FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Screenshot 2022-09-18 at 15.21.38.png
Tydligen får man inte som VD säga vad som helst offentligt och sedan hävda att det inte stod i kontraktet... Det är ju precis tvärt emot alla moraliskt befriade stans i denna tråd som sagt att Tesla inte lovat något... :o
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Larofo »

Jag tror att FSD är på en god väg att lösas.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Larofo skrev:
Jag tror att FSD är på en god väg att lösas.
Går inte på den hur många gånger som helst... ;)
backe
Inlägg: 1540
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av backe »

Larofo skrev:
Jag tror att FSD är på en god väg att lösas.

Man har ett bra namn och marknadsföring, nu är det bara resten kvar :arrow:
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av rockard »

Larofo skrev:
Jag tror att FSD är på en god väg att lösas.
Jag tror att det du gör är själva definitionen av att trolla, och du verkar dessutom stolt över det. Grattis.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Larofo »

Nej jag trollar inte. Jag tror inte nödvändigtvis att FSD är på god väg
att lösas inom extrem snar framtid, men jag tror att "problemet FSD"
befinner sig på en god väg, med en någorlunda okej utvecklingkurva,
om än betydligt långsammare än jag hade önskat, i bra händer på ett numer mycket
kapitalstarkt och historiskt innovativt bolag, med en CEO som har sina brister
som alla vi andra, men som med flera av sina bolag visat att han kan
åstadkomma stordåd.

Jag menar att det finns hopp för FSD.
Utvecklingen går hela tiden framåt, med ny hårdvara både vad gäller datorkraft
i bilarna, sensorer, dojo och ständigt ny mjukvara.
Tesla har verkligen inte gjort det lätt för sig med så få sensorer på bilarna
jämfört med i princip alla andra men jag gillar starkt att dom med näbbar
och klor gett sig på detta oerhört svåra problem, främst för att antalet dödsfall
i trafiken har stor pontential att minska, men även för att dom som betalat för
FSD ska börja få mer valuta för pengarna, samt att det kan ha en "viss påverkan"
på aktiekursen.

Jag tror att ni får stå ut med att jag som motvikt efter ett par hundra
negativa upprepande tjatinlägg om hur jävla dålig FSD är kommer med ett litet
inlägg i mer positiv anda. ;)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Larofo,
Skillnaden mellan autonoma bilar med bara kamera och att landa raketer, bygga elbilar eller skjuta upp satelliter, är att folk har gjort det förut, och det finns ingen forskare som tror att de är olösliga problem. Men de flesta som kan något om området autonoma fordon, för att inte säga alla, tror att det förstnämnda är omöjligt i närtid.

Så kort sagt kommer dagens bilar inte att bli autonoma oavsett hur mycket man tror på det eller hur positiva inlägg man skriver i den här tråden.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Larofo »

spacecoin skrev:
Larofo,
Skillnaden mellan autonoma bilar med bara kamera och att landa raketer, bygga elbilar eller skjuta upp satelliter, är att folk har gjort det förut, och det finns ingen forskare som tror att de är olösliga problem. Men de flesta som kan något om området autonoma fordon, för att inte säga alla, tror att det förstnämnda är omöjligt i närtid.

Så kort sagt kommer dagens bilar inte att bli autonoma oavsett hur mycket man tror på det eller hur positiva inlägg man skriver i den här tråden.
spacecoin,
Att landa boostersteget på en liten pråm mitt ute i havet efter att ha tagit en sväng om
mot stjärnorna och sedan återanvända det, har väl inte varit direkt vanligt?
En ganska beundransvärd prestation.

Vi får väl se. Framtiden har svaret. Stay tuned.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Larofo skrev:
spacecoin skrev:
Larofo,
Skillnaden mellan autonoma bilar med bara kamera och att landa raketer, bygga elbilar eller skjuta upp satelliter, är att folk har gjort det förut, och det finns ingen forskare som tror att de är olösliga problem. Men de flesta som kan något om området autonoma fordon, för att inte säga alla, tror att det förstnämnda är omöjligt i närtid.

Så kort sagt kommer dagens bilar inte att bli autonoma oavsett hur mycket man tror på det eller hur positiva inlägg man skriver i den här tråden.
spacecoin,
Att landa boostersteget på en liten pråm mitt ute i havet efter att ha tagit en sväng om
mot stjärnorna och sedan återanvända det, har väl inte varit direkt vanligt?
En ganska beundransvärd prestation.

Vi får väl se. Framtiden har svaret. Stay tuned.
Ja, jag säger inget om dessa "achievements" annat än att det är bra gjort. Men det finns ingen som tvivlade på att det skulle gå heller. Det är bara en fråga om tid och pengar. Det gäller inte autonomi. Det spelar ingen roll hur mycket pengar du lägger på fordonen, på datainsamling eller att köpa dyra datorer så tror INGEN att L5 händer detta årtionde. Tar man dessutom bort alla sensorer som kostar mer än 10kr så blir det inte mer troligt. De flesta som har någon slags resume anser att det är omöjligt att ta bort föraren i en sådan bil. Till dessa hör DeepMind som t ex löst två grand challenges inom AI - Go och Protein folding.

Personer som argumenterar att det går är personer i Teslabubblan som till exempel James Douma, som ingen vet vad han gör till vardags eller vad han har för utbildning. Jag tenderar att tro på DeepMind och resten av forskarvärlden över Douma.

Det borde vara helt uppenbart för vet som helst att man inte kan köra säkert på det viset under allt för många förhållanden. T ex när man blir bländad av låg sol eller elljus på natten som ett av hundra exempel.

Jag avslutar med en 30 år gammal video:
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av JonasPersson »

Den här frågan är säkert ställd tidigare men....

Undra hur lång "garantitid" det är för FSD. Det vill säga, hur länge kan man tycka att Tesla ska stå för att FSD ska fungera på den bil man köpt. Min Model X tappar sin garanti strax och jag har ju inte haft mycket nytta av att jag betalade för FSD. En vild gissning är att FSD kommer till Sverige om 4-5 år men då troligen förlitar sig på helt annan hårdvara. Kan jag då hävda att Tesla ska uppgradera min FSD? Rent moraliskt bör de ju stå för det de har sålt en gång i tiden.
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

JonasPersson skrev:
Den här frågan är säkert ställd tidigare men....

Undra hur lång "garantitid" det är för FSD. Det vill säga, hur länge kan man tycka att Tesla ska stå för att FSD ska fungera på den bil man köpt. Min Model X tappar sin garanti strax och jag har ju inte haft mycket nytta av att jag betalade för FSD. En vild gissning är att FSD kommer till Sverige om 4-5 år men då troligen förlitar sig på helt annan hårdvara. Kan jag då hävda att Tesla ska uppgradera min FSD? Rent moraliskt bör de ju stå för det de har sålt en gång i tiden.
De hoppas att man ska sälja bilen under den tiden och att inte man ska orka stämma dem för kontraktsbrott. Problemet är att "city streets" (som Tesla Sverige lovar "kommer senare") aldrig lär bli lagligt i Sverige eller resten av UNECE varken som L2 eller autonomt inom våra bilars livstid. Autonomi på motorvägen är det som kommer att bli lagligt först.

Någon uppgradering för våra bilar är inte särskilt trolig, men man kan ju hoppas. De flesta Tesla-fans t ex wholemarscatalog har börjat säga att det inte blir någon uppgradering, så jag undrar om de fått förhandsinformation för att "sätta förväntningarna".
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av JonasPersson »

spacecoin skrev:
JonasPersson skrev:
Den här frågan är säkert ställd tidigare men....

Undra hur lång "garantitid" det är för FSD. Det vill säga, hur länge kan man tycka att Tesla ska stå för att FSD ska fungera på den bil man köpt. Min Model X tappar sin garanti strax och jag har ju inte haft mycket nytta av att jag betalade för FSD. En vild gissning är att FSD kommer till Sverige om 4-5 år men då troligen förlitar sig på helt annan hårdvara. Kan jag då hävda att Tesla ska uppgradera min FSD? Rent moraliskt bör de ju stå för det de har sålt en gång i tiden.
De hoppas att man ska sälja bilen under den tiden och att inte man ska orka stämma dem för kontraktsbrott. Problemet är att "city streets" (som Tesla Sverige lovar "kommer senare") aldrig lär bli lagligt i Sverige eller resten av UNECE varken som L2 eller autonomt inom våra bilars livstid. Autonomi på motorvägen är det som kommer att bli lagligt först.

Någon uppgradering för våra bilar är inte särskilt trolig, men man kan ju hoppas. De flesta Tesla-fans t ex wholemarscatalog har börjat säga att det inte blir någon uppgradering, så jag undrar om de fått förhandsinformation för att "sätta förväntningarna".

Men om jag säljer bilen så följer ju FSD med så nästa ägare borde kunna stämma dem?!
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsL »

Larofo skrev:
spacecoin skrev:
Larofo,
Skillnaden mellan autonoma bilar med bara kamera och att landa raketer, bygga elbilar eller skjuta upp satelliter, är att folk har gjort det förut, och det finns ingen forskare som tror att de är olösliga problem. Men de flesta som kan något om området autonoma fordon, för att inte säga alla, tror att det förstnämnda är omöjligt i närtid.

Så kort sagt kommer dagens bilar inte att bli autonoma oavsett hur mycket man tror på det eller hur positiva inlägg man skriver i den här tråden.
spacecoin,
Att landa boostersteget på en liten pråm mitt ute i havet efter att ha tagit en sväng om
mot stjärnorna och sedan återanvända det, har väl inte varit direkt vanligt?
En ganska beundransvärd prestation.

Vi får väl se. Framtiden har svaret. Stay tuned.
Precis innan SpaceX lyckades landa raket-booster som varit ute i rymden och lämnat ett andra steg till omloppsbana så sa alla att det omöjligt. De som säger att det är mest omöjligt är oftast de som ”vet bäst”. Varför? De är så fast i sina gamla förlegade idéer att de inte kan se att saker kan göras annorlunda. Har själv jobbat med sådan som experter och professorer sa var omöjligt och ja det var svårt och krävde att man ignorerade nej sägare ett tag. Men sen hittar man en väg och då funkar det och alla tror sedan att det alltid funkat.

Jag har svårt att bedöma FSD i Sverige pågrund av att fegisarna i EU har gjort den helt handikappad.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

JonasPersson skrev:
Men om jag säljer bilen så följer ju FSD med så nästa ägare borde kunna stämma dem?!
Ja visst, men sannolikheten är nog lägre eftersom andrahandsvärdet på FSD är nära 0.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av BrooklynS »

spacecoin skrev:
JonasPersson skrev:
Men om jag säljer bilen så följer ju FSD med så nästa ägare borde kunna stämma dem?!
Ja visst, men sannolikheten är nog lägre eftersom andrahandsvärdet på FSD är nära 0.
Fast det stämmer ju inte alls.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

LarsL skrev:
Precis innan SpaceX lyckades landa raket-booster som varit ute i rymden och lämnat ett andra steg till omloppsbana så sa alla att det omöjligt.
Verkligen? Kan du länka till någon raketforskare som sa det?
LarsL skrev:
Jag har svårt att bedöma FSD i Sverige pågrund av att fegisarna i EU har gjort den helt handikappad.
Du kan ingenting om detta. "Fegisarna" håller på att bli först i världen att tillåta autonomi på motorväg för typgodkända fordon. Det är inte EU som gör standarder för bliar, det är UNECE (dvs FN).
I Tyskland är UNECE R157 redan laglig, som tillåter autonomi upp till 130km/h med filbyten på motorväg. Med det finns inga fordon som klarar det. Mercedes är typgodkänd i upp till 60km/h.

Det är inte någon lagstiftare som håller emot för autonoma personbilar. Det är tekniken som saknas till rimlig kostnad. Före 2026 tror jag vi kan välja på några olika märken som har premiumbilar som är autonoma på motorväg (antagligen som prenumerationstjänst per mil eller per månad).
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Larofo »

LarsL skrev:
Larofo skrev:
spacecoin skrev:
Larofo,
Skillnaden mellan autonoma bilar med bara kamera och att landa raketer, bygga elbilar eller skjuta upp satelliter, är att folk har gjort det förut, och det finns ingen forskare som tror att de är olösliga problem. Men de flesta som kan något om området autonoma fordon, för att inte säga alla, tror att det förstnämnda är omöjligt i närtid.

Så kort sagt kommer dagens bilar inte att bli autonoma oavsett hur mycket man tror på det eller hur positiva inlägg man skriver i den här tråden.
spacecoin,
Att landa boostersteget på en liten pråm mitt ute i havet efter att ha tagit en sväng om
mot stjärnorna och sedan återanvända det, har väl inte varit direkt vanligt?
En ganska beundransvärd prestation.

Vi får väl se. Framtiden har svaret. Stay tuned.
Precis innan SpaceX lyckades landa raket-booster som varit ute i rymden och lämnat ett andra steg till omloppsbana så sa alla att det omöjligt. De som säger att det är mest omöjligt är oftast de som ”vet bäst”. Varför? De är så fast i sina gamla förlegade idéer att de inte kan se att saker kan göras annorlunda. Har själv jobbat med sådan som experter och professorer sa var omöjligt och ja det var svårt och krävde att man ignorerade nej sägare ett tag. Men sen hittar man en väg och då funkar det och alla tror sedan att det alltid funkat. ..........
Exakt, historien är full av sådana exempel.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Larofo skrev:
Exakt, historien är full av sådana exempel.
Ja, man kan ju så klart ignorera en samlad forskarvärld och vanligt förnuft. Läs det jag skrev igen.
spacecoin skrev:
Det spelar ingen roll hur mycket pengar du lägger på fordonen, på datainsamling eller att köpa dyra datorer så tror INGEN att L5 händer detta årtionde. Tar man dessutom bort alla sensorer som kostar mer än 10kr så blir det inte mer troligt. De flesta som har någon slags resume anser att det är omöjligt att ta bort föraren i en sådan bil. Till dessa hör DeepMind som t ex löst två grand challenges inom AI - Go och Protein folding.

Personer som argumenterar att det går är personer i Teslabubblan som till exempel James Douma, som ingen vet vad han gör till vardags eller vad han har för utbildning. Jag tenderar att tro på DeepMind och resten av forskarvärlden över Douma.

Det borde vara helt uppenbart för vet som helst att man inte kan köra säkert på det viset under allt för många förhållanden. T ex när man blir bländad av låg sol eller helljus på natten som ett av hundra exempel.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Om man tror att hw3 är autonom på stadsgator eller på motorväg i motorvägsfart inom två år i någon jurisdiktion så tar jag gärna vad.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Larofo »

spacecoin skrev:
Jag avslutar med en 30 år gammal video:
Hur högt, eller snarare hur lågt flög DCXA sa du?
Hur mycket "mass to orbit" pratar vi om här tror du? ;)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jag säger som sagt att det SpaceX gör är imponerande. Men jag tror inte du kan hitta en raketforskare trodde det var omöjligt. Det var det vi diskuterade.

Den här tråden handlar nu också om FSD, så vi kanske ska hålla oss till det? Blir det något vad, du som är bullish? Autonom L3 på HW3 på statsgator (motsvarande betans ODD) eller motorväg i motorvägsfart inom två år i någon jursidiktion (ex USA).
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Larofo »

spacecoin skrev:
Jag säger som sagt att det SpaceX gör är imponerande. Men jag tror inte du kan hitta en raketforskare trodde det var omöjligt. Det var det vi diskuterade.

Den här tråden handlar nu också om FSD, så vi kanske ska hålla oss till det? Blir det något vad, du som är bullish? Autonom L3 på HW3 på statsgator (motsvarande betans ODD) eller motorväg i motorvägsfart inom två år i någon jursidiktion.
Nej, jag har inte råd att betta ifall jag skulle förlora, mina TSLA-aktier har gått så dåligt
på senare år. Om två år är HW3 inte så intressant för "the big picture", förvisso
intressant för ägare av HW3 och FSD-betalande, men inte för "the big picture".
Jag tror FSD befinner sig på "en god väg". Det är viktigast för mig. ;)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Larofo skrev:
spacecoin skrev:
Jag säger som sagt att det SpaceX gör är imponerande. Men jag tror inte du kan hitta en raketforskare trodde det var omöjligt. Det var det vi diskuterade.

Den här tråden handlar nu också om FSD, så vi kanske ska hålla oss till det? Blir det något vad, du som är bullish? Autonom L3 på HW3 på statsgator (motsvarande betans ODD) eller motorväg i motorvägsfart inom två år i någon jursidiktion.
Nej, jag har inte råd att betta ifall jag skulle förlora, mina TSLA-aktier har gått så dåligt
på senare år. Om två år är HW3 inte så intressant för "the big picture", förvisso
intressant för ägare av HW3 och FSD-betalande, men inte för "the big picture".
Jag tror FSD befinner sig på "en god väg". Det är viktigast för mig. ;)
Vi kan ta något som inte kostar dig så mycket. Om du vinner så får du sätta min "signature" på forumet till vad du vill i ett år, och om jag vinner får jag sätta din i ett år?

Eller är du inte så bullish som du säger?
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Larofo »

spacecoin skrev:
Larofo skrev:
spacecoin skrev:
Jag säger som sagt att det SpaceX gör är imponerande. Men jag tror inte du kan hitta en raketforskare trodde det var omöjligt. Det var det vi diskuterade.

Den här tråden handlar nu också om FSD, så vi kanske ska hålla oss till det? Blir det något vad, du som är bullish? Autonom L3 på HW3 på statsgator (motsvarande betans ODD) eller motorväg i motorvägsfart inom två år i någon jursidiktion.
Nej, jag har inte råd att betta ifall jag skulle förlora, mina TSLA-aktier har gått så dåligt
på senare år. Om två år är HW3 inte så intressant för "the big picture", förvisso
intressant för ägare av HW3 och FSD-betalande, men inte för "the big picture".
Jag tror FSD befinner sig på "en god väg". Det är viktigast för mig. ;)
Vi kan ta något som inte kostar dig så mycket. Om du vinner så får du sätta min "signature" på forumet till vad du vill i ett år, och om jag vinner får jag sätta din i ett år?

Eller är du inte så bullish som du säger?
Du kan få sätta min signature nu om du vill.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Larofo skrev:
Du kan få sätta min signature nu om du vill.
Deal. Redan nu? Eller vill du vänta till det gått två år? ;)

Jag tänker mig något i stil med "ps. Spacecoin har alltid rätt om FSD". :D
Skriv svar