FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av BrooklynS »

spacecoin skrev:
BrooklynS skrev:
spacecoin skrev:
Lika säkert som en människa... Hmhm...


Två barn och en testdocka som rör sig i och omkring vägen, och Teslan ser inte någon och fortsätter som att allt är ok igenom testdockan...
I din iver att misskreditera FSD glömmer du att kolla lite närmare på saken. Det finns både en och annan som investerar en hel del i att motarbeta Musk:

https://electrek.co/2022/08/10/tesla-se ... r-engaged/
Misskreditera, verkligen? Vad har O’Dowd och artikeln du länkar till att göra med med videon jag postade? Inte ett jävla skit. I din iver att misskreditera mig blev det visst lite fort och fel, eller? :roll:

Titta på videon jag länkade. Vem tror du har gjort en har gjort den? Varför? Hur gick det? Återkom gärna med en analys av den och varför den gjordes när du inser hur det ligger till. Du kan be om ursäkt också när du ändå håller på.
Min poäng är att det uppenbarligen finns ganska starka krafter som vill misskreditera, och då även med mindre hederliga metoder.

Du är starkt kritisk och det har du rätt att vara, däremot tycker jag att man också bör försöka se någon slags helhet.

Med det sagt så tror jag att radarn kommer tillbaka. Och jag tror att man - liksom med vanliga förare - måste ha lite mjukare gränser och inte kräva 0% ingripande/justering under alla förhållanden eftersom det blir ett närmast oöverstigligt hinder. De flesta hade varit nöjda med 85%, kanske 100% sommartid på motorväg. Osv.

Så tolka det inte som ett påhopp på dig, vi får hålla isär sak och person här.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av agehall »

spacecoin skrev:
Tesla är alltså så bra med bara kameror att programvaran kan klassificera att det som rör sig mot bilens färdväg i halvmörker är "inte ett riktigt barn". Men den kan inte se skillnad på en skugga eller en bro eller på en stoppskylt på en bussreklam jfr en riktig skylt... :lol: :lol: :lol: Du är en riktig believer du!
Nej, det är din felaktiga tolkning eftersom du uppenbarligen inte vet någon om hur AI fungerar.

Enkelt förklarat - man lär upp en AI att klassificera objekt. Normalt sett lär man den att känna igen vissa saker som tex vägskyltar och människor. Inlärning sker med träningsdata. Allt som inte ser ut som något den lärt sig är ett sådant objekt klassificeras inte utan förblir okänt. Bilen klassificerar med stor sannolikhet inte någonting som ”inte ett riktigt barn” utan den lyckas inte klassificera det den ser alls. Inget konstigt alls med detta för den som har minsta koll på hur AI fungerar.
spacecoin skrev:
Två frågor bara:
1) Varför ser den inte de riktiga barnen till vänster vid vägens kant?
Ingen aning. För att kunna säga det med säkerhet behöver man ha exakt data som bilen hade samt se vad den har identifierat. Den kan ha klassificerat barnen och bedömt att de inte är relevanta beroende på vart de står i förhållande till bilens körriktning eller så har den helt missat dem.

Det man måste förstå här är att bilen i vissa lägen kan fatta superknepiga saker och ta väldigt kloka beslut samtidigt som den i andra, helt uppenbara situationer för oss människor, tar helt galna beslut - allt hänger på hur den tränats och om en lik situation varit med i träningsdatat.
spacecoin skrev:
2) Borde inte bilen stanna oavsett vad det är som kommer emot den av säkerhetsskäl? Så gör nämligen de som håller på med autonoma fordon på riktigt. Försiktighetsprincipen.
Det är inte alls orimligt att den borde stanna. Oavsett vad det är som kommer ut framför bilen, så vill man troligen inte köra på det. Även om man inte skadar andra, så är ju risken stor att man skadar lacken.
spacecoin skrev:
Det här systemet är inte autonomt, kommer inte blir autonomt. Du är helt lurad om du tror annat.
Det må vara hänt. Jag är fullt medveten om var vi står idag och vart vi är på väg. Förr eller senare kommer systemet bli självkörande men när det kommer är en helt annan fråga - det kommer inte direkt ske imorgon.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

agehall skrev:
...den lyckas inte klassificera det den ser alls.
Man behöver inte veta om objektet är pensionär, om det är en bil, moped, kvinna, hund, eller ett barn för att hantera den här situationen rätt. Att du inte förstår det bevisar att du inte förstår tillräckligt mycket om autonom körning.

Jag tolkade ditt försvar av händelsen som att den visste att det inte var ett barn eftersom den valde att glatt köra vidare meja ned det okända objektet trots att det skulle kunna vara ett barn i en halloween-kostym. Eller ska man behöva träna på alla halloween-kostymer tycker du? Om bilen inte kan klassificera objektet och därmed bortser i från det i planeringen, tycker jag du bevisar vad jag säger.

Jag tror inte att Tesla prioriterar defensiv körning, varken med FSD-betan eller med AP på grund av att det är avsedd att vara just L2 (inte autonom) och utvecklas hela tiden för att upprätthålla balansen mellan "onödiga" inbromsningar och säkerhet. Det är förståeligt, med då kanske man inte ska försöka köra omkring bland oskyddade trafikanter i stadsmiljö med otillräckliga sensorer?
agehall skrev:
Det man måste förstå här är att bilen i vissa lägen kan fatta superknepiga saker och ta väldigt kloka beslut samtidigt som den i andra, helt uppenbara situationer för oss människor, tar helt galna beslut - allt hänger på hur den tränats och om en lik situation varit med i träningsdatat.
Det man måste förstå är att man behöver ha en säker ODD för utrullning av säkerhetskritiska system. Om man anser att det man gör nu är "utveckling", "test" eller "validering" så ska man ha utbildad personal som kör bilarna, och tillverkaren ska vara ansvarig under dessa faser. Tesla har sålt någon slags myt om att man måste ha "verkliga mil" och datafångst från dessa. I själva verket så samlar Tesla in väldigt lite data från betan. Man gjorde det mer i början. AV-bolagen har satsat mycket mer på simulering (än Tesla) för att inte bara samla data om samma sak hela tiden. Ovanliga "objekt" kan man hitta lätt. men att hitta "ovanliga situationer" i datasettet från vanlig körning är nästan omöjligt.
agehall skrev:
spacecoin skrev:
Det här systemet är inte autonomt, kommer inte blir autonomt. Du är helt lurad om du tror annat.
Det må vara hänt. Jag är fullt medveten om var vi står idag och vart vi är på väg. Förr eller senare kommer systemet bli självkörande men när det kommer är en helt annan fråga - det kommer inte direkt ske imorgon.
Det kommer inte att ske att det har systemet (med 1.2MP-kameror) blir autonomt under våra bilars livstid i någon större ODD. Att ett framtida system från Tesla eller någon annan personbilstillverkare skulle bli autonomt i stadsmiljö med oskyddade trafikanter utan aktiva sensorer det är minst 10 år bort, både tekniskt och legalt.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

BrooklynS skrev:
Så tolka det inte som ett påhopp på dig, vi får hålla isär sak och person här.
När du börjar inlägg med "I din iver att misskreditera..." så tycker jag det är svårt att tolka det som något annat. Man kan välja att skriva det bättre om man vill ha en diskussion om sakfrågan (vilket jag välkomnar).
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

Jag tror omogna, autonoma system i bilar kommer driva minst ett bilföretag i konkurs innan vi har L4 som fungerar.
Skadestånden i usa skulle ju bli astronomiska eftersom dom ju ofta beräknas på vad ett företag har tjänat på att sälja den bristfälliga tekniken. Sånt kan utplåna hela företag oavsett storlek/värde.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev:
Jag tror omogna, autonoma system i bilar kommer driva minst ett bilföretag i konkurs innan vi har L4 som fungerar.
Skadestånden i usa skulle ju bli astronomiska eftersom dom ju ofta beräknas på vad ett företag har tjänat på att sälja den bristfälliga tekniken. Sånt kan utplåna hela företag oavsett storlek/värde.
Jag tror inte det. Kanske ett robotaxi-företag (utöver Uber ATG då).

Ingen är så dum så att dom deployar om det är en reell risk. Om det sker en eller två dödsfall kommer det att bli dyrt, men inte konkurs. Sedan blir det en recall... Mercedes har ju redan ett autonomt system ute och jag tror att det kommer många flera i 2024-2026 års modeller. För motorväg.

Jag skulle bli förvånad om myndigheterna i USA låter Tesla fortsätta med vi-har-inget-ansvar-FSD-utrullningen i två år till. Kvarnarna mal långsamt, men det blir fler och fler saker som pekar på en begränsning eller nedstängning.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av BrooklynS »

spacecoin skrev:
BrooklynS skrev:
Så tolka det inte som ett påhopp på dig, vi får hålla isär sak och person här.
När du börjar inlägg med "I din iver att misskreditera..." så tycker jag det är svårt att tolka det som något annat. Man kan välja att skriva det bättre om man vill ha en diskussion om sakfrågan (vilket jag välkomnar).

Det är väl ingen överdrift att konstatera att du ÄR mycket ivrig att kritisera Teslas FSD-projekt? Titta vad denna tråd har blivit exempelvis.

Du har ju dessutom förklarat varför och det är förståeligt och helt OK. Inget påhopp eller på något sätt menat att vara det.

Genom att utelämna allt som skulle kunna tolkas positivt och enbart publicera det som kan tolkas negativt så handlar det ju om att misskreditera, i ordets rätta bemärkelse. Du har dessutom tagit heder och ära av inte bara Musk utan av alla som har något positivt att säga om Teslas FSD-strävan.

Ordet är fritt, men det betyder ju inte att ingen får kritisera några av dina inlägg...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

BrooklynS skrev:
Genom att utelämna allt som skulle kunna tolkas positivt och enbart publicera det som kan tolkas negativt så handlar det ju om att misskreditera, i ordets rätta bemärkelse. Du har dessutom tagit heder och ära av inte bara Musk utan av alla som har något positivt att säga om Teslas FSD-strävan.

Ordet är fritt, men det betyder ju inte att ingen får kritisera några av dina inlägg...
Det är väl knappast min uppgift att försvara ett system jag inte längre tror på? Misskreditering för mig är att medvetet sprida en negativ bild som inte är sann. Det håller jag inte på med.

Jag vill att de som funderar på att lägga 80 papp på FSD förstår vad de köper. Det får dom verkligen inte hjälp med av Tesla eller dess påhejare... Om TCS hade haft en varnings-banner som avråder från köp av FSD i Sverige så hade det varit bra. Jag tycker att någon borde förbjuda Tesla att marknadsföra systemet som de gör. Varje gång Elon eller Tesla säger autonomi i kontext av FSD så borde det kosta 100 miljoner. Produkten borde inte få kallas "full self-driving". osv osv. Det står fortfarande att din bil kommer att parkera sig själv efter att du klivit ur den på Teslas svenska sida som ett exempel.

Det går jättebra att argumentera med mig om du kollar i tråden. Det jag (och admin, enligt inlägg) inte tycker hör hemma här är just diskussioner som INTE handlar om sakfrågan: Teslas ADAS-system och dess konkurrenter.

Att de som har investerat i Tesla ekonomiskt och/eller känslomässigt blir frustrerade på mina "reality-checks" av FSD-drömmen kan jag förstå, men det struntar jag i.

Jag skulle uppskatta om man inte tar till enkla tjuvnyp och/eller någon slags offerkofta. Argumentera om sakfrågan och innehållet i det jag skriver eller refererar till!
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av BrooklynS »

Sorry, det är jag som uttrycker mig klantigt.

Nä, de som köper FSD gör ju det för att de tror på framtiden så att säga. Det betyder ju inte att Musk är en bedragare osv. Han tror ju också på framtiden liksom... och utan hans tro på att kunna lösa det omöjliga hade ju inte något av de projekt som FAKTISKT levererats ens existerat. Man måste ha det i åtanke också.

Hur många dömde inte ut SpaceX under hur många år som helst? Tesla överhuvudtaget? Starlink? Precis ALLT döms ju ut innan det är klart. Allt blir heller inte klart - ännu. Och det fanns ju mycket goda argument för att tex SpaceX "aldrig" skulle lyckas...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av agehall »

spacecoin skrev:
agehall skrev:
...den lyckas inte klassificera det den ser alls.
Man behöver inte veta om objektet är pensionär, om det är en bil, moped, kvinna, hund, eller ett barn för att hantera den här situationen rätt. Att du inte förstår det bevisar att du inte förstår tillräckligt mycket om autonom körning.
Jag vet inte vad du har för kvalifikationer inom AI, men dina argument är inte direkt övertygande. Självklart behöver man inte veta om det är en 68-årig man eller en 25-årig kvinna - det räcker gott att veta att det är en person, vilket det varken var eller identifierades som.

För att vara övertydlig och väldigt förenklat beskriva hur det fungerar - bilen tittar på bilden från kameran och använder AI för att avgöra vad den ser. En AI har lärt sig hur saker ser ut genom att den tränas på att känna igen saker. En AI extrapolerar dock normalt sett mycket mindre än vad vi människor gör och det leder ofta till att den inte kan känna igen objekt som inte stämmer med vad den tränats på.

Bara för att den där dockan skulle kunna likna en människa, så är sättet den rör sig på högst onaturligt för en människa och det minskar troligen drastiskt chansen att bilen skulle se den som en människa.

Om du vill att bilen alltid ska ta det säkra före det osäkra så kommer bilen bokstavligen vara okörbar. Allt kan vara farligt och bilen bör därför stanna.
spacecoin skrev:
Jag tolkade ditt försvar av händelsen som att den visste att det inte var ett barn eftersom den valde att glatt köra vidare meja ned det okända objektet trots att det skulle kunna vara ett barn i en halloween-kostym. Eller ska man behöva träna på alla halloween-kostymer tycker du? Om bilen inte kan klassificera objektet och därmed bortser i från det i planeringen, tycker jag du bevisar vad jag säger.
Jag försökte förklara varför det som inträffade är fullt rimligt från en teknisk synvinkel. Att känna igen barn i halloween-kostymer är nog mycket mer troligt än att någonsin känna igen en docka som släpas halvliggande över gatan. Det kommer tillbaka till rörelsemönstret.

Eftersom jag inte jobbar på Tesla och inte har någon som helst insikt i deras faktiska AI-utveckling, så kan jag ju inte med säkerhet säga att det fungerar som jag tror, men det är ganska troligt att det är ungefär så det går till.

Tittar man på allt som förekommer i trafiken, så är det inte alls orimligt att man bortser från en massa saker när man planerar sin körning. En påse som blåser över vägen är tex inte en bra orsak att tvärnita, varesig man kör själv eller om en dator kör.
spacecoin skrev:
Jag tror inte att Tesla prioriterar defensiv körning, varken med FSD-betan eller med AP på grund av att det är avsedd att vara just L2 (inte autonom) och utvecklas hela tiden för att upprätthålla balansen mellan "onödiga" inbromsningar och säkerhet. Det är förståeligt, med då kanske man inte ska försöka köra omkring bland oskyddade trafikanter i stadsmiljö med otillräckliga sensorer?
Nej, och det är väl typ vad Tesla säger också? Iallafall säger väl deras FSD-option i Sverige just nu något i stil med ”självkörande i stadsmiljö (kommer senare)”? Oavsett så är vi ju som sagt inte på L3 än vilket innebär att bilen förväntar sig övervakning av en förare som ska reagera när något sker som inte bilen kan hantera.

Som jag har förstått det är väl hela tanken med FSD så som den ser ut nu, att vi som är teknikvänliga ska använda den för att det i slutändan genererar mer data för Tesla som de kan träna på och därigenom kommer den bli bättre med tiden. Att träna en AI av denna komplexitet är dock inget som direkt görs på en timme…
agehall skrev:
Det man måste förstå här är att bilen i vissa lägen kan fatta superknepiga saker och ta väldigt kloka beslut samtidigt som den i andra, helt uppenbara situationer för oss människor, tar helt galna beslut - allt hänger på hur den tränats och om en lik situation varit med i träningsdatat.
Det man måste förstå är att man behöver ha en säker ODD för utrullning av säkerhetskritiska system. Om man anser att det man gör nu är "utveckling", "test" eller "validering" så ska man ha utbildad personal som kör bilarna, och tillverkaren ska vara ansvarig under dessa faser. Tesla har sålt någon slags myt om att man måste ha "verkliga mil" och datafångst från dessa. I själva verket så samlar Tesla in väldigt lite data från betan. Man gjorde det mer i början. AV-bolagen har satsat mycket mer på simulering (än Tesla) för att inte bara samla data om samma sak hela tiden. Ovanliga "objekt" kan man hitta lätt. men att hitta "ovanliga situationer" i datasettet från vanlig körning är nästan omöjligt.
spacecoin skrev:
agehall skrev:
spacecoin skrev:
Det här systemet är inte autonomt, kommer inte blir autonomt. Du är helt lurad om du tror annat.
Det må vara hänt. Jag är fullt medveten om var vi står idag och vart vi är på väg. Förr eller senare kommer systemet bli självkörande men när det kommer är en helt annan fråga - det kommer inte direkt ske imorgon.
Det kommer inte att ske att det har systemet (med 1.2MP-kameror) blir autonomt under våra bilars livstid i någon större ODD. Att ett framtida system från Tesla eller någon annan personbilstillverkare skulle bli autonomt i stadsmiljö med oskyddade trafikanter utan aktiva sensorer det är minst 10 år bort, både tekniskt och legalt.
Det enda stora hindret som jag ser är det juridiska. Tekniken kommer nå dit förr eller senare. Om 1.2MP-kameror räcker eller inte återstår att se, men även om det skulle krävas 1000MP-kameror så kommer det vara en relativt enkel uppgradering den dagen det blir verklighet.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

BrooklynS skrev:
Sorry, det är jag som uttrycker mig klantigt.

Nä, de som köper FSD gör ju det för att de tror på framtiden så att säga. Det betyder ju inte att Musk är en bedragare osv. Han tror ju också på framtiden liksom... och utan hans tro på att kunna lösa det omöjliga hade ju inte något av de projekt som FAKTISKT levererats ens existerat. Man måste ha det i åtanke också.

Hur många dömde inte ut SpaceX under hur många år som helst? Tesla överhuvudtaget? Starlink? Precis ALLT döms ju ut innan det är klart. Allt blir heller inte klart - ännu. Och det fanns ju mycket goda argument för att tex SpaceX "aldrig" skulle lyckas...
Det är ju bedrägeriets kärna. Att om man kritiserar FSD med Teslas hårdvara som science-fiction så är man liksom en person som "inte tror på framtiden" eller är en tråkig pessimist.

Du kan väl förklara istället för mig varför Tesla säljer en överprisad option på en funktion som dom "kanske levererar" och samtidigt säger att "det är klart om 6-12 månader", då det verkligen inte är sant. Och löpande HÖJER PRISET för att understryka hur säkra dom är. I sju års tid.

Våra bilar kommer aldrig att bli autonoma. Det är liksom inte möjligt med HW3 eller rent legalt i Sverige inom 10 år i stadstrafik. UNECE R157 är det om gäller i EU och merparten av världen.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av BrooklynS »

Börja i andra änden.

Varför köper folk det? Varför köpte du?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av MWall »

BrooklynS skrev:
Börja i andra änden.

Varför köper folk det? Varför köpte du?

Ja varför går folk på scams egentligen?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

BrooklynS skrev:
Börja i andra änden.
Varför köper folk det? Varför köpte du?
"Blame the customer". Ja det är smart... Fy fasen. Du kan lika gärna fråga dig varför rånas alla dessa pensionärer på deras BankID? Hur dum får man vara?

Ja, man kanske köper FSD för att Elon säger det är klart när som helst hela tiden? Han är ju typ smartare än Tony Stark om man får tro den bild han byggt upp av sig själv. Själv är man ju bara en konsument som köper en bil, så Elon vet nog bäst. Och det verkar ju så lockande... Sedan vill ju inte så många gå ut med "Jag blev lurad. Jag är så dum" i efterhand...
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

spacecoin skrev:
Fredrik j skrev:
Jag tror omogna, autonoma system i bilar kommer driva minst ett bilföretag i konkurs innan vi har L4 som fungerar.
Skadestånden i usa skulle ju bli astronomiska eftersom dom ju ofta beräknas på vad ett företag har tjänat på att sälja den bristfälliga tekniken. Sånt kan utplåna hela företag oavsett storlek/värde.
Jag tror inte det. Kanske ett robotaxi-företag (utöver Uber ATG då).

Ingen är så dum så att dom deployar om det är en reell risk. Om det sker en eller två dödsfall kommer det att bli dyrt, men inte konkurs. Sedan blir det en recall... Mercedes har ju redan ett autonomt system ute och jag tror att det kommer många flera i 2024-2026 års modeller. För motorväg.

Jag skulle bli förvånad om myndigheterna i USA låter Tesla fortsätta med vi-har-inget-ansvar-FSD-utrullningen i två år till. Kvarnarna mal långsamt, men det blir fler och fler saker som pekar på en begränsning eller nedstängning.
Det hänger helt hållet på hur mycket företaget försöker dölja bristerna med produkten. Det är där dom riktigt stora skadestånden uppstår. När någon försöker dölja en risk och fortsätta tjäna pengar.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

agehall skrev:
Om du vill att bilen alltid ska ta det säkra före det osäkra så kommer bilen bokstavligen vara okörbar. Allt kan vara farligt och bilen bör därför stanna.
Tror du på det här på allvar? Har du hört talas om att det finns AV:s deployade utan förare i stadsmiljö. Cruise startades f.ö. ungeför samtidigt som FSD-projektet på Tesla.
agehall skrev:
Nej, och det är väl typ vad Tesla säger också? Iallafall säger väl deras FSD-option i Sverige just nu något i stil med ”självkörande i stadsmiljö (kommer senare)”? Oavsett så är vi ju som sagt inte på L3 än vilket innebär att bilen förväntar sig övervakning av en förare som ska reagera när något sker som inte bilen kan hantera.

Som jag har förstått det är väl hela tanken med FSD så som den ser ut nu, att vi som är teknikvänliga ska använda den för att det i slutändan genererar mer data för Tesla som de kan träna på och därigenom kommer den bli bättre med tiden. Att träna en AI av denna komplexitet är dock inget som direkt görs på en timme…
Inte sju år heller. Det Tesla skriver på sin hemsida i Sverige är att "city streets kommer senare" tidigare har dom skrivit värre saker som "att bilen kör sig själv och du behöver inte köra något alls". Dom skriver också att bilen ska parkera sig själv när du hoppar ur vid utgången. Dom måste väl avse den bil vi köpt och inte någon framtida bil?

I praktiken vet Tesla lika väl som du verkar veta att det inte lär bli någon autonomi med personbilar i stadstrafik före 2035 i Sverige. Alla juridiska och tekniska pilar pekar mot motorväg eller kökörning.

Ville Tesla ha hjälp med sin utveckling behöver dom vill inte ta 40k extra för det, och ljuga om att det är klart snart i sju år?
agehall skrev:
spacecoin skrev:
agehall skrev:
spacecoin skrev:
Det här systemet är inte autonomt, kommer inte blir autonomt. Du är helt lurad om du tror annat.
Det må vara hänt. Jag är fullt medveten om var vi står idag och vart vi är på väg. Förr eller senare kommer systemet bli självkörande men när det kommer är en helt annan fråga - det kommer inte direkt ske imorgon.
Det kommer inte att ske att det har systemet (med 1.2MP-kameror) blir autonomt under våra bilars livstid i någon större ODD. Att ett framtida system från Tesla eller någon annan personbilstillverkare skulle bli autonomt i stadsmiljö med oskyddade trafikanter utan aktiva sensorer det är minst 10 år bort, både tekniskt och legalt.
Det enda stora hindret som jag ser är det juridiska. Tekniken kommer nå dit förr eller senare. Om 1.2MP-kameror räcker eller inte återstår att se, men även om det skulle krävas 1000MP-kameror så kommer det vara en relativt enkel uppgradering den dagen det blir verklighet.
Om jag får en retrofit på min bil från 2019 till annat än HW3 så skulle jag bli extremt förvånad. Det kommer inte att hända så länge deras mjukvara inte funkar, det inte finns legala förutsättningar, och det skulle kosta Tesla så sjukt mycket pengar. Jag har väldigt svårt att några bilar som sålts med HW3 kommer att bli autonoma.

Tesla borde satsa på R157 som alla andra. Motorväg. 130km/h. Om dom nu VILL leverera något annat än en marknadsföringsdemo.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av BrooklynS »

spacecoin skrev:
BrooklynS skrev:
Börja i andra änden.
Varför köper folk det? Varför köpte du?
"Blame the customer". Ja det är smart... Fy fasen. Du kan lika gärna fråga dig varför rånas alla dessa pensionärer på deras BankID? Hur dum får man vara?

Ja, man kanske köper FSD för att Elon säger det är klart när som helst hela tiden? Han är ju typ smartare än Tony Stark om man får tro den bild han byggt upp av sig själv. Själv är man ju bara en konsument som köper en bil, så Elon vet nog bäst. Och det verkar ju så lockande... Sedan vill ju inte så många gå ut med "Jag blev lurad. Jag är så dum" i efterhand...
Jag tänker såhär: I andra änden har man ju fått massor som inte ens fanns när man köpte bilen. Nya funktioner, längre räckvidd, högre effekt osv. De som betalade för FSD har fått sina bilar uppgraderade med nya datorer osv. Det är ju inte så att man inte har fått NÅGOT för pengarna - dessutom får man ju mer för sin bil när man säljer den om den har FSD så allt är inte i sjön.

Man måste också vara ärlig och säga att en del av problemet är EU-lagstiftningens utformning. I USA fungerar det mycket bättre.

Allt är inte Elons fel...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Anderzzon »

spacecoin skrev:
BrooklynS skrev:
Börja i andra änden.
Varför köper folk det? Varför köpte du?
"Blame the customer". Ja det är smart... Fy fasen. Du kan lika gärna fråga dig varför rånas alla dessa pensionärer på deras BankID? Hur dum får man vara?

Ja, man kanske köper FSD för att Elon säger det är klart när som helst hela tiden? Han är ju typ smartare än Tony Stark om man får tro den bild han byggt upp av sig själv. Själv är man ju bara en konsument som köper en bil, så Elon vet nog bäst. Och det verkar ju så lockande... Sedan vill ju inte så många gå ut med "Jag blev lurad. Jag är så dum" i efterhand...
Fast man blir lite nyfiken hur du kunde gå från någon som var beredd att betala så mycket pengar för en produkt som inte var klar till att nu vara bombsäker på att den aldrig kommer fungera?
Brasklappen att det kommer krävas myndigheternas godkännande har väl alltid funnits där och bara det borde ju avskräcka dom flesta tycker jag.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av agehall »

spacecoin skrev:
agehall skrev:
Om du vill att bilen alltid ska ta det säkra före det osäkra så kommer bilen bokstavligen vara okörbar. Allt kan vara farligt och bilen bör därför stanna.
Tror du på det här på allvar? Har du hört talas om att det finns AV:s deployade utan förare i stadsmiljö. Cruise startades f.ö. ungeför samtidigt som FSD-projektet på Tesla.
Japp, om bilen verkligen ska det säkra före det osäkra så funkar det inte. Allt är kan ses som en risk och om bivillkoret är att risken ska vara 0 så går det inte att köra bilen. Det är den extrema varianten av säkerhet men det är inte praktiskt användbart.

Det är därför man gör avvägningar och tolererar viss risk och gör en bedömning som i fallet på filmen. Vi människor tycker det verkar fullkomligt galet att datorn gör så men det handlar helt enkelt om att den inte förstår bättre idag och där kommer vi in som förare. Det är därför jag hävdar att det inte är något stort problem med filmen i fråga - bilen är idag inte smart nog för att hantera det och där ska vi människor ta över.
spacecoin skrev:
agehall skrev:
Nej, och det är väl typ vad Tesla säger också? Iallafall säger väl deras FSD-option i Sverige just nu något i stil med ”självkörande i stadsmiljö (kommer senare)”? Oavsett så är vi ju som sagt inte på L3 än vilket innebär att bilen förväntar sig övervakning av en förare som ska reagera när något sker som inte bilen kan hantera.

Som jag har förstått det är väl hela tanken med FSD så som den ser ut nu, att vi som är teknikvänliga ska använda den för att det i slutändan genererar mer data för Tesla som de kan träna på och därigenom kommer den bli bättre med tiden. Att träna en AI av denna komplexitet är dock inget som direkt görs på en timme…
Inte sju år heller. Det Tesla skriver på sin hemsida i Sverige är att "city streets kommer senare" tidigare har dom skrivit värre saker som "att bilen kör sig själv och du behöver inte köra något alls". Dom skriver också att bilen ska parkera sig själv när du hoppar ur vid utgången. Dom måste väl avse den bil vi köpt och inte någon framtida bil?

I praktiken vet Tesla lika väl som du verkar veta att det inte lär bli någon autonomi med personbilar i stadstrafik före 2035 i Sverige. Alla juridiska och tekniska pilar pekar mot motorväg eller kökörning.

Ville Tesla ha hjälp med sin utveckling behöver dom vill inte ta 40k extra för det, och ljuga om att det är klart snart i sju år?
Det står dig fritt att inte delta och inte heller köpa FSD i dina bilar. Jag visste precis vad jag fick när jag betalade för den i förra veckan och jag känner mig inte det minsta lurad eller förd bakom ljuset. Är det dyrt för vad jag får idag? Absolut. Men lik förbannat tycker jag att det är värt det för min del. Om du inte gör det så är det ju bra för dig för då sparar du 40k jämfört med mig på de bilar du köper. För mig är det lite av en försäkring - jag betalar hellre ett fast pris nu och får mer funktioner allt eftersom än att jag väntar och köper något senare till ett (troligen) högre pris. Men det är mitt egna resonemang och jag vet att andra resonerar annorlunda. Dock är det uppenbart att Tesla lyckas sälja FSD som det ser ut idag.
spacecoin skrev:
agehall skrev:
spacecoin skrev:
agehall skrev:
spacecoin skrev:
Det här systemet är inte autonomt, kommer inte blir autonomt. Du är helt lurad om du tror annat.
Det må vara hänt. Jag är fullt medveten om var vi står idag och vart vi är på väg. Förr eller senare kommer systemet bli självkörande men när det kommer är en helt annan fråga - det kommer inte direkt ske imorgon.
Det kommer inte att ske att det har systemet (med 1.2MP-kameror) blir autonomt under våra bilars livstid i någon större ODD. Att ett framtida system från Tesla eller någon annan personbilstillverkare skulle bli autonomt i stadsmiljö med oskyddade trafikanter utan aktiva sensorer det är minst 10 år bort, både tekniskt och legalt.
Det enda stora hindret som jag ser är det juridiska. Tekniken kommer nå dit förr eller senare. Om 1.2MP-kameror räcker eller inte återstår att se, men även om det skulle krävas 1000MP-kameror så kommer det vara en relativt enkel uppgradering den dagen det blir verklighet.
Om jag får en retrofit på min bil från 2019 till annat än HW3 så skulle jag bli extremt förvånad. Det kommer inte att hända så länge deras mjukvara inte funkar, det inte finns legala förutsättningar, och det skulle kosta Tesla så sjukt mycket pengar. Jag har väldigt svårt att några bilar som sålts med HW3 kommer att bli autonoma.

Tesla borde satsa på R157 som alla andra. Motorväg. 130km/h. Om dom nu VILL leverera något annat än en marknadsföringsdemo.
Tesla jobbar på att ta steg åt rätt håll. I USA kommer saker och ting löpande. Min gissning är att vi i EU för saker i lite större leveranser men mindre ofta av den enkla anledningen att EU är så pass mycket mer heterogent än USA. När de listat ut hur de ska lösa ett visst problem i USA är det mycket enklare att sedan träna samma sak med data från X olika ställen än om man samtidigt försöker göra det parallellt.

Exakt vilken hårdvara som krävs återstår att se. Men jag tror faktiskt inte att upplösningen på kamerorna är det största problemet - jag skulle gissa på att frame rate kommer sätta fler käppar i hjulen. Men vi får se - idag räcker de ju till och vi kan bara spekulera i vad som kommer behövas.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

BrooklynS skrev:
Man måste också vara ärlig och säga att en del av problemet är EU-lagstiftningens utformning. I USA fungerar det mycket bättre.

Allt är inte Elons fel...
Nej. Det här stämmer inte. Att Tesla utnyttjar ett kryphål i lagen genom att säga en sak till marknaden och en annan sak till myndigheter är inte ett bra exempel.

Att börja med autosteer ibland VRU:s är inget man ska behöva lagstifta emot. Det räcker med att titta på all forskning som finns för att förstå varför det inte är en bra idé. Tesla gör det här för att ytterligare blåsa upp sin robotaxi-bubbla.

UNECE är faktiskt på tårna när det gäller autonomi - regelverken är klara, och jag tror EU blir först med att implementera faktisk lagstiftning som gör att typgodkända (självcerifierade) bilar är autonoma på motorväg med filbyten i 130 km/h.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av BrooklynS »

Det där med att inte få vara inkopplad i kurvor, rondeller? Att måste står precis bredvid bilen för att köra in/ut ur ditt eget garage? osv... klart det är regelförändringar som påverkat funktionaliteten mycket negativt. Inte få byta fil utan att "konfirmera" med blinkers och nu som senast att inte längre få ta rätt avfart automatiskt. Inte Elon som bestämde det...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

BrooklynS skrev:
Det där med att inte få vara inkopplad i kurvor, rondeller? Att måste står precis bredvid bilen för att köra in/ut ur ditt eget garage? osv... klart det är regelförändringar som påverkat funktionaliteten mycket negativt. Inte få byta fil utan att "konfirmera" med blinkers och nu som senast att inte längre få ta rätt avfart automatiskt. Inte Elon som bestämde det...
Men varför sälja något som man vet inte kommer att bli lagligt tidigast inom fem år? Ska vi skylla på kunden igen? Kan inte Tesla göra som alla andra och sälja en produkt som finns? Är dom i kris fortfarande?

Varför prioeritera stadskörning om det är i princip omöjligt att lösa med hw3? Varför inte satsa på att förbättra AP-funktionen i EU så man klarar branta kurvor utan att gå över gränsen för rattutslag? Varför inte autonomi på motorväg?

Jo: DOM ÄR INTE INTRESSERADE AV DET.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

agehall skrev:
Det står dig fritt att inte delta och inte heller köpa FSD i dina bilar. Jag visste precis vad jag fick när jag betalade för den i förra veckan och jag känner mig inte det minsta lurad eller förd bakom ljuset. Är det dyrt för vad jag får idag? Absolut. Men lik förbannat tycker jag att det är värt det för min del.
Nu handlar inte det här om dig eller mig, utan om Teslas business-practice. Jag kunde inte bry mig mindre om mina pengar som jag gav till Tesla för FSD. Jag behöver dom inte och saknar dom inte.

Jag undrar dock vad har du för förväntningar innan du blir besviken? Om ens några? Datum och funktion?

Och, blir du inte ens lite sur om Tesla säjer "tyvärr, HW3-bilar är "legacy", dom får inte någon relevant funktionalitet för FSD". Det kommer inte att erbjudas en uppgradering. Året är 2023.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av agehall »

Jag vet ju vad jag får nu och vad de officiellt lovar. Den dagen de säger att de inte längre kommer att, vid någon framtida tidpunkt, ge mig det de lovat får man ta det då. Om de bara skjuter allt på framtiden så förlorar jag men jag tror att Tesla har en vilja att leverera även om det kommer ta tid.

Det är helt klart en kalkylerad risk att köpa FSD idag och det är ganska subjektivt om det är värt att köpa FSD idag eller inte. Tror man på att utvecklingen kommer gå framåt och leverera nya uppdateringar så är det mer rimligt att man hoppar på tåget nu. Tror man inte på den så är det nog rimligare att vänta. Hursomhelst ska man inte förvänta sig mer än vad Tesla säger när man köper.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Tycker du Elon och Tesla är transparenta och ärligt i sitt sätt att sälja FSD i Sverige och i EU. Gör dom det lätt för konsumenterna att förstå chansen för att det blir bättre eller risken att det blir sämre? FSD och AP har snarare blivit sämre än bättre de senaste åren.

Skulle du säga att.det är troligt att du har ”autostyrning på stadsgator” om tre år?
Skriv svar