FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Det har alltid sålts bilar med röriga inredningar och svaga, törstiga motorer. Men dessa bilar på något sätt ändå hittat köpare som prioriterat annat.
Kommer bli samma i framtiden skulle jag tro.
Det är bra för konsumenten att det blir bra med alternativ!
Förut fick man vara glad om bilen gick på el över huvud taget.
Nu kan man vara mera kräsen och kräva bra utrymmen, 4wd, drag och ett hyfsat lågt pris.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
backe
Inlägg: 1540
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:

Jag känner ingen som sagt att dom önskar att deras Mercedes eller BMW hade samma känsla som en Tesla förutom drivlinan då.
Har kört elbilar från Porsche, BMW, AUDI, Mercedes och alla känns som "häst och vagn" från 1990 talet.

De faller igenom på olika sätt.
Porsche drar mycket el och kan bara laddas på 800V snabbt.
På 400V blir den långsam uppe i norr där nästan bara 50kW laddare finns.
Hur mycket premiumkänsla är det att behöva:
1. Hitta EN HEL 50kW laddare som fungerar
2. Köa för en Nissan Leaf som laddar redan
3. Sen ladda i 2 timmar

För en Teslaägare tar det 5s att kliva ur bilen, stoppa i sladden och sen sitta i bilen igen. Punkt.

De har Brazillions av knappar och röriga gränssnitt.
Man måste läsa manualen för att hitta rätt.
Sega menyer som dessutom inte visar fundamentala saker som en elbilsägare vill veta.
GPSen visar snabbaste vägen till en BENSINMACK!
Eller en massa 3,7kW laddare!

I en Tesla håller man nere fingret på den plats man vill åka till eller skriver, 5 Storg, så visar den rätt adress.
Tar 3s att hitta rätt destination på GPSen.

Sandy Munro med flera la ner 10 minuter för att kunna använda GPSen i en ID4 och misslyckades.

Ska man ladda måste man först gå en kurs för att förstå alla nivåer i Ionity rabattsystemet. Komplicerat!

Man måste betala på tok för mycket för service.
Annars gäller inte garantin.

Och vill man ladda på jobbet, då går det inte ställa i bilen att man vill ladda i 9A. (Teslan kan steglöst ställa strömstyrkan och kan dessutom minnas den positionen). Man måste köpa en kabel med ställbar strömstyrka.
Som ska ställas in varje gång man ska ladda.

Dessutom har de flesta tyskar sega appar med röriga gränssnitt.

Är lite trött på de tyska fossilbilarnas snack om att vi minsann har tillverkat häst och vagn i 100 år.
Titta på våra träekrar! Ingen gör bättre träekrar än oss!
Vem bryr sig om träekrar år 2021?

Om inte tyskarna skärper till sig och kommer upp i de bästa konkurrenternas nivå på elteknik.
Till priser som matchar asiaterna.
Då ser det mörkt ut för tysk bilindustri.

Tesla och Kia/Ioniq kan ladda i +230kW.

ID3-4 och Enyaq ligger på 50 till 125kW.
Visar med all önskvärd tydlighet hur långt efter man ligger.

Kan tänka mig att 2022 när många icke tyskar kommer med elbilar som har bättre teknik, mera premiumkänsla och lägre priser.
Då kommer ropen på tullar, för att stötta tyskbilindustri.
Tror inte i längden att det är en bra strategi, man måste ha bra produkter till rätt pris, annars blir man utkonkurrerad.

I en Tesla håller man nere fingret på den plats man vill åka till eller skriver, 5 Storg, så visar den rätt adress
.

Så alla kan skriva 5 Storg så vet bilen vart man ska? Själv så fattar jag inte hur det går till dock?
Sandy Munro med flera la ner 10 minuter för att kunna använda GPSen i en ID4 och misslyckades.
Det säger mer om Munro dock än navi i ID4, jag har inte lagt någon extra tid alls på att använda den och den har fungerat för mig varje gång, jag kan dock inte skriva 5 Storg utan jag skriver in dit jag ska. Använder det inte själv men röststyrning verkar fungera rätt ok också för navigation.

Inget av det här har dock med det jag skrev att göra, jag känner ingen som gärna ville att deras bil hade samma känsla som en Tesla frånsett drivlinan (dom har ett fint infotainment också). Så att det ska bli någon sorts gyllene standard som det är idag tror jag inte, men det kanske kan bli.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

För att ta tillbaka denna tråd till FSD / AD:

SAE har släppt en förtydligande version av J3016 "levlarna":
sae.jpg
https://www.caranddriver.com/news/amp36 ... els-chart/

Den är lite tydligare, tycker jag.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Matte skrev:
Har någon någon info om vad tex Karpathy, eller någon annan som är insatt, säger om tidsestimat?

Jag ser att spridningen på gissningar/tro/förhoppningar är stora och misstänker att en stor del i det är att det handlar om definitionsfråga och vad vi förväntar oss av en självkörande bil. Men många väldigt bra inlägg! Jag blir dock mer och mer övertygad om att är lång tid kvar till detta kommer att fungera (och vara lagligt) som tex robottaxi (5-10 år?).

Läser även att andra bolag investerar mindre än Tesla och det skulle jag gärna ha källa på.

Undrar också vad som kommer hända med Teslas enorma fördel av att ha en fleet av bilar, då det kommer nya bättre sensorer (kameror i Teslas fall). Då försvinner eventuellt en stor del av värdet i den gamla datan då det kan vara svårt att kombinera sensorer av olika typer. Kan bli en lock-in-effekt som gör att Tesla inte kan testa ny teknik.
Så vitt jag vet har AK (eller någon annan förutom Elon) aldrig sagt något om tidsestimat.
Att andra bolag investerar mindre än Tesla stämmer inte. Det är bara folk med Tesla keps som tror det. Tesla kan dock vara den biltillverkare som investerar mest i AD.

När det gäller HW tror jag att det är högst troligt att Tesla kommer att byta till HD-kameror (har inte nya S/X det?). Tiden får utvisa om det blir en bättre radar och annat också. Det vore ju konstigt att stanna på 2017 års nivå för alltid. Jag tror inte det blir ett bekymmer för Tesla. Man lagrar ju inte rådata från kameror utan modeller.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Så vitt jag vet har AK (eller någon annan förutom Elon) aldrig sagt något om tidsestimat.
Att andra bolag investerar mindre än Tesla stämmer inte. Det är bara folk med Tesla keps som tror det. Tesla kan dock vara den biltillverkare som investerar mest i AD.

När det gäller HW tror jag att det är högst troligt att Tesla kommer att byta till HD-kameror (har inte nya S/X det?). Tiden får utvisa om det blir en bättre radar och annat också. Det vore ju konstigt att stanna på 2017 års nivå för alltid. Jag tror inte det blir ett bekymmer för Tesla. Man lagrar ju inte rådata från kameror utan modeller.
För att utveckla och sedan lansera robotaxinätverk måste man framförallt satsa på tre saker:
1. Datainsamling.
2. Utvecklingsfordon i trafik.
3. Produktionskapacitet.

Tesla dominerar redan datainsamling och produktionskapacitet. Man leder troligen även antal fordon i trafik och med bredare lansering av FSD beta kommer man vara i stor ledning även där.

Vid årets slut kan Tesla ha 100x mer data och 100x fler fordon i trafik jämfört med någon annan utvecklare. Samtidigt kan man även ha byggt färdigt världens mest kraftfulla superdator. Det finns inte någon annan utvecklare som är i närheten av sådana investeringar.

Radar blir det nog ingen men det kan mycket väl vara så att robotaxis från Tesla behöver uppgraderade kameror och även den nya datorn.

Andra utvecklare som satsar mycket är Waymo som redan har robotaxis i trafik och Mobileye som troligen har kommit längst i skapandet av högupplösta kartor.
backe
Inlägg: 1540
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av backe »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Så vitt jag vet har AK (eller någon annan förutom Elon) aldrig sagt något om tidsestimat.
Att andra bolag investerar mindre än Tesla stämmer inte. Det är bara folk med Tesla keps som tror det. Tesla kan dock vara den biltillverkare som investerar mest i AD.

När det gäller HW tror jag att det är högst troligt att Tesla kommer att byta till HD-kameror (har inte nya S/X det?). Tiden får utvisa om det blir en bättre radar och annat också. Det vore ju konstigt att stanna på 2017 års nivå för alltid. Jag tror inte det blir ett bekymmer för Tesla. Man lagrar ju inte rådata från kameror utan modeller.
För att utveckla och sedan lansera robotaxinätverk måste man framförallt satsa på tre saker:
1. Datainsamling.
2. Utvecklingsfordon i trafik.
3. Produktionskapacitet.

Tesla dominerar redan datainsamling och produktionskapacitet. Man leder troligen även antal fordon i trafik och med bredare lansering av FSD beta kommer man vara i stor ledning även där.

Vid årets slut kan Tesla ha 100x mer data och 100x fler fordon i trafik jämfört med någon annan utvecklare. Samtidigt kan man även ha byggt färdigt världens mest kraftfulla superdator. Det finns inte någon annan utvecklare som är i närheten av sådana investeringar.

Radar blir det nog ingen men det kan mycket väl vara så att robotaxis från Tesla behöver uppgraderade kameror och även den nya datorn.

Andra utvecklare som satsar mycket är Waymo som redan har robotaxis i trafik och Mobileye som troligen har kommit längst i skapandet av högupplösta kartor.

Tesla hade en miljon robotaxis i trafik redan förra året, så det borde inte behöva uppgraderas något.

Eller stämde inte det?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Det finns inte någon annan utvecklare som är i närheten av sådana investeringar.
Har du någon källa på det eller gissar du?
Tesla eller något annat bolag redovisar väl inte siffror på hur mycket man plöjer ned i AD?

Jag har Elon som källa på att Waymo lägger ned mer pengar på AD än Tesla;
“To my surprise, Tesla has better AI hardware and software than Waymo (money),”


Här har du en jämförelse med totalt R&D mellan GM och Tesla som referens:
gm-vs-tesla-rnd-spending.jpg
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Det finns inte någon annan utvecklare som är i närheten av sådana investeringar.
Har du någon källa på det eller gissar du?
Tesla eller något annat bolag redovisar väl inte siffror på hur mycket man plöjer ned i AD?

Jag har Elon som källa på att Waymo lägger ned mer pengar på AD än Tesla;
“To my surprise, Tesla has better AI hardware and software than Waymo (money),”


Här har du en jämförelse med totalt R&D mellan GM och Tesla som referens:
gm-vs-tesla-rnd-spending.jpg
Kapital och antalet anställda är svårt att jämföra eftersom flera av utvecklarna är gömda i större organisationer. Det enda man kan jämföra är vilka resurser de olika utvecklarna har till sitt förfogande. Tesla har störst resurser när det kommer till datainsamling, processorkraft, antalet utvecklingsfordon och produktionskapacitet för eventuella robotaxis.

Investeringar handlar heller inte om att ösa pengar på ett problem. Elon har tex sagt flera gånger att det är brist på kompetens som begränsar Teslas expansionstakt. Mer kapital hjälper inte.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

backe skrev:

Tesla hade en miljon robotaxis i trafik redan förra året, så det borde inte behöva uppgraderas något.

Eller stämde inte det?
En snabbare FSD computer har varit under utveckling i flera år och borde lanseras snart. Det kan vara så att den behövs för robotaxis? Man kan inte utesluta det iaf. Den nya är garanterat mer strömsnål och billigare att tillverka med.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Tesla har störst resurser när det kommer till datainsamling, processorkraft, antalet utvecklingsfordon och produktionskapacitet för eventuella robotaxis.
Investeringar handlar heller inte om att ösa pengar på ett problem. Elon har tex sagt flera gånger att det är brist på kompetens som begränsar Teslas expansionstakt. Mer kapital hjälper inte.
1) Du har valt ut några parametrar, eller snarare odefinierade ord, som enligt dig är viktigast. Har du någon referens på något/några av dessa "ord" skulle vara viktigast för AD?
Jag kan köpa "processorkraft", men menar du onboard eller till training? Med "datainsamling" så antar jag att du menar training data set? Där tänker jag att kvalitet trumfar storlek. Det var i alla fall det AK sa i robot brains-podden som jag uppfattade det.

2) Hur är du så säker på att Tesla är bäst på dessa ord du valt ut?

Enligt min erfarenhet hjälper det med mer pengar om man behöver dom bästa resurserna. :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
backe skrev:
När jag läser recensioner och pratar med folk i allmänt så verkar det inte vara Tesla som helhet som människor förväntar sig eller vill ha, däremot så är drivlina och räckvidd riktigt fin. Så gemene man vill nog ha en "vanlig" beroende på vad man gillar för bil men med en riktigt bra drivlina, och det verkar vara på gång hos flera tillverkare, bl.a. Kia Hyundai, troligen blir BMW bra och säkert Audi också med sin PPE.

Jag känner ingen som sagt att dom önskar att deras Mercedes eller BMW hade samma känsla som en Tesla förutom drivlinan då.

Kollade på Autogefuhl häromdagen där han jämförde en M3 med en P2, drivlinan hos M3 var mycket bättre i räckvidd och så, men var det inte så viktigt i ens användningssyfte så rekommenderade han P2, och han själv skulle även välja den.
Det är också min bild. Väldigt många, inklusive jag, väntar på att min favoritbil/typ av bil ska komma som elbil. Den bil jag vill ha. Risken nu är ju att tillverkarna får för sig att alla vill ha en tesla och försöker kopiera inte bara drivlinan (vilken ju är måttstock) utan även resten av bilen.
Biltillverkarna måste våga behålla sin särart och även i fortsättningen attrahera sina kunder med sina klassiska egenskaper.
Det hänger ju till en viss del ihop. Är ju alltid en kompromiss mellan vikt och gedigenhet/tyngd i dörrar, etc.

Uppskattar känslan i dörrar och annat på vår dieselmerca, men Teslan är ju på många andra sätt så mycket roligare att köra med.

Håller till en del med Christian här:

M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Det har alltid sålts bilar med röriga inredningar och svaga, törstiga motorer. Men dessa bilar på något sätt ändå hittat köpare som prioriterat annat.
Kommer bli samma i framtiden skulle jag tro.
Finns alltid avsättning även för dåliga produkter, så länge som du sänker ner ditt pris tillräckligt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:

Här har du en jämförelse med totalt R&D mellan GM och Tesla som referens:
Bild
Gäller ovan kostnader endast AD?

Jag tycker det ser ut som det kanske är annan R&D som ingår i den.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Det har alltid sålts bilar med röriga inredningar och svaga, törstiga motorer. Men dessa bilar på något sätt ändå hittat köpare som prioriterat annat.
Kommer bli samma i framtiden skulle jag tro.
Finns alltid avsättning även för dåliga produkter, så länge som du sänker ner ditt pris tillräckligt.
Det finns rum för ganska höga priser om det ”dåliga” är subjektiva egenskaper. En snygg bil som är trång t.ex.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev:
spacecoin skrev:

Här har du en jämförelse med totalt R&D mellan GM och Tesla som referens:
Gäller ovan kostnader endast AD?

Jag tycker det ser ut som det kanske är annan R&D som ingår i den.
Du är ju inget vidare på att läsa. Kanske kolla lite noggrannare innan du skriver?

På raden innan skrev jag att inget företag redovisar AD-investeringar
spacecoin skrev:
Har du någon källa på det eller gissar du?
Tesla eller något annat bolag redovisar väl inte siffror på hur mycket man plöjer ned i AD?
Ingen vet förutom Jordad då, tydligen.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:
martinot skrev:
spacecoin skrev:

Här har du en jämförelse med totalt R&D mellan GM och Tesla som referens:
Gäller ovan kostnader endast AD?

Jag tycker det ser ut som det kanske är annan R&D som ingår i den.
På raden innan skrev jag att inget företag redovisar AD-investeringar.
Du är ju inget vidare på att läsa. Kanske kolla lite noggrannare innan du skriver?
Ber om ursäkt att jag missade det (tur att du aldrig gör sådant). :)

Men... då är ju ovan totalt meningslöst om tråden handlar om AD?

Är det alla utvecklingskostnader som du redovisar så ingår ju kostnader för utveckling av alla bilmotorer och bilmodeller.

Något som Ford troligen har lite mer av än Tesla.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev:
Men... då är ju ovan totalt meningslöst om tråden handlar om AD?
Det som är totalt meningslöst är att ta saker ut sitt kontext, som du gör nu.
Och att spekulera och framställa det som tvärsäkra fakta som Jordad gjorde ovan och som jag försökte bemöta.

Om nu någon kan visa vad Tesla investerar i AD jämfört med andra, så gör det för all del.
Om någon kan visa att Tesla har bäst personal, kunskap, dataset osv så gör det.

Annars kanske vi kan konstatera att ingen vet, och att det vi kan observera är resultat i verkligheten och det som publiceras öppet.

och ps. Ford är inte samma sak som GM.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:
martinot skrev:
Men... då är ju ovan totalt meningslöst om tråden handlar om AD?
Det som är totalt meningslöst är att ta saker ut sitt kontext, som du gör nu.
Och att spekulera och framställa det som tvärsäkra fakta som Jordad.

Om nu någon kan visa vad Tesla investerar i AD jämfört med andra, så gör det för all del.
Om någon kan visa att Tesla har bäst personal, kunskap, dataset osv så gör det.
Inte alls. Jag har ingen aning om vad de spenderar. Har aldrig hävdat något runt det heller. Har själv jobbat på ett företag som utvecklar AD och vet exakt vad de spenderar, men det tänker jag inte avslöja här.

Tror du blandar samman mig med Jordad.

Är själv inte ute efter att bevisa något. Varken att du eller Jordad har rätt (har ingen aning om det, så kan inte avgöra detta). Det enda jag säger är att om du vill bevisa att Ford har högre spend på R&D för AD än Tesla, så säger inte den totala R&D-uppgiften för hela företaget något som helst.

Det är som att motivera att Toyota lägger mycket R&D på utveckling av rena elbilar (BEV), men gör det genom att endast ge R&D-siffran för all utveckling inom bolaget.

Det kan ju teoretiskt vara jättemycket Toyota spenderar i R&D på fossilbilar och vätgasbilar, men jättelite på BEV. En sådan total säger ju inget om den nedbrutna kostnaden inom olika områden (tror du får läsa på lite mer om ekonomi här).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev:
Tror du blandar samman mig med Jordad.
Nej.
martinot skrev:
Det enda jag säger är att om du vill bevisa att Ford har högre spend på R&D för AD än Tesla, så säger inte den totala R&D-uppgiften för hela företaget något som helst.
Välkommen in i matchen. Det skrev jag typ i mitt inlägg som du citerade. Ändå visste Jordad exakt hur det ligger till:
Jordad skrev:
Det finns inte någon annan utvecklare som är i närheten av sådana investeringar.
Sen kommer du och har synpunkter vad jag skriver, på något som i sammanhanget är rätt på marginalen.
Hela min poäng var ju att det enda som kan visas är att det finns företag med långt högre R&D än Tesla och att ingen redovisar AD-R&D separat.

Ingen här har en aning om vad t ex Waymo eller Tesla lagt ned i AD-projekt och hur mycket av det som är användbart i procent och hur mycket som är avskrivet och bortsumpat.

Du behöver verkligen sluta ta saker ut sitt kontext (tror du får läsa på lite mer om innehållet i diskussionen här)...

ps. GM är fortfarande inte Ford eller vise versa...
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
[
1) Du har valt ut några parametrar, eller snarare odefinierade ord, som enligt dig är viktigast. Har du någon referens på något/några av dessa "ord" skulle vara viktigast för AD?
Jag kan köpa "processorkraft", men menar du onboard eller till training? Med "datainsamling" så antar jag att du menar training data set? Där tänker jag att kvalitet trumfar storlek. Det var i alla fall det AK sa i robot brains-podden som jag uppfattade det.

2) Hur är du så säker på att Tesla är bäst på dessa ord du valt ut?

Enligt min erfarenhet hjälper det med mer pengar om man behöver dom bästa resurserna. :)
Mer pengar kan hjälpa om det finns kompetens att köpa. Det verkar vara ont om det och utveklare som Andrej Karpathy tjänar redan oerhört bra. Det går nog inte bara att locka med pengar, drivna människor tenderar vilja ha något meningsfullt att göra med.

Processorkraft krävs både i bilen för att skapa data som är relevant för träning och sedan även för träning. När Dojo först nämndes så trodde jag att det var distributed computing där man använde alla inaktiva Teslor men det visade sig vara en superdator.

Angående vad som krävs för autonomi. Det spelat ingen roll vilken strategi man har, det går inte att lösa det utan NNs och det kräver obscena mängder data. Kvaliteten är självklart viktig. Det Tesla gör när man låter testförare utmana betan tills dess att de tvingas ingripa och att bilen då fångar hela situationen i 4d är precis det som krävs för att skapa så bra träningsdata som möjligt.

Man kan inte veta om Tesla är bäst men det går inte att komma ifrån att de kan ha ett stort övertag när det gäller antalet testfordon, mängden data och processorkraft. Bara shadow mode kan bli mer och mer värdefullt i takt med att FSD beta förbättras
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
[
1) Du har valt ut några parametrar, eller snarare odefinierade ord, som enligt dig är viktigast. Har du någon referens på något/några av dessa "ord" skulle vara viktigast för AD?
Jag kan köpa "processorkraft", men menar du onboard eller till training? Med "datainsamling" så antar jag att du menar training data set? Där tänker jag att kvalitet trumfar storlek. Det var i alla fall det AK sa i robot brains-podden som jag uppfattade det.

2) Hur är du så säker på att Tesla är bäst på dessa ord du valt ut?

Enligt min erfarenhet hjälper det med mer pengar om man behöver dom bästa resurserna. :)
Mer pengar kan hjälpa om det finns kompetens att köpa. Det verkar vara ont om det och utveklare som Andrej Karpathy tjänar redan oerhört bra. Det går nog inte bara att locka med pengar, drivna människor tenderar vilja ha något meningsfullt att göra med.

Processorkraft krävs både i bilen för att skapa data som är relevant för träning och sedan även för träning. När Dojo först nämndes så trodde jag att det var distributed computing där man använde alla inaktiva Teslor men det visade sig vara en superdator.

Angående vad som krävs för autonomi. Det spelat ingen roll vilken strategi man har, det går inte att lösa det utan NNs och det kräver obscena mängder data. Kvaliteten är självklart viktig. Det Tesla gör när man låter testförare utmana betan tills dess att de tvingas ingripa och att bilen då fångar hela situationen i 4d är precis det som krävs för att skapa så bra träningsdata som möjligt.

Man kan inte veta om Tesla är bäst men det går inte att komma ifrån att de kan ha ett stort övertag när det gäller antalet testfordon, mängden data och processorkraft. Bara shadow mode kan bli mer och mer värdefullt i takt med att FSD beta förbättras
Jag tror inte att ha tillgång till en snabb träningsdator är något unikt för Tesla. Waymo/Google har ett eget compute cloud etc etc. Vidare finns väl Mobileyes utrustning (kameror) i fler bilar än Tesla.
Mobileye har antagligen mer data också eftersom dom hållit på länge med en stor flotta. Intel lär ju kunna slänga upp några servrar åt Mobileye...

Och trots detta så är det Waymo, med marginal, som kan visa bäst resultat hittills. Och några andra. Så i slutändan kanske det är helt andra saker som spelar in.

När det gäller att hitta talang så tror jag Google, Amazon etc har minst lika bra möjligheter att få rätt personer på plats.

Kort sagt tror jag inte du har så många rätt. Du har bara mer koll på Tesla än alla andra tävlande, och eftersom Tesla jobbar mer aktivt med att skapa hype än någon annan med marginal, så har du sett fler videos, fler tweets och så vidare från Tesla med fanclub.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Baidu, som var i "leaders"-kvadranten i rapporten som jag postade, har för övrigt gått live med en ny (förarlös) robotaxi-tjänst med deras "Apollo Go"-varumärke. Denna är i liten skala i en liten liten del av Peking, med 10 bilar. Det är deras tredje testområde som är "live" där allmänheten kan beställa robotaxi.

Det ska blir spännande att se om MobilEye går live i Jerusalem i år. Dom har ju planerat att öppna upp både i EU och i USA under 2022.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jag tror inte att ha tillgång till en snabb träningsdator är något unikt för Tesla. Waymo/Google har ett eget compute cloud etc etc. Vidare finns väl Mobileyes utrustning (kameror) i fler bilar än Tesla.
Mobileye har antagligen mer data också eftersom dom hållit på länge med en stor flotta. Intel lär ju kunna slänga upp några servrar åt Mobileye...

Och trots detta så är det Waymo, med marginal, som kan visa bäst resultat hittills. Och några andra. Så i slutändan kanske det är helt andra saker som spelar in.

När det gäller att hitta talang så tror jag Google, Amazon etc har minst lika bra möjligheter att få rätt personer på plats.

Kort sagt tror jag inte du har så många rätt. Du har bara mer koll på Tesla än alla andra tävlande, och eftersom Tesla jobbar mer aktivt med att skapa hype än någon annan med marginal, så har du sett fler videos, fler tweets och så vidare från Tesla med fanclub.
En så snabb dator i den mängden bilar som Tesla har är helt unikt hittils och det skapar ofrånkomligt långt mer användbar data än vad någon annan har tillgång till. Den superdator Tesla håller på att bygga är 10x snabbare än någon existerande dator för träning av NNs. Det är en stor fördel även mot Waymo och Intel. Peter Bannon är kvar på Tesla och har antagligen ansvarat för bygget.

Mobileye har långsam dator i majoriteten av sina bilar och är oftast begränsade till en kamera framåt och de använder data framförallt för att skapa detaljerade kartor. Det är en helt annan strategi än Tesla och det går inte att jämföra rakt av på det sättet. Jag tycker också att Mobileyes strategi är spännande att följa. De verkar ha kommit långt.

Jag är även imponerad av Waymo och har köpt en hel del Alphabet delvis pga det.

Om jag har rätt eller inte spelar ingen roll i sammanhanget. Jag försöker verkligen följa alla och jag vill bara se till att man inte blundar för de uppenbara fördelar Tesla håller på att skaffa sig. Däremot är det så att Teslas strategi också kräver det, de behöver antagligen ha 100x mer relevant data och 100x fler utvecklingsfordon för att lyckas med sin strategi. Det är enda sättet.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Jag försöker verkligen följa alla och jag vill bara se till att man inte blundar för de uppenbara fördelar Tesla håller på att skaffa sig. Däremot är det så att Teslas strategi också kräver det, de behöver antagligen ha 100x mer relevant data och 100x fler utvecklingsfordon för att lyckas med sin strategi. Det är enda sättet.
Tumme upp på det. Ska bli spännande att se vad som händer i år och nästa kring AD.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Curik »

Jordad skrev:
En så snabb dator i den mängden bilar som Tesla har är helt unikt hittils och det skapar ofrånkomligt långt mer användbar data än vad någon annan har tillgång till. Den superdator Tesla håller på att bygga är 10x snabbare än någon existerande dator för träning av NNs. Det är en stor fördel även mot Waymo och Intel. Peter Bannon är kvar på Tesla och har antagligen ansvarat för bygget.
Detta är såklart trams. Du har ingen aning om huruvida deras nya dator kommer bli 10x snabbare (osannolikt). Du tror på deras marketing (som ofta överestimerar) och det får man göra, men det gör det inte till fakta eller att något "är".

Sorry, men det blir lite väl fanatiskt här ibland.
Skriv svar