Jag tror inte att ha tillgång till en snabb träningsdator är något unikt för Tesla. Waymo/Google har ett eget compute cloud etc etc. Vidare finns väl Mobileyes utrustning (kameror) i fler bilar än Tesla.Jordad skrev:Mer pengar kan hjälpa om det finns kompetens att köpa. Det verkar vara ont om det och utveklare som Andrej Karpathy tjänar redan oerhört bra. Det går nog inte bara att locka med pengar, drivna människor tenderar vilja ha något meningsfullt att göra med.spacecoin skrev:[
1) Du har valt ut några parametrar, eller snarare odefinierade ord, som enligt dig är viktigast. Har du någon referens på något/några av dessa "ord" skulle vara viktigast för AD?
Jag kan köpa "processorkraft", men menar du onboard eller till training? Med "datainsamling" så antar jag att du menar training data set? Där tänker jag att kvalitet trumfar storlek. Det var i alla fall det AK sa i robot brains-podden som jag uppfattade det.
2) Hur är du så säker på att Tesla är bäst på dessa ord du valt ut?
Enligt min erfarenhet hjälper det med mer pengar om man behöver dom bästa resurserna.
Processorkraft krävs både i bilen för att skapa data som är relevant för träning och sedan även för träning. När Dojo först nämndes så trodde jag att det var distributed computing där man använde alla inaktiva Teslor men det visade sig vara en superdator.
Angående vad som krävs för autonomi. Det spelat ingen roll vilken strategi man har, det går inte att lösa det utan NNs och det kräver obscena mängder data. Kvaliteten är självklart viktig. Det Tesla gör när man låter testförare utmana betan tills dess att de tvingas ingripa och att bilen då fångar hela situationen i 4d är precis det som krävs för att skapa så bra träningsdata som möjligt.
Man kan inte veta om Tesla är bäst men det går inte att komma ifrån att de kan ha ett stort övertag när det gäller antalet testfordon, mängden data och processorkraft. Bara shadow mode kan bli mer och mer värdefullt i takt med att FSD beta förbättras
Mobileye har antagligen mer data också eftersom dom hållit på länge med en stor flotta. Intel lär ju kunna slänga upp några servrar åt Mobileye...
Och trots detta så är det Waymo, med marginal, som kan visa bäst resultat hittills. Och några andra. Så i slutändan kanske det är helt andra saker som spelar in.
När det gäller att hitta talang så tror jag Google, Amazon etc har minst lika bra möjligheter att få rätt personer på plats.
Kort sagt tror jag inte du har så många rätt. Du har bara mer koll på Tesla än alla andra tävlande, och eftersom Tesla jobbar mer aktivt med att skapa hype än någon annan med marginal, så har du sett fler videos, fler tweets och så vidare från Tesla med fanclub.