FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
MobilEye: 40 minuter utan interventions i NYC. Ingen Lidar på bilen. Ingen radar. Bara kameror.
Cherry picked helt klart, men Tesla är just nu långt ifrån den här nivån om du frågar mig. Kanske skulle FSD-betan klara 5 minuter med cherry picking?

Samma mjukvara (perception, prediction, mapping and planning) och hårdvara som Geelys zeekr 001 som börjar levereras i höst (använder 2x EyeQ5 med mjukvara som levereras och uppdateras av MobilEye).


Material: https://www.intel.com/content/www/us/en ... -city.html
Presentation: https://twitter.com/i/broadcasts/1ypJdgEENPRGW

Zeekr 001: (släpps i år med MobilEyes hårdvara och mjukvara som visas ovan, som Level 2 ADAS).
Vid vilka tidpunkter skulle inte FSD-beta klara situationen lika bra i videon du länkar? Den är 40min lång, saknar kommentarer och verkar mest visa en bil som kör långsamt eller står stilla i en kö.

Det finns en hel del videos där FSD beta klarar stadstrafik bra. Tesla har även varit försiktiga när de släppte v9 till testarna eftersom den är långt ifrån perfekt. V9 kräver därför att föraren måste ingripa och godkänna i många situationer. Tesla har garanterat egna testfordon där godkännandet inte krävs och ingripande därför sker mer sällan.

Man måste också förstå skillnaden mellan de olika strategierna. Mobileye använder HD-kartor och programmerade funktioner. Tesla låter hela tiden NNs ta över mer och mer av funktionerna och bilen måste i realtid skapa en korrekt bild av hela omgivningen. Hade det inte sett ut som Mobileye med HD-kartor hade ett stort försprång gentemot Tesla nu så hade det varit katastrof. Det finns mängder av andra utvecklare som använder programmerade funktioner och HD-kartor som ganska enkelt kan visa upp fina demos. Frågan är bara hur kapabla och kommersiellt gångbara sådana system blir i slutändan? Teslas strategi är nästan omöjlig i jämförelse men skulle de lyckas blir det en långt mer flexibel lösning. Det som ändå verkligen särskiljer Mobileye från de flesta andra är att man kan köra utan lidar och att man har utvecklat ett system som ska skapa och uppdatera HD-kartor automatiskt. Jag tycker det ser lovande ut med.

Bra om Eyeq5 kommer i produktion till slut. Men det vi väntar på är robotaxis som ska klara L4. Hade varit fint om Mobileye åtminstone började försöka leverera något som liknar det Waymo har i Phoenix.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
MobilEye: 40 minuter utan interventions i NYC. Ingen Lidar på bilen. Ingen radar. Bara kameror.
Cherry picked helt klart, men Tesla är just nu långt ifrån den här nivån om du frågar mig. Kanske skulle FSD-betan klara 5 minuter med cherry picking?

Samma mjukvara (perception, prediction, mapping and planning) och hårdvara som Geelys zeekr 001 som börjar levereras i höst (använder 2x EyeQ5 med mjukvara som levereras och uppdateras av MobilEye).


Material: https://www.intel.com/content/www/us/en ... -city.html
Presentation: https://twitter.com/i/broadcasts/1ypJdgEENPRGW

Zeekr 001: (släpps i år med MobilEyes hårdvara och mjukvara som visas ovan, som Level 2 ADAS).
Vid vilka tidpunkter skulle inte FSD-beta klara situationen lika bra i videon du länkar? Den är 40min lång, saknar kommentarer och verkar mest visa en bil som kör långsamt eller står stilla i en kö.

Det finns en hel del videos där FSD beta klarar stadstrafik bra. Tesla har även varit försiktiga när de släppte v9 till testarna eftersom den är långt ifrån perfekt. V9 kräver därför att föraren måste ingripa och godkänna i många situationer. Tesla har garanterat egna testfordon där godkännandet inte krävs och ingripande därför sker mer sällan.

Man måste också förstå skillnaden mellan de olika strategierna. Mobileye använder HD-kartor och programmerade funktioner. Tesla låter hela tiden NNs ta över mer och mer av funktionerna och bilen måste i realtid skapa en korrekt bild av hela omgivningen. Hade det inte sett ut som Mobileye med HD-kartor hade ett stort försprång gentemot Tesla nu så hade det varit katastrof. Det finns mängder av andra utvecklare som använder programmerade funktioner och HD-kartor som ganska enkelt kan visa upp fina demos. Frågan är bara hur kapabla och kommersiellt gångbara sådana system blir i slutändan? Teslas strategi är nästan omöjlig i jämförelse men skulle de lyckas blir det en långt mer flexibel lösning. Det som ändå verkligen särskiljer Mobileye från de flesta andra är att man kan köra utan lidar och att man har utvecklat ett system som ska skapa och uppdatera HD-kartor automatiskt. Jag tycker det ser lovande ut med.

Bra om Eyeq5 kommer i produktion till slut. Men det vi väntar på är robotaxis som ska klara L4. Hade varit fint om Mobileye åtminstone började försöka leverera något som liknar det Waymo har i Phoenix.
Det är bara att kolla på valfri FSD-video från Frenchie i Chigago, så blir man varse om att det är en intervention minst var femte minut i denna typ av miljöer.
Ska ju bli kul att se Zeekr 001 på vägarna i höst med MobilEye-lösnngen, så får vi se om Tesla har kommit ikapp tills dess.

MobilEye har ju två spår, till skillnad från alla andra. Ett rent kamerabaserat spår för konsumentbilar som ADAS, L2 och ett annat med dubbla system med Lidar för Robotaxi. Just nu så ser dom ju ut att ligga väldigt bra till i bägge spåren.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
spacecoin skrev:
MobilEye: 40 minuter utan interventions i NYC. Ingen Lidar på bilen. Ingen radar. Bara kameror.
Cherry picked helt klart, men Tesla är just nu långt ifrån den här nivån om du frågar mig. Kanske skulle FSD-betan klara 5 minuter med cherry picking?

Samma mjukvara (perception, prediction, mapping and planning) och hårdvara som Geelys zeekr 001 som börjar levereras i höst (använder 2x EyeQ5 med mjukvara som levereras och uppdateras av MobilEye).


Material: https://www.intel.com/content/www/us/en ... -city.html
Presentation: https://twitter.com/i/broadcasts/1ypJdgEENPRGW

Zeekr 001: (släpps i år med MobilEyes hårdvara och mjukvara som visas ovan, som Level 2 ADAS).
Vid vilka tidpunkter skulle inte FSD-beta klara situationen lika bra i videon du länkar? Den är 40min lång, saknar kommentarer och verkar mest visa en bil som kör långsamt eller står stilla i en kö.

Det finns en hel del videos där FSD beta klarar stadstrafik bra. Tesla har även varit försiktiga när de släppte v9 till testarna eftersom den är långt ifrån perfekt. V9 kräver därför att föraren måste ingripa och godkänna i många situationer. Tesla har garanterat egna testfordon där godkännandet inte krävs och ingripande därför sker mer sällan.

Man måste också förstå skillnaden mellan de olika strategierna. Mobileye använder HD-kartor och programmerade funktioner. Tesla låter hela tiden NNs ta över mer och mer av funktionerna och bilen måste i realtid skapa en korrekt bild av hela omgivningen. Hade det inte sett ut som Mobileye med HD-kartor hade ett stort försprång gentemot Tesla nu så hade det varit katastrof. Det finns mängder av andra utvecklare som använder programmerade funktioner och HD-kartor som ganska enkelt kan visa upp fina demos. Frågan är bara hur kapabla och kommersiellt gångbara sådana system blir i slutändan? Teslas strategi är nästan omöjlig i jämförelse men skulle de lyckas blir det en långt mer flexibel lösning. Det som ändå verkligen särskiljer Mobileye från de flesta andra är att man kan köra utan lidar och att man har utvecklat ett system som ska skapa och uppdatera HD-kartor automatiskt. Jag tycker det ser lovande ut med.

Bra om Eyeq5 kommer i produktion till slut. Men det vi väntar på är robotaxis som ska klara L4. Hade varit fint om Mobileye åtminstone började försöka leverera något som liknar det Waymo har i Phoenix.
Det är bara att kolla på valfri FSD-video från Frenchie i Chigago, så blir man varse om att det är en intervention minst var femte minut i denna typ av miljöer.
Ska ju bli kul att se Zeekr 001 på vägarna i höst med MobilEye-lösnngen, så får vi se om Tesla har kommit ikapp tills dess.

MobilEye har ju två spår, till skillnad från alla andra. Ett rent kamerabaserat spår för konsumentbilar som ADAS, L2 och ett annat med dubbla system med Lidar för Robotaxi. Just nu så ser dom ju ut att ligga väldigt bra till i bägge spåren.
Jag tittade lite på Mobileyevideon ovan. Konstigt att Mobileye släppte den för bilen gör en hel del konstigheter som att den placerar sig fel. Framförallt var det en riktig idiotmanöver vid 36:40. Alla FSD-beta förare hade ingripit där och klagat. Jag har inte sett hela så det kan vara fler sådana problem.

Just Frenchie verkar lite efter ibland när det gäller v9. Det står tydligt på skärmen att bilen väntar på godkännande från honom när han sitter och hetsar upp sig för att bilen inte kör. Hans videos innehåller också mycket svårare miljöer med oskyddade vänstersvängar och bristande vägmarkeringar än Mobileyes video ovan som inte verkar innehålla några sådana utmaningar? Det är mest enkel stadtrafik med korsningar med trafikljus. FSD-beta klarar sånt bra med.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jag ser fram emot FSD beta unedited 40 min NYC 2022.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Alfred »

spacecoin skrev:
MobilEye: 40 minuter utan interventions i NYC. Ingen Lidar på bilen. Ingen radar. Bara kameror.
Cherry picked helt klart, men Tesla är just nu långt ifrån den här nivån om du frågar mig. Kanske skulle FSD-betan klara 5 minuter med cherry picking?

Samma mjukvara (perception, prediction, mapping and planning) och hårdvara som Geelys zeekr 001 som börjar levereras i höst (använder 2x EyeQ5 med mjukvara som levereras och uppdateras av MobilEye).


Material: https://www.intel.com/content/www/us/en ... -city.html
Presentation: https://twitter.com/i/broadcasts/1ypJdgEENPRGW

Zeekr 001: (släpps i år med MobilEyes hårdvara och mjukvara som visas ovan, som Level 2 ADAS).
Tack för delning. Intressant med Mobileyes progress tycker jag. Med tanke på hur begränsad deras datainsamling från befintliga fordon är tycker jag det är mycket imponerande att de ser ut att ligga så bra till med rent vision-system. Finns mycket fluff/osäkerhet i hur de genererar sina kartor och om de måste skanna av med egna LIDAR-bilar för det. Hur håller de isf kartorna uppdaterade? Snacket om att alla fordon bidrar till insamlingen vilket de vill att vi ska extrapolera till att det är helt automatiskt/gratis ger jag inte mycket för eftersom bandbredden från bilarna ifråga är så begränsad jämfört med Teslas datainsamling.

Men personligen har jag inget behov av att Tesla nödvändigtvis måste vara överlägset först/bäst på allt, snarare ökar sannolikheten att vi konsumenter får bra prisvärde och lagar på plats tidsenligt om det finns flera konkurrerande alternativ och andra biltillverkare kan köpa lösning som gör att de inte blir totalt akterseglade av Tesla.

Om systemen når bra L4-täckning eller till och med L5 har Tesla ändå enorm konkurrensfördel jämförd med andra tillverkare eftersom de äger hela sin stack själva. Övriga tillverkares marginaler blir ju avhängiga hur mycket de måste betala till Intel/Mobileye.

Spacecoin, du har ju varit väldigt kritisk mot att plocka bort radarn. Hur ser du på att Mobileye tydligen vill göra samma sak i konsumentbilar?

Edit: Såg presentationen nu också. Han är verkligen tydlig med att kartan de visar från NY är helt crowdsourcad utan egna bilar med avancerade lidar-sensorer. Gör demonstrationen mer imponerande i mina ögon. I förlängningen en tänkbart intressant skillnad i taktik jämfört med Tesla. Finns ju fördelar med att bilen kan ha en förförståelse om omgivningen så länge den är tillräckligt kapabel för att märka när kartan inte stämmer.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »


Den här videon är bra jämförelse till Mobileyes video ovan. Långsam tät stadtrafik och mycket trafikljus. Hur tråkigt som helst. FSD-beta har klarat det bra hela tiden egentligen. Mycket mer intressant att kolla på andra videos där man försöker hitta problem och svåra situationer.

Några ingrepp vad jag hann se men det här är bara någon som spelar in när han ska ta sig till affären. Han gasade till i en korsning och bytte fil någon gång. Bilen hade antagligen klarat det utan ingrepp men då hade han varit mer ivägen för andra trafikanter på samma sätt som Mobileyes bil var i videon ovan. Smart av Mobileye att släppa video utan ljud för det var nog rätt många som tutade på den med tanke på att det var inspelat i NY :)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Alfred skrev:
Om systemen når bra L4-täckning eller till och med L5 har Tesla ändå enorm konkurrensfördel jämförd med andra tillverkare eftersom de äger hela sin stack själva. Övriga tillverkares marginaler blir ju avhängiga hur mycket de måste betala till Intel/Mobileye.

Spacecoin, du har ju varit väldigt kritisk mot att plocka bort radarn. Hur ser du på att Mobileye tydligen vill göra samma sak i konsumentbilar?

Edit: Såg presentationen nu också. Han är verkligen tydlig med att kartan de visar från NY är helt crowdsourcad utan egna bilar med avancerade lidar-sensorer. Gör demonstrationen mer imponerande i mina ögon. I förlängningen en tänkbart intressant skillnad i taktik jämfört med Tesla. Finns ju fördelar med att bilen kan ha en förförståelse om omgivningen så länge den är tillräckligt kapabel för att märka när kartan inte stämmer.
De flesta förstår inte att Level 5 inte går att uppnå. Den är "aspirational", eftersom man inte kan bevisa att bilen kan köra precis överallt.

Om nu Tesla kommer till L4 med endast kameror i en stor ODD (dygnet runt, i de flesta väder och väglag i 80% av Nordamerika t ex) så är det givetvis en fantastik prestation. Jag tror inte att det går om det inte händer något väldigt stora genombrott i computer vision.

Anledningen till att jag är kritisk mot att Tesla bantar bort radarn ur ett redan bantat sensorpaket är att man säger att man har Robotaxi-ambitioner, och i närtid dessutom. Jag tror man behöver redundanta input från olika system för att komma upp i tillräckligt många nior. Som jag skrev i aktietråden, så behöver man nog bli 10x så bra som en människa för att våga launcha i större skala. Det innebär en olycka/intervention per 5 miljoner kilometer. Det finns ett gap på ca 100 000x från dagens en intervention per 10km eller vad det kan vara. Folk fattar i allmänhet inte detta, utan dom ser en bil som klarar en körning utan interventioner och drar felaktiga slutsatser därefter.

MobilEye har 11 kameror i den har konfigurationen, och jag tror att de även är självrengörande på Zeekr 001, men jag är osäker på detta. https://newsroom.intel.com/wp-content/u ... -brief.pdf

Konfigurationen som MobilEye visar är avsedd som ADAS (L2) under överskådlig tid, och det finns ingen som lovar något mer. Jag tror dom kommer att kunna våga ha begränsad L4 under vissa förhållanden (t ex motorväg i hyggligt väder utan låg bländande sol t ex).

MobilEye själv menar ju att det krävs dubbla system med kameror och Lidar för att kommer upp i L4-säkerhet (förarlöst/robotaxi). Jag tror detsamma.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Den här videon är bra jämförelse till Mobileyes video ovan. Långsam tät stadtrafik och mycket trafikljus. Hur tråkigt som helst. FSD-beta har klarat det bra hela tiden egentligen. Mycket mer intressant att kolla på andra videos där man försöker hitta problem och svåra situationer.
Tesla har kommit väldigt långt, absolut. Men bilen ska ju inte klara trafiksituationer "oftast" utan "alltid". Det är det som är problemet ju.

Vi kan diskutera komplexiteten i de olika körningarna, men låt oss anta att dom är likvärdiga för diskussionens skull. Skillnaden är just att det är en intervention per 5-10 km i Teslan och inga i MobileEyes video. Det är en väldigt stor skillnad i säkerhet / MTBF. Vilken faktor det är är svårt att säga. Minst faktor 10x skulle jag tro. I praktiken är den ju oändlig eftersom det inte var några alls i ME:s video ;)
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Den här videon är bra jämförelse till Mobileyes video ovan. Långsam tät stadtrafik och mycket trafikljus. Hur tråkigt som helst. FSD-beta har klarat det bra hela tiden egentligen. Mycket mer intressant att kolla på andra videos där man försöker hitta problem och svåra situationer.
Tesla har kommit väldigt långt, absolut. Men bilen ska ju inte klara trafiksituationer "oftast" utan "alltid". Det är det som är problemet ju.

Vi kan diskutera komplexiteten i de olika körningarna, men låt oss anta att dom är likvärdiga för diskussionens skull. Skillnaden är just att det är en intervention per 5-10 km i Teslan och inga i MobileEyes video. Det är en väldigt stor skillnad i säkerhet / MTBF. Vilken faktor det är är svårt att säga. Minst faktor 10x skulle jag tro. I praktiken är den ju oändlig eftersom det inte var några alls i ME:s video ;)
De ingreppen som gjordes i den här videon var för att undvika att stoppa upp trafiken på det sätt som Mobileyes bil gjorde. Det här var inte någon som bara var ute för att spela in en demo utan han försökte ta sig till butiken utan några större förseningar. Föraren av Mobileyes bil borde ha ingripit flera gånger. Han tittade tex bakåt och såg att någon var på väg att köra om och tillät ändå att bilen samtidigt påbörjade en omkörning. Det var direkt farligt.
Screenshot_20210721-163649.png
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
De ingreppen som gjordes i den här videon var för att undvika att stoppa upp trafiken på det sätt som Mobileyes bil gjorde. Det här var inte någon som bara var ute för att spela in en demo utan han försökte ta sig till butiken utan några större förseningar.
Ja, jag kommer ju inte att kunna övertyga dig. Men matematiken är enkel: Med en MTBF på 1 miljoner km så kör man dubbelt så bra som en människa. Det är en bit kvar tycker jag mig se, om man ska leverera "Level 5" "i år".
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
De ingreppen som gjordes i den här videon var för att undvika att stoppa upp trafiken på det sätt som Mobileyes bil gjorde. Det här var inte någon som bara var ute för att spela in en demo utan han försökte ta sig till butiken utan några större förseningar.
Ja, jag kommer ju inte att kunna övertyga dig. Men matematiken är enkel: En MTBF på 1 miljoner km så kör man dubbelt så bra som en människa. Det är en bit kvar tycker jag mig se, om man ska leverera "Level 5" "i år".
Jag vill bara att man ska vara rättvis i sin bedömning och det går inte komma ifrån att säkerhetsföraren borde ha ingripit i den video som Mobileye delade med sig.

Det har debatterats tidigare i den här tråden om hur man ska definiera L5 och det är lite som att debattera vad som är blått. Det finns lika många tolkningar som det finns människor så det blir meningslöst i slutändan.

Att bedöma efter antal ingrepp blir tyvärr också en definitionsfråga. Om en säkerhetsförare tillåter bilen att köra farligt som i Mobileyes video så är det omöjligt att jämföra antal ingrepp med andra säkerhetsförare som kanske är mer försiktiga i liknande situationer.

Jag tycker det är helt fel att lyfta upp andra tillverkares utvalda demos och jämföra med videos inspelade av vanliga teslaägare i sin vardag. Det är något skumt med att bara visa upp demos eller bara köra i begränsade områden i vackert väder. Det är mycket lättare att bedöma på vilken nivå Tesla är när vi får den osminkade sanningen med monorailstolpar och annat. Waymo med.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Jag vill bara att man ska vara rättvis i sin bedömning och det går inte komma ifrån att säkerhetsföraren borde ha ingripit i den video som Mobileye delade med sig.

Det har debatterats tidigare i den här tråden om hur man ska definiera L5 och det är lite som att debattera vad som är blått. Det finns lika många tolkningar som det finns människor så det blir meningslöst i slutändan.

Att bedöma efter antal ingrepp blir tyvärr också en definitionsfråga. Om en säkerhetsförare tillåter bilen att köra farligt som i Mobileyes video så är det omöjligt att jämföra antal ingrepp med andra säkerhetsförare som kanske är mer försiktiga i liknande situationer.

Jag tycker det är helt fel att lyfta upp andra tillverkares utvalda demos och jämföra med videos inspelade av vanliga teslaägare i sin vardag. Det är något skumt med att bara visa upp demos eller bara köra i begränsade områden i vackert väder. Det är mycket lättare att bedöma på vilken nivå Tesla är när vi får den osminkade sanningen med monorailstolpar och annat. Waymo med.
Ja, visst.

När det gäller definitioner så är det inte oklart i standarden. L2 är ADAS (eller DSS som det kallas i standarden), L3 är autonomi med fallback driver, L4 är robotaxi (man behöver inte vara beredd att ta över inom ODD:n) och L5 är på låtsas (obegränsad ODD). Om någon här är förvirrad fortfarande så går det bra att läsa standarden, eller i alla fall titta på bilden: https://www.sae.org/blog/sae-j3016-update
Jag svarar gärna på frågor om någon undrar något. Jag tror mig ha hyfsad koll på levlarna och begrepp i standarden.

Som tur är så får vi ju säkert se Zeekr 001-videos sent i höst, så då kan du ju få se osminkade videos. För protokollet är inte Whole Mars Catalog direkt en oberoende testare, och inte särskilt många av de andra FSD-testarna heller. Chuck Cook och Frenchie tycker jag är bland de mest balanserade. De flesta andra är lokala Tesla-fanclub ordföranden eller liknande eller jobbar på Tesla.
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av FinaFisken »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Den här videon är bra jämförelse till Mobileyes video ovan. Långsam tät stadtrafik och mycket trafikljus. Hur tråkigt som helst. FSD-beta har klarat det bra hela tiden egentligen. Mycket mer intressant att kolla på andra videos där man försöker hitta problem och svåra situationer.
Tesla har kommit väldigt långt, absolut. Men bilen ska ju inte klara trafiksituationer "oftast" utan "alltid". Det är det som är problemet ju.
Autonoma bilar behöver inte klara av alla situationer. Om Tesla "svartlistar" platser med många ingrepp så att bilen undviker dem så kan de sannolikt nå full självkörning tidigare.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
När det gäller definitioner så är det inte oklart i standarden. L2 är ADAS (eller DSS som det kallas i standarden), L3 är autonomi med fallback driver, L4 är robotaxi (man behöver inte vara beredd att ta över inom ODD:n) och L5 är på låtsas (obegränsad ODD). Om någon här är förvirrad fortfarande så går det bra att läsa standarden, eller i alla fall titta på bilden: https://www.sae.org/blog/sae-j3016-update
Jag svarar gärna på frågor om någon undrar något. Jag tror mig ha hyfsad koll på levlarna och begrepp i standarden.

Som tur är så får vi ju säkert se Zeekr 001-videos sent i höst, så då kan du ju få se osminkade videos. För protokollet är inte Whole Mars Catalog direkt en oberoende testare, och inte särskilt många av de andra FSD-testarna heller. Chuck Cook och Frenchie tycker jag är bland de mest balanserade. De flesta andra är lokala Tesla-fanclub ordföranden eller liknande eller jobbar på Tesla.
Vilka av de offentliga FSD-beta testarna jobbar på Tesla?

Det är hur man tolkar definition L5 som är problemet. Hävdar man tex att den är på låtsas eller omöjlig så förefaller det totalt meningslöst att ha med den bland nivåerna. Varför definera något som ingen bil någonsin kommer kunna nå ändå? Många tolkar istället L5 i mer generella termer, att en bil ska kunna navigera majoriteten av vägarna i urbana områden och kunna ta sig mellan städer. Alltså en bil som kan köra från centrala LA till centrala NY på allmän väg. Det är den tolkningen som Elon Musk gör och som därför är mest intressant när det gäller FSD-beta.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Vilka av de offentliga FSD-beta testarna jobbar på Tesla?
De 1800 som inte är de 200 Tesla-entusiasterna ur "allmänheten".
Jordad skrev:
Det är hur man tolkar definition L5 som är problemet. Hävdar man tex att den är på låtsas eller omöjlig så förefaller det totalt meningslöst att ha med den bland nivåerna. Varför definera något som ingen bil någonsin kommer kunna nå ändå? Många tolkar istället L5 i mer generella termer, att en bil ska kunna navigera majoriteten av vägarna i urbana områden och kunna ta sig mellan städer. Alltså en bil som kan köra från centrala LA till centrala NY på allmän väg. Det är den tolkningen som Elon Musk gör och som därför är mest intressant när det gäller FSD-beta.
Ja, L4 med mycket stor ODD (operational design domain) är rimlig tolkning av Elons "robotaxi" eller L5-uttalanden. Det innebär att bilen kan köra själv överallt där Tesla sagt så, med dig i baksätet eller sovandes. Tesla tar ansvar för körningen. Precis som jag skrev ovan; t ex 80% av USA i de flesta väder och väglag, dag och natt. Eller bara i solsken och bra väglag till att börja med.

Jag tror att det kommer att ta minst fem år till med Teslas sensorer och dator att komma i närheten av L4 i en så stor ODD med tanke på hur utvecklingen sett ut de senaste fem åren. Man måste ha respekt för gapet mellan vad som "oftast kan köra" och vad som är så säkert att man vågar sätta sina egna barn i bilen och vinka iväg den till mor/far-föräldrarna (inte för att det kommer att gå i praktiken, men det är på den konfidensnivån man måste vara för att vara L4).

Det tog väl Waymo 5-6 år att ta bort safety-drivern från att bilarna körde bra själva? Det är ju inte så att dom rullade tummarna där emellan.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Argo/Ford (VW är också investerare i Argo) och Lyft går live med robotaxis i Austin (nästa år) och Miami (i år) i liten skala liknande Waymos i Phoenix:
https://www.axios.com/argo-lyft-launch- ... 97351.html

Lyft får 2.5% av Argo i samband med detta partnerskap. Intressant!
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Det har kommit en officiell version av professor Amnon Shashuas presentation från NYC nu, med bättre bild och ljud om någon är intresserad:
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Hur är det att åka i en självkörande bil?

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Aida »

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Zalman3 skrev:
Hur är det att åka i en självkörande bil?
Bra video. Waymo ligger minst två år före alla andra. Jag håller Argo som god tvåa och sedan är det svårt att avgöra vem som ligger därefter. Det händer mycket i Kina och MobilEyes mappningsteknik är väldigt spännande.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

Consumer Reports som den här artikeln handlar om har historiskt spridit mycket fud om Tesla. Det ska vara en obunden organisation men den finanseras till stor del av Ford foundation och VD och andra chefer kommer från Ford foundation.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Consumer Reports som den här artikeln handlar om har historiskt spridit mycket fud om Tesla. Det ska vara en obunden organisation men den finanseras till stor del av Ford foundation och VD och andra chefer kommer från Ford foundation.
Jordad, det du skriver här ovan är ett skolboksexempel på FUD. Skulle kunna vara saxat från Wikipedia…
Tesla will always refute articles that are misleading & point out if there is someone with a pattern of doing so. Many fit this description, but Consumer Reports is always fair & accurate in their criticism.


https://en.m.wikipedia.org/wiki/Consumer_Reports
Under rubriken "editorial independence", kan man läsa bland annat:
Consumer Reports is well known for its policies on editorial independence, which it says are to "maintain our independence and impartiality... [so that] CR has no agenda other than the interests of consumers". CR has unusually strict requirements and sometimes has taken extraordinary steps; for example it declined to renew a car dealership's bulk subscription because of "the appearance of an impropriety".
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Tesla will always refute articles that are misleading & point out if there is someone with a pattern of doing so. Many fit this description, but Consumer Reports is always fair & accurate in their criticism.


https://en.m.wikipedia.org/wiki/Consumer_Reports
Under rubriken "editorial independence", kan man läsa bland annat:
Consumer Reports is well known for its policies on editorial independence, which it says are to "maintain our independence and impartiality... [so that] CR has no agenda other than the interests of consumers". CR has unusually strict requirements and sometimes has taken extraordinary steps; for example it declined to renew a car dealership's bulk subscription because of "the appearance of an impropriety".
Den där tweeten från Elon är gammal. Mycket skit har hänt sedan dess och han hade inte sagt samma idag. Bara hur CR hanterade olyckan i Texas var helt galet. Värsta var egentligen för några år sedan när CR tog bort rekommendationen för M3 för att den inte var driftsäker trots att den hade högsta betyg för driftsäkerhet och att ägarna till M3 var de mest nöjda ägarna som någonsin hade uppmätts i CRs historia.

Men vi ska inte förstöra den här tråden med debatt om CR. En del av kritiken de annars har kommit med mot Tesla har varit rättvis och de har i regel haft rekommendation på Teslas bilar.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Men vi ska inte förstöra den här tråden med debatt om CR. En del av kritiken de annars har kommit med mot Tesla har varit rättvis och de har i regel haft rekommendation på Teslas bilar.
Nej, men låt oss då diskutera sakfrågan i artikeln. Vad tycker du den innehåller för fel?

https://www.consumerreports.org/car-saf ... 698414036/
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Det här är en bra artikel (från Argo): It’s Not a Self-Driving Car Unless You Can Sleep In It
https://groundtruthautonomy.com/its-not ... eep-in-it/
Skriv svar