FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

Det finns en petition mot utnämningen av Missy Cummings som man kan skriva under här: https://www.change.org/p/president-of-t ... erest-bias
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Kör verkligen Missy Cummings en Tesla? Är det inte så att de har köpt in en Tesla för test och för att få uppmärksamhet? Konstigt om en nöjd Teslaägare prenumererar på Teslaq-konton och kommenterar inlägg där.
Det är väldigt svart-vitt resonemang. Man kan faktiskt vara nöjd med sin Tesla OCH missnöjd med andra aspekter. T ex att Tesla inte prioriterar säkerhet i sin iver att rulla ut FSD. Att Tesla inte brytt sig om förarövervakning osv. Kanske speciellt så om man är expert på området och prioriterar säkerhet.
Jordad skrev:
Jag tycker personligen att det är helt idiotiskt att uttrycka sig så kategoriskt som hon gör. Ingen seriös forskare gör det.
Sade man kategoriskt... med lite påsmetad FUD också. Q.E.D.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Jag tycker personligen att det är helt idiotiskt att uttrycka sig så kategoriskt som hon gör. Ingen seriös forskare gör det.
Sade man kategoriskt... med lite påsmetad FUD också. Q.E.D.
Det är underhållande med starka åsikter men bra forskare är mer försiktiga med att begränsa vad som är möjligt. Det är långt mer fel att Missy Cummings säger att FSD är omöjligt än att Elon Musk säger att vi skulle haft Robotaxis för ett år sedan. Vår historia är fylld av oändliga antal ögonblick när obotliga optimister inte ger sig och åstadkommer det som majoriteten av de lärda anser vara omöjligt.

Tomas Edison om flygplan tex:
It is apparent to me that the possibilities of the aeroplane, which two or three years ago were thought to hold the solution to the [flying machine] problem, have been exhausted, and that we must turn elsewhere.
Några år senare flög det ändå ett flyplan. Men få förstod vad det innebar trots att det hände. Det uppmärksammas knappt ens. Det var först senare när flygplanen spreds sig som man började förstå bröderna Wrights bedrift: https://www.wright-brothers.org/History ... _Flown.htm

Jag säger inte att Tesla kommer lyckas med något liknande och det är nog Waymo som var först ändå. Men man ska vara försiktig med att säga att något är omöjligt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Ja, det är lätt att fantisera ihop grejer om framtiden som förr eller senare kan realiseras, det kan vi vara överens om. Till exempel en humanoid robot som kan gå och handla åt en...

Jag tror inte Cummings har sagt att inte FSD är omöjligt. Källa på det?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av fth »

spacecoin skrev:
Att Tesla får kritik av forskare för deras approach är ingenting specifikt som endast gäller Prof Cummings. )
Missy Cummings kritik mot Tesla som företag och Elon Musk som person går långt bortom rimlig vetenskaplig skepsis, alla som inte uttrycker extremt kritiska åsikter till allt som rör Tesla kallar hon nedlåtande för "Teslemmings", "trolls", "immature" etc., inte särskilt seriöst i mina ögon.

Hennes vana att på Twitter blocka alla som inte stämmer in i klagokören från konspirationsteoretikerna i $TSLAQ inger inte heller särskilt stort förtroende, bland dom som hon blockar finns många sansade och seriösa analytiker med balanserade och välgrundade åsikter om Tesla, t.ex. Rob Maurer (Tesla Daily).

Hon är uppenbarligen inte intresserad av att öht höra åsikter som inte stämmer överens med hennes förutfattade meningar, inte ett särskilt vetenskapligt sätt att se på världen imho.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3234
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Maw »

fth skrev:
spacecoin skrev:
Att Tesla får kritik av forskare för deras approach är ingenting specifikt som endast gäller Prof Cummings. )
Missy Cummings kritik mot Tesla som företag och Elon Musk som person går långt bortom rimlig vetenskaplig skepsis, alla som inte uttrycker extremt kritiska åsikter till allt som rör Tesla kallar hon nedlåtande för "Teslemmings", "trolls", "immature" etc., inte särskilt seriöst i mina ögon.

Hennes vana att på Twitter blocka alla som inte stämmer in i klagokören från konspirationsteoretikerna i $TSLAQ inger inte heller särskilt stort förtroende, bland dom som hon blockar finns många sansade och seriösa analytiker med balanserade och välgrundade åsikter om Tesla, t.ex. Rob Maurer (Tesla Daily).

Hon är uppenbarligen inte intresserad av att öht höra åsikter som inte stämmer överens med hennes förutfattade meningar, inte ett särskilt vetenskapligt sätt att se på världen imho.

/fth
Vet inget om professorn i fråga så jag passar på det.

Däremot brukar jag lyssna på Rob Mauer, hans pod är intressant men balanserad? Nä, för mig framstår han som en ganska hardcore Tesla fanboy. Jag brukar också lyssna på Electrek och Electrek Quick Charge, de poddarna tycker jag är balanserade.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

"Missionary Misfits: Meet A Former Fighter Pilot, Current Autonomous Vehicles Road Warrior"
https://www.forbes.com/sites/stevevassa ... d-warrior/
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jag tror inte Cummings har sagt att inte FSD är omöjligt. Källa på det?
Screenshot_20211020-190502_YouTube.png
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Ja, det har hon ju helt rätt i. Level 5 är långt bort och kräver genombrott i teknik och forskning, antagligen på flera områden. Men när du säger FSD så tolkar jag och antagligen de flesta andra det som Teslas produkt med samma namn och inte autonoma fordon i allmänhet. Skicka gärna med länk till skärmbilden så man kan se kontextet.

Att det är omöjligt ser jag INTE att hon säger, så det kanske du kan backa på då?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Den där Electrek-texten är spot-on.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Hertsh »

Jordad skrev:
Det finns en petition mot utnämningen av Missy Cummings som man kan skriva under här: https://www.change.org/p/president-of-t ... erest-bias
BildBild
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »


Tesla warns drivers flagged for "improper usage" of dropping full self-driving feature, Elon Musk confirms.

You are receiving this email because telemetry from your vehicle was flagged for improper usage of the FSD Beta feature.
Specifically, while using the FSD Beta feature, you or another driver of your vehicle received:
Two or more “strikeouts,” which resulted in the loss of Autopilot availability for that drive; or
At least one “strike” per 5 km (about 3 miles) driven on Autopilot, which is a visual and audible warning that requires attention.
This is your only warning to please keep your hands on the wheel and remain attentive at all times when using Autopilot. The car is not autonomous, and if you aren’t paying attention, a crash could happen, and you or others could get hurt, or worse, so failure to abide by this warning will result in removal of the FSD Beta feature from your vehicle.

https://www.moneycontrol.com/news/busin ... 12121.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3234
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:

Tesla warns drivers flagged for "improper usage" of dropping full self-driving feature, Elon Musk confirms.

You are receiving this email because telemetry from your vehicle was flagged for improper usage of the FSD Beta feature.
Specifically, while using the FSD Beta feature, you or another driver of your vehicle received:
Two or more “strikeouts,” which resulted in the loss of Autopilot availability for that drive; or
At least one “strike” per 5 km (about 3 miles) driven on Autopilot, which is a visual and audible warning that requires attention.
This is your only warning to please keep your hands on the wheel and remain attentive at all times when using Autopilot. The car is not autonomous, and if you aren’t paying attention, a crash could happen, and you or others could get hurt, or worse, so failure to abide by this warning will result in removal of the FSD Beta feature from your vehicle.

https://www.moneycontrol.com/news/busin ... 12121.html
Vet ni som köpt och betalt för FSD om de här villkoren fanns med vid köptillfället? Annars blir det ju lite konstigt om Tesla bara tar tillbaka något som kunden köpt..?

Lite som att Polestar skulle komma och hämta min bil om jag får två fortkörningsböter på en vecka... :)
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av kenjon »

Det är ju betaversionen de tar bort. Den finns ju inte skarp än (vilket är det man har betalat för).
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3234
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Maw »

kenjon skrev:
Det är ju betaversionen de tar bort. Den finns ju inte skarp än (vilket är det man har betalat för).
Det är fortfarande något man betalt för att få tillgång till. De som inte betalt för FSD får väl inte tillgång till betan?

Jag har för mig att jag läst tidigare i tråden att även AP är i beta eller minns jag fel? Kommer AP och FSD någonsin bli färdiga och när i så fall?
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Larofo »

Maw skrev:
kenjon skrev:
Det är ju betaversionen de tar bort. Den finns ju inte skarp än (vilket är det man har betalat för).
Det är fortfarande något man betalt för att få tillgång till. De som inte betalt för FSD får väl inte tillgång till betan?

Jag har för mig att jag läst tidigare i tråden att även AP är i beta eller minns jag fel? Kommer AP och FSD någonsin bli färdiga och när i så fall?
Nej, dom kommer aldrig bli färdiga. Försök fokusera på något annat i livet. :D
Viggo

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Viggo »

Hertsh skrev:
Jordad skrev:
Det finns en petition mot utnämningen av Missy Cummings som man kan skriva under här: https://www.change.org/p/president-of-t ... erest-bias
BildBild
Tack för tipset, har skrivit under!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Maw skrev:
kenjon skrev:
Det är ju betaversionen de tar bort. Den finns ju inte skarp än (vilket är det man har betalat för).
Det är fortfarande något man betalt för att få tillgång till. De som inte betalt för FSD får väl inte tillgång till betan?

Jag har för mig att jag läst tidigare i tråden att även AP är i beta eller minns jag fel? Kommer AP och FSD någonsin bli färdiga och när i så fall?
Men är det någon nyhet egentligen?
Min AP2 slås ju av om jag kör fortare än 150km/h.

Måste stänga av bilen för att kunna slå på AP2 igen.

Utgår att samma gäller för FSB betan.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Zalman3 skrev:
Maw skrev:
kenjon skrev:
Det är ju betaversionen de tar bort. Den finns ju inte skarp än (vilket är det man har betalat för).
Det är fortfarande något man betalt för att få tillgång till. De som inte betalt för FSD får väl inte tillgång till betan?

Jag har för mig att jag läst tidigare i tråden att även AP är i beta eller minns jag fel? Kommer AP och FSD någonsin bli färdiga och när i så fall?
Men är det någon nyhet egentligen?
Min AP2 slås ju av om jag kör fortare än 150km/h.

Måste stänga av bilen för att kunna slå på AP2 igen.

Utgår att samma gäller för FSB betan.
Det är väl lite skillnad på att bli av med FSD-betan helt och hållet eller behöva ställa bilen i "P"-läge?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

It is likely to take a decade before self-driving taxis will be deployed on roads, the chief executive of electric car startup Lucid Group Inc, Peter Rawlinson, said on Thursday.

"I think we're 10 years out before we see fleets of robotaxis. They ain't coming anytime soon even with the most advanced sensing systems in the world," Rawlinson, a former chief engineer at Tesla Inc, said at the Reuters Events Automotive Summit.

"There is a mountain to climb - an intellectual mountain to climb in terms of software," he said, without elaborating.

Tesla Inc's CEO, Elon Musk, said in 2019 that robotaxis with no human drivers would be available in some U.S. markets in 2020. That proved to be inaccurate
https://finance.yahoo.com/news/lucid-ce ... 20866.html
VoltAmpere
Inlägg: 121
Blev medlem: 28 mar 2020 09:06

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av VoltAmpere »

Hertsh skrev:
Jordad skrev:
Det finns en petition mot utnämningen av Missy Cummings som man kan skriva under här: https://www.change.org/p/president-of-t ... erest-bias
BildBild
"her membership and association with “TSLAQ” (an online anti-Tesla short-selling & hate group)", men jösses...

Kanske är det just för att Tesla kör sitt eget race med ett tveksamt lagligt upplägg, man kallar det för L2 men testar något som alla vet inte är det.
https://www.jurist.org/commentary/2021/ ... -vehicles/

Kanske Tesla borde rätta sig i ledet som alla andra?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Elon Musk himself tweeted, “Objectively, her track record is extremely biased against Tesla,” and then jokingly responded to a fake account created in Cummings’ name. On Thursday evening, after enduring two days of online harassment, Cummings seemingly deleted her Twitter account.
https://slate.com/technology/2021/10/te ... -musk.html

Mer kommentarer:

Imagine shouting "conflict of interest" every time a CEO is apppointed a position on a business advisory group.
Go through this list of advisory panels on the US Trade Administration, and try to find someone on there without a "conflict of interest"
https://www.trade.gov/federal-advisory-committees
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Elon Musk himself tweeted, “Objectively, her track record is extremely biased against Tesla,” and then jokingly responded to a fake account created in Cummings’ name. On Thursday evening, after enduring two days of online harassment, Cummings seemingly deleted her Twitter account.
https://slate.com/technology/2021/10/te ... -musk.html

Mer kommentarer:

Imagine shouting "conflict of interest" every time a CEO is apppointed a position on a business advisory group.
Go through this list of advisory panels on the US Trade Administration, and try to find someone on there without a "conflict of interest"
https://www.trade.gov/federal-advisory-committees
Det här handlar om mer än bara en intressekonflikt. Missy Cummings utrycker sig som att hon har ett personligt vendetta mot Elon Musk och Tesla. Ingen seriös forskare beter sig på det sättet.

Bryr man sig om intressekonflikten så skriver Veoneer i sitt eget material att Tesla är en av flera konkurrenter.
20211022_230233.jpg
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Mitt inlägg handlar om behandlingen och metoderna. Det verkar som att du försvarar beteendet och metoderna eftersom du fortsätter argumentera...

"NHTSA did not make Cummings available for an interview, but spokesperson Lucia Sanchez told CNN Business that any possible conflict of interest would be resolved before Cummings starts her work at NHTSA." (CNN)

Även:
https://www.curbed.com/2021/10/elon-mus ... itter.html
Skriv svar