Ja det är lätt att hitta åsiktsartiklar som bekräftar ens egna åsikter. Särskilt om man är negativt inställd. Men vad finns det för bevis för att företag som Ford eller Apple kommer vara de som investerar mest i slutändan? Hittils har de investerat alldeles för lite. Det finns inte några tecken på att det kommer förändras. Önsketänkande hjälper inte.spacecoin skrev:Denna artikel var intressant tycker jag (har inte så höga tankar om The Verge normalt sett). Jordad blir väl sur för att dom heller inte skriver ett ord om Tesla
https://www.theverge.com/22423489/auton ... -lyft-uber
“Frankly, we stopped seeing robotaxi startups in probably the end of 2017,” Brennan said. “Here we are in 2021 and there are very few ongoing robotaxi startups that aren’t, you know, Cruise, Waymo, or Argo.”
Brennan thinks the concept of autonomous vehicles that can drive anywhere under any conditions is still possible, but much further out than originally thought. They will require huge financial investments — “11 figures” by Brennan’s estimates — and a willingness to tolerate zero cash flow until the technology is mature and safe enough to launch. There are only so many companies with deep enough pockets to take on that challenge: major car companies like Ford, GM, and Volkswagen or tech giants like Apple, Alphabet, and Intel. Everyone else is probably not long for this world.
The mid-level engineers always knew this to be true, Brennan said. It was the CEOs who were making the erroneous predictions about the availability of self-driving taxis by 2020Det där sista skulle man kunna parafrasera som en beskrivning av detta forum...Missy Cummings, director of the Humans and Autonomy Lab at Duke University skrev:“Not everyone is delusional,” she added. “Just most people in this business.”
FSD Beta är imponerande!
Moderator: Redaktion
Re: FSD Beta är imponerande!
Re: FSD Beta är imponerande!
Har funderat lite. Kommer inte på någon annan bransch med konsumentprodukter där en aktör är så tvärsäker på att man kommer dominera fullständigt.martinot skrev:Fråga (som inte har med Tesla att göra specifikt); Vilket kommersiellt företag vill inte det?Fredrik j skrev:Om det är någon som diskvalificerar konkurrenter så är det väl tesla? Man har ju som ambition att att konkurrera ut alla andra. Eller är det kanske mest ägarna?
Men som sagt, kanske är det mer dom entusiastiska ägarna än företaget som hävdar det.
Re: FSD Beta är imponerande!
Jo, man måste skilja på fans och på företagsledning. Två helt olika saker.Fredrik j skrev:Har funderat lite. Kommer inte på någon annan bransch med konsumentprodukter där en aktör är så tvärsäker på att man kommer dominera fullständigt.martinot skrev:Fråga (som inte har med Tesla att göra specifikt); Vilket kommersiellt företag vill inte det?Fredrik j skrev:Om det är någon som diskvalificerar konkurrenter så är det väl tesla? Man har ju som ambition att att konkurrera ut alla andra. Eller är det kanske mest ägarna?
Men som sagt, kanske är det mer dom entusiastiska ägarna än företaget som hävdar det.
Även om jag upplever Elson som konstant alldeles för optimistisk gällande tidplaner och tidsuppskattning, så upplever jag inte honom som varken stöddig gällande Teslas position eller självupptagen (som tex. Jobs var).
Tycker tvärt om att han ger ett relativt ödmjukt intryck gällande Teslas framgångar och marknadsposition.
Då tycker jag det finns många fler exempel på flertalet europeiska och asiatiska bilföretag som är stöddiga och säger "vi skall bli stört på elbilar", etc.
Så fundera lite till på det...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: FSD Beta är imponerande!
Ja det är nog mest ägarna faktiskt.martinot skrev:Jo, man måste skilja på fans och på företagsledning. Två helt olika saker.Fredrik j skrev:Har funderat lite. Kommer inte på någon annan bransch med konsumentprodukter där en aktör är så tvärsäker på att man kommer dominera fullständigt.martinot skrev:Fråga (som inte har med Tesla att göra specifikt); Vilket kommersiellt företag vill inte det?Fredrik j skrev:Om det är någon som diskvalificerar konkurrenter så är det väl tesla? Man har ju som ambition att att konkurrera ut alla andra. Eller är det kanske mest ägarna?
Men som sagt, kanske är det mer dom entusiastiska ägarna än företaget som hävdar det.
Även om jag upplever Elson som konstant alldeles för optimistisk gällande tidplaner och tidsuppskattning, så upplever jag inte honom som varken stöddig gällande Teslas position eller självupptagen (som tex. Jobs var).
Tycker tvärt om att han ger ett relativt ödmjukt intryck gällande Teslas framgångar och marknadsposition.
Då tycker jag det finns många fler exempel på flertalet europeiska och asiatiska bilföretag som är stöddiga och säger "vi skall bli stört på elbilar", etc.
Så fundera lite till på det...
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: FSD Beta är imponerande!
Dominera kan man göra på olika sätt. Android + iOS är 98% av marknaden. Men ios har bara ca 22%, men flera ser nog Apple ios som ledande.Fredrik j skrev:Har funderat lite. Kommer inte på någon annan bransch med konsumentprodukter där en aktör är så tvärsäker på att man kommer dominera fullständigt.martinot skrev:Fråga (som inte har med Tesla att göra specifikt); Vilket kommersiellt företag vill inte det?Fredrik j skrev:Om det är någon som diskvalificerar konkurrenter så är det väl tesla? Man har ju som ambition att att konkurrera ut alla andra. Eller är det kanske mest ägarna?
Men som sagt, kanske är det mer dom entusiastiska ägarna än företaget som hävdar det.
En källa på det https://leftronic.com/android-vs-ios-market-share/
Så Tesla kommer kanske inte vara störst i antal, men ledande kring vad som kunder förväntar sig av en BEV.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Re: FSD Beta är imponerande!
Har någon någon info om vad tex Karpathy, eller någon annan som är insatt, säger om tidsestimat?
Jag ser att spridningen på gissningar/tro/förhoppningar är stora och misstänker att en stor del i det är att det handlar om definitionsfråga och vad vi förväntar oss av en självkörande bil. Men många väldigt bra inlägg! Jag blir dock mer och mer övertygad om att är lång tid kvar till detta kommer att fungera (och vara lagligt) som tex robottaxi (5-10 år?).
Läser även att andra bolag investerar mindre än Tesla och det skulle jag gärna ha källa på.
Undrar också vad som kommer hända med Teslas enorma fördel av att ha en fleet av bilar, då det kommer nya bättre sensorer (kameror i Teslas fall). Då försvinner eventuellt en stor del av värdet i den gamla datan då det kan vara svårt att kombinera sensorer av olika typer. Kan bli en lock-in-effekt som gör att Tesla inte kan testa ny teknik.
Jag ser att spridningen på gissningar/tro/förhoppningar är stora och misstänker att en stor del i det är att det handlar om definitionsfråga och vad vi förväntar oss av en självkörande bil. Men många väldigt bra inlägg! Jag blir dock mer och mer övertygad om att är lång tid kvar till detta kommer att fungera (och vara lagligt) som tex robottaxi (5-10 år?).
Läser även att andra bolag investerar mindre än Tesla och det skulle jag gärna ha källa på.
Undrar också vad som kommer hända med Teslas enorma fördel av att ha en fleet av bilar, då det kommer nya bättre sensorer (kameror i Teslas fall). Då försvinner eventuellt en stor del av värdet i den gamla datan då det kan vara svårt att kombinera sensorer av olika typer. Kan bli en lock-in-effekt som gör att Tesla inte kan testa ny teknik.
Re: FSD Beta är imponerande!
loftux skrev:Dominera kan man göra på olika sätt. Android + iOS är 98% av marknaden. Men ios har bara ca 22%, men flera ser nog Apple ios som ledande.Fredrik j skrev:Har funderat lite. Kommer inte på någon annan bransch med konsumentprodukter där en aktör är så tvärsäker på att man kommer dominera fullständigt.martinot skrev:Fråga (som inte har med Tesla att göra specifikt); Vilket kommersiellt företag vill inte det?Fredrik j skrev:Om det är någon som diskvalificerar konkurrenter så är det väl tesla? Man har ju som ambition att att konkurrera ut alla andra. Eller är det kanske mest ägarna?
Men som sagt, kanske är det mer dom entusiastiska ägarna än företaget som hävdar det.
En källa på det https://leftronic.com/android-vs-ios-market-share/
Så Tesla kommer kanske inte vara störst i antal, men ledande kring vad som kunder förväntar sig av en BEV.
När jag läser recensioner och pratar med folk i allmänt så verkar det inte vara Tesla som helhet som människor förväntar sig eller vill ha, däremot så är drivlina och räckvidd riktigt fin. Så gemene man vill nog ha en "vanlig" beroende på vad man gillar för bil men med en riktigt bra drivlina, och det verkar vara på gång hos flera tillverkare, bl.a. Kia Hyundai, troligen blir BMW bra och säkert Audi också med sin PPE.Så Tesla kommer kanske inte vara störst i antal, men ledande kring vad som kunder förväntar sig av en BEV.
Jag känner ingen som sagt att dom önskar att deras Mercedes eller BMW hade samma känsla som en Tesla förutom drivlinan då.
Kollade på Autogefuhl häromdagen där han jämförde en M3 med en P2, drivlinan hos M3 var mycket bättre i räckvidd och så, men var det inte så viktigt i ens användningssyfte så rekommenderade han P2, och han själv skulle även välja den.
Re: FSD Beta är imponerande!
Det är också min bild. Väldigt många, inklusive jag, väntar på att min favoritbil/typ av bil ska komma som elbil. Den bil jag vill ha. Risken nu är ju att tillverkarna får för sig att alla vill ha en tesla och försöker kopiera inte bara drivlinan (vilken ju är måttstock) utan även resten av bilen.backe skrev:När jag läser recensioner och pratar med folk i allmänt så verkar det inte vara Tesla som helhet som människor förväntar sig eller vill ha, däremot så är drivlina och räckvidd riktigt fin. Så gemene man vill nog ha en "vanlig" beroende på vad man gillar för bil men med en riktigt bra drivlina, och det verkar vara på gång hos flera tillverkare, bl.a. Kia Hyundai, troligen blir BMW bra och säkert Audi också med sin PPE.
Jag känner ingen som sagt att dom önskar att deras Mercedes eller BMW hade samma känsla som en Tesla förutom drivlinan då.
Kollade på Autogefuhl häromdagen där han jämförde en M3 med en P2, drivlinan hos M3 var mycket bättre i räckvidd och så, men var det inte så viktigt i ens användningssyfte så rekommenderade han P2, och han själv skulle även välja den.
Biltillverkarna måste våga behålla sin särart och även i fortsättningen attrahera sina kunder med sina klassiska egenskaper.
Re: FSD Beta är imponerande!
Har kört elbilar från Porsche, BMW, AUDI, Mercedes och alla känns som "häst och vagn" från 1990 talet.
Jag känner ingen som sagt att dom önskar att deras Mercedes eller BMW hade samma känsla som en Tesla förutom drivlinan då.
De faller igenom på olika sätt.
Porsche drar mycket el och kan bara laddas på 800V snabbt.
På 400V blir den långsam uppe i norr där nästan bara 50kW laddare finns.
Hur mycket premiumkänsla är det att behöva:
1. Hitta EN HEL 50kW laddare som fungerar
2. Köa för en Nissan Leaf som laddar redan
3. Sen ladda i 2 timmar
För en Teslaägare tar det 5s att kliva ur bilen, stoppa i sladden och sen sitta i bilen igen. Punkt.
De har Brazillions av knappar och röriga gränssnitt.
Man måste läsa manualen för att hitta rätt.
Sega menyer som dessutom inte visar fundamentala saker som en elbilsägare vill veta.
GPSen visar snabbaste vägen till en BENSINMACK!
Eller en massa 3,7kW laddare!
I en Tesla håller man nere fingret på den plats man vill åka till eller skriver, 5 Storg, så visar den rätt adress.
Tar 3s att hitta rätt destination på GPSen.
Sandy Munro med flera la ner 10 minuter för att kunna använda GPSen i en ID4 och misslyckades.
Ska man ladda måste man först gå en kurs för att förstå alla nivåer i Ionity rabattsystemet. Komplicerat!
Man måste betala på tok för mycket för service.
Annars gäller inte garantin.
Och vill man ladda på jobbet, då går det inte ställa i bilen att man vill ladda i 9A. (Teslan kan steglöst ställa strömstyrkan och kan dessutom minnas den positionen). Man måste köpa en kabel med ställbar strömstyrka.
Som ska ställas in varje gång man ska ladda.
Dessutom har de flesta tyskar sega appar med röriga gränssnitt.
Är lite trött på de tyska fossilbilarnas snack om att vi minsann har tillverkat häst och vagn i 100 år.
Titta på våra träekrar! Ingen gör bättre träekrar än oss!
Vem bryr sig om träekrar år 2021?
Om inte tyskarna skärper till sig och kommer upp i de bästa konkurrenternas nivå på elteknik.
Till priser som matchar asiaterna.
Då ser det mörkt ut för tysk bilindustri.
Tesla och Kia/Ioniq kan ladda i +230kW.
ID3-4 och Enyaq ligger på 50 till 125kW.
Visar med all önskvärd tydlighet hur långt efter man ligger.
Kan tänka mig att 2022 när många icke tyskar kommer med elbilar som har bättre teknik, mera premiumkänsla och lägre priser.
Då kommer ropen på tullar, för att stötta tyskbilindustri.
Tror inte i längden att det är en bra strategi, man måste ha bra produkter till rätt pris, annars blir man utkonkurrerad.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: FSD Beta är imponerande!
Det har alltid sålts bilar med röriga inredningar och svaga, törstiga motorer. Men dessa bilar på något sätt ändå hittat köpare som prioriterat annat.
Kommer bli samma i framtiden skulle jag tro.
Kommer bli samma i framtiden skulle jag tro.
Re: FSD Beta är imponerande!
Det är bra för konsumenten att det blir bra med alternativ!Fredrik j skrev:Det har alltid sålts bilar med röriga inredningar och svaga, törstiga motorer. Men dessa bilar på något sätt ändå hittat köpare som prioriterat annat.
Kommer bli samma i framtiden skulle jag tro.
Förut fick man vara glad om bilen gick på el över huvud taget.
Nu kan man vara mera kräsen och kräva bra utrymmen, 4wd, drag och ett hyfsat lågt pris.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: FSD Beta är imponerande!
Zalman3 skrev:Har kört elbilar från Porsche, BMW, AUDI, Mercedes och alla känns som "häst och vagn" från 1990 talet.
Jag känner ingen som sagt att dom önskar att deras Mercedes eller BMW hade samma känsla som en Tesla förutom drivlinan då.
De faller igenom på olika sätt.
Porsche drar mycket el och kan bara laddas på 800V snabbt.
På 400V blir den långsam uppe i norr där nästan bara 50kW laddare finns.
Hur mycket premiumkänsla är det att behöva:
1. Hitta EN HEL 50kW laddare som fungerar
2. Köa för en Nissan Leaf som laddar redan
3. Sen ladda i 2 timmar
För en Teslaägare tar det 5s att kliva ur bilen, stoppa i sladden och sen sitta i bilen igen. Punkt.
De har Brazillions av knappar och röriga gränssnitt.
Man måste läsa manualen för att hitta rätt.
Sega menyer som dessutom inte visar fundamentala saker som en elbilsägare vill veta.
GPSen visar snabbaste vägen till en BENSINMACK!
Eller en massa 3,7kW laddare!
I en Tesla håller man nere fingret på den plats man vill åka till eller skriver, 5 Storg, så visar den rätt adress.
Tar 3s att hitta rätt destination på GPSen.
Sandy Munro med flera la ner 10 minuter för att kunna använda GPSen i en ID4 och misslyckades.
Ska man ladda måste man först gå en kurs för att förstå alla nivåer i Ionity rabattsystemet. Komplicerat!
Man måste betala på tok för mycket för service.
Annars gäller inte garantin.
Och vill man ladda på jobbet, då går det inte ställa i bilen att man vill ladda i 9A. (Teslan kan steglöst ställa strömstyrkan och kan dessutom minnas den positionen). Man måste köpa en kabel med ställbar strömstyrka.
Som ska ställas in varje gång man ska ladda.
Dessutom har de flesta tyskar sega appar med röriga gränssnitt.
Är lite trött på de tyska fossilbilarnas snack om att vi minsann har tillverkat häst och vagn i 100 år.
Titta på våra träekrar! Ingen gör bättre träekrar än oss!
Vem bryr sig om träekrar år 2021?
Om inte tyskarna skärper till sig och kommer upp i de bästa konkurrenternas nivå på elteknik.
Till priser som matchar asiaterna.
Då ser det mörkt ut för tysk bilindustri.
Tesla och Kia/Ioniq kan ladda i +230kW.
ID3-4 och Enyaq ligger på 50 till 125kW.
Visar med all önskvärd tydlighet hur långt efter man ligger.
Kan tänka mig att 2022 när många icke tyskar kommer med elbilar som har bättre teknik, mera premiumkänsla och lägre priser.
Då kommer ropen på tullar, för att stötta tyskbilindustri.
Tror inte i längden att det är en bra strategi, man måste ha bra produkter till rätt pris, annars blir man utkonkurrerad.
.I en Tesla håller man nere fingret på den plats man vill åka till eller skriver, 5 Storg, så visar den rätt adress
Så alla kan skriva 5 Storg så vet bilen vart man ska? Själv så fattar jag inte hur det går till dock?
Det säger mer om Munro dock än navi i ID4, jag har inte lagt någon extra tid alls på att använda den och den har fungerat för mig varje gång, jag kan dock inte skriva 5 Storg utan jag skriver in dit jag ska. Använder det inte själv men röststyrning verkar fungera rätt ok också för navigation.Sandy Munro med flera la ner 10 minuter för att kunna använda GPSen i en ID4 och misslyckades.
Inget av det här har dock med det jag skrev att göra, jag känner ingen som gärna ville att deras bil hade samma känsla som en Tesla frånsett drivlinan (dom har ett fint infotainment också). Så att det ska bli någon sorts gyllene standard som det är idag tror jag inte, men det kanske kan bli.
Re: FSD Beta är imponerande!
För att ta tillbaka denna tråd till FSD / AD:
SAE har släppt en förtydligande version av J3016 "levlarna": https://www.caranddriver.com/news/amp36 ... els-chart/
Den är lite tydligare, tycker jag.
SAE har släppt en förtydligande version av J3016 "levlarna": https://www.caranddriver.com/news/amp36 ... els-chart/
Den är lite tydligare, tycker jag.
Re: FSD Beta är imponerande!
Så vitt jag vet har AK (eller någon annan förutom Elon) aldrig sagt något om tidsestimat.Matte skrev:Har någon någon info om vad tex Karpathy, eller någon annan som är insatt, säger om tidsestimat?
Jag ser att spridningen på gissningar/tro/förhoppningar är stora och misstänker att en stor del i det är att det handlar om definitionsfråga och vad vi förväntar oss av en självkörande bil. Men många väldigt bra inlägg! Jag blir dock mer och mer övertygad om att är lång tid kvar till detta kommer att fungera (och vara lagligt) som tex robottaxi (5-10 år?).
Läser även att andra bolag investerar mindre än Tesla och det skulle jag gärna ha källa på.
Undrar också vad som kommer hända med Teslas enorma fördel av att ha en fleet av bilar, då det kommer nya bättre sensorer (kameror i Teslas fall). Då försvinner eventuellt en stor del av värdet i den gamla datan då det kan vara svårt att kombinera sensorer av olika typer. Kan bli en lock-in-effekt som gör att Tesla inte kan testa ny teknik.
Att andra bolag investerar mindre än Tesla stämmer inte. Det är bara folk med Tesla keps som tror det. Tesla kan dock vara den biltillverkare som investerar mest i AD.
När det gäller HW tror jag att det är högst troligt att Tesla kommer att byta till HD-kameror (har inte nya S/X det?). Tiden får utvisa om det blir en bättre radar och annat också. Det vore ju konstigt att stanna på 2017 års nivå för alltid. Jag tror inte det blir ett bekymmer för Tesla. Man lagrar ju inte rådata från kameror utan modeller.
Re: FSD Beta är imponerande!
För att utveckla och sedan lansera robotaxinätverk måste man framförallt satsa på tre saker:spacecoin skrev:Så vitt jag vet har AK (eller någon annan förutom Elon) aldrig sagt något om tidsestimat.
Att andra bolag investerar mindre än Tesla stämmer inte. Det är bara folk med Tesla keps som tror det. Tesla kan dock vara den biltillverkare som investerar mest i AD.
När det gäller HW tror jag att det är högst troligt att Tesla kommer att byta till HD-kameror (har inte nya S/X det?). Tiden får utvisa om det blir en bättre radar och annat också. Det vore ju konstigt att stanna på 2017 års nivå för alltid. Jag tror inte det blir ett bekymmer för Tesla. Man lagrar ju inte rådata från kameror utan modeller.
1. Datainsamling.
2. Utvecklingsfordon i trafik.
3. Produktionskapacitet.
Tesla dominerar redan datainsamling och produktionskapacitet. Man leder troligen även antal fordon i trafik och med bredare lansering av FSD beta kommer man vara i stor ledning även där.
Vid årets slut kan Tesla ha 100x mer data och 100x fler fordon i trafik jämfört med någon annan utvecklare. Samtidigt kan man även ha byggt färdigt världens mest kraftfulla superdator. Det finns inte någon annan utvecklare som är i närheten av sådana investeringar.
Radar blir det nog ingen men det kan mycket väl vara så att robotaxis från Tesla behöver uppgraderade kameror och även den nya datorn.
Andra utvecklare som satsar mycket är Waymo som redan har robotaxis i trafik och Mobileye som troligen har kommit längst i skapandet av högupplösta kartor.
Re: FSD Beta är imponerande!
Jordad skrev:För att utveckla och sedan lansera robotaxinätverk måste man framförallt satsa på tre saker:spacecoin skrev:Så vitt jag vet har AK (eller någon annan förutom Elon) aldrig sagt något om tidsestimat.
Att andra bolag investerar mindre än Tesla stämmer inte. Det är bara folk med Tesla keps som tror det. Tesla kan dock vara den biltillverkare som investerar mest i AD.
När det gäller HW tror jag att det är högst troligt att Tesla kommer att byta till HD-kameror (har inte nya S/X det?). Tiden får utvisa om det blir en bättre radar och annat också. Det vore ju konstigt att stanna på 2017 års nivå för alltid. Jag tror inte det blir ett bekymmer för Tesla. Man lagrar ju inte rådata från kameror utan modeller.
1. Datainsamling.
2. Utvecklingsfordon i trafik.
3. Produktionskapacitet.
Tesla dominerar redan datainsamling och produktionskapacitet. Man leder troligen även antal fordon i trafik och med bredare lansering av FSD beta kommer man vara i stor ledning även där.
Vid årets slut kan Tesla ha 100x mer data och 100x fler fordon i trafik jämfört med någon annan utvecklare. Samtidigt kan man även ha byggt färdigt världens mest kraftfulla superdator. Det finns inte någon annan utvecklare som är i närheten av sådana investeringar.
Radar blir det nog ingen men det kan mycket väl vara så att robotaxis från Tesla behöver uppgraderade kameror och även den nya datorn.
Andra utvecklare som satsar mycket är Waymo som redan har robotaxis i trafik och Mobileye som troligen har kommit längst i skapandet av högupplösta kartor.
Tesla hade en miljon robotaxis i trafik redan förra året, så det borde inte behöva uppgraderas något.
Eller stämde inte det?
Re: FSD Beta är imponerande!
Har du någon källa på det eller gissar du?Jordad skrev:Det finns inte någon annan utvecklare som är i närheten av sådana investeringar.
Tesla eller något annat bolag redovisar väl inte siffror på hur mycket man plöjer ned i AD?
Jag har Elon som källa på att Waymo lägger ned mer pengar på AD än Tesla;
“To my surprise, Tesla has better AI hardware and software than Waymo (money),”
Här har du en jämförelse med totalt R&D mellan GM och Tesla som referens:
Re: FSD Beta är imponerande!
Kapital och antalet anställda är svårt att jämföra eftersom flera av utvecklarna är gömda i större organisationer. Det enda man kan jämföra är vilka resurser de olika utvecklarna har till sitt förfogande. Tesla har störst resurser när det kommer till datainsamling, processorkraft, antalet utvecklingsfordon och produktionskapacitet för eventuella robotaxis.spacecoin skrev:Har du någon källa på det eller gissar du?Jordad skrev:Det finns inte någon annan utvecklare som är i närheten av sådana investeringar.
Tesla eller något annat bolag redovisar väl inte siffror på hur mycket man plöjer ned i AD?
Jag har Elon som källa på att Waymo lägger ned mer pengar på AD än Tesla;
“To my surprise, Tesla has better AI hardware and software than Waymo (money),”
Här har du en jämförelse med totalt R&D mellan GM och Tesla som referens:
Investeringar handlar heller inte om att ösa pengar på ett problem. Elon har tex sagt flera gånger att det är brist på kompetens som begränsar Teslas expansionstakt. Mer kapital hjälper inte.
Re: FSD Beta är imponerande!
En snabbare FSD computer har varit under utveckling i flera år och borde lanseras snart. Det kan vara så att den behövs för robotaxis? Man kan inte utesluta det iaf. Den nya är garanterat mer strömsnål och billigare att tillverka med.backe skrev:
Tesla hade en miljon robotaxis i trafik redan förra året, så det borde inte behöva uppgraderas något.
Eller stämde inte det?
Re: FSD Beta är imponerande!
1) Du har valt ut några parametrar, eller snarare odefinierade ord, som enligt dig är viktigast. Har du någon referens på något/några av dessa "ord" skulle vara viktigast för AD?Jordad skrev:Tesla har störst resurser när det kommer till datainsamling, processorkraft, antalet utvecklingsfordon och produktionskapacitet för eventuella robotaxis.
Investeringar handlar heller inte om att ösa pengar på ett problem. Elon har tex sagt flera gånger att det är brist på kompetens som begränsar Teslas expansionstakt. Mer kapital hjälper inte.
Jag kan köpa "processorkraft", men menar du onboard eller till training? Med "datainsamling" så antar jag att du menar training data set? Där tänker jag att kvalitet trumfar storlek. Det var i alla fall det AK sa i robot brains-podden som jag uppfattade det.
2) Hur är du så säker på att Tesla är bäst på dessa ord du valt ut?
Enligt min erfarenhet hjälper det med mer pengar om man behöver dom bästa resurserna.
Re: FSD Beta är imponerande!
Det hänger ju till en viss del ihop. Är ju alltid en kompromiss mellan vikt och gedigenhet/tyngd i dörrar, etc.Fredrik j skrev:Det är också min bild. Väldigt många, inklusive jag, väntar på att min favoritbil/typ av bil ska komma som elbil. Den bil jag vill ha. Risken nu är ju att tillverkarna får för sig att alla vill ha en tesla och försöker kopiera inte bara drivlinan (vilken ju är måttstock) utan även resten av bilen.backe skrev:När jag läser recensioner och pratar med folk i allmänt så verkar det inte vara Tesla som helhet som människor förväntar sig eller vill ha, däremot så är drivlina och räckvidd riktigt fin. Så gemene man vill nog ha en "vanlig" beroende på vad man gillar för bil men med en riktigt bra drivlina, och det verkar vara på gång hos flera tillverkare, bl.a. Kia Hyundai, troligen blir BMW bra och säkert Audi också med sin PPE.
Jag känner ingen som sagt att dom önskar att deras Mercedes eller BMW hade samma känsla som en Tesla förutom drivlinan då.
Kollade på Autogefuhl häromdagen där han jämförde en M3 med en P2, drivlinan hos M3 var mycket bättre i räckvidd och så, men var det inte så viktigt i ens användningssyfte så rekommenderade han P2, och han själv skulle även välja den.
Biltillverkarna måste våga behålla sin särart och även i fortsättningen attrahera sina kunder med sina klassiska egenskaper.
Uppskattar känslan i dörrar och annat på vår dieselmerca, men Teslan är ju på många andra sätt så mycket roligare att köra med.
Håller till en del med Christian här:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: FSD Beta är imponerande!
Finns alltid avsättning även för dåliga produkter, så länge som du sänker ner ditt pris tillräckligt.Fredrik j skrev:Det har alltid sålts bilar med röriga inredningar och svaga, törstiga motorer. Men dessa bilar på något sätt ändå hittat köpare som prioriterat annat.
Kommer bli samma i framtiden skulle jag tro.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: FSD Beta är imponerande!
Gäller ovan kostnader endast AD?spacecoin skrev:
Här har du en jämförelse med totalt R&D mellan GM och Tesla som referens:
Jag tycker det ser ut som det kanske är annan R&D som ingår i den.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: FSD Beta är imponerande!
Det finns rum för ganska höga priser om det ”dåliga” är subjektiva egenskaper. En snygg bil som är trång t.ex.martinot skrev:Finns alltid avsättning även för dåliga produkter, så länge som du sänker ner ditt pris tillräckligt.Fredrik j skrev:Det har alltid sålts bilar med röriga inredningar och svaga, törstiga motorer. Men dessa bilar på något sätt ändå hittat köpare som prioriterat annat.
Kommer bli samma i framtiden skulle jag tro.
Re: FSD Beta är imponerande!
Du är ju inget vidare på att läsa. Kanske kolla lite noggrannare innan du skriver?martinot skrev:Gäller ovan kostnader endast AD?spacecoin skrev:
Här har du en jämförelse med totalt R&D mellan GM och Tesla som referens:
Jag tycker det ser ut som det kanske är annan R&D som ingår i den.
På raden innan skrev jag att inget företag redovisar AD-investeringar
Ingen vet förutom Jordad då, tydligen.spacecoin skrev:Har du någon källa på det eller gissar du?
Tesla eller något annat bolag redovisar väl inte siffror på hur mycket man plöjer ned i AD?
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.