FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Maw »

MWall skrev:
RagWal skrev:
Gör någon annan vänstersväng typ "unprotected left turns" tex?

Magdalena Andersson gjorde det nu i veckan väl? :lol:
Slutade i en krasch :D
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av kenjon »

Hon har väl ingen Tesla...
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Maw »

kenjon skrev:
Hon har väl ingen Tesla...
Det hjälpte inte i hennes fall :)
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av IcePic »

kenjon skrev:
Hon har väl ingen Tesla...
och även om hon hade det hade hon nog inte velat ha Full SD. ;)
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Underbar demo här:
Aurora simulator:

Sensor fusion, samma video:
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av RagWal »

spacecoin skrev:
Underbar demo här:
Aurora simulator:

Sensor fusion, samma video:
Vackert iaf men inte så innovativt va? Tyvärr tappar jag det när man inte kan hantera prefix och enheter på ett korrekt vis. gb är inte gigabyte.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

RagWal skrev:
spacecoin skrev:
Underbar demo här:
Aurora simulator:

Sensor fusion, samma video:
Vackert iaf men inte så innovativt va? Tyvärr tappar jag det när man inte kan hantera prefix och enheter på ett korrekt vis. gb är inte gigabyte.
Jag gillade effekten i demon. Inte innovativt jämför med vad? Jag tyckte i alla fall det var imponerade hur bra de verkar klara att köra i kraftigt regn. Publiken här var ju inte AI- eller självkörnings-intresserade, så det är inte så tekniskt.

Jag irriterar mig också på prefix-fel. Teslas download software progress bar har för övrigt fel prefix för kB/s...
EkwKQnYWkAAaXEQ.jpeg
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av RagWal »

spacecoin skrev:
RagWal skrev:
spacecoin skrev:
Underbar demo här:
Aurora simulator:

Sensor fusion, samma video:
Vackert iaf men inte så innovativt va? Tyvärr tappar jag det när man inte kan hantera prefix och enheter på ett korrekt vis. gb är inte gigabyte.
Jag gillade effekten i demon. Inte innovativt jämför med vad? Jag tyckte i alla fall det var imponerade hur bra de verkar klara att köra i kraftigt regn. Publiken här var ju inte AI- eller självkörnings-intresserade, så det är inte så tekniskt.

Jag irriterar mig också på prefix-fel. Teslas download software progress bar har för övrigt fel prefix för kB/s...
Till innehållet rent AI-tekniskt var det likt (elakt: plankning) av delar från av Tesla AI day. Hantering av regn/stormrök och användning av simulatorer för att skapa träningssekvenser. Annan publik och forum iofs.
Jag uppfattade det som en beställd video i bakgrunden som inte kom från utvecklingssystemet med grafiskt upp-ploppande gräs, berg och träd.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

RagWal skrev:
Till innehållet rent AI-tekniskt var det likt (elakt: plankning) av delar från av Tesla AI day. Hantering av regn/stormrök och användning av simulatorer för att skapa träningssekvenser. Annan publik och forum iofs.
Jag uppfattade det som en beställd video i bakgrunden som inte kom från utvecklingssystemet med grafiskt upp-ploppande gräs, berg och träd.
Vem som plankar vem tror jag man kan diskutera. Du kanske tror att Tesla var först i världen med foto-realistisk simulering? I övrigt är det klart att det är en "fin video" och inget mer. Jag gillade den fina demovideon (för att illustrera poängen med varför simulering behövs) och prestandan på körningen i kraftigt regn.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Estonian winter 1, delivery robots 0 hahaha:


En blick in i framtiden måntro?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Intessant grävjournalistik från NYT om Autopilot:
https://www.nytimes.com/2021/12/06/tech ... -musk.html
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Intessant grävjournalistik från NYT om Autopilot:
https://www.nytimes.com/2021/12/06/tech ... -musk.html
Artikeln innehåller enbart FUD och förvridna fakta rakt igenom. Tex så hävdar artikeln att Elon Musk anser att FSD-beta är "not great" när Elon endast avsåg släppet av version 9.2 som gick lite för snabbt.

Neal Boudette som har skrivit artikel ägnar hela sin yrkesroll till att sprida hat mot Elon Musk och Tesla.. Ingen vettig människa lyssnar till någon som har en sådan ensidig agenda och är så fylld av aggressioner. Här är tex hans twitter-konto där han för tillfället delar bilder på ledsamma människor som har en anhörig som har dött i en bilkrasch där en Tesla var inblandad. Det är så fånigt att det liknar ingenting och det är bara Tesla-hatare som bryr sig.
Screenshot_20211206-172425_Twitter.png
Självklart är det djupt tragiskt när någon dör i trafiken men att bedriva häxjakt på ett enda företag och använda förvridna fakta hjälper inte överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Intessant grävjournalistik från NYT om Autopilot:
https://www.nytimes.com/2021/12/06/tech ... -musk.html
Artikeln innehåller enbart FUD och förvridna fakta rakt igenom. Tex så hävdar artikeln att Elon Musk anser att FSD-beta är "not great" när Elon endast avsåg släppet av version 9.2 som gick lite för snabbt.
Enbart förvridna fakta säger du, och det "värsta" exemplet var att Elon tycker att FSD är "not great" var i kontext av en specifik version. Imponerande argumentation... :lol:

Finns det någon i hela världen som tycker FSD-betan i någon version är "great" menar du?

Elon: "Like right now, if it doesn’t make sense for somebody to do FSD subscription, I think it’s debatable.". Varför då tror du? För att den är "not great" kanske?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Enbart förvridna fakta säger du, och det "värsta" exemplet var att Elon tycker att FSD är "not great" var i kontext av en specifik version. Imponerande argumentation... :lol:

Finns det någon i hela världen som tycker FSD-betan i någon version är "great" menar du?

Elon: "Like right now, if it doesn’t make sense for somebody to do FSD subscription, I think it’s debatable.". Varför då tror du? För att den är "not great" kanske?
Ja, artikeln innehåller knappt några fakta förutom den jag nämnde. Däremot är det en mängd åsikter från konkurrenter som förvrängs till att låta som fakta. Totalt meningslöst att dela med sig av. Det finns ingen information som ger en klarare bild av hur FSD-beta utvecklas. Det finns inte heller någon statistik som bevisar någonting om hur säkra Teslas självkörande funktioner är. Att kalla det grävande journalistik är helt fel.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev:
Intessant grävjournalistik från NYT om Autopilot:
https://www.nytimes.com/2021/12/06/tech ... -musk.html
Paywall...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev:
spacecoin skrev:
Intessant grävjournalistik från NYT om Autopilot:
https://www.nytimes.com/2021/12/06/tech ... -musk.html
Paywall...
Öppna den i inkognitoläge så kan du läsa.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Att kalla det grävande journalistik är helt fel.
Intervjuer med över 10 personer... Du får FUD:a vidare. Jag tycker det var intessant läsning och bra att få bekräftat att "paint-it-black"-videon var lika fejkad som Solar-tiles-demon, Robotaxi 2020, torr-elektroden och Teslabot. Elons signum.
The route taken by the car had been charted ahead of time by software that created a three-dimensional digital map, a feature unavailable to drivers using the commercial version of Autopilot, according to two former members of the Autopilot team. At one point during the filming of the video, the car hit a roadside barrier on Tesla property while using Autopilot and had to be repaired, three people who worked on the video said.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Gäsp.
Inget nytt från NYT artikeln.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Vi diskuterade ju NTSB-rapporten med rapporterade krashen med FSD. Nu vet jag inte om den är bekräftad, avskriven eller utestående, men där hävdade föraren att den inte kunde ta över. Här har vi ett exempel på det med 10.6:


Samma video där betan inte verkar bry sig om den kör över fotgängare eller ej. Detta är andra försöket:


Massor av regressionsproblem verkar det som.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Vi diskuterade ju NTSB-rapporten med rapporterade krashen med FSD. Nu vet jag inte om den är bekräftad, avskriven eller utestående, men där hävdade föraren att den inte kunde ta över. Här har vi ett exempel på det med 10.6:
Vid olyckan du refererar till hävdade föraren att han inte lyckades styra bilen eftersom FSD-beta inte släppte kontrollen. Det är inte vad som händer här. Varningssignalen här kommer eftersom FSD-beta stängs av antagligen pga saknad kartdata vilket föraren påpekade tidigare. Bilen kör då enbart på farthållare mot en stillastående bil och det räcker inte med att föraren vinglar med ratten för att stänga av farthållaren utan han måste trycka på bromsen.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Vi diskuterade ju NTSB-rapporten med rapporterade krashen med FSD. Nu vet jag inte om den är bekräftad, avskriven eller utestående, men där hävdade föraren att den inte kunde ta över. Här har vi ett exempel på det med 10.6:
Vid olyckan du refererar till hävdade föraren att han inte lyckades styra bilen eftersom FSD-beta inte släppte kontrollen. Det är inte vad som händer här. Varningssignalen här kommer eftersom FSD-beta stängs av antagligen pga saknad kartdata vilket föraren påpekade tidigare. Bilen kör då enbart på farthållare mot en stillastående bil och det räcker inte med att föraren vinglar med ratten för att stänga av farthållaren utan han måste trycka på bromsen.
Ja, du har nog rätt. Man kan konstatera att det inte är supertydligt hur man ska göra, då en erfaren testare uppenbarligen inte vet hur man ska göra. Det kallas för Mode confusion. Jag tror att man behöver gå från FSD -> manuellt direkt och hoppa över TACC om man ska göra det säkrare.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av renes »

spacecoin skrev:
Ja, du har nog rätt. Man kan konstatera att det inte är supertydligt hur man ska göra, då en erfaren testare uppenbarligen inte vet hur man ska göra. Det kallas för Mode confusion. Jag tror att man behöver gå från FSD -> manuellt direkt och hoppa över TACC om man ska göra det säkrare.
Man tycker nog att en "erfaren testare" bör ha reflexen att trycka på bromsen när han närmar sig ett hinder i för hög fart Uppenbarligen hade inte denna erfarna testare den elementära reflexen, så det måste väl vara Teslas fel.

"Mode confusion", my ass.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

renes skrev:
spacecoin skrev:
Ja, du har nog rätt. Man kan konstatera att det inte är supertydligt hur man ska göra, då en erfaren testare uppenbarligen inte vet hur man ska göra. Det kallas för Mode confusion. Jag tror att man behöver gå från FSD -> manuellt direkt och hoppa över TACC om man ska göra det säkrare.
Man tycker nog att en "erfaren testare" bör ha reflexen att trycka på bromsen när han närmar sig ett hinder i för hög fart Uppenbarligen hade inte denna erfarna testare den elementära reflexen, så det måste väl vara Teslas fel.

"Mode confusion", my ass.
Videon talar för sig själv. Han vet ju inte att AP är av och att bara TACC är på, det framgår ju tydligt. Samtidigt fortsätter Teslan att tjuta om att ta över i flera sekunder efter det att AP-symbolen släkts. Det är helt klart en bugg, antingen att AP symbolen släcks fast AP är på eller mer troligen att bilen tjuter fast föraren tagit över.

Jag skiter i vems "fel" det är. Jag konstaterar bara att det är mode confusion och att testaren är erfaren. Det är för mig helt omöjligt att inte inse det.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av renes »

spacecoin skrev:
[
Videon talar för sig själv. Han vet ju inte att AP är av och att bara TACC är på, det framgår ju tydligt- SAMTIDIGT fortsätter Teslan att tjuta om att ta över i flera sekunder efter det att AP-symbolen släkts. Jag skiter i vems "fel" det är. Jag konstaterar bara att det är mode confusion och att testaren är erfaren.
Ser man tillbaka över dina posts så verkar du långt ifrån "skita i vems fel det är". Dina "förklaringar" till varför det alltid på något vis är Teslas fel när folk beter sig som idioter blir alltmer krystade.

Men det åsido: skulle du också köra rakt in i en annan bil utan att ens försöka trycka på bromsen? Även om bilen piper och tjuter? Jag har aldrig känt mig manad att låta bli att bromsa pga distraktioner.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

renes skrev:
spacecoin skrev:
Videon talar för sig själv. Han vet ju inte att AP är av och att bara TACC är på, det framgår ju tydligt- SAMTIDIGT fortsätter Teslan att tjuta om att ta över i flera sekunder efter det att AP-symbolen släkts. Jag skiter i vems "fel" det är. Jag konstaterar bara att det är mode confusion och att testaren är erfaren.
Ser man tillbaka över dina posts så verkar du långt ifrån "skita i vems fel det är". Dina "förklaringar" till varför det alltid på något vis är Teslas fel när folk beter sig som idioter blir alltmer krystade.

Men det åsido: skulle du också köra rakt in i en annan bil utan att ens försöka trycka på bromsen? Även om bilen piper och tjuter? Jag har aldrig känt mig manad att låta bli att bromsa pga distraktioner.
Det spelar ingen roll vad jag eller du skulle göra eftersom vi diskuterar vad som HÄNDER i videon och du säger att det inte är "mode confusion". Vad tycker du det är? Förstår föraren att Autosteer är av? Är det därför han fortsätter slita i ratten?
Skriv svar