FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av tor-ake »

Zalman3 skrev:
Nu när ny teknik ger möjlighet till nästan 100% övervakning av hur en bilförare kör.

Ska man ta körkortet av de 1000 farligaste bilförarna i Sverige?
Olyckorna skulle minska eftersom de står för en oproportionerligt stor andel av olyckorna.
Jag skulle dra till med en gissning på att de 1000 farligaste förarna redan saknar körkort. Eller har körkort men är onyktra. Min poäng är att det finns lägre hängande frukt.
Säg att man, till att börja med, kontrollerar att den som sitter bakom ratten får och är i stånd att framföra bilen, innan den ens startar.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

När jag kör på AP2 så har jag märkt att bilen håller ett längre avstånd till framförvarande bil, än vad jag själv skulle ha gjort.
Speciellt om framförvarande bil saktar in för att svänga.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

tor-ake skrev:
Zalman3 skrev:
Nu när ny teknik ger möjlighet till nästan 100% övervakning av hur en bilförare kör.

Ska man ta körkortet av de 1000 farligaste bilförarna i Sverige?
Olyckorna skulle minska eftersom de står för en oproportionerligt stor andel av olyckorna.
Jag skulle dra till med en gissning på att de 1000 farligaste förarna redan saknar körkort. Eller har körkort men är onyktra. Min poäng är att det finns lägre hängande frukt.
Säg att man, till att börja med, kontrollerar att den som sitter bakom ratten får och är i stånd att framföra bilen, innan den ens startar.
Skulle kunna vara så att en Tesla med FSD känner av att föraren vinglar så mycket på vägen att bilen stängs av.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Kan jag på något sätt lura Volvos Drive Assist så att den kör hela tiden själv?
Nej Volvos Drive Assist är inget självkörande system utan ett stödsystem till föraren.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Kan jag på något sätt lura Volvos Drive Assist så att den kör hela tiden själv?
Nej Volvos Drive Assist är inget självkörande system utan ett stödsystem till föraren.
Så om jag kör med Drive Assist, lägger en tegelsten på gasen. Och släpper ratten.
Så kör den av vägen?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Kan jag på något sätt lura Volvos Drive Assist så att den kör hela tiden själv?
Nej Volvos Drive Assist är inget självkörande system utan ett stödsystem till föraren.
Så om jag kör med Drive Assist, lägger en tegelsten på gasen. Och släpper ratten.
Så kör den av vägen?
Ja. Släpper du ratten stänger systemet av efter en liten stund. Lägger du en tegelsten på gasen beror det på kurvorna. Den kommer automatiskt bromsa för bilar du kommer ikapp. Hade du inte en Volvo tidigare?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Kan jag på något sätt lura Volvos Drive Assist så att den kör hela tiden själv?
Nej Volvos Drive Assist är inget självkörande system utan ett stödsystem till föraren.
Så om jag kör med Drive Assist, lägger en tegelsten på gasen. Och släpper ratten.
Så kör den av vägen?
Ja. Släpper du ratten stänger systemet av efter en liten stund. Lägger du en tegelsten på gasen beror det på kurvorna. Den kommer automatiskt bromsa för bilar du kommer ikapp. Hade du inte en Volvo tidigare?
Har aldrig ägt en Volvo.

Min kollega som är blind ogillar AP2.
Om jag kör på AP2 och tar över, då plingar det till.
Det gillar han inte.

Har ju sagt till honom att AP2 körning är säkrare än utan.
Tänk om jag får en hjärnblödning och svimmar av.
Då kommer AP2 i bästa fall hålla bilen på vägen och stanna.
Det kommer den inte att göra utan AP2.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Har aldrig ägt en Volvo.
Ok. Jag blandar ihop dig med någon annan då.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

För mig är den största trafikfaran att köra på ett djur.
Det sker ca 45.000 påkörningar av djur per år I Sverige.

Skulle vilja se hur FSD klarar att välja för en älg som springer in på vägen, när jag kör på en grusväg.

Gissar att även om den missar älgen så hamnar bilen i diket.

En riktigt duktig och alert förare kanske kan både missa älgen och hålla bilen på vägen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Zalman3 skrev:
För mig är den största trafikfaran att köra på ett djur.
Det sker ca 45.000 påkörningar av djur per år I Sverige.

Skulle vilja se hur FSD klarar att välja för en älg som springer in på vägen, när jag kör på en grusväg.

Gissar att även om den missar älgen så hamnar bilen i diket.

En riktigt duktig och alert förare kanske kan både missa älgen och hålla bilen på vägen.
En autonom bil har i allmänhet bara en strategi för att undvika denna typ av kollisionsrisker, oavsett föremål. Det är maximal inbromsning. Allt annat innebär orimliga risker för tillverkaren och man kan hotas av stämningar.

Jag fick lära mig detta när jag ville diskutera ”the trolley problem” med en person som jobbade med självkörning.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Vissa hävdar ju att en värmekamera är mycket bättre.
Den skulle ju kunna se en älg tidigare.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Ja det finns en mängd sensorer som är intressanta. Och dom blir mindre, bättre och billigare för varje år. Intel jobbar på Lidar on a chip som ska börja produceras 2025 t ex. https://www.forbes.com/sites/marcochiap ... d-circuit/
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
För mig är den största trafikfaran att köra på ett djur.
Det sker ca 45.000 påkörningar av djur per år I Sverige.

Skulle vilja se hur FSD klarar att välja för en älg som springer in på vägen, när jag kör på en grusväg.

Gissar att även om den missar älgen så hamnar bilen i diket.

En riktigt duktig och alert förare kanske kan både missa älgen och hålla bilen på vägen.
Framförallt kan en duktig och alert förare ana var risken är som störst att älgen kommer upp.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
För mig är den största trafikfaran att köra på ett djur.
Det sker ca 45.000 påkörningar av djur per år I Sverige.

Skulle vilja se hur FSD klarar att välja för en älg som springer in på vägen, när jag kör på en grusväg.

Gissar att även om den missar älgen så hamnar bilen i diket.

En riktigt duktig och alert förare kanske kan både missa älgen och hålla bilen på vägen.
Framförallt kan en duktig och alert förare ana var risken är som störst att älgen kommer upp.
Fördelen FSD har är att den aldrig tappar fokus och tittar ner på mobiltelefonen. Den har dessutom nästan obefintlig reaktionssträcka och i låg fart på en grusväg kommer FSD redan fått stopp på bilen innan en människa ens har hunnit reagera. En flotta med robotaxis kan dessutom skicka information om den farliga situationen och dess kordinater till alla robotaxis i närheten innan en människa har hunnit reagera.

Att det sker många viltolyckor beror på att människor tar onödiga risker och kör för snabbt, har dålig uppmärksamhet och alldeles för lång reaktionssträcka.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »


En flotta med robotaxis kan dessutom skicka information om den farliga situationen och dess kordinater till alla robotaxis i närheten innan en människa har hunnit reagera.

Utgår ifrån att Tesla med flera bygger ut system för att dela information bättre än idag.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

Jordad skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
För mig är den största trafikfaran att köra på ett djur.
Det sker ca 45.000 påkörningar av djur per år I Sverige.

Skulle vilja se hur FSD klarar att välja för en älg som springer in på vägen, när jag kör på en grusväg.

Gissar att även om den missar älgen så hamnar bilen i diket.

En riktigt duktig och alert förare kanske kan både missa älgen och hålla bilen på vägen.
Framförallt kan en duktig och alert förare ana var risken är som störst att älgen kommer upp.
Fördelen FSD har är att den aldrig tappar fokus och tittar ner på mobiltelefonen. Den har dessutom nästan obefintlig reaktionssträcka och i låg fart på en grusväg kommer FSD redan fått stopp på bilen innan en människa ens har hunnit reagera. En flotta med robotaxis kan dessutom skicka information om den farliga situationen och dess kordinater till alla robotaxis i närheten innan en människa har hunnit reagera.

Att det sker många viltolyckor beror på att människor tar onödiga risker och kör för snabbt, har dålig uppmärksamhet och alldeles för lång reaktionssträcka.
Precis. Därför är föraren hjälpt av ett assistans-system som varnar för djur vid sidan av vägen. Kombinationen människa och maskin är svårslagen än så länge.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:

En flotta med robotaxis kan dessutom skicka information om den farliga situationen och dess kordinater till alla robotaxis i närheten innan en människa har hunnit reagera.

Utgår ifrån att Tesla med flera bygger ut system för att dela information bättre än idag.
Volvo har faktiskt ett sånt system i bilarna sedan flera år. Jag har blivit varnad för hala, polerade korsningar flera gånger. Trodde systemet skulle varna hela tiden överallt på vintern men hittills har det bara synts till när det funnits anledning.
Samtidigt har det varit halt utan att det tänds så man kan ju inte lita på det som enda information men vem skulle få för sig något sånt?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Zalman3 skrev:

En flotta med robotaxis kan dessutom skicka information om den farliga situationen och dess kordinater till alla robotaxis i närheten innan en människa har hunnit reagera.

Utgår ifrån att Tesla med flera bygger ut system för att dela information bättre än idag.
Tesla har ett fint system idag men man ska komma ihåg att det finns så många långt hängande frukter att plocka. Allt handlar inte om autonomi. Vägen dit är 5-10 år minst för både teknik och lagstiftning.

Förutom denna typ av geo-varningar som är kanonbra så skulle jag tycka om om Tesla använder kabin-kameran till att aktivt övervaka föraren (ja det är på gång kanske nu efter 2-3 år). Så om en förare blir medvetslös och inte kan väckas så vill jag att bilen lämnar filen och kör ut på vägrenen inom 60 s, samtidigt som den ringer 112 och meddelar position och problem som t ex eventuell hjärtattack eller fylla/trötthet/okänt. Det bör man kunna härleda rätt bra.

Bilen skulle kunna agera på liknande vis vid punktering till exempel eller andra kritiska fel. Bilen "ringer" assistans och skickar teknisk data proaktivt så slipper vi sitta i telefon i onödan.

Jag skulle gärna se att Tesla uppgraderade eller lät en uppgradera "gamla" S/X med HW3 till kabinkamera, så man skulle kunna skicka ut Level 3-grejer med god övervakning innan man är helt autonom även till 2020 modeller av S/X, men jag förstår ju att man vill sälja nya bilar.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

Dojo :shock:
20210803_145650.jpg
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av wannabee »

Man undrar ju hur det fungerar i sådana här situationer?

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... -1.3536407

Sara, 37, attackerades av vägpirater: "Livrädd"
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Dojo :shock:
Det ser ut som 25 SoC/processorer på ett chip, med kylning + ström + kontakter. Det är får att få mindre latency och högre IO för ML jobben. Ska bli spännande att få lite detaljer kring cores per cpu, energiförbrukning och beräkningskraft.

Man kan jämföra med liknande approacher, t ex Cerebras WSE, som antaligen är lite större...
https://cerebras.net/blog/cerebras-wafe ... -learning/

"The WSE covers 46,255 square millimeters – 56 times larger than the largest graphics processing unit.
With 400,000 cores, 18 Gigabytes of on-chip SRAM, 9.6 petabytes/sec of memory bandwidth, and
100 petabits/sec of interconnect bandwidth, the WSE contains 78 times more compute cores, 3,000
times more high-speed on-chip memory, 10,000 times more memory bandwidth and 33,000 times more
fabric bandwidth than its graphics processing competitor"
https://f.hubspotusercontent30.net/hubf ... erview.pdf
CS_Wafer_Sean2-scaled.jpeg
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Intressanta experiment som kollar hur kamerorna ser och hur visualiseringarna påverkas av blockade kameror från @chazman:
Användarvisningsbild
volante
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 18 jul 2019 10:07
Ort: Stockholm

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av volante »

spacecoin skrev:
Intressanta experiment som kollar hur kamerorna ser och hur visualiseringarna påverkas av blockade kameror från @chazman:
det var intressant!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av taliz »

Herregud varför stänger han inte av torkarna. :o
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av frippan »

taliz skrev:
Herregud varför stänger han inte av torkarna. :o
Jag stängde av videon pga torkarna.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Skriv svar