Lite OT men enligt internet så skall vindrutetorkarna fått ett rejält uppsving i 2021.4.15.6 har inte fått den själva än men borde dyka upp vilken dag som helst.spacecoin skrev:Ja, det är mycket att jobba med. Vindrutetorkarnamikebike skrev:Jag tycker de kan se till att skyltavläsning fungerar för alla bilar, det måste ju vara en förutsättning för FSD i alla fall.
FSD Beta är imponerande!
Moderator: Redaktion
Re: FSD Beta är imponerande!
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: FSD Beta är imponerande!
Hörni, lyssna på podden. Det Spacecoin syftar på är resonemanget att Tesla behöver väga in vad sensorer och utrustning kostar eftersom de behöver lägga kostnaden på bilköparen för att kunna hålla i marginalerna på bilen. Inte att Tesla skulle ha ont om kontanter eller inte satsa mycket på FSD. De kan lägga massor på utveckling av egen dator, men sen måste den vara billig/enhet. Detsamma för sensorer.martinot skrev:Märkligt. Har de inte ens förstått att olyckan var ett par gamla gubbar som tryckte plattan i mattan utan kontroll, och att det inte har något som helst med AI att göra?Jordad skrev:Jag lyssnade lite på den podcasten du länkade till från typ 30 minuter som du föreslog och det enda jag hörde var att man upprepade FUD om olyckan i Texas. Vad tillför det?spacecoin skrev:Som sagt, lyssna på podden.
Pinsamt - om det stämmer (vilket jag har svårt att tro på om det är en seriös podd).
De andra som bygger för ride hailing kan amortera kostnaden för dyra sensorer över många taxikunder som tillsammans använder bilen över 70% av tiden istället för en ensam bilköpare som använder sitt fordon <5% av tiden.
Och deras slutsats ang senaste olyckan är att de inte vet, så de kan inte döma. Men om det satt någon bakom ratten som Tesla säger är det en icke-nyhet och om det inte gjorde det var det ett idiotiskt och dumdristigt sätt att missbruka bilen som inte är Teslas fel.
Det som de tycker kan sägas vara Teslas fel är dock att det finns ett växande antal kunder som tror att bilarna redan är självkörande.
Med det sagt uppfattar jag också ovanstående som försvarstal från folk som fått miljarder i riskkapital och behöver motivera varför de valt annorlunda. Blir lite konstigt när inte någon från Tesla var med och förklarade varför de valt som de gjort utan det är konkurrenterna som får förklara varför Tesla valt annorlunda.
Talande hur lite de snackade om AI vision.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag tror att anledning till att dom pratade så lite teknik och mer brett (policy/regulation/impact/obstacles/timelines) i första hand var att podden är populärvetenskaplig och riktar sig mot en bred publik, till skillnad mot till exempel den AI podd som AK var med i.Alfred skrev:Hörni, lyssna på podden. Det Spacecoin syftar på är resonemanget att Tesla behöver väga in vad sensorer och utrustning kostar eftersom de behöver lägga kostnaden på bilköparen för att kunna hålla i marginalerna på bilen. Inte att Tesla skulle ha ont om kontanter eller inte satsa mycket på FSD. De kan lägga massor på utveckling av egen dator, men sen måste den vara billig/enhet. Detsamma för sensorer.
De andra som bygger för ride hailing kan amortera kostnaden för dyra sensorer över många taxikunder som tillsammans använder bilen över 70% av tiden istället för en ensam bilköpare som använder sitt fordon <5% av tiden.
Och deras slutsats ang senaste olyckan är att de inte vet, så de kan inte döma. Men om det satt någon bakom ratten som Tesla säger är det en icke-nyhet och om det inte gjorde det var det ett idiotiskt och dumdristigt sätt att missbruka bilen som inte är Teslas fel.
Det som de tycker kan sägas vara Teslas fel är dock att det finns ett växande antal kunder som tror att bilarna redan är självkörande.
Med det sagt uppfattar jag också ovanstående som försvarstal från folk som fått miljarder i riskkapital och behöver motivera varför de valt annorlunda. Blir lite konstigt när inte någon från Tesla var med och förklarade varför de valt som de gjort utan det är konkurrenterna som får förklara varför Tesla valt annorlunda.
Talande hur lite de snackade om AI vision.
Som jag ser det, är en bra lyssnare är en kritisk lyssnare. Tror man inte att bolagen vill lyfta fram sig själva i ett bra ljus, så är man naiv. Det ska väl knappt behöva sägas, men här är det många som verkar vara hemmablinda som bara lyssnar på vad Tesla säger och tar det som direkta fakta om hur det går för dem och konkurrenterna. Och trots att Tesla inte har obemannade fordon ute så hävdar vissa med envishet att Tesla är bäst och leder oavsett vad de andra har. Det finns alltid någon "bra" förklaring till varför det är så.
Jag är intresserad av hur det går med området i stort. Det är klart att jag är extra intresserad av Tesla eftersom jag äger en MX med FSD som jag planerar att ha kvar i 3 år till i alla fall.
Det Tesla gjort är riktigt imponerande, fantastiskt till och med. Men att tro att dom är ledande på autonomi eller klara med det inom kort är helt enkelt inte sant oavsett vad man hör.
Som Alfred säger så är varje extra decimal 10x svårare än den förra. Om Tesla ska komma ikapp och förbi de ledande bolagen, som faktiskt redan har så många decimaler att dom vågar har förarlösa bilar i vissa områden, så krävs det en massiv utveckling i mjukvaran. Enligt vissa så behövs helt nya tekniker inom ML/image recognition för att komma i mål, och Tesla kanske knäcker nöten. Men det har dom definitivt inte gjort ännu, då dom fortfarande byter approach rätt ofta, senast nu med att slå ihop kamerorna till en "360" bild.
För att anknyta till rubriken på tråden: FSD Beta är imponerande. Den kommer troligen inte att vara självkörande (SAE) de närmaste åren, men den kommer definitivt att vara en riktigt grym, kanske den bästa, L2 ADAS. Jag ser fram emot att testa, kanske redan under 2022 om man får hoppas.
ps. Lyssna på podden. Den är väldigt intressant, och inte så läskig. Och nej, det räknas inte med fem minuter i mitten eller att en kompis på forumet gjort det.
Re: FSD Beta är imponerande!
Ja ett av mina problem med den här podden är att de som medverkade anser att Tesla inte utvecklar robotaxis. Elon har sagt om och om igen att Tesla är all in på robotaxis och man har definitivt de mest aggressiva tidsmålen. Teslas kostnad för hårdvara ligger antagligen runt 500 dollar. Det är avsevärt lägre än vad alla andra utvecklare ens planerar långt in framtiden. Det är en icke-kostnad i sammanhanget särskilt i jämförelse med kostnaden för andra utvecklares prototyper.Alfred skrev:De kan lägga massor på utveckling av egen dator, men sen måste den vara billig/enhet. Detsamma för sensorer.
De andra som bygger för ride hailing kan amortera kostnaden för dyra sensorer över många taxikunder som tillsammans använder bilen över 70% av tiden istället för en ensam bilköpare som använder sitt fordon <5% av tiden.
Re: FSD Beta är imponerande!
Och här i ligger problemet. Du och några andra verkar lita mer på Elon än det ni ser runt om er. Det är så många nior mellan Tesla och Robotaxi just nu att det är helt orimligt att tro att Tesla skulle komma dit före 2025 med nuvarande sensor-svit och hårdvara i bilarna. Just nu kan ju dom inte ens läsa hastigthetsskyltar med tillräckligt många nior, Jordad.Jordad skrev:Ja ett av mina problem med den här podden är att de som medverkade anser att Tesla inte utvecklar robotaxis. Elon har sagt om och om igen att Tesla är all in på robotaxis och man har definitivt de mest aggressiva tidsmålen.Alfred skrev:De kan lägga massor på utveckling av egen dator, men sen måste den vara billig/enhet. Detsamma för sensorer.
De andra som bygger för ride hailing kan amortera kostnaden för dyra sensorer över många taxikunder som tillsammans använder bilen över 70% av tiden istället för en ensam bilköpare som använder sitt fordon <5% av tiden.
Fråga dig istället VARFÖR dom inte ser Tesla som en konkurrent inom robo-taxi.
Re: FSD Beta är imponerande!
Mer info om FSD.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag tror att alla som satsar på robotaxis är rätt långt bort från bred release, dvs att de blir faktiskt användbara i större områden och i flera länder. Skulle bli förvånad om vi ser det från någon aktör före 2025.spacecoin skrev:
Och här i ligger problemet. Du och några andra verkar lita mer på Elon än det ni ser runt om er. Det är så många nior mellan Tesla och Robotaxi just nu att det är helt orimligt att tro att Tesla skulle komma dit före 2025 med nuvarande sensor-svit och hårdvara i bilarna. Just nu kan ju dom inte ens läsa hastigthetsskyltar med tillräckligt många nior, Jordad.
Fråga dig istället VARFÖR dom inte ser Tesla som en konkurrent inom robo-taxi.
Har vi tur ser vi L4 i specifika situationer som motorväg före 2025 från någon aktör iaf men jag håller inte andan för det heller. Min enda förhoppning som jag skrivit tidigare är att vi faktiskt ser flera hoppa på L3 nu inom de närmaste 2 åren, även om det mer eller mindre är en lane keep assist man inte behöver kolla på vägen med.
Re: FSD Beta är imponerande!
Elon Musk är VD för ett företag som utvecklar robotaxis. Som alla VDs har han stor tilltro till sitt företag. Man ska alltid ha det i beaktande när en VD gör ett uttalande. Ingen här säger något annat. Var istället hälsosamt skeptisk till alla uttalanden, särskilt från utvecklare som i en podcast hellre snackar skit om en konkurrent än beskriver sina egna framsteg.spacecoin skrev:Och här i ligger problemet. Du och några andra verkar lita mer på Elon än det ni ser runt om er. Det är så många nior mellan Tesla och Robotaxi just nu att det är helt orimligt att tro att Tesla skulle komma dit före 2025 med nuvarande sensor-svit och hårdvara i bilarna. Just nu kan ju dom inte ens läsa hastigthetsskyltar med tillräckligt många nior, Jordad.
Fråga dig istället VARFÖR dom inte ser Tesla som en konkurrent inom robo-taxi.
Att kategoriskt säga att något är omöjligt är i det här fallet precis lika korkat som att säga att det säkert kommer hända. Ny teknologi är alltid omöjlig tills dess att den plötsligt inte är det längre.
Jag har ingen aning om hur lång tid det kommer ta innan Tesla har ett fungerande robotaxinätverk men min åsikt spelar inte heller någon roll.
Det enda vi vet säkert är att Waymo har ett fungerande robotaxinätverk idag i ett litet begränsat område med runt 300 bilar som privatpersoner kan använda. Vi vet även att Tesla kommer släppa begränsade självkörande funktioner till mängder av bilar i närtid och Tesla kommer använda de bilarna för att identifiera och åtgärda problem för att senare kunna åstadkomma en mer generell självkörande funktion. Hur lång tid det kommer ta vet ingen idag. Men med tanke på hur snabbt FSD beta har utvecklats hittils så rör det sig förhoppningsvis om år och inte decennier.
Ps. Lyckas verkligen Tesla med Dojo och operation vacation samtidigt som man har 3-4 miljoner bilar som samlar data inom 2 år så är det en oerhörd konkurrensfördel jämfört med alla andra utvecklare. Man kan verkligen inte blunda för det.
Re: FSD Beta är imponerande!
Tack för svar. Jag säger inte emot. en liten kommentar till ditt inlägg bara:
Jag tyckte inte dom "snackade skit" om Tesla alls, utan dom var imponerade av vad Tesla åstadkommit, inom de begränsningar i bilarna som Tesla har (valt). Däremot var det tydligt att dom inte trodde på Tesla som en robo-taxi-spelare.
Jag är glad över FSD-betans framsteg, men som sagts flera gånger, att jaga nior är svårt.
Lite fact-check: Nu var det ju inte några "utvecklare" som "snackar skit om en konkurrent", utan det var grundarna av Cruise, Zoox, Aurora, Voyage samt Ubers fd self-driving-forskningschef.Jordad skrev:Var istället hälsosamt skeptisk till alla uttalanden, särskilt från utvecklare som i en podcast hellre snackar skit om en konkurrent än beskriver sina egna framsteg.
Jag tyckte inte dom "snackade skit" om Tesla alls, utan dom var imponerade av vad Tesla åstadkommit, inom de begränsningar i bilarna som Tesla har (valt). Däremot var det tydligt att dom inte trodde på Tesla som en robo-taxi-spelare.
Jag är glad över FSD-betans framsteg, men som sagts flera gånger, att jaga nior är svårt.
Re: FSD Beta är imponerande!
Att man helt diskvalificerar en konkurrent är tyvärr alldeles för vanligt. Elon gör det för ofta med. Det finns gott om marknad för mängder av tillverkare att samexistera på både när det kommer till att sälja elbilar och autonomi.spacecoin skrev:Tack för svar. Jag säger inte emot. en liten kommentar till ditt inlägg bara:Nu var det ju inte några "utvecklare" som "snackar skit om en konkurrent", utan det var grundarna av Cruise, Zoox, Aurora, Voyage och Ubers fd self-driving-forskningschef.Jordad skrev:Var istället hälsosamt skeptisk till alla uttalanden, särskilt från utvecklare som i en podcast hellre snackar skit om en konkurrent än beskriver sina egna framsteg.
Jag tyckte inte dom "snackade skit" om Tesla alls, utan dom var imponerade av vad Tesla åstadkommit, inom de begränsningar i bilarna som Tesla har. Däremot var det tydligt att dom inte trodde på Tesla som en robi-taxi-spelare.
Jag är glad över FSD-betans framsteg, men som sagts flera gånger, att jaga nior är svårt.
Re: FSD Beta är imponerande!
Ja, där håller jag helt med. Det kommer säkerligen vara olika vinnare beroende på region och marknadssegment både inom taxi och personbilar.Jordad skrev:Att man helt diskvalificerar en konkurrent är tyvärr alldeles för vanligt. Elon gör det för ofta med. Det finns gott om marknad för mängder av tillverkare att samexistera på både när det kommer till att sälja elbilar och autonomi.spacecoin skrev:Tack för svar. Jag säger inte emot. en liten kommentar till ditt inlägg bara:Nu var det ju inte några "utvecklare" som "snackar skit om en konkurrent", utan det var grundarna av Cruise, Zoox, Aurora, Voyage och Ubers fd self-driving-forskningschef.Jordad skrev:Var istället hälsosamt skeptisk till alla uttalanden, särskilt från utvecklare som i en podcast hellre snackar skit om en konkurrent än beskriver sina egna framsteg.
Jag tyckte inte dom "snackade skit" om Tesla alls, utan dom var imponerade av vad Tesla åstadkommit, inom de begränsningar i bilarna som Tesla har. Däremot var det tydligt att dom inte trodde på Tesla som en robi-taxi-spelare.
Jag är glad över FSD-betans framsteg, men som sagts flera gånger, att jaga nior är svårt.
Re: FSD Beta är imponerande!
Om det är någon som diskvalificerar konkurrenter så är det väl tesla? Man har ju som ambition att att konkurrera ut alla andra. Eller är det kanske mest ägarna?
Re: FSD Beta är imponerande!
https://arstechnica.com/cars/2021/05/te ... -timeline/"DMV asked CJ to address, from an engineering perspective, Elon’s messaging about L5 capability by the end of the year," reads a memo by a DMV official summarizing the meeting. "Elon’s tweet does not match engineering reality per CJ."
Re: FSD Beta är imponerande!
Denna artikel var intressant tycker jag (har inte så höga tankar om The Verge normalt sett). Jordad blir väl sur för att dom heller inte skriver ett ord om Tesla
https://www.theverge.com/22423489/auton ... -lyft-uber
https://www.theverge.com/22423489/auton ... -lyft-uber
“Frankly, we stopped seeing robotaxi startups in probably the end of 2017,” Brennan said. “Here we are in 2021 and there are very few ongoing robotaxi startups that aren’t, you know, Cruise, Waymo, or Argo.”
Brennan thinks the concept of autonomous vehicles that can drive anywhere under any conditions is still possible, but much further out than originally thought. They will require huge financial investments — “11 figures” by Brennan’s estimates — and a willingness to tolerate zero cash flow until the technology is mature and safe enough to launch. There are only so many companies with deep enough pockets to take on that challenge: major car companies like Ford, GM, and Volkswagen or tech giants like Apple, Alphabet, and Intel. Everyone else is probably not long for this world.
The mid-level engineers always knew this to be true, Brennan said. It was the CEOs who were making the erroneous predictions about the availability of self-driving taxis by 2020
Det där sista skulle man kunna parafrasera som en beskrivning av detta forum...Missy Cummings, director of the Humans and Autonomy Lab at Duke University skrev:“Not everyone is delusional,” she added. “Just most people in this business.”
Re: FSD Beta är imponerande!
Tesla Daily gick igenom det:backe skrev:https://arstechnica.com/cars/2021/05/te ... -timeline/"DMV asked CJ to address, from an engineering perspective, Elon’s messaging about L5 capability by the end of the year," reads a memo by a DMV official summarizing the meeting. "Elon’s tweet does not match engineering reality per CJ."
Tesla säger att Elon extrapolerade utvecklingstakt och ansåg att man kommer vara säkrare än en människa i år. Tesla kan inte garantera att det kommer ske.
Re: FSD Beta är imponerande!
Kan inte kommentera övrig saker i podden (skall lyssna på den vid tillfälle, speciellt som jag själv jobbat med detta och har ett intresse kring AD), men gällande om huruvida olyckan var orsakad av Teslas AP eller inte - så tycker jag att Tibor gjort en grundlig undersökning om det som han samlat resultat av här:Alfred skrev:[Men om det satt någon bakom ratten som Tesla säger är det en icke-nyhet och om det inte gjorde det var det ett idiotiskt och dumdristigt sätt att missbruka bilen som inte är Teslas fel.
Det som de tycker kan sägas vara Teslas fel är dock att det finns ett växande antal kunder som tror att bilarna redan är självkörande.
https://teslaclubsweden.se/det-var-inge ... kraschade/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: FSD Beta är imponerande!
Fråga (som inte har med Tesla att göra specifikt); Vilket kommersiellt företag vill inte det?Fredrik j skrev:Om det är någon som diskvalificerar konkurrenter så är det väl tesla? Man har ju som ambition att att konkurrera ut alla andra. Eller är det kanske mest ägarna?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: FSD Beta är imponerande!
Säkrare än en människa? Det finns ingen sån definition med i L5 vad jag har sett? Säkrare i alla situationer eller i vissa situationer? Säkrare än alla människor eller någon enstaka?Jordad skrev:Tesla Daily gick igenom det:backe skrev:https://arstechnica.com/cars/2021/05/te ... -timeline/"DMV asked CJ to address, from an engineering perspective, Elon’s messaging about L5 capability by the end of the year," reads a memo by a DMV official summarizing the meeting. "Elon’s tweet does not match engineering reality per CJ."
Tesla säger att Elon extrapolerade utvecklingstakt och ansåg att man kommer vara säkrare än en människa i år. Tesla kan inte garantera att det kommer ske.
Tesla kan inte garantera det men Elon kan garantera det?
Re: FSD Beta är imponerande!
Elon sa avsevärt säkrare än genomsnittsföraren i år. Vad myndigheter har för krav är en annan fråga.backe skrev:Säkrare än en människa? Det finns ingen sån definition med i L5 vad jag har sett? Säkrare i alla situationer eller i vissa situationer? Säkrare än alla människor eller någon enstaka?Jordad skrev:Tesla Daily gick igenom det:backe skrev:https://arstechnica.com/cars/2021/05/te ... -timeline/"DMV asked CJ to address, from an engineering perspective, Elon’s messaging about L5 capability by the end of the year," reads a memo by a DMV official summarizing the meeting. "Elon’s tweet does not match engineering reality per CJ."
Tesla säger att Elon extrapolerade utvecklingstakt och ansåg att man kommer vara säkrare än en människa i år. Tesla kan inte garantera att det kommer ske.
Tesla kan inte garantera det men Elon kan garantera det?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7475
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag får inte köra bil utan glasögon, och jag skulle aldrig våga göra det heller.
Min bil verkar se sämre än vad jag gör utan glasögon.
Min bil verkar se sämre än vad jag gör utan glasögon.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: FSD Beta är imponerande!
Ja det är lätt att hitta åsiktsartiklar som bekräftar ens egna åsikter. Särskilt om man är negativt inställd. Men vad finns det för bevis för att företag som Ford eller Apple kommer vara de som investerar mest i slutändan? Hittils har de investerat alldeles för lite. Det finns inte några tecken på att det kommer förändras. Önsketänkande hjälper inte.spacecoin skrev:Denna artikel var intressant tycker jag (har inte så höga tankar om The Verge normalt sett). Jordad blir väl sur för att dom heller inte skriver ett ord om Tesla
https://www.theverge.com/22423489/auton ... -lyft-uber
“Frankly, we stopped seeing robotaxi startups in probably the end of 2017,” Brennan said. “Here we are in 2021 and there are very few ongoing robotaxi startups that aren’t, you know, Cruise, Waymo, or Argo.”
Brennan thinks the concept of autonomous vehicles that can drive anywhere under any conditions is still possible, but much further out than originally thought. They will require huge financial investments — “11 figures” by Brennan’s estimates — and a willingness to tolerate zero cash flow until the technology is mature and safe enough to launch. There are only so many companies with deep enough pockets to take on that challenge: major car companies like Ford, GM, and Volkswagen or tech giants like Apple, Alphabet, and Intel. Everyone else is probably not long for this world.
The mid-level engineers always knew this to be true, Brennan said. It was the CEOs who were making the erroneous predictions about the availability of self-driving taxis by 2020Det där sista skulle man kunna parafrasera som en beskrivning av detta forum...Missy Cummings, director of the Humans and Autonomy Lab at Duke University skrev:“Not everyone is delusional,” she added. “Just most people in this business.”
Re: FSD Beta är imponerande!
Har funderat lite. Kommer inte på någon annan bransch med konsumentprodukter där en aktör är så tvärsäker på att man kommer dominera fullständigt.martinot skrev:Fråga (som inte har med Tesla att göra specifikt); Vilket kommersiellt företag vill inte det?Fredrik j skrev:Om det är någon som diskvalificerar konkurrenter så är det väl tesla? Man har ju som ambition att att konkurrera ut alla andra. Eller är det kanske mest ägarna?
Men som sagt, kanske är det mer dom entusiastiska ägarna än företaget som hävdar det.
Re: FSD Beta är imponerande!
Jo, man måste skilja på fans och på företagsledning. Två helt olika saker.Fredrik j skrev:Har funderat lite. Kommer inte på någon annan bransch med konsumentprodukter där en aktör är så tvärsäker på att man kommer dominera fullständigt.martinot skrev:Fråga (som inte har med Tesla att göra specifikt); Vilket kommersiellt företag vill inte det?Fredrik j skrev:Om det är någon som diskvalificerar konkurrenter så är det väl tesla? Man har ju som ambition att att konkurrera ut alla andra. Eller är det kanske mest ägarna?
Men som sagt, kanske är det mer dom entusiastiska ägarna än företaget som hävdar det.
Även om jag upplever Elson som konstant alldeles för optimistisk gällande tidplaner och tidsuppskattning, så upplever jag inte honom som varken stöddig gällande Teslas position eller självupptagen (som tex. Jobs var).
Tycker tvärt om att han ger ett relativt ödmjukt intryck gällande Teslas framgångar och marknadsposition.
Då tycker jag det finns många fler exempel på flertalet europeiska och asiatiska bilföretag som är stöddiga och säger "vi skall bli stört på elbilar", etc.
Så fundera lite till på det...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: FSD Beta är imponerande!
Ja det är nog mest ägarna faktiskt.martinot skrev:Jo, man måste skilja på fans och på företagsledning. Två helt olika saker.Fredrik j skrev:Har funderat lite. Kommer inte på någon annan bransch med konsumentprodukter där en aktör är så tvärsäker på att man kommer dominera fullständigt.martinot skrev:Fråga (som inte har med Tesla att göra specifikt); Vilket kommersiellt företag vill inte det?Fredrik j skrev:Om det är någon som diskvalificerar konkurrenter så är det väl tesla? Man har ju som ambition att att konkurrera ut alla andra. Eller är det kanske mest ägarna?
Men som sagt, kanske är det mer dom entusiastiska ägarna än företaget som hävdar det.
Även om jag upplever Elson som konstant alldeles för optimistisk gällande tidplaner och tidsuppskattning, så upplever jag inte honom som varken stöddig gällande Teslas position eller självupptagen (som tex. Jobs var).
Tycker tvärt om att han ger ett relativt ödmjukt intryck gällande Teslas framgångar och marknadsposition.
Då tycker jag det finns många fler exempel på flertalet europeiska och asiatiska bilföretag som är stöddiga och säger "vi skall bli stört på elbilar", etc.
Så fundera lite till på det...
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 853
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: FSD Beta är imponerande!
Dominera kan man göra på olika sätt. Android + iOS är 98% av marknaden. Men ios har bara ca 22%, men flera ser nog Apple ios som ledande.Fredrik j skrev:Har funderat lite. Kommer inte på någon annan bransch med konsumentprodukter där en aktör är så tvärsäker på att man kommer dominera fullständigt.martinot skrev:Fråga (som inte har med Tesla att göra specifikt); Vilket kommersiellt företag vill inte det?Fredrik j skrev:Om det är någon som diskvalificerar konkurrenter så är det väl tesla? Man har ju som ambition att att konkurrera ut alla andra. Eller är det kanske mest ägarna?
Men som sagt, kanske är det mer dom entusiastiska ägarna än företaget som hävdar det.
En källa på det https://leftronic.com/android-vs-ios-market-share/
Så Tesla kommer kanske inte vara störst i antal, men ledande kring vad som kunder förväntar sig av en BEV.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013