Jordad skrev:spacecoin skrev:Jordad skrev:Att replikera något liknande med simulator idag är totalt omöjligt.
Du har helt fel här. Du läser ju själv release notes. I dagsläget jobbar man t ex med relativt enkla saker som att svänga till vänster på ett bekvämt och säkert sätt. Det är inte en long-tail-problematik.
FSD-beta klarar mängder av korsningar säkert men långtifrån alla. Självklart är det omöjligt att replikera en hel kontintents vägnät, alla föremål, människor, djur och bilar vilket skulle krävas för det Tesla försöker åstadkomma.
Jag skulle rekommendera att sätta dig in i Teslas strategi eftersom du ägnar så mycket tid till att skriva om FSD-beta.Tesla försöker inte skapa NNs som klarar några korsningar inom ett mindre kartlagt område. Tesla försöker skapa universella NNs som klarar nästan alla korsningar. Sedan kommer det alltid finnas svåra specialfall där det krävs mindre kartläggning men Tesla är inte färdig med sin universella lösning så det är ett framtida problem.
Du tror väl inte på allvar att man behöver ha bilder på alla korsningar i världen för att köra på dem? Hela poängen är ju att man inte behöver se alla korsningar utan använder ML för att gissa sig till vad bilden visar.
Oavsett approach jobbar alla företagen inom AV med massor av simulering eftersom det är snabbare round-trips. Det jag sa var att Tesla är på för låg nivå just nu för att ha nytta av någon data som genereras av 10000 kunder som kör då och då med FSD.
Det är inte så komplicerat på hög nivå:
1. Perception: Hitta drivable space och skyltar/signaler (här hjälper förmappning för att få upp reliabiliteten) med vision behövs så klart också för trafiksignaler t ex.
2. Perception/Prediction: Hitta andra aktörer (som rör på sig eller står stilla).
3. Sedan låter man sin planner exekvera och skicka kommandon för styrning, gas och broms.
4. Repetera.
Klassificering kan vara ett long-tail-problem, men inte plannern (som verkar var det Tesla jobbar mest med just nu om man tittar på release notes för de senaste versionerna).
Det är faktiskt lättare att skapa konstiga scenarion i simulation eftersom de är så sällsynta och svåra att hitta i verkligheten. Men som sagt Tesla är inte på nivån att det är det som är problemet än.