RagWal skrev:Vet man hur "beta-avtalet" ser ut? Om det inte är olagligt att köra betan och Tesla kräver extraordinär vaksamhet, är det då så illa? Jag hävdar isf att detta är ETT sätt att lösa det på. Någon gång måste steget tas ut i den breda verkligheten. Det steget har Tesla inte tagit än. Att ha 100000 anställda förare som tycker att det är bra en vacker dag gör ju inte att produkten är säker för alla?
Vad är kriterierna för att släppa det till en större allmänhet? Jag tänker någon sorts statistik på olyckor eller helst bara riskabla manövrer, egentligen inte dålig funktion där användaren vackert tar över.
Säkerhet är ju det som bör krävas och sannolikt regleras. Bra funktion är upp till användarna att bedöma.
Det finns inget NDA längre utan du använder bilen som kund, och lovar att vara uppmärksam och ha händerna på ratten, men Tesla har inga system som ser till att du verkligen gör som dom säger (det systemet är designat för).
Frågan är ju vad "det" är som Tesla löser. Autopilot/FSD är inte autonomt (L4). Det är förarassistans (L2) och kommer att vara det i flera flera år. Kanske för alltid med nuvarande bilar. Ändå så underlåter man att ha förarövervakning på rimlig nivå. Man har sålt "FSD", så kunderna förväntar sig att det lever upp till namnet.
Att rulla ut till någon bred allmänhet tycker jag är helt orimligt, baserat på prestandan och användbarheten, men Tesla har ett intresse av att kunna intäktsföra pengarna man tagit in, så vi får se.
Det jag tror kommer att hända från myndighetshåll är:
* Tillverkare måste specificera ODD (operational design domain, det systemet klarar av) och systemet kommer inte gå att slå på utanför ODD.
* Obligatorisk och standardiserad förarövervakning.
* Man kommer inte att få kalla ett L2-system för "self-driving".
Lustigt nog har Tesla lagt till två infraröda kameror "i smyg" i S/X-refreshen, så man är väl medvetna om att det man har (i 3/Y) inte är tillräckligt. I gamla S/X finns ju ingenting (förutom wheel torque).
Ex
http://www.autonocast.com/blog/2021/9/2 ... er-homendy (hela är intressant men gällande detta, 34min -> 39min).