spacecoin skrev:Det är ingen åsikt att L4 är robotaxi. Det finns bara en definition av L4 och det är att bilen kör själv inom ODD och så länge man inte lämnar den så är bilen autonom och man behöver aldrig ta över. En L4 bil, ex Waymo, behöver inte ha en ratt och definitivt inte någon i förarstolen.
Det som skiljer L5 och L4 är att ODD är obegränsad. Man kan inte säga bara i Phoenix kl 07-22 i torrt väglag.
Vi är rätt överens om timeline. Jag är nog mer pessimistisk än du bara.
Kontentan är att Tesla FSD är L2 i flera år till enligt oss båda. Du ser en väg för Tesla till L4 och inte jag.
Alltså, du har rätt rätt rörande definitionen. Men definitionen är ju felaktigt gjord. De har tänkt fel och det är ju allmänt känt att de har tänkt fel och att de här nivåerna l2/l3/l4 inte alls räcker för att täcka in ens det viktigaste. Min poäng är att det är skillnad på en rattlös bil med betalande passagerare och en rattlös bil med ägaren i bilen. Det är ju skillnad på att vara förare och att vara ägare i en bil utan ratt. Men det är också stor skillnad på att vara ägare/ansvarig i en bil utan ratt och att vara betalande passagerare. Man kan naturligtvis tänka sig att alla L4-bilar alltid skall köras utan ansvar från ägaren, men jag tror att det för de flesta är mer naturligt att biltillverkaren är ansvarig fram till att bilen får motorstopp, men att efter man har fått motorstopp är det ägarens ansvar. Då har man inte en robotaxi, men man har fortfarande en L4-bil. I en Waymo är det utan tvekan Waymos ansvar att ta hand om bilen efter motorstopp. Det är en robotaxi med L4. Dessa två situationer är inte samma sak. Båda bilarna kan sakna ratt, skillnaden är vem som har ansvar efter oväntat motorstopp. Man kan tänka sig L4-bilar utan ratt som kräver att en person finns i bilen för att ta hand om situationer efter krasch/motorstopp.
Men grundpoängen är ju alltså att när folk, inklusive Musk, diskuterar robotaxis talas det nästan enbart om själva självkörandet. Men skall man ha en äkta robotaxi krävs det så mycket mer än bara ett självkörande system. Det missas konsekvent av de flesta.
L5 tycker jag är ointressant, sann L5 är ändå inte aktuellt.
"Kontentan är att Tesla FSD är L2 i flera år till enligt oss båda. Du ser en väg för Tesla till L4 och inte jag."
Ja, jag har svårt att se annat än att FSD kommer vara L2 i några år till. Alltså, enligt de definitioner på L3 som industrin (legacy auto makers) just nu använder skulle de kunna göra FSD till L3 imorgon, men det är ju ett helt meningslöst steg, så gör de det är enbart marketing. Det finns ju lite L3-bilar nu, men de är ju entydigt sämre än autopilot, det är ju bara trams. Men jag misstänker ändå att när Elon inser hur svårt det är att nå L4 att börjar bygga ett L3 patch work ovanpå FSD. Vi får se.
Jag är inte heller övertygad om att FSD kommer att kunna utvecklas till L4. Det finns ju en industrikonsensus om att det är omöjligt att utveckla ett system från L2 till L4, utan att man måste bygga L4 direkt från scratch och ha det färdigt med en gång. Tesla och Comma AI är väl de som inte tror på det.