FSD Beta är imponerande!
Moderator: Redaktion
Re: FSD Beta är imponerande!
Ett till härligt klipp angående definitionen av FSD, det finns massor av guldkorn i denna Q&A med analytiker:
Re: FSD Beta är imponerande!
Så är det såklart. Men som företag måste man vara transperent med nuvarande läge så att investerare kan fatta sin egen uppfattning. Men jag vet inte finns så mycket regler runt sånt här.Fredrik j skrev:Som investerare förväntas man väl göra en egen bedömning av information? När man köper en aktie ingår man ju inget juridiskt avtal om att alla prognoser ska slå in. Det är ju när man gör en annorlunda bedömning än andra som man kan tjäna pengar på aktier. Och förlora.Reconnnn skrev:Jag tror faktiskt investerare har ett mycket bättre case än kunder att vinna.spacecoin skrev:Vi är rätt överens om de andra punkterna. Men här har du helt fel. Det man gjort är att man successivt har haft ett försiktigare språk på order-sidan. Idag är det bra mycket bättre juridiskt ur Teslas perspektiv, men det är fortsatt bedräglig marknadsföring till kunder och falsk information till investerare tycker jag. Mellan 2016-2019 var det inte språket bra alls för Tesla, speciellt inte i USA.Reconnnn skrev:Men har Tesla gjort allt för att undvika juridiska problem: Ja det har dem
Men oavsätt vad som händer så ser nuvarande version av FSD Beta ganska lovande ut.
Den hade inte fungerat som Robot Taxi men iallafall i sverige tror jag att den hade kunnat fungera som en avancerad driver assist i stadstrafik. Majoriteten av svensk trafik är ganska enkel.
Re: FSD Beta är imponerande!
Det är i stadstrafik det förekommer flest avvikelser från det förväntade. Jag tror man kommer börja med avancerad driver assist på motorväg. Ingen mötande trafik, omgivande bilar kör i filer, inga fotgängare, cyklister eller långsamtgående fordon. Stadskörning på t.ex. gångfartsområden där många människor rör sig tror jag kommer sist tillsammans med parkeringstjänster där bilen kör helt obemannad kanske även utom synhåll från brukaren. Där krävs det ju fullt ansvar från tillverkaren.Reconnnn skrev:Men oavsätt vad som händer så ser nuvarande version av FSD Beta ganska lovande ut.
Den hade inte fungerat som Robot Taxi men iallafall i sverige tror jag att den hade kunnat fungera som en avancerad driver assist i stadstrafik. Majoriteten av svensk trafik är ganska enkel.
Även om majoriteten av svensk trafik är ganska enkel majoriteten av tiden kan ju bilen plötsligt hamna i en situation som avviker från det normala.
Re: FSD Beta är imponerande!
Avancerad Driver Assist på motorväg finns ju redan. Inte så mycket mer dem kan göra där om man tittar på den amerikanska varianten.Fredrik j skrev:Det är i stadstrafik det förekommer flest avvikelser från det förväntade. Jag tror man kommer börja med avancerad driver assist på motorväg. Ingen mötande trafik, omgivande bilar kör i filer, inga fotgängare, cyklister eller långsamtgående fordon. Stadskörning på t.ex. gångfartsområden där många människor rör sig tror jag kommer sist tillsammans med parkeringstjänster där bilen kör helt obemannad kanske även utom synhåll från brukaren. Där krävs det ju fullt ansvar från tillverkaren.Reconnnn skrev:Men oavsätt vad som händer så ser nuvarande version av FSD Beta ganska lovande ut.
Den hade inte fungerat som Robot Taxi men iallafall i sverige tror jag att den hade kunnat fungera som en avancerad driver assist i stadstrafik. Majoriteten av svensk trafik är ganska enkel.
Även om majoriteten av svensk trafik är ganska enkel majoriteten av tiden kan ju bilen plötsligt hamna i en situation som avviker från det normala.
Det dem jobbar 100% på just nu är ju stadstrafiken. Just nu klarar ju FSD beta av att köra i San Fransisco med ett par interaktioner från föraren per timme. Vilket är väldigt imponerande. Ska det funka för Robo taxi eller level 5 så behövs det såklart vara väldigt mycket bättre än så. Men för driver assist så är det inte långt kvar (fortfarande level 2).
Re: FSD Beta är imponerande!
Dom skulle ju kunna ta juridiskt ansvar för körningen? Varför gör man inte det tro?Reconnnn skrev:Avancerad Driver Assist på motorväg finns ju redan. Inte så mycket mer dem kan göra där om man tittar på den amerikanska varianten.
Det behövs bara en olycka så slängs man bakåt igen. Troligtvis kommer den undvikliga olyckan handla om att föraren har missbedömt exakt hur självkörande bilen är och sysslat med annat istället för att övervaka bilen och vara beredd på att ta över.Reconnnn skrev:Det dem jobbar 100% på just nu är ju stadstrafiken. Just nu klarar ju FSD beta av att köra i San Fransisco med ett par interaktioner från föraren per timme. Vilket är väldigt imponerande. Ska det funka för Robo taxi eller level 5 så behövs det såklart vara väldigt mycket bättre än så. Men för driver assist så är det inte långt kvar (fortfarande level 2).
Re: FSD Beta är imponerande!
Att ta det juridiska ansvaret tvivlar jag på att dem kommer göra förens dem själva anser att dem har FSD. Det är då inte en Avancerad Driver Assistant.Fredrik j skrev:Dom skulle ju kunna ta juridiskt ansvar för körningen? Varför gör man inte det tro?Reconnnn skrev:Avancerad Driver Assist på motorväg finns ju redan. Inte så mycket mer dem kan göra där om man tittar på den amerikanska varianten.
Det behövs bara en olycka så slängs man bakåt igen. Troligtvis kommer den undvikliga olyckan handla om att föraren har missbedömt exakt hur självkörande bilen är och sysslat med annat istället för att övervaka bilen och vara beredd på att ta över.Reconnnn skrev:Det dem jobbar 100% på just nu är ju stadstrafiken. Just nu klarar ju FSD beta av att köra i San Fransisco med ett par interaktioner från föraren per timme. Vilket är väldigt imponerande. Ska det funka för Robo taxi eller level 5 så behövs det såklart vara väldigt mycket bättre än så. Men för driver assist så är det inte långt kvar (fortfarande level 2).
För att ta det juridiska ansvaret krävs att bilen klarar dem osanolika situationerna.
Det finns många unkowns och risker där ute. Utbildning av föraren kommer vara en stor grej. Men därför kommer inte Tesla klassifisera det som Level 5 innan man känner att man kan ta det juridiska ansvaret. Klassar man det som Level 2 så är det du som förare som har ansvaret.
Med detta menar jag inte att Tesla har uppfyllt det dem lovat eller sagt i sin marknadsföring.
Re: FSD Beta är imponerande!
Reconnnn skrev:Att ta det juridiska ansvaret tvivlar jag på att dem kommer göra förens dem själva anser att dem har FSD. Det är då inte en Avancerad Driver Assistant.Fredrik j skrev:Dom skulle ju kunna ta juridiskt ansvar för körningen? Varför gör man inte det tro?Reconnnn skrev:Avancerad Driver Assist på motorväg finns ju redan. Inte så mycket mer dem kan göra där om man tittar på den amerikanska varianten.
Det behövs bara en olycka så slängs man bakåt igen. Troligtvis kommer den undvikliga olyckan handla om att föraren har missbedömt exakt hur självkörande bilen är och sysslat med annat istället för att övervaka bilen och vara beredd på att ta över.Reconnnn skrev:Det dem jobbar 100% på just nu är ju stadstrafiken. Just nu klarar ju FSD beta av att köra i San Fransisco med ett par interaktioner från föraren per timme. Vilket är väldigt imponerande. Ska det funka för Robo taxi eller level 5 så behövs det såklart vara väldigt mycket bättre än så. Men för driver assist så är det inte långt kvar (fortfarande level 2).
För att ta det juridiska ansvaret krävs att bilen klarar dem osanolika situationerna.
Det finns många unkowns och risker där ute. Utbildning av föraren kommer vara en stor grej. Men därför kommer inte Tesla klassifisera det som Level 5 innan man känner att man kan ta det juridiska ansvaret. Klassar man det som Level 2 så är det du som förare som har ansvaret.
Med detta menar jag inte att Tesla har uppfyllt det dem lovat eller sagt i sin marknadsföring.
Det absolut största problemet med teslas approach är att vi människor är generellt sätt väldigt dåliga på att bara sitta och övervaka ett system. Och ju mer passiv övervakning och mindre ingrepp som kommer krävas ju sämre blir vi på att hålla koncentrationen uppe (det är därför många andra biltillverkare inte går samma väg). Så det ironiska med teslas FSD är att ju bättre den blir, ju farligare blir den samtidigt. Jag tror att tesla kommer behöva ändra sin approach på sikt. Mycket bättre att begränsa domänen, men då se till att de tar fullt juridiskt ansvar.
Re: FSD Beta är imponerande!
Undra hur snabbt det kommer kunna gå från att vara mindre säkra än en vanlig bilist till att bli 10 eller 100 gånger säkrare. Det finns ju olika sätt som en robot kan sätta sig i säkerhet också som en vanlig bilist kanske inte skulle göra. Typ köra in till vägkanten och vägra röra sig om det blir för dåligt väder eller för mycket människor runt om kring.edgeswe skrev:Reconnnn skrev:Att ta det juridiska ansvaret tvivlar jag på att dem kommer göra förens dem själva anser att dem har FSD. Det är då inte en Avancerad Driver Assistant.Fredrik j skrev:Dom skulle ju kunna ta juridiskt ansvar för körningen? Varför gör man inte det tro?Reconnnn skrev:Avancerad Driver Assist på motorväg finns ju redan. Inte så mycket mer dem kan göra där om man tittar på den amerikanska varianten.
Det behövs bara en olycka så slängs man bakåt igen. Troligtvis kommer den undvikliga olyckan handla om att föraren har missbedömt exakt hur självkörande bilen är och sysslat med annat istället för att övervaka bilen och vara beredd på att ta över.Reconnnn skrev:Det dem jobbar 100% på just nu är ju stadstrafiken. Just nu klarar ju FSD beta av att köra i San Fransisco med ett par interaktioner från föraren per timme. Vilket är väldigt imponerande. Ska det funka för Robo taxi eller level 5 så behövs det såklart vara väldigt mycket bättre än så. Men för driver assist så är det inte långt kvar (fortfarande level 2).
För att ta det juridiska ansvaret krävs att bilen klarar dem osanolika situationerna.
Det finns många unkowns och risker där ute. Utbildning av föraren kommer vara en stor grej. Men därför kommer inte Tesla klassifisera det som Level 5 innan man känner att man kan ta det juridiska ansvaret. Klassar man det som Level 2 så är det du som förare som har ansvaret.
Med detta menar jag inte att Tesla har uppfyllt det dem lovat eller sagt i sin marknadsföring.
Det absolut största problemet med teslas approach är att vi människor är generellt sätt väldigt dåliga på att bara sitta och övervaka ett system. Och ju mer passiv övervakning och mindre ingrepp som kommer krävas ju sämre blir vi på att hålla koncentrationen uppe (det är därför många andra biltillverkare inte går samma väg). Så det ironiska med teslas FSD är att ju bättre den blir, ju farligare blir den samtidigt. Jag tror att tesla kommer behöva ändra sin approach på sikt. Mycket bättre att begränsa domänen, men då se till att de tar fullt juridiskt ansvar.
Det blir intressant att se hur dem gör när dem ska gå från. Cool feature som de betrodda har tillgång till till att ta juridiskt ansvar.
Re: FSD Beta är imponerande!
Ehh, vad sägs om att få bort spökbromsningar och sluta köra in i stillastående utryckningsfordon? Eller att få den till L3 så man kan läsa en bok eller jobba?Reconnnn skrev:Avancerad Driver Assist på motorväg finns ju redan. Inte så mycket mer dem kan göra där om man tittar på den amerikanska varianten.
Ett par interventioner i timmen? Nä du. En per 10-20 km i stan i snitt.Reconnnn skrev:Det dem jobbar 100% på just nu är ju stadstrafiken. Just nu klarar ju FSD beta av att köra i San Fransisco med ett par interaktioner från föraren per timme. Vilket är väldigt imponerande. Ska det funka för Robo taxi eller level 5 så behövs det såklart vara väldigt mycket bättre än så. Men för driver assist så är det inte långt kvar (fortfarande level 2).
En människa har i snitt ett par "fenderbenders" och en lite större incident på 40 års körning. Så när Tesla har en MTBF på 100 000 mil är är man dubbelt så bra. Just nu ligger man på 1-2 mil utan förarhjälp, så min gissing är inte i en stor ODD inom 20 år utan HD-maps och annat än bara kameror.Reconnnn skrev:Undra hur snabbt det kommer kunna gå från att vara mindre säkra än en vanlig bilist till att bli 10 eller 100 gånger säkrare.
Re: FSD Beta är imponerande!
Skulle vilja hävda att vi säger ungefär samma sak här. Du kommer inte så långt per timme i SanFransisco.Ett par interventioner i timmen? Nä du. En per 10-20 km i stan i snitt.Reconnnn skrev:Det dem jobbar 100% på just nu är ju stadstrafiken. Just nu klarar ju FSD beta av att köra i San Fransisco med ett par interaktioner från föraren per timme. Vilket är väldigt imponerande. Ska det funka för Robo taxi eller level 5 så behövs det såklart vara väldigt mycket bättre än så. Men för driver assist så är det inte långt kvar (fortfarande level 2).
Men denna är ganska imponerande
Sen är det inte FSD. Det är driver assist i stadstrafik.
Re: FSD Beta är imponerande!
På en timme i SF kommer jag i alla fall 5 mil i timmen en normal dag när jag kört där.Reconnnn skrev:Skulle vilja hävda att vi säger ungefär samma sak här. Du kommer inte så långt per timme i SanFransisco.
Men denna är ganska imponerande
Sen är det inte FSD. Det är driver assist i stadstrafik.
Ja det är imponerande och oanvändbart på samma gång. Lite som att jobba som körskollärare utan betalning. Till en elev som inte lär sig. Stressigt och motsatsen till "driver-assist" mao eftersom det varken går snabbare, minskar risken för olyckor eller är avkopplande.
Re: FSD Beta är imponerande!
Det är ett förenklat sätt att se på ststistiken. Att flyga är ju långt mycket säkrare än att köra bil i dåligt väglag. Att många är flygrädda men inte rädda för att köra bil är ju känslan av egen kontroll. Vem skulle vilja flyga om det i flygolyckor dog lika många som i trafiken?Reconnnn skrev:Undra hur snabbt det kommer kunna gå från att vara mindre säkra än en vanlig bilist till att bli 10 eller 100 gånger säkrare. Det finns ju olika sätt som en robot kan sätta sig i säkerhet också som en vanlig bilist kanske inte skulle göra. Typ köra in till vägkanten och vägra röra sig om det blir för dåligt väder eller för mycket människor runt om kring.
Det blir intressant att se hur dem gör när dem ska gå från. Cool feature som de betrodda har tillgång till till att ta juridiskt ansvar.
Re: FSD Beta är imponerande!
NHTSA har uppgraderat sin "preliminary evaluation" av Autopilot till "engineering analysis" vilket är en eskalering:
https://www.reuters.com/business/autos- ... 022-06-09/
https://static.nhtsa.gov/odi/inv/2022/I ... 2-3184.PDF
https://www.reuters.com/business/autos- ... 022-06-09/
https://static.nhtsa.gov/odi/inv/2022/I ... 2-3184.PDF
Re: FSD Beta är imponerande!
Mer tecken på att 1.2MP inte räcker till:
https://driveteslacanada.ca/news/samsun ... mera-deal/
5MP-kameror (i linje med tidigare rykten) och radar med högre upplösning (dock inte high-end "imaging" verkar det som). HW4 i bilar från 2023 verkar troligt. Nu saknas bara en snabbare dator till listan som kan hantera den större datamängden (4x) och de växande neurala näten.
Min personliga gissning är att det inte blir någon retrofit och att folk kommer att bli lite upprörda. Känns lite som en tickande bomb rent liabilitymässigt.
edit:
https://driveteslacanada.ca/news/samsun ... mera-deal/
5MP-kameror (i linje med tidigare rykten) och radar med högre upplösning (dock inte high-end "imaging" verkar det som). HW4 i bilar från 2023 verkar troligt. Nu saknas bara en snabbare dator till listan som kan hantera den större datamängden (4x) och de växande neurala näten.
Min personliga gissning är att det inte blir någon retrofit och att folk kommer att bli lite upprörda. Känns lite som en tickande bomb rent liabilitymässigt.
edit:
https://www.tesla.com/blog/all-tesla-ca ... g-hardwareThe Tesla Team October 19, 2016 skrev:We are excited to announce that, as of today, all Tesla vehicles produced in our factory – including Model 3 – will have the hardware needed for full self-driving capability
Re: FSD Beta är imponerande!
Artikel om det du skrev.spacecoin skrev:NHTSA har uppgraderat sin "preliminary evaluation" av Autopilot till "engineering analysis" vilket är en eskalering:
https://www.reuters.com/business/autos- ... 022-06-09/
https://static.nhtsa.gov/odi/inv/2022/I ... 2-3184.PDF
https://arstechnica.com/tech-policy/202 ... le-recall/The NHTSA's Office of Defects Investigation opened the probe of Tesla Autopilot in August 2021 due to "eleven crashes in which Tesla models of various configurations have encountered first responder scenes and subsequently struck one or more vehicles involved with those scenes." Five other crashes have since been added to the analysis, which covers 830,000 Tesla Model Y, Model X, Model S, and Model 3 cars released from 2014 to 2022. The crashes being investigated resulted in 15 injuries and one death, the NHTSA said.
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag tycker inte enskilda video:er eller anekdoter är representativa för utvecklingen.
Jag tycker dock denna video är väldigt bra, för den visar hur svårt det här problemet är och hur pass beroende Tesla är av korrekt kartdata (vid 2 min).
För att Tesla skulle vara autonoma på ett säkert sätt utan korrekt kartdata behöver man bland annat kunna läsa skyltar inkl all text och förstå dess innebörd i hela sin ODD (hela världen). Det går självklart inte att validera om så är fallet eller att säkerställa att kartdata alltid stämmer. Det är därför andra bolag anser att autonomi behöver geofencas - för att kunna valideras (och ha redundans, multipla sensorsviter, köra mindre aggressivt et c et c). Innan Tesla börjar göra detta kommer dom inte att bli autonoma.
Om en robotaxi stöter på något som inte stämmer behöver den stanna säkert och ringa en operatör för beslut. Inte gasa på som att allt är ok och dra av några forward collision warnings och lämpa över allt ansvar för säkerheten på föraren.
Jag tycker dock denna video är väldigt bra, för den visar hur svårt det här problemet är och hur pass beroende Tesla är av korrekt kartdata (vid 2 min).
För att Tesla skulle vara autonoma på ett säkert sätt utan korrekt kartdata behöver man bland annat kunna läsa skyltar inkl all text och förstå dess innebörd i hela sin ODD (hela världen). Det går självklart inte att validera om så är fallet eller att säkerställa att kartdata alltid stämmer. Det är därför andra bolag anser att autonomi behöver geofencas - för att kunna valideras (och ha redundans, multipla sensorsviter, köra mindre aggressivt et c et c). Innan Tesla börjar göra detta kommer dom inte att bli autonoma.
Om en robotaxi stöter på något som inte stämmer behöver den stanna säkert och ringa en operatör för beslut. Inte gasa på som att allt är ok och dra av några forward collision warnings och lämpa över allt ansvar för säkerheten på föraren.
Re: FSD Beta är imponerande!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: FSD Beta är imponerande!
Du får gärna ange källa på bilder eller citat så man kan se dem i sitt sammanhang.Zalman3 skrev:
(Edit: TeslaDaily som citerar Elon, som lovat autonomi sedan 2016.)
Det man borde fråga sig är varför ingen, INGEN "följer" efter Teslas vision-only-strategi för autonomi om dom nu är "minst fem år före alla andra".
Det är rent självbedrägeri att tro att Tesla "leder" någonting här med icke-redundanta billiga sensorer från 2016. Jag är 80% säker på att Tesla inför radar igen i HW4 med 5MP-kameror. Debut under 2023 eller senast 2024 i alla modeller. Ingen retrofit. Tesla överger autonomi för legacy HW3 och börjar lova detsamma för HW4, och kanske lyckas med det i smala ODD:er som t ex motorväg.
Frågan är om Tesla inte även måste kasta merparten av all data för träning om dom byter kameror (och eventuellt dess placering) - som dom lagt hundratusentals timmar för att sätta etiketter på.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag har lekt lite med ett par telefonappar, seek som känner igen växter man riktar kameran emot och Kvitteromat som känner igen fågelläten.
Medan Seek identifierar imponerande många växter korrekt, ser jag att min bil med FSD fortfarande inte ser skillnad på papperskorgar och långtradare. Den följer fel linjer i vägen under körning och tokvarnar för hinder som inte finns. Den ena kostar 70000, den andra är gratis. Vad gör dom på Tesla egentligen?
Medan Seek identifierar imponerande många växter korrekt, ser jag att min bil med FSD fortfarande inte ser skillnad på papperskorgar och långtradare. Den följer fel linjer i vägen under körning och tokvarnar för hinder som inte finns. Den ena kostar 70000, den andra är gratis. Vad gör dom på Tesla egentligen?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: FSD Beta är imponerande!
Det är skillnad på att hitta relevanta objekt och att identifiera ett objekt.Gustafsson skrev:Jag har lekt lite med ett par telefonappar, seek som känner igen växter man riktar kameran emot och Kvitteromat som känner igen fågelläten.
Medan Seek identifierar imponerande många växter korrekt, ser jag att min bil med FSD fortfarande inte ser skillnad på papperskorgar och långtradare. Den följer fel linjer i vägen under körning och tokvarnar för hinder som inte finns. Den ena kostar 70000, den andra är gratis. Vad gör dom på Tesla egentligen?
Ett problem är ju att "den riktiga världen", som Elon gillar att säga, innehåller så oändligt många saker.
Ett trivialt exempel: Det är ju skillnad på en bild på en stoppskylt eller ett trafikljus på en bussreklam eller tröja, och en verklig dito. FSD har ingen aning om det är en bild eller en verklig till exempel. Kartinformation med exakta positioner på riktiga trafikljus, skyltar osv skulle ju öka chansen att göra rätt. Med Lidar kan man lättare bedöma om det är ett riktigt objekt eller inte.
Den största skillnaden tycker jag är att ingen dör om en app på en telefon identifierar fel växt eller fågel... Har man en självkörande bil som susar omkring bland oskyddade trafikanter och gör fel så kan folk dö, även med en människa som fallback. Det är därför Cruise och Waymo har massor av lager av säkerhetssystem, geofence till förmappade områden osv. Det är det billigaste och enklaste sättet att nå upp i tillräckligt antal "nior" i säkerhet.
De allra flesta är överens att rena vision-only ML-system är inte redo för säkerhets-kritiska tillämpningar där man måste fatta beslut i realtid/snabbt. I framtiden kanske det går, men knappast inom de kommande 20 åren. Ibland tror jag inte folk förstår att man inte ens kan ersätta en person som kollar på röntgenplåtar på ett säkert vis, utan man behöver mänsklig granskning. Hur ska man då kunna köra bil autonomt bland fotgängare nästa år? Med kameror som har halva upplösningen av en OG iPhone från 2007
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: FSD Beta är imponerande!
Appen Seek känner igen djur, svampar, växter, fiskar insekter blötdjur mm. Den tar hänsyn till var du är i världen och det finns en hel del AI involverat. Låt säga att du skulle använda den för att se om du kan äta objektet du pekar mot, då är det ju lite viktigare att den kan skilja mellan fingerborgsblomma och blåklocka. Eller mellan flugsvamp och champinjoner…spacecoin skrev:Det är skillnad på att hitta relevanta objekt och att identifiera ett objekt.Gustafsson skrev:Jag har lekt lite med ett par telefonappar, seek som känner igen växter man riktar kameran emot och Kvitteromat som känner igen fågelläten.
Medan Seek identifierar imponerande många växter korrekt, ser jag att min bil med FSD fortfarande inte ser skillnad på papperskorgar och långtradare. Den följer fel linjer i vägen under körning och tokvarnar för hinder som inte finns. Den ena kostar 70000, den andra är gratis. Vad gör dom på Tesla egentligen?
Ett problem är ju att "den riktiga världen", som Elon gillar att säga, innehåller så oändligt många saker.
Ett trivialt exempel: Det är ju skillnad på en bild på en stoppskylt eller ett trafikljus på en bussreklam eller tröja, och en verklig dito. FSD har ingen aning om det är en bild eller en verklig till exempel. Kartinformation med exakta positioner på riktiga trafikljus, skyltar osv skulle ju öka chansen att göra rätt. Med Lidar kan man lättare bedöma om det är ett riktigt objekt eller inte.
Den största skillnaden tycker jag är att ingen dör om en app på en telefon identifierar fel växt eller fågel... Har man en självkörande bil som susar omkring bland oskyddade trafikanter och gör fel så kan folk dö, även med en människa som fallback. Det är därför Cruise och Waymo har massor av lager av säkerhetssystem, geofence till förmappade områden osv. Det är det billigaste och enklaste sättet att nå upp i tillräckligt antal "nior" i säkerhet.
De allra flesta är överens att rena vision-only ML-system är inte redo för säkerhets-kritiska tillämpningar där man måste fatta beslut i realtid/snabbt. I framtiden kanske det går, men knappast inom de kommande 20 åren. Ibland tror jag inte folk förstår att man inte ens kan ersätta en person som kollar på röntgenplåtar på ett säkert vis, utan man behöver mänsklig granskning. Hur ska man då kunna köra bil autonomt bland fotgängare nästa år? Med kameror som har halva upplösningen av en OG iPhone från 2007
Jag håller helt med dig om det orimliga i autonom bilkörning såsom Tesla marknadsför den. Intressant dock att en gratisapp gör ett långt mycket bättre jobb med att klassificera ett mycket stort antal ibland snarlika objekt än vad Teslas FSD gör.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: FSD Beta är imponerande!
Autopilot
EAP
FSD
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: FSD Beta är imponerande!
Bra bild, men det borde finnas en internationell version…. Dom blåmarkerade (förutom suggest lane changes) och smart summon finns bara i Nordamerika.
Den sista finns bara i USA och kommer aldrig att tillåtas i UNECE-länder.
Det utlovades autonomi, och det kommer gissningsvis aldrig för HW3-bilar.
Den sista finns bara i USA och kommer aldrig att tillåtas i UNECE-länder.
Det utlovades autonomi, och det kommer gissningsvis aldrig för HW3-bilar.
Re: FSD Beta är imponerande!
Gali strikes again:
TLDW: FSD Beta kör in på enkelriktad gata mot trafiken... Basically a solved problem...
TLDW: FSD Beta kör in på enkelriktad gata mot trafiken... Basically a solved problem...
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7071
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: FSD Beta är imponerande!
cherry-picking...spacecoin skrev:Gali strikes again:
TLDW: FSD Beta kör in på enkelriktad gata mot trafiken... Basically a solved problem...
Snart två månader gammal video, Gali fortsätter stresstesta FSD vid monorail, Taylor Ogan väljer ut det sämsta försöket av tre, på vilket sätt är detta en nyhet idag?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options