FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

Consumer Reports som den här artikeln handlar om har historiskt spridit mycket fud om Tesla. Det ska vara en obunden organisation men den finanseras till stor del av Ford foundation och VD och andra chefer kommer från Ford foundation.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Consumer Reports som den här artikeln handlar om har historiskt spridit mycket fud om Tesla. Det ska vara en obunden organisation men den finanseras till stor del av Ford foundation och VD och andra chefer kommer från Ford foundation.
Jordad, det du skriver här ovan är ett skolboksexempel på FUD. Skulle kunna vara saxat från Wikipedia…
Tesla will always refute articles that are misleading & point out if there is someone with a pattern of doing so. Many fit this description, but Consumer Reports is always fair & accurate in their criticism.


https://en.m.wikipedia.org/wiki/Consumer_Reports
Under rubriken "editorial independence", kan man läsa bland annat:
Consumer Reports is well known for its policies on editorial independence, which it says are to "maintain our independence and impartiality... [so that] CR has no agenda other than the interests of consumers". CR has unusually strict requirements and sometimes has taken extraordinary steps; for example it declined to renew a car dealership's bulk subscription because of "the appearance of an impropriety".
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Tesla will always refute articles that are misleading & point out if there is someone with a pattern of doing so. Many fit this description, but Consumer Reports is always fair & accurate in their criticism.


https://en.m.wikipedia.org/wiki/Consumer_Reports
Under rubriken "editorial independence", kan man läsa bland annat:
Consumer Reports is well known for its policies on editorial independence, which it says are to "maintain our independence and impartiality... [so that] CR has no agenda other than the interests of consumers". CR has unusually strict requirements and sometimes has taken extraordinary steps; for example it declined to renew a car dealership's bulk subscription because of "the appearance of an impropriety".
Den där tweeten från Elon är gammal. Mycket skit har hänt sedan dess och han hade inte sagt samma idag. Bara hur CR hanterade olyckan i Texas var helt galet. Värsta var egentligen för några år sedan när CR tog bort rekommendationen för M3 för att den inte var driftsäker trots att den hade högsta betyg för driftsäkerhet och att ägarna till M3 var de mest nöjda ägarna som någonsin hade uppmätts i CRs historia.

Men vi ska inte förstöra den här tråden med debatt om CR. En del av kritiken de annars har kommit med mot Tesla har varit rättvis och de har i regel haft rekommendation på Teslas bilar.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Men vi ska inte förstöra den här tråden med debatt om CR. En del av kritiken de annars har kommit med mot Tesla har varit rättvis och de har i regel haft rekommendation på Teslas bilar.
Nej, men låt oss då diskutera sakfrågan i artikeln. Vad tycker du den innehåller för fel?

https://www.consumerreports.org/car-saf ... 698414036/
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Det här är en bra artikel (från Argo): It’s Not a Self-Driving Car Unless You Can Sleep In It
https://groundtruthautonomy.com/its-not ... eep-in-it/
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Men vi ska inte förstöra den här tråden med debatt om CR. En del av kritiken de annars har kommit med mot Tesla har varit rättvis och de har i regel haft rekommendation på Teslas bilar.
Nej, men låt oss då diskutera sakfrågan i artikeln. Vad tycker du den innehåller för fel?

https://www.consumerreports.org/car-saf ... 698414036/
Det där är en anti Tesla-artikel som ska ge läsarna en färdig åsikt som de kan sprida vidare. Bästa sättet att hindra Teslas utveckling hade varit att förhindra ett större testprogram. Artikeln innehåller inga relevanta fakta överhuvudtaget förutom det här som är direkt felaktigt eftersom Tesla precis införde den driver monitoring som de säger saknas:
Tesla just asking people to pay attention isn’t enough—the system needs to make sure people are engaged when the system is operational,” says Fisher, who recommends that Tesla use in-car driver monitoring systems to ensure that drivers have their eyes on the road. “We already know that testing developing self-driving systems without adequate driver support can—and will—end in fatalities.
Hade CR varit rättvisa så hade de nämnt de 0 olyckor som har skett under 9 månader med FSD-beta. Man borde även nämnt att Tesla har uteslutit de förare som inte hanterade testningen korrekt. Jämför man den video från Mobileye som nyligen postades här så verkar det dessutom som att Teslas kunder beter sig långt mer ansvarsfullt än professionella testförare.

CR har spridit massa fud senaste tiden. De gjorde tom en video med alla olika steg man måste genomföra för att kunna lura Teslas autopilot att köra själv vilket kändes mycket suspekt. Tänk om någon upprepar det i sin egen bil? CR hävdade samtidigt att Ford hade ett system som inte gick att lura. Det var direkt felaktigt. Mach-E säljs tex idag helt utan driver monitoring och Ford har sagt att det kommer levereras någon gång i framtiden som en uppgradering. Vill man att ens Ford ska köra själv så är det bara att sätta på copilot, ta av sig bältet och klättra ur förarsätet.

Självklart har den här artikeln helt rätt i att utveckla självkörande teknologi kan vara farligt. När Tesla gör ett större släpp av FSD-beta kan det säkert ske olyckor. Det är nog tyvärr ofrånkomligt. Jag hoppas verkligen att inte någon människa kommer till skada på något sätt, det hade varit fruktansvärt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
...det här som är direkt felaktigt eftersom Tesla precis införde den driver monitoring som de säger saknas:
Tesla just asking people to pay attention isn’t enough—the system needs to make sure people are engaged when the system is operational,” says Fisher, who recommends that Tesla use in-car driver monitoring systems to ensure that drivers have their eyes on the road. “We already know that testing developing self-driving systems without adequate driver support can—and will—end in fatalities.
Ja kanske. Men jag har inte sett en enda nag från en FSD-beta-förare som kommer ifrån kameran. Har du sett något exempel på det får du gärna länka.
Jordad skrev:
Självklart har den här artikeln helt rätt i att utveckla självkörande teknologi kan vara farligt.
Det är väl det som är själva poängen med texten? Att testandet är farligt och borde göras av utbildad personal, som alla andra företag gör.
Jordad skrev:
När Tesla gör ett större släpp av FSD-beta kan det säkert ske olyckor. Det är nog tyvärr ofrånkomligt. Jag hoppas verkligen att inte någon människa kommer till skada på något sätt, det hade varit fruktansvärt.
Att olyckor händer är ofrånkomligt. Problemet tycker jag uppstår när företag skickar ut ofärdig teknik, kallar den självkörande och har en hejarklack med fans som okritiskt skriker åt, och försöker misskreditera, kritiker av detta. Typisk tribalism. Men det är väl där vi tycker olika.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
...det här som är direkt felaktigt eftersom Tesla precis införde den driver monitoring som de säger saknas:
Tesla just asking people to pay attention isn’t enough—the system needs to make sure people are engaged when the system is operational,” says Fisher, who recommends that Tesla use in-car driver monitoring systems to ensure that drivers have their eyes on the road. “We already know that testing developing self-driving systems without adequate driver support can—and will—end in fatalities.
Ja kanske. Men jag har inte sett en enda nag från en FSD-beta-förare som kommer ifrån kameran. Har du sett något exempel på det får du gärna länka.
Jordad skrev:
Självklart har den här artikeln helt rätt i att utveckla självkörande teknologi kan vara farligt.
Det är väl det som är själva poängen med texten? Att testandet är farligt och borde göras av utbildad personal, som alla andra företag gör.
Jordad skrev:
När Tesla gör ett större släpp av FSD-beta kan det säkert ske olyckor. Det är nog tyvärr ofrånkomligt. Jag hoppas verkligen att inte någon människa kommer till skada på något sätt, det hade varit fruktansvärt.
Att olyckor händer är ofrånkomligt. Problemet tycker jag uppstår när företag skickar ut ofärdig teknik, kallar den självkörande och har en hejarklack med fans som okritiskt skriker åt, och försöker misskreditera, kritiker av detta. Typisk tribalism. Men det är väl där vi tycker olika.
Vad jag har sett hittills så reagerar den nya driver monitoring om man inte håller händerna nära ratten och är beredd att ta över. Det var någon som viftade med händerna och då klagade bilen direkt.

Hur farlig är utvecklingen av FSD-beta när det inte skett en enda påkörning under 9 månader trots att det var en direkt urusel första version Tesla skickade ut? Jag tycker snarare det verkar som de valt bra testare som har gjort det tillräckligt ansvarsfullt. Man måste trots allt börja någonstans.

Det är väl få som är okritiska till FSD-beta? Alla är bara intresserade av att hitta problem med den, även de som hoppas att Tesla ska lyckas. Det är inte heller tribalism om man kräver att en organisation som hävdar att det ska vara opartiska också agerar opartiskt. Det låter snarare som det motsatta.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Ja, det blir ju väldigt polariserat. Jag tycker din kritik av CR är helt obefogad. Ibland gör Tesla mindre bra saker. Ibland skriver folk om det.
Jag hoppas att Tesla kan komma upp i MTBF snart, annars ser framtiden för FSD mörk ut på nuvarande HW. Det vore deppigt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jag gillar att det kommer en uppdatering så pass snabbt, 3 veckor. Ska bli intressant att se hur långt man kommit efter ett gäng av dessa så man ser förbättringstakten.

elonmusk (@Elon Musk) Tweeted: Several improvements coming via V9.1 on Friday at midnight
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Aida »

Intressant grundläggande kunskap om de olika systemen för självkörande teknik:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Om hur långt det är kvar till självkörande "robotaxis" med vision-only:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Denna är enligt mig spot-on, men lååång, och raljerande mot slutet.
Spolier; Ny affärsidé: självkörande strippklubbar och frisörsalonger.

Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Ursäkta spammandet, men det kom även en intervju med Chris Urmson, CEO Aurora, ex-Waymo precis.

Edit: Man kan hoppa till 38min om man inte är jätteintresserad.

Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Ursäkta spammandet, men det kom även en intervju med Chris Urmson, CEO Aurora, ex-Waymo precis.

Edit: Man kan hoppa till 38min om man inte är jätteintresserad.

Jag har hört en del av Missy Cummings åsikter innan så jag skippade det. Men Chris Urmson har riktigt kunskap att dela med sig. Däremot leder kartor som är 99% korrekta till precis samma problem som Tesla hade med radarn som var typ 99% korrekt. Vad händer under de 1% när det inte stämmer? Han får det att framstå som ett enkelt problem att lösa men det är det garanterat inte.

Hans kritik mot kameror med låg upplösning som Tesla använder är korrekt till viss del. Men man måste beakta att Tesla använder 8 kameror och information från alla 8 behandlas samtidigt vilket ökar upplösningen markant. Tesla behandlar även information på flera olika sätt samtidigt. Bara för att Tesla har en typ av sensorer betyder det inte att de bara har en metod för att extrahera data från sensorerna. Tex har Tesla tre olika metoder för att extrahera avståndsinformation vilket troligen sköts av tre separata NNs som alla bidrar för att ge så korrekt information som möjligt. Andra utvecklare använder olika typer av sensorer för att extrahera likvärdig information som Tesla får från en sensor med flera olika metoder. Nackdelen för Tesla är att de kan saknas viss information som tex mörkerseendet som en lidar kan ge. Fördelen är att de inte får problem med motstridig information från olika sensorer.

Jag har annars försökt reda ut hur det ser ut med motstridig information från olika kombinationer av sensorer. Radar+vision kanske var en svår kombination och lidar+vision kanske är enklare eftersom många använder det.
Användarvisningsbild
volante
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 18 jul 2019 10:07
Ort: Stockholm

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av volante »

kommer FSD på riktigt till våra bilar i europa? köpte FSD men har inte hänt så mycket på 2 år. bromsar EU för att mercedes o BMW ska komma ikapp eller vad handlar det om?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av OfarligTesla »

volante skrev:
kommer FSD på riktigt till våra bilar i europa? köpte FSD men har inte hänt så mycket på 2 år. bromsar EU för att mercedes o BMW ska komma ikapp eller vad handlar det om?
Som det ser ut är det Tyskarna som pushar för att nivå 3 och 4 skall tillåtas rent lagligt, därav att Tyskland tröttnade på att det tog för lång tid och började införa egna saker. UNECE har ju röstat igenom ett regelverk för nivå 3 som skall implementeras i EU-länderna, när det sker vet vi ju dock inte.

Tesla har ju inte ens släppt FSD betan på bredare front i USA och eftersom vägarna/skyltarna/trafikreglerna här är annorlunda gissar jag på att det är ännu längre bort för bred release av betan här.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Däremot leder kartor som är 99% korrekta till precis samma problem som Tesla hade med radarn som var typ 99% korrekt. Vad händer under de 1% när det inte stämmer? Han får det att framstå som ett enkelt problem att lösa men det är det garanterat inte.

Hans kritik mot kameror med låg upplösning som Tesla använder är korrekt till viss del. Men man måste beakta att Tesla använder 8 kameror och information från alla 8 behandlas samtidigt vilket ökar upplösningen markant. Tesla behandlar även information på flera olika sätt samtidigt. Bara för att Tesla har en typ av sensorer betyder det inte att de bara har en metod för att extrahera data från sensorerna. Tex har Tesla tre olika metoder för att extrahera avståndsinformation vilket troligen sköts av tre separata NNs som alla bidrar för att ge så korrekt information som möjligt. Andra utvecklare använder olika typer av sensorer för att extrahera likvärdig information som Tesla får från en sensor med flera olika metoder. Nackdelen för Tesla är att de kan saknas viss information som tex mörkerseendet som en lidar kan ge. Fördelen är att de inte får problem med motstridig information från olika sensorer.
Jag tycker du tänker lite bakvänt. Med dubbla sensorer har du ju två extra “nior” i säkerhet om dom är överens. Vilket är minst 99% av tiden. Man har nog inte råd att optimera för att få bort false positives om man ska nå L4 i närtid.
”Jordad” skrev:
Jag har annars försökt reda ut hur det ser ut med motstridig information från olika kombinationer av sensorer. Radar+vision kanske var en svår kombination och lidar+vision kanske är enklare eftersom många använder det.
Teslas problem med sin radar är till stor del att den är en radar med för låg upplösning.

Att kameror är centrala är det inget snack om. Om 1.2MP räcker för motorväg i höga hastigheter vet jag inte. Men om kartor plus Lidar ger fyra extra nior så lär det vara det enda sättet att kommer till den säkerhetsnivå som krävs för L4 tills vidare.

Att Tesla har ett fantastiskt L2-system behöver vi inte diskutera. Problemet är ju att man säger inte det till marknaden eller kunderna. Man säger robotaxi. Det är inte realistiskt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

OfarligTesla skrev:
volante skrev:
kommer FSD på riktigt till våra bilar i europa? köpte FSD men har inte hänt så mycket på 2 år. bromsar EU för att mercedes o BMW ska komma ikapp eller vad handlar det om?
Som det ser ut är det Tyskarna som pushar för att nivå 3 och 4 skall tillåtas rent lagligt, därav att Tyskland tröttnade på att det tog för lång tid och började införa egna saker. UNECE har ju röstat igenom ett regelverk för nivå 3 som skall implementeras i EU-länderna, när det sker vet vi ju dock inte.

Tesla har ju inte ens släppt FSD betan på bredare front i USA och eftersom vägarna/skyltarna/trafikreglerna här är annorlunda gissar jag på att det är ännu längre bort för bred release av betan här.
Bra sammanfattning. De två begränsningar som är frustrerande är att man behöver bekräfta filbyten och timeouten vid dessa filbyten. Den senare skulle man öka enl förslag men det tar ju så lång tid att komma till beslut.

UNECE är ju ett FN-organ som tar fram regler, det är inte bara EU. Att skylla på EU tycker jag inte är rätt. Men både Sverige och EU kan ju införa lagstiftning som tyskarna.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av OfarligTesla »

För övrigt har jag och en kompis skojat om hur Elon tänker ibland. Han bygger upp ett elbilsföretag för att göra elbilar både bra, åtråvärda och billigare, han startar “rymdbolag” som kommer på sätt att göra raketuppskjutningar mycket billigare genom att landa dem och återanvända. Under hans ledning utvecklar Tesla massvis med sätt att bygga på som både är billigare och snabbare än tidigare. Men när det kom till att göra LIDAR billigare och bättre än det var när man planerade autopiloten, det var totalt omöjligt och ingenting man ens behövde försöka sig på, LIDAR skulle alltid vara på tok för dyrt för att ha i en bil.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jag tycker du tänker lite bakvänt. Med dubbla sensorer har du ju två extra “nior” i säkerhet om dom är överens. Vilket är minst 99% av tiden. Man har nog inte råd att optimera för att få bort false positives om man ska nå L4 i närtid.

Teslas problem med sin radar är till stor del att den är en radar med för låg upplösning.

Att kameror är centrala är det inget snack om. Om 1.2MP räcker för motorväg i höga hastigheter vet jag inte. Men om kartor plus Lidar ger fyra extra nior så lär det vara det enda sättet att kommer till den säkerhetsnivå som krävs för L4 tills vidare.

Att Tesla har ett fantastiskt L2-system behöver vi inte diskutera. Problemet är ju att man säger inte det till marknaden eller kunderna. Man säger robotaxi. Det är inte realistiskt.
Att optimera för att få bort false positives är nog rätt svårt. Tesla utvärderade enligt rykten en avsevärt bättre 4d-radar från Arbe Robotics. Det var först efter det man beslutade att helt ta bort radarn istället.

Jag är inte orolig för motorväg när det gäller upplösningen för Tesla har flera kameror med olika synfält framåt. Upplösningen är väl mest ett problem åt sidorna och bakåt. Det är inte heller stillbilder som Tesla använder utan rörliga bilder och det ger avsevärt mer information. Men om det är tillräckligt vet vi ju inte ännu.

Jag tycker iaf att det börjar kännas mer realistisk med robotaxis från Tesla. Dagens FSD-beta verkar i huvudsak begränsas av edge cases. Jag har inte sett någoting hittils som får mig att tro att hårdvara och strategi är otillräckliga. Men det är långt kvar ännu.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

OfarligTesla skrev:
För övrigt har jag och en kompis skojat om hur Elon tänker ibland. Han bygger upp ett elbilsföretag för att göra elbilar både bra, åtråvärda och billigare, han startar “rymdbolag” som kommer på sätt att göra raketuppskjutningar mycket billigare genom att landa dem och återanvända. Under hans ledning utvecklar Tesla massvis med sätt att bygga på som både är billigare och snabbare än tidigare. Men när det kom till att göra LIDAR billigare och bättre än det var när man planerade autopiloten, det var totalt omöjligt och ingenting man ens behövde försöka sig på, LIDAR skulle alltid vara på tok för dyrt för att ha i en bil.
Det går att bygga billiga lidar men att få täckning 360 med tillräckligt hög upplösning är komplicerat och skrymmande. Jag hade inte velat ha en sådan bil. Hellre att Tesla fixar med kameror om de kan. Det ser elegantare ut och förstör inte räckvidden.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Curik »

Jordad skrev:
Upplösningen är väl mest ett problem åt sidorna och bakåt. Det är inte heller stillbilder som Tesla använder utan rörliga bilder och det ger avsevärt mer information. Men om det är tillräckligt vet vi ju inte ännu.
Har du några källor på detta? Vadå rörliga bilder? Vad är det ens? Och varför skulle upplösningen vara en större begränsning åt sidorna, som ju helt naturligt hanterar kortare distanser och relativ hastighetsförändring per frame?

Eller är det gissningslek igen? :roll:
Skriv svar