Det är ju det eviga cirkelresonemanget. Elon pratar om level5 som ska tjäna pengar åt ägaren och så fort det ställs frågor så är det knappt level3 i verkligheten. Kanske level4 under ideala förhållanden.kenjon skrev:Jo men vid nivå 5....
Köra förbi vid trafikolyckor, när polisman vinkar in en för kontroll.... det finns nog rätt många scenarier som de har en del att jobba med.
FSD Beta är imponerande!
Moderator: Redaktion
Re: FSD Beta är imponerande!
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: FSD Beta är imponerande!
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/t ... 1.15258319
Hoppas AP blir mycket bättre, annars blir den nog förbjuden tror jag.
Hoppas AP blir mycket bättre, annars blir den nog förbjuden tror jag.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: FSD Beta är imponerande!
Den gör redan lite sådant idag, har folk dubbelparkerat så kör den förbi och korsar heldragna linjer, har sett det i flera av videosena som har kommit. Potthål koner och sådant gör också att den bryter mot reglerna och kör i fel vägbana. Så jag tror inte det kommer vara något större problem än de övriga problem.kenjon skrev:Hur man ska ta sej fram vid vägarbeten/nyasfaltering kommer nog också att skapa lite problem. Då kan man behöva bryta mot trafikreglerna (t ex köra på fel sida av en refug). Men de är ju till för att lösas.
De har alltid pratar om "drivable space", vilket betyder att det är viktigare att bilen tar sig fram där den kan köra än att blint följa linjer och streckade områden.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: FSD Beta är imponerande!
Hittills har ju inte bilen haft några som helst betänkligheter när det gäller att bryta mot lagen. Så länge en förare är med och tar ansvaret kommer bilen nog strunta i vilken sida av vägen den kör på.kenjon skrev:Hur man ska ta sej fram vid vägarbeten/nyasfaltering kommer nog också att skapa lite problem. Då kan man behöva bryta mot trafikreglerna (t ex köra på fel sida av en refug). Men de är ju till för att lösas.
Re: FSD Beta är imponerande!
Intressant video hur bilen påverkas om olika kameror och radarn är blockerade. En typisk vinterdag här i Sverige.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: FSD Beta är imponerande!
Grusväg kan fungera för AP1 också. Problemet är att min bil vill köra 70 km/h på dessa vägar...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: FSD Beta är imponerande!
Ny video med senaste uppdateringen. Känns som helt klart ett steg i rätt riktning.
Länk med highlightsen av videon
https://www.jumpcut.app/watch.html?v=Y4 ... UvNDM6NTNd
Länk med highlightsen av videon
https://www.jumpcut.app/watch.html?v=Y4 ... UvNDM6NTNd
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: FSD Beta är imponerande!
Riktigt imponerande. Spännande resonemang om hur den får problem med felaktigt kartdata och hanterar konfidens när tolkningen av omvärlden skiljer sig mot kartdata. Återstår att se om betatestaren har rätt, men låter som en vettig hypotes om vad som ger sämre körning i slutet.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Re: FSD Beta är imponerande!
Om man ser hur fort det har gått framåt med ett litet antal betatestare på några veckor så är det kanske lättare att föreställa sig att det kan hända en hel del på ett år och med tiotusentals bilar i daglig trafik som samlar in verkliga värden.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: FSD Beta är imponerande!
Det är väl just för att Tesla inte är juridiskt ansvariga. Blir nog värre än om de blir det.LarsL skrev:Hittills har ju inte bilen haft några som helst betänkligheter när det gäller att bryta mot lagen. Så länge en förare är med och tar ansvaret kommer bilen nog strunta i vilken sida av vägen den kör på.kenjon skrev:Hur man ska ta sej fram vid vägarbeten/nyasfaltering kommer nog också att skapa lite problem. Då kan man behöva bryta mot trafikreglerna (t ex köra på fel sida av en refug). Men de är ju till för att lösas.
Re: FSD Beta är imponerande!
Elon har nyligen sagt att bredare FSD Beta utrullning är om cirka 2 veckor. Det verkar enligt hans tweets gälla hela USA, samt Kanada och våra kära grannar i Norge.
Hoppas denna bredare utrullning kommer tillsammans med v11 så även vi som är i UN/EU-begränsade delen av världen får något roligt.
Hoppas denna bredare utrullning kommer tillsammans med v11 så även vi som är i UN/EU-begränsade delen av världen får något roligt.
MX LR (Raven) 2019
Re: FSD Beta är imponerande!
Norge är också med i UNECE och World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations, så kan de så borde vi kunna.Hertsh skrev:Elon har nyligen sagt att bredare FSD Beta utrullning är om cirka 2 veckor. Det verkar enligt hans tweets gälla hela USA, samt Kanada och våra kära grannar i Norge.
Hoppas denna bredare utrullning kommer tillsammans med v11 så även vi som är i UN/EU-begränsade delen av världen får något roligt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: FSD Beta är imponerande!
Jaha, det visste jag inte. Elon har tidigare sagt att prio 1 efter USA är Kanada och Norge. Ja, vi får se funktionalitet de får i Norge och då kan vi förvänta oss liknande då. Oerhört begränsat tyvärr, men förhoppningsvis åtminstone stabilare funktion i detta som redan finns.bylund skrev:Norge är också med i UNECE och World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations, så kan de så borde vi kunna.Hertsh skrev:Elon har nyligen sagt att bredare FSD Beta utrullning är om cirka 2 veckor. Det verkar enligt hans tweets gälla hela USA, samt Kanada och våra kära grannar i Norge.
Hoppas denna bredare utrullning kommer tillsammans med v11 så även vi som är i UN/EU-begränsade delen av världen får något roligt.
I detta uttalande via Twitter i helgen var det endast Kanada som Elons svar refererade till. Han nämnde eller svarade inte på någon fråga om Norge utan jag drog min slutsats om tidpunkt för Norge kring att de sagts komma först i utrullning utanför USA, tillsammans med Kanada.
MX LR (Raven) 2019
Re: FSD Beta är imponerande!
Kan väl vara som med navigera med autopilot, de kommer i den ordning de körs mest mil. De behöver nog x antal mil i varje land för att träna bilarna. Så med det logiken borde Tyskland, Nederländerna och Storbritannien vara på tur efter det.bylund skrev:Norge är också med i UNECE och World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations, så kan de så borde vi kunna.Hertsh skrev:Elon har nyligen sagt att bredare FSD Beta utrullning är om cirka 2 veckor. Det verkar enligt hans tweets gälla hela USA, samt Kanada och våra kära grannar i Norge.
Hoppas denna bredare utrullning kommer tillsammans med v11 så även vi som är i UN/EU-begränsade delen av världen får något roligt.
Om det stämmer så ut och kör era teslor nu
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: FSD Beta är imponerande!
Green har kollat på vilka features som finns i FSD-betan. Två som sticker ut är att det finns en funktion som slår på Rondell-förmåga i Europa. Inte på just nu men kan uppenbarligen slås på så fort det blir tillåtet.
En annan intressant är att högerregeln är i koden som en feature. Bra! Man borde ju förvänta sig det av FSD men bra att se.
En annan intressant är att högerregeln är i koden som en feature. Bra! Man borde ju förvänta sig det av FSD men bra att se.
MX LR (Raven) 2019
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: FSD Beta är imponerande!
Då blir det iaf några bilar i Stockholm som respekterar högerregelnHertsh skrev:En annan intressant är att högerregeln är i koden som en feature. Bra! Man borde ju förvänta sig det av FSD men bra att se.
Skulle FSD dock försöka insistera på förtur baserat på detta kommer det att smälla direkt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: FSD Beta är imponerande!
Att försöka bryta mot högerregeln i Frankrike eller Finland är ungefär lika smart som att strunta mot mer explicit väjningsplikt i Sverige, så intressant om de får till dessa kulturskillnader i körning om vilka trafikregler som anses ok att bryta mot i olika länder.fth skrev:Då blir det iaf några bilar i Stockholm som respekterar högerregelnHertsh skrev:En annan intressant är att högerregeln är i koden som en feature. Bra! Man borde ju förvänta sig det av FSD men bra att se.
Skulle FSD dock försöka insistera på förtur baserat på detta kommer det att smälla direkt.
/fth
Jag gissar att till en början kommer bilarna lämna företräde rätt strikt i högerregelskorsningar, men inte insistera på sin rätt, utan ta det försiktigt när andra fordon närmar sig från vänster, för att klara de vägar som folkdomstolen utsett till huvudleder.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: FSD Beta är imponerande!
Den lär alltid följa högerregeln när det gäller att släppa fram bilar. Men däremot lär den inte åka ut mitt framför en bil bara för att man "får"bylund skrev:Att försöka bryta mot högerregeln i Frankrike eller Finland är ungefär lika smart som att strunta mot mer explicit väjningsplikt i Sverige, så intressant om de får till dessa kulturskillnader i körning om vilka trafikregler som anses ok att bryta mot i olika länder.fth skrev:Då blir det iaf några bilar i Stockholm som respekterar högerregelnHertsh skrev:En annan intressant är att högerregeln är i koden som en feature. Bra! Man borde ju förvänta sig det av FSD men bra att se.
Skulle FSD dock försöka insistera på förtur baserat på detta kommer det att smälla direkt.
/fth
Jag gissar att till en början kommer bilarna lämna företräde rätt strikt i högerregelskorsningar, men inte insistera på sin rätt, utan ta det försiktigt när andra fordon närmar sig från vänster, för att klara de vägar som folkdomstolen utsett till huvudleder.
Men som alltid i trafiken man har inga rättigheter bara skyldigheter.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: FSD Beta är imponerande!
Absolut kommer den att lämna företräde (även om det kommer nog till en punkt när den bör köra ändå, för att den bil den väntar inte på fattar att den andra bilen har stannat för att släppa fram den, har hänt mig flera gånger i Stockholmstrafiken, att jag till slut fått köra, för att den som kommer från höger faktiskt inte fattar att den ska köra).frippan skrev:Den lär alltid följa högerregeln när det gäller att släppa fram bilar. Men däremot lär den inte åka ut mitt framför en bil bara för att man "får"
Men som alltid i trafiken man har inga rättigheter bara skyldigheter.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: FSD Beta är imponerande!
Att släppa fram bilar som kommer från vänster är ju ofta av självbevarelsedrift.
Om det är högerregel eller utfartsregeln som gäller är inte alltid helt enkelt. Vid min uppkörning för BE stannade jag inne i stan för att släppa fram en bil från höger. Det visade sig vara fel enligt inspektören. Men det var efter hela situationen där jag redan släppt ut den andre.
Anledningen var att trottoaren passerar över korsningen även om det saknas kantsten i själva korsningen.
Som tur var är det inte automatiskt ett brott att bryta mot högerregeln (jämför med rödljuskörning) utan brottet blir vårdslöshet i trafik om situationen blir farlig och naturligtvis om man krockar.
Om det är högerregel eller utfartsregeln som gäller är inte alltid helt enkelt. Vid min uppkörning för BE stannade jag inne i stan för att släppa fram en bil från höger. Det visade sig vara fel enligt inspektören. Men det var efter hela situationen där jag redan släppt ut den andre.
Anledningen var att trottoaren passerar över korsningen även om det saknas kantsten i själva korsningen.
Som tur var är det inte automatiskt ett brott att bryta mot högerregeln (jämför med rödljuskörning) utan brottet blir vårdslöshet i trafik om situationen blir farlig och naturligtvis om man krockar.
Re: FSD Beta är imponerande!
Ditt exempel är väl mer jämförbart med att stanna vid grönt ljus än rödljuskörning?Fredrik j skrev:Att släppa fram bilar som kommer från vänster är ju ofta av självbevarelsedrift.
Om det är högerregel eller utfartsregeln som gäller är inte alltid helt enkelt. Vid min uppkörning för BE stannade jag inne i stan för att släppa fram en bil från höger. Det visade sig vara fel enligt inspektören. Men det var efter hela situationen där jag redan släppt ut den andre.
Anledningen var att trottoaren passerar över korsningen även om det saknas kantsten i själva korsningen.
Som tur var är det inte automatiskt ett brott att bryta mot högerregeln (jämför med rödljuskörning) utan brottet blir vårdslöshet i trafik om situationen blir farlig och naturligtvis om man krockar.
Det är inte ett automatiskt brott att lämna företräde fast man inte måste, men skulle det vara tvärtom så kostar det 2000 kr att inte lämna företräde för fordon som kommer från höger. Det vore lättförtjänta pengar vid många korsningar, då jag tror att många nog skulle strunta i regeln framför väl synlig uniformerad polis, så de lär nog inte ens behöva anstränga sig med att gömma sig.
Men nu vandrar vi OT igen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: FSD Beta är imponerande!
Föraren jag släppte ut körde ut fast han skulle ha lämnat företräde.bylund skrev:Ditt exempel är väl mer jämförbart med att stanna vid grönt ljus än rödljuskörning?
OT? Jag tycker det är intressant att se hur FSD-bilar hanterar liknande situationer.
Re: FSD Beta är imponerande!
Aha, jag trodde du menade dig själv, att du lämnade företräde trots att det var en utfart, eftersom inspektören sa att det kunde vara vårdslöshet (vilket det nog måste vara ett rätt extremt fall för att räknas som). Att bryta mot högerregeln genom att inte lämna företräde har ju som sagt 2000 kr som standardpris.Fredrik j skrev:Föraren jag släppte ut körde ut fast han skulle ha lämnat företräde.bylund skrev:Ditt exempel är väl mer jämförbart med att stanna vid grönt ljus än rödljuskörning?
OT? Jag tycker det är intressant att se hur FSD-bilar hanterar liknande situationer.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: FSD Beta är imponerande!
Nej, hade jag kört först trots att jag hade väjningsplikt hade jag knappast blivit godkänd. Korsningen i fråga är dock lite svår att bedöma.bylund skrev:Aha, jag trodde du menade dig själv, att du lämnade företräde trots att det var en utfart, eftersom inspektören sa att det kunde vara vårdslöshet (vilket det nog måste vara ett rätt extremt fall för att räknas som). Att bryta mot högerregeln genom att inte lämna företräde har ju som sagt 2000 kr som standardpris.Fredrik j skrev:Föraren jag släppte ut körde ut fast han skulle ha lämnat företräde.bylund skrev:Ditt exempel är väl mer jämförbart med att stanna vid grönt ljus än rödljuskörning?
OT? Jag tycker det är intressant att se hur FSD-bilar hanterar liknande situationer.