FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av kenjon »

Du kan väl visa att bilen gör 160 km/h även om du inte får göra det?
Jag uppmanar inte till lagbrott, men det går....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
kenjon skrev:
Vad som tillåts och vad man kan göra är två helt olika saker.
Ja men hur ska man kunna visa att FSD är bra mycket säkrare än genomsnittsföraren om bilen inte tillåts köra med FSD utan förare i trafik?
Räkna antalet ingripande av föraren under FSD körningar i hela flottan. Jämföra olycksstatistik mellan FSD bilar och bilar som körs med AP eller manuellt. Tesla har över1 miljon bilar så fullt tillräckligt för att dra fram statistik.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Svenssons skrev:
kenjon skrev:
Vad som tillåts och vad man kan göra är två helt olika saker.
Ja men hur ska man kunna visa att FSD är bra mycket säkrare än genomsnittsföraren om bilen inte tillåts köra med FSD utan förare i trafik?
Räkna antalet ingripande av föraren under FSD körningar i hela flottan. Jämföra olycksstatistik mellan FSD bilar och bilar som körs med AP eller manuellt. Tesla har över1 miljon bilar så fullt tillräckligt för att dra fram statistik.
Statistiken kommer kunna visa på om FSD+förare är säkrare än genomsnittsförare. Hur ska antalet ingripanden sedan vikta detta resultat? Det är dessutom en siffra som bara Tesla känner till. FSD kommer dessutom endast slås på under vissa förutsättningar medan genomsnittsföraren kör oavsätt förutsättningar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
Statistiken kommer kunna visa på om FSD+förare är säkrare än genomsnittsförare. Hur ska antalet ingripanden sedan vikta detta resultat? Det är dessutom en siffra som bara Tesla känner till. FSD kommer dessutom endast slås på under vissa förutsättningar medan genomsnittsföraren kör oavsätt förutsättningar.
Det förstår du väl hur antalet ingripande ska kunna användas i statistiken? Du kan lätt se i datan vad som hände när föraren ingrep och varför. Du kan se om bilen klarade det eller inte även om föraren inte ingripigt.

Självklart är det bara Tesla som kommer kunna se detta.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Svenssons skrev:
Statistiken kommer kunna visa på om FSD+förare är säkrare än genomsnittsförare. Hur ska antalet ingripanden sedan vikta detta resultat? Det är dessutom en siffra som bara Tesla känner till. FSD kommer dessutom endast slås på under vissa förutsättningar medan genomsnittsföraren kör oavsätt förutsättningar.
Det förstår du väl hur antalet ingripande ska kunna användas i statistiken? Du kan lätt se i datan vad som hände när föraren ingrep och varför. Du kan se om bilen klarade det eller inte även om föraren inte ingripigt.

Självklart är det bara Tesla som kommer kunna se detta.
Det är inte alls säkert att ingripandet skedde för att göra en säkrare körning eller om orsaken var en annan och det kommer inte vara lätt att avgöra ens för Tesla. Att sedan använda denna information för att skruva på olycksstatistiken förstår jag inte alls hur någon skulle kunna göra. Ska varje ingripande räknas som misslyckande av FSD och räknas som olycka? Det lär inte gå att veta utfallet på körningarna ifall FSD inte hade avbrutits.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Svenssons skrev:
Statistiken kommer kunna visa på om FSD+förare är säkrare än genomsnittsförare. Hur ska antalet ingripanden sedan vikta detta resultat? Det är dessutom en siffra som bara Tesla känner till. FSD kommer dessutom endast slås på under vissa förutsättningar medan genomsnittsföraren kör oavsätt förutsättningar.
Det förstår du väl hur antalet ingripande ska kunna användas i statistiken? Du kan lätt se i datan vad som hände när föraren ingrep och varför. Du kan se om bilen klarade det eller inte även om föraren inte ingripigt.

Självklart är det bara Tesla som kommer kunna se detta.
Det är inte alls säkert att ingripandet skedde för att göra en säkrare körning eller om orsaken var en annan och det kommer inte vara lätt att avgöra ens för Tesla. Att sedan använda denna information för att skruva på olycksstatistiken förstår jag inte alls hur någon skulle kunna göra. Ska varje ingripande räknas som misslyckande av FSD och räknas som olycka? Det lär inte gå att veta utfallet på körningarna ifall FSD inte hade avbrutits.
Jag bryter AP granska ofta för att undvika skador i asfalten tex, just det kan man ju avgöra om man tittar på vad
kamerorna spelar in kanske men tveksamt om dom skulle lägga så mycket tid på att kolla alla individuella events...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av [JM] »

Superdatorn (Dojo )som tesla bygger har precis den uppgiften ni pratar om.

Många har missuppfattat dess uppgift och tror det är att träna AI.
För att kunna träna AI så behöver massor med katalogiserade händelser och skapa ett facit för vad som är rätt och fel.
Det går åt massor med tid för att gå igenom alla nersparade data som tesla har för att skapa detta facit.
Superdatorns uppgift är att katalogisera datat så att när man sen skall träna AI har ett facit.

Det finns en anledning till att datorn heter just Dojo....
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av lakke »

Nytt klipp från fsd betan. SF till Los Angeles.
Går ju inte jämföra vår autipilot vi har i Sverige nu mot fsd betan. Frågan är väl när betan kommer komma till Sverige? :roll:

Model Y performance
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Mickep »

Jag skulle vilja säga att de bilder och filmer för 4 år sedan var imponerande(nvidias och Volvos).
Det tesla har nu kan jag inte uttrycka i ord utan det får bli grafiskt med någon som får sitt huvud skilt från kroppen i en explosion.
Har dock svårt att se att det kommer tillåtas i eu de närmsta 5 åren.däremot så är jag övertygad att det kommer finns sin väg in i förarassistansen och trafiksäkerhetssystemen. Och bara det tror jag kommer rädda lika många liv som om den var fullt självkörande.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av OfarligTesla »

Mickep skrev:
Jag skulle vilja säga att de bilder och filmer för 4 år sedan var imponerande(nvidias och Volvos).
Det tesla har nu kan jag inte uttrycka i ord utan det får bli grafiskt med någon som får sitt huvud skilt från kroppen i en explosion.
Har dock svårt att se att det kommer tillåtas i eu de närmsta 5 åren.däremot så är jag övertygad att det kommer finns sin väg in i förarassistansen och trafiksäkerhetssystemen. Och bara det tror jag kommer rädda lika många liv som om den var fullt självkörande.
Det vi ser från motorvägar tror jag helt klart kommer tillåtas här inom några år, annars är det ytterligare ett exempel på slöseri med skattemedel ifall de Sverige ska spendera 5+ år på att diskutera ett färdigt förslag som nästan alla länder redan tycker är okej och vill rösta igenom.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

Låter spännande och det verkar närma sig för Europa med :)
Screenshot_20210429-142413.png
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Det tar "några månader" att fixa Kanada säger Elon...
Om "några månader" är sommaren över. Det lär vara fler saker som skiljer mellan EU/US. Sommaren 2022 kanske det kommer FSD till Sverige, fast det blir väl troligen senare, om någonsin.
Om jag får önska mig något så är det att Elon slutar twittra sina fantasidatum och börjar leverera, om det så tar två år till för Tesla att få ut en användbar och säker FSD i Nordamerika.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av martinot »

Den ständige tidsoptimisten! :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsL »

Inget händer i EU till sommaren, särskilt inte till den här sommaren. De har ju inte ens lyckats få bort sommar/normaltids bytena som de skulle.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

LarsL skrev:
Inget händer i EU till sommaren, särskilt inte till den här sommaren. De har ju inte ens lyckats få bort sommar/normaltids bytena som de skulle.
Antagligen är EU snabbare än Tesla tyvärr...
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Alfred »

Ouch. Snacka om att glaset är halvtomt härinne.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av RagWal »

Alfred skrev:
Ouch. Snacka om att glaset är halvtomt härinne.
Ja verkligen!
Jag tycker det är svinspännande och sjukt ballt att man vill jobba bort radarn för det mesta. Tror den bidrar kraftigt till spökbromsningar.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Curik »

RagWal skrev:
Alfred skrev:
Ouch. Snacka om att glaset är halvtomt härinne.
Ja verkligen!
Jag tycker det är svinspännande och sjukt ballt att man vill jobba bort radarn för det mesta. Tror den bidrar kraftigt till spökbromsningar.
Ja för att just radarn skulle ge upphov till spökbromsningar låter ju jätterimligt. :lol: Den ser inte ens skuggor.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Bjelke »

Curik skrev:
RagWal skrev:
Alfred skrev:
Ouch. Snacka om att glaset är halvtomt härinne.
Ja verkligen!
Jag tycker det är svinspännande och sjukt ballt att man vill jobba bort radarn för det mesta. Tror den bidrar kraftigt till spökbromsningar.
Ja för att just radarn skulle ge upphov till spökbromsningar låter ju jätterimligt. :lol: Den ser inte ens skuggor.
Exakt, det är mycket osannolikt att det är radarn som spökar ( :lol: ) medans det är snudd på solklart att det är
kamera-tekniken som orsakar det (jämför med AP1 om inte annat)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Dinsdale »

Ja det låter fullständigt orimligt att det är radarn som orsakar spökbromsningar. Radarn kräver ju att signalen faktiskt studsar mot ett fysiskt objekt, skuggor är inga fysiska objekt. Det kan radarn med enkelhet avgöra.

Att det är möjligt att enbart visuellt avgöra om det är en skugga som färdas mot bilen eller ett fast föremål måste ändå anses som självklart, vår hjärna klarar ju av det med hjälp av våra ögon. Men även vi kan se fel på långt håll exempelvis.

Jag trodde i min enfald att man med en datorstyrd bil skulle vilja utöka förmågan till att vida överstiga människans möjligheter att ta in sin omgivning. Ett bra exempel på det är att komplettera visionen med just radar, eftersom radarn klarar av sådant som våra ögon inte gör. Känns som att den väg Tesla är på väg in på som bäst kommer att kunna motsvara en människa som tittar åt flera håll samtidigt och reagerar blixtsnabbt. Men den kommer ändå dundra in i vita trailers mot vit himmel för det hade människan också kunnat göra. Den kommer kunna köra på folk utan reflexer som vandrar på landsvägen.

Ett problem med att reagera blixtsnabbt är att man direkt så fort man ser fel på skuggan reagerar som att det är en bil på fel sida vägen med full broms som följd, men den tröga människan funderar ett tag på vad det är de verkligen ser innan de reagerar. Och då behövs inte nån broms längre. Eller så bara antar man att det nog är en skugga för det har det varit förut. Oftast går det bra för det är en skugga. Nån enstaka gång är det inte det.

Om man ska få bilen att bete sig som en människa måste den alltså fås att tveka lite, men det gör ju samtidigt att man också sänker reaktionstiden de få gånger det faktiskt är en bil och inte en skugga. Då kommer man få bort spökbromsningarna pga skuggor och annat uppenbart galet. Kompletterar man istället med en annan typ av information, typiskt sett då radar, kan man ju nyttja den för att få bort alla tvivel. Då kan man behålla den snabba reaktionstiden och ändå slippa spökbromsningarna.

Men det kanske stämmer som Musk säger att upplösningen på radarn helt enkelt är så dålig att den inte hinner tillföra nånting av värde innan kamerorna sett vad det verkligen är som färdas mot en. Radarn måste ju kunna ta in samma detaljrikedom som kamerorna, eller mer, för att vara till hjälp. Men då får man väl utveckla radarn vidare då tänker jag, eller byta till lidar eller liknande, istället för att kasta ut den helt och acceptera en lösning som bara presterar lite bättre än en människa.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Alfred »

AP2+ spökbromsar ju för att den försöker identifiera hinder som AP1 inte ens försöker se. Att AP1 inte har samma lynnighet är inte för att det är bättre, utan för att den saknar funktioner som AP2 och senare har, men som fortfarande ger false positives.

Hur bra neurala nät fungerar är extremt svårt att predicera. Utvecklingen följer inte en linjär kurva utan uppnår plötsliga genombrott efterhand som man hittar designlösning av nätet som fungerar och kombinerar det med rätt träningsdata. Att i förväg säga när genombrottet kommer är väldigt svårt jämfört med utvecklingsprojekt som följer linjär progress.

Jämför med genombrotten inom översättning, taligenkänning, stillbildsanalys med neurala nät. Först funkade det inte, sen funkade det. Ingen gradvis övergång.

För mig är det helt uppenbart att Tesla med FSD beta hittat en fungerande lösning för att tolka omvärlden med visuell data i realtid. Det är det avgörande genombrottet, nu återstår att kalibrera träningsdata och få algoritmerna för hur bilen ska göra i denna tolkade omvärld att fungera stabilt och säkert.

Att då bara fokusera på att det är försenat känns lite som att vara sur på Wright-bröderna för att det var försenade precis när flygplanet faktiskt började skutta och därmed bevisade att de var på rätt väg. Ni har ju rätt i sak - det är senare än Elon lovat om och om igen.

Men kom igen, vem bryr sig? De har ju för guds skull nästan löst AI vision och FSD!

End of rant, sorry! :)
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
VoltAmpere
Inlägg: 121
Blev medlem: 28 mar 2020 09:06

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av VoltAmpere »

"A major part of real-world AI has to be solved to make unsupervised, generalized full self-driving work"

Låter ju som beta länge till eller hur ska man tolka ovan som Elon skrev igår?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av fth »

Dinsdale skrev:
Jag trodde i min enfald att man med en datorstyrd bil skulle vilja utöka förmågan till att vida överstiga människans möjligheter att ta in sin omgivning.
Jag håller med, jag kan förstå tveksamheten inför dagens lidar och radar, men att begränsa sig till att endast använda de stimuli som är tillgängliga för en människa känns lite märkligt.

Det finns ju definitivt fall där en lågupplöst radar kan tillföra information som helt enkelt inte är tillgänlig i synligt ljus, t.ex. hinder som är skymda av framförvarande bil, det finns en hel del exempel på detta på youtube.

För en oinsatt känns det som att man borde kunna integrera den informationen med den visuella på ett sätt som förbättrar slutresultatet, varför stänger man då den dörren helt?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av fth »

P.S. IR är ju en annan uppenbar ytterligare källa till information som man tycker att det borde gå att integrera i systemet. Det finns ju flera bilar som har det som tillval idag, varför inte använda även denna del av spektrumet för att förbättra prestandan i mörker?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av thebishop »

fth skrev:
P.S. IR är ju en annan uppenbar ytterligare källa till information som man tycker att det borde gå att integrera i systemet. Det finns ju flera bilar som har det som tillval idag, varför inte använda även denna del av spektrumet för att förbättra prestandan i mörker?

/fth
IR som indata känns som en no-brainer. Men det är ju bebis-stadie på FSD fortfarande vad än Elon säger, det kommer mogna de närmast 5-10 åren innan det blir riktigt bra. IR-indata borde kunna köras i samma NN rimligen...
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Skriv svar