Han påminner m a o starkt om en del märkliga individer på det här forumet.Jordad skrev:Mannen som har det där twitterkontot är märklig. Han jobbar tydligen med att ta fram enklare långsamma autonoma fordon. Men han verkar istället ägna all sin tid till att twittra eller göra Youtubevideos om allt som han tycker Tesla och Elon Musk gör fel. Det är ju helt tokigt. Han skulle lägga den energi på sitt jobb. Det hade varit långt mer produktivt.spacecoin skrev:Du kan tolka det som att om ett bolag hade haft en anställd testförare som betedde sig så här hade hen fått sparken på sekunden eftersom bolaget är accountable för olyckor. Tesla försöker smita ifrån det ansvaret genom att skylla på föraren (kunden) och det är djupt olyckligt för hela branschen. Självreglering är bäst, men nu funkar ju uppenbarligen inte det (ex SAE J3300/3) och då kommer myndigheterna tyvärr att klampa in, och det riskerar att drabba alla aktörer på ett negativt sätt.RagWal skrev:Jag tolkar inlägget som att du vill säga att det finns idioter överallt.spacecoin skrev:Safety score 99 != safe driver
FSD Beta är imponerande!
Moderator: Redaktion
Re: FSD Beta är imponerande!
Re: FSD Beta är imponerande!
Ser du det generellt som problematiskt och improduktivt att visa på fel och brister som görs av storföretag och dess ledare? Eller är det bara när Tesla och Elon granskas?Jordad skrev:Mannen som har det där twitterkontot är märklig. Han jobbar tydligen med att ta fram enklare långsamma autonoma fordon. Men han verkar istället ägna all sin tid till att twittra eller göra Youtubevideos om allt som han tycker Tesla och Elon Musk gör fel. Det är ju helt tokigt. Han skulle lägga den energi på sitt jobb. Det hade varit långt mer produktivt.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag förstår din vinkel. Men är det Tesla eller han som är värst? Han gör ju uppenbarligen helt mot Teslas instruktioner. Alla system kan missbrukas och ivissa användare är extra kreativa. Vi får se hur länge han får behålla betan.spacecoin skrev:Du kan tolka det som att om ett bolag hade haft en anställd testförare som betedde sig så här hade hen fått sparken på sekunden eftersom bolaget är accountable för olyckor. Tesla försöker smita ifrån det ansvaret genom att skylla på föraren (kunden) och det är djupt olyckligt för hela branschen. Självreglering är bäst, men nu funkar ju uppenbarligen inte det (ex SAE J3300/3) och då kommer myndigheterna tyvärr att klampa in, och det riskerar att drabba alla aktörer på ett negativt sätt.RagWal skrev:Jag tolkar inlägget som att du vill säga att det finns idioter överallt.spacecoin skrev:Safety score 99 != safe driver
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: FSD Beta är imponerande!
Ja Lex Fridman brukar vara snäll i intervjuer. De med Elon handlade väl inte så mycket om autonomi och var mer filosofiska. Jag minns att jag inte tyckte de gav någonting.spacecoin skrev:Nä det är det inte. Hans intervjuer med Elon är rena soft-ball-festen. Det är få som vågar stöta sig med Elon, för man vet vad som händer då.Jordad skrev:Lex Fridman har varit kritisk under lång tid och skeptisk till att Teslas strategi ens är möjlig. Däremot har ändrat sig lite sedan AI-day. Att kalla honom Elonpolare är överdrivet.MWall skrev:Edit: Om det är möjligt att nå fram med Teslas strategi eller inte kan jag inte bedöma. Men vilka _oberoende_ experter och forskare säger att det är det? (Då räknas inte de där vanliga Elon-polarna som t ex Lex Fridman.)
Jag orkar inte leta igenom alla Lex Fridmans videos men hans kritik har varit den som de utrycker i den här videon:
Jag tror personligen att de har fel. Självkörande bilar måste inte förstå alla situationer likt en människa gör för att vara säkra. Jag tror att de räcker med att självkörande bilar har ett frammanat försiktigt handlingsmönster i kombination med överlägsen reaktionsförmåga för att vara avsevärt säkrare än en människa. Framtiden får utvisa om det stämmer eller inte.
Senast redigerad av Jordad, redigerad totalt 1 gånger.
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag har inte sett videon men det såg ut som en X. Har han verkligen en X Plaid? För det är väl enda X som har levererats med kupekamera hittils?RagWal skrev:Jag förstår din vinkel. Men är det Tesla eller han som är värst? Han gör ju uppenbarligen helt mot Teslas instruktioner. Alla system kan missbrukas och ivissa användare är extra kreativa. Vi får se hur länge han får behålla betan.spacecoin skrev:Du kan tolka det som att om ett bolag hade haft en anställd testförare som betedde sig så här hade hen fått sparken på sekunden eftersom bolaget är accountable för olyckor. Tesla försöker smita ifrån det ansvaret genom att skylla på föraren (kunden) och det är djupt olyckligt för hela branschen. Självreglering är bäst, men nu funkar ju uppenbarligen inte det (ex SAE J3300/3) och då kommer myndigheterna tyvärr att klampa in, och det riskerar att drabba alla aktörer på ett negativt sätt.RagWal skrev:Jag tolkar inlägget som att du vill säga att det finns idioter överallt.spacecoin skrev:Safety score 99 != safe driver
Re: FSD Beta är imponerande!
Ja du, det måste ju vara mig det är fel på, hur kunde jag få för mig att tycka att Muskegutten kunde kritiseras. Han sa ju bara att självkörning var ett löst problem och sålde en bil till mig som beskrevs som att den hade allt som krävs för att köra sig själv, allt som fattades var bara lite lagändringar. Hur kunde jag få det till att han säljer strunt och därför är klandervärd, det är ju så klart hos mig felet ligger. Glömde det.Jordad skrev:Trodde du verkligen att bilen du köpte skulle förvandlas till en robotaxi i Sverige inom närmaste åren? Tesla var tydliga med att det var framtida funktioner som även kräver myndigheters godkännande när du köpte bilen.rockard skrev:Jag köpte en bil för över en miljon baserat på Elons lögner. Electrec har på sin höjd kostat mig ett extra klick med musen. Vi har lite olika syn på vem som är värst av dessa.
Men självklart sjukt trist om någon har hoppats på det och blivit besviken. Jag hävdar ändå att sälja strunt är värre än att vara överdrivet optimistisk.
Svart X75D -17
Re: FSD Beta är imponerande!
Vad spelar det för roll? Tycker du att det finns ett svar på den frågan som rättfärdigar att ljuga om sin produkt och lura folk?flipmac skrev:Det låter surt. Vad hade du köpt istället om du hade kunnat ändra beslutet idag?rockard skrev:Jag köpte en bil för över en miljon baserat på Elons lögner. Electrec har på sin höjd kostat mig ett extra klick med musen. Vi har lite olika syn på vem som är värst av dessa.
Svart X75D -17
Re: FSD Beta är imponerande!
Båda gör ju fel. Mest fel gör Tesla. Konsekvensen blir troligen regleringar pga Teslas agerande; och inte pga kunder som missbrukar funktionen eller NHTSA, NTSB, Missy Cummings, Jennifer Homendy eller andra personer som är kritiska. Det kommer att drabba alla som jobbar med självkörning.RagWal skrev:Jag förstår din vinkel. Men är det Tesla eller han som är värst? Han gör ju uppenbarligen helt mot Teslas instruktioner. Alla system kan missbrukas och ivissa användare är extra kreativa. Vi får se hur länge han får behålla betan.spacecoin skrev:Du kan tolka det som att om ett bolag hade haft en anställd testförare som betedde sig så här hade hen fått sparken på sekunden eftersom bolaget är accountable för olyckor. Tesla försöker smita ifrån det ansvaret genom att skylla på föraren (kunden) och det är djupt olyckligt för hela branschen. Självreglering är bäst, men nu funkar ju uppenbarligen inte det (ex SAE J3300/3) och då kommer myndigheterna tyvärr att klampa in, och det riskerar att drabba alla aktörer på ett negativt sätt.RagWal skrev:Jag tolkar inlägget som att du vill säga att det finns idioter överallt.spacecoin skrev:Safety score 99 != safe driver
Edit: Jag kan rekommendera detta podcastavsnitt på ämnet: http://www.autonocast.com/blog/2021/10/ ... washington om någon vill ha lite mer analys.
Re: FSD Beta är imponerande!
10.4 är på gång.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: FSD Beta är imponerande!
Vet man hur "beta-avtalet" ser ut? Om det inte är olagligt att köra betan och Tesla kräver extraordinär vaksamhet, är det då så illa? Jag hävdar isf att detta är ETT sätt att lösa det på. Någon gång måste steget tas ut i den breda verkligheten. Det steget har Tesla inte tagit än. Att ha 100000 anställda förare som tycker att det är bra en vacker dag gör ju inte att produkten är säker för alla?spacecoin skrev:Båda gör ju fel. Mest fel gör Tesla. Konsekvensen blir troligen regleringar pga Teslas agerande; och inte pga kunder som missbrukar funktionen eller NHTSA, NTSB, Missy Cummings, Jennifer Homendy eller andra personer som är kritiska. Det kommer att drabba alla som jobbar med självkörning.RagWal skrev:Jag förstår din vinkel. Men är det Tesla eller han som är värst? Han gör ju uppenbarligen helt mot Teslas instruktioner. Alla system kan missbrukas och ivissa användare är extra kreativa. Vi får se hur länge han får behålla betan.spacecoin skrev:Du kan tolka det som att om ett bolag hade haft en anställd testförare som betedde sig så här hade hen fått sparken på sekunden eftersom bolaget är accountable för olyckor. Tesla försöker smita ifrån det ansvaret genom att skylla på föraren (kunden) och det är djupt olyckligt för hela branschen. Självreglering är bäst, men nu funkar ju uppenbarligen inte det (ex SAE J3300/3) och då kommer myndigheterna tyvärr att klampa in, och det riskerar att drabba alla aktörer på ett negativt sätt.RagWal skrev:Jag tolkar inlägget som att du vill säga att det finns idioter överallt.spacecoin skrev:Safety score 99 != safe driver
Edit: Jag kan rekommendera detta podcastavsnitt på ämnet: http://www.autonocast.com/blog/2021/10/ ... washington om någon vill ha lite mer analys.
Vad är kriterierna för att släppa det till en större allmänhet? Jag tänker någon sorts statistik på olyckor eller helst bara riskabla manövrer, egentligen inte dålig funktion där användaren vackert tar över.
Säkerhet är ju det som bör krävas och sannolikt regleras. Bra funktion är upp till användarna att bedöma.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: FSD Beta är imponerande!
Det finns inget NDA längre utan du använder bilen som kund, och lovar att vara uppmärksam och ha händerna på ratten, men Tesla har inga system som ser till att du verkligen gör som dom säger (det systemet är designat för).RagWal skrev:Vet man hur "beta-avtalet" ser ut? Om det inte är olagligt att köra betan och Tesla kräver extraordinär vaksamhet, är det då så illa? Jag hävdar isf att detta är ETT sätt att lösa det på. Någon gång måste steget tas ut i den breda verkligheten. Det steget har Tesla inte tagit än. Att ha 100000 anställda förare som tycker att det är bra en vacker dag gör ju inte att produkten är säker för alla?
Vad är kriterierna för att släppa det till en större allmänhet? Jag tänker någon sorts statistik på olyckor eller helst bara riskabla manövrer, egentligen inte dålig funktion där användaren vackert tar över.
Säkerhet är ju det som bör krävas och sannolikt regleras. Bra funktion är upp till användarna att bedöma.
Frågan är ju vad "det" är som Tesla löser. Autopilot/FSD är inte autonomt (L4). Det är förarassistans (L2) och kommer att vara det i flera flera år. Kanske för alltid med nuvarande bilar. Ändå så underlåter man att ha förarövervakning på rimlig nivå. Man har sålt "FSD", så kunderna förväntar sig att det lever upp till namnet.
Att rulla ut till någon bred allmänhet tycker jag är helt orimligt, baserat på prestandan och användbarheten, men Tesla har ett intresse av att kunna intäktsföra pengarna man tagit in, så vi får se.
Det jag tror kommer att hända från myndighetshåll är:
* Tillverkare måste specificera ODD (operational design domain, det systemet klarar av) och systemet kommer inte gå att slå på utanför ODD.
* Obligatorisk och standardiserad förarövervakning.
* Man kommer inte att få kalla ett L2-system för "self-driving".
Lustigt nog har Tesla lagt till två infraröda kameror "i smyg" i S/X-refreshen, så man är väl medvetna om att det man har (i 3/Y) inte är tillräckligt. I gamla S/X finns ju ingenting (förutom wheel torque).
Ex http://www.autonocast.com/blog/2021/9/2 ... er-homendy (hela är intressant men gällande detta, 34min -> 39min).
Re: FSD Beta är imponerande!
Alla Teslor med kupekamera har förarövervakning genom den sedan några månader tillbaka. Tesla ser hur ofta bilen varnar dig om du är ouppmärksam. Man kommer garanterat bli utesluten från FSD-beta om man missbrukar den. Tesla säger att de redan har uteslutit förare men jag har inte sett det bekräftat.spacecoin skrev:Det finns inget NDA längre utan du använder bilen som kund, och lovar att vara uppmärksam och ha händerna på ratten, men Tesla har inga system som ser till att du verkligen gör som dom säger (det systemet är designat för).RagWal skrev:Vet man hur "beta-avtalet" ser ut? Om det inte är olagligt att köra betan och Tesla kräver extraordinär vaksamhet, är det då så illa? Jag hävdar isf att detta är ETT sätt att lösa det på. Någon gång måste steget tas ut i den breda verkligheten. Det steget har Tesla inte tagit än. Att ha 100000 anställda förare som tycker att det är bra en vacker dag gör ju inte att produkten är säker för alla?
Vad är kriterierna för att släppa det till en större allmänhet? Jag tänker någon sorts statistik på olyckor eller helst bara riskabla manövrer, egentligen inte dålig funktion där användaren vackert tar över.
Säkerhet är ju det som bör krävas och sannolikt regleras. Bra funktion är upp till användarna att bedöma.
Fråga är ju vad "det" är som Tesla löser. Autopilot/FSD är inte autonomt (L4). Det är förarassistans (L2) och kommer att vara det i flera flera år. Kanske för alltid med nuvarande bilar. Ändå så underlåter man att ha förarövervakning på rimlig nivå. Man har sålt "FSD", så kunderna förväntar sig att det lever upp till namnet.
Att rulla ut till någon bred allmänhet tycker jag är helt orimligt, baserat på prestandan och användbarheten, men Tesla har ett intresse av att kunna intäktsföra pengarna man tagit in, så vi får se.
Det jag tror kommer att hända från myndighetshåll är:
* Tillverkare måste specificera ODD (operational design domain, det systemet klarar av) och systemet kommer inte gå att slå på utanför ODD.
* Obligatorisk och standardiserad förarövervakning.
* Man kommer inte att få kalla ett L2-system för "self-driving".
Lustigt nog har Tesla lagt till två infraröda kameror "i smyg" i S/X-refreshen, så man är väl medvetna om att det man har (i 3/Y) inte är tillräckligt. I gama S/X finns ju ingenting (förutom wheel torque).
Ex http://www.autonocast.com/blog/2021/9/2 ... er-homendy (hela är intressant men gällande detta, 34min -> 39min).
Tesla har inte börjat erkänna pengarna från FSD ännu efter att ha släppt FSD-beta. Man kommer antagligen inte göra det förrän man kan levera till alla kunder. Summan är hittils begränsad och det skulle knappt synas i resultatet ändå. Skulle Tesla framöver leverera en riktigt grym tjänst som nästan alla som köper en Tesla vill ha så kommer det göra större skillnad. Men vi är en bra bit ifrån det idag.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag var inte ute efter killgissningar och gubbtyckanden utan resonemang om förutsättningarna framåt.spacecoin skrev:Det finns inget NDA längre utan du använder bilen som kund, och lovar att vara uppmärksam och ha händerna på ratten, men Tesla har inga system som ser till att du verkligen gör som dom säger (det systemet är designat för).RagWal skrev:Vet man hur "beta-avtalet" ser ut? Om det inte är olagligt att köra betan och Tesla kräver extraordinär vaksamhet, är det då så illa? Jag hävdar isf att detta är ETT sätt att lösa det på. Någon gång måste steget tas ut i den breda verkligheten. Det steget har Tesla inte tagit än. Att ha 100000 anställda förare som tycker att det är bra en vacker dag gör ju inte att produkten är säker för alla?
Vad är kriterierna för att släppa det till en större allmänhet? Jag tänker någon sorts statistik på olyckor eller helst bara riskabla manövrer, egentligen inte dålig funktion där användaren vackert tar över.
Säkerhet är ju det som bör krävas och sannolikt regleras. Bra funktion är upp till användarna att bedöma.
Frågan är ju vad "det" är som Tesla löser. Autopilot/FSD är inte autonomt (L4). Det är förarassistans (L2) och kommer att vara det i flera flera år. Kanske för alltid med nuvarande bilar. Ändå så underlåter man att ha förarövervakning på rimlig nivå. Man har sålt "FSD", så kunderna förväntar sig att det lever upp till namnet.
Att rulla ut till någon bred allmänhet tycker jag är helt orimligt, baserat på prestandan och användbarheten, men Tesla har ett intresse av att kunna intäktsföra pengarna man tagit in, så vi får se.
Det jag tror kommer att hända från myndighetshåll är:
* Tillverkare måste specificera ODD (operational design domain, det systemet klarar av) och systemet kommer inte gå att slå på utanför ODD.
* Obligatorisk och standardiserad förarövervakning.
* Man kommer inte att få kalla ett L2-system för "self-driving".
Lustigt nog har Tesla lagt till två infraröda kameror "i smyg" i S/X-refreshen, så man är väl medvetna om att det man har (i 3/Y) inte är tillräckligt. I gamla S/X finns ju ingenting (förutom wheel torque).
Ex http://www.autonocast.com/blog/2021/9/2 ... er-homendy (hela är intressant men gällande detta, 34min -> 39min).
Att man inför irkamera är väl långt ifrån ett bevis på att det behövs för L4/L5.
Att Tesla idag har en L2 har ju inget med målsättningen att göra. Givetvia kommer man inte släppa brett med dagens FSD beta. Teslas har ju förarövervakning men på vilken nivå är inget du eller jag vet mycket om. Mina funderingar rörde vad som krävdes för att kunna komma dit (L4/L5) i en framtid som jag fö inte tror liggrr 'flera flera' år bort. Inte bara Tesla. Jag kanske var otydlig.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: FSD Beta är imponerande!
Det behövs ju absolut ingen förarövervakning alls i L4 eftersom bilen då är autonom och inte kräver förare...
Att Tesla investerar i förarövervaknings-hw är däremot ett tecken på att man inte tror att L4 är uppnåeligt i närtid (eller att man inte är intresserad av L4). Just nu är man bland de sämsta där och jag hoppas att Tesla blir bäst där, för det skulle göra bilarna mycket mer säkra.
Det som krävs för att komma från L2 och "ADAS med styrning" (när man kan köra lagligt på ett konsekvent sätt) till L4 är reliabilitet. De flesta som jobbar med detta tror att det krävs redundanta input från parallella sensor-tekniker (typ Lidar/vision/radar/ultraljud) för att uppnå tillräcklig säkerhet i icke-optimala förhållanden i vart fall (ex regn/snö, motljus, mörker etc). De flesta nya bilar som har ambitioner att köra väl utrustas med kameror + lidar, eftersom lidar gått ned i pris.
Det som återstår är att tugga decimaler, och det verkar det inte som Tesla har fokus på just nu med tanke på hur tätt det är mellan interventions. Därför tror jag att det kommer att ta minst 4-5 år innan Tesla kommer till L4 i någon ODD som inte bara är motorväg i torrt väglag i dagsljus, om ens det.
Om du har runt en miljon autonoma bilar på vägen så behöver du en rätt hög MTBF för att inte krocka varje timme.... Just nu så är det inte många kilometer bilen kan köra utan hjälp i stadsmiljö och varje decimal blir svårare och svårare.
Att Tesla investerar i förarövervaknings-hw är däremot ett tecken på att man inte tror att L4 är uppnåeligt i närtid (eller att man inte är intresserad av L4). Just nu är man bland de sämsta där och jag hoppas att Tesla blir bäst där, för det skulle göra bilarna mycket mer säkra.
Det som krävs för att komma från L2 och "ADAS med styrning" (när man kan köra lagligt på ett konsekvent sätt) till L4 är reliabilitet. De flesta som jobbar med detta tror att det krävs redundanta input från parallella sensor-tekniker (typ Lidar/vision/radar/ultraljud) för att uppnå tillräcklig säkerhet i icke-optimala förhållanden i vart fall (ex regn/snö, motljus, mörker etc). De flesta nya bilar som har ambitioner att köra väl utrustas med kameror + lidar, eftersom lidar gått ned i pris.
Det som återstår är att tugga decimaler, och det verkar det inte som Tesla har fokus på just nu med tanke på hur tätt det är mellan interventions. Därför tror jag att det kommer att ta minst 4-5 år innan Tesla kommer till L4 i någon ODD som inte bara är motorväg i torrt väglag i dagsljus, om ens det.
Om du har runt en miljon autonoma bilar på vägen så behöver du en rätt hög MTBF för att inte krocka varje timme.... Just nu så är det inte många kilometer bilen kan köra utan hjälp i stadsmiljö och varje decimal blir svårare och svårare.
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag har ingen alls insikt i hur sådant här fungerar, eller iallafall är tänkt att fungera.
En del här inne verkar dock kunna mer än de som de facto jobbar med utveckling av självkörning.
Så jag undrar då över Lidar. Många verkar påstå att det är ett krav för att kunna nå full självkörning. Men som jag förstår det så fungerar Lidar i princip inte alls så fort det är nederbörd?
Är det då tanken att dessa system med Lidar ska falla tillbaka på enbart kameror så fort det är sämre förhållanden? Så kamerorna ska klara de sämsta förhållanden själva. Då förstår jag inte riktigt vad Lidar ska tillföra, förutom ett möjligtvis säkrare system vid bra väder. Och sedan ett då betydligt sämre alt ej möjligt system vid nederbörd.
Riktig självkörning bör väl iallafall klara de allra flesta förhållanden utan några hinder.
En del här inne verkar dock kunna mer än de som de facto jobbar med utveckling av självkörning.
Så jag undrar då över Lidar. Många verkar påstå att det är ett krav för att kunna nå full självkörning. Men som jag förstår det så fungerar Lidar i princip inte alls så fort det är nederbörd?
Är det då tanken att dessa system med Lidar ska falla tillbaka på enbart kameror så fort det är sämre förhållanden? Så kamerorna ska klara de sämsta förhållanden själva. Då förstår jag inte riktigt vad Lidar ska tillföra, förutom ett möjligtvis säkrare system vid bra väder. Och sedan ett då betydligt sämre alt ej möjligt system vid nederbörd.
Riktig självkörning bör väl iallafall klara de allra flesta förhållanden utan några hinder.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: FSD Beta är imponerande!
Nejt. Övervakning lär behövas på väg till L4 med den öppna metoden man valt. Inte ett tecken på att man inte tror sig klara det.spacecoin skrev:Att Tesla investerar i förarövervaknings-hw är däremot ett tecken på att man inte tror att L4 är uppnåeligt i närtid (eller att man inte är intresserad av L4).
Tesla har valt bort redundans genom olika sorters sensorer och fokusera på AI för att tilka och bearbeta datat. Ser inre det som sämre än en bil med 20 olika om man inte kan bearbeta dem. Även om man spenderat mycket pengar på kameror mm i levererade bilar så har man haft en imponerande långsiktighet i att lita på sin grunddesign. Man har gamblat hårt på detta ich har bilar sen flera år som med ingen eller liten uppgradering kan bli L4 NÄR man löst Ain och processrrna för träning och exekvrring..spacecoin skrev:Det som krävs för att komma från L2 och "ADAS med styrning" (när man kan köra lagligt på ett konsekvent sätt) till L4 är reliabilitet. De flesta som jobbar med detta tror att det krävs redundanta input från parallella sensor-tekniker (typ Lidar/vision/radar/ultraljud) för att uppnå tillräcklig säkerhet i icke-optimala förhållanden i vart fall (ex regn/snö, motljus, mörker etc). De flesta nya bilar som har ambitioner att köra väl utrustas med kameror + lidar, eftersom lidar gått ned i pris.
Det som återstår är att tugga decimaler, och det verkar det inte som Tesla har fokus på just nu med tanke på hur tätt det är mellan interventions. Därför tror jag att det kommer att ta minst 4-5 år innan Tesla kommer till L4 i någon ODD som inte bara är motorväg i torrt väglag i dagsljus, om ens det.
Om du har runt en miljon autonoma bilar på vägen så behöver du en rätt hög MTBF för att inte krocka varje timme.... Just nu så är det inte många kilometer bilen kan köra utan hjälp i stadsmiljö och varje decimal blir svårare och svårare.
Men de går sin egen väg och det är inte enda valet de gjort som dömts ut på förhand av andra. De har sin plan och nu har de också pengar och talanger att fokusera på det. Kul att följa.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: FSD Beta är imponerande!
Du är på Elons linje. Kanske att lidar ofta används för att mappa upp omvärlden vid fint väder?Xeik skrev:Jag har ingen alls insikt i hur sådant här fungerar, eller iallafall är tänkt att fungera.
En del här inne verkar dock kunna mer än de som de facto jobbar med utveckling av självkörning.
Så jag undrar då över Lidar. Många verkar påstå att det är ett krav för att kunna nå full självkörning. Men som jag förstår det så fungerar Lidar i princip inte alls så fort det är nederbörd?
Är det då tanken att dessa system med Lidar ska falla tillbaka på enbart kameror så fort det är sämre förhållanden? Så kamerorna ska klara de sämsta förhållanden själva. Då förstår jag inte riktigt vad Lidar ska tillföra, förutom ett möjligtvis säkrare system vid bra väder. Och sedan ett då betydligt sämre alt ej möjligt system vid nederbörd.
Riktig självkörning bör väl iallafall klara de allra flesta förhållanden utan några hinder.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: FSD Beta är imponerande!
Grejen är ju att man behöver dels avgränsa problemet och använda alla tillgängliga hjälpmedel för att nå hög reliabiliet. Det kan vara förmappning, avgränsad ODD och flera sensorer med bra placering.Xeik skrev:Jag har ingen alls insikt i hur sådant här fungerar, eller iallafall är tänkt att fungera.
En del här inne verkar dock kunna mer än de som de facto jobbar med utveckling av självkörning.
Så jag undrar då över Lidar. Många verkar påstå att det är ett krav för att kunna nå full självkörning. Men som jag förstår det så fungerar Lidar i princip inte alls så fort det är nederbörd?
Är det då tanken att dessa system med Lidar ska falla tillbaka på enbart kameror så fort det är sämre förhållanden? Så kamerorna ska klara de sämsta förhållanden själva. Då förstår jag inte riktigt vad Lidar ska tillföra, förutom ett möjligtvis säkrare system vid bra väder. Och sedan ett då betydligt sämre alt ej möjligt system vid nederbörd.
Riktig självkörning bör väl iallafall klara de allra flesta förhållanden utan några hinder.
Lidar är ett bra komplement till kameror bl a pga upplösning, räckvidd och att Lidar funkar i motljus samt bättre än kameror i mörker.
Det händer oroligt mycket på sensorfronten. Det här är ett exempel som hävdar att man ser genom, dimma, snö osv. Jag är lätt skeptisk, men det verkar lovande: https://ouster.com/blog/introducing-the-l2x-chip/
Re: FSD Beta är imponerande!
Det är ju inte så att Tesla är unika med att använda ML till autonoma fordon... Man gör intressanta och imponerande saker, men det gör även många andra aktörer. Det är definitivt spännande att följa teknikutvecklingen men även policy.RagWal skrev:Nejt. Övervakning lär behövas på väg till L4 med den öppna metoden man valt. Inte ett tecken på att man inte tror sig klara det.spacecoin skrev:Att Tesla investerar i förarövervaknings-hw är däremot ett tecken på att man inte tror att L4 är uppnåeligt i närtid (eller att man inte är intresserad av L4).
Tesla har valt bort redundans genom olika sorters sensorer och fokusera på AI för att tilka och bearbeta datat. Ser inre det som sämre än en bil med 20 olika om man inte kan bearbeta dem. Även om man spenderat mycket pengar på kameror mm i levererade bilar så har man haft en imponerande långsiktighet i att lita på sin grunddesign. Man har gamblat hårt på detta ich har bilar sen flera år som med ingen eller liten uppgradering kan bli L4 NÄR man löst Ain och processrrna för träning och exekvrring..spacecoin skrev:Det som krävs för att komma från L2 och "ADAS med styrning" (när man kan köra lagligt på ett konsekvent sätt) till L4 är reliabilitet. De flesta som jobbar med detta tror att det krävs redundanta input från parallella sensor-tekniker (typ Lidar/vision/radar/ultraljud) för att uppnå tillräcklig säkerhet i icke-optimala förhållanden i vart fall (ex regn/snö, motljus, mörker etc). De flesta nya bilar som har ambitioner att köra väl utrustas med kameror + lidar, eftersom lidar gått ned i pris.
Det som återstår är att tugga decimaler, och det verkar det inte som Tesla har fokus på just nu med tanke på hur tätt det är mellan interventions. Därför tror jag att det kommer att ta minst 4-5 år innan Tesla kommer till L4 i någon ODD som inte bara är motorväg i torrt väglag i dagsljus, om ens det.
Om du har runt en miljon autonoma bilar på vägen så behöver du en rätt hög MTBF för att inte krocka varje timme.... Just nu så är det inte många kilometer bilen kan köra utan hjälp i stadsmiljö och varje decimal blir svårare och svårare.
Men de går sin egen väg och det är inte enda valet de gjort som dömts ut på förhand av andra. De har sin plan och nu har de också pengar och talanger att fokusera på det. Kul att följa.
Re: FSD Beta är imponerande!
Ex: Xpeng P5 (Lidar och kameror). Jag är rätt säker på att dom förmappar.
(@Herbert_Diess confirms he is currently driving a @XPengMotors model,
Geely Zeekr 001 (Lidar + kameror med MobilEye) ser jag fram emot att se hur den klara sig i kinesisk trafik...
Apropå andra approacher till testning:
(@Herbert_Diess confirms he is currently driving a @XPengMotors model,
Geely Zeekr 001 (Lidar + kameror med MobilEye) ser jag fram emot att se hur den klara sig i kinesisk trafik...
Apropå andra approacher till testning:
Re: FSD Beta är imponerande!
Waymo hävdar att dom byggt en radar-stack som klarar snö, dimma, etc:
"Finally, we’ve built one of the world’s first radar imaging systems for fully autonomous driving to complement our cameras and lidars. Our radar can instantly perceive a vehicle or pedestrian’s speed and trajectory even in tough weather conditions, such as snow, fog, and rain, providing the Waymo Driver with unparalleled resolution, range and field of view for safe driving.".
https://blog.waymo.com/2021/10/the-waym ... ption.html
"Finally, we’ve built one of the world’s first radar imaging systems for fully autonomous driving to complement our cameras and lidars. Our radar can instantly perceive a vehicle or pedestrian’s speed and trajectory even in tough weather conditions, such as snow, fog, and rain, providing the Waymo Driver with unparalleled resolution, range and field of view for safe driving.".
https://blog.waymo.com/2021/10/the-waym ... ption.html
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: FSD Beta är imponerande!
Äpplen å päron iofs. L3 till ALLA slutkunder utan OTA för BMW?spacecoin skrev:Apropå andra approacher till testning:
En anledning till att Tesla släpper till färre och snabbt kan dra tillbaka och justera. Även extremt snabbfotade och på flera vis transparenta.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: FSD Beta är imponerande!
Ja, jag säger inte att BMW har den optimala approachen. Jag skulle dock tro att sweet-spot innovation/ansvar ligger någonstans mellan en dags intern testning och 70 miljoner mils testning
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: FSD Beta är imponerande!
Återigen, heeelt olika leveranser. BMW testade inte för betasläpp och Tesla inte för L3.spacecoin skrev:Ja, jag säger inte att BMW har den optimala approachen. Jag skulle dock tro att sweet-spot innovation/ansvar ligger någonstans mellan en dags intern testning och 70 miljoner mils testning
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: FSD Beta är imponerande!
Man kan vända på det och säga att BMW testade bara för motorväg och Tesla testar, eller undlåter att testa, för statstrafik med oskyddade fotgängare och cyklister. L4 är bara en konsekvens av att man litar på sin produkt.RagWal skrev:Återigen, heeelt olika leveranser. BMW testade inte för betasläpp och Tesla inte för L3.spacecoin skrev:Ja, jag säger inte att BMW har den optimala approachen. Jag skulle dock tro att sweet-spot innovation/ansvar ligger någonstans mellan en dags intern testning och 70 miljoner mils testning