Eller så får den för svåra förutsättningar.Curik skrev:Varför då? Då har du väl tränat den dåligt, eller?Fredrik j skrev:Tänker det blir svårare för "ordförande" att ta ett beslut om det är samma sensor (kameran) som plötsligt lämnar ny, oväntad, information.
FSD Beta är imponerande!
Moderator: Redaktion
Re: FSD Beta är imponerande!
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7071
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: FSD Beta är imponerande!
Ordföranden är alltså inte inblandad i viktningen mellan olika synintryck hos kameran, det sköts internt i den processen, endast resultatet hamnar på "blackboarden".Fredrik j skrev:Tänker det blir svårare för "ordförande" att ta ett beslut om det är samma sensor (kameran) som plötsligt lämnar ny, oväntad, information.
I fallet med spökbromsningar skulle t.ex. signalen om att tvärnita från kameran teoretiskt kunna ignoreras om både radar och lidar var överens om att hindret inte existerade.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: FSD Beta är imponerande!
Precis. Det är ju det jag frågar om det inte skulle vara en bättre lösning. Att "ordföranden" vågar lita på radarns info att det inte finns något framför bilen.fth skrev:Ordföranden är alltså inte inblandad i viktningen mellan olika synintryck hos kameran, det sköts internt i den processen, endast resultatet hamnar på "blackboarden".Fredrik j skrev:Tänker det blir svårare för "ordförande" att ta ett beslut om det är samma sensor (kameran) som plötsligt lämnar ny, oväntad, information.
I fallet med spökbromsningar skulle t.ex. signalen om att tvärnita från kameran teoretiskt kunna ignoreras om både radar och lidar var överens om att hindret inte existerade.
/fth
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: FSD Beta är imponerande!
Fast radarn kan ju ge stark signal om hinder på vägen av en bro eller skylt t.ex., det är ju det som är hela poängen med att ignorera den. Det är ju det som ger spökinbromsningarna idag, man ger radarn hög prioritet när den tror sig se ett hinder på vägen. Antingen får ju kamerorna viktas som mer tillförlitliga eller så får radarn göra det, och radarn vet vi ju inte går att lita på. Viktar man kamerorna som mer tillförlitliga i alla scenarion så kommer radarn inte tillföra någonting.fth skrev:Det är exakt den typen av system där man t.ex. använder "blackboard"-arkitekturer som jag beskrev tidigare i tråden.
Olika typer av information från olika källor ges olika vikt, under "normal drift" kan t.ex. radar-informationen i princip ignoreras och körningen ske helt baserat på "syn", men när radar-informationen ger en stark signal om faror/hinder så ges den informationen hög prioritet.
Det finns alltså inget behov av att integrera de olika källorna, våglängderna etc i en "ensad världsbild", så länge dom kan existera i olika domäner och samverka/kommunicera via en central nod/process.
/fth
På Elon lät det ju som att det som de hade knäckt nu var precisa avstånds- och hastighetsbedömningar från kamerorna och eftersom de inte kunda lita på radarn blev den då överflödig.
Re: FSD Beta är imponerande!
Så dom ska ta bort radar nu då från Tesla om den är överflödig?OfarligTesla skrev:Fast radarn kan ju ge stark signal om hinder på vägen av en bro eller skylt t.ex., det är ju det som är hela poängen med att ignorera den. Det är ju det som ger spökinbromsningarna idag, man ger radarn hög prioritet när den tror sig se ett hinder på vägen. Antingen får ju kamerorna viktas som mer tillförlitliga eller så får radarn göra det, och radarn vet vi ju inte går att lita på. Viktar man kamerorna som mer tillförlitliga i alla scenarion så kommer radarn inte tillföra någonting.fth skrev:Det är exakt den typen av system där man t.ex. använder "blackboard"-arkitekturer som jag beskrev tidigare i tråden.
Olika typer av information från olika källor ges olika vikt, under "normal drift" kan t.ex. radar-informationen i princip ignoreras och körningen ske helt baserat på "syn", men när radar-informationen ger en stark signal om faror/hinder så ges den informationen hög prioritet.
Det finns alltså inget behov av att integrera de olika källorna, våglängderna etc i en "ensad världsbild", så länge dom kan existera i olika domäner och samverka/kommunicera via en central nod/process.
/fth
På Elon lät det ju som att det som de hade knäckt nu var precisa avstånds- och hastighetsbedömningar från kamerorna och eftersom de inte kunda lita på radarn blev den då överflödig.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7071
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: FSD Beta är imponerande!
Det ser ut att vara tanken, än så länge har dom "bara" slutat använda den, men nästa steg bör väl vara att inte längre bygga in radar i bilarna öht.backe skrev:Så dom ska ta bort radar nu då från Tesla om den är överflödig?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: FSD Beta är imponerande!
I vintras åkte jag omkring med en bil övertäckt av partiklar från snörökiga vintervägar eller med front helt inbakad i is. Då fungerar inte radarn och man får vattna på där radarn sitter bredvid regskylten i fronten för att få bort varningen. Men ute på vägen så täcks bilen snabbt igen med ett tjockt lager snö eller is och radarn stängs då åter av. Detta är inget problem som jag upplevt på samma sätt i södra sverige men norr om Gävle så strular det rejält på min bil..
Kanske bra om de låter AI'n träna på en enklare och mer lättförstådd modell innan de om några år säkert klämmer dit lite fler olika typer av sensorer igen.. Tänker mig detta baserat på upplevelserna från att uppleva en värld med en syn som inte matchar hörseln. Är döv på ett öra sedan födseln och mycket av min kognitiva energi går åt till att parera för detta bortfall i jämförelse med andra. Borde vara ungefär samma utmaning för ett system som ska plocka in data från flera sinnen. Enklare att göra en sak i taget, i alla fall när man ska lära sig gå.
Kanske bra om de låter AI'n träna på en enklare och mer lättförstådd modell innan de om några år säkert klämmer dit lite fler olika typer av sensorer igen.. Tänker mig detta baserat på upplevelserna från att uppleva en värld med en syn som inte matchar hörseln. Är döv på ett öra sedan födseln och mycket av min kognitiva energi går åt till att parera för detta bortfall i jämförelse med andra. Borde vara ungefär samma utmaning för ett system som ska plocka in data från flera sinnen. Enklare att göra en sak i taget, i alla fall när man ska lära sig gå.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: FSD Beta är imponerande!
fth skrev:Det ser ut att vara tanken, än så länge har dom "bara" slutat använda den, men nästa steg bör väl vara att inte längre bygga in radar i bilarna öht.backe skrev:Så dom ska ta bort radar nu då från Tesla om den är överflödig?
/fth
Spännande, skulle dock inte vilja vara den som betatestar det vid påfart på motorväg t.ex.
Re: FSD Beta är imponerande!
Det är många som kör intressanta tekniker för att diskutera här, men denna var ny...Larofo skrev:spacecoin, är du en konstinstallation?spacecoin skrev:https://www.inverse.com/innovation/best ... -companies “Of course there is also the elephant in the room that is Tesla,” Abuelsamid tells Inverse. “To be honest, I'm not sure they really belong in this group at all, but the company and CEO have been so insistent that they are developing ‘full self-driving’ ... and they get most of the attention from media and financial markets that I felt they should be here just to demonstrate where they actually stand.”
Om jag får beskriva mig själv: Tesla FSD-skeptisk person som betalat för FSD och även konstnär i och med detta
Re: FSD Beta är imponerande!
Den var bra.spacecoin skrev:Det är många som kör intressanta tekniker för att diskutera här, men denna var ny...Larofo skrev:spacecoin, är du en konstinstallation?spacecoin skrev:https://www.inverse.com/innovation/best ... -companies “Of course there is also the elephant in the room that is Tesla,” Abuelsamid tells Inverse. “To be honest, I'm not sure they really belong in this group at all, but the company and CEO have been so insistent that they are developing ‘full self-driving’ ... and they get most of the attention from media and financial markets that I felt they should be here just to demonstrate where they actually stand.”
Om jag får beskriva mig själv: Tesla FSD-skeptisk och även konstnär i och med detta
Men tyvärr lika missvisande som originalgrafen.
Re: FSD Beta är imponerande!
Tesla vet förmodligen hur bilen funkar utan radar. Det är ju ganska enkelt att provköra i dras stora flotta i skugglägg och se hur bilen beter sig. Förmodligen har de redan analyserat fram ur sin enorma data mängd att radarn oftast har fel och därmed bar är störande, typ spökbromsningar.backe skrev:fth skrev:Det ser ut att vara tanken, än så länge har dom "bara" slutat använda den, men nästa steg bör väl vara att inte längre bygga in radar i bilarna öht.backe skrev:Så dom ska ta bort radar nu då från Tesla om den är överflödig?
/fth
Spännande, skulle dock inte vilja vara den som betatestar det vid påfart på motorväg t.ex.
Re: FSD Beta är imponerande!
Grafen är samma som användes i di-artikeln jag kommenterade häromdagen. Han som gjort den är en konsult som tidigare jobbat på Ford. Han verkar helt inkompetent men döper man sin konsultfirma till något tjusigt och ger ut rapporter med fina typsnitt och grafer så kan man alltid locka någon att köpa skiten. Skriver man dessutom något uppseendeväckande om Tesla kan man få mängder med gratisreklam som i det här fallet.Larofo skrev:Men tyvärr lika missvisande som originalgrafen.
Är man faktiskt intresserad av autonomi så är tex Lex Fridman en bättre källa till information: https://lexfridman.com/
Re: FSD Beta är imponerande!
LarsL skrev:Tesla vet förmodligen hur bilen funkar utan radar. Det är ju ganska enkelt att provköra i dras stora flotta i skugglägg och se hur bilen beter sig. Förmodligen har de redan analyserat fram ur sin enorma data mängd att radarn oftast har fel och därmed bar är störande, typ spökbromsningar.backe skrev:fth skrev:Det ser ut att vara tanken, än så länge har dom "bara" slutat använda den, men nästa steg bör väl vara att inte längre bygga in radar i bilarna öht.backe skrev:Så dom ska ta bort radar nu då från Tesla om den är överflödig?
/fth
Spännande, skulle dock inte vilja vara den som betatestar det vid påfart på motorväg t.ex.
Låter rimligt.
Samtidigt har Tesla varit så gott som klar med FSD i många år nu även med Radar, så det är bara att vänta och se vad som händer
Re: FSD Beta är imponerande!
Tiden kommer ge oss svaret. Tycker det är lite uppfriskande att Tesla inte är lösningen på allt. Höjer ju trycket på Elon lite.
Re: FSD Beta är imponerande!
Nej, sorry det skulle jag aldrig göra. Jag menar verkligen bara att de som är dumma nog att köpa hela rapporten är idioter.Larofo skrev:Kallade du just lostinspacecoin för idiot.Jordad skrev:Grafen är samma som användes i di-artikeln jag kommenterade häromdagen. Han som gjort den är en konsult som tidigare jobbat på Ford. Han verkar helt inkompetent men döper man sin konsultfirma till något tjusigt och ger ut rapporter med fina typsnitt och grafer så kan man alltid locka någon idiot att köpa skiten. Skriver man dessutom något uppseendeväckande om Tesla kan man få mängder med gratisreklam som i det här fallet.Larofo skrev:Men tyvärr lika missvisande som originalgrafen.
Är man faktiskt intresserad av autonomi så är tex Lex Fridman en bättre källa till information: https://lexfridman.com/
Well, jag kommer inte säga emot dig.
Lex är bra. Följt honom lite sporadiskt sedan han intervjuade Elon.
Rapporten är bara FUD från någon med nära koppling till Ford. Det företag som är världsledande inom autonomi enligt rapporten är Ford...
Re: FSD Beta är imponerande!
Kan hålla med om att det finna olika "analytiker" och alla vill väl tjäna pengar på något sätt. ARK är på andra sidan vågen, och det är möjligt att denna snubben har en agenda. Vad vet jag? Allting blir inte "FUD" bara för att det inte stämmer in i ens egna världsbild. Vad exakt är det som är fel grabbar?Larofo skrev:Kallade du just lostinspacecoin för idiot.Jordad skrev:Grafen är samma som användes i di-artikeln jag kommenterade häromdagen. Han som gjort den är en konsult som tidigare jobbat på Ford. Han verkar helt inkompetent men döper man sin konsultfirma till något tjusigt och ger ut rapporter med fina typsnitt och grafer så kan man alltid locka någon idiot att köpa skiten. Skriver man dessutom något uppseendeväckande om Tesla kan man få mängder med gratisreklam som i det här fallet.Larofo skrev:Men tyvärr lika missvisande som originalgrafen.
Är man faktiskt intresserad av autonomi så är tex Lex Fridman en bättre källa till information: https://lexfridman.com/
Well, jag kommer inte säga emot dig.
Lex är bra. Följt honom lite sporadiskt sedan han intervjuade Elon.
Om man nu är så bullish på Elon efter fem år av snack och lite verkstad, så kan man väl istället plotta in Tesla och konkurrenterna en egen graf om vad men tror så kan vi diskutera om varför man tror så.
Jag respekterar att man kan ha olika åsikter men att direkt kalla folk för öknamn, och indirekt för idiot bara för att man är av olika uppfattning tycker jag är både tråkigt och fantasilöst.
Re: FSD Beta är imponerande!
Slappna av lite, man måste väl få skoja lite med sina motdebattörer.spacecoin skrev:Kan hålla med om att det finna olika "analytiker" och alla vill väl tjäna pengar på något sätt. ARK är på andra sidan vågen, och det är möjligt att denna snubben har en agenda. Vad vet jag? Allting blir inte "FUD" bara för att det inte stämmer in i ens egna världsbild. Vad exakt är det som är fel grabbar?
Om man nu är så bullish på Elon efter fem år av snack och lite verkstad, så kan man väl istället plotta in Tesla och konkurrenterna en egen graf om vad men tror så kan vi diskutera om varför man tror så.
Jag respekterar att man kan ha olika åsikter men att direkt kalla folk för öknamn, och indirekt för idiot bara för att man är av olika uppfattning tycker jag är både tråkigt och fantasilöst.
Vänligen skippa dramaqueeninläggen. Det är ingen här som kallat dig för idiot.
Måhända har du många idiotiska föreställningar om bolaget Tesla, FSD,
dess aktiekurs och CEO.
Det får framtiden utvisa. Historien hittills ger oss vissa ledtrådar.
Men visst, det kanske visar sig att du får rätt i nästan allt du säger.
Då har du min fulla tillåtelse att kalla mig idiot.
Mycket snack och lite verkstad, ja det kommer sannolikt bli Elons eftermäle.
Det var ju inte mycket han fick gjort i livet.
Vad det är som är fel? Att sätta Tesla sist i din favoritgraf är katastrofalt fel.
Jag tror dom ligger i absolut framkant. Varför?
Den hårdvara dom har i varje bil som säljs, antalet mil och därmed data
dom bilarna har samlat ihop samt den mjukvara och strategi dom har.
Nu är det ju som vi alla vet ett ruskigt svårt tekniskt problem att lösa, självkörande bilar,
men låt oss se vad FSD beta 9 ger vid handen så kan vi ta diskussionen därifrån.
Re: FSD Beta är imponerande!
Det blir FUD om man medvetet bortser från data vilket den här rapporten högst troligen gör. Men enda sättet att helt förstå hur idiotisk den är att köpa rapporten för 4000 dollar.spacecoin skrev:Allting blir inte "FUD" bara för att det inte stämmer in i ens egna världsbild.
Om man nu är så bullish på Elon efter fem år av snack och lite verkstad, så kan man väl istället plotta in Tesla och konkurrenterna en egen graf om vad men tror så kan vi diskutera om varför man tror så.
Alla här är medvetna om de förseningar, förändringar i strategi och allmänna missöden som Tesla har gått igenom de senaste 5 åren. Att hela tiden hålla på och upprepa samma trötta ilskna kommentarer om Elon Musk är meningslöst. Bättre att fokusera på utvecklingen än att sitta och vara bitter.
Flera av världens största företag accelererar investeringar i autonom teknik. De gör det för att det nu är tekniskt möjligt att åstadkomma självkörande bilar. Det är ju spännande att följa
Re: FSD Beta är imponerande!
Utan att själv ha läst rapporten så tycker jag det dock är lite spännande med din inställning att den "(troligen) medvetet bortser från data" och är "idiotisk" utan att du har en aning om vad det står i den...
Du håller alltså på med FUD med andra ord. Ironin i detta liksom...
Jag tycker också att autonomi är spännande, men tror inte att Tesla ligger i framkant jfr med andra.
Bitter? Nej det är jag inte. Bara allergisk mot okritiskt tänkande.
Du håller alltså på med FUD med andra ord. Ironin i detta liksom...
Jag tycker också att autonomi är spännande, men tror inte att Tesla ligger i framkant jfr med andra.
Bitter? Nej det är jag inte. Bara allergisk mot okritiskt tänkande.
Re: FSD Beta är imponerande!
spacecoin skrev:Utan att själv ha läst rapporten så tycker jag det dock är lite spännande med din inställning att den "(troligen) medvetet bortser från data" utan att ha en aning om vad det står i den...
Du håller alltså på med FUD med andra ord. Ironin i detta liksom...
Jag tycker också att autonomi är spännande, men tror inte att Tesla ligger i framkant jfr med andra.
Bitter? Nej det är jag inte. Bara allergisk mot okritiskt tänkande.
Objektiva fakta kan vara jättejobbiga när de strider mot ens världsbild. Bara gå in på valfritt aktieforum och se hur folk brukar reagera när någon skriver något som går emot gruppens åsikt. Den här podden om börspsykologi är ganska underhållande.
Nu är det här inget aktieforum men det blir lite samma känslomässiga bindning för många.
Re: FSD Beta är imponerande!
Vad är det för rapport, som vissa läst, men som andra inte läst?spacecoin skrev:"Utan att själv ha läst rapporten så tycker jag det dock är lite spännande med din inställning"
"utan att du har en aning om vad det står i den..."
Har följt med i tråden från/till, men helt missat själva denna rapporten (ber om ursäkt för det).
Är den bakom en betalvägg, så kanske alla inte haft möjlighet att läsa den? Kan ju förklara en del tycker jag om alla kanske inte haft möjligt att läsa och ta del i vad som står i den. Isf. kanske någon kan posta en sammanfattning här för oss andra?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: FSD Beta är imponerande!
Ändå länkar du okritiskt till en artikel för en rapport där den uttryckligen vill att man ska köpa rapporten för strax under $4 000. Artikeln är en reklampelare för rapporten.spacecoin skrev:Bitter? Nej det är jag inte. Bara allergisk mot okritiskt tänkande.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: FSD Beta är imponerande!
Det är en man som jobbade på Ford innan som numera jobbar på en konsultfirma och han ger ut ungefär samma rapport varje år där Tesla alltid är sist inom autonomi. Konsultfirman hette Navigant innan och den har bytt namn till Guidehouse. Ingen har läst rapporten för den kostar 4000 dollar så ingen vet varför Tesla är sist men ändå så delas det här diagrammet konstant. Det är FUD dels för att man aldrig får en vettig förklaring till varför Tesla rankas sist och dels för att det inte går att jämföra de olika utvecklarna och ranka dem på det sättet. Strategierna skiljer för mycket. Rapporten sägs bygga på bedömning av hur utvecklare av autonomi uppfyller olika kriterier. Bedömningar och val av kriterier är ju helt godtyckligt. Det här är alltså bara ännu en idiot med en åsikt som tar 4000 dollar betalt för den. Stenkorkat.martinot skrev:Vad är det för rapport, som vissa läst, men som andra inte läst?spacecoin skrev:"Utan att själv ha läst rapporten så tycker jag det dock är lite spännande med din inställning"
"utan att du har en aning om vad det står i den..."
Har följt med i tråden från/till, men helt missat själva denna rapporten (ber om ursäkt för det).
Är den bakom en betalvägg, så kanske alla inte haft möjlighet att läsa den? Kan ju förklara en del tycker jag om alla kanske inte haft möjligt att läsa och ta del i vad som står i den. Isf. kanske någon kan posta en sammanfattning här för oss andra?
Re: FSD Beta är imponerande!
Kan hålla med om att rapporten troligtvis inte har någon tyngd efter allt som framkommit, å andra sidan så har vi Elon som sitter och drar historier på Twitter.
Skulle nog säga att vi alla är lurade på ett eller annat sätt.
Skulle nog säga att vi alla är lurade på ett eller annat sätt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: FSD Beta är imponerande!
Själv tycker jag det blir rätt meningslöst att försöka bedöma “vem som leder” just nu, dels är det svårt att komma fram till och oavsett vem som leder nu betyder det inte att det är de som först kommer komma med en produkt jag som konsument lagligt kan använda och som de kan stå bakom. Första ronden vinner de/den som kan leverera nivå 3 enligt UNECE regelverket när det är implementerat brett i EU, skall bli intressant att se vilka det är.
Lägger till EAP på nya bilen för att det är skönt att den kan byta fil själv osv, funderar också på att lägga till FSD bara för att jag är mer eller mindre säker på att vi får någon FSD beta här i Europa någon gång under bilens livstid och den verkar tuff. Men inte mer än så.
Lägger till EAP på nya bilen för att det är skönt att den kan byta fil själv osv, funderar också på att lägga till FSD bara för att jag är mer eller mindre säker på att vi får någon FSD beta här i Europa någon gång under bilens livstid och den verkar tuff. Men inte mer än så.