FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Att replikera något liknande med simulator idag är totalt omöjligt.
Du har helt fel här. Du läser ju själv release notes. I dagsläget jobbar man t ex med relativt enkla saker som att svänga till vänster på ett bekvämt och säkert sätt. Det är inte en long-tail-problematik.
FSD-beta klarar mängder av korsningar säkert men långtifrån alla. Självklart är det omöjligt att replikera en hel kontintents vägnät, alla föremål, människor, djur och bilar vilket skulle krävas för det Tesla försöker åstadkomma.

Jag skulle rekommendera att sätta dig in i Teslas strategi eftersom du ägnar så mycket tid till att skriva om FSD-beta.Tesla försöker inte skapa NNs som klarar några korsningar inom ett mindre kartlagt område. Tesla försöker skapa universella NNs som klarar nästan alla korsningar. Sedan kommer det alltid finnas svåra specialfall där det krävs mindre kartläggning men Tesla är inte färdig med sin universella lösning så det är ett framtida problem.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD Beta är imponerande

Inlägg av Maw »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Att replikera något liknande med simulator idag är totalt omöjligt.
Du har helt fel här. Du läser ju själv release notes. I dagsläget jobbar man t ex med relativt enkla saker som att svänga till vänster på ett bekvämt och säkert sätt. Det är inte en long-tail-problematik.
FSD-beta klarar mängder av korsningar säkert men långtifrån alla. Självklart är det omöjligt att replikera en hel kontintents vägnät, alla föremål, människor, djur och bilar vilket skulle krävas för det Tesla försöker åstadkomma.

Jag skulle rekommendera att sätta dig in i Teslas strategi eftersom du ägnar så mycket tid till att skriva om FSD-beta.Tesla försöker inte skapa NNs som klarar några korsningar inom ett mindre kartlagt område. Tesla försöker skapa universella NNs som klarar nästan alla korsningar. Sedan kommer det alltid finnas svåra specialfall där det krävs mindre kartläggning men Tesla är inte färdig med sin universella lösning så det är ett framtida problem.
När (i tiden) bedömer du att Tesla är färdig med sin universella lösning?

Hur definierar du färdig? L5/Robotaxi?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Att replikera något liknande med simulator idag är totalt omöjligt.
Du har helt fel här. Du läser ju själv release notes. I dagsläget jobbar man t ex med relativt enkla saker som att svänga till vänster på ett bekvämt och säkert sätt. Det är inte en long-tail-problematik.
FSD-beta klarar mängder av korsningar säkert men långtifrån alla. Självklart är det omöjligt att replikera en hel kontintents vägnät, alla föremål, människor, djur och bilar vilket skulle krävas för det Tesla försöker åstadkomma.

Jag skulle rekommendera att sätta dig in i Teslas strategi eftersom du ägnar så mycket tid till att skriva om FSD-beta.Tesla försöker inte skapa NNs som klarar några korsningar inom ett mindre kartlagt område. Tesla försöker skapa universella NNs som klarar nästan alla korsningar. Sedan kommer det alltid finnas svåra specialfall där det krävs mindre kartläggning men Tesla är inte färdig med sin universella lösning så det är ett framtida problem.
Du tror väl inte på allvar att man behöver ha bilder på alla korsningar i världen för att köra på dem? Hela poängen är ju att man inte behöver se alla korsningar utan använder ML för att gissa sig till vad bilden visar.

Oavsett approach jobbar alla företagen inom AV med massor av simulering eftersom det är snabbare round-trips. Det jag sa var att Tesla är på för låg nivå just nu för att ha nytta av någon data som genereras av 10000 kunder som kör då och då med FSD.

Det är inte så komplicerat på hög nivå:
1. Perception: Hitta drivable space och skyltar/signaler (här hjälper förmappning för att få upp reliabiliteten) med vision behövs så klart också för trafiksignaler t ex.
2. Perception/Prediction: Hitta andra aktörer (som rör på sig eller står stilla).
3. Sedan låter man sin planner exekvera och skicka kommandon för styrning, gas och broms.
4. Repetera.

Klassificering kan vara ett long-tail-problem, men inte plannern (som verkar var det Tesla jobbar mest med just nu om man tittar på release notes för de senaste versionerna).

Det är faktiskt lättare att skapa konstiga scenarion i simulation eftersom de är så sällsynta och svåra att hitta i verkligheten. Men som sagt Tesla är inte på nivån att det är det som är problemet än.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Du tror väl inte på allvar att man behöver ha bilder på alla korsningar i världen för att köra på dem? Hela poängen är ju att man inte behöver se alla korsningar utan använder ML för att gissa sig till vad bilden visar.

Det är inte så komplicerat på hög nivå:
1. Perception: Hitta drivable space och skyltar/signaler (här hjälper förmappning) med vision behövs så klart också för trafiksignaler t ex.
2. Perception/Prediction: Hitta andra aktörer (som rör på sig eller står stilla).
3. Sedan låter man sin planner exekvera och skicka kommandon för styrning, gas oh broms.
4. Repetera.

Klassificering kan vara ett long-tail-problem, men inte plannern (som verkar var det Tesla jobbar mest med just nu om man tittar på release notes för de senaste versionerna).

Det är faktiskt lättare att skapa konstiga scenarion i simulation eftersom de är så sällsynta och svåra att hitta i verkligheten. Men som sagt Tesla är inte på nivån att det är det som är problemet än.
Jag tolkar det som att det var precis så här Elon Musk och de flesta som utvecklar autonomi tänkte för 5-6 år sedan. Klarar bilen simulator och några hundra verkliga korsningar som vi har testat i hyggligt bra så kommer den lätt klara alla korsningar med lite mer utveckling. Men hade det varit det så enkel så hade världen svämmat över med robotaxis idag. Problemet visade sig vara långt mycket svårare än så.

Jag misstolkade Autonomy day som att det var framförallt planner som höll FSD-beta tillbaka men enligt vad Elon Musk har sagt efter det så är det du kallar perception det stora problemet. Tesla har även så mycket kvar som de inte har implenterat ännu och de kommer säkert komma nya hinder framöver.
Användarvisningsbild
perwis
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 01 mar 2015 22:13

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av perwis »

När tror ni vi kan får FSD beta till EU?

Finns det några hintar? En snabb googling hittade referenser till beta internationellt men det var nyheter från i höstas.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

perwis skrev:
När tror ni vi kan får FSD beta till EU?
Finns det några hintar? En snabb googling hittade referenser till beta internationellt men det var nyheter från i höstas.
Det är inte troligt att det kommer hit till konsumenter de närmaste åren på grund av att det finns lagstiftning som förhindrar det, till skillnad från i USA (än så länge).

I EU finns det lagstiftning för L4 robotaxi (på försöksbasis, i de flesta länder) och L3 på motorväg (kommer, finns i Tyskland). UNECE/R57 reglerar detta.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av BrooklynS »

FSD beta kommer knappast till EU alls. Där är EU-s lagstiftning helt annorlunda än USAs.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande

Inlägg av Jordad »

Maw skrev:
När (i tiden) bedömer du att Tesla är färdig med sin universella lösning?

Hur definierar du färdig? L5/Robotaxi?
Jag tror att de sätter grunderna för alla funktioner närmaste tiden och sedan är det träningsdata och revisioner av NNs som krävs. Men hur lång tid det tar och vilken hårdvara som kommer krävas är omöjligt att veta. Jag tror minst ett år med Dojo och antagligen mer än det. Hoppas att det är mindre än tio år iaf.

Alla har sin tolkning av vad L5 innebär. Det beror mycket på vilken vikt man lägger vid säkerhet. FSD-beta klara tex att köra på majoriteten av vägar idag men ingen skulle kalla det för L5 eftersom säkerheten inte är tillräckligt hög. Elon Musks defintion av L5 verkar typ vara: 10x säkrare än en människa på majoriteten av vägar. Jag tycker det känns som en vettig definition.

Det man bör ha i åtanke är att det finns vägar som är omöjliga att få tillräckligt hög säkerhet på. Definierar man L5 som alla vägar så kommer ingen självkörande bil nå det. Men defintioner spelar ingen roll. Det enda som spelar roll är om det går att skapa system som är kommersiellt gångbara. De brister som finns trafiksystemet kommer vara en petitess att åtgärda i sammanhanget.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande

Inlägg av Fredrik j »

Jordad skrev:
Definierar man L5 som alla vägar så kommer ingen självkörande bil nå det. Men defintioner spelar ingen roll. Det enda som spelar roll är om det går att skapa system som är kommersiellt gångbara. De brister som finns trafiksystemet kommer vara en petitess att åtgärda i sammanhanget.
Definitionen på level5 är väl ett fordon som kan köra överallt där en människa skulle kunna köra?
Som du säger kommer man ju nöja sig ganska långt med självkörande bilar inom ett begränsat område. En stadskärna t.ex.
TomParkering
Inlägg: 88
Blev medlem: 24 apr 2019 04:45

Re: FSD Beta är imponerande

Inlägg av TomParkering »

spacecoin skrev:
TomParkering skrev:
spacecoin skrev:
Hela annonsens poäng är att dock inte påhittat. Tesla är så långt i från vad produkten heter och Elon lovar och lovat de senaste sju åren att det inte finns en chans för den att bli autonom inom 10 år.. Låt oss säga att senaste version är dubbelt så bra. Då är den bara 1/10000 så dålig som än människa. Det finns inga företag som gjort en 10000x-förbättring av sin produkt någonsin i någon område skulle jag tro. Speciellt inte av en säkerhetskritisk produkt.

Att ingen dött eller skadats av betan ännu beror på en mått tur och att den är för dålig. Den finns ingen automation-complacency när man vet att automatiken inte går att lita på alls.
Men det är ju bara ett fullständigt påhitt att slänga sig med en siffra som "1/10000 så dålig". Det kan ju lika gärna vara 1/2, 1/5, 1/10 eller 1/20. Eller ens 1/100. Då blir tidsperspektivet helt annorlunda. Men det är ju inte det det handlar om. Eller vad Elon lovat om när det ska vara klart.

Den här annonsen har som mål att stoppa Teslas möjlighet att använda betan offentligt så den kan bli bättre med hjälp av alla miles som körs med den nu. Som delmål att Tesla ska behöva lämna ifrån sig en massa uppgifter som konkurrenterna kan ha nytta av. Det är en firma med konkurrerande verksamhet som insett att dom har noll möjlighet att komma ikapp om Tesla lyckas med sin plan och därför vill få den stoppad.

Ja, om man skickar ut bilarna med version 10.9 utan förare så hade det hänt olyckor, precis som det gör för massor av mänskliga förare. Men det gör man ju inte.

Sanningen är ju att hade någon idag "uppfunnit" bilkörningen och velat införa det trots att miljoner människor dör varje år pga bilar så hade det ju varit förbjudet innan den första bilen hade lämnat fabriken. Att då aktivt försöka stoppa försök till att förbättra situationen är som att aktivt jobba för att fler ska dö i onödan framöver.

Själv tror jag att alla möjligheter till L4/L5 software är rätt många år bort. Både för Tesla och ännu mer för dom som håller på med Lidar och kartbaserad körning. Jag ser det mer som att kommer man till L3 så kommer en mycket stor andel av bilägarna vara villiga att betala dom summor det rör sig om för tillfället. Robotaxi och priser som är flera gånger högre är långt borta.
Det är en fullständig myt att Tesla "blir bättre" av den publika betan. Dom är på en så låg nivå att nästan alla framsteg kan ske i simulator. Det är billigare och snabbare att validera med en handfull testförare. Tesla skulle kunna ha en miljard peta-byte med data. Det skulle inte hjälpa i nuläget. Om dom behöver sourca mer data kan dom göra det genom flottan utan att deploya FSD. Betan är primärt en marknadsföringsmetod och ett sätt att lugna kunderna som betalt för FSD.

För att myndigheter ska kunna bedöma om risken med Teslas "testning" så behöver det rapporteras transparent. Det är det tillstånden är till för. Det finns ingen anledning att Tesla inte ska visa samma transparens som alla andra gör. Cruise, Waymo och alla andra som testar i CA rapporterar alla olyckor. Till exempel backade en polisbil in i en stillastående Cruisebil härom månaden. Hur vet jag det? Allt rapporteras. Samt detaljerad statistik på årsbasis. Tesla behöver vara en god AV leverantör och inte utnyttja kryphål. För mig är det det annonsen handlar om.

Det behövs heller ingen doktors-hatt i statistik för att begripa att 5-10 min mellan ingripanden är sämre än en människa som kan köra i flera tusen timmar utan att krocka. Om det är 40000x eller 10000x gånger spelar igen roll. Det räcker med att fatta att det är skitstor skillnad och att förbättringar inte verkar ske i någon större grad, och definitivt inte exponentiellt.

Vi kommer i alla fall fram till samma slutsats angående Tesla FSD: Det är många år bort innan det är ett autonomt system. Samtidigt fortsätter Elon att höja priset och att antyda att det snart är L4. Igen.
Mycket fakta åsikter har du. Det får jag ge dig.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande

Inlägg av spacecoin »

TomParkering skrev:
Mycket fakta åsikter har du. Det får jag ge dig.
Tack för din medverkan och dina kloka och faktatunga inlägg...
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Definierar man L5 som alla vägar så kommer ingen självkörande bil nå det. Men defintioner spelar ingen roll. Det enda som spelar roll är om det går att skapa system som är kommersiellt gångbara. De brister som finns trafiksystemet kommer vara en petitess att åtgärda i sammanhanget.
Definitionen på level5 är väl ett fordon som kan köra överallt där en människa skulle kunna köra?
Som du säger kommer man ju nöja sig ganska långt med självkörande bilar inom ett begränsat område. En stadskärna t.ex.
Eller ännu bättre (och enklare): motorväg. Vore så skönt att som någon uttryckte det "kunna somna när man åker upp på Essingeleden och vakna i Malmö". Problemet är reliabilitet, men jag tror det är där vi kommer att se autonoma privatfordon först.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande

Inlägg av Fredrik j »

spacecoin skrev:
Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Definierar man L5 som alla vägar så kommer ingen självkörande bil nå det. Men defintioner spelar ingen roll. Det enda som spelar roll är om det går att skapa system som är kommersiellt gångbara. De brister som finns trafiksystemet kommer vara en petitess att åtgärda i sammanhanget.
Definitionen på level5 är väl ett fordon som kan köra överallt där en människa skulle kunna köra?
Som du säger kommer man ju nöja sig ganska långt med självkörande bilar inom ett begränsat område. En stadskärna t.ex.
Eller ännu bättre (och enklare): motorväg. Vore så skönt att som någon uttryckte det "kunna somna när man åker upp på Essingeleden och vakna i Malmö". Problemet är reliabilitet, men jag tror det är där vi kommer att se autonoma privatfordon först.
En hel natts sömn i bilen? Jag föredrar att sova i sängen.
Men visst är också en motorväg ett begränsat område. Dessutom hyfsat enkelt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev:
spacecoin skrev:
Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Definierar man L5 som alla vägar så kommer ingen självkörande bil nå det. Men defintioner spelar ingen roll. Det enda som spelar roll är om det går att skapa system som är kommersiellt gångbara. De brister som finns trafiksystemet kommer vara en petitess att åtgärda i sammanhanget.
Definitionen på level5 är väl ett fordon som kan köra överallt där en människa skulle kunna köra?
Som du säger kommer man ju nöja sig ganska långt med självkörande bilar inom ett begränsat område. En stadskärna t.ex.
Eller ännu bättre (och enklare): motorväg. Vore så skönt att som någon uttryckte det "kunna somna när man åker upp på Essingeleden och vakna i Malmö". Problemet är reliabilitet, men jag tror det är där vi kommer att se autonoma privatfordon först.
En hel natts sömn i bilen? Jag föredrar att sova i sängen.
Men visst är också en motorväg ett begränsat område. Dessutom hyfsat enkelt.
Man gör ju som man vill. Jag kan tänka mig att läsa en bok eller se en film istället för att köra i två timmar. Hellre det än att åka med en robotaxi i stan om jag måste välja.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

Visst. Det var sova från essingeleden till Malmö jag kommenterade.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Credde »

https://apnews.com/article/tesla-autopi ... 1b5c2462ae

https://www.independent.co.uk/news/worl ... 95809.html

"Man behind wheel in Tesla Autopilot crash that killed two charged with vehicular manslaughter in first case of its kind

Tesla says Autopilot and FSD system require driver to pay attention at all times"

Ganska viktig rättergång för Tesla och autonoma fordon generellt. Olyckan hände i 2019.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

IIHS har nya riktlinjer/ratings för L2.
Jag har markerat de områden där jag tror Tesla inte får högsta betyg i dagsläget.

Requirements for a good partial automation safeguard rating:
  • Monitors both the driver’s gaze and hand position
  • Uses multiple types of rapidly escalating alerts to get driver’s attention
  • Fail-safe procedure slows vehicle, notifies manufacturer and keeps automation off limits for remainder of drive
  • Automated lane changes must be initiated or confirmed by the driver
  • Adaptive cruise control does not automatically resume after a lengthy stop or if the driver is not looking at the road
  • Lane centering does not discourage steering by driver
  • Automation features cannot be used with seat belt unfastened
  • Automation features cannot be used with automatic emergency braking or lane departure prevention/warning disabled
https://www.iihs.org/news/detail/iihs-c ... automation
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Credde skrev:
Ganska viktig rättegång för Tesla och autonoma fordon generellt.
Inte autonomt fordon. Fordon med förarassistans.
Som jag ser det finns det bara en utgång. Föraren fälls. Han var oaktsam.

Om Tesla geo-fencat AP till motorväg (som här övergick till annan väg innan krocken) så hade det räddat livet på de som dog, men det kommer inte att behandlas i rättegången.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Maw »

spacecoin skrev:
Credde skrev:
Ganska viktig rättegång för Tesla och autonoma fordon generellt.
Inte autonomt fordon. Fordon med förarassistans.
Som jag ser det finns det bara en utgång. Föraren fälls. Han var oaktsam.

Om Tesla geo-fencat AP till motorväg (som här övergick till annan väg innan krocken) så hade det räddat livet på de som dog, men det kommer inte att behandlas i rättegången.
Det som möjligtvis kan läggas Tesla till last är väl att det kallas för autopilot och om det har marknadsförts som att det har den tekniska förmågan till autonomi och att det enda som hindrar är juridiken. Det fanns en del sånt snack för ett par år sedan men kom något av det från Tesla själva?

Fast jag tror inte att Tesla behöver vara speciellt oroat.
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Peter Andersson »

Pratas om att olyckorna sjönk med upp till 30% när folk maxar sitt Safety store.
Tesla försäkring kommer ju nu i allt fler stater i USA.
När kommer Tesla med denna teknik och försäkring till Europa?


Elon Musk says ‘Ok’ to making Tesla Safety Score available to all owners.
https://driveteslacanada.ca/news/elon-m ... ll-owners/

Tibor skriver om detta idag.
https://teslaclubsweden.se/din-tesla-ko ... yg-pa-dig/
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Peter Andersson skrev:
Pratas om att olyckorna sjönk med upp till 30% när folk maxar sitt Safety store.
Säger vem? Teslas "icke-existerande" marknadsavdelning? Total bullshit säger jag. Och off-topic för denna tråd kanske? Jag tycker dock att gamification av säker körning är en bra idé i grunden. Jag gillar dock inte massiv datainsamling om mig så jag har opt-at ut ur allt som jag kan. Man vet aldrig var ens data hamnar till slut.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Maw »

spacecoin skrev:
Peter Andersson skrev:
Pratas om att olyckorna sjönk med upp till 30% när folk maxar sitt Safety store.
Säger vem? Teslas "icke-existerande" marknadsavdelning? Total bullshit säger jag. Och off-topic för denna tråd kanske? Jag tycker dock att gamification av säker körning är en bra idé i grunden. Jag gillar dock inte massiv datainsamling om mig så jag har opt-at ut ur allt som jag kan. Man vet aldrig var ens data hamnar till slut.
Påminner mig om Kinas Sociala Kreditsystem.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kinas_s ... editsystem
Övervakningen blir allt mer omfattande och samtidigt som den i någon mån är frivillig så blir den allt svårare att undvika.

För att jag ska tycka att game-ifiering av säker körning ska vara OK så ska data ifrån den inte hamna hos varken storföretag som Tesla eller hos myndigheter utan stanna hos mig själv..
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av nek0 »

Det här är nytt (för mig iallafall)

Checklista: Detta måste systemen klara

IIHS nya betygsbedömning för att en bil ska få högsta betyg.

• Övervakar var föraren har blicken och var händerna är.

• Varnar föraren på flera olika sätt om hen behöver ta över körningen. Varningen ska stegras ju längre den pågår.

• Om föraren inte agerar ska bilen sakta in och systemet ska inte gå att aktivera under resten av resan.

• Automatiska filbyten ska påbörjas och bekräftas av föraren.

• Adaptiva farthållaren får inte köra iväg själv efter ett längre stopp eller om föraren inte tittar på vägen.

• Föraren får inte förbjudas från att styra bilen när filhållningsassistenten är aktiverad.

• Systemen ska inte gå att använda när föraren inte har säkerhetsbälte.

• Systemen får inte användas om föraren har stängt av autobroms, filhållningsassistans eller döda vinkel-varnare.
Vad menas med detta? "• Föraren får inte förbjudas från att styra bilen när filhållningsassistenten är aktiverad."
Finns det verkligen system som gör detta?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

nek0 skrev:
Vad menas med detta: "Föraren får inte förbjudas från att styra bilen när filhållningsassistenten är aktiverad."
Finns det verkligen system som gör detta?
Jag skrev om denna nyhet igår på förra sidan i denna tråd: viewtopic.php?f=8&t=23190&start=1606
Jag vet att Comma AI låter föraren hjälpa till utan att filhållningssystemet kopplas ur.

Jag tror att de allra flesta filhållnings-system inte stänger av likt Tesla bara för att föraren är engagerad och vill vara med och styra, men jag har inte så mycket praktisk erfarenhet av flera olika. Har bara använt AP.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av nek0 »

spacecoin skrev:
nek0 skrev:
Vad menas med detta: "Föraren får inte förbjudas från att styra bilen när filhållningsassistenten är aktiverad."
Finns det verkligen system som gör detta?
Jag skrev om denna nyhet igår på förra sidan i denna tråd: viewtopic.php?f=8&t=23190&start=1606
Jag vet att Comma AI låter föraren hjälpa till utan att filhållningssystemet kopplas ur.

Jag tror att de allra flesta filhållnings-system inte stänger av likt Tesla bara för att föraren är engagerad och vill vara med och styra, men jag har inte så mycket praktisk erfarenhet av flera olika. Har bara använt AP.
Ok Tesla stänger av AP?
Skoda, Seat och Volvo gör inte det
Skriv svar