FSD Beta är imponerande!
Moderator: Redaktion
Re: FSD Beta är imponerande!
Wow, sån vill jag ha.lakke skrev:
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: FSD Beta är imponerande!
Alltså jag tänker så här, ju högre säkerhet man vill ha, ju fler, dyrare och bättre sensorer använder man. Andra former av indata, som t ex HD-kartor hjälper också till att avgränsa problemet i 99.99% av fallen.martinot skrev:Ändå ett bra exempel på hur äkta AD L4/L5 agerar.Svenssons skrev:Detta känns som ett lite svårare fall än det som Waymo utsattes för...spacecoin skrev:Nu hoppar du till slutsatser. Den här videon är inget argument för eller emot Lidarmappning. Det finns inget över huvud taget som säger att t ex en Tesla med FSD hade kommit längre här eller att det gått bättre för Waymo genom att inte förmappa.
Finns mängder med fler liknande exempel, tog bara första i sökningen.
Sedan är det givetvis så att i slutändan så är det bäst programvara som levererar bäst resultat.
@martinot, du kan väl inte kalla Tesla L4. Dom är ju Level 2. Vad du kallar "äkta" L4 vet jag inte vad det är. Definitionen av Level 4 är att bilen ska kunna köra själv inom de parametrar som man bestämmer i förväg - detta kallas för Operational Design Domain (ODD).
Den kan t ex vara "i hastigheter under 120km/h på motorväg" och "torrt väglag". Det som gör att något är Level 4 eller ej är i huvudsak att den som erbjuder tjänsten tar på sig ansvaret för incidenter under tiden bilen är autonom.
Hur man sedan når dit, med radar, lidar, eller bara kameror. Med förmappat i hd eller ej osv, är inte relevant annat än för kostnaden per enhet.
Det ska bli spännande att se om beta v9 är så mycket bättre än 8.2 som Elon sagt. Det vore superroligt om så är fallet. Att Tesla skulle ta på sig någon form av liability för FSD-körning inom 3-5 år tror jag inte på.
Högre säkerhet på landsväg och motorväg vill jag ha (i EU). Autonom stadskörning tycker jag personligen inte är prioriterat för personbilar.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: FSD Beta är imponerande!
spacecoin skrev:Alltså jag tänker så här, ju högre säkerhet man vill ha, ju fler, dyrare och bättre sensorer använder man. Andra former av indata, som t ex HD-kartor hjälper också till att avgränsa problemet i 99.99% av fallen.martinot skrev:Ändå ett bra exempel på hur äkta AD L4/L5 agerar.Svenssons skrev:Detta känns som ett lite svårare fall än det som Waymo utsattes för...spacecoin skrev:Nu hoppar du till slutsatser. Den här videon är inget argument för eller emot Lidarmappning. Det finns inget över huvud taget som säger att t ex en Tesla med FSD hade kommit längre här eller att det gått bättre för Waymo genom att inte förmappa.
Finns mängder med fler liknande exempel, tog bara första i sökningen.
Sedan är det givetvis så att i slutändan så är det bäst programvara som levererar bäst resultat.
@martinot, du kan väl inte kalla Tesla L4. Dom är ju Level 2. Vad du kallar "äkta" L4 vet jag inte vad det är. Definitionen av Level 4 är att bilen ska kunna köra själv inom de parametrar som man bestämmer i förväg - detta kallas för Operational Design Domain (ODD).
Den kan t ex vara "i hastigheter under 120km/h på motorväg" och "torrt väglag". Det som gör att något är Level 4 eller ej är i huvudsak att den som erbjuder tjänsten tar på sig ansvaret för incidenter under tiden bilen är autonom.
Hur man sedan når dit, med radar, lidar, eller bara kameror. Med förmappat i hd eller ej osv, är inte relevant annat än för kostnaden per enhet.
Det ska bli spännande att se om beta v9 är så mycket bättre än 8.2 som Elon sagt. Det vore superroligt om så är fallet. Att Tesla skulle ta på sig någon form av liability för FSD-körning inom 3-5 år tror jag inte på.
Jag tror inte FSD kommer att användas inom snar framtid till självkörning utan att man vill ha FSD till att få en säkrare förare och därmed stor vinst till Teslas Försäkringsbolag.
För hur ska exempelvis Länsförsäkringar kunna konkurrera med Tesla försäkringar om Tesla ger 40% rabatt på försäkringen om man köper FSD?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: FSD Beta är imponerande!
Vad hindrar Länsförsäkringar att ge samma rabatt som Tesla för en bil med FSD menar du?Zalman3 skrev:För hur ska exempelvis Länsförsäkringar kunna konkurrera med Tesla försäkringar om Tesla ger 40% rabatt på försäkringen om man köper FSD?
Re: FSD Beta är imponerande!
Tesla kan ju nästan "ge bort" bilförsäkring om man köper FSD, och ta in vinsten via FSD försäljningen.spacecoin skrev:Vad hindrar Länsförsäkringar att ge samma rabatt som Tesla för en bil med FSD menar du?Zalman3 skrev:För hur ska exempelvis Länsförsäkringar kunna konkurrera med Tesla försäkringar om Tesla ger 40% rabatt på försäkringen om man köper FSD?
Men Länsförsäkringar tjänar inget på att folk köper FSD.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: FSD Beta är imponerande!
Det känns ju inte som att aktieägarna skulle jubla över den affärsidén.Zalman3 skrev:Tesla kan ju nästan "ge bort" bilförsäkring om man köper FSD, och ta in vinsten via FSD försäljningen.spacecoin skrev:Vad hindrar Länsförsäkringar att ge samma rabatt som Tesla för en bil med FSD menar du?Zalman3 skrev:För hur ska exempelvis Länsförsäkringar kunna konkurrera med Tesla försäkringar om Tesla ger 40% rabatt på försäkringen om man köper FSD?
Men Länsförsäkringar tjänar inget på att folk köper FSD.
Jag kan hjälpa dig lite på traven med affärsutvecklingen: Det ingår en bilförsäkring i FSD-prenumerationen som kostar 3000 kr i månaden. Ingen självrisk om man krockar när FSD är aktiverat.
Med det sagt så tror jag du grovt underskattar problematiken i att köra en sakförsäkringsverksamhet. Det är inte lätt, även för de som har tränat i 50-200 år.
Re: FSD Beta är imponerande!
spacecoin skrev:Det känns ju inte som att aktieägarna skulle jubla över den affärsidén.Zalman3 skrev:Tesla kan ju nästan "ge bort" bilförsäkring om man köper FSD, och ta in vinsten via FSD försäljningen.spacecoin skrev:Vad hindrar Länsförsäkringar att ge samma rabatt som Tesla för en bil med FSD menar du?Zalman3 skrev:För hur ska exempelvis Länsförsäkringar kunna konkurrera med Tesla försäkringar om Tesla ger 40% rabatt på försäkringen om man köper FSD?
Men Länsförsäkringar tjänar inget på att folk köper FSD.
Jag kan hjälpa dig lite på traven med affärsutvecklingen: Det ingår en bilförsäkring i FSD-prenumerationen som kostar 3000 kr i månaden. Ingen självrisk om man krockar när FSD är aktiverat.
Med det sagt så tror jag du grovt underskattar problematiken i att köra en sakförsäkringsverksamhet. Det är inte lätt, även för de som har tränat i 50-200 år.
Elon struntar högaktningsfullt i vad andra har gjort tidigare.
Vi får väl se om Tesla försäkring blir framgångsrikt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: FSD Beta är imponerande!
Ja och Tesla gör det heller inte helt själv. I USA samarbetar man tex med Liberty Mutual Insurance Company som är ett av de största försäkringsbolagen där.Zalman3 skrev:Elon struntar högaktningsfullt i vad andra har gjort tidigare.
Vi får väl se om Tesla försäkring blir framgångsrikt.
Re: FSD Beta är imponerande!
Zalman3 skrev:Tesla kan ju nästan "ge bort" bilförsäkring om man köper FSD, och ta in vinsten via FSD försäljningen.spacecoin skrev:Vad hindrar Länsförsäkringar att ge samma rabatt som Tesla för en bil med FSD menar du?Zalman3 skrev:För hur ska exempelvis Länsförsäkringar kunna konkurrera med Tesla försäkringar om Tesla ger 40% rabatt på försäkringen om man köper FSD?
Men Länsförsäkringar tjänar inget på att folk köper FSD.
Vad tjänar Tesla på att ge bort försäkringar då? Känns som en jättedålig affärsidé faktiskt att skänka bort något så kostsamt som en försäkring och ta det från vinsten på något man redan sålt.
Re: FSD Beta är imponerande!
Tesla börjar anställa fler testförare i Europa: https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... -worldwide
Man gör det i flera storstäder i USA med.
Man gör det i flera storstäder i USA med.
Re: FSD Beta är imponerande!
När bilen blir fullt självkörande, dvs level4 är det ju teslas försäkring som gäller? Det är ju tesla som är ansvarig och får ju rimligen betala när något går snett.
Re: FSD Beta är imponerande!
Länsförsäkringar är inget vinstdrivande bolag. Man tar ut premier för att betala omkostnaderna. Man kommer inte konkurrera alls om tesla subventionerar premien.Zalman3 skrev:Tesla kan ju nästan "ge bort" bilförsäkring om man köper FSD, och ta in vinsten via FSD försäljningen.spacecoin skrev:Vad hindrar Länsförsäkringar att ge samma rabatt som Tesla för en bil med FSD menar du?Zalman3 skrev:För hur ska exempelvis Länsförsäkringar kunna konkurrera med Tesla försäkringar om Tesla ger 40% rabatt på försäkringen om man köper FSD?
Men Länsförsäkringar tjänar inget på att folk köper FSD.
Re: FSD Beta är imponerande!
Kan vi sluta diskutera försäkringar i denna tråd tack? %&(/& Zalman som kapade tråden.
Här är istället två bra artiklar av Alex Roy (Argo AI).
Geofence, inte ett misslyckande, utan smart. Förklarat så till och med ett barn kan förstå det:
https://groundtruthautonomy.com/self-dr ... oundaries/
Why Level 5 vehicles makes no sense:
https://groundtruthautonomy.com/why-l5- ... -no-sense/
Här är istället två bra artiklar av Alex Roy (Argo AI).
Geofence, inte ett misslyckande, utan smart. Förklarat så till och med ett barn kan förstå det:
https://groundtruthautonomy.com/self-dr ... oundaries/
Why Level 5 vehicles makes no sense:
https://groundtruthautonomy.com/why-l5- ... -no-sense/
Re: FSD Beta är imponerande!
Marknadsföring!backe skrev:Zalman3 skrev:Tesla kan ju nästan "ge bort" bilförsäkring om man köper FSD, och ta in vinsten via FSD försäljningen.spacecoin skrev:Vad hindrar Länsförsäkringar att ge samma rabatt som Tesla för en bil med FSD menar du?Zalman3 skrev:För hur ska exempelvis Länsförsäkringar kunna konkurrera med Tesla försäkringar om Tesla ger 40% rabatt på försäkringen om man köper FSD?
Men Länsförsäkringar tjänar inget på att folk köper FSD.
Vad tjänar Tesla på att ge bort försäkringar då? Känns som en jättedålig affärsidé faktiskt att skänka bort något så kostsamt som en försäkring och ta det från vinsten på något man redan sålt.
Sen att ta 3000kr/månad för FSD med försäkring är ju inte en förlust affär direkt. Jag betalar ju idag typ 500kr/mån resp 1100kr/mån för försäkring av Model 3 och Model S. Så 2000kr/månad för FSD är ju inte direkt gratis.
Re: FSD Beta är imponerande!
Nvidia köper mappnings-startup:
https://blogs.nvidia.com/blog/2021/06/1 ... -platform/
https://blogs.nvidia.com/blog/2021/06/1 ... -platform/
Re: FSD Beta är imponerande!
VW tänker att 7 EUR / tim är ett bra pris för självkörning. Trevlig prismodell om dom säljer den per timme, vilket det låter som att dom vill göra.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: FSD Beta är imponerande!
Känns som en risk att det blir dyrt för dom, dvs för lite inkomster på det hela, men gillar idénspacecoin skrev:VW tänker att 7 EUR / tim är ett bra pris för självkörning. Trevlig prismodell om dom säljer den per timme, vilket det låter som att dom vill göra.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: FSD Beta är imponerande!
Visst, men det har en koppling då FSD och försäkringar hänger ihop (både ansvarsmässigt, och potentiellt rabattmässigt).spacecoin skrev:Kan vi sluta diskutera försäkringar i denna tråd tack? %&(/& Zalman som kapade tråden.
Här är istället två bra artiklar av Alex Roy (Argo AI).
Geofence, inte ett misslyckande, utan smart. Förklarat så till och med ett barn kan förstå det:
https://groundtruthautonomy.com/self-dr ... oundaries/
Why Level 5 vehicles makes no sense:
https://groundtruthautonomy.com/why-l5- ... -no-sense/
Sedan skriver du skälv om en massa saker som inte är specifikt FSD (som tråden skall hålla sig till).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: FSD Beta är imponerande!
Self driving i alla fall. Och anknyter till sånt som diskuterats i tråden med anledning av FSD, Teslas approach och vad andra gör.martinot skrev:Sedan skriver du skälv om en massa saker som inte är specifikt FSD (som tråden skall hålla sig till).
Huruvida Länsförsäkringar går i kåken av Teslas brandade försäkring tycker jag inte hör hemma här.
Re: FSD Beta är imponerande!
Denna tråden är ingen allmän AD-tråd.spacecoin skrev:Self driving i alla fall. Och anknyter till sånt som diskuterats i tråden med anledning av FSD, Teslas approach och vad andra gör.martinot skrev:Sedan skriver du skälv om en massa saker som inte är specifikt FSD (som tråden skall hålla sig till).
Huruvida Länsförsäkringar går i kåken av Teslas brandade försäkring tycker jag inte hör hemma här.
Den handlar specifikt om FSD.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: FSD Beta är imponerande!
Lite extra sur idag? Nu handlar tråden om vad tråden handlar om.martinot skrev:Denna tråden är ingen allmän AD-tråd.spacecoin skrev:Self driving i alla fall. Och anknyter till sånt som diskuterats i tråden med anledning av FSD, Teslas approach och vad andra gör.martinot skrev:Sedan skriver du skälv om en massa saker som inte är specifikt FSD (som tråden skall hålla sig till).
Huruvida Länsförsäkringar går i kåken av Teslas brandade försäkring tycker jag inte hör hemma här.
Den handlar specifikt om FSD.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: FSD Beta är imponerande!
Nu är det EAP jag har och NoA som jag testat men jag är imponerad av hur bra den funkar. Lyckades enkelt byta fil automatiskt i trafik som flyter (tänk farthållardistanser och folk kör 60-80 km/h på 70-väg), bara slå på blinkers när man passerade bilen man ville in framför så löste den det.
Något som var väldigt intressant var att den verkar ha koll på när saker kommer komma upp som den inte klarar av på NoA, finns ju en intressant delning av vägen efter centralbron på väg norrut som AP aldrig varit vän med. Då ploppade det upp en notifikation som sa att om X m så kommer NoA inte fungera för det krävs en manöver som inte stöds. Låter som en början till överlämningstänket som krävs vid Nivå 3 med mera, jag var i var fall imponerad.
Något som var väldigt intressant var att den verkar ha koll på när saker kommer komma upp som den inte klarar av på NoA, finns ju en intressant delning av vägen efter centralbron på väg norrut som AP aldrig varit vän med. Då ploppade det upp en notifikation som sa att om X m så kommer NoA inte fungera för det krävs en manöver som inte stöds. Låter som en början till överlämningstänket som krävs vid Nivå 3 med mera, jag var i var fall imponerad.
Re: FSD Beta är imponerande!
Det är hårdkodade/förmappade vägsträckor som NoA stödjer så det är ingen mer "intelligens" än så. Alla tunnlar verkar vara off limit för NoA t ex.OfarligTesla skrev:Nu är det EAP jag har och NoA som jag testat men jag är imponerad av hur bra den funkar. Lyckades enkelt byta fil automatiskt i trafik som flyter (tänk farthållardistanser och folk kör 60-80 km/h på 70-väg), bara slå på blinkers när man passerade bilen man ville in framför så löste den det.
Något som var väldigt intressant var att den verkar ha koll på när saker kommer komma upp som den inte klarar av på NoA, finns ju en intressant delning av vägen efter centralbron på väg norrut som AP aldrig varit vän med. Då ploppade det upp en notifikation som sa att om X m så kommer NoA inte fungera för det krävs en manöver som inte stöds. Låter som en början till överlämningstänket som krävs vid Nivå 3 med mera, jag var i var fall imponerad.
Jag tycker NoA sällan funkar bra tyvärr, ej heller filbyte med blinkers är stabilt. För ofta (1/7 ggr kanske) så misslyckas bilen med filbyte till vänsterfil även fast det är lugn trafik. När det är mer trafik funkar det sämre. Om man ska "merga" in i ett körfält där det är heldragen linje kan man inte börja blinka förrän linjen är slut, annars avbryter bilen pga timeout. Avfarter funkar bra, inte påfarter.
Jag har slutat använda NoA nästan helt. Jag testar någon gång varannan månad och konstaterar att det inte är någon förbättring. Tycker det är poänglöst i nuvarande skick, faktiskt, men det beror ju mest på UNECE tror jag eftersom det verkar funka bättre i USA. NoA har även lite konstiga idéer om när och hur man ska byta fil som verkar vara Teslas "fel" dock. Jag tror inte Tesla lagt så mycket krut på att få det att funka bättre i EU pga "den rådande situationen"...
Manuellt filbyte med blinkers är dock kanon, och funkar som sagt oftast.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: FSD Beta är imponerande!
Ne jag förväntade mig ingen intelligens utan jag tycker det är intressant att de byggt in sådana saker alls. Det innebär ju att de i var fall på något sätt mappar upp det vilket förmodligen kommer krävas.spacecoin skrev:Det är hårdkodade/förmappade vägsträckor som NoA stödjer så det är ingen mer "intelligens" än så. Alla tunnlar verkar vara off limit för NoA t ex.
Jag tycker NoA sällan funkar bra tyvärr, ej heller filbyte med blinkers är stabilt. För ofta (1/7 ggr kanske) så misslyckas bilen med filbyte till vänsterfil även fast det är lugn trafik. När det är mer trafik funkar det sämre. Om man ska "merga" in i ett körfält där det är heldragen linje kan man inte börja blinka förrän linjen är slut, annars avbryter bilen pga timeout. Avfarter funkar bra, inte påfarter.
Jag har slutat använda NoA nästan helt. Jag testar någon gång varannan månad och konstaterar att det inte är någon förbättring. Tycker det är poänglöst i nuvarande skick, faktiskt, men det beror ju mest på UNECE tror jag eftersom det verkar funka bättre i USA. NoA har även lite konstiga idéer om när och hur man ska byta fil som verkar vara Teslas "fel" dock. Jag tror inte Tesla lagt så mycket krut på att få det att funka bättre i EU pga "den rådande situationen"...
Manuellt filbyte med blinkers är dock kanon, och funkar som sagt oftast.
Kan väl säga att jag inte haft ett enda misslyckat försök till filbyte trots att jag kryssat fram och tillbaka mellan vänster och mittfilen när jag för det mesta håller 15-20 km/h över den övriga trafiken. Påfarterna har jag inte haft några problem med heller ännu.
Har du HW3 i din bil? Undrar vad skillnaden i hur det fungerar kan bero på.