mer om innehållet i diskussionen här)...

ps. GM är fortfarande inte Ford eller vise versa...
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
[
1) Du har valt ut några parametrar, eller snarare odefinierade ord, som enligt dig är viktigast. Har du någon referens på något/några av dessa "ord" skulle vara viktigast för AD?
Jag kan köpa "processorkraft", men menar du onboard eller till training? Med "datainsamling" så antar jag att du menar training data set? Där tänker jag att kvalitet trumfar storlek. Det var i alla fall det AK sa i robot brains-podden som jag uppfattade det.

2) Hur är du så säker på att Tesla är bäst på dessa ord du valt ut?

Enligt min erfarenhet hjälper det med mer pengar om man behöver dom bästa resurserna. :)
Mer pengar kan hjälpa om det finns kompetens att köpa. Det verkar vara ont om det och utveklare som Andrej Karpathy tjänar redan oerhört bra. Det går nog inte bara att locka med pengar, drivna människor tenderar vilja ha något meningsfullt att göra med.

Processorkraft krävs både i bilen för att skapa data som är relevant för träning och sedan även för träning. När Dojo först nämndes så trodde jag att det var distributed computing där man använde alla inaktiva Teslor men det visade sig vara en superdator.

Angående vad som krävs för autonomi. Det spelat ingen roll vilken strategi man har, det går inte att lösa det utan NNs och det kräver obscena mängder data. Kvaliteten är självklart viktig. Det Tesla gör när man låter testförare utmana betan tills dess att de tvingas ingripa och att bilen då fångar hela situationen i 4d är precis det som krävs för att skapa så bra träningsdata som möjligt.

Man kan inte veta om Tesla är bäst men det går inte att komma ifrån att de kan ha ett stort övertag när det gäller antalet testfordon, mängden data och processorkraft. Bara shadow mode kan bli mer och mer värdefullt i takt med att FSD beta förbättras
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5895
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
[
1) Du har valt ut några parametrar, eller snarare odefinierade ord, som enligt dig är viktigast. Har du någon referens på något/några av dessa "ord" skulle vara viktigast för AD?
Jag kan köpa "processorkraft", men menar du onboard eller till training? Med "datainsamling" så antar jag att du menar training data set? Där tänker jag att kvalitet trumfar storlek. Det var i alla fall det AK sa i robot brains-podden som jag uppfattade det.

2) Hur är du så säker på att Tesla är bäst på dessa ord du valt ut?

Enligt min erfarenhet hjälper det med mer pengar om man behöver dom bästa resurserna. :)
Mer pengar kan hjälpa om det finns kompetens att köpa. Det verkar vara ont om det och utveklare som Andrej Karpathy tjänar redan oerhört bra. Det går nog inte bara att locka med pengar, drivna människor tenderar vilja ha något meningsfullt att göra med.

Processorkraft krävs både i bilen för att skapa data som är relevant för träning och sedan även för träning. När Dojo först nämndes så trodde jag att det var distributed computing där man använde alla inaktiva Teslor men det visade sig vara en superdator.

Angående vad som krävs för autonomi. Det spelat ingen roll vilken strategi man har, det går inte att lösa det utan NNs och det kräver obscena mängder data. Kvaliteten är självklart viktig. Det Tesla gör när man låter testförare utmana betan tills dess att de tvingas ingripa och att bilen då fångar hela situationen i 4d är precis det som krävs för att skapa så bra träningsdata som möjligt.

Man kan inte veta om Tesla är bäst men det går inte att komma ifrån att de kan ha ett stort övertag när det gäller antalet testfordon, mängden data och processorkraft. Bara shadow mode kan bli mer och mer värdefullt i takt med att FSD beta förbättras
Jag tror inte att ha tillgång till en snabb träningsdator är något unikt för Tesla. Waymo/Google har ett eget compute cloud etc etc. Vidare finns väl Mobileyes utrustning (kameror) i fler bilar än Tesla.
Mobileye har antagligen mer data också eftersom dom hållit på länge med en stor flotta. Intel lär ju kunna slänga upp några servrar åt Mobileye...

Och trots detta så är det Waymo, med marginal, som kan visa bäst resultat hittills. Och några andra. Så i slutändan kanske det är helt andra saker som spelar in.

När det gäller att hitta talang så tror jag Google, Amazon etc har minst lika bra möjligheter att få rätt personer på plats.

Kort sagt tror jag inte du har så många rätt. Du har bara mer koll på Tesla än alla andra tävlande, och eftersom Tesla jobbar mer aktivt med att skapa hype än någon annan med marginal, så har du sett fler videos, fler tweets och så vidare från Tesla med fanclub.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5895
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Baidu, som var i "leaders"-kvadranten i rapporten som jag postade, har för övrigt gått live med en ny (förarlös) robotaxi-tjänst med deras "Apollo Go"-varumärke. Denna är i liten skala i en liten liten del av Peking, med 10 bilar. Det är deras tredje testområde som är "live" där allmänheten kan beställa robotaxi.

Det ska blir spännande att se om MobilEye går live i Jerusalem i år. Dom har ju planerat att öppna upp både i EU och i USA under 2022.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jag tror inte att ha tillgång till en snabb träningsdator är något unikt för Tesla. Waymo/Google har ett eget compute cloud etc etc. Vidare finns väl Mobileyes utrustning (kameror) i fler bilar än Tesla.
Mobileye har antagligen mer data också eftersom dom hållit på länge med en stor flotta. Intel lär ju kunna slänga upp några servrar åt Mobileye...

Och trots detta så är det Waymo, med marginal, som kan visa bäst resultat hittills. Och några andra. Så i slutändan kanske det är helt andra saker som spelar in.

När det gäller att hitta talang så tror jag Google, Amazon etc har minst lika bra möjligheter att få rätt personer på plats.

Kort sagt tror jag inte du har så många rätt. Du har bara mer koll på Tesla än alla andra tävlande, och eftersom Tesla jobbar mer aktivt med att skapa hype än någon annan med marginal, så har du sett fler videos, fler tweets och så vidare från Tesla med fanclub.
En så snabb dator i den mängden bilar som Tesla har är helt unikt hittils och det skapar ofrånkomligt långt mer användbar data än vad någon annan har tillgång till. Den superdator Tesla håller på att bygga är 10x snabbare än någon existerande dator för träning av NNs. Det är en stor fördel även mot Waymo och Intel. Peter Bannon är kvar på Tesla och har antagligen ansvarat för bygget.

Mobileye har långsam dator i majoriteten av sina bilar och är oftast begränsade till en kamera framåt och de använder data framförallt för att skapa detaljerade kartor. Det är en helt annan strategi än Tesla och det går inte att jämföra rakt av på det sättet. Jag tycker också att Mobileyes strategi är spännande att följa. De verkar ha kommit långt.

Jag är även imponerad av Waymo och har köpt en hel del Alphabet delvis pga det.

Om jag har rätt eller inte spelar ingen roll i sammanhanget. Jag försöker verkligen följa alla och jag vill bara se till att man inte blundar för de uppenbara fördelar Tesla håller på att skaffa sig. Däremot är det så att Teslas strategi också kräver det, de behöver antagligen ha 100x mer relevant data och 100x fler utvecklingsfordon för att lyckas med sin strategi. Det är enda sättet.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5895
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Jag försöker verkligen följa alla och jag vill bara se till att man inte blundar för de uppenbara fördelar Tesla håller på att skaffa sig. Däremot är det så att Teslas strategi också kräver det, de behöver antagligen ha 100x mer relevant data och 100x fler utvecklingsfordon för att lyckas med sin strategi. Det är enda sättet.
Tumme upp på det. Ska bli spännande att se vad som händer i år och nästa kring AD.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Curik »

Jordad skrev:
En så snabb dator i den mängden bilar som Tesla har är helt unikt hittils och det skapar ofrånkomligt långt mer användbar data än vad någon annan har tillgång till. Den superdator Tesla håller på att bygga är 10x snabbare än någon existerande dator för träning av NNs. Det är en stor fördel även mot Waymo och Intel. Peter Bannon är kvar på Tesla och har antagligen ansvarat för bygget.
Detta är såklart trams. Du har ingen aning om huruvida deras nya dator kommer bli 10x snabbare (osannolikt). Du tror på deras marketing (som ofta överestimerar) och det får man göra, men det gör det inte till fakta eller att något "är".

Sorry, men det blir lite väl fanatiskt här ibland.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av martinot »

Utan att känna till fakta så misstänker jag att det också är en överdrift. Alla företag som är villiga att investera en eller flera miljarder per år inom AD-utveckling (för det är de siffrorna som vi oftast talar om) har troligen även råd att köpa in den kapacitet gällande både compute och storage som man kräver.

Compute vill man ofta ha i närheten av utvecklare/simuleringar/tester, medans extremt stor storage kan man oftast köpa billigare lite längre bort i världen (Holland för oss i Europa ligger ju bra till prismässigt och kapacitetsmässigt).

Sedan kan det ha sina utfodringar att även få compute-kapacitet på plats lokalt som inte bara handlar om CAPEX-kostnad. Har jobbat på företag som velat installera massiv computekapacitet för maskininlärning i sina kontor/utvecklingsbyggnader, men blivit stoppade pga. att det inte finns tillräcklig med strömkapacitet inom det lokala kontorsområdet eller staden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

Curik skrev:
Du har ingen aning om huruvida deras nya dator kommer bli 10x snabbare (osannolikt). Du tror på deras marketing (som ofta överestimerar) och det får man göra, men det gör det inte till fakta eller att något "är".

Sorry, men det blir lite väl fanatiskt här ibland.
10x är högst troligen sant eftersom det inte finns så många superdatorer fokuserade på AI-träning ännu. Dojo kommer säkert även vara världens mest kraftfulla superdator som Tesla säger men den är också den senaste som byggts och det kommer garanterat snart andra ännu kraftfullare framöver.

Det faktum att det finns ett stort underskott i träningskapacitet vill ju Tesla även utnyttja. Man vill bli för AI-träning vad Amazon Web Services är för molntjänster. Man kommer presentera det under AI-day senare i år.

Jim Keller och Peter Bannon är två av de främsta chip designers som finns och de gick över till Tesla för 5 år sedan. De var tidigare på Apple och tog fram arkitekturerna som såg till att Apples mobila produkter var avsevärt snabbare och mer effektiva än konkurrenter.

Under tiden på Tesla så har de tagit fram FSD chip och Jim Keller lämnade en tid efter det var klart. Peter Bannon är kvar och har ansvarat för nästa generations FSD chip som borde vara klart för massproduktion nu och troligen även Dojo.

Jim Keller är numera på Tenstorrent och tar fram AI-chip.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av dd88 »

Hur vet man att det är just 10 gånger snabbare och inte 5 eller 15?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av martinot »

https://teslaclubsweden.se/sa-fungerar- ... nde-bilar/
Men hur fungerar Waymos, Cruises och de andras självkörade bilar egentligen? Och på vilket sätt är Teslas approach annorlunda? Det pratas mycket om lidar men vägvalet handlar egentligen om mycket mer än själva sensorn.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5895
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev:
https://teslaclubsweden.se/sa-fungerar- ... nde-bilar/
Men hur fungerar Waymos, Cruises och de andras självkörade bilar egentligen? Och på vilket sätt är Teslas approach annorlunda? Det pratas mycket om lidar men vägvalet handlar egentligen om mycket mer än själva sensorn.
Det är en bra artikel, men kombinationen av de bägge tillvägagångssätten lär ju vara bäst om man får till det om man vill jaga nior. Vad jag förstår är det så t ex Mobileye tänker. Dom utvecklar ju ett rent vision-system och ett annat med LiDAR för "realtid" (och tänker använda bägge för redundans på vissa applikationer, t ex robotaxi) och scannar dessutom HD-kartor i förväg.

På så sett kan som sälja vision-systemet eller LiDAR-systemet separat till biltillverkare, och kombinera bägge i robotaxi-tillämpningar, till exempel.

Sedan undrar jag hur mycket kartinformation Tesla är beroende av. Det behövs ju kart-metadata för FSD-betan, men det är inte helt klart vad Tesla stoppar in i dem eller hur man sourcat den informationen.
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av backe »

Jordad skrev:
Curik skrev:
Du har ingen aning om huruvida deras nya dator kommer bli 10x snabbare (osannolikt). Du tror på deras marketing (som ofta överestimerar) och det får man göra, men det gör det inte till fakta eller att något "är".

Sorry, men det blir lite väl fanatiskt här ibland.
10x är högst troligen sant eftersom det inte finns så många superdatorer fokuserade på AI-träning ännu. Dojo kommer säkert även vara världens mest kraftfulla superdator som Tesla säger men den är också den senaste som byggts och det kommer garanterat snart andra ännu kraftfullare framöver.

Det faktum att det finns ett stort underskott i träningskapacitet vill ju Tesla även utnyttja. Man vill bli för AI-träning vad Amazon Web Services är för molntjänster. Man kommer presentera det under AI-day senare i år.

Jim Keller och Peter Bannon är två av de främsta chip designers som finns och de gick över till Tesla för 5 år sedan. De var tidigare på Apple och tog fram arkitekturerna som såg till att Apples mobila produkter var avsevärt snabbare och mer effektiva än konkurrenter.

Under tiden på Tesla så har de tagit fram FSD chip och Jim Keller lämnade en tid efter det var klart. Peter Bannon är kvar och har ansvarat för nästa generations FSD chip som borde vara klart för massproduktion nu och troligen även Dojo.

Jim Keller är numera på Tenstorrent och tar fram AI-chip.
Stämmer det du påstår måste den åtminstone vara 10x snabbare än nr 5 på listan över superdatorer, Nvidia Selene. Har du några fakta som tyder på det?

https://blogs.nvidia.com/blog/2020/12/1 ... lene-busy/

https://blogs.nvidia.com/blog/2020/08/1 ... ndemic-ai/
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

dd88 skrev:
Hur vet man att det är just 10 gånger snabbare och inte 5 eller 15?
Tesla har nog rätt bra koll eftersom man högst troligen har det mest avancerade AI-projektet i världen under utveckling för tillfället. Tesla behöver därför antagligen också långt mer resurser än någon annan just nu. När Tesla började bygga Dojo så satte man antagligen 10x som ett lämpligt mål. "Orders of magnitude" är ju även Elons favorituttryck. Man har redan haft ett fungerande prototypchip, de 0,01% som Elon har talat om och storleken på Dojo bestäms av hur många chip man bygger den färdiga superdatorn av.

Tesla kommer garanterat att bygga fler Dojo och kanske inte bara sälja träningstimmar utan även chip och mjukvara till företag som vill utveckla allehanda produkter som bygger på AI.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Problemet är inte bara att bygga ett chip som är ca 10ggr snabbare. Man måste klara strömbudgeten också.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

backe skrev:
Stämmer det du påstår måste den åtminstone vara 10x snabbare än nr 5 på listan över superdatorer, Nvidia Selene. Har du några fakta som tyder på det?

https://blogs.nvidia.com/blog/2020/12/1 ... lene-busy/

https://blogs.nvidia.com/blog/2020/08/1 ... ndemic-ai/
Det är inte överdrivet konstigt om en ny superdator som bygger på nyutvecklade chip som enbart är designade för NNs är 10x snabbare vid träning av NNs än en superdator som bygger på icke-optimerade GPUer.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

Zalman3 skrev:
Problemet är inte bara att bygga ett chip som är ca 10ggr snabbare. Man måste klara strömbudgeten också.
En superdator begränsas kanske mer av värmen den producerar även om det såklart finns en korrelation mellan ström och värme.

När det gäller FSD chip så är väl fördelen framförallt att det är utvecklat enbart för NNs och inte en dåligt optimerad GPU. Jämför tex Nvidias Drive för L5 med FSD computer.
Skriv svar