FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Vissa hävdar ju att en värmekamera är mycket bättre.
Den skulle ju kunna se en älg tidigare.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Ja det finns en mängd sensorer som är intressanta. Och dom blir mindre, bättre och billigare för varje år. Intel jobbar på Lidar on a chip som ska börja produceras 2025 t ex. https://www.forbes.com/sites/marcochiap ... d-circuit/
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
För mig är den största trafikfaran att köra på ett djur.
Det sker ca 45.000 påkörningar av djur per år I Sverige.

Skulle vilja se hur FSD klarar att välja för en älg som springer in på vägen, när jag kör på en grusväg.

Gissar att även om den missar älgen så hamnar bilen i diket.

En riktigt duktig och alert förare kanske kan både missa älgen och hålla bilen på vägen.
Framförallt kan en duktig och alert förare ana var risken är som störst att älgen kommer upp.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
För mig är den största trafikfaran att köra på ett djur.
Det sker ca 45.000 påkörningar av djur per år I Sverige.

Skulle vilja se hur FSD klarar att välja för en älg som springer in på vägen, när jag kör på en grusväg.

Gissar att även om den missar älgen så hamnar bilen i diket.

En riktigt duktig och alert förare kanske kan både missa älgen och hålla bilen på vägen.
Framförallt kan en duktig och alert förare ana var risken är som störst att älgen kommer upp.
Fördelen FSD har är att den aldrig tappar fokus och tittar ner på mobiltelefonen. Den har dessutom nästan obefintlig reaktionssträcka och i låg fart på en grusväg kommer FSD redan fått stopp på bilen innan en människa ens har hunnit reagera. En flotta med robotaxis kan dessutom skicka information om den farliga situationen och dess kordinater till alla robotaxis i närheten innan en människa har hunnit reagera.

Att det sker många viltolyckor beror på att människor tar onödiga risker och kör för snabbt, har dålig uppmärksamhet och alldeles för lång reaktionssträcka.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »


En flotta med robotaxis kan dessutom skicka information om den farliga situationen och dess kordinater till alla robotaxis i närheten innan en människa har hunnit reagera.

Utgår ifrån att Tesla med flera bygger ut system för att dela information bättre än idag.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

Jordad skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
För mig är den största trafikfaran att köra på ett djur.
Det sker ca 45.000 påkörningar av djur per år I Sverige.

Skulle vilja se hur FSD klarar att välja för en älg som springer in på vägen, när jag kör på en grusväg.

Gissar att även om den missar älgen så hamnar bilen i diket.

En riktigt duktig och alert förare kanske kan både missa älgen och hålla bilen på vägen.
Framförallt kan en duktig och alert förare ana var risken är som störst att älgen kommer upp.
Fördelen FSD har är att den aldrig tappar fokus och tittar ner på mobiltelefonen. Den har dessutom nästan obefintlig reaktionssträcka och i låg fart på en grusväg kommer FSD redan fått stopp på bilen innan en människa ens har hunnit reagera. En flotta med robotaxis kan dessutom skicka information om den farliga situationen och dess kordinater till alla robotaxis i närheten innan en människa har hunnit reagera.

Att det sker många viltolyckor beror på att människor tar onödiga risker och kör för snabbt, har dålig uppmärksamhet och alldeles för lång reaktionssträcka.
Precis. Därför är föraren hjälpt av ett assistans-system som varnar för djur vid sidan av vägen. Kombinationen människa och maskin är svårslagen än så länge.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:

En flotta med robotaxis kan dessutom skicka information om den farliga situationen och dess kordinater till alla robotaxis i närheten innan en människa har hunnit reagera.

Utgår ifrån att Tesla med flera bygger ut system för att dela information bättre än idag.
Volvo har faktiskt ett sånt system i bilarna sedan flera år. Jag har blivit varnad för hala, polerade korsningar flera gånger. Trodde systemet skulle varna hela tiden överallt på vintern men hittills har det bara synts till när det funnits anledning.
Samtidigt har det varit halt utan att det tänds så man kan ju inte lita på det som enda information men vem skulle få för sig något sånt?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Zalman3 skrev:

En flotta med robotaxis kan dessutom skicka information om den farliga situationen och dess kordinater till alla robotaxis i närheten innan en människa har hunnit reagera.

Utgår ifrån att Tesla med flera bygger ut system för att dela information bättre än idag.
Tesla har ett fint system idag men man ska komma ihåg att det finns så många långt hängande frukter att plocka. Allt handlar inte om autonomi. Vägen dit är 5-10 år minst för både teknik och lagstiftning.

Förutom denna typ av geo-varningar som är kanonbra så skulle jag tycka om om Tesla använder kabin-kameran till att aktivt övervaka föraren (ja det är på gång kanske nu efter 2-3 år). Så om en förare blir medvetslös och inte kan väckas så vill jag att bilen lämnar filen och kör ut på vägrenen inom 60 s, samtidigt som den ringer 112 och meddelar position och problem som t ex eventuell hjärtattack eller fylla/trötthet/okänt. Det bör man kunna härleda rätt bra.

Bilen skulle kunna agera på liknande vis vid punktering till exempel eller andra kritiska fel. Bilen "ringer" assistans och skickar teknisk data proaktivt så slipper vi sitta i telefon i onödan.

Jag skulle gärna se att Tesla uppgraderade eller lät en uppgradera "gamla" S/X med HW3 till kabinkamera, så man skulle kunna skicka ut Level 3-grejer med god övervakning innan man är helt autonom även till 2020 modeller av S/X, men jag förstår ju att man vill sälja nya bilar.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

Dojo :shock:
20210803_145650.jpg
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av wannabee »

Man undrar ju hur det fungerar i sådana här situationer?

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... -1.3536407

Sara, 37, attackerades av vägpirater: "Livrädd"
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Dojo :shock:
Det ser ut som 25 SoC/processorer på ett chip, med kylning + ström + kontakter. Det är får att få mindre latency och högre IO för ML jobben. Ska bli spännande att få lite detaljer kring cores per cpu, energiförbrukning och beräkningskraft.

Man kan jämföra med liknande approacher, t ex Cerebras WSE, som antaligen är lite större...
https://cerebras.net/blog/cerebras-wafe ... -learning/

"The WSE covers 46,255 square millimeters – 56 times larger than the largest graphics processing unit.
With 400,000 cores, 18 Gigabytes of on-chip SRAM, 9.6 petabytes/sec of memory bandwidth, and
100 petabits/sec of interconnect bandwidth, the WSE contains 78 times more compute cores, 3,000
times more high-speed on-chip memory, 10,000 times more memory bandwidth and 33,000 times more
fabric bandwidth than its graphics processing competitor"
https://f.hubspotusercontent30.net/hubf ... erview.pdf
CS_Wafer_Sean2-scaled.jpeg
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Intressanta experiment som kollar hur kamerorna ser och hur visualiseringarna påverkas av blockade kameror från @chazman:
Användarvisningsbild
volante
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 18 jul 2019 10:07
Ort: Stockholm

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av volante »

spacecoin skrev:
Intressanta experiment som kollar hur kamerorna ser och hur visualiseringarna påverkas av blockade kameror från @chazman:
det var intressant!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av taliz »

Herregud varför stänger han inte av torkarna. :o
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av frippan »

taliz skrev:
Herregud varför stänger han inte av torkarna. :o
Jag stängde av videon pga torkarna.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Intressant, men högst antagligen bara för nav:
2024.24 contains zenrin integration (I am not yet sure if it's active) - that's apparently a leading Japanese maps provider with superdetailed maps including road width.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »


First look at Tesla’s new vision-based Autopark feature.
https://electrek.co/2021/08/10/tesla-vi ... k-feature/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Larofo »

Nu ligger Tesla risigt till. Konkurrenterna tror sig nu ha optimerat antalet sensorer för
sina självkörande bilar. :D
fsd.jpg
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Har Teslas FSD samma övervakning som Mercedes V2X lösning?
V2X potthål.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1203
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Hertsh »

Zalman3 skrev:
Har Teslas FSD samma övervakning som Mercedes V2X lösning?
V2X potthål.jpg
Nej. Finns rykten om att FSD ska mappa hål i vägen men jag tror det när jag ser det. Övrigt finns inte.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Hertsh skrev:
Zalman3 skrev:
Har Teslas FSD samma övervakning som Mercedes V2X lösning?
V2X potthål.jpg
Nej. Finns rykten om att FSD ska mappa hål i vägen men jag tror det när jag ser det. Övrigt finns inte.
Hål i vägen mappas inte (det skulle green ha koll på isf) och inte heller något annat av ovanstående.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1203
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Hertsh »

spacecoin skrev:
Hertsh skrev:
Zalman3 skrev:
Har Teslas FSD samma övervakning som Mercedes V2X lösning?
V2X potthål.jpg
Nej. Finns rykten om att FSD ska mappa hål i vägen men jag tror det när jag ser det. Övrigt finns inte.
Hål i vägen mappas inte (det skulle green ha koll på isf) och inte heller något annat av ovanstående.
Nej inte ännu, men jag har sett någon kommentar om att det skall komma. Kommer inte ihåg från vår så jag sprider säkert bara falska saker...
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »


Tesla’s FSD Beta 9.1 software recently accomplished another milestone. Without using radar data, the advanced driver-assist system was able to complete a trip from Los Angeles to the San Francisco border with zero disengagements. This shows that Tesla’s bold shift to a pure vision approach may indeed be the right strategy to achieve autonomous driving.
https://www.teslarati.com/tesla-pure-vi ... nts-video/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Zalman3 skrev:

Tesla’s FSD Beta 9.1 software recently accomplished another milestone. Without using radar data, the advanced driver-assist system was able to complete a trip from Los Angeles to the San Francisco border with zero disengagements. This shows that Tesla’s bold shift to a pure vision approach may indeed be the right strategy to achieve autonomous driving.
https://www.teslarati.com/tesla-pure-vi ... nts-video/
Ja, NoA funkar bra och jag önskar att Tesla kunde jobba upp den till L3, så man inte behöver övervaka den hela tiden. Men det är produktionskod fortfarande i FSD-betan, dvs, samma som alla andra Tesla-bilar har. FSD-beta-koden används alltså nästan inte alls i videon.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av jpetters »

spacecoin skrev:
Zalman3 skrev:

Tesla’s FSD Beta 9.1 software recently accomplished another milestone. Without using radar data, the advanced driver-assist system was able to complete a trip from Los Angeles to the San Francisco border with zero disengagements. This shows that Tesla’s bold shift to a pure vision approach may indeed be the right strategy to achieve autonomous driving.
https://www.teslarati.com/tesla-pure-vi ... nts-video/
Ja, NoA funkar bra och jag önskar att Tesla kunde jobba upp den till L3, så man inte behöver övervaka den hela tiden. Men det är produktionskod fortfarande i FSD-betan, dvs, samma som alla andra Tesla-bilar har. FSD-beta-koden används alltså nästan inte alls i videon.
Hur vet du när vilken "kod" används?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Skriv svar