FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Banane »

LarsL skrev:
kenjon skrev:
Hur man ska ta sej fram vid vägarbeten/nyasfaltering kommer nog också att skapa lite problem. Då kan man behöva bryta mot trafikreglerna (t ex köra på fel sida av en refug). Men de är ju till för att lösas.
Hittills har ju inte bilen haft några som helst betänkligheter när det gäller att bryta mot lagen. Så länge en förare är med och tar ansvaret kommer bilen nog strunta i vilken sida av vägen den kör på.
Det är väl just för att Tesla inte är juridiskt ansvariga. Blir nog värre än om de blir det.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1223
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Hertsh »

Elon har nyligen sagt att bredare FSD Beta utrullning är om cirka 2 veckor. Det verkar enligt hans tweets gälla hela USA, samt Kanada och våra kära grannar i Norge.

Hoppas denna bredare utrullning kommer tillsammans med v11 så även vi som är i UN/EU-begränsade delen av världen får något roligt.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av bylund »

Hertsh skrev:
Elon har nyligen sagt att bredare FSD Beta utrullning är om cirka 2 veckor. Det verkar enligt hans tweets gälla hela USA, samt Kanada och våra kära grannar i Norge.

Hoppas denna bredare utrullning kommer tillsammans med v11 så även vi som är i UN/EU-begränsade delen av världen får något roligt.
Norge är också med i UNECE och World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations, så kan de så borde vi kunna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1223
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Hertsh »

bylund skrev:
Hertsh skrev:
Elon har nyligen sagt att bredare FSD Beta utrullning är om cirka 2 veckor. Det verkar enligt hans tweets gälla hela USA, samt Kanada och våra kära grannar i Norge.

Hoppas denna bredare utrullning kommer tillsammans med v11 så även vi som är i UN/EU-begränsade delen av världen får något roligt.
Norge är också med i UNECE och World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations, så kan de så borde vi kunna.
Jaha, det visste jag inte. Elon har tidigare sagt att prio 1 efter USA är Kanada och Norge. Ja, vi får se funktionalitet de får i Norge och då kan vi förvänta oss liknande då. Oerhört begränsat tyvärr, men förhoppningsvis åtminstone stabilare funktion i detta som redan finns.

I detta uttalande via Twitter i helgen var det endast Kanada som Elons svar refererade till. Han nämnde eller svarade inte på någon fråga om Norge utan jag drog min slutsats om tidpunkt för Norge kring att de sagts komma först i utrullning utanför USA, tillsammans med Kanada.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av frippan »

bylund skrev:
Hertsh skrev:
Elon har nyligen sagt att bredare FSD Beta utrullning är om cirka 2 veckor. Det verkar enligt hans tweets gälla hela USA, samt Kanada och våra kära grannar i Norge.

Hoppas denna bredare utrullning kommer tillsammans med v11 så även vi som är i UN/EU-begränsade delen av världen får något roligt.
Norge är också med i UNECE och World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations, så kan de så borde vi kunna.
Kan väl vara som med navigera med autopilot, de kommer i den ordning de körs mest mil. De behöver nog x antal mil i varje land för att träna bilarna. Så med det logiken borde Tyskland, Nederländerna och Storbritannien vara på tur efter det.
Om det stämmer så ut och kör era teslor nu Bild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1223
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Hertsh »

Green har kollat på vilka features som finns i FSD-betan. Två som sticker ut är att det finns en funktion som slår på Rondell-förmåga i Europa. Inte på just nu men kan uppenbarligen slås på så fort det blir tillåtet.

En annan intressant är att högerregeln är i koden som en feature. Bra! Man borde ju förvänta sig det av FSD men bra att se.

MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av fth »

Hertsh skrev:
En annan intressant är att högerregeln är i koden som en feature. Bra! Man borde ju förvänta sig det av FSD men bra att se.
Då blir det iaf några bilar i Stockholm som respekterar högerregeln :D

Skulle FSD dock försöka insistera på förtur baserat på detta kommer det att smälla direkt. :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av bylund »

fth skrev:
Hertsh skrev:
En annan intressant är att högerregeln är i koden som en feature. Bra! Man borde ju förvänta sig det av FSD men bra att se.
Då blir det iaf några bilar i Stockholm som respekterar högerregeln :D

Skulle FSD dock försöka insistera på förtur baserat på detta kommer det att smälla direkt. :roll:

/fth
Att försöka bryta mot högerregeln i Frankrike eller Finland är ungefär lika smart som att strunta mot mer explicit väjningsplikt i Sverige, så intressant om de får till dessa kulturskillnader i körning om vilka trafikregler som anses ok att bryta mot i olika länder.

Jag gissar att till en början kommer bilarna lämna företräde rätt strikt i högerregelskorsningar, men inte insistera på sin rätt, utan ta det försiktigt när andra fordon närmar sig från vänster, för att klara de vägar som folkdomstolen utsett till huvudleder.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av frippan »

bylund skrev:
fth skrev:
Hertsh skrev:
En annan intressant är att högerregeln är i koden som en feature. Bra! Man borde ju förvänta sig det av FSD men bra att se.
Då blir det iaf några bilar i Stockholm som respekterar högerregeln :D

Skulle FSD dock försöka insistera på förtur baserat på detta kommer det att smälla direkt. :roll:

/fth
Att försöka bryta mot högerregeln i Frankrike eller Finland är ungefär lika smart som att strunta mot mer explicit väjningsplikt i Sverige, så intressant om de får till dessa kulturskillnader i körning om vilka trafikregler som anses ok att bryta mot i olika länder.

Jag gissar att till en början kommer bilarna lämna företräde rätt strikt i högerregelskorsningar, men inte insistera på sin rätt, utan ta det försiktigt när andra fordon närmar sig från vänster, för att klara de vägar som folkdomstolen utsett till huvudleder.
Den lär alltid följa högerregeln när det gäller att släppa fram bilar. Men däremot lär den inte åka ut mitt framför en bil bara för att man "får"
Men som alltid i trafiken man har inga rättigheter bara skyldigheter.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av bylund »

frippan skrev:
Den lär alltid följa högerregeln när det gäller att släppa fram bilar. Men däremot lär den inte åka ut mitt framför en bil bara för att man "får"
Men som alltid i trafiken man har inga rättigheter bara skyldigheter.
Absolut kommer den att lämna företräde (även om det kommer nog till en punkt när den bör köra ändå, för att den bil den väntar inte på fattar att den andra bilen har stannat för att släppa fram den, har hänt mig flera gånger i Stockholmstrafiken, att jag till slut fått köra, för att den som kommer från höger faktiskt inte fattar att den ska köra).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fredrik j
Inlägg: 10785
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

Att släppa fram bilar som kommer från vänster är ju ofta av självbevarelsedrift.

Om det är högerregel eller utfartsregeln som gäller är inte alltid helt enkelt. Vid min uppkörning för BE stannade jag inne i stan för att släppa fram en bil från höger. Det visade sig vara fel enligt inspektören. Men det var efter hela situationen där jag redan släppt ut den andre.
Anledningen var att trottoaren passerar över korsningen även om det saknas kantsten i själva korsningen.
Som tur var är det inte automatiskt ett brott att bryta mot högerregeln (jämför med rödljuskörning) utan brottet blir vårdslöshet i trafik om situationen blir farlig och naturligtvis om man krockar.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av bylund »

Fredrik j skrev:
Att släppa fram bilar som kommer från vänster är ju ofta av självbevarelsedrift.

Om det är högerregel eller utfartsregeln som gäller är inte alltid helt enkelt. Vid min uppkörning för BE stannade jag inne i stan för att släppa fram en bil från höger. Det visade sig vara fel enligt inspektören. Men det var efter hela situationen där jag redan släppt ut den andre.
Anledningen var att trottoaren passerar över korsningen även om det saknas kantsten i själva korsningen.
Som tur var är det inte automatiskt ett brott att bryta mot högerregeln (jämför med rödljuskörning) utan brottet blir vårdslöshet i trafik om situationen blir farlig och naturligtvis om man krockar.
Ditt exempel är väl mer jämförbart med att stanna vid grönt ljus än rödljuskörning?

Det är inte ett automatiskt brott att lämna företräde fast man inte måste, men skulle det vara tvärtom så kostar det 2000 kr att inte lämna företräde för fordon som kommer från höger. Det vore lättförtjänta pengar vid många korsningar, då jag tror att många nog skulle strunta i regeln framför väl synlig uniformerad polis, så de lär nog inte ens behöva anstränga sig med att gömma sig.

Men nu vandrar vi OT igen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fredrik j
Inlägg: 10785
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

bylund skrev:
Ditt exempel är väl mer jämförbart med att stanna vid grönt ljus än rödljuskörning?
Föraren jag släppte ut körde ut fast han skulle ha lämnat företräde.

OT? Jag tycker det är intressant att se hur FSD-bilar hanterar liknande situationer.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av bylund »

Fredrik j skrev:
bylund skrev:
Ditt exempel är väl mer jämförbart med att stanna vid grönt ljus än rödljuskörning?
Föraren jag släppte ut körde ut fast han skulle ha lämnat företräde.

OT? Jag tycker det är intressant att se hur FSD-bilar hanterar liknande situationer.
Aha, jag trodde du menade dig själv, att du lämnade företräde trots att det var en utfart, eftersom inspektören sa att det kunde vara vårdslöshet (vilket det nog måste vara ett rätt extremt fall för att räknas som). Att bryta mot högerregeln genom att inte lämna företräde har ju som sagt 2000 kr som standardpris.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fredrik j
Inlägg: 10785
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

bylund skrev:
Fredrik j skrev:
bylund skrev:
Ditt exempel är väl mer jämförbart med att stanna vid grönt ljus än rödljuskörning?
Föraren jag släppte ut körde ut fast han skulle ha lämnat företräde.

OT? Jag tycker det är intressant att se hur FSD-bilar hanterar liknande situationer.
Aha, jag trodde du menade dig själv, att du lämnade företräde trots att det var en utfart, eftersom inspektören sa att det kunde vara vårdslöshet (vilket det nog måste vara ett rätt extremt fall för att räknas som). Att bryta mot högerregeln genom att inte lämna företräde har ju som sagt 2000 kr som standardpris.
Nej, hade jag kört först trots att jag hade väjningsplikt hade jag knappast blivit godkänd. Korsningen i fråga är dock lite svår att bedöma.
1A84800B-A3FF-4584-87FF-8966A37173E7.png
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1223
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Hertsh »

Fredrik j skrev:
bylund skrev:
Fredrik j skrev:
bylund skrev:
Ditt exempel är väl mer jämförbart med att stanna vid grönt ljus än rödljuskörning?
Föraren jag släppte ut körde ut fast han skulle ha lämnat företräde.

OT? Jag tycker det är intressant att se hur FSD-bilar hanterar liknande situationer.
Aha, jag trodde du menade dig själv, att du lämnade företräde trots att det var en utfart, eftersom inspektören sa att det kunde vara vårdslöshet (vilket det nog måste vara ett rätt extremt fall för att räknas som). Att bryta mot högerregeln genom att inte lämna företräde har ju som sagt 2000 kr som standardpris.
Nej, hade jag kört först trots att jag hade väjningsplikt hade jag knappast blivit godkänd. Korsningen i fråga är dock lite svår att bedöma.
1A84800B-A3FF-4584-87FF-8966A37173E7.png
Ja verkligen svårbedömd. Gäller att ta det lugnt. Det som avslöjar att vägen till höger inte har företräde är att trottoaren inte svänger runt utan går rakt fram. Då anses trafiken till höger komma från "utfart".

Dessa regler kan självklart hårdkodas bättre hos en bil med FSD än hos en människa men den lär helt enkelt ta det lugnt i alla vägar där det inte är huvudled.

Oavsett, så var syftet med mitt inlägg inte att skapa debatt om regelverk utan att visa på att Europa är tilltänkt i FSD-koden. För övrigt gäller högerregeln även i de flesta/många amerikanska stater och den appliceras inte i nuvarande beta, troligen därför att den inte följs av kultur. Mao, kan det säkert bli så att hävd och gammal ovana kan läras in av bilen med tiden.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av frippan »

En ganska intressant pdf som förklarar begränsningarna i bla Europa. Den är från UNECE mötet som pågår just nu.

https://owncloud.unog.ch/s/2iw7OYTWDmcO ... 08-22e.pdf


Lite förklaring av förkortningar
ADAS = Advanced Driving Assistance Systems
HMI = Human-Machine Interfaces
ego = den autonoma bilen om jag har förstått det rätt
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av frippan »

Denna bild var lite rolig från presentationen. "tomorrow" & "next week" mer som "2030" & "2050"
adass.png
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

frippan skrev:
Denna bild var lite rolig från presentationen. "tomorrow" & "next week" mer som "2030" & "2050"
? Adas är väl bara driver assist? Next week gör FSD Beta mer eller mindre redan idag. Det är nog inte långt kvar tills det blir bra assistans men det är självklart längre tills dess att det blir både hands och eyes off.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av frippan »

Jordad skrev:
frippan skrev:
Denna bild var lite rolig från presentationen. "tomorrow" & "next week" mer som "2030" & "2050"
? Adas är väl bara driver assist? Next week gör FSD Beta mer eller mindre redan idag. Det är nog inte långt kvar tills det blir bra assistans men det är självklart längre tills dess att det blir både hands och eyes off.
Det är när det blir "lagligt" inte när vi har funktionen.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8557
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Pontus »

bylund skrev:
Fredrik j skrev:
bylund skrev:
Ditt exempel är väl mer jämförbart med att stanna vid grönt ljus än rödljuskörning?
Föraren jag släppte ut körde ut fast han skulle ha lämnat företräde.

OT? Jag tycker det är intressant att se hur FSD-bilar hanterar liknande situationer.
Aha, jag trodde du menade dig själv, att du lämnade företräde trots att det var en utfart, eftersom inspektören sa att det kunde vara vårdslöshet (vilket det nog måste vara ett rätt extremt fall för att räknas som). Att bryta mot högerregeln genom att inte lämna företräde har ju som sagt 2000 kr som standardpris.
Hur sätter man bötesbeloppen? En polis så till mig igår att det kostar 2500 kr att ha oläsbar skylt, knappast något som kan orsaka personskada medans att bryta mot högerregeln skulle kunna orsaka en krock.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av frippan »

Äntligen en snövideo. Gick ungefär som jag trodde, hittade vägen ganska bra men ingen känsla för underlaget. Nu tror jag inte det är något problem att fixa och tror inte det har någon prioritet i början. Till nästa vinter så har de nog tweakat till det.
Sen hade det säkert gått lite bättre om de använt vinterdäck.

Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6069
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

När tror ni att vi som köpt FSD får en bil som kan köra med NoAP med automatiska filbyten, påfarter, avfarter och rondeller i EU?
Då är jag nöjd med köpet. Inom tre år? Inte "next week" i alla fall...
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
När tror ni att vi som köpt FSD får en bil som kan köra med NoAP med automatiska filbyten, påfarter, avfarter och rondeller i EU?
Då är jag nöjd med köpet. Inom tre år? Inte "next week" i alla fall...
Tesla ska göra FSD beta tillgänglig i Norge som är med i UNECE. Jag vet inte om regulation 79 gäller i Norge men det borde väl göra det om de är med i UNECE? Audi har sökt undantag från regulation 79 och det borde Tesla också kunna göra isf. De måste antagligen göra det om FSD beta ska bli tillgängligt i Norge.

Det borde förhoppningsvis inte ta 3 år. Jag tror på 1 år max.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6069
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Det borde förhoppningsvis inte ta 3 år. Jag tror på 1 år max.
Vad jag förstår har UNECE det senaste året - utan några beslut - bråkat om max-vinkel på kurvan ett ADAS-system på en bil kan tänkas klara och om man kan tänka sig genomföra ett filbyte inom 15 s istf dagens 5s efter föraren bekräftat... Så jag är skeptisk till att vi helt plötsligt skulle på 12 mån gå från det till automatiska filbyten och rondellkörning.

Tydligen är Nederländerna och Sverige bromsklossarna? Vem representerar Sverige i UNECE-kommittén för R79?

Det vore på sin plats att motorjournalister tar tag i frågan så vi får Sveriges position om R79 och självkörande bilar (L2/3) klargjord. Prata med ministern, myndigheter och partierna, så man vet vem man ska rösta på.
Skriv svar