FSD Beta är imponerande!
Moderator: Redaktion
Re: FSD Beta är imponerande!
Tesla börjar anställa fler testförare i Europa: https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... -worldwide
Man gör det i flera storstäder i USA med.
Man gör det i flera storstäder i USA med.
Re: FSD Beta är imponerande!
När bilen blir fullt självkörande, dvs level4 är det ju teslas försäkring som gäller? Det är ju tesla som är ansvarig och får ju rimligen betala när något går snett.
Re: FSD Beta är imponerande!
Länsförsäkringar är inget vinstdrivande bolag. Man tar ut premier för att betala omkostnaderna. Man kommer inte konkurrera alls om tesla subventionerar premien.Zalman3 skrev:Tesla kan ju nästan "ge bort" bilförsäkring om man köper FSD, och ta in vinsten via FSD försäljningen.spacecoin skrev:Vad hindrar Länsförsäkringar att ge samma rabatt som Tesla för en bil med FSD menar du?Zalman3 skrev:För hur ska exempelvis Länsförsäkringar kunna konkurrera med Tesla försäkringar om Tesla ger 40% rabatt på försäkringen om man köper FSD?
Men Länsförsäkringar tjänar inget på att folk köper FSD.
Re: FSD Beta är imponerande!
Kan vi sluta diskutera försäkringar i denna tråd tack? %&(/& Zalman som kapade tråden.
Här är istället två bra artiklar av Alex Roy (Argo AI).
Geofence, inte ett misslyckande, utan smart. Förklarat så till och med ett barn kan förstå det:
https://groundtruthautonomy.com/self-dr ... oundaries/
Why Level 5 vehicles makes no sense:
https://groundtruthautonomy.com/why-l5- ... -no-sense/
Här är istället två bra artiklar av Alex Roy (Argo AI).
Geofence, inte ett misslyckande, utan smart. Förklarat så till och med ett barn kan förstå det:
https://groundtruthautonomy.com/self-dr ... oundaries/
Why Level 5 vehicles makes no sense:
https://groundtruthautonomy.com/why-l5- ... -no-sense/
Re: FSD Beta är imponerande!
Marknadsföring!backe skrev:Zalman3 skrev:Tesla kan ju nästan "ge bort" bilförsäkring om man köper FSD, och ta in vinsten via FSD försäljningen.spacecoin skrev:Vad hindrar Länsförsäkringar att ge samma rabatt som Tesla för en bil med FSD menar du?Zalman3 skrev:För hur ska exempelvis Länsförsäkringar kunna konkurrera med Tesla försäkringar om Tesla ger 40% rabatt på försäkringen om man köper FSD?
Men Länsförsäkringar tjänar inget på att folk köper FSD.
Vad tjänar Tesla på att ge bort försäkringar då? Känns som en jättedålig affärsidé faktiskt att skänka bort något så kostsamt som en försäkring och ta det från vinsten på något man redan sålt.
Sen att ta 3000kr/månad för FSD med försäkring är ju inte en förlust affär direkt. Jag betalar ju idag typ 500kr/mån resp 1100kr/mån för försäkring av Model 3 och Model S. Så 2000kr/månad för FSD är ju inte direkt gratis.
Re: FSD Beta är imponerande!
Nvidia köper mappnings-startup:
https://blogs.nvidia.com/blog/2021/06/1 ... -platform/
https://blogs.nvidia.com/blog/2021/06/1 ... -platform/
Re: FSD Beta är imponerande!
VW tänker att 7 EUR / tim är ett bra pris för självkörning. Trevlig prismodell om dom säljer den per timme, vilket det låter som att dom vill göra.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: FSD Beta är imponerande!
Känns som en risk att det blir dyrt för dom, dvs för lite inkomster på det hela, men gillar idénspacecoin skrev:VW tänker att 7 EUR / tim är ett bra pris för självkörning. Trevlig prismodell om dom säljer den per timme, vilket det låter som att dom vill göra.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: FSD Beta är imponerande!
Visst, men det har en koppling då FSD och försäkringar hänger ihop (både ansvarsmässigt, och potentiellt rabattmässigt).spacecoin skrev:Kan vi sluta diskutera försäkringar i denna tråd tack? %&(/& Zalman som kapade tråden.
Här är istället två bra artiklar av Alex Roy (Argo AI).
Geofence, inte ett misslyckande, utan smart. Förklarat så till och med ett barn kan förstå det:
https://groundtruthautonomy.com/self-dr ... oundaries/
Why Level 5 vehicles makes no sense:
https://groundtruthautonomy.com/why-l5- ... -no-sense/
Sedan skriver du skälv om en massa saker som inte är specifikt FSD (som tråden skall hålla sig till).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: FSD Beta är imponerande!
Self driving i alla fall. Och anknyter till sånt som diskuterats i tråden med anledning av FSD, Teslas approach och vad andra gör.martinot skrev:Sedan skriver du skälv om en massa saker som inte är specifikt FSD (som tråden skall hålla sig till).
Huruvida Länsförsäkringar går i kåken av Teslas brandade försäkring tycker jag inte hör hemma här.
Re: FSD Beta är imponerande!
Denna tråden är ingen allmän AD-tråd.spacecoin skrev:Self driving i alla fall. Och anknyter till sånt som diskuterats i tråden med anledning av FSD, Teslas approach och vad andra gör.martinot skrev:Sedan skriver du skälv om en massa saker som inte är specifikt FSD (som tråden skall hålla sig till).
Huruvida Länsförsäkringar går i kåken av Teslas brandade försäkring tycker jag inte hör hemma här.
Den handlar specifikt om FSD.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: FSD Beta är imponerande!
Lite extra sur idag? Nu handlar tråden om vad tråden handlar om.martinot skrev:Denna tråden är ingen allmän AD-tråd.spacecoin skrev:Self driving i alla fall. Och anknyter till sånt som diskuterats i tråden med anledning av FSD, Teslas approach och vad andra gör.martinot skrev:Sedan skriver du skälv om en massa saker som inte är specifikt FSD (som tråden skall hålla sig till).
Huruvida Länsförsäkringar går i kåken av Teslas brandade försäkring tycker jag inte hör hemma här.
Den handlar specifikt om FSD.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: FSD Beta är imponerande!
Nu är det EAP jag har och NoA som jag testat men jag är imponerad av hur bra den funkar. Lyckades enkelt byta fil automatiskt i trafik som flyter (tänk farthållardistanser och folk kör 60-80 km/h på 70-väg), bara slå på blinkers när man passerade bilen man ville in framför så löste den det.
Något som var väldigt intressant var att den verkar ha koll på när saker kommer komma upp som den inte klarar av på NoA, finns ju en intressant delning av vägen efter centralbron på väg norrut som AP aldrig varit vän med. Då ploppade det upp en notifikation som sa att om X m så kommer NoA inte fungera för det krävs en manöver som inte stöds. Låter som en början till överlämningstänket som krävs vid Nivå 3 med mera, jag var i var fall imponerad.
Något som var väldigt intressant var att den verkar ha koll på när saker kommer komma upp som den inte klarar av på NoA, finns ju en intressant delning av vägen efter centralbron på väg norrut som AP aldrig varit vän med. Då ploppade det upp en notifikation som sa att om X m så kommer NoA inte fungera för det krävs en manöver som inte stöds. Låter som en början till överlämningstänket som krävs vid Nivå 3 med mera, jag var i var fall imponerad.
Re: FSD Beta är imponerande!
Det är hårdkodade/förmappade vägsträckor som NoA stödjer så det är ingen mer "intelligens" än så. Alla tunnlar verkar vara off limit för NoA t ex.OfarligTesla skrev:Nu är det EAP jag har och NoA som jag testat men jag är imponerad av hur bra den funkar. Lyckades enkelt byta fil automatiskt i trafik som flyter (tänk farthållardistanser och folk kör 60-80 km/h på 70-väg), bara slå på blinkers när man passerade bilen man ville in framför så löste den det.
Något som var väldigt intressant var att den verkar ha koll på när saker kommer komma upp som den inte klarar av på NoA, finns ju en intressant delning av vägen efter centralbron på väg norrut som AP aldrig varit vän med. Då ploppade det upp en notifikation som sa att om X m så kommer NoA inte fungera för det krävs en manöver som inte stöds. Låter som en början till överlämningstänket som krävs vid Nivå 3 med mera, jag var i var fall imponerad.
Jag tycker NoA sällan funkar bra tyvärr, ej heller filbyte med blinkers är stabilt. För ofta (1/7 ggr kanske) så misslyckas bilen med filbyte till vänsterfil även fast det är lugn trafik. När det är mer trafik funkar det sämre. Om man ska "merga" in i ett körfält där det är heldragen linje kan man inte börja blinka förrän linjen är slut, annars avbryter bilen pga timeout. Avfarter funkar bra, inte påfarter.
Jag har slutat använda NoA nästan helt. Jag testar någon gång varannan månad och konstaterar att det inte är någon förbättring. Tycker det är poänglöst i nuvarande skick, faktiskt, men det beror ju mest på UNECE tror jag eftersom det verkar funka bättre i USA. NoA har även lite konstiga idéer om när och hur man ska byta fil som verkar vara Teslas "fel" dock. Jag tror inte Tesla lagt så mycket krut på att få det att funka bättre i EU pga "den rådande situationen"...
Manuellt filbyte med blinkers är dock kanon, och funkar som sagt oftast.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: FSD Beta är imponerande!
Ne jag förväntade mig ingen intelligens utan jag tycker det är intressant att de byggt in sådana saker alls. Det innebär ju att de i var fall på något sätt mappar upp det vilket förmodligen kommer krävas.spacecoin skrev:Det är hårdkodade/förmappade vägsträckor som NoA stödjer så det är ingen mer "intelligens" än så. Alla tunnlar verkar vara off limit för NoA t ex.
Jag tycker NoA sällan funkar bra tyvärr, ej heller filbyte med blinkers är stabilt. För ofta (1/7 ggr kanske) så misslyckas bilen med filbyte till vänsterfil även fast det är lugn trafik. När det är mer trafik funkar det sämre. Om man ska "merga" in i ett körfält där det är heldragen linje kan man inte börja blinka förrän linjen är slut, annars avbryter bilen pga timeout. Avfarter funkar bra, inte påfarter.
Jag har slutat använda NoA nästan helt. Jag testar någon gång varannan månad och konstaterar att det inte är någon förbättring. Tycker det är poänglöst i nuvarande skick, faktiskt, men det beror ju mest på UNECE tror jag eftersom det verkar funka bättre i USA. NoA har även lite konstiga idéer om när och hur man ska byta fil som verkar vara Teslas "fel" dock. Jag tror inte Tesla lagt så mycket krut på att få det att funka bättre i EU pga "den rådande situationen"...
Manuellt filbyte med blinkers är dock kanon, och funkar som sagt oftast.
Kan väl säga att jag inte haft ett enda misslyckat försök till filbyte trots att jag kryssat fram och tillbaka mellan vänster och mittfilen när jag för det mesta håller 15-20 km/h över den övriga trafiken. Påfarterna har jag inte haft några problem med heller ännu.
Har du HW3 i din bil? Undrar vad skillnaden i hur det fungerar kan bero på.
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag har en Model X 2019 (Raven) med FSD och HW3 (så klart).OfarligTesla skrev:Ne jag förväntade mig ingen intelligens utan jag tycker det är intressant att de byggt in sådana saker alls. Det innebär ju att de i var fall på något sätt mappar upp det vilket förmodligen kommer krävas.spacecoin skrev:Det är hårdkodade/förmappade vägsträckor som NoA stödjer så det är ingen mer "intelligens" än så. Alla tunnlar verkar vara off limit för NoA t ex.
Jag tycker NoA sällan funkar bra tyvärr, ej heller filbyte med blinkers är stabilt. För ofta (1/7 ggr kanske) så misslyckas bilen med filbyte till vänsterfil även fast det är lugn trafik. När det är mer trafik funkar det sämre. Om man ska "merga" in i ett körfält där det är heldragen linje kan man inte börja blinka förrän linjen är slut, annars avbryter bilen pga timeout. Avfarter funkar bra, inte påfarter.
Jag har slutat använda NoA nästan helt. Jag testar någon gång varannan månad och konstaterar att det inte är någon förbättring. Tycker det är poänglöst i nuvarande skick, faktiskt, men det beror ju mest på UNECE tror jag eftersom det verkar funka bättre i USA. NoA har även lite konstiga idéer om när och hur man ska byta fil som verkar vara Teslas "fel" dock. Jag tror inte Tesla lagt så mycket krut på att få det att funka bättre i EU pga "den rådande situationen"...
Manuellt filbyte med blinkers är dock kanon, och funkar som sagt oftast.
Kan väl säga att jag inte haft ett enda misslyckat försök till filbyte trots att jag kryssat fram och tillbaka mellan vänster och mittfilen när jag för det mesta håller 15-20 km/h över den övriga trafiken. Påfarterna har jag inte haft några problem med heller ännu.
Har du HW3 i din bil? Undrar vad skillnaden i hur det fungerar kan bero på.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: FSD Beta är imponerande!
Väldigt intressant hur det kan fungera så annorlunda faktiskt, undrar vad det kan bero på. Kan det vara klassiskt Tesla med variationer mellan bilar? I så fall skulle de ha stora problem att få till någon slags riktig självkörning i framtiden.spacecoin skrev:
Jag har en Model X 2019 (Raven) med FSD och HW3 (så klart).
Re: FSD Beta är imponerande!
De flesta européer verkar har en upplevelse som är närmre min än din från det jag läser och har sett.OfarligTesla skrev:Väldigt intressant hur det kan fungera så annorlunda faktiskt, undrar vad det kan bero på. Kan det vara klassiskt Tesla med variationer mellan bilar? I så fall skulle de ha stora problem att få till någon slags riktig självkörning i framtiden.spacecoin skrev:
Jag har en Model X 2019 (Raven) med FSD och HW3 (så klart).
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: FSD Beta är imponerande!
Tycker de flesta mest är arga för att man måste använda blinkersen från första början osv, vilket ju såklart är tråkigt men EU är ju lite försiktigare. Sen förändras ju mjukvaran över tid så vad någon skrivit för 8 månader sedan är inte nödvändigtvis aktuellt med senaste mjukvaran, det kan gå både fram och bak där. Hade inte EAP på förra bilen så kan inte säga om hur det har utvecklats, senast jag testade sakerna var med min S hösten 2019 och då var det hemskt dåligt.spacecoin skrev:
De flesta européer verkar har en upplevelse som är närmre min än din från det jag läser och har sett.
Är som sagt positivt överraskad att det funkade så bra och att den faktiskt tog luckor i trafiken när jag blinkade. Den var dock görseg på att accelerera upp igen efter att den bytt till vänsterfilen trots att inställd hastighet var ca 20 km/h högre än aktuell sådan.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: FSD Beta är imponerande!
När jag plockade ut min bil i december så tog den sig självmant genom rondeller enbart med hjälp av blinkersspake. Men efter detta så känns det som att funktionerna i stadstrafik har försämrats. Funderar på ifall inte alla europeiska restriktioner var påslagna till en början. Annars brukar jag tala mig varm för FSD generellt då den gör halva jobbet vid långresor. Fast även där finns det sträckor där FSD'n verkar vara avslagen. Liksom att sträckan är märkt "Ej FSD" och där slås funktionen av på samma plats varje gång. Om det varit så från början eller om det kommit med tiden vet jag inte. Men känslan är att min bil blivit mer och mer strypt. Hoppas EU släpper upp på reglementet en aning nu snart..OfarligTesla skrev:Sen förändras ju mjukvaran över tid så vad någon skrivit för 8 månader sedan är inte nödvändigtvis aktuellt med senaste mjukvaran, det kan gå både fram och bak där.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: FSD Beta är imponerande!
Vanliga rondeller finns det inga Teslor utan FSD-beta som klarar, så det låter väldigt konstigt.bjornnilsson skrev:När jag plockade ut min bil i december så tog den sig självmant genom rondeller enbart med hjälp av blinkersspake. Men efter detta så känns det som att funktionerna i stadstrafik har försämrats. Funderar på ifall inte alla europeiska restriktioner var påslagna till en början. Annars brukar jag tala mig varm för FSD generellt då den gör halva jobbet vid långresor. Fast även där finns det sträckor där FSD'n verkar vara avslagen. Liksom att sträckan är märkt "Ej FSD" och där slås funktionen av på samma plats varje gång. Om det varit så från början eller om det kommit med tiden vet jag inte. Men känslan är att min bil blivit mer och mer strypt. Hoppas EU släpper upp på reglementet en aning nu snart..OfarligTesla skrev:Sen förändras ju mjukvaran över tid så vad någon skrivit för 8 månader sedan är inte nödvändigtvis aktuellt med senaste mjukvaran, det kan gå både fram och bak där.
Det finns väl ingenting i FSD som är särskilt bra just nu i EU? Summon är en gimmick. Park assist vågar jag inte använda, NoA är för strypt. EAP så man får blinkersfilbyte är najs, dock. Hoppas också på att UNECE lättar upp enligt de förslag som ligger, men också att Tesla anpassar mer till deras regler så det finkar bättre inom de ramar som ges.
Re: FSD Beta är imponerande!
Använder Park asist väldigt ofta och NoA funkar bra för mig men skulle såklart vilja ha mer.spacecoin skrev:Vanliga rondeller finns det inga Teslor utan FSD-beta som klarar, så det låter väldigt konstigt.bjornnilsson skrev:När jag plockade ut min bil i december så tog den sig självmant genom rondeller enbart med hjälp av blinkersspake. Men efter detta så känns det som att funktionerna i stadstrafik har försämrats. Funderar på ifall inte alla europeiska restriktioner var påslagna till en början. Annars brukar jag tala mig varm för FSD generellt då den gör halva jobbet vid långresor. Fast även där finns det sträckor där FSD'n verkar vara avslagen. Liksom att sträckan är märkt "Ej FSD" och där slås funktionen av på samma plats varje gång. Om det varit så från början eller om det kommit med tiden vet jag inte. Men känslan är att min bil blivit mer och mer strypt. Hoppas EU släpper upp på reglementet en aning nu snart..OfarligTesla skrev:Sen förändras ju mjukvaran över tid så vad någon skrivit för 8 månader sedan är inte nödvändigtvis aktuellt med senaste mjukvaran, det kan gå både fram och bak där.
Det finns väl ingenting i FSD som är särskilt bra just nu i EU? Summon är en gimmick. Park assist vågar jag inte använda, NoA är för strypt. EAP så man får blinkersfilbyte är najs, dock. Hoppas också på att UNECE lättar upp enligt de förslag som ligger, men också att Tesla anpassar mer till deras regler så det finkar bättre inom de ramar som ges.
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: FSD Beta är imponerande!
CVPR 2021 Workshop on Autonomus Driving. Andre Karpathy
Cirka 24 min in så jämför han Vision only med radar, och hur mycket säkrare data Vision only ger.
EDIT: Uppdaterade till en bättre länk
Cirka 24 min in så jämför han Vision only med radar, och hur mycket säkrare data Vision only ger.
EDIT: Uppdaterade till en bättre länk
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 656
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: FSD Beta är imponerande!
Håller med. Park assist är ju grym. Använder den nån gång per vecka. Kör på NoA mest hela tiden, motorväg och landsväg.Reconnnn skrev:Använder Park asist väldigt ofta och NoA funkar bra för mig men skulle såklart vilja ha mer.spacecoin skrev:Vanliga rondeller finns det inga Teslor utan FSD-beta som klarar, så det låter väldigt konstigt.
Det finns väl ingenting i FSD som är särskilt bra just nu i EU? Summon är en gimmick. Park assist vågar jag inte använda, NoA är för strypt. EAP så man får blinkersfilbyte är najs, dock. Hoppas också på att UNECE lättar upp enligt de förslag som ligger, men också att Tesla anpassar mer till deras regler så det finkar bättre inom de ramar som ges.
Tänker på det ibland när man ser andra Teslor på vägarna. Många verkar inte köra på AP/NoA. Varför liksom?
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR