Ja, rätt. Tänkte 4k. HD är så 2015.Jordad skrev:Det är intressant vad de använder kartdata till som tex trafikljus. Det hade iaf jag missat tidigare.spacecoin skrev:Det är "old news" att Tesla tar kartdata från TomTom, men det där med HD-kameror är ju fel. Finns inga HD-kameror på en Tesla. När två chefer/jurister snackar teknik blir det sällan helt rätt.Jordad skrev:Sagan om DMW för ett tag sedan visade sig vara FUD som mycket annat:
Det som var intressant är information om vilken typ av kartdata Tesla använder. De utvecklar tydligen kartorna tillsammans med TomTom.
Tesla har HD-kameror. HD är allt över 1280x720. Tur är väl det för annars hade de haft typ VGA-kameror.
FSD Beta är imponerande!
Moderator: Redaktion
Re: FSD Beta är imponerande!
Re: FSD Beta är imponerande!
Nu kan man beställa Waymo direkt i Google Maps:
https://9to5google.com/2021/06/03/googl ... waymo-one/
https://9to5google.com/2021/06/03/googl ... waymo-one/
Re: FSD Beta är imponerande!
Som flyger ut ur lastbilen. Lite som pojken med guldbyxorna.Jordad skrev:Det är inte lätt att vara autopilot ibland
MX LR (Raven) 2019
Re: FSD Beta är imponerande!
Den hade vi ju faktiskt snackat om här på forumet. Tycker den hanterar det ganska bra ändå på något sätt.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: FSD Beta är imponerande!
Jäkligt roligt spel ser det ut som...Hertsh skrev:Som flyger ut ur lastbilen. Lite som pojken med guldbyxorna.Jordad skrev:Det är inte lätt att vara autopilot ibland
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: FSD Beta är imponerande!
Ja påminner omBjelke skrev:Jäkligt roligt spel ser det ut som...Hertsh skrev:Som flyger ut ur lastbilen. Lite som pojken med guldbyxorna.Jordad skrev:Det är inte lätt att vara autopilot ibland
Förmappade kartor med utmärkta trafikljus kanske inte är så dumt ändå...
Re: FSD Beta är imponerande!
Ja, det kan låta smart tills den dagen bilen drar förbi ett trafikljus vid ett vägbygge.spacecoin skrev:
Förmappade kartor med utmärkta trafikljus kanske inte är så dumt ändå...
Re: FSD Beta är imponerande!
Men visst. Det löser inte allla problem, men löpande crowdsourcade kartor tror jag är ett vinnande koncept. Man kan ju inte BARA använda kartdata... Även Tesla kartor använder ju kartor med förmappade trafikljus.LarsL skrev:Ja, det kan låta smart tills den dagen bilen drar förbi ett trafikljus vid ett vägbygge.spacecoin skrev:
Förmappade kartor med utmärkta trafikljus kanske inte är så dumt ändå...
Den här typen av videor och egna upplevelser som när en väg går parallellt med järnvägar och den plockar upp tågljusen som trafikljus får mig att tänka att det är väldigt väldigt svårt att göra det här med bara kameror. Kanske går det, men inte inom fem-tio år i alla fall. Problemområdet blir för stort och det är för mycket brus. Lidar/HD-kartor har en enorm fördel när det gäller att avgränsa problemet.
Re: FSD Beta är imponerande!
Vad gör man då när karta inte stämmer med det bilen ser? Ignorerar det bilen ser, tex trafikljus vid ett vägbygge eller ignorerar kartdata och anpassar sig till det bilen ser? Vad hjälper det att man har LIDAR och HD-karta i vägbyggsfallet? Inget alls skulle jag säga till skillnad mot att det är "en enorm fördel".spacecoin skrev:Men visst. Det löser inte allla problem, men löpande crowdsourcade kartor tror jag är ett vinnande koncept. Man kan ju inte BARA använda kartdata... Även Tesla kartor använder ju kartor med förmappade trafikljus.LarsL skrev:Ja, det kan låta smart tills den dagen bilen drar förbi ett trafikljus vid ett vägbygge.spacecoin skrev:
Förmappade kartor med utmärkta trafikljus kanske inte är så dumt ändå...
Den här typen av videor och egna upplevelser som när en väg går parallellt med järnvägar och den plockar upp tågljusen som trafikljus får mig att tänka att det är väldigt väldigt svårt att göra det här med bara kameror. Kanske går det, men inte inom fem-tio år i alla fall. Problemområdet blir för stort och det är för mycket brus. Lidar/HD-kartor har en enorm fördel när det gäller att avgränsa problemet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: FSD Beta är imponerande!
Tar över körningen?Svenssons skrev:Vad gör man då när karta inte stämmer med det bilen ser?
Re: FSD Beta är imponerande!
Nog dumt att dra slutsatser efter den här videon. Det är inte säkert att det påverkade bilens förmåga att köra överhuvudtaget utan det är antagligen bara visualisering av stoppljus som gick bananas. Det såg roligt ut och självklart är det något som Tesla måste åtgärdaspacecoin skrev:Men visst. Det löser inte allla problem, men löpande crowdsourcade kartor tror jag är ett vinnande koncept. Man kan ju inte BARA använda kartdata... Även Tesla kartor använder ju kartor med förmappade trafikljus.LarsL skrev:Ja, det kan låta smart tills den dagen bilen drar förbi ett trafikljus vid ett vägbygge.spacecoin skrev:
Förmappade kartor med utmärkta trafikljus kanske inte är så dumt ändå...
Den här typen av videor och egna upplevelser som när en väg går parallellt med järnvägar och den plockar upp tågljusen som trafikljus får mig att tänka att det är väldigt väldigt svårt att göra det här med bara kameror. Kanske går det, men inte inom fem-tio år i alla fall. Problemområdet blir för stort och det är för mycket brus. Lidar/HD-kartor har en enorm fördel när det gäller att avgränsa problemet.
Men stoppljus invid motorvägar som inte tillhör motorvägen är ju kanske vettigt att använda kartdata till. Vi människor tolkar saker fel ibland och har det sedan i minnet nästa gång vi kör förbi samma plats. Bara naturligt om självkörande bilar gör samma sak.
Re: FSD Beta är imponerande!
Precis detta. Om man inte kan komma på en bättre anledning än vägarbeten till att låta bli att förenkla ODD med en ENORM faktor, så för all del - fortsätt jaga valen, Ahab...Fredrik j skrev:Tar över körningen?Svenssons skrev:Vad gör man då när karta inte stämmer med det bilen ser?
Skulle man låta bli att förenkla problemet av principiella skäl då eller vad?
Re: FSD Beta är imponerande!
Angående parallellt med järnvägen så var det lite kul när bilen läste hastighetsskylten för tåg på väg ut ur Ludvika. Blev lite överraskad när det stod 130 som gällande hastighet.spacecoin skrev:Men visst. Det löser inte allla problem, men löpande crowdsourcade kartor tror jag är ett vinnande koncept. Man kan ju inte BARA använda kartdata... Även Tesla kartor använder ju kartor med förmappade trafikljus.LarsL skrev:Ja, det kan låta smart tills den dagen bilen drar förbi ett trafikljus vid ett vägbygge.spacecoin skrev:
Förmappade kartor med utmärkta trafikljus kanske inte är så dumt ändå...
Den här typen av videor och egna upplevelser som när en väg går parallellt med järnvägar och den plockar upp tågljusen som trafikljus får mig att tänka att det är väldigt väldigt svårt att göra det här med bara kameror. Kanske går det, men inte inom fem-tio år i alla fall. Problemområdet blir för stort och det är för mycket brus. Lidar/HD-kartor har en enorm fördel när det gäller att avgränsa problemet.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: FSD Beta är imponerande!
https://www.theonion.com/revolutionary- ... 1847048521
In what many are calling the future of the automotive industry, a revolutionary driverless car unveiled Tuesday requires zero functional technology to generate profit. “While many companies in the autonomous vehicle sector have unveiled models to generate funding with little feasible technology, what sets X-Course apart is that we make money without any self-driving technology whatsoever and absolutely no plans to ever develop it,” said X-Course CEO Patrick Medill
Re: FSD Beta är imponerande!
Exakt.LarsL skrev:Ja, det kan låta smart tills den dagen bilen drar förbi ett trafikljus vid ett vägbygge.spacecoin skrev:
Förmappade kartor med utmärkta trafikljus kanske inte är så dumt ändå...
Waymo Self Driving Taxi Fumbles In Construction Zone, Blocks Traffic
Visar på varför LIDAR-prescannad och kart-premappad AD suger, och inte är i närheten av äkta självkörande L4.
Klarar ju inte ens av att hantera ett par vägkoner som den inte blivit varse i förväg.
Dessutom ganska farlig AD känns det, som backar ut på en huvudled så där (även om den gör det långsamt).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: FSD Beta är imponerande!
Nu hoppar du till slutsatser. Den här videon är inget argument för eller emot Lidarmappning. Det finns inget över huvud taget som säger att t ex en Tesla med FSD hade kommit längre här eller att det gått bättre för Waymo genom att inte förmappa.martinot skrev:Exakt.LarsL skrev:Ja, det kan låta smart tills den dagen bilen drar förbi ett trafikljus vid ett vägbygge.spacecoin skrev:
Förmappade kartor med utmärkta trafikljus kanske inte är så dumt ändå...
Waymo Self Driving Taxi Fumbles In Construction Zone, Blocks Traffic
Visar på varför LIDAR-prescannad och kart-premappad AD suger, och inte är i närheten av äkta självkörande L4.
Klarar ju inte ens av att hantera ett par vägkoner som den inte blivit varse i förväg.
Dessutom ganska farlig AD känns det, som backar ut på en huvudled så där (även om den gör det långsamt).
Den enda videon visar är att självkörning svårt, speciellt så i förarlösa bilar.
I en personbil hade man i detta fall tagit över och så hade situationen varit klar tre sekunder senare.
Att Waymo "inte är i närheten av äkta självkörande L4", ehh? Vad är din definition av ODD i så fall? Dom kör ju L4 i Phoenix där videon togs.
Re: FSD Beta är imponerande!
Detta känns som ett lite svårare fall än det som Waymo utsattes för...spacecoin skrev:Nu hoppar du till slutsatser. Den här videon är inget argument för eller emot Lidarmappning. Det finns inget över huvud taget som säger att t ex en Tesla med FSD hade kommit längre här eller att det gått bättre för Waymo genom att inte förmappa.
Finns mängder med fler liknande exempel, tog bara första i sökningen.
EDIT: Lägger till nästa två klipp i sökningen som är för korta klipp (under 4 minuter):
Vet inte varför sista klippet kom med då jag sökte på cones och road work men det är ju ändå liknande situation.
Enligt vissa är det dock farligare att bilen placerar en massa trafikljus på visualiseringen i bilen än att bilen stannar mitt i vägen och inte kan köra därifrån. LIDAR/HD-kartor ska visst lösa att de där trafikljusen på en lastbil inte ska räknas även ifall LIDAR/HD-kartor måste kompletteras med kameror för att kunna fixa tillfälliga trafikljus vid vägarbete. Ingen förklaring till hur LIDAR/HD-kartor ska kunna sålla bort vissa trafikljus men inte andra.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 3 gång.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: FSD Beta är imponerande!
Nej. De är del beroende av att pre-mappa området i förväg med LIDAR, och måste även förlita sig på uppdaterade kartor. De måste även ha mänsklig assistans från fjärroperatörer att ta över i kniviga situationer. Det är inte äkta L4.spacecoin skrev:Nu hoppar du till slutsatser. Den här videon är inget argument för eller emot Lidarmappning. Det finns inget över huvud taget som säger att t ex en Tesla med FSD hade kommit längre här eller att det gått bättre för Waymo genom att inte förmappa.martinot skrev:Exakt.LarsL skrev:Ja, det kan låta smart tills den dagen bilen drar förbi ett trafikljus vid ett vägbygge.spacecoin skrev:
Förmappade kartor med utmärkta trafikljus kanske inte är så dumt ändå...
Waymo Self Driving Taxi Fumbles In Construction Zone, Blocks Traffic
Visar på varför LIDAR-prescannad och kart-premappad AD suger, och inte är i närheten av äkta självkörande L4.
Klarar ju inte ens av att hantera ett par vägkoner som den inte blivit varse i förväg.
Dessutom ganska farlig AD känns det, som backar ut på en huvudled så där (även om den gör det långsamt).
Den enda videon visar är att självkörning svårt, speciellt så i förarlösa bilar.
I en personbil hade man i detta fall tagit över och så hade situationen varit klar tre sekunder senare.
Att Waymo "inte är i närheten av äkta självkörande L4", ehh? Vad är din definition av ODD i så fall? Dom kör ju L4 i Phoenix där videon togs.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: FSD Beta är imponerande!
Ändå ett bra exempel på hur äkta AD L4/L5 agerar.Svenssons skrev:Detta känns som ett lite svårare fall än det som Waymo utsattes för...spacecoin skrev:Nu hoppar du till slutsatser. Den här videon är inget argument för eller emot Lidarmappning. Det finns inget över huvud taget som säger att t ex en Tesla med FSD hade kommit längre här eller att det gått bättre för Waymo genom att inte förmappa.
Finns mängder med fler liknande exempel, tog bara första i sökningen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: FSD Beta är imponerande!
Wow, sån vill jag ha.lakke skrev:
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: FSD Beta är imponerande!
Alltså jag tänker så här, ju högre säkerhet man vill ha, ju fler, dyrare och bättre sensorer använder man. Andra former av indata, som t ex HD-kartor hjälper också till att avgränsa problemet i 99.99% av fallen.martinot skrev:Ändå ett bra exempel på hur äkta AD L4/L5 agerar.Svenssons skrev:Detta känns som ett lite svårare fall än det som Waymo utsattes för...spacecoin skrev:Nu hoppar du till slutsatser. Den här videon är inget argument för eller emot Lidarmappning. Det finns inget över huvud taget som säger att t ex en Tesla med FSD hade kommit längre här eller att det gått bättre för Waymo genom att inte förmappa.
Finns mängder med fler liknande exempel, tog bara första i sökningen.
Sedan är det givetvis så att i slutändan så är det bäst programvara som levererar bäst resultat.
@martinot, du kan väl inte kalla Tesla L4. Dom är ju Level 2. Vad du kallar "äkta" L4 vet jag inte vad det är. Definitionen av Level 4 är att bilen ska kunna köra själv inom de parametrar som man bestämmer i förväg - detta kallas för Operational Design Domain (ODD).
Den kan t ex vara "i hastigheter under 120km/h på motorväg" och "torrt väglag". Det som gör att något är Level 4 eller ej är i huvudsak att den som erbjuder tjänsten tar på sig ansvaret för incidenter under tiden bilen är autonom.
Hur man sedan når dit, med radar, lidar, eller bara kameror. Med förmappat i hd eller ej osv, är inte relevant annat än för kostnaden per enhet.
Det ska bli spännande att se om beta v9 är så mycket bättre än 8.2 som Elon sagt. Det vore superroligt om så är fallet. Att Tesla skulle ta på sig någon form av liability för FSD-körning inom 3-5 år tror jag inte på.
Högre säkerhet på landsväg och motorväg vill jag ha (i EU). Autonom stadskörning tycker jag personligen inte är prioriterat för personbilar.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: FSD Beta är imponerande!
spacecoin skrev:Alltså jag tänker så här, ju högre säkerhet man vill ha, ju fler, dyrare och bättre sensorer använder man. Andra former av indata, som t ex HD-kartor hjälper också till att avgränsa problemet i 99.99% av fallen.martinot skrev:Ändå ett bra exempel på hur äkta AD L4/L5 agerar.Svenssons skrev:Detta känns som ett lite svårare fall än det som Waymo utsattes för...spacecoin skrev:Nu hoppar du till slutsatser. Den här videon är inget argument för eller emot Lidarmappning. Det finns inget över huvud taget som säger att t ex en Tesla med FSD hade kommit längre här eller att det gått bättre för Waymo genom att inte förmappa.
Finns mängder med fler liknande exempel, tog bara första i sökningen.
Sedan är det givetvis så att i slutändan så är det bäst programvara som levererar bäst resultat.
@martinot, du kan väl inte kalla Tesla L4. Dom är ju Level 2. Vad du kallar "äkta" L4 vet jag inte vad det är. Definitionen av Level 4 är att bilen ska kunna köra själv inom de parametrar som man bestämmer i förväg - detta kallas för Operational Design Domain (ODD).
Den kan t ex vara "i hastigheter under 120km/h på motorväg" och "torrt väglag". Det som gör att något är Level 4 eller ej är i huvudsak att den som erbjuder tjänsten tar på sig ansvaret för incidenter under tiden bilen är autonom.
Hur man sedan når dit, med radar, lidar, eller bara kameror. Med förmappat i hd eller ej osv, är inte relevant annat än för kostnaden per enhet.
Det ska bli spännande att se om beta v9 är så mycket bättre än 8.2 som Elon sagt. Det vore superroligt om så är fallet. Att Tesla skulle ta på sig någon form av liability för FSD-körning inom 3-5 år tror jag inte på.
Jag tror inte FSD kommer att användas inom snar framtid till självkörning utan att man vill ha FSD till att få en säkrare förare och därmed stor vinst till Teslas Försäkringsbolag.
För hur ska exempelvis Länsförsäkringar kunna konkurrera med Tesla försäkringar om Tesla ger 40% rabatt på försäkringen om man köper FSD?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: FSD Beta är imponerande!
Vad hindrar Länsförsäkringar att ge samma rabatt som Tesla för en bil med FSD menar du?Zalman3 skrev:För hur ska exempelvis Länsförsäkringar kunna konkurrera med Tesla försäkringar om Tesla ger 40% rabatt på försäkringen om man köper FSD?