https://www.npr.org/2022/05/20/11000221 ... iving-carsOne former employee noted Musk had updates to the autopilot sent to his personal vehicles, so staffers wound up working to address his concerns instead of looking at larger issues.
FSD Beta är imponerande!
Moderator: Redaktion
Re: FSD Beta är imponerande!
Tyvärr kan man inte se dokumentären om AP/FSD från Sverige så vitt jag vet. Här är en intervju om "Elon Musk's crash course":
- FinaFisken
- Teslaägare
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 07 jul 2018 13:29
Re: FSD Beta är imponerande!
Nu har det dykt upp lite video på 10.12. vad tycker ni? Ser väldigt lovande ut tycker jag, dock en plötslig systemkrasch för DirtyTesla.
Re: FSD Beta är imponerande!
Det verkar inte så bra om man tittar på data: https://www.teslafsdtracker.com/FinaFisken skrev:Nu har det dykt upp lite video på 10.12. vad tycker ni? Ser väldigt lovande ut tycker jag, dock en plötslig systemkrasch för DirtyTesla.
Klar försämring från 10.11.2.
- FinaFisken
- Teslaägare
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 07 jul 2018 13:29
Re: FSD Beta är imponerande!
Den sidan hade jag inte sett innan. Måste vara väldigt nitiska betatestare som loggar alla sina resor... Nu är det bara 450 km loggat på 10.12.2 och inget på 10.12.1 så man får låta statistiken byggas upp innan det går att säga något.spacecoin skrev:Det verkar inte så bra om man tittar på data: https://www.teslafsdtracker.com/FinaFisken skrev:Nu har det dykt upp lite video på 10.12. vad tycker ni? Ser väldigt lovande ut tycker jag, dock en plötslig systemkrasch för DirtyTesla.
Klar försämring från 10.11.2.
Re: FSD Beta är imponerande!
I brist på att Tesla inte vågar publicera statistik så är det det bästa man kan få. Hade Tesla sökt ett test-tillstånd i Kalifornien hade alla sett att dom är 10000x gånger sämre än Cruise och Waymo - oavsett version. Det är i princip platt sedan 20 månader då man började testa offentligt.FinaFisken skrev:Den sidan hade jag inte sett innan. Måste vara väldigt nitiska betatestare som loggar alla sina resor... Nu är det bara 450 km loggat på 10.12.2 och inget på 10.12.1 så man får låta statistiken byggas upp innan det går att säga något.spacecoin skrev:Det verkar inte så bra om man tittar på data: https://www.teslafsdtracker.com/FinaFisken skrev:Nu har det dykt upp lite video på 10.12. vad tycker ni? Ser väldigt lovande ut tycker jag, dock en plötslig systemkrasch för DirtyTesla.
Klar försämring från 10.11.2.
Du kan läsa lite intryck av versionen här:
Sedan denna är intressant tycker jag:
AVs can be measured along (at least) two dimensions:
How capable is the car? Can it make an unprotected left, or navigate a roundabout? Can it (nominally) complete the entire driving task?
How reliable is the car in performing those functions? Will it fail to make that unprotected left 10% of the time, or 0.0001% of the time?
I've noticed that the public nearly *constantly* conflates these two metrics. Often, they're extremely impressed by capability, but don't give reliability any thought at all. Or they think achieving high reliability is just a short "ironing out" phase after the capability is added, even though we now have 15 years of experience since the DARPA Urban Challenge to the contrary.
A good example of this is Kim Paquette's interview in "Elon Musk's Crash Course," after her Tesla successfully navigates a narrow street. She says, "That was one of those times where I was like, 'okay, it can do it, like I know it can do it, it just needs to do it every time.'"
Another good example are the folks on YouTube who compare AVs on the same routes and score the AVs only on overall speed, while completely ignoring reliability and safety.
In 2022, there are literally dozens of AV companies with vehicles that can do the entire driving task. The *entire remaining challenge* of the AV industry to make such a vehicle reliable enough to drive more safely than human beings, who fail very infrequently. But the public often misunderstands this sole remaining challenge.
The public doesn't fully understand the difference between the most reliable and least reliable AVs on the road -- there are seriously five orders of magnitude involved! The public is not used to products varying so widely in a single product category, which leads to all kinds of false equivalences. All of the TVs in an electronics store have a pretty narrow range of resolutions and capabilities, so the public assumes that every other product category is about the same.
The public also doesn't fully understand the difficulty of measuring reliability. Far too many people assume that if the car does it well a couple times, it'll always do it well. Far too many people think you can watch an AV operate for a day, or a month, and fully assess its reliability. In fact, you need to watch your AV operate flawlessly for multiple human lifetimes' worth of driving to even get statistically significant evidence of its reliability vs. human drivers. On the other hand, a single failure is often sufficient to demonstrate that the AV is not sufficiently reliable.
Essentially, we have a situation where reliability is the only remaining challenge for the AV industry, but reliability is basically invisible or inscrutable to laypeople.
How can we (many of us employed in the industry) work to correct these confusions?
- FinaFisken
- Teslaägare
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 07 jul 2018 13:29
Re: FSD Beta är imponerande!
Det var väl inte så illa?spacecoin skrev:Du kan läsa lite intryck av versionen här:
No apparent knowledge of pedestrian crossing lights
En AV behöver väl inga blinkade ljus för att uppmärksamma ett övergångsställe? Det är för distraherade människor.
No apparent knowledge of construction road signs in general
Vägarbetsskyltar kan se ut hur som helst så inget jag hade förväntat mig avbildat på skärmen
Unacceptable hesitation when turning right out of an intersection
Min uppfattning är att systemet är mer självsäkert överlag numera, men det har alltid varit väldigt försiktig runt fotgängare. Hoppas det förbättras framöver.
More phantom braking
Samma som tidigare versioner vad jag kan utläsa.
almost killed me on the last turn
Man dör knappast om man kör in i en drive-thru fel håll....
Re: FSD Beta är imponerande!
Poängen är att anekdoter har väldigt lite värde. Någon kan lägga upp en video på YT och så länkar man den här för att visa hur bra eller dålig den är. Det enda om räknas är data. Kapabilitet är bra och reliabilitet är en nödvändighet. Det gör inget att man undviker vänstersvängar om man inte har 99.99999% MBTF på dem. När tror du FSD-betan kan förstå och planera färden baserat på tilllägsskyltar? På Engelska? På Svenska? Inte under min livstid i alla fall. Svansen är för lång för att hantera alla edge cases. Det är därför man säger att man klarar en viss ODD.FinaFisken skrev:Det var väl inte så illa?spacecoin skrev:Du kan läsa lite intryck av versionen här:
Re: FSD Beta är imponerande!
Vad tråkigt det är att se Spacecoin utsättas för personangrepp efter personangrepp. Det ligger väldigt mycket i bland annat det han skrev om capability vs. reliability. Om ni inte håller med kan ni väl beskriva vad ni anser vara fel i det resonemanget.
Det är intressant och utbildande att läsa en intellektuell diskussion, men enbart sorgligt att bevittna dessa påhopp på hans person.
Det är intressant och utbildande att läsa en intellektuell diskussion, men enbart sorgligt att bevittna dessa påhopp på hans person.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: FSD Beta är imponerande!
+1iAkita skrev:Vad tråkigt det är att se Spacecoin utsättas för personangrepp efter personangrepp. Det ligger väldigt mycket i bland annat det han skrev om capability vs. reliability. Om ni inte håller med kan ni väl beskriva vad ni anser vara fel i det resonemanget.
Det är intressant och utbildande att läsa en intellektuell diskussion, men enbart sorgligt att bevittna dessa påhopp på hans person.
Re: FSD Beta är imponerande!
Och ovanpå det också kritik för att han är för mycket ontopic i en tråd han själv startat.iAkita skrev:Vad tråkigt det är att se Spacecoin utsättas för personangrepp efter personangrepp. Det ligger väldigt mycket i bland annat det han skrev om capability vs. reliability. Om ni inte håller med kan ni väl beskriva vad ni anser vara fel i det resonemanget.
Det är intressant och utbildande att läsa en intellektuell diskussion, men enbart sorgligt att bevittna dessa påhopp på hans person.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: FSD Beta är imponerande!
I den här tråden diskuterar vi Teslas (och andra tillverkares) FSD.
Inte vad vi tycker om andra som skriver inlägg.
Personpåhopp tolereras inte och kan resultera i avstängning.
Skärpning!
/Moderatorn
Inte vad vi tycker om andra som skriver inlägg.
Personpåhopp tolereras inte och kan resultera i avstängning.
Skärpning!
/Moderatorn
Re: FSD Beta är imponerande!
Elon håller fanan högt:
"Also, FSD Beta 10.12.2 now expanding to 100k cars.
10.13 smooths out intersection control, especially long lefts, and starts to handle roads with no map data at all.
Last point is a big deal. Within a few months, FSD should be able to drive to a GPS point with zero map data."
"Also, FSD Beta 10.12.2 now expanding to 100k cars.
10.13 smooths out intersection control, especially long lefts, and starts to handle roads with no map data at all.
Last point is a big deal. Within a few months, FSD should be able to drive to a GPS point with zero map data."
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: FSD Beta är imponerande!
Apropå fsd, har dom fått fart på Dojo (det var väl det dom döper monstersupermegavärsting-datorn?) än?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: FSD Beta är imponerande!
Är väl nu ganska oklart om dom kommer köra igång Dojo?Bjelke skrev:Apropå fsd, har dom fått fart på Dojo (det var väl det dom döper monstersupermegavärsting-datorn?) än?
Kanske, kanske inte?
Re: FSD Beta är imponerande!
Det som visades var ju en ASIC och en modulär arkitektur. Ett kluster för att träna ML behöver ju en massa annat som man måste bygga själva om man bygger ett eget chip. Dom har ju pratat mest om chippets prestanda och inte så mycket om job scheduling, kompilatorer och om det är en ny arkitektur för superdatorer. Det är lite oroande att Tesla inte har publicerat några MLPerf eller annan typ av benchmark fortfarande.Kubi skrev:Är väl nu ganska oklart om dom kommer köra igång Dojo?Bjelke skrev:Apropå fsd, har dom fått fart på Dojo (det var väl det dom döper monstersupermegavärsting-datorn?) än?
Kanske, kanske inte?
https://diginomica.com/teslas-dojo-supe ... -fact-hype
Så vitt jag vet har man inte kommunicerat någon sedan man sa på AI-day (tror jag) att teamet bestämmer själva om/när man vill flytta träningen till Dojo från de nuvarande GPU-klustren som kör Nvidia-GPUer. Om Dojo blir något alls, blir lite bättre, eller mycket bättre än den nuvarande lösningen återstår att se. Det billigaste och snabbaste i det korta perspektivet hade antagligen varit att köpa fler Nvidia GPU:er, om dom nu inte har något otroligt i bakfickan som dom inte berättat om.
Men trenden är att bygga eget inom detta område. Skillnaden mellan Google, Nvidia och Tesla är att Google har antagligen 100x personalstyrkan eller mer inom HPC, så att bygga egen stack är lite snabbare time-to-market för dem, eller Nvidia och andra* som gör detta som enda business. Det svåraste är inte nödvändigtvis chippet, interconnecten och annan hårdvara, utan mjukvaran för att få det att skala är ett minst lika svårt problem.
*) https://blog.inten.to/hardware-for-deep ... a542fe6a81
För FSD återstår det att se om det gör någon skillnad att man kan träna modellerna snabbare. Det är inte huvudsakligen där problemen är, men snabbare iterationer är aldrig fel.
Re: FSD Beta är imponerande!
Vad händer här??? En radar!
https://apps.fcc.gov/oetcf/eas/reports/ ... IM-1541584
https://apps.fcc.gov/oetcf/eas/reports/ ... IM-1541584
Re: FSD Beta är imponerande!
Green spekulerar att det är en högupplöst radar, och tror inte på en retrofit på grund av otillräcklig can-bus-bandbredd i nuvarande bilar.
Hw4 kanske.
Hw4 kanske.
Re: FSD Beta är imponerande!
Ser ut som radar, undrar hur man kommer runt den här tweeten isåfall?spacecoin skrev:Green spekulerar att det är en högupplöst radar, och tror inte på en retrofit på grund av otillräcklig can-bus-bandbredd i nuvarande bilar.
Hw4 kanske.
Re: FSD Beta är imponerande!
backe skrev:Ser ut som radar, undrar hur man kommer runt den här tweeten isåfall?spacecoin skrev:Green spekulerar att det är en högupplöst radar, och tror inte på en retrofit på grund av otillräcklig can-bus-bandbredd i nuvarande bilar.
Hw4 kanske.
Elon snackar mycket skit. Kanske dags att sluta tänka på honom som vår tids Leonardo Da Vinci och ta honom för vad han är. En kreativ idéspruta som kanske ibland uttrycker sig lite väl självsäkert?
Re: FSD Beta är imponerande!
Komma runt?backe skrev:Ser ut som radar, undrar hur man kommer runt den här tweeten isåfall?spacecoin skrev:Green spekulerar att det är en högupplöst radar, och tror inte på en retrofit på grund av otillräcklig can-bus-bandbredd i nuvarande bilar.
Hw4 kanske.
Är väll bara att säga som det är att de har hittat ett case i FSD där denna nya radar hjälper dem?
Elon låter ofta säker men det är ju inte direkt som att hans tweets är juridiska kontrakt.
Ska bli spännande att se vad dem kommer fram till att använda denna radar till.
Kanske inget eller så behövs den i FSD på något sätt då får dem updatera alla bilar som köpt FSD med denna precis som dem gjort med datorn.
Re: FSD Beta är imponerande!
Han har då fått betala mycket pengar för sina Tweets... Så någon form av juridisk bäring verkar det kunna ha. Tänker främst på "funding secured".Reconnnn skrev:Komma runt?backe skrev:Ser ut som radar, undrar hur man kommer runt den här tweeten isåfall?spacecoin skrev:Green spekulerar att det är en högupplöst radar, och tror inte på en retrofit på grund av otillräcklig can-bus-bandbredd i nuvarande bilar.
Hw4 kanske.
Är väll bara att säga som det är att de har hittat ett case i FSD där denna nya radar hjälper dem?
Elon låter ofta säker men det är ju inte direkt som att hans tweets är juridiska kontrakt.
Ska bli spännande att se vad dem kommer fram till att använda denna radar till.
Kanske inget eller så behövs den i FSD på något sätt då får dem updatera alla bilar som köpt FSD med denna precis som dem gjort med datorn.
Men oavsett juridiska kontrakt eller inte så blir hans trovärdighet inte bättre av att han uttrycker sig på det sättet han gör i många fall utan att kunna visa på större framgång än vad Tesla gör med sin FSD.
Om man kommer fram till att Lidar behövs, ska man retrofita det också? Gör man det om man beställer FSD i efterhand?
Re: FSD Beta är imponerande!
När bilar är självkörande, och det aldrig händer några olyckor, då kan man bygga billiga lätta fordon i balsaträ,
och plocka bort mycket av den säkerhetsutrustning som finns i dagens bilar.
Tesla, Rivian, Robotaxi, Legacy OEMs, and More with Munro Live's Cory Steuben
och plocka bort mycket av den säkerhetsutrustning som finns i dagens bilar.
Tesla, Rivian, Robotaxi, Legacy OEMs, and More with Munro Live's Cory Steuben
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: FSD Beta är imponerande!
Nu brukar jag inte vara den som kommer till Elons försvar, man han säger att den enda radar han kan tänka sig är en radar som har högre upplösning än den "cruise-control"-radar som dom kastade i sina bilar som har "all nödvändig hårdvara för självkörning".MWall skrev:Elon snackar mycket skit. Kanske dags att sluta tänka på honom som vår tids Leonardo Da Vinci och ta honom för vad han är. En kreativ idéspruta som kanske ibland uttrycker sig lite väl självsäkert?backe skrev:Ser ut som radar, undrar hur man kommer runt den här tweeten isåfall?spacecoin skrev:Green spekulerar att det är en högupplöst radar, och tror inte på en retrofit på grund av otillräcklig can-bus-bandbredd i nuvarande bilar.
Hw4 kanske.
Re: FSD Beta är imponerande!
Om man påverkar aktie kurser med sina tweets så kostar det pengar men det är inte det detta handlar om.backe skrev:Han har då fått betala mycket pengar för sina Tweets... Så någon form av juridisk bäring verkar det kunna ha. Tänker främst på "funding secured".Reconnnn skrev:Komma runt?backe skrev:Ser ut som radar, undrar hur man kommer runt den här tweeten isåfall?spacecoin skrev:Green spekulerar att det är en högupplöst radar, och tror inte på en retrofit på grund av otillräcklig can-bus-bandbredd i nuvarande bilar.
Hw4 kanske.
Är väll bara att säga som det är att de har hittat ett case i FSD där denna nya radar hjälper dem?
Elon låter ofta säker men det är ju inte direkt som att hans tweets är juridiska kontrakt.
Ska bli spännande att se vad dem kommer fram till att använda denna radar till.
Kanske inget eller så behövs den i FSD på något sätt då får dem updatera alla bilar som köpt FSD med denna precis som dem gjort med datorn.
Men oavsett juridiska kontrakt eller inte så blir hans trovärdighet inte bättre av att han uttrycker sig på det sättet han gör i många fall utan att kunna visa på större framgång än vad Tesla gör med sin FSD.
Om man kommer fram till att Lidar behövs, ska man retrofita det också? Gör man det om man beställer FSD i efterhand?
Sen är Tesla nära att uppfylla det som står på produkt sidan när man köper en Tesla (inte det Elon har lovat) i USA. Dvs en körassistent i stadstrafik. De har aldrig lovat på produkt sidan att man ska få Robo taxi eller level 5.
Så radarn kanske behövs i nästa generations system som inte nuvarande kunder får. Jag vet att många hade blivit sura över detta.
Re: FSD Beta är imponerande!
Nu skojar du va? Kolla på autonomy day igen, är mitt tips.Reconnnn skrev:Sen är Tesla nära att uppfylla det som står på produkt sidan när man köper en Tesla (inte det Elon har lovat) i USA. Dvs en körassistent i stadstrafik. De har aldrig lovat på produkt sidan att man ska få Robo taxi eller level 5.
Så radarn kanske behövs i nästa generations system som inte nuvarande kunder får. Jag vet att många hade blivit sura över detta.