FSD Beta är imponerande!
Moderator: Redaktion
Re: FSD Beta är imponerande!
Kan till försvar för FSD säga att den upptäckte och bromsade för en ekorre som sprang ut framför bilen idag. Kanske inte vad jag egentligen ville, men det var som tur var ingen som låg tätt bakom så både bilen, vi och ekorren klarade sig utan skador.
Hur många system gör detta?
Hur många system gör detta?
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: FSD Beta är imponerande!
Vad får dig att ”tycka” så?Larofo skrev:Jag tycker Tesla är på en god väg att lösa FSD.
Ser du någon väsentlig utveckling senaste året?
Re: FSD Beta är imponerande!
Och, vad menar du med FSD? Level 4/5 autonomi? Tesla säger inte det lägre.ONSatan skrev:Vad får dig att ”tycka” så?Larofo skrev:Jag tycker Tesla är på en god väg att lösa FSD.
Ser du någon väsentlig utveckling senaste året?
Re: FSD Beta är imponerande!
Hook, line and sinker.spacecoin skrev:Och, vad menar du med FSD? Level 4/5 autonomi? Tesla säger inte det lägre.ONSatan skrev:Vad får dig att ”tycka” så?Larofo skrev:Jag tycker Tesla är på en god väg att lösa FSD.
Ser du någon väsentlig utveckling senaste året?
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag visste väl att du bara trollade: DLarofo skrev:Hook, line and sinker.spacecoin skrev:Och, vad menar du med FSD? Level 4/5 autonomi? Tesla säger inte det lägre.ONSatan skrev:Vad får dig att ”tycka” så?Larofo skrev:Jag tycker Tesla är på en god väg att lösa FSD.
Ser du någon väsentlig utveckling senaste året?
Re: FSD Beta är imponerande!
Mmm, jag bara testade vår vän spacecoin lite och mycket riktigt, han kundeMaw skrev:Jag visste väl att du bara trollade: DLarofo skrev:Hook, line and sinker.spacecoin skrev:Och, vad menar du med FSD? Level 4/5 autonomi? Tesla säger inte det lägre.ONSatan skrev:Vad får dig att ”tycka” så?Larofo skrev:Jag tycker Tesla är på en god väg att lösa FSD.
Ser du någon väsentlig utveckling senaste året?
inte avhålla sig från att skriva nått.
Re: FSD Beta är imponerande!
Det är en sund inställning, det bör man i det längsta undvika.spacecoin skrev:Jag förhandlar inte med terrorister.
Re: FSD Beta är imponerande!
Det där är ju inte full självkörning utan ett förarhjälpmedel.agehall skrev:Kan till försvar för FSD säga att den upptäckte och bromsade för en ekorre som sprang ut framför bilen idag. Kanske inte vad jag egentligen ville, men det var som tur var ingen som låg tätt bakom så både bilen, vi och ekorren klarade sig utan skador.
Hur många system gör detta?
Re: FSD Beta är imponerande!
Det är lite relevant i förhållande till dockan vi pratade om för ett par sidor sedan. Min poäng är att FSD ser saker som rör sig enligt ett mönster den lärt sig känna igen. Om det sedan är en faktisk del av FSD eller inte är ju lite svårt att spekulera i, men om vi relaterar det till video:n med en docka som dras över vägen visar det på min poäng - bilen känner igen saker som en lärt sig känna igen och primärt är den tränad att upptäcka och undvika levande varelser som rör sig.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: FSD Beta är imponerande!
Min bil behöver ingen ekorre, den bromsar plötsligt ändå. Åtminstone vid fem tillfällen idag. Däremot reagerade den inte på en ko mitt i vägen eller får i vägrenen. Den såg inte heller en cyklist på motortrafikleden- åtminstone renderade den inte cyklisten.
Den är också helt värdelös på att hålla en bra linje när linjerna i vägen breddas t,ex vid 2_1 eller avfarter.
Nej jag har med tiden blivit AP-ateist. Framstegen sedan min förra AP 1 typ 2016 är extremt små.
Den är också helt värdelös på att hålla en bra linje när linjerna i vägen breddas t,ex vid 2_1 eller avfarter.
Nej jag har med tiden blivit AP-ateist. Framstegen sedan min förra AP 1 typ 2016 är extremt små.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: FSD Beta är imponerande!
Det där får mig att fundera lite (och svaret finns säkert någonstans i denna tråd redan, men jag har inte hittat det) - varför upplever vissa så pass mycket mer spökbromsningar än andra? Tror jag har haft en hitintills och den var inte speciellt hård. Läser man här känns det som att vissa råkar ut för dessa hela tiden.
Är det så enkelt som att det bara är på vissa sträckor som dessa personer kör dagligen eller är det en skillnad i bilarna som gör det? (Givet att vi utesluter att en viss version av mjukvaran kan vara mer eller mindre buggig då.)
Är det så enkelt som att det bara är på vissa sträckor som dessa personer kör dagligen eller är det en skillnad i bilarna som gör det? (Givet att vi utesluter att en viss version av mjukvaran kan vara mer eller mindre buggig då.)
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: FSD Beta är imponerande!
Så du menar att FSD blivit tränad att känna igen och bromsa för en ekorre (eller barn) i rörelse eftersom den är riktig medans den beslutar att mangla en ekorre som sitter stilla eftersom den antagligen är fejk?? Jo, tjenaagehall skrev:Det är lite relevant i förhållande till dockan vi pratade om för ett par sidor sedan. Min poäng är att FSD ser saker som rör sig enligt ett mönster den lärt sig känna igen. Om det sedan är en faktisk del av FSD eller inte är ju lite svårt att spekulera i, men om vi relaterar det till video:n med en docka som dras över vägen visar det på min poäng - bilen känner igen saker som en lärt sig känna igen och primärt är den tränad att upptäcka och undvika levande varelser som rör sig.
En unge som glider fram på skateboard är FSD också tränad att köra över då? Den liknar väl en docka på en vagn?
Du tror inte att det kan vara så enkelt att Tesla har svårare att upptäcka hinder i sina nyare bilar eftersom de slutat installera radar och att det här överhuvudtaget inte har med beslut av en AI om vad som kan köras över och inte?
Re: FSD Beta är imponerande!
En pappdocka med lite tygkläder på syns inte på radar....Maw skrev:Så du menar att FSD blivit tränad att känna igen och bromsa för en ekorre (eller barn) i rörelse eftersom den är riktig medans den beslutar att mangla en ekorre som sitter stilla eftersom den antagligen är fejk?? Jo, tjenaagehall skrev:Det är lite relevant i förhållande till dockan vi pratade om för ett par sidor sedan. Min poäng är att FSD ser saker som rör sig enligt ett mönster den lärt sig känna igen. Om det sedan är en faktisk del av FSD eller inte är ju lite svårt att spekulera i, men om vi relaterar det till video:n med en docka som dras över vägen visar det på min poäng - bilen känner igen saker som en lärt sig känna igen och primärt är den tränad att upptäcka och undvika levande varelser som rör sig.
En unge som glider fram på skateboard är FSD också tränad att köra över då? Den liknar väl en docka på en vagn?
Du tror inte att det kan vara så enkelt att Tesla har svårare att upptäcka hinder i sina nyare bilar eftersom de slutat installera radar och att det här överhuvudtaget inte har med beslut av en AI om vad som kan köras över och inte?
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: FSD Beta är imponerande!
Ska tilläggas att jag körde 90 mil, så det är inte så ofta bilen spökbromsade trots 5 gånger, men jag upplever det som väldigt stressande, även om jag så småningom börjat vänja mig. Jag tycker Tesla borde ha massor av exempel i sin data bas (fleet experience) och borde ha kunnat reducera problemet. Att bilen inte ens kan hålla filen bra på kända vägtyper som jag nämnde är bara för dåligt.agehall skrev:Det där får mig att fundera lite (och svaret finns säkert någonstans i denna tråd redan, men jag har inte hittat det) - varför upplever vissa så pass mycket mer spökbromsningar än andra? Tror jag har haft en hitintills och den var inte speciellt hård. Läser man här känns det som att vissa råkar ut för dessa hela tiden.
Är det så enkelt som att det bara är på vissa sträckor som dessa personer kör dagligen eller är det en skillnad i bilarna som gör det? (Givet att vi utesluter att en viss version av mjukvaran kan vara mer eller mindre buggig då.)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: FSD Beta är imponerande!
Kanske gör en radar det, kanske inte men i det här fallet så har väl bilen ingen radar och en docka borde väl synas för kameran.[JM] skrev:En pappdocka med lite tygkläder på syns inte på radar....Maw skrev:Så du menar att FSD blivit tränad att känna igen och bromsa för en ekorre (eller barn) i rörelse eftersom den är riktig medans den beslutar att mangla en ekorre som sitter stilla eftersom den antagligen är fejk?? Jo, tjenaagehall skrev:Det är lite relevant i förhållande till dockan vi pratade om för ett par sidor sedan. Min poäng är att FSD ser saker som rör sig enligt ett mönster den lärt sig känna igen. Om det sedan är en faktisk del av FSD eller inte är ju lite svårt att spekulera i, men om vi relaterar det till video:n med en docka som dras över vägen visar det på min poäng - bilen känner igen saker som en lärt sig känna igen och primärt är den tränad att upptäcka och undvika levande varelser som rör sig.
En unge som glider fram på skateboard är FSD också tränad att köra över då? Den liknar väl en docka på en vagn?
Du tror inte att det kan vara så enkelt att Tesla har svårare att upptäcka hinder i sina nyare bilar eftersom de slutat installera radar och att det här överhuvudtaget inte har med beslut av en AI om vad som kan köras över och inte?
Jag reagerade mest på det orimliga i att Teslor skulle köra över objekt för att de inte rör sig naturligt. Jag vet däremot inte om just det här testet är korrekt utfört eller om Tesla verkligen har större problem än andra tillverkare att stanna för barn, ekorrar eller andra förenål på vägen. Men det verkar som att förnågan att upptäcka hinder blev sämre när radarn försvann.
Re: FSD Beta är imponerande!
Är det inte mer sannolikt att ”bromsningen” för din ekorre i själva verket var en fullt ”normal” spökbromsning som av slump hände när ekorren fanns framför bilen?agehall skrev:Kan till försvar för FSD säga att den upptäckte och bromsade för en ekorre som sprang ut framför bilen idag. Kanske inte vad jag egentligen ville, men det var som tur var ingen som låg tätt bakom så både bilen, vi och ekorren klarade sig utan skador.
Hur många system gör detta?
Re: FSD Beta är imponerande!
Om det är Scam O'dowd testet du refererar till så kan du se i denna video hur dom har gaspedalen nertryckt samtidigt som FSDn är på och således stannar inte bilen för dockan.Maw skrev:Kanske gör en radar det, kanske inte men i det här fallet så har väl bilen ingen radar och en docka borde väl synas för kameran.[JM] skrev:En pappdocka med lite tygkläder på syns inte på radar....Maw skrev:Så du menar att FSD blivit tränad att känna igen och bromsa för en ekorre (eller barn) i rörelse eftersom den är riktig medans den beslutar att mangla en ekorre som sitter stilla eftersom den antagligen är fejk?? Jo, tjenaagehall skrev:Det är lite relevant i förhållande till dockan vi pratade om för ett par sidor sedan. Min poäng är att FSD ser saker som rör sig enligt ett mönster den lärt sig känna igen. Om det sedan är en faktisk del av FSD eller inte är ju lite svårt att spekulera i, men om vi relaterar det till video:n med en docka som dras över vägen visar det på min poäng - bilen känner igen saker som en lärt sig känna igen och primärt är den tränad att upptäcka och undvika levande varelser som rör sig.
En unge som glider fram på skateboard är FSD också tränad att köra över då? Den liknar väl en docka på en vagn?
Du tror inte att det kan vara så enkelt att Tesla har svårare att upptäcka hinder i sina nyare bilar eftersom de slutat installera radar och att det här överhuvudtaget inte har med beslut av en AI om vad som kan köras över och inte?
Jag reagerade mest på det orimliga i att Teslor skulle köra över objekt för att de inte rör sig naturligt. Jag vet däremot inte om just det här testet är korrekt utfört eller om Tesla verkligen har större problem än andra tillverkare att stanna för barn, ekorrar eller andra förenål på vägen. Men det verkar som att förnågan att upptäcka hinder blev sämre när radarn försvann.
När ADAC testar euro ncap mot fotgängare så ser det ut så här.
Model X
Model 3
Kolla från 2 min in i klippen
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 2 gång.
Re: FSD Beta är imponerande!
Det kan det givetvis vara, men vad är chansen att bilen bromsar exakt samtidigt som en ekorre hoppar ut framför den? Någon som är bättre på sannolikhetslära än vad jag är numera kan säkert räkna ut det, men jag gissar att chansen är väääääldigt låg.ONSatan skrev:Är det inte mer sannolikt att ”bromsningen” för din ekorre i själva verket var en fullt ”normal” spökbromsning som av slump hände när ekorren fanns framför bilen?
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: FSD Beta är imponerande!
Tänk på att alla bilar inte är skapade exakt lika. Små skillnader i exempelvis hur kamerorna är monterade kan göra skillnad.
Re: FSD Beta är imponerande!
Hur menar du?Curik skrev:Tänk på att alla bilar inte är skapade exakt lika. Små skillnader i exempelvis hur kamerorna är monterade kan göra skillnad.
Variationer mellan många bilar men på samma bilmodell eller variationer mellan olika bilmodeller?
Och på vilket sätt skulle de två fallen ovan inverka/ha för systempåverkan?
Re: FSD Beta är imponerande!
Ja, jag hörde på Electrek att det var en del tveksamheter kring hur det testet utförts och hur resultaten redovisats.[JM] skrev:Om det är Scam O'dowd testet du refererar till så kan du se i denna video hur dom har gaspedalen nertryckt samtidigt som FSDn är på och således stannar inte bilen för dockan.
Re: FSD Beta är imponerande!
Det är därför man har kamerakalibrering.Curik skrev:Tänk på att alla bilar inte är skapade exakt lika. Små skillnader i exempelvis hur kamerorna är monterade kan göra skillnad.
Om WholeMarsCatalog och andra har problem med liknande test så fuskar inte nödvändigtvis O'Dowd.[JM] skrev:Om det är Scam O'dowd testet du refererar till så kan du se i denna video hur dom har gaspedalen nertryckt samtidigt som FSDn är på och således stannar inte bilen för dockan.
Jag försvarar inte O'Dowd över huvud taget, men Tesla verkar inte ens med en 99% säkerhet identifiera objekt som t ex fotgängare som kommer i från sidan, det är uppenbart för mig i alla fall. Under optimala förhållanden kanske det är något högre. Men i regn eller skymning eller motljus är det lägre.
För L2 är det helt ok, men det duger inte för autonomi. Där behöver man göra fel mycket mer sällan (kanske en per miljon? miljard?).
Jag tycker folk verkar har svårt att förstå skillnaden på det funkar oftast och det funkar konsekvent både här på forumet och i allmänhet när man pratar om steget från förarassistans till autonomi. Det är ett väldigt stort gap däremellan. Många många år tror jag (och jag hoppas jag har fel).
Att Tesla har en bra förarassistans tror jag vi är överrens om. Den funkar oftast mycket bra.
Re: FSD Beta är imponerande!
Tack för länkarna. Intressant att följa vad som händer i usa. Om det stämmer att man tryckt ned gaspedalen under testen så vill man gärna höra kommentaren varför man gjorde det.[JM] skrev:Maw skrev:[JM] skrev:Maw skrev:agehall skrev:Om det är Scam O'dowd testet du refererar till så kan du se i denna video hur dom har gaspedalen nertryckt samtidigt som FSDn är på och således stannar inte bilen för dockan.
När ADAC testar euro ncap mot fotgängare så ser det ut så här.
Model X
Model 3
Kolla från 2 min in i klippen
Vill bara påpeka att jag bara kört Tesla i knappt 6 månader, endast kört 2 400 mil och har inte köpt FSD utan kör bara med ”standard”. Är ingen expert eller har vana av andra system - bara Skodas fartkontroll.. har haft några spökbromsningar som i och för sig känts obehagliga men tycker det har blivit bättre med de två senaste uppdateringarna.
Det är intressant att följa Teslas arbete och jag hoppas verkligen att de kommer framåt - men tror det är långt till helt självkörande.
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok