Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Re: FSD Beta är imponerande!

Inläggav Mickep » 04 maj 2021 19:38

Den där argo var lite gullig.
Påminner om en flytväst (axelpuffar och en keps)
Mickep
 
Inlägg: 2603
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: FSD Beta är imponerande!

Inläggav Teslaägare martinot » 04 maj 2021 23:05

nek0 skrev:
martinot skrev:
spacecoin skrev:"Utan att själv ha läst rapporten så tycker jag det dock är lite spännande med din inställning"

"utan att du har en aning om vad det står i den..."


Vad är det för rapport, som vissa läst, men som andra inte läst?

Har följt med i tråden från/till, men helt missat själva denna rapporten (ber om ursäkt för det).

Är den bakom en betalvägg, så kanske alla inte haft möjlighet att läsa den? Kan ju förklara en del tycker jag om alla kanske inte haft möjligt att läsa och ta del i vad som står i den. Isf. kanske någon kan posta en sammanfattning här för oss andra?

Pratar ni om denna rapporten?
https://guidehouseinsights.com/reports/ ... ng-systems


Tror det är den som det talas om. Har du tillgång till den så får du gärna tala om vad som står i den.

Själv vill jag inte punga upp med $3950 för att få "nöjet" att läsa den, men har du redan gjort det så tar jag gärna del av dina kommentarer?

Blir ju lite märklig stämning i tråden när folk anklagar alla för att inte ha läst den, men själva verkar de inte heller att ha gjort så.

Mycket märklig "argumentation" (nu avser jag inte dig, utan andra tidigare i tråden).
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 4407
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: FSD Beta är imponerande!

Inläggav Teslaägare spacecoin » 06 maj 2021 20:40

Jag kan rekommendera denna podd till alla som är intresserade av självkörning:
"Future of Self-Driving Cars: When & how? Is Tesla Autopilot safe? With founders of Cruise, Zoox, Aurora, & Voyage plus ex-Uber & TechCrunch experts"

Will we own self-driving cars or just hail them like Ubers? When can we expect them, and will governments ban old-school cars? Is Tesla Autopilot safe or is it dangerous to require humans to take control at a moment's notice? PressClub host Josh Constine of SignalFire asks these tough and exciting questions to the top founders and leaders in the self-driving industry, including:

-Cruise founder Kyle Vogt
-Zoox founder Jesse Levinson
-Aurora founder Sterling Anderson
-Voyage founder Oliver Cameron
-Ex-Uber self-driving Chief Scientist Raquel Urtasun
-TechCrunch transportation editor Kirstin Korosec


https://open.spotify.com/episode/66RGz4 ... H03jOAxwAQ

Kanske kan ge lite perspektiv?
2019 Model X LR Raven FSD, svart med vit interiör, 20" Slipstream.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
 
Inlägg: 571
Blev medlem: 30 aug 2019 18:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inläggav Teslaägare martinot » 06 maj 2021 21:23

spacecoin skrev:Jag kan rekommendera denna podd till alla som är intresserade av självkörning:
"Future of Self-Driving Cars: When & how? Is Tesla Autopilot safe? With founders of Cruise, Zoox, Aurora, & Voyage plus ex-Uber & TechCrunch experts"

Will we own self-driving cars or just hail them like Ubers? When can we expect them, and will governments ban old-school cars? Is Tesla Autopilot safe or is it dangerous to require humans to take control at a moment's notice? PressClub host Josh Constine of SignalFire asks these tough and exciting questions to the top founders and leaders in the self-driving industry, including:

-Cruise founder Kyle Vogt
-Zoox founder Jesse Levinson
-Aurora founder Sterling Anderson
-Voyage founder Oliver Cameron
-Ex-Uber self-driving Chief Scientist Raquel Urtasun
-TechCrunch transportation editor Kirstin Korosec


https://open.spotify.com/episode/66RGz4 ... H03jOAxwAQ

Kanske kan ge lite perspektiv?


Hörde ryktas att de flesta av dessa satte Teslas AD främst, men det kanske inte stämmer?
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 4407
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: FSD Beta är imponerande!

Inläggav Jordad » 06 maj 2021 22:03

martinot skrev:
spacecoin skrev:Jag kan rekommendera denna podd till alla som är intresserade av självkörning:
"Future of Self-Driving Cars: When & how? Is Tesla Autopilot safe? With founders of Cruise, Zoox, Aurora, & Voyage plus ex-Uber & TechCrunch experts"

Will we own self-driving cars or just hail them like Ubers? When can we expect them, and will governments ban old-school cars? Is Tesla Autopilot safe or is it dangerous to require humans to take control at a moment's notice? PressClub host Josh Constine of SignalFire asks these tough and exciting questions to the top founders and leaders in the self-driving industry, including:

-Cruise founder Kyle Vogt
-Zoox founder Jesse Levinson
-Aurora founder Sterling Anderson
-Voyage founder Oliver Cameron
-Ex-Uber self-driving Chief Scientist Raquel Urtasun
-TechCrunch transportation editor Kirstin Korosec


https://open.spotify.com/episode/66RGz4 ... H03jOAxwAQ

Kanske kan ge lite perspektiv?


Hörde ryktas att de flesta av dessa satte Teslas AD främst, men det kanske inte stämmer?

Alla utvecklare som är med har strategi som skiljer sig helt från Tesla och man är ju sig själv närmast. För de som mig som inte orkar lyssna finns en sammanfattning här: https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/5497475/

Kritiken mot L3 var verkligen bra formulerad.
Jordad
 
Inlägg: 776
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inläggav Teslaägare martinot » 06 maj 2021 22:22

Jordad skrev:Alla utvecklare som är med har strategi som skiljer sig helt från Tesla och man är ju sig själv närmast. För de som mig som inte orkar lyssna finns en sammanfattning här: https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/5497475/

Kritiken mot L3 var verkligen bra formulerad.


Har inte lyssnat, men tack för länken till sammanfattningen. Skall läsa den, men håller med om att L3 är sådär. Svårt att få till både säkerhetsmässigt (problem när man som förare är så passiv i långa tider, men ändå blixtsnabbt skall kunna ta över) och ansvarsmässigt/juridiskt krångligt. Dyrt att utveckla, men ändå inte fullständigt användbart.

För mig är det L4 som blir det stora steget som jag verkligen ser fram emot.
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 4407
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: FSD Beta är imponerande!

Inläggav Teslaägare spacecoin » 06 maj 2021 23:01

Jag rekommenderar att lyssna. Kan hoppa de första 20 minuterna om man inte orkar med intron. Runt 30 min pratar man om Telsa en del.
2019 Model X LR Raven FSD, svart med vit interiör, 20" Slipstream.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
 
Inlägg: 571
Blev medlem: 30 aug 2019 18:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inläggav Teslaägare Alfred » 07 maj 2021 13:40

Tack för tipset. Bra lyssning och intressanta resonemang även om det kändes som en elefant i rummet att ingen från Tesla var närvarande.

Tycker det är uppenbart att Cruise med flera har en approach som kommer hinna först till vad som av konsument uppfattas som L4. Samtligas närvarande har gett upp att bilen själv ska uppfatta hela omgivningen utan använda sensorer som lidar för att positionera bilen i rummet på en i förväg renderad karta som människor tolkat åt datorn i termer av körbar yta etc.

Bilen behöver då ”bara” förstå vad som är trafik och fotgängare vilket också blir lättare när den kan jämföra aktuell scan av omgivningen med en naken karta av hur det borde se ut om det inte fanns några andra medtrafikanter. Inte heller behöver fordonet förstå skyltar etc eftersom detta kan göras i förväg, bilen behöver bara förstå om något är temporärt ändrat pga arbete eller liknande och då be om hjälp. Eftersom bilarna dessutom företrädesvis färdas i låg hastighet kan fordonet vanligtvis stanna utan problem och just begära hjälp från en mänsklig operatör som fjärrstyr fordonet vid behov. Cruise är duktiga på att redan nu göra detta utan att passagerare märker det.

Lika mycket som detta skapar en trovärdig väg till upplevd L4 och kan vara kostnadseffektivt trots dyra sensorer eftersom konsumenten inte behöver köpa den dyra bilen, lika dåligt skalar det till L5. Med denna approach är det i princip omöjligt att ta sista steget eftersom man byggt sig långt in i ett lokalt optimum som det dessutom bara finns kommersiella förutsättningar för i städerna.

Precis som de säger i programmet kräver Teslas approach flera väldigt stora och avgörande innovationer. Det finns många säkerhetsargument mot L3, men jag har svårt att se hur något annat är möjligt som ett utvecklingssteg mot L5.

Programmet gjorde det tydligt att om Tesla faktiskt når L5 om ett par år kommer det finnas väldigt ont om produkter för konkurrenterna att köpa eftersom i stort sett alla de andra är designade för L4 ride hailing i städerna.

Men det är ju ett megastort OM huruvida de verkligen lyckas. Jag tar med mig den väldigt vettiga invändningen att vi människor är dåliga på att inte automatiskt avrunda 99.9% till 100%. Om fordonet klarar sig själv 99.9% av tiden, betyder det inte att vi är nära att vara helt färdiga?

Nej. Varje extra 9:a är exponentiellt svårare/dyrare än den föregående. Och frågan är hur många 9:or som behövs innan det är okej att avrunda till 100 och säga att fordonet är självkörande.

Personligen tror jag att vi är nära att ha Teslor som kör ungefär lika bra i stan som de hittills kört på motorväg. Och jag tror att de för den stora massan av kunder (och aktieägare) är tillräckligt för att börja prisa in en hel massa nya intäkter i Teslas framtid.

Men jag tror att det är flera år, kanske så många som fem, innan Tesla kan släppa loss ett ride hailing network byggt på folks egna privata bilar. Finns gott om utrymme för aktiemarknaden att bli besviken på TSLA mellan dessa två händelser.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
 
Inlägg: 714
Blev medlem: 18 sep 2014 12:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro
Referralkod: alfred134

Re: FSD Beta är imponerande!

Inläggav Teslaägare RagWal » 07 maj 2021 14:40

L4 begränsat till motorväg hade räckt gott för mig om de kan få till.
M3LR Dual motor FSD HW3 Drag tillv 2019-04
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
 
Inlägg: 392
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ragnar71607

Re: FSD Beta är imponerande!

Inläggav Teslaägare martinot » 07 maj 2021 14:42

L4 i endast ett visst land, eller viss klimatzon, hade räckt fint för mig.

(Räknar dock inte förmappade och förscannade slutna stadszoner eller andra inhägnade zoner, som inte får ändras med vägbyggen, etc, som äkta L4.)
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 4407
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

FöregåendeNästa

Återgå till Företaget Tesla

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], icreate, tor och 7 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.