FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av BrooklynS »

Det där med att inte få vara inkopplad i kurvor, rondeller? Att måste står precis bredvid bilen för att köra in/ut ur ditt eget garage? osv... klart det är regelförändringar som påverkat funktionaliteten mycket negativt. Inte få byta fil utan att "konfirmera" med blinkers och nu som senast att inte längre få ta rätt avfart automatiskt. Inte Elon som bestämde det...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

BrooklynS skrev:
Det där med att inte få vara inkopplad i kurvor, rondeller? Att måste står precis bredvid bilen för att köra in/ut ur ditt eget garage? osv... klart det är regelförändringar som påverkat funktionaliteten mycket negativt. Inte få byta fil utan att "konfirmera" med blinkers och nu som senast att inte längre få ta rätt avfart automatiskt. Inte Elon som bestämde det...
Men varför sälja något som man vet inte kommer att bli lagligt tidigast inom fem år? Ska vi skylla på kunden igen? Kan inte Tesla göra som alla andra och sälja en produkt som finns? Är dom i kris fortfarande?

Varför prioeritera stadskörning om det är i princip omöjligt att lösa med hw3? Varför inte satsa på att förbättra AP-funktionen i EU så man klarar branta kurvor utan att gå över gränsen för rattutslag? Varför inte autonomi på motorväg?

Jo: DOM ÄR INTE INTRESSERADE AV DET.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

agehall skrev:
Det står dig fritt att inte delta och inte heller köpa FSD i dina bilar. Jag visste precis vad jag fick när jag betalade för den i förra veckan och jag känner mig inte det minsta lurad eller förd bakom ljuset. Är det dyrt för vad jag får idag? Absolut. Men lik förbannat tycker jag att det är värt det för min del.
Nu handlar inte det här om dig eller mig, utan om Teslas business-practice. Jag kunde inte bry mig mindre om mina pengar som jag gav till Tesla för FSD. Jag behöver dom inte och saknar dom inte.

Jag undrar dock vad har du för förväntningar innan du blir besviken? Om ens några? Datum och funktion?

Och, blir du inte ens lite sur om Tesla säjer "tyvärr, HW3-bilar är "legacy", dom får inte någon relevant funktionalitet för FSD". Det kommer inte att erbjudas en uppgradering. Året är 2023.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av agehall »

Jag vet ju vad jag får nu och vad de officiellt lovar. Den dagen de säger att de inte längre kommer att, vid någon framtida tidpunkt, ge mig det de lovat får man ta det då. Om de bara skjuter allt på framtiden så förlorar jag men jag tror att Tesla har en vilja att leverera även om det kommer ta tid.

Det är helt klart en kalkylerad risk att köpa FSD idag och det är ganska subjektivt om det är värt att köpa FSD idag eller inte. Tror man på att utvecklingen kommer gå framåt och leverera nya uppdateringar så är det mer rimligt att man hoppar på tåget nu. Tror man inte på den så är det nog rimligare att vänta. Hursomhelst ska man inte förvänta sig mer än vad Tesla säger när man köper.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Tycker du Elon och Tesla är transparenta och ärligt i sitt sätt att sälja FSD i Sverige och i EU. Gör dom det lätt för konsumenterna att förstå chansen för att det blir bättre eller risken att det blir sämre? FSD och AP har snarare blivit sämre än bättre de senaste åren.

Skulle du säga att.det är troligt att du har ”autostyrning på stadsgator” om tre år?
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av agehall »

spacecoin skrev:
Tycker du Elon och Tesla är transparenta och ärligt i sitt sätt att sälja FSD i Sverige och i EU. Gör dom det lätt för konsumenterna att förstå chansen för att det blir bättre eller risken att det blir sämre? FSD och AP har snarare blivit sämre än bättre de senaste åren.
Well, om vi skiljer på Elon och Tesla för en sekund - Elon är minst sagt galen. Honom litar jag inte på en sekund och jag litar inte på ett ord av vad han säger förens jag ser det i verkligheten.

Tesla tycker jag är helt OK i hur de presenterar FSD. Inte minst i att man faktiskt kan testa det hos dem innan man köper produkten. Nu kanske jag inte är den typiske köparen, men jag brukar plöja igenom rätt mycket information innan jag köper saker som FSD och gjorde det även innan jag köpte min M3LR. Om man inte gör det så lär man kanske man kan känna sig lite förd bakom ljuset men samtidigt anser jag att man som köpare (oavsett produkt) har ett visst ansvar att undersöka vad man köper innan man genomför köpet.
spacecoin skrev:
Skulle du säga att.det är troligt att du har ”autostyrning på stadsgator” om tre år?
Beror lite på hur mycket man lägger in i begreppet ”autostyrning”. Tror jag att vi kommer kunna låta bilen köra i enklare situationer inne i städer? Ja, det tror jag kommer kunna gå till viss del. Jag är tveksam till att vi inom tre år kan sitta och sova i baksätet medan bilen kör till jobbet, men enklare situationer hoppas jag verkligen att den kommer kunna hantera.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

agehall skrev:
spacecoin skrev:
Tycker du Elon och Tesla är transparenta och ärligt i sitt sätt att sälja FSD i Sverige och i EU. Gör dom det lätt för konsumenterna att förstå chansen för att det blir bättre eller risken att det blir sämre? FSD och AP har snarare blivit sämre än bättre de senaste åren.
Well, om vi skiljer på Elon och Tesla för en sekund - Elon är minst sagt galen. Honom litar jag inte på en sekund och jag litar inte på ett ord av vad han säger förens jag ser det i verkligheten.
Där är vi överens. Jag ser honom dock inte som en privatperson, utan som en del av Tesla.
agehall skrev:
som köpare (oavsett produkt) har ett visst ansvar att undersöka vad man köper innan man genomför köpet.
Hur undersöker man något som inte finns? Det är ju ett kap, enligt Tesla, att köpa det innan det är klart. Och VD:n säger är klart strax?
agehall skrev:
spacecoin skrev:
Skulle du säga att.det är troligt att du har ”autostyrning på stadsgator” om tre år?
Beror lite på hur mycket man lägger in i begreppet ”autostyrning”. Tror jag att vi kommer kunna låta bilen köra i enklare situationer inne i städer? Ja, det tror jag kommer kunna gå till viss del. Jag är tveksam till att vi inom tre år kan sitta och sova i baksätet medan bilen kör till jobbet, men enklare situationer hoppas jag verkligen att den kommer kunna hantera.
Med det jag vet om Tesla, AVs och lagstiftning på området efter 2-3 års research: Inte en chans att du har det i Sverige i någon form inom tre år.

Sedan kan man verkligen fråga sig vad det är för poäng med autostyrning i stan om du måste övervaka själv, och det är en sämre kundupplevelse än att köra själv. Det riskerar att bli en gimmick snarare än ett mervärde, som smart summon (i USA).

Det som däremot kommer att finnas är L3-system för motorväg i torrt väglag hoppas jag. Det är både tekniskt genomförbart och kommer att vara lagligt. Dock inte möjligt med hw3 eller utan aktiva sensorer.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av agehall »

spacecoin skrev:
agehall skrev:
som köpare (oavsett produkt) har ett visst ansvar att undersöka vad man köper innan man genomför köpet.
Hur undersöker man något som inte finns? Det är ju ett kap, enligt Tesla, att köpa det innan det är klart. Och VD:n säger är klart strax?
Google, prova produkten, prata med folk och läsa på forum som detta. Om man tar FSD som exempel är det inte direkt svårt att hitta ett gäng trådar där allt behandlas i detalj. Att hitta informationen anser jag inte är svårt - det är mycket svårare att sedan bestämma sig för hur man värderar den.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

agehall skrev:
Att hitta informationen anser jag inte är svårt - det är mycket svårare att sedan bestämma sig för hur man värderar den.
Du skriver att det är lätt att Googla, och svårt att förstå och värdera. Precis så är det. Som konsument är det i princip omöjligt att sätta sig in i tekniken, lagstiftningen och standarder. Det är därför scammen kan fortsätta och det alltid finns nya suckers. Välkommen! Och grattis till "luften" som du betalat dyrt för.

Du kan glömma L2 bland oskyddade trafikanter inom UNECE-länderna. Kommer inte att hända. Jag blir förvånad om det fortfarande tillåts i USA om 2 år.

När Tesla är nära att lösa eller lansera autonomi kommer dom att sluta sälja den till ett fast pris upfront. Det finns ingen OEM som kan garantera funktion över tid på gammal hw över tid utan intäkter. Det finns ingen uppsida i det. Autonomi är bara rimligt som prenumeration: "Chafför som tjänst".
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av agehall »

Nej, det är inte vad jag skrev. Svårigheten i att värdera information online är att det sitter en massa troll överallt som gillar att skriva saker för att få uppmärksamhet. Det kan dock vara väldigt svårt att veta vilka som trollar och vilka som delger vettig information.

För att komma runt det behöver man ta till fler källor. Just i fallet med FSD är det ju inte svårare än att åka till Tesla och provköra. Har man läst på lite innan så tar det ju inte många minuter att testa och utvärdera den.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jaha, jag trodde på att du hittat och läst WP29 ADAS-gruppens grejer, R157, SAE J3016 mfl, läst på om ML, computer vision, AV:s osv. Sorry missförstod dig... Jag förstår optimismen i så fall. Det finns en armé som skapar en flod av med desinformation, håller med.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av agehall »

Nej, jag gjorde relevant research för att köpa en bil och vissa extrafunktioner i bilen, inte för att skriva en doktorsavhandling. Jag tycker det känns mer relevant att läsa på om den produkt jag är intresserad av än att göra utsvävningar som inte nödvändigtvis hjälper mig fatta bättre beslut.

Därmed inte sagt att man kan läsa på om teorierna bakom det hela och vidga sina vyer mer, men när jag är intresserad av en viss produkt så är det inte så jag går till väga.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jag har inget mer att tillägga då, än lycka till med förväntningarna! Och till Teslan! Det är ju en rolig bil att köra som tur är. FSD kommer att vara pengarna i sjön.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Tesla-wannabe-firman XPeng har lite jobbigt i Kina nu:
(varning otäcka bilder).

Samma typ av olyckor som AP haft fler av.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Klintan »

spacecoin skrev:
Tesla-wannabe-firman XPeng har lite jobbigt i Kina nu:
(varning otäcka bilder).

Samma typ av olyckor som AP haft fler av.
Usch. Ryktas vara en tidig fork på autopiloten som den bygger på...
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Klintan skrev:
spacecoin skrev:
Tesla-wannabe-firman XPeng har lite jobbigt i Kina nu:
(varning otäcka bilder).

Samma typ av olyckor som AP haft fler av.
Usch. Ryktas vara en tidig fork på autopiloten som den bygger på...
Jag vet inte om det stämmer. Det var någon fd Teslaanställd som anklagades för att ha snott med sig koden i alla fall...

XPeng har ju sin egen "FSD" vid det är laget - City NGP - här är en reklamvideo: (samma tugg som Tesla, fast XPeng tror på Lidar och menar att det är en förutsättning för att köra bland oskyddade trafikanter.)

Jag konstaterar att det är bra med säker avståndsbedömning med t ex hd-radar och lidar för att inte köra in i grejer på motorvägen som i klippet ovan.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Clueless intervjuare, men ändå bra och balanserad intervju/resonemang med Austin Russell (Luminar) om de senaste dagarnas tumult om FSD:
https://video.foxbusiness.com/v/6310742 ... show-clips
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Den här mannen är helt störd. Verkar gå dåligt att "motbevisa" O'Dowd... :lol: :lol: :lol:
Screenshot 2022-08-13 at 11.24.42.png
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 853
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av loftux »

Hypotetiskt:
Kommit på att om man drar husvagn så drar Teslan dubbelt så mycket. Dessutom så blockar man ofta flera supercharger när man skall ladda. Man knör in sig i ett litet utrymme med en fjuttig toalett istället för att bo på ett fint hotell. Hur fan kan någon vara så dum att de skaffar husvagn?
Eftersom jag likt en väckelsepredikant upptäckt detta måste jag rädda pöbeln från att göra denna idiotinvestering. Så varenda tråd där frågan om att dra husvagn dyker upp så måste jag berätta (läs rädda) dem från att göra detta fel, för de kan ju inte tagit ett informerat beslut själva, jag vet bäst. Helst skall jag också klanka på någon person också. Säger någon något annat är de fan-boys och slickar dragkrok.

Spacecoin, det är vad du gör med ditt hat mot FSD och Elon. Det är något religiöst över hur du beter dig, vilket är synd, för du hittar saker emellanåt som är värda att läsa, och ta del av dina kommentarer.
Men du måste inte berätta hur dum och dålig FSD och Elon är i varenda inlägg, för det gör att man missar om du faktiskt har något vettigt att säga. Skulle vi kunna säga att du drar ner FSD/Elon-hat till 1 gång i veckan till att börja med, sedan 1 gång i månaden när du vant dig? Starta en egen tråd där du kan skriva av dig om hur dum och dåligt Elon/FSD är, inga begränsningar där tycker jag. Fast det är nästan den här tråden, det går väl ungefär 4 spacecoin inlägg för varje från någon annan.

Det är ingen tävling som måste vinnas. Vi fattar, FSD är inte perfekt än, Elon kan vara en skit. Och nej, om man utrycker avvikande åsikt är man inte förd bakom ljuset och måste räddas/frälsas.
Så igen, skriv gärna konstruktiva inlägg, men kliar det i fingret att infoga typ "dumma Elon" och "FSD dödar", tänk efter om det verkligen behövs.

Ska se senare om det hjälper att radera varenda inlägg i den här tråden som jag gjort så jag slipper den i mitt flöde över trådar jag deltagit i, tyvärr verkar det inte gå att filtrera bort en tråd.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Peter,
Förutom att det finns en PM-funktion på forumet så tycker jag att du ska sluta med personangrepp (du vet inte vad jag tänker), och uppenbarligen fattar du inte vad som driver mig. Det är inget hat mot något. Jag tycker Tesla och Musk är oärliga kring FSD, som de flesta tror jag.

Temat för mina inlägg handlar oftast inte som hur bra FSD är idag. Det handlar oftast om att Teslas bilar som är sålda idag högst troligen aldrig kommer att bli autonoma och hur Tesla marknadsför sin produkt. "Stadskörning (kommer senare)", är det inte lämpligt att sälja i Sverige. För det kommer inte för än tidigast om 3-4 år. Det kommer högst troligen inte att tillåtas här innan dess, absolut tidigast.

Jag kan ta det beteendet från en startup, men Tesla är inte det längre. Dom är väl inte så desperata längre?

Är det någonting jag skriver som inte stämmer - eller man tycker olika om - så uppskattar jag att man bemöter det där och då, istället för denna typ av försök som du gör nu. Riktigt fult knep tycker jag. Tråkigt att se.

Du behöver inte ta bort inlägg om du inte vill ha mail. Jag tror till och med att det finns en länk i varje mail för att avprenumerera, annars hittar du det här på forumet:
ucp.php?i=main&mode=subscribed

Om du inte vill se det jag skriver alls så finns det även en "block"-funktion som jag kan rekommendera:
ucp.php?i=zebra&mode=foes
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Larofo »

Jag tycker Tesla är på en god väg att lösa FSD.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av agehall »

Kan till försvar för FSD säga att den upptäckte och bromsade för en ekorre som sprang ut framför bilen idag. Kanske inte vad jag egentligen ville, men det var som tur var ingen som låg tätt bakom så både bilen, vi och ekorren klarade sig utan skador.

Hur många system gör detta?
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av ONSatan »

Larofo skrev:
Jag tycker Tesla är på en god väg att lösa FSD.
Vad får dig att ”tycka” så?
Ser du någon väsentlig utveckling senaste året?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

ONSatan skrev:
Larofo skrev:
Jag tycker Tesla är på en god väg att lösa FSD.
Vad får dig att ”tycka” så?
Ser du någon väsentlig utveckling senaste året?
Och, vad menar du med FSD? Level 4/5 autonomi? Tesla säger inte det lägre.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Larofo »

spacecoin skrev:
ONSatan skrev:
Larofo skrev:
Jag tycker Tesla är på en god väg att lösa FSD.
Vad får dig att ”tycka” så?
Ser du någon väsentlig utveckling senaste året?
Och, vad menar du med FSD? Level 4/5 autonomi? Tesla säger inte det lägre.
Hook, line and sinker. :lol: :lol: :lol:
Skriv svar