FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

spacecoin skrev:
Zalman3 skrev:
spacecoin skrev:
Zalman3 skrev:
Vore intressant att i en Simulator köra 5 timmar efter en tråkig skogsväg nästan utan trafik, med och utan AP.
Och sen hoppar en älg fram på vägen.
Och se vem som klarar älgen bäst.
Det finns mängder av forskning på att den som gör själv är mer uppmärksam. Obs att Teslas AP inte är designad för det du beskriver.
Så du rekommenderar att jag slår av AP2 eftersom den är farlig?
Tesla rekommenderar det. Från manualen:
Warning: Autosteer is intended for use only on highways and limited-access roads with a fully attentive driver. When using Autosteer, hold the steering wheel and be mindful of road conditions and surrounding traffic. Do not use Autosteer on city streets, in construction zones, or in areas where bicyclists or pedestrians may be present. Never depend on Autosteer to determine an appropriate driving path. Always be prepared to take immediate action. Failure to follow these instructions could cause damage, serious injury or death.
1. Fungerar alla biltillverkares system på samma sätt?
2. Har alla samma villkor?

Förresten, har inte Audi A8 nivå 3?

The new Audi A8 – conditional automated at level 3.
https://www.audi-mediacenter.com/en/on- ... vel-3-9307
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Kan jag på något sätt lura Volvos Drive Assist så att den kör hela tiden själv?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Zalman3 skrev:
spacecoin skrev:
Zalman3 skrev:
1. Fungerar alla biltillverkares system på samma sätt?
2. Har alla samma villkor?

Förresten, har inte Audi A8 nivå 3?
The new Audi A8 – conditional automated at level 3.
https://www.audi-mediacenter.com/en/on- ... vel-3-9307
1. Nej. De flesta tillverkare tillåter inte att man använder systemet utanför de ramar man testat det.

2. Nej. Se 1.

Ang L3: Det finns några till: EQS t ex. Det måste ju finnas lagstiftning isf som t ex i Tyskland. I L3 kan du surfa och svara på mail från förarsätet t ex.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »


1. Nej. De flesta tillverkare tillåter inte att man använder systemet utanför de ramar man testat det.
Är det bara inom godkända geografiska områden som självkörningen ens går att aktivera?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Zalman3 skrev:

1. Nej. De flesta tillverkare tillåter inte att man använder systemet utanför de ramar man testat det.
Är det bara inom godkända geografiska områden som självkörningen ens går att aktivera?
Jag kan inte alla system, men så funkar t ex Supercruise och EQS. Vissa vägar stöds, andra inte. Ofta är det ju samma vägar som Tesla anser att man kan använda AP på.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Nu när ny teknik ger möjlighet till nästan 100% övervakning av hur en bilförare kör.

Ska man ta körkortet av de 1000 farligaste bilförarna i Sverige?
Olyckorna skulle minska eftersom de står för en oproportionerligt stor andel av olyckorna.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Zalman3 skrev:
Nu när ny teknik ger möjlighet till nästan 100% övervakning av hur en bilförare kör.

Ska man ta körkortet av de 1000 farligaste bilförarna i Sverige?
Olyckorna skulle minska eftersom de står för en oproportionerligt stor andel av olyckorna.
Det hoppas jag redan man gör. Det har vi lagstiftning som reglerar.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Jag kör mycket vägen mellan Umeå och Östersund med AP2 påslagen.
Mycket 80-100 km/h väg och nästan ingen trafik.

Eftersom jag slipper jobbet med att flytta ratten några millimeter hela tiden kommer jag fram mera utvilad och därmed säkrare som förare.
Givetvis är jag alert så jag kan agera om en älg kliver fram på vägen.

Har utgått ifrån att alla andra nivå2 system fungerat på samma sätt.
Förbluffade att du blir trött av den fysiska rörelsen som krävs för att styra bilen men inte av att sitta beredd att agera. Skulle nog säga att det är tvärt om för mig. Att sitta och övervaka ett system tycker jag är uttröttande men då mer psykiskt.
Vore intressant att i en Simulator köra 5 timmar efter en tråkig skogsväg nästan utan trafik, med och utan AP.
Och sen hoppar en älg fram på vägen.
Och se vem som klarar älgen bäst.
Det här har undersökts inom flyget. Piloternas reaktionstid vid nödläge förlängs om autopiloten sköter allt. Det är bland annat därför landningar fortfarande är manuellt utförda även om planet skulle kunna landa själv. Piloten är bättre förberedd på att något ska hända.

Samma sak gäller ju säkert bilar. När du till slut känner dig trygg med autopiloten kan det ju bli frestande att göra annat som t.ex. söka lite på Spotify.

https://www.caradvice.com.au/699131/aut ... ons-study/
Då ska ju alla former av hjälp till att köra bilen förbjudas.
Eftersom en människa alltid kör bättre?

Dessutom, ju bättre bilen styr själv, ju farligare blir det eftersom människor tappar i uppmärksamhet då?
Nej, säkrast blir det om människan kör med tekniken som säkerhetsnät. Kombinera datorns outtröttlighet med människans fantastiska förmåga att dra slutsatser.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:

Förbluffade att du blir trött av den fysiska rörelsen som krävs för att styra bilen men inte av att sitta beredd att agera. Skulle nog säga att det är tvärt om för mig. Att sitta och övervaka ett system tycker jag är uttröttande men då mer psykiskt.
Vore intressant att i en Simulator köra 5 timmar efter en tråkig skogsväg nästan utan trafik, med och utan AP.
Och sen hoppar en älg fram på vägen.
Och se vem som klarar älgen bäst.
Det här har undersökts inom flyget. Piloternas reaktionstid vid nödläge förlängs om autopiloten sköter allt. Det är bland annat därför landningar fortfarande är manuellt utförda även om planet skulle kunna landa själv. Piloten är bättre förberedd på att något ska hända.

Samma sak gäller ju säkert bilar. När du till slut känner dig trygg med autopiloten kan det ju bli frestande att göra annat som t.ex. söka lite på Spotify.

https://www.caradvice.com.au/699131/aut ... ons-study/
Då ska ju alla former av hjälp till att köra bilen förbjudas.
Eftersom en människa alltid kör bättre?

Dessutom, ju bättre bilen styr själv, ju farligare blir det eftersom människor tappar i uppmärksamhet då?
Nej, säkrast blir det om människan kör med tekniken som säkerhetsnät. Kombinera datorns outtröttlighet med människans fantastiska förmåga att dra slutsatser.
I teorin. I praktiken får människor inte sällan för sig att de vet bättre, och kopplar felaktigt från automatiken, vilket leder till fatala olyckor titt som tätt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

Autobroms går ju inte att stänga av.
Den i särklass viktigaste säkerhetsutrustningen dagens bilar har. Kommer rädda liv. Framförallt på fotgängare.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av tor-ake »

Zalman3 skrev:
Nu när ny teknik ger möjlighet till nästan 100% övervakning av hur en bilförare kör.

Ska man ta körkortet av de 1000 farligaste bilförarna i Sverige?
Olyckorna skulle minska eftersom de står för en oproportionerligt stor andel av olyckorna.
Jag skulle dra till med en gissning på att de 1000 farligaste förarna redan saknar körkort. Eller har körkort men är onyktra. Min poäng är att det finns lägre hängande frukt.
Säg att man, till att börja med, kontrollerar att den som sitter bakom ratten får och är i stånd att framföra bilen, innan den ens startar.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

När jag kör på AP2 så har jag märkt att bilen håller ett längre avstånd till framförvarande bil, än vad jag själv skulle ha gjort.
Speciellt om framförvarande bil saktar in för att svänga.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

tor-ake skrev:
Zalman3 skrev:
Nu när ny teknik ger möjlighet till nästan 100% övervakning av hur en bilförare kör.

Ska man ta körkortet av de 1000 farligaste bilförarna i Sverige?
Olyckorna skulle minska eftersom de står för en oproportionerligt stor andel av olyckorna.
Jag skulle dra till med en gissning på att de 1000 farligaste förarna redan saknar körkort. Eller har körkort men är onyktra. Min poäng är att det finns lägre hängande frukt.
Säg att man, till att börja med, kontrollerar att den som sitter bakom ratten får och är i stånd att framföra bilen, innan den ens startar.
Skulle kunna vara så att en Tesla med FSD känner av att föraren vinglar så mycket på vägen att bilen stängs av.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Kan jag på något sätt lura Volvos Drive Assist så att den kör hela tiden själv?
Nej Volvos Drive Assist är inget självkörande system utan ett stödsystem till föraren.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Kan jag på något sätt lura Volvos Drive Assist så att den kör hela tiden själv?
Nej Volvos Drive Assist är inget självkörande system utan ett stödsystem till föraren.
Så om jag kör med Drive Assist, lägger en tegelsten på gasen. Och släpper ratten.
Så kör den av vägen?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Kan jag på något sätt lura Volvos Drive Assist så att den kör hela tiden själv?
Nej Volvos Drive Assist är inget självkörande system utan ett stödsystem till föraren.
Så om jag kör med Drive Assist, lägger en tegelsten på gasen. Och släpper ratten.
Så kör den av vägen?
Ja. Släpper du ratten stänger systemet av efter en liten stund. Lägger du en tegelsten på gasen beror det på kurvorna. Den kommer automatiskt bromsa för bilar du kommer ikapp. Hade du inte en Volvo tidigare?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Kan jag på något sätt lura Volvos Drive Assist så att den kör hela tiden själv?
Nej Volvos Drive Assist är inget självkörande system utan ett stödsystem till föraren.
Så om jag kör med Drive Assist, lägger en tegelsten på gasen. Och släpper ratten.
Så kör den av vägen?
Ja. Släpper du ratten stänger systemet av efter en liten stund. Lägger du en tegelsten på gasen beror det på kurvorna. Den kommer automatiskt bromsa för bilar du kommer ikapp. Hade du inte en Volvo tidigare?
Har aldrig ägt en Volvo.

Min kollega som är blind ogillar AP2.
Om jag kör på AP2 och tar över, då plingar det till.
Det gillar han inte.

Har ju sagt till honom att AP2 körning är säkrare än utan.
Tänk om jag får en hjärnblödning och svimmar av.
Då kommer AP2 i bästa fall hålla bilen på vägen och stanna.
Det kommer den inte att göra utan AP2.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Har aldrig ägt en Volvo.
Ok. Jag blandar ihop dig med någon annan då.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

För mig är den största trafikfaran att köra på ett djur.
Det sker ca 45.000 påkörningar av djur per år I Sverige.

Skulle vilja se hur FSD klarar att välja för en älg som springer in på vägen, när jag kör på en grusväg.

Gissar att även om den missar älgen så hamnar bilen i diket.

En riktigt duktig och alert förare kanske kan både missa älgen och hålla bilen på vägen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Zalman3 skrev:
För mig är den största trafikfaran att köra på ett djur.
Det sker ca 45.000 påkörningar av djur per år I Sverige.

Skulle vilja se hur FSD klarar att välja för en älg som springer in på vägen, när jag kör på en grusväg.

Gissar att även om den missar älgen så hamnar bilen i diket.

En riktigt duktig och alert förare kanske kan både missa älgen och hålla bilen på vägen.
En autonom bil har i allmänhet bara en strategi för att undvika denna typ av kollisionsrisker, oavsett föremål. Det är maximal inbromsning. Allt annat innebär orimliga risker för tillverkaren och man kan hotas av stämningar.

Jag fick lära mig detta när jag ville diskutera ”the trolley problem” med en person som jobbade med självkörning.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Vissa hävdar ju att en värmekamera är mycket bättre.
Den skulle ju kunna se en älg tidigare.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Ja det finns en mängd sensorer som är intressanta. Och dom blir mindre, bättre och billigare för varje år. Intel jobbar på Lidar on a chip som ska börja produceras 2025 t ex. https://www.forbes.com/sites/marcochiap ... d-circuit/
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
För mig är den största trafikfaran att köra på ett djur.
Det sker ca 45.000 påkörningar av djur per år I Sverige.

Skulle vilja se hur FSD klarar att välja för en älg som springer in på vägen, när jag kör på en grusväg.

Gissar att även om den missar älgen så hamnar bilen i diket.

En riktigt duktig och alert förare kanske kan både missa älgen och hålla bilen på vägen.
Framförallt kan en duktig och alert förare ana var risken är som störst att älgen kommer upp.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
För mig är den största trafikfaran att köra på ett djur.
Det sker ca 45.000 påkörningar av djur per år I Sverige.

Skulle vilja se hur FSD klarar att välja för en älg som springer in på vägen, när jag kör på en grusväg.

Gissar att även om den missar älgen så hamnar bilen i diket.

En riktigt duktig och alert förare kanske kan både missa älgen och hålla bilen på vägen.
Framförallt kan en duktig och alert förare ana var risken är som störst att älgen kommer upp.
Fördelen FSD har är att den aldrig tappar fokus och tittar ner på mobiltelefonen. Den har dessutom nästan obefintlig reaktionssträcka och i låg fart på en grusväg kommer FSD redan fått stopp på bilen innan en människa ens har hunnit reagera. En flotta med robotaxis kan dessutom skicka information om den farliga situationen och dess kordinater till alla robotaxis i närheten innan en människa har hunnit reagera.

Att det sker många viltolyckor beror på att människor tar onödiga risker och kör för snabbt, har dålig uppmärksamhet och alldeles för lång reaktionssträcka.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »


En flotta med robotaxis kan dessutom skicka information om den farliga situationen och dess kordinater till alla robotaxis i närheten innan en människa har hunnit reagera.

Utgår ifrån att Tesla med flera bygger ut system för att dela information bättre än idag.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar