FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

fth skrev:
spacecoin skrev:
Personligen tycker jag att man ska få säga vad man tycker och att det kan göras utan att få en massa nedlåtande kommentarer, men jag kanske bara är gammeldags... Jag förstår dock inte varför något känner att det beteendet ska försvaras.

Tesla har följare som är onormalt fanatiska. Både märkligt och trist är det, när de beter sig illa, vilket är mest hela tiden på nätet tyvärr. Någon kanske skriver en bok om det om 10-20 år...
Jag försvarar inte alls dåligt beteende, jag noterade bara att tråden du länkade till snarare hade färre otrevliga/ohyfsade/troll-kommentarer än i stort sett vilken diskussion som helst på nätet.

De exempel du tog upp stack verkligen ut och utgjorde undantag, de var inte på något sätt representativa för den allmänna stämningen i diskussionen, och någon "mob" var det definitivt inte tal om.

/fth
Vi kan tycka olika om det Fredrik. Nu kanske vi kan återgå till hur bra / dålig FSD-betan är?
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av fth »

spacecoin skrev:
Det säger väl något om toleransnivån när "bara" 10% är opassande så är det ovanligt bra.
Det kan förstås alltid diskuteras hur mycket man skall tolerera, men några 10% är jag helt säker på att det inte var i aktuell tråd.

Tråkiga och opassande kommentarer dyker ju obönhörligen upp i alla former av diskussion på nätet i varierande omfattning och grad, man behöver absolut inte tycka om det, men vill man delta i någon som helst allmän diskussion så får man helt enkelt hitta ett sätt att hantera det. Personligen ignorerar och/eller blockar jag uppenbara troll och personer som bara är ute efter konflikter om den funktionaliteten erbjuds i aktuellt forum.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av fth »

spacecoin skrev:
Vi kan tycka olika om det Fredrik.
Ja, det kan vi absolut, men det finns åsikter och det finns fakta, det går rätt snabbt att räkna inlägg, klassa dom som t.ex. positiva/negativa/troll, och då är jag rätt säker på att man kommer fram till en fördelning på typ 60%/38%/2%.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

fth skrev:
spacecoin skrev:
Vi kan tycka olika om det Fredrik.
Ja, det kan vi absolut, men det finns åsikter och det finns fakta, det går rätt snabbt att räkna inlägg, klassa dom som t.ex. positiva/negativa/troll, och då är jag rätt säker på att man kommer fram till en fördelning på typ 60%/38%/2%.
/fth
Det är ju subjektivt vad som är ett påhopp, oförskämdheter eller ej. Inte "fakta". Jag tycker dock att noll är en bra nivå att sträva efter. Några 2% var det dock inte här, det kan du räkna till själv genom att dividera antalet replies (ca 100) med de runt 10-12 jag hittade snabbt. Apropå fakta. Är vi klara nu?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Här är en intressant korrelation förresten:


https://static.nhtsa.gov/odi/inv/2021/I ... 85593P.pdf

Det tog väl NHTSA några dagar att skriva brevet...

Sedan hände detta idag:
"U.S. Regulators Ask Tesla Why Autopilot System Was Never Recalled"
https://archive.is/Ntcbw
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Måste man ha speciella glasögon för att få köra FSD?
Ögonen ljuger inte – här är svenska bolaget som drar nytta av det.

Digital information framför ögonen.

Tobiis ögonspårning må vara nästan-i-realtidskvick men det som registreras tillhör naturligtvis det förflutna. Företagets blick är dock fäst på horisonten. Där bakom finns en framtid där inte bara människor med funktionsnedsättningar, som Ava, eller företag och forskare, använder tekniken. Där 5g, edge, ögonspårning och vidare miniatyrisering gör att de allra flesta av oss ständigt har digital information framför ögonen, istället för i den glas- och metallbricka vi bär omkring på idag.

Det är en vision som Tobii i allra högsta grad tror på.

– Ja. Men kanske ännu viktigare är att det är den vision som våra kunder och partners jobbar efter. Det är otroligt stora krafter i rörelse kring det här. Flera av världens ledande teknikbolag tror ju att augmented reality är nästa stora plattform. Att det är så mänskligheten kommer att konsumera information efter smartphoneeran, säger Henrik Eskilsson, men poängterar också att det här kan ta längre tid att realisera än vad många kanske tror.

Läs mer: Med morgondagens internet blir vår värld aldrig sig lik igen
Det är i vilket fall svårt att föreställa sig att ögonspårning inte är ett fundament i nästa generations informationsenheter. För det första är ögonen en tacksam ersättare till dagens tryckande och swajpande. För det andra kan eyetracking spara beräkningskraft genom att bara återge högupplöst grafik där användaren fokuserar med blicken.

– Vi tror att eyetrackingsensorer i förlängningen kommer att sitta i alla typer av enheter. De kommer att finnas i princip i alla datorer, alla vr-headset, alla ar-glasögon, i alla bilar och i massor av medicinska applikationer, säger Henrik Eskilsson.

”Går mycket längre än gdpr”
Det är en framtid som säkert kan väcka fasa hos en del. Redan nu jobbar Tobii med stora fordonstillverkare på det som kallas DMS (driver monitoring system, eller förarövervakningssystem), där eyetracking kan användas för att upptäcka om föraren verkar sömnig eller distraherad. Tanken med DMS är att det ska leda till färre olyckor, och EU kommer framöver att kräva någon form av DMS i nytillverkade fordon.

Läs mer: Deras ai ska väcka trötta bilister
Men är vi redo att lämna ut så oerhört integritetskänsliga data till privata företag? Är vi redo för en framtid där allt vi fäster blicken på registreras? Inte bara bakom ratten (hur goda intentionerna nu än är) utan överallt all vaken tid? Det låter kanske otänkbart nu, men vi har som bekant en tendens att offra det privata på bekostnad av enkelhet och bekvämlighet.

Tobii är naturligtvis akut medvetna om sprängkraften i sin teknik.

– Vi måste vara supernoga med att värna individens integritet. Under flera års tid har vi jobbat med att ta fram ett policyramverk, som jämfört med andra teknikbolag går betydligt längre. Det är krav som våra egna produkter ska leva upp till, men de ska också efterföljas av alla mjukvaruleverantörer som använder vår eyetracking, säger Henrik Eskilsson.

Ramverket har tre övergripande delar. Ett: om eyetrackingdata ska sparas eller överföras så att någon annan än användaren kan analysera denna data, så måste användaren explicit informeras om detta.
– Det ska inte vara dolt tre mil ner i något användaravtal, utan dyka upp som en jättetydlig popup-ruta.
Två: Användaren ska informeras om i vilket syfte ögonspårningsdata ska analyseras. Tre: Användaren måste sedan ge sitt tillstånd att så får ske.

– Det här går mycket längre än gdpr, för den begränsar egentligen inte vad man kan samla in, utan mer om hur man kan korrelera det man samlat in till en individs identitet.
Det här handlar om att överhuvudtaget få lov att samla in informationen och att vara extremt transparent gentemot användarna, säger Henrik Eskilsson.
I en video säger Avas syster att det hon gillar bäst med Ava är ”att hon kan prata med ögonen”. Ögonen har för hennes familj blivit spegeln mot Avas själ.
Det är personer som Ava som gör att Henrik Eskilsson och Tobii tycker det är så viktigt att ta integritetsfrågorna på största allvar, så att rädsla för och risker med tekniken inte bromsar dess framfart.
– Vi tycker att det är viktigt att eyetracking som teknik verkligen kommer ut i samhället på ett sätt som gör gott för mänskligheten. På ett sätt som hjälper människor och gör världen bättre. Något som vi kan vara stolta över.
https://www.nyteknik.se/story/ogonen-lj ... et-7022464
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Bjelke »

Med just fsd så kör man ju inte och
vid vanlig körning så menar dom att deras teknik skulle bli standard i framtiden,
ja kanske det…
Men med en viss tidshorisont så nästan utesluter det ena det andra liksom, men i lite mera
närtid (dvs innan fsd funkar fullt ut) så kan det absolut bli vanligt i någon form…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Här är en intressant korrelation förresten:


https://static.nhtsa.gov/odi/inv/2021/I ... 85593P.pdf

Det tog väl NHTSA några dagar att skriva brevet...

Sedan hände detta idag:
"U.S. Regulators Ask Tesla Why Autopilot System Was Never Recalled"
https://archive.is/Ntcbw
Rob Maurer kommenterade det bra. Heltokigt om Tesla skulle behöva göra en recall för en defekt pga begränsad funktionalitet då det inte var en defekt eftersom Tesla liksom alla andra biltillverkare har varit helt öppna med begränsad funktionalitet från början.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Rob Maurer kommenterade det bra.
Jag håller med om att det är lite märkligt. Det ska bli intressant att se hur det går i Tesla vs NHTSA. Eller kanske snarare NHTSA vs Tesla...
VoltAmpere
Inlägg: 121
Blev medlem: 28 mar 2020 09:06

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av VoltAmpere »

Är FSD Betan verkligen imponerande?
Relativt Elons utfästelser är den väl rent utsagt usel (om man refererar till vad som sades på tex Autonomy Day 2019 och senare uttalanden som 'very close' osv.)
Mer intressant är kanske hur den förbättrar sig eller ej framöver och hur länge de som köpt är tålmodiga att vänta.

Blir den bättre och hur mäter Tesla detta? Fixar man bara det som användarna rapporterat och sedan hoppas på det bästa i nästa release? Två veckor är ju inte speciellt lång tid att göra några egna tester och få ett vettigt utfall.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

VoltAmpere skrev:
Är FSD Betan verkligen imponerande?
Relativt Elons utfästelser är den väl rent utsagt usel (om man refererar till vad som sades på tex Autonomy Day 2019 och senare uttalanden som 'very close' osv.)
Mer intressant är kanske hur den förbättrar sig eller ej framöver och hur länge de som köpt är tålmodiga att vänta.

Blir den bättre och hur mäter Tesla detta? Fixar man bara det som användarna rapporterat och sedan hoppas på det bästa i nästa release? Två veckor är ju inte speciellt lång tid att göra några egna tester och få ett vettigt utfall.
FSD-beta är usel i många situationer och gör mycket fel men det är ändå oerhört imponerande hur bra den tar sig fram helt utan HD-kartor. Det bådar gott inför framtiden. Sedan är Elon Musk otålig och överdrivet optimistisk. Bättre att tolka hans tidsmål som ambitioner och inget annat. Autonomi är nog även det område där Elon Musk har minst kunskap.

Jag tror inte Tesla fäster någon större vikt vad användare rapporterar ännu. Man har fullt upp med att få tillräcklig grundfunktionalitet. Det stora man har kvar innan all grundfunktionalitet är på plats är att låta NNs ta över planner. Det sköts med programmerade funktioner idag och som jag tolkar de videos jag ser så är det största problemet just nu planeringen. Det kommer säkert se ut som ett stort steg tillbaka när de väl låter NNs ta över planner men Tesla har nog inget val.

När det gäller testning så beskrev Andrej Karpathy processen när de tog bort radarn. Om jag förstår det rätt så började de genom att skapa ett NN för pseudo-lidar. Sedan gjorde de massa iterationer som de utvärderade i shadow mode i kundbilar tills dess att det var tillräckligt bra. De har även egna testbilar som kör alpha-versioner samt validerar allt i simulator innan det släpps.
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Peter Andersson »

20211016_085459.jpg
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
FSD-beta är usel i många situationer och gör mycket fel men det är ändå oerhört imponerande hur bra den tar sig fram helt utan HD-kartor.
Ja. Det är både livsfarligt och imponerande på samma gång :)



Sedan verkar ju FSD-betan vara extremt beroende av korrekt kartdata. Miljöer där kartorna inte stämmer försöker ju FSD-betan ofta att köra som kartan i alla fall, så jag tror inte man ska dra för stora växlar på att den inte är beroende av förmappning (kartdata), oavsett detaljnivå. HD-kartor ("bättre kartor") är mer för reliability än en funktionell åtgärd. Precis som att ha parallella redundanta sensorer.

Ex:
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

Närmaste jag har sett en olycka. Vid 5:30 ca. De var riktigt chockade efteråt.

Jämförelse med May Mobility som jag inte hade hört talas om innan. De verkar ligga en bra bit efter Waymo men ändå intressant.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jordad skrev:
Närmaste jag har sett en olycka. Vid 5:30 ca. De var riktigt chockade efteråt.

/...
Tror du de hade fixat den undanmanövern med en Yoke-ratt?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av SwedishAdvocate »



Vid ~0:14...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

SwedishAdvocate skrev:
Tror du de hade fixat den undanmanövern med en Yoke-ratt?...
Det är nog inget problem om man har vant sig. Bara för att en del idioter sitter och viftar som galningar när de kör med yoke betyder det inte att alla kommer bete sig så. Typ av ratt spelar heller ingen roll i slutändan för FSD.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Tror du de hade fixat den undanmanövern med en Yoke-ratt?...
Det är nog inget problem om man har vant sig. Bara för att en del idioter sitter och viftar som galningar när de kör med yoke betyder det inte att alla kommer bete sig så. Typ av ratt spelar heller ingen roll i slutändan för FSD.
Det hade varit tufft för de flesta att fixa den där undanmanövern med Yoke tippar jag om man inte håller i ratten från början med armarna i kors. Videon är ett bra exempel på varför man inte ska släppa ratten med FSD-betan.

Det vore intressant att se hur en förare med en bil med Yoke klara att hålla i ratten när FSD-beta är aktiv. Det är en del kraftiga rattutslag. Hur "håller man i" en Yoke-ratt när den åker omkring själv? Med en vanlig ratt låter man ju ratten bara glida i handen. Det kanske är skitlätt med Yoke på något sätt jag inte förstår, men det känns inte trivialt.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Tror du de hade fixat den undanmanövern med en Yoke-ratt?...
Det är nog inget problem om man har vant sig. Bara för att en del idioter sitter och viftar som galningar när de kör med yoke betyder det inte att alla kommer bete sig så. Typ av ratt spelar heller ingen roll i slutändan för FSD.
Det hade varit tufft för de flesta att fixa den där undanmanövern med Yoke tippar jag om man inte håller i ratten från början med armarna i kors. Videon är ett bra exempel på varför man inte ska släppa ratten med FSD-betan.

Det vore intressant att se hur en förare med en bil med Yoke klara att hålla i ratten när FSD-beta är aktiv. Det är en del kraftiga rattutslag. Hur "håller man i" en Yoke-ratt när den åker omkring själv? Med en vanlig ratt låter man ju ratten bara glida i handen. Det kanske är skitlätt med Yoke på något sätt jag inte förstår, men det känns inte trivialt.
Alla omdömen jag har sett om Yoken är att det är obekvämt i början men efter några veckor verkar de flesta ha vant sig. Men man kan inte hålla kvart i 3 vid skarpa svängar. Man håller under eller över. Här är ännu ett exempel(vid 13:30 ca):
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

Yoke-ratten inbjuder nog till att inte hålla i ratten alls vid avslappnad körning. Det varierar säkert från person till person men personligen håller jag lätt i ratten vid kl7 med underarmen vilande på vänstra låret. Det går ju inte med yoke.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

Fredrik j skrev:
Yoke-ratten inbjuder nog till att inte hålla i ratten alls vid avslappnad körning. Det varierar säkert från person till person men personligen håller jag lätt i ratten vid kl7 med underarmen vilande på vänstra låret. Det går ju inte med yoke.
Yoken har två stora öppningar nertill som man kan vila händerna i:
Matte
Inlägg: 280
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Matte »

Jag är inte imponerad av Tesla fsd :D 8-)
Jag ser ju att det fungerar ibland, men för att det ska imponera på mig måste dom överstiga mina förväntningar, och just nu tycker jag mest att detta är ett enda stort prtrick för att höja aktiekursen (och därmed kunna få in mer pengar i bolaget).
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

Matte skrev:
Jag är inte imponerad av Tesla fsd :D 8-)
Jag ser ju att det fungerar ibland, men för att det ska imponera på mig måste dom överstiga mina förväntningar, och just nu tycker jag mest att detta är ett enda stort prtrick för att höja aktiekursen (och därmed kunna få in mer pengar i bolaget).
Aktien kräver ingen pr. Tesla behöver inte resa mer pengar när de gör så stor vinst. Elon är redan världens rikaste och mängder av anställda har blivit dollarmiljonärer tack vare aktiens höga värde.

Autonomi är en av människans stora utmaningar och kan förbättra vår värld. De som sliter och gör 60-80 timmars arbetsveckor på Tesla gör det inte för pengar utan för att de gillar utmaningen och tycker det är spännande. Pengar har de ändå redan så det räcker.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Matte skrev:
Jag är inte imponerad av Tesla fsd :D 8-)
Jag ser ju att det fungerar ibland, men för att det ska imponera på mig måste dom överstiga mina förväntningar, och just nu tycker jag mest att detta är ett enda stort prtrick för att höja aktiekursen (och därmed kunna få in mer pengar i bolaget).
Aktien kräver ingen pr. Tesla behöver inte resa mer pengar när de gör så stor vinst. Elon är redan världens rikaste och mängder av anställda har blivit dollarmiljonärer tack vare aktiens höga värde.

Autonomi är en av människans stora utmaningar och kan förbättra vår värld. De som sliter och gör 60-80 timmars arbetsveckor på Tesla gör det inte för pengar utan för att de gillar utmaningen och tycker det är spännande. Pengar har de ändå redan så det räcker.
Problemet med det resonemanget är ju att dom inte håller på med autonomi, utan ADAS. Det förändrar inte världen. Om Elon ville lösa autonomi och inte brydde sig om pengar och marginaler på bilar, så hade han inte kastat ut radar och dissat Lidar. Dom hade haft mer compute på bilarna etc. Men håll drömmen vid liv.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Matte skrev:
Jag är inte imponerad av Tesla fsd :D 8-)
Jag ser ju att det fungerar ibland, men för att det ska imponera på mig måste dom överstiga mina förväntningar, och just nu tycker jag mest att detta är ett enda stort prtrick för att höja aktiekursen (och därmed kunna få in mer pengar i bolaget).
Aktien kräver ingen pr. Tesla behöver inte resa mer pengar när de gör så stor vinst. Elon är redan världens rikaste och mängder av anställda har blivit dollarmiljonärer tack vare aktiens höga värde.

Autonomi är en av människans stora utmaningar och kan förbättra vår värld. De som sliter och gör 60-80 timmars arbetsveckor på Tesla gör det inte för pengar utan för att de gillar utmaningen och tycker det är spännande. Pengar har de ändå redan så det räcker.
Problemet med det resonemanget är ju att dom inte håller på med autonomi, utan ADAS. Det förändrar inte världen. Om Elon ville lösa autonomi och inte brydde sig om pengar och marginaler på bilar, så hade han inte kastat ut radar och dissat Lidar. Dom hade haft mer compute på bilarna etc. Men håll drömmen vid liv. Robotaxi 2020...
Frågar du utvecklare på Tesla så handlar allt om autonomi. Sedan tror inte du att de inte kommer klara det men det är din åsikt och det finns ingen här som har missat den tidigare. Mer compute? Det finns ingen annan utvecklare som har kraftfullare processor än Teslas för att lösa autonomi med enbart kameror.
Skriv svar