Att jämföra tid eller sträcka mellan ingripanden är helt meningslöst med tanke på hur det skiljer i strategi.spacecoin skrev:Det är jättemånga som tror att Tesla är "längst fram" på självkörning. Vad jämför du med då? Google hade funktionalitet motsvarande FSD-betan för åtta år sedan. De senaste fem åren har Google lyckats med en 5x-förbättring i MTBF. Från 6000 miles per failure till 30k.
Sedan 2016 och "paint it black" videon har Tesla inte gjort några större landvinningar. Det senaste året är det marginella förbättringar. Det är inte några 10x ens från de låga nivåer (2-3 miles) som Tesla har mellan failures.
När det gäller allmän ML och AI är Google milslångt för Tesla.
Waymo kör runt i några kvarter och har optimerat för det. Tesla kör överallt över en gigantisk kontinent och vill att testare utmanar FSD-beta till att göra misstag så de får träningsdata. Hade Tesla koncentrat sig på några få kvarter under så lång tid och enbart optimerat NNs för det hade de garanterat också lyckats minimera ingripanden.
Självklart har Tesla nått långt sedan 2016. Utvecklingen senaste året med FSD-beta är stor. Elon kommenterade det själv idag och gav lite info kring hur även metodiken har utvecklats under senaste året: Min tolkning är att det senaste året framförallt har handlat om metodik och grundläggande funktionalitet. De stora man närmast har kvar är one stack med FSD-betakod även på motorväg. Efter det kan man se fram emot när NNs tar över även planner och att Dojo börjar bidra. Då är alla grunderna på plats. Det blir spännande att sedan se hur väl de kan optimera för HW3 och hur stor förbättring HW4 kan innebära
Elon fick en fråga kring släpp till andra länder med: