FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

rockard skrev:
Jag köpte en bil för över en miljon baserat på Elons lögner. Electrec har på sin höjd kostat mig ett extra klick med musen. Vi har lite olika syn på vem som är värst av dessa.
Trodde du verkligen att bilen du köpte skulle förvandlas till en robotaxi i Sverige inom närmaste åren? Tesla var tydliga med att det var framtida funktioner som även kräver myndigheters godkännande när du köpte bilen.

Men självklart sjukt trist om någon har hoppats på det och blivit besviken. Jag hävdar ändå att sälja strunt är värre än att vara överdrivet optimistisk.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av MWall »

Jordad skrev:
rockard skrev:
Jag köpte en bil för över en miljon baserat på Elons lögner. Electrec har på sin höjd kostat mig ett extra klick med musen. Vi har lite olika syn på vem som är värst av dessa.
Trodde du verkligen att bilen du köpte skulle förvandlas till en robotaxi i Sverige inom närmaste åren? Tesla var tydliga med att det var framtida funktioner som även kräver myndigheters godkännande när du köpte bilen.

Men självklart sjukt trist om någon har hoppats på det och blivit besviken. Jag hävdar ändå att sälja strunt är värre än att vara överdrivet optimistisk.

Nej men han kanske trodde att FSD skulle leva upp till namnet? Är ju en av de saker Missy Cummings har kritiserat tydligen. Med rätta. Det är ju inte ens nära FULL SELF DRIVING.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

MWall skrev:
Nej men han kanske trodde att FSD skulle leva upp till namnet? Är ju en av de saker Missy Cummings har kritiserat tydligen. Med rätta. Det är ju inte ens nära FULL SELF DRIVING.
Missy Cummings har väl ingen tro till Machine Learning och tror att Teslas strategi är helt omöjlig och har därför också problem med att Tesla kallar det FSD.

Men självklart är det okej att vara besviken på att Tesla inte har lyckats levera bra funktioner hit ännu. Det har avhandlats mängder av gånger på det här forumet. Regulation 79 kom ivägen och Tesla har nog inte heller prioriterat det alls. Jag håller med om att det är tråkigt. Men mer intressant är vad som kan komma hit framöver. Första borde vara kamerabaserade parkeringsfunktionen.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av MWall »

Jordad skrev:
MWall skrev:
Nej men han kanske trodde att FSD skulle leva upp till namnet? Är ju en av de saker Missy Cummings har kritiserat tydligen. Med rätta. Det är ju inte ens nära FULL SELF DRIVING.
Missy Cummings har väl ingen tro till Machine Learning och tror att Teslas strategi är helt omöjlig och har därför också problem med att Tesla kallar det FSD.

Men självklart är det okej att vara besviken på att Tesla inte har lyckats levera bra funktioner hit ännu. Det har avhandlats mängder av gånger på det här forumet. Regulation 79 kom ivägen och Tesla har nog inte heller prioriterat det alls. Jag håller med om att det är tråkigt. Men mer intressant är vad som kan komma hit framöver. Första borde vara kamerabaserade parkeringsfunktionen.

Tesla har lovat "FSD" sen 2016 väl? Har ju hela tiden varit "nära". Man håller liksom köparna på tå. Hotar med kommande prishöjning och what not. Jag tycker det är skamligt.

Sen är det ett jäkla tjat om EU. Som om man i en Tesla i USA kan luta sig tillbaka och göra nåt helt annat... Som namnet antyder. Vad jag vet så är inte ens den limiterade betan som särskilt utvalda får tillgång till nära att klara vad Elon lovade redan för 5 år sen. Det skulle köras coast to coast helt själv nåt år. 2017?

https://elonsbrokenpromises.com/autopilot.php

Dock verkar han alltid förlåtas av vissa. "Han är bara tidsoptimist" brukar det heta. Men är det ok att lura folk att köpa FSD för sjukt stora pengar i tron om att det "snart ska fungera" som utlovat? Kanske hota med att priset kommer höjas vid nästa kvartalsslut för att få lite extra fart på pengaflödet in? Jag tycker verkligen inte det känns helt ok att hetsa folk att köpa luft.


Edit: Om det är möjligt att nå fram med Teslas strategi eller inte kan jag inte bedöma. Men vilka _oberoende_ experter och forskare säger att det är det? (Då räknas inte de där vanliga Elon-polarna som t ex Lex Fridman.)
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av RagWal »

Jordad skrev:
MWall skrev:
Nej men han kanske trodde att FSD skulle leva upp till namnet? Är ju en av de saker Missy Cummings har kritiserat tydligen. Med rätta. Det är ju inte ens nära FULL SELF DRIVING.
Missy Cummings har väl ingen tro till Machine Learning och tror att Teslas strategi är helt omöjlig och har därför också problem med att Tesla kallar det FSD.

Men självklart är det okej att vara besviken på att Tesla inte har lyckats levera bra funktioner hit ännu. Det har avhandlats mängder av gånger på det här forumet. Regulation 79 kom ivägen och Tesla har nog inte heller prioriterat det alls. Jag håller med om att det är tråkigt. Men mer intressant är vad som kan komma hit framöver. Första borde vara kamerabaserade parkeringsfunktionen.
Jag tror Tesla fokuserar på att lösa de grundläggande teknikerna och infrastrukturen/processerna som krävs för FSD från grunden. Detta istället för att lappa ihop det man har idag till en produkt, typ motorvägskörning, vision only-parkering etc. Får man en good enough kärna och förbättringsprocesserna på plats är resten "bara" en twist på det hela. Man siktar högt och skippar delleveranserna på vägen som annars skulle kräva underhåll som ändå inte använder "rätt" kärna.
Annars hade man säkert kunnat förbättra tex filkörning etc på motorväg redan tidigare.
Högt spel eftersom det tar längre till till en bra delprodukt och det tär på tex kunders tålamod. Men ju bättre kärnan blir desto lättare blir det att implementera produkterna ovanpå det.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

RagWal skrev:
Jordad skrev:
MWall skrev:
Nej men han kanske trodde att FSD skulle leva upp till namnet? Är ju en av de saker Missy Cummings har kritiserat tydligen. Med rätta. Det är ju inte ens nära FULL SELF DRIVING.
Missy Cummings har väl ingen tro till Machine Learning och tror att Teslas strategi är helt omöjlig och har därför också problem med att Tesla kallar det FSD.

Men självklart är det okej att vara besviken på att Tesla inte har lyckats levera bra funktioner hit ännu. Det har avhandlats mängder av gånger på det här forumet. Regulation 79 kom ivägen och Tesla har nog inte heller prioriterat det alls. Jag håller med om att det är tråkigt. Men mer intressant är vad som kan komma hit framöver. Första borde vara kamerabaserade parkeringsfunktionen.
Jag tror Tesla fokuserar på att lösa de grundläggande teknikerna och infrastrukturen/processerna som krävs för FSD från grunden. Detta istället för att lappa ihop det man har idag till en produkt, typ motorvägskörning, vision only-parkering etc. Får man en good enough kärna och förbättringsprocesserna på plats är resten "bara" en twist på det hela. Man siktar högt och skippar delleveranserna på vägen som annars skulle kräva underhåll som ändå inte använder "rätt" kärna.
Annars hade man säkert kunnat förbättra tex filkörning etc på motorväg redan tidigare.
Högt spel eftersom det tar längre till till en bra delprodukt och det tär på tex kunders tålamod. Men ju bättre kärnan blir desto lättare blir det att implementera produkterna ovanpå det.
Ja men de släpper ändå en del delfunktioner under tiden. Kamerbaserad parkering kom först till nya S/X i USA. För några dagar sedan släpptes det även till MY. Snart släpps det antagligen till M3 och förhoppningsvis kan vi även få det hit. Nästa stora steg är single stack där man använder FSD-beta även till motorväg. Jag hoppas på att vi kanske kan få FSD-betakoden även här då. Den kommer fortfarande ha alla begränsningar vi har idag men funktionen kommer bli mycket bättre. FSD-beta kör mer naturligt, den anpassar tex hastigheten innan skylt och stannar för gångtrafikanter, cyklister och massa annat. Bara visualisering hade varit trevlig att få.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

MWall skrev:
Edit: Om det är möjligt att nå fram med Teslas strategi eller inte kan jag inte bedöma. Men vilka _oberoende_ experter och forskare säger att det är det? (Då räknas inte de där vanliga Elon-polarna som t ex Lex Fridman.)
Lex Fridman har varit kritisk under lång tid och skeptisk till att Teslas strategi ens är möjlig. Däremot har ändrat sig lite sedan AI-day. Att kalla honom Elonpolare är överdrivet.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6097
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
MWall skrev:
Edit: Om det är möjligt att nå fram med Teslas strategi eller inte kan jag inte bedöma. Men vilka _oberoende_ experter och forskare säger att det är det? (Då räknas inte de där vanliga Elon-polarna som t ex Lex Fridman.)
Lex Fridman har varit kritisk under lång tid och skeptisk till att Teslas strategi ens är möjlig. Däremot har ändrat sig lite sedan AI-day. Att kalla honom Elonpolare är överdrivet.
Nä det är det inte. Hans intervjuer med Elon är rena soft-ball-festen. Det är få som vågar stöta sig med Elon, för man vet vad som händer då.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6097
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

RagWal skrev:
spacecoin skrev:
Safety score 99 != safe driver
Jag tolkar inlägget som att du vill säga att det finns idioter överallt.
Du kan tolka det som att om ett bolag hade haft en anställd testförare som betedde sig så här hade hen fått sparken på sekunden eftersom bolaget är accountable för olyckor. Tesla försöker smita ifrån det ansvaret genom att skylla på föraren (kunden) och det är djupt olyckligt för hela branschen. Självreglering är bäst, men nu funkar ju uppenbarligen inte det (ex SAE J3300/3) och då kommer myndigheterna tyvärr att klampa in, och det riskerar att drabba alla aktörer på ett negativt sätt.

Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
RagWal skrev:
spacecoin skrev:
Safety score 99 != safe driver
Jag tolkar inlägget som att du vill säga att det finns idioter överallt.
Du kan tolka det som att om ett bolag hade haft en anställd testförare som betedde sig så här hade hen fått sparken på sekunden eftersom bolaget är accountable för olyckor. Tesla försöker smita ifrån det ansvaret genom att skylla på föraren (kunden) och det är djupt olyckligt för hela branschen. Självreglering är bäst, men nu funkar ju uppenbarligen inte det (ex SAE J3300/3) och då kommer myndigheterna tyvärr att klampa in, och det riskerar att drabba alla aktörer på ett negativt sätt.

Mannen som har det där twitterkontot är märklig. Han jobbar tydligen med att ta fram enklare långsamma autonoma fordon. Men han verkar istället ägna all sin tid till att twittra eller göra Youtubevideos om allt som han tycker Tesla och Elon Musk gör fel. Det är ju helt tokigt. Han skulle lägga den energi på sitt jobb. Det hade varit långt mer produktivt.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Larofo »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
RagWal skrev:
spacecoin skrev:
Safety score 99 != safe driver
Jag tolkar inlägget som att du vill säga att det finns idioter överallt.
Du kan tolka det som att om ett bolag hade haft en anställd testförare som betedde sig så här hade hen fått sparken på sekunden eftersom bolaget är accountable för olyckor. Tesla försöker smita ifrån det ansvaret genom att skylla på föraren (kunden) och det är djupt olyckligt för hela branschen. Självreglering är bäst, men nu funkar ju uppenbarligen inte det (ex SAE J3300/3) och då kommer myndigheterna tyvärr att klampa in, och det riskerar att drabba alla aktörer på ett negativt sätt.

Mannen som har det där twitterkontot är märklig. Han jobbar tydligen med att ta fram enklare långsamma autonoma fordon. Men han verkar istället ägna all sin tid till att twittra eller göra Youtubevideos om allt som han tycker Tesla och Elon Musk gör fel. Det är ju helt tokigt. Han skulle lägga den energi på sitt jobb. Det hade varit långt mer produktivt.
Han påminner m a o starkt om en del märkliga individer på det här forumet. :D
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3281
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Maw »

Jordad skrev:
Mannen som har det där twitterkontot är märklig. Han jobbar tydligen med att ta fram enklare långsamma autonoma fordon. Men han verkar istället ägna all sin tid till att twittra eller göra Youtubevideos om allt som han tycker Tesla och Elon Musk gör fel. Det är ju helt tokigt. Han skulle lägga den energi på sitt jobb. Det hade varit långt mer produktivt.
Ser du det generellt som problematiskt och improduktivt att visa på fel och brister som görs av storföretag och dess ledare? Eller är det bara när Tesla och Elon granskas?
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av RagWal »

spacecoin skrev:
RagWal skrev:
spacecoin skrev:
Safety score 99 != safe driver
Jag tolkar inlägget som att du vill säga att det finns idioter överallt.
Du kan tolka det som att om ett bolag hade haft en anställd testförare som betedde sig så här hade hen fått sparken på sekunden eftersom bolaget är accountable för olyckor. Tesla försöker smita ifrån det ansvaret genom att skylla på föraren (kunden) och det är djupt olyckligt för hela branschen. Självreglering är bäst, men nu funkar ju uppenbarligen inte det (ex SAE J3300/3) och då kommer myndigheterna tyvärr att klampa in, och det riskerar att drabba alla aktörer på ett negativt sätt.

Jag förstår din vinkel. Men är det Tesla eller han som är värst? Han gör ju uppenbarligen helt mot Teslas instruktioner. Alla system kan missbrukas och ivissa användare är extra kreativa. Vi får se hur länge han får behålla betan.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
MWall skrev:
Edit: Om det är möjligt att nå fram med Teslas strategi eller inte kan jag inte bedöma. Men vilka _oberoende_ experter och forskare säger att det är det? (Då räknas inte de där vanliga Elon-polarna som t ex Lex Fridman.)
Lex Fridman har varit kritisk under lång tid och skeptisk till att Teslas strategi ens är möjlig. Däremot har ändrat sig lite sedan AI-day. Att kalla honom Elonpolare är överdrivet.
Nä det är det inte. Hans intervjuer med Elon är rena soft-ball-festen. Det är få som vågar stöta sig med Elon, för man vet vad som händer då.
Ja Lex Fridman brukar vara snäll i intervjuer. De med Elon handlade väl inte så mycket om autonomi och var mer filosofiska. Jag minns att jag inte tyckte de gav någonting.

Jag orkar inte leta igenom alla Lex Fridmans videos men hans kritik har varit den som de utrycker i den här videon:

Jag tror personligen att de har fel. Självkörande bilar måste inte förstå alla situationer likt en människa gör för att vara säkra. Jag tror att de räcker med att självkörande bilar har ett frammanat försiktigt handlingsmönster i kombination med överlägsen reaktionsförmåga för att vara avsevärt säkrare än en människa. Framtiden får utvisa om det stämmer eller inte.
Senast redigerad av Jordad, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

RagWal skrev:
spacecoin skrev:
RagWal skrev:
spacecoin skrev:
Safety score 99 != safe driver
Jag tolkar inlägget som att du vill säga att det finns idioter överallt.
Du kan tolka det som att om ett bolag hade haft en anställd testförare som betedde sig så här hade hen fått sparken på sekunden eftersom bolaget är accountable för olyckor. Tesla försöker smita ifrån det ansvaret genom att skylla på föraren (kunden) och det är djupt olyckligt för hela branschen. Självreglering är bäst, men nu funkar ju uppenbarligen inte det (ex SAE J3300/3) och då kommer myndigheterna tyvärr att klampa in, och det riskerar att drabba alla aktörer på ett negativt sätt.

Jag förstår din vinkel. Men är det Tesla eller han som är värst? Han gör ju uppenbarligen helt mot Teslas instruktioner. Alla system kan missbrukas och ivissa användare är extra kreativa. Vi får se hur länge han får behålla betan.
Jag har inte sett videon men det såg ut som en X. Har han verkligen en X Plaid? För det är väl enda X som har levererats med kupekamera hittils?
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av rockard »

Jordad skrev:
rockard skrev:
Jag köpte en bil för över en miljon baserat på Elons lögner. Electrec har på sin höjd kostat mig ett extra klick med musen. Vi har lite olika syn på vem som är värst av dessa.
Trodde du verkligen att bilen du köpte skulle förvandlas till en robotaxi i Sverige inom närmaste åren? Tesla var tydliga med att det var framtida funktioner som även kräver myndigheters godkännande när du köpte bilen.

Men självklart sjukt trist om någon har hoppats på det och blivit besviken. Jag hävdar ändå att sälja strunt är värre än att vara överdrivet optimistisk.
Ja du, det måste ju vara mig det är fel på, hur kunde jag få för mig att tycka att Muskegutten kunde kritiseras. Han sa ju bara att självkörning var ett löst problem och sålde en bil till mig som beskrevs som att den hade allt som krävs för att köra sig själv, allt som fattades var bara lite lagändringar. Hur kunde jag få det till att han säljer strunt och därför är klandervärd, det är ju så klart hos mig felet ligger. Glömde det.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av rockard »

flipmac skrev:
rockard skrev:
Jag köpte en bil för över en miljon baserat på Elons lögner. Electrec har på sin höjd kostat mig ett extra klick med musen. Vi har lite olika syn på vem som är värst av dessa.
Det låter surt. Vad hade du köpt istället om du hade kunnat ändra beslutet idag?
Vad spelar det för roll? Tycker du att det finns ett svar på den frågan som rättfärdigar att ljuga om sin produkt och lura folk?
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6097
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

RagWal skrev:
spacecoin skrev:
RagWal skrev:
spacecoin skrev:
Safety score 99 != safe driver
Jag tolkar inlägget som att du vill säga att det finns idioter överallt.
Du kan tolka det som att om ett bolag hade haft en anställd testförare som betedde sig så här hade hen fått sparken på sekunden eftersom bolaget är accountable för olyckor. Tesla försöker smita ifrån det ansvaret genom att skylla på föraren (kunden) och det är djupt olyckligt för hela branschen. Självreglering är bäst, men nu funkar ju uppenbarligen inte det (ex SAE J3300/3) och då kommer myndigheterna tyvärr att klampa in, och det riskerar att drabba alla aktörer på ett negativt sätt.

Jag förstår din vinkel. Men är det Tesla eller han som är värst? Han gör ju uppenbarligen helt mot Teslas instruktioner. Alla system kan missbrukas och ivissa användare är extra kreativa. Vi får se hur länge han får behålla betan.
Båda gör ju fel. Mest fel gör Tesla. Konsekvensen blir troligen regleringar pga Teslas agerande; och inte pga kunder som missbrukar funktionen eller NHTSA, NTSB, Missy Cummings, Jennifer Homendy eller andra personer som är kritiska. Det kommer att drabba alla som jobbar med självkörning.

Edit: Jag kan rekommendera detta podcastavsnitt på ämnet: http://www.autonocast.com/blog/2021/10/ ... washington om någon vill ha lite mer analys.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

10.4 är på gång.
Screenshot_20211028-073847_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av RagWal »

spacecoin skrev:
RagWal skrev:
spacecoin skrev:
RagWal skrev:
spacecoin skrev:
Safety score 99 != safe driver
Jag tolkar inlägget som att du vill säga att det finns idioter överallt.
Du kan tolka det som att om ett bolag hade haft en anställd testförare som betedde sig så här hade hen fått sparken på sekunden eftersom bolaget är accountable för olyckor. Tesla försöker smita ifrån det ansvaret genom att skylla på föraren (kunden) och det är djupt olyckligt för hela branschen. Självreglering är bäst, men nu funkar ju uppenbarligen inte det (ex SAE J3300/3) och då kommer myndigheterna tyvärr att klampa in, och det riskerar att drabba alla aktörer på ett negativt sätt.

Jag förstår din vinkel. Men är det Tesla eller han som är värst? Han gör ju uppenbarligen helt mot Teslas instruktioner. Alla system kan missbrukas och ivissa användare är extra kreativa. Vi får se hur länge han får behålla betan.
Båda gör ju fel. Mest fel gör Tesla. Konsekvensen blir troligen regleringar pga Teslas agerande; och inte pga kunder som missbrukar funktionen eller NHTSA, NTSB, Missy Cummings, Jennifer Homendy eller andra personer som är kritiska. Det kommer att drabba alla som jobbar med självkörning.

Edit: Jag kan rekommendera detta podcastavsnitt på ämnet: http://www.autonocast.com/blog/2021/10/ ... washington om någon vill ha lite mer analys.
Vet man hur "beta-avtalet" ser ut? Om det inte är olagligt att köra betan och Tesla kräver extraordinär vaksamhet, är det då så illa? Jag hävdar isf att detta är ETT sätt att lösa det på. Någon gång måste steget tas ut i den breda verkligheten. Det steget har Tesla inte tagit än. Att ha 100000 anställda förare som tycker att det är bra en vacker dag gör ju inte att produkten är säker för alla?

Vad är kriterierna för att släppa det till en större allmänhet? Jag tänker någon sorts statistik på olyckor eller helst bara riskabla manövrer, egentligen inte dålig funktion där användaren vackert tar över.
Säkerhet är ju det som bör krävas och sannolikt regleras. Bra funktion är upp till användarna att bedöma.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6097
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

RagWal skrev:
Vet man hur "beta-avtalet" ser ut? Om det inte är olagligt att köra betan och Tesla kräver extraordinär vaksamhet, är det då så illa? Jag hävdar isf att detta är ETT sätt att lösa det på. Någon gång måste steget tas ut i den breda verkligheten. Det steget har Tesla inte tagit än. Att ha 100000 anställda förare som tycker att det är bra en vacker dag gör ju inte att produkten är säker för alla?

Vad är kriterierna för att släppa det till en större allmänhet? Jag tänker någon sorts statistik på olyckor eller helst bara riskabla manövrer, egentligen inte dålig funktion där användaren vackert tar över.
Säkerhet är ju det som bör krävas och sannolikt regleras. Bra funktion är upp till användarna att bedöma.
Det finns inget NDA längre utan du använder bilen som kund, och lovar att vara uppmärksam och ha händerna på ratten, men Tesla har inga system som ser till att du verkligen gör som dom säger (det systemet är designat för).

Frågan är ju vad "det" är som Tesla löser. Autopilot/FSD är inte autonomt (L4). Det är förarassistans (L2) och kommer att vara det i flera flera år. Kanske för alltid med nuvarande bilar. Ändå så underlåter man att ha förarövervakning på rimlig nivå. Man har sålt "FSD", så kunderna förväntar sig att det lever upp till namnet.

Att rulla ut till någon bred allmänhet tycker jag är helt orimligt, baserat på prestandan och användbarheten, men Tesla har ett intresse av att kunna intäktsföra pengarna man tagit in, så vi får se.

Det jag tror kommer att hända från myndighetshåll är:
* Tillverkare måste specificera ODD (operational design domain, det systemet klarar av) och systemet kommer inte gå att slå på utanför ODD.
* Obligatorisk och standardiserad förarövervakning.
* Man kommer inte att få kalla ett L2-system för "self-driving".

Lustigt nog har Tesla lagt till två infraröda kameror "i smyg" i S/X-refreshen, så man är väl medvetna om att det man har (i 3/Y) inte är tillräckligt. I gamla S/X finns ju ingenting (förutom wheel torque).

Ex http://www.autonocast.com/blog/2021/9/2 ... er-homendy (hela är intressant men gällande detta, 34min -> 39min).
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
RagWal skrev:
Vet man hur "beta-avtalet" ser ut? Om det inte är olagligt att köra betan och Tesla kräver extraordinär vaksamhet, är det då så illa? Jag hävdar isf att detta är ETT sätt att lösa det på. Någon gång måste steget tas ut i den breda verkligheten. Det steget har Tesla inte tagit än. Att ha 100000 anställda förare som tycker att det är bra en vacker dag gör ju inte att produkten är säker för alla?

Vad är kriterierna för att släppa det till en större allmänhet? Jag tänker någon sorts statistik på olyckor eller helst bara riskabla manövrer, egentligen inte dålig funktion där användaren vackert tar över.
Säkerhet är ju det som bör krävas och sannolikt regleras. Bra funktion är upp till användarna att bedöma.
Det finns inget NDA längre utan du använder bilen som kund, och lovar att vara uppmärksam och ha händerna på ratten, men Tesla har inga system som ser till att du verkligen gör som dom säger (det systemet är designat för).

Fråga är ju vad "det" är som Tesla löser. Autopilot/FSD är inte autonomt (L4). Det är förarassistans (L2) och kommer att vara det i flera flera år. Kanske för alltid med nuvarande bilar. Ändå så underlåter man att ha förarövervakning på rimlig nivå. Man har sålt "FSD", så kunderna förväntar sig att det lever upp till namnet.

Att rulla ut till någon bred allmänhet tycker jag är helt orimligt, baserat på prestandan och användbarheten, men Tesla har ett intresse av att kunna intäktsföra pengarna man tagit in, så vi får se.

Det jag tror kommer att hända från myndighetshåll är:
* Tillverkare måste specificera ODD (operational design domain, det systemet klarar av) och systemet kommer inte gå att slå på utanför ODD.
* Obligatorisk och standardiserad förarövervakning.
* Man kommer inte att få kalla ett L2-system för "self-driving".

Lustigt nog har Tesla lagt till två infraröda kameror "i smyg" i S/X-refreshen, så man är väl medvetna om att det man har (i 3/Y) inte är tillräckligt. I gama S/X finns ju ingenting (förutom wheel torque).

Ex http://www.autonocast.com/blog/2021/9/2 ... er-homendy (hela är intressant men gällande detta, 34min -> 39min).
Alla Teslor med kupekamera har förarövervakning genom den sedan några månader tillbaka. Tesla ser hur ofta bilen varnar dig om du är ouppmärksam. Man kommer garanterat bli utesluten från FSD-beta om man missbrukar den. Tesla säger att de redan har uteslutit förare men jag har inte sett det bekräftat.

Tesla har inte börjat erkänna pengarna från FSD ännu efter att ha släppt FSD-beta. Man kommer antagligen inte göra det förrän man kan levera till alla kunder. Summan är hittils begränsad och det skulle knappt synas i resultatet ändå. Skulle Tesla framöver leverera en riktigt grym tjänst som nästan alla som köper en Tesla vill ha så kommer det göra större skillnad. Men vi är en bra bit ifrån det idag.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av RagWal »

spacecoin skrev:
RagWal skrev:
Vet man hur "beta-avtalet" ser ut? Om det inte är olagligt att köra betan och Tesla kräver extraordinär vaksamhet, är det då så illa? Jag hävdar isf att detta är ETT sätt att lösa det på. Någon gång måste steget tas ut i den breda verkligheten. Det steget har Tesla inte tagit än. Att ha 100000 anställda förare som tycker att det är bra en vacker dag gör ju inte att produkten är säker för alla?

Vad är kriterierna för att släppa det till en större allmänhet? Jag tänker någon sorts statistik på olyckor eller helst bara riskabla manövrer, egentligen inte dålig funktion där användaren vackert tar över.
Säkerhet är ju det som bör krävas och sannolikt regleras. Bra funktion är upp till användarna att bedöma.
Det finns inget NDA längre utan du använder bilen som kund, och lovar att vara uppmärksam och ha händerna på ratten, men Tesla har inga system som ser till att du verkligen gör som dom säger (det systemet är designat för).

Frågan är ju vad "det" är som Tesla löser. Autopilot/FSD är inte autonomt (L4). Det är förarassistans (L2) och kommer att vara det i flera flera år. Kanske för alltid med nuvarande bilar. Ändå så underlåter man att ha förarövervakning på rimlig nivå. Man har sålt "FSD", så kunderna förväntar sig att det lever upp till namnet.

Att rulla ut till någon bred allmänhet tycker jag är helt orimligt, baserat på prestandan och användbarheten, men Tesla har ett intresse av att kunna intäktsföra pengarna man tagit in, så vi får se.

Det jag tror kommer att hända från myndighetshåll är:
* Tillverkare måste specificera ODD (operational design domain, det systemet klarar av) och systemet kommer inte gå att slå på utanför ODD.
* Obligatorisk och standardiserad förarövervakning.
* Man kommer inte att få kalla ett L2-system för "self-driving".

Lustigt nog har Tesla lagt till två infraröda kameror "i smyg" i S/X-refreshen, så man är väl medvetna om att det man har (i 3/Y) inte är tillräckligt. I gamla S/X finns ju ingenting (förutom wheel torque).

Ex http://www.autonocast.com/blog/2021/9/2 ... er-homendy (hela är intressant men gällande detta, 34min -> 39min).
Jag var inte ute efter killgissningar och gubbtyckanden utan resonemang om förutsättningarna framåt.
Att man inför irkamera är väl långt ifrån ett bevis på att det behövs för L4/L5.
Att Tesla idag har en L2 har ju inget med målsättningen att göra. Givetvia kommer man inte släppa brett med dagens FSD beta. Teslas har ju förarövervakning men på vilken nivå är inget du eller jag vet mycket om. Mina funderingar rörde vad som krävdes för att kunna komma dit (L4/L5) i en framtid som jag fö inte tror liggrr 'flera flera' år bort. Inte bara Tesla. Jag kanske var otydlig.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6097
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Det behövs ju absolut ingen förarövervakning alls i L4 eftersom bilen då är autonom och inte kräver förare...

Att Tesla investerar i förarövervaknings-hw är däremot ett tecken på att man inte tror att L4 är uppnåeligt i närtid (eller att man inte är intresserad av L4). Just nu är man bland de sämsta där och jag hoppas att Tesla blir bäst där, för det skulle göra bilarna mycket mer säkra.

Det som krävs för att komma från L2 och "ADAS med styrning" (när man kan köra lagligt på ett konsekvent sätt) till L4 är reliabilitet. De flesta som jobbar med detta tror att det krävs redundanta input från parallella sensor-tekniker (typ Lidar/vision/radar/ultraljud) för att uppnå tillräcklig säkerhet i icke-optimala förhållanden i vart fall (ex regn/snö, motljus, mörker etc). De flesta nya bilar som har ambitioner att köra väl utrustas med kameror + lidar, eftersom lidar gått ned i pris.

Det som återstår är att tugga decimaler, och det verkar det inte som Tesla har fokus på just nu med tanke på hur tätt det är mellan interventions. Därför tror jag att det kommer att ta minst 4-5 år innan Tesla kommer till L4 i någon ODD som inte bara är motorväg i torrt väglag i dagsljus, om ens det.

Om du har runt en miljon autonoma bilar på vägen så behöver du en rätt hög MTBF för att inte krocka varje timme.... Just nu så är det inte många kilometer bilen kan köra utan hjälp i stadsmiljö och varje decimal blir svårare och svårare.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Xeik »

Jag har ingen alls insikt i hur sådant här fungerar, eller iallafall är tänkt att fungera.
En del här inne verkar dock kunna mer än de som de facto jobbar med utveckling av självkörning.
Så jag undrar då över Lidar. Många verkar påstå att det är ett krav för att kunna nå full självkörning. Men som jag förstår det så fungerar Lidar i princip inte alls så fort det är nederbörd?
Är det då tanken att dessa system med Lidar ska falla tillbaka på enbart kameror så fort det är sämre förhållanden? Så kamerorna ska klara de sämsta förhållanden själva. Då förstår jag inte riktigt vad Lidar ska tillföra, förutom ett möjligtvis säkrare system vid bra väder. Och sedan ett då betydligt sämre alt ej möjligt system vid nederbörd.
Riktig självkörning bör väl iallafall klara de allra flesta förhållanden utan några hinder.
Skriv svar